Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 07, 1999

www.vinavisen.dk
redigeres af
Flemming Hvelplund
Anker Tiedemann
Vin-aktuelt i uge 7
15. - 21. februar

Må vi sende dig VinAvisens løbeseddel?
Vil du hver mandag modtage en e-mail med VinAvisens løbeseddel med en kort oversigt over ugens nyheder? Så send os en e-mail med din e-mail adresse i tekstfeltet. Klik her: anker@vinavisen.dk

Kommer der en panisk kædereaktion i Bordeaux?
I Aalborg Stiftstidende har Jørgen la Cour-Harbo haft en snak med jyske vinfolk om priserne på bordeaux - om de urealistisk høje priser på den svage årgang 1997 og om Bordeauxs vinsalg, der næsten er gået i stå.
For øjeblikket ligger alle og vogter på hinanden. Ingen tør være de første til at sætte priserne ned, og alle frygter, at bunden skal gå ud af markedet, som det skete i 1986.
Direktør Jens Peter Lund fra Dansk Supermarked i Århus siger, at det kun er et spørgsmål om, hvem der har mest is i maven. Når først én lader priserne skride, kan der opstå en kædereaktion i panik, og så kan det gå meget hurtigt.

Må vi så få den harmonisering!
I sidste nummer af VinAvisen bragte vi et velanbragt henvendelse fra Vin og Spiritus Organisationen i Danmark, V.S.O.D., til skatte-, finans- og miljøministrene samt til Folketingets skatteudvalg. Det handlede om den tiltagende grænsehandel og dens yderst negative indflydelse på Danmarks økonomi, og det efterlyste den længe bebudede harmonisering af afgifter og moms. Hvis du ikke har læst V.S.O.D.s opråb, så klik her med musen.
I fortsættelse af denne henvendelse bringer vi her to oversigter fra Skatteministeriet over punktafgifter og moms på vin og spiritus i en række europæiske lande:

VINPunktafgift pr. literMoms
Danmark7,05 dkr.25,0 %
Tyskland0,00 dkr.16,0 %
Sverige22,57 dkr.25,0 %
Frankrig0,25 dkr.20,6 %
Spanien0,00 dkr.16,0 %
Italien0,00 dkr.20,0 %
Portugal0,00 dkr.5,0 %
SPIRITUSPunktafgift pr. 70 cl,
alkoholprocent 40
Moms
Danmark77,00 dkr.25,0 %
Tyskland27,16 dkr.16,0 %
Sverige116,48 dkr.25,0 %
Frankrig30,18 dkr.20,6 %
Spanien14,38 dkr.16,0 %
Italien13,58 dkr.20,0 %
Portugal17,06 dkr.17,0 %

Jo, vin er skam sundt
Gravide skal passe på. Og motorkørere ligeså. Det står der på de amerikanske vinflasker - ligesom cigaretpakningerne advarer mod tobakkens farer.
Men nu lyder der også andre toner. I sidste uge gav det amerikanske Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms tilladelse til, at landets vinindustri må forsyne flaskerne med to etiketter, der fortæller, at vin er sundt.
Teksten på den ene etiket lyder: The proud people who made this wine encourage you to consult your family doctor about the health effects of wine consumption.
Og på den anden etiket står der: To learn the health effects of wine consumption, send for the federal government's Dietary Guidelines for Americans.
Vel - der står ikke ligefrem, at det er sundt at drikke to glas vin om dagen. Men forbrugerne får da en tilskyndelse til at få det at vide.
Egentlig burde de amerikanske vinfolk sende en kasse vin og en stor tak til de danske læger bag den såkaldte Østerbro-undersøgelse, der fastslog vinens gavnlige virkninger.

Får tyskerne nu et Grand Cru-system?
Nu er tyskerne igen i gang med at stable et Grand Cru-system på benene. Gad vide, om det lykkes denne gang. Det er Verband Deutscher Prädikats und Qualitätsweingüter (hvis navn i light-udgave er VDP), som har taget initiativet, og her er nogle af de regler, man søger indført som betingelse for tildelingen af Grand Cru-status:
* På markerne må udelukkende dyrkes druer af Riesling- og Pinot-familierne.
* Druerne skal håndplukkes.
* Vinene skal lagres et vist stykke tid inden frigivelsen.
* Vinene skal godkendes ved en uafhængig smagning.
Vi får ser, hvad der sker. Tyskerne kunne godt fortjene at få styrket deres image, når det gælder kvalitetsvin.

Vin i fjernsynet
Nogle har måske endnu ikke opdaget det, men hver søndag aften har det svenske fjernsyn, SV2, en udsendelse om vin. De har allerede kørt to programmer, men har otte igen. Der er genudsendelse hver torsdag aften på SV1.

Så er vore årgangsskemaer ført ajour
VinAvisens overskuelige årgangsskemaer er nu ført ajour, således at også 1998-årgangene er kommet med.

Mest helsebringende flavonol i chilenske rødvine
Forskere i Glasgow har undersøgt 65 rødvine fra hele verden for indholdet af flavonol - det stof, man tillægger æren for at modvirke hjerte/kar-sygdomme og kræftsygdomme. Og mest flavonol fandt forskerne i rødvine fra Chile. De mener, at det skyldes det varme klima i Chile.
Dette skal chilenerne nok vide at benytte i markedsføringen. Men det fremgår ikke af de oplysninger, VinAvisen har modtaget, hvor meget mere flavonol der er i de chilenske vine i forhold til alle de andre rødvine. Hvis det kun er 2 procent mere, er det jo ikke så interessant.

Bordeauxs største vinfirma solgt
Det største vinfirma i Bordeaux er GVG (Grands Vins de Gironde). Det blev skabt for en halv snes år siden af cognac-firmaet Rémy-Cointreau ved købet af de to store firmaer Luze og Rivoyre samt senere købt af endnu et vinfirma, og det har en årlig omsætning på over en milliard franc, hvoraf en tredjedel hidrører fra eksport.
Nu har Rémy-Cointreau skilt sig af med firmaet, og ifølge Bordeaux-avisen Sud-Ouest skyldes det økonomiske vanskeligheder, først og fremmest på grund af krisen i Asien og det stagnerende cognac-salg. Fornylig afhændede Rémy-Cointreau de to champagnehuse Krug og de Venoge til luksusfirmaet LVMH.
Køberne af GVG er fem medlemmer af firmaets direktion samt tre investorer. Rémy-Cointreau beholder en mindre aktiepost.

Philipsons forsvar for anklagen om citatfusk
I fortsættelse af sidste uges referat af Ib Kjerulffs artikel i Vinbladet om citatfusk har vi fået en kommentar fra direktør Jacob Lilja Jensen, Philipson Wine.
Han anfører heri, at firmaet skrev, at det er producenten af den annoncerede vin og ikke vinen, der har opnået 3 glas i den italienske vinguide, Gambero Rosso - og han beklager samtidig, at man i annoncen kom til at skrive “tre år i træk”, hvilket det ikke var.
Vedrørende Hugh Johnsons citat fastholder Philipson, at Johnson tilbage i både 95 og 96 skrev “bedste Montalcino-producent”. Hvad der stod i 97- og 98-udgaverne kommer Philipson ikke ind på, men nævner retfærdigvis, at der i 99-udgaven (som udkom efter annoncens fremkomst) kun står “førsteklasses Montalcino-producent”.
Herudover kommenterer Jacob Lilja Jensen de andre punkter i Vinbladets artikel, og disse kommentarer vil uden tvivl blive bragt og uddybet i et kommende nummer af Vinbladet - hvor Ib Kjerulff i øvrigt nok fremover bør være lidt mere nøjagtig, når han påtager sig kritikerens rolle.
Men - mens vi nu er i gang med Philipsons annoncer, så læs den næste artikel!

Det kan være svært at se forskellen i farten
I onsdags havde Philipson en stor og flot annonce i Berlingske Tidende, og slagvaren, der får den store overskrift, er en Chardonnay du Château de Meursault 1994 til den fornuftige pris af 69,95 kr.
I annoncen kunne man se, at der på etiketten blot stod: Chardonnay du Château. Philipson skriver, at denne hvidvin er identisk med slottets langt dyrere Clos du Château. Uforstandige læsere kan få det indtryk, at Clos du Château er en ægte Meursault, men denne vin er - lige som den annoncerede - kun en almindelig Bourgogne AOC. Der findes en forklaring på alting.

Danskerne vil gerne handle via Internettet
Det er en myte, at danskerne ikke gider handle på Nettet. Ifølge Jubii Annoncør Nyt har Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, i slutningen af sidste år spurgt cirka 3000 aktive Net-brugere, og det fremgår, at omkring halvdelen af danskerne rent faktisk har købt noget på Nettet. Og det er ikke småpenge, der handles for. Gennemsnitskøbet inden forde sidste tre måneder i 1998 sneg sig op på over 1000 kr.
Der er også et betydeligt potentiale for vækst, idet 27 procent overvejer at købe på nettet.Den meste handel (28 procent) foregår via danske hjemmesider, mens amerikanske hjemmesider overraskende kun står for 19 procent af handelen.
Det er danske forretninger, som folk kender og handler i til daglig, som også besøges på Nettet, og et besøg på Internettet udløser i tre ud af fire gange et faktisk køb enten på Internettet eller på traditionel vis.Det skal være let og billigt at handle på Internettet, siger FDIH. Brugervenlighed har topprioritet, når danske forbrugere angiver årsagerne til, at folk handler på nettet. Men det betyder ikke, at de finder Nettet uoverskueligt. De fleste finder altid eller for det meste det, de søger efter.Undersøgelsen viser også, at debatten om brugen af Dankort til e-handeler har medført en betydelig skepsis blandt forbrugerne. Danskerne ønsker, at deres betalinger kan afsendes sikkert via Nettet.

Årtusindets første vin
Når klokken slår midnat, og det nye årtusinde oprinder, vil Denis Hornsby, der ejer Chateau Hornsby i Alice Springs, Australien, lige drikke et enkelt glas boblevin - hvorefter han og hans folk går i gang med at fremstille årtusindets første vin. De vil styrte ud på marken og plukke Shiraz-druer, trampe dem med de bare tæer og lade gæringen gå i gang.
Denis Hornsby skal dog ikke være så sikkert på, at han kommer først. Blandt andet planlægger newzealænderne at slå ham på målstregen. De ligger 30 længdegrader nærmere datolinien og oplever derfor det nye årtusinde før australierne gør det.
Og så er der alle dem, der siger, at en vin ikke kommer til at smage bedre, fordi den er høstet to minutter over midnat år 2000 ...

Eftertryk er tilladt
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret. Men bemærk: Det gælder kun vore nyheder fra vinens verden, ikke de vurderinger og udtalelser om vine, som landets vinjournalister citeres for. Og angiv venligst altid kilden: VinAvisen på Internet-adressen www.vinavisen.dk