Vin-aktuelt i uge 52
25. til 31. december, 2006
...............

...............
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i vinens verden.
Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.


VinAvisen uge 51
VinAvisen uge 49
VinAvisen uge 49
...............
...............
    Vi her på VinAvisen
    ønsker jer alle en rigtig
    GLÆDELIG JUL
    Glædelig Jul og Godt Nytår
    Joyeux Noël et Meilleurs Voeux
    Bon Nadal i Feli Any Nou
    Buon Natale e Felice Anno Nuovo
    Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo
    Merry Christmas and Happy New Year
    God Jul och Gott Nytt År
    Kala Christougena Kali Chronia
    ................
    Tak til Vinens Hus, der sendte os den sjove tegning og oversættelserne til de mange sprog.
.............
>33/07

.............
Hvad er det slottene gør?
I sidste uge antydede nogle af vore læsere, at det kunne være fristende for Bordeauxs slotsejere at "kæle" lidt ekstra for de prøver, de sender til bedømmelse i forbindelse med præsentationen af vinene til primeur-salg. Det er her, Parker og WineSpectator bestemmer succesen. Høje points er lig med høje priser.
I den forbindelse spørger andre læsere, hvad slottene egentlig gør op til primeur-salget, når de først på et langt senere tidspunkt, når fadlagringen er færdig, laver den endelige assemblage – dvs. blandingen af de forskellige partier til den færdige vin.

Svaret er noget diffust
Hvad er det fx for en vin, slottene om cirka tre måneder stiller med til bedømmelse af 2006-årgangen?
Det er svært at forestille sig, hvad de gør. For når de først blander de forskellige druesorter og cuvéer efter fadlagringen, begrundes det med, at de jo ikke ved, hvordan vinene udvikler sig. Hvad er det så, de sender frem?
Vi synes, at det er et godt spørgsmål. Vi har selv forsøgt at få svaret under besøg på flere slotte, men det har hver gang været noget diffust.

Parker smager to gange
Et par læsere har henvist til, at Parker tager højde for problemet. Han smager og giver points for vinen før fadlagringen, og han smager endnu en gang og giver endelige point, når vinen er tappet på flaske.
Det er rigtigt. Men det er den første bedømmelse, der sætter priserne og afgør succesen.
Det er også altid de først givne point, der henvises til i publikationer. Vi har ikke undersøgt det, men vi tror, at de endelige point fra smagning nummer to kun benyttes i reklamer, hvis de er højere end de første.

Primeur betaler sig ikke
En af vore læsere, Lars Bagge Larsen, har venligst gjort os opmærksomme på en artikel i Decanters seneste nummer, hvor bladets medarbejder John Stimpfig sætter et stort spørgsmålstegn ved, om det overhovedet betaler sig at investere i vine en primeur.
Svaret lyder, at set i lyset af de seneste ti års priser for ædle Bordeaux-vine, er der ikke mere den store profit i at købe vinene så tidligt (med 2000 som en undtagelse).
John Stimpfig har interviewet to investerings-rådgivere, og de køber ikke en primeur. Slottene har allerede sat priserne så højt, som markedet kan bære, så vinene stiger ikke i værdi de første par år. Pengene, man har givet for dem, yngler ikke.
Først når vinene begynder at være modne og bliver konsumeret, og når de er blevet præcist scoret og anerkendt over en bred kam af vinkritikere fra hele verden, er der grund til at investerer i dem.
– Helt ærligt, siger den ene rådgiver, – hvis man søger en god, stabil, tocifret vækst, så er den kun at finde i de ældre årgange. Ikke i primeur-salget.
...............
34/07
...............
Rekordstor vinhøst i Danmark
Aldrig har de danske vinbønder høstet så mange druer som i år. Hele 50.000 flasker rød- og hvidvin bliver det til, og det er rekord, da man i selv de bedste høstår har ligget på omkring 30.000 flasker.
Vingården Lille Gadegård på Bornholm har æren for en stor del af produktionen med druer til cirka 20.000 flasker. Også Danmarks ældste vingård, Skærsøgård Vin i Almind i Jylland, spæder godt til med deres forventede 10.000 flasker vin.
Det er den lange sommer og det milde efterår, der er årsag til de gode høstresultater.

En boble, der bristede
I nr. 36 i Londons fornemme forretningsgade St James's Street lå en lige så fornem butik: Vintage Hallmark. Her sad to direktører, der i årene efter 1995 overtalte deres kunder, især amerikanske læger, til at investere i dyre vine. Investorerne kunne få et overskud på ikke mindre end 40% i løbet af tre måneder. Men det var jo klogt at reinvestere overskuddet, så det gjorde investorerne. Overskuddet så de sjældent.
I 2000 overtog firmaet et andet firma, der på papiret så solidt ud, og investorerne blev overtalt til at konvertere deres indskud til aktier i det nye firma.
Investorernes penge havde typisk været investeret i vine, der kostede op til fire gange markedsprisen, så de havde slet ingen mulighed for at tjene penge.
Fx var en kasse med tolv flasker Château Latour 1996 prissat til cirka 31.000 kr., mens markedsværdien kun var 7-8000 kr. Det var en boble, der måtte briste.
I 2003 gik selskabet fallit, og forleden kom sagen for retten. Direktørerne, som hver havde hævet en løn på 10 millioner kr. om året, blev dømt til ikke at måtte lede firmaer i femten år.
Det britiske Serious Fraud Office undersøger nu, om direktørerne kan anklages for svindel.
...............
46-09
..............
Til kamp mod standardisering af vinen
En storstilet kampagne er søsat på fransk jord af organisationen "Contra Naufrageurs du Vin" (mod dem, der vil lade vinen lide skibbrud).
Mere end 60 personligheder fra gastronomiens, litteraturens, teatrets, kunstens og videnskabens verden står ifølge den franske nyhedstjeneste NéoRestauration bag kampagnen, der vil gøre op med tendensen til ensretning og industrialisering af europæisk vin.
Ifølge oprørerne er de små vinhuse, der kæler for det gode håndværk og respekten for terroiret og miljøet, ved at forsvinde. I stedet er den europæiske vinscene ved at blive overtaget af nogle få store multinationale vin- og spiritusfirmaer, der kun er interesserede i kroner og ører, markedsføring og standardvine – firmaer, der vil benytte sig af samtlige teknologiske landvindinger uden hensyntagen til vinenes og druesorternes egenart. Man kan læse mere om kampagnen ved at klikke her.
...............
    < Kampagnen har fremstillet næsten 150.000 bagetiketter, tegnet af fem franske kunstnere, der har engageret sig i vinbøndernes sag. Yderligere har andre tegnet satiriske tegninger som fx denne, der viser to vinbønder, som samler ilanddrivende flasker op. På flaskerne angives, at de indeholder australsk, amerikansk og kinesisk vin, og den ene vinbonde siger til den anden: L'avenir est bouchonné! – Fremtiden er propsyg!
..............
Kostbare vine kan være det rene snyd
Efterspørgslen på kostbare topvine er i hastig vækst. Men det samme gælder også antallet af forfalskninger af disse vine. Ifølge WineSpectator regner man med, at hele 5% af de vine, som i dag typisk går til samlere, er forfalskede.
Det er også blevet lettere at snyde – med nutidens veludviklede computerteknik er det muligt til punkt og prikke at efterligne en hvilken som helst vinetiket. Når det gælder indholdet, er svindlerne ligeledes blevet bedre til at lægge sig op ad de kostbare klenodiers duft og smag.

To grove eksempler
Sidste år blev fire italienere grebet i at sælge falske flasker af supertoskaneren Sassicaia årgang 1995 fra bagagerummet af en bil (noget der vel i sig selv burde give potentielle købere et hint om, at der var noget galt). Under en efterfølgende ransagning af et varehus fandt politiet yderligere 20.000 flasker af den samme fupvin.
Også tolderne i Hong Kong gjorde en betydelig fangst, da de afslørede 30 forfalskede flasker Château Lafite Rothschild 1982.
De smarte svindlere havde købt flasker af samme vin, men af den noget ringere årgang 1991 og havde derefter forsynet flaskerne med nye etiketter.
..............
44-43/07
..............
De nedlægger for få vinmarker
Vinorganisationerne i Bordeaux kører et treårigt program, der går ud på at nedlægge 10.000 hektar vinmarker senest med udgangen af 2007. Men selv om vinbønderne får 15.000 euro for hver hektar, de nedlægger, er der ikke megen gang i projektet. Ifølge Decanter er der i 2005 og 2006 kun nedlagt 2000 hektar, altså en femtedel, heraf de fleste i 2005. I 2006 er der kun nedlagt 400 hektar.
Til bladet siger négocianten Yvon Mau: – Bordeaux kan sælge mellem 650 og 680 millioner flasker om året, men vi producerer 100 millioner mere end det. Det svarer til vinen fra 15.000 hektar marker. Vi er nødt til at fjerne denne forskel – 2000 hektar er simpelt hen ikke nok.

Skrappere regler ved vinkonkurrencer
I uge 50 skrev vi om det newzealandske vinhus Wither Hills, der havde fået frataget sin guldmedalje – en medalje, som vinhuset havde vundet for sin Sauvignon Blanc-vin i konkurrencen The New Zealand International Wine Show. Årsagen var, at man ved et tilfælde opdagede, at der var forskel på den vin, som vinmageren havde sendt ind til konkurrencen, og så på en flaske med samme vin, købt i et supermarked.
For at undgå at havne i en lignende situation vil den newzealandske vinindustri indføre skrappere regler ved konkurrencerne. Før medaljerne uddeles, vil man via sammenlignende prøvesmagninger og analyser sikre, at der ikke er forskel på de indsendte flasker og dem i forretningerne.
Det ville jo unægtelig være meget nemmere, hvis man forlangte, at de deltagende vine skulle komme direkte fra butikkernes hylder. Men så langt vil newzealænderne altså ikke gå.
Wither Hills har i øvrigt kunnet glæde sig over den negative omtale, som den tilbageleverede guldmedalje har vakt. Vinen går som varmt brød.
...............
>07/07
...............
Italiensk vin er et hit i USA
Amerikanerne skænker i stigende omfang italiensk vin i glassene. Det viser de nyeste tal fra det italienske institut for gastronomi og vin. Ifølge tallene er eksporten af vin til USA steget med 7,6% i løbet af de første ni måneder af 2006, og når året er omme, forventes den samlede eksport at have rundet 1 milliard dollars (cirka 5,7 milliarder dkr.).
Stigningen har ifølge WineNews rykket Italien op på en førsteplads foran Australien og Frankrig, når det gælder det amerikanske marked. I dag står italiensk vin således for 31% af salget af udenlandsk vin i USA, australierne for 30% og franskmændene for kun 14%.
...............
    Også grotte-vinhuse i Basilicata
    I det netop udkomne nummer af vinbladet VinoVenue har vi fundet dette billede, der viser, at det ikke kun er i Ungarn (og Østrig), man finder gamle vinhuse, som graver sig ind i en skråning og fortsætter med en lang hule bagved som vinkælder. Det gør man også i regionen Basilicata – svangen på den italienske støvle.
    Billedet er taget ved byen Rapolla i DOC-appellationen Aglianico del Vulture, og billedteksten nævner, at disse grotte-huse nærmest er et varemærke for Basilicata.
    VinoVenue handler som sædvanlig kun om ét distrikt, og i denne omgang er det altså Basilicata, der i de seneste år har rejst sig fra den fattigdom, som har præget områdets udvikling gennem århundreder. Det synes at være et spændende sted, som det nok var værd at besøge.
...............

03-02/07
...............
    Dyrene er ved at være yt
    Siden 2001 har den australske vin Yellow Tail erobret det amerikanske marked, og alene sidste år solgte kænguruen på etiketten 90 millioner flasker.
    Billeder af dyr er åbenbart en vej til at fange forbrugernes opmærksomhed, og siden 2003 har 77 nye dyre-etiketter givet et dobbelt så stort salg som deres konkurrenter uden dyr.
    Nu er dyrenes tiltrækning imidlertid ifølge San Francisco Chronicle ved at blegne. Nu taler man i stedet om "adventure labels" som fx den på vinen Twin Fin til venstre med en bil med surfbrædder på en strand.
    Men i det hele taget arbejder man på mange flere måder, idet alle undersøgelser bekræfter, at folk køber en mærkevin, fordi den har en spændende etiket. Og hvis de så kan lide vinen, kommer de igen efter flere flasker.
    Det er faktisk lige ved, at indpakningen er blevet mere vigtig end vinen selv ...
...............
De 10 bedste amerikanske etiketter
I USA har man afholdt en konkurrence, hvor det gjaldt om at finde de bedste vinetiketter – dvs. etiketter, der er umiddelbart genkendelige, unikke og præget af en markant visuel stil. Resultatet ses herunder, og etiketterne er fra følgende vinerier:
1. Sine Qua Non (Manfred Krankl). 2. Eric Kent Wines. 3. Owen Roe Winery. 4. Ridge Vineyards. 5. St. Supery Elu and Virtu. 6. Bonny Doon Vineyards. 7. Esca Wines. 8. K Vintners. 9. Red Car. 10. Radio-Coteau.
...............
..............
02-01/07
...............
Skruelåget til revision i Italien
Som nævnt i uge 49 er det i Italien forbudt at forsyne DOC-vine (Denominazione di Origine Controllata) med skruelåg. Det mærkelige forbud blev indført ved lov i 1993.
Men nu har den italienske vinbranche fået øjnene op for, at det kan blive nødvendigt at revidere loven og følge med udviklingen på den internationale vinscene, hvor skruelåg og andre alternative lukninger på vine af topkvalitet griber stadig mere om sig.
Andrea Sartoi, der er formand for den italienske vinunion, byder ifølge WineNews en revidering af loven velkommen. Han vil gerne personligt gøre en indsats ikke bare for udbredelsen af skruelåg, men også for alternativer, når det gælder vinemballager.
...............
    Sabrering i fjernsynet
    Marianne Sass Petersen, der går meget op i sabrering – altså kunsten at åbne champagneflasker med en sabel – kan opleves i Kanal København fredag den 29. december kl. 22 og lørdag d. 31. kl. 11.30.
    Hun har selv en hjemmeside, og yderligere kan man studere sabrering på hjemmesiden for det franske vinbroderskab Le Sabre d’Or (den gyldne sabel).
...............
Fund af 2300-årig gammel vindrueklase
Under udgravninger i Keltenstadt Sandberg i Niederösterreich i Østrig har arkæologer fra landbrugsuniversitetet i Wien gjort et fund, der måske kan vende op og ned på nordisk vinhistorie.
Fra jordens dyb fremdrog de en forkullet drueklase, som stammer fra 200-tallet f.Kr. Ifølge WeinReporter er der tale om dyrkede druer og ikke om vildvoksende, hvilket antyder, at kelterne har fremstillet vin før romernes ankomst. Og det er yderst interessant, eftersom romerne pr. tradition tilskrives udbredelsen af vinstokke og vinfremstillingen i de nordeuropæiske lande.
Arkæologerne mener dog, at der måske kan være tale om druer – eller rettere rosiner på klase – der er blevet importeret sydfra med det formål at ofre dem til guderne.
...............
34-07
..........................
20 postkort fra Ungarn ...............

.....
Hugh Johnson har sagt: – Tokaj er vinen, jeg ville tage med på en øde ø. Den er alt, hvad en vin kan være – undtagen rød. I dag har han et lille gult sommerhus på en bakketop uden for landsbyen Tarcal.
.....
    15. postkort fra Ungarn:
    Hugh Johnson i bronze
    Som nævnt elsker ungarerne at stille statuer op, og i et lille anlæg i Tokaj by mødte vi minsandten en person, som vi kendte, lyslevende, men dog som buste uden arme og ben. Det var den britiske vinskribent Hugh Johnson.
    Hvordan har good old Hugh dog fortjent at blive støbt i bronze? Jo, han har faktisk gjort meget for den ungarske vin. Allerede i 1989, før privatiseringen af vinmarkerne begyndte, besøgte han distriktet sammen med den danske vinmager Peter Vinding Diers, og i 1990 skabte de i fællesskab The Royal Tokaji Wine Company med britiske og danske investorer og cirka 60 lokale vinbønder.
    Andre udlændinge har set det store potentiale i den ungarske vin. I 1992 grundlagde det franske forsikringsselskab AXA sammen med den ungarske stat vingården Disznokö, og året efter oprettedes vingården Oremus af den spanske familie Alvarez, der ejer den berømte vingård Vega Sicilia i Ribera del Duero.
    I dag er kun 10% af Tokajs vinmarker på udenlandske hænder. De fleste marker ejes af vinbønder, der sælger deres druer til private ungarske firmaer eller til Tokaj Kereskedöhaz, det tidligere statsdomæne, som i dag er privatiseret.
    Kereskedöhaz (Købmandsgården) satser på en høj kvalitet fra marken Crown Estates på 43 hektar, ligesom den har et enestående vinmuseum.

.....¨
Det må man sige. De unge ungarske vinmagere holder sig ikke tilbage, men sætter sig selv i stort format på etiketterne.
.....
    16. postkort fra Ungarn:
    60% er tørre vine
    István Kiss er en af de unge vinmagere i Tokaj, der skal vise vejen frem. Han er med i en gruppe på fem unge vinmagere, der laver vin til et ungt publikum – og sætter vinmagrenes portrætter stort op på etiketterne.
    Hans familie laver søde vine på druerne Furmint, Hárslevelü (Lindeblad) og Sárgamuskotály (Gul Muskat) – to andre druer er i øvrigt blevet tilladt i Tokaj, nemlig Zeta og Kövérszölö. Men man glemmer let, at 60% af alle Tokajs vine slet ikke er søde, men tørre.
    Det gælder ikke mindst Tokaji Furmint og Tokaji Hárslevelü, der er glimrende hvidvine, som ikke kun er velegnede til fisk, men også til lyst kød.

.....
Membranen i et omvendt osmose-apparat virker som et filter, bare omvendt. For her er det, som kommer igennem filteret, ganske uinteressant. Det er bare vand.
.....
    17. postkort fra Ungarn:
    En maskine til omvendt osmose
    Som omrejsende vinskribent vandrer man igennem det ene vineri efter det andet, og i det lange løb kan det godt blive lidt træls med alle de tanke, fade og tappekolonner. En kollega sagde engang: Det gælder om at gå i forvejen og ikke stille spørgsmål, så vi kan komme til at smage deres vine.
    Vi kan nu godt lide at stille spørgsmål – nogle gange også spørgsmål som: – Hvorfor er I ikke gået over til skruelåg? Og da vi besøgte István Kiss, spurgte vi: – Hvad er det for en mærkelig maskine?
    – Det er en maskine til omvendt osmose, lød svaret.
    Og hvad er så omvendt osmose? Det er en metode til koncentration af druemosten ved hjælp af et højt tryk, der presser en del af vandet i druemosten igennem en membran. Denne membran har så ekstremt fine porer, at kun vandmolekylerne går igennem.
15/07
...............
Røg fra ildebrand kan skade druerne
Det hænder, at voldsomme ildebrande hærger bushen i Australien. Og det kan give vinproducenterne problemer, fordi den massive røg påvirker druernes kvalitet.
Værst er det, hvis røgen lægger sig som en dyne over vinmarkerne lige før høsten, hvor druerne er fuldmodne og ekstra modtagelige. Det er ifølge ABC News netop situationen i øjeblikket i Bright-området i det nordøstlige Australien. Områdets vinproducenter har prøvet det før, nemlig under høsten i 2003, hvor røgen gav druerne en ubehagelig bismag. En del af bismagen forsvinder dog under gæringen.
I Australien foretager man af hensyn til bushens cyklus jævnligt kontrollerede afbrændinger. Efterhånden er der i mange områder stående aftaler med vinindustrien om, at man ikke begynder på afbrændingerne, før druerne er i hus.
........
    Hellig hane i gyldent bur
    I sidste uge fortalte vi historien om det gyldne ståltrådsnet, der findes omkring visse spanske flasker. Det har affødt en mail fra Jørgen Rasmussen i Middelfart, der skriver:
    – Jeg har hørt fra en nu afdød vinhandler, at nettet om flaskerne skulle symbolisere hønsetråd og havde forbindelse til en hellig hane, der sad i et gyldent bur.
    Den historie har vi aldrig hørt, og vi er næsten helt sikre på, at den nævnte vinhandler har tænkt på en helt anden historie, nemlig den om hanen i kirken i Rioja-byen Santo Domingo de la Calzada.

    Oh, mirakel
    Det var netop i Santo Domingo, at en stakkels pilgrim blev uretfærdigt beskyldt for at stjæle og derfor blev hængt. Da hans forældre fire uger efter kom til byen, hang han i galgen, men var stadig i live.
    Forældrene hastede til byens dommer og bad om at få sønnen skåret ned. Men dommeren sad bænket med en god rioja i bægeret og udbrød let irriteret:
    – Stadig i live! Efter fire uger for enden af et tov – umuligt! Han er bestemt ikke mere i live end hanekyllingen på fadet dér!
    Men – oh, mirakel – i samme øjeblik fik den stegte kylling fjer på, rejste sig fra fadet, væltede bægret med vin og løb kaglende rundt på bordet.
    Det er ganske vist! I kirken er der den dag i dag et bur med en hvid hane og en høne, der klukker lystigt. På billedet her ses buret.
............
18-17
...............
Vinens Hall of Fame
Vi kører i høj grad videre med "Vinbranchens Blå Bog", men ind imellem bringer vi også sider til "Vinens Hall of Fame" – en "blå bog" om vinverdens store personligheder: Mondavi, Hugh Johnson, Catena, Robert Parker, og hvad de nu alle hedder. I denne uge er det Michel Rollands tur. På en særlig side har vi samlet de personligheder, vi indtil nu har omtalt.
............
..
    Michel Rolland (f. 1947) er vokset op i hjertet af den franske vinverden, på sine forældres Bordeaux-vinslot, Château Le Bon Pasteur i Pomerol.
    I 1972 blev han uddannet som ønolog fra det ønologiske institut i Bordeaux. Året efter slog han sig ned med eget vinlaboratorium i Libourne, hvor han analyserede vinprøver for en række af omegnens vinslotte. Men snart begyndte slotsejerne også at spørge ham til råds, når det gjaldt vinfremstillingen, og det blev startskuddet til den omfattende konsulentvirksomhed, som har gjort Michel Rolland berømt viden om.
    I dag er han indbegrebet af en flyvende vinmager med hele verden som sin arbejdsplads. Flere hundrede vinhuse i blandt andet Frankrig, Italien, Portugal, Tunesien, Argentina, Sydafrika og Chile – ja, endog i Indien – har Michel Rolland med på sidelinjen, når der fremstilles vin.
    Typisk for de vine, hvor den berømte konsulent har en finger med i spillet, er en utrolig fyldig og rund frugtsmag samt en markant fadlagring.
    Som vinmager har Michel Rolland både venner og fjender. Til vennerne hører Robert Parker, der har nogenlunde samme vinsmag, og som derfor gang på gang giver Rollands vine toppoint. Blandt fjenderne er de kritikere, der mener, at vinmageren er med til at ensrette denne verdens vine.
    Michel Rolland rejser det meste af året, men basen er stadigvæk Bordeaux og det gamle laboratorium, der har udviklet sig til en større virksomhed, hvor vinprøver fra 800 franske vinhuse hvert år bliver analyseret. Det er også i Bordeaux, at Rolland har sine vinslotte, som han ejer sammen med andre medlemmer af familien, heriblandt barndomshjemmet Château Le Bon Pasteur samt Château Bertineau Saint-Vincent, Château Rolland-Maillet og Château Fontenil, hvor han bor. Og så er der familien, der består af hustruen Dany Rolland, der også er ønolog, samt døtrene Stephanie og Marie. De har alle tre deres faste gang i laboratoriet.
    Adresse: Laboratoire Vinicole, 5 rue Catusseau, F-33500 Pomerol, tlf.: 00 39 05 57 51 23 05, fax: 00 39 05 57 51 66 08.
..............

>30/07
...........
--...............--.
    Den danske vinbranche
    * Tysk vin i Danmark får ny repræsentant. André Minier, der nu i syv år har været dansk repræsentant for det Tyske Vininstitut, har valgt at træde tilbage og lade nye kræfter komme til. Det bliver ægteparret Karin Hvidtfeldt og Michael Gundersen, der overtager roret i det danske kontor pr. 1. januar 2007.
    Michael Gundersen har sin vinøse baggrund i orden, idet han både er kendt som vinmager på dansk jord og som en begejstret fortaler for tyske vine. Desuden har han i mange år været formand for Foreningen af Danske Vinavlere – en post han dog forlader nu for at kunne hellige sig sit nye job.
    Der kan læses mere om Tysk Vinkontor på www.tyskvinkontor.dk.
    ........--....
.................
    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr. e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.
...............
51-02
........
    Ugens vinøse billede
    Randi og Svend Aage Hansen har været på rundrejse i Australien, og på hjemturen blev de to dage i Singapore. Her så de i et stort indkøbscenter et helt usædvanligt juletræ.
    – Juletræet var lyserødt, nærmest som en kæmpemæssig candyfloss og 3-4 meter højt, skriver Svend Aage Hansen, – og da vi kom tættere på, opdagede vi en masse etiketter fra Piper-Heidsieck Champagne, som hang på træet. Og så blev det jo pludselig ekstra interessant.
    – Egentlig er det mærkeligt, at man i et land, hvor 75% af befolkningen er muslimer, pynter gader og indkøbscentre op til en jul, som man slet ikke fejrer ...
    Ja, det er mærkeligt. Men det er da godt, at man kan finde ud af at drikke champagne.

    Hvem kommer med det næste billede til os?
    Alle er fortsat velkomne til at sende os vinøse billeder. I får ikke nogen præmie, og I får heller ikke billeder retur - det orker vi ikke - så det er bedst, hvis I sender billederne digitalt i en nogenlunde god opløsning til anker@vinavisen.dk.
...............
51.52
...............
.....
Ugens gode spørgsmål
Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af
VinAvisens læsere. Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte - det har vi simpelt hen ikke tid og kræfter til. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål og svaret på det.
..............
......
To spidsfindige spørgsmål
En af vore læsere har sendt os to spidsfindige spørgsmål og fortæller, at han skal besvare dem i en vinquiz.
Nu har vi den regel, at vi kun besvarer spørgsmål, som vi finder interessante – og kun i VinAvisen. Ikke direkte til den enkelte læser. Det ville vi simpelt hen ikke kunne overkomme.
De to spørgsmål er imidlertid interessante, så lad os gøre en undtagelse:
Spørgsmål 1: Findes der en hvid klon af Merlot? Svar: Nej, det gør der ikke. Der findes godt nok en grøn drue ved navn Merlot Blanc. Den er blevet dyrket i Bordeaux, men ifølge Oxford Vin Leksikon er den ikke direkte beslægtet med Merlot Noir.
Spørgsmål 2: Hvilket Margaux-slot leverede allerede i 1152 vin til den engelske konge Henrik d.2.s bryllup med Eleanora af Aquitaine? Svar: Det gjorde Château d’Issan – sådan lyder i hvert fald traditionen på stedet.
..............
Vor læser fortæller, at vinquizen er udskrevet af Villa Vino, som han beskriver som ”Københavns bedste vinbar”. Vi har været der og er ikke utilbøjelige til at give ham ret. Det er i hvert fald en af de bedste vinbarer. Den ligger i Mikkel Bryggersgade lige over for biografen Grand.
.............
..............................
51-52
.............
Hvad står stjernerne for?
Helle Nørgaard og Preben Nielsen, der i snart mange år har samlet deres erfaringer med vin på nettet – på adressen vinsiderne.dk – har sendt os en god idé. De foreslår, at vi i forbindelse med den ugentlige gennemgang af smagte vine bringer en oversigt over, hvad VinAvisens stjerner står for.
Tak for ideen. Den tager vi straks til os. Vi vil fremover lægge forklaringerne til stjernerne på en særlig side, og de kommer til at lyde således:
.............

Her er smageholdets deltagere umiddelbart enige om, at dette er en virkelig dejlig vin til prisen, en vin, som vi med glæde vil skænke for andre, og som vi er sikre på, at langt de fleste af vore læsere vil blive glade for at drikke.

    Også en dejlig vin, men vi er ikke umiddelbart enige om, at den er helt i top. Måske er den ikke helt i balance – der er måske lidt for meget alkohol i den – eller måske er den for dyr i forhold til kvaliteten.

    Her har vi vinen, der bestemt kan drikkes. En god hverdags-vin, dog måske uden de store oplevelser. Eller en okay vin, som er alt for dyr i forhold til kvaliteten. Pengene er naturligvis en vigtig parameter.
.............
Smagte vine i denne uge
I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 29 vine. Af disse vine var der 21, som fik mere end to stjerner, og 12, som fik fem stjerner. I alt blev det til 92 stjerner og i gennemsnit 3,2 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
...........
    ...
    Ring til importøren - klik på det blå navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    .....
.........
Mousserende vin


Raymond Henriot, Brut, Champagne, Frankrig
199 kr., Oxholm Vin
Glimrende champagne med fine bobler og en blød og samtidig fyldig, lidt "fed" smag. Velegnet både som apéritif og til mad.


Gran Barón, Brut, Cava, Spanien
65,95 kr., Kvickly og SuperBrugsen
Det er egentlig utroligt, at det kan lade sig gøre at fremstille så glimrende en flaskegæret (to år) boblevin til så lav en pris - og så fås vinen oven i købet nogle gange på tilbud til 50 kr. Vinen har fine bobler og en dejlig blød og fyldig duft og smag.


Ferrari, Maximum Brut, Trento, Italien
149,95 kr. ved 12 flasker, Philipson Wine
Harmonisk og dejlig mousserende vin med frisk og fyldig frugt og nuancer lidt i retning af jordbær.


Crémant d’Alsace Brut, Mayerling, Alsace, Frankrig
79,50 kr., Irma
En fantastisk lækker mousserende vin med en fin mousse, en duft af æbler og lyse blommer og en lang eftersmag af modne æbler og pærer. Her får man masser af gode bobler for pengene.


Paul Schneider, Brut, Crémant d’Alsace, Frankrig
99,95 kr. ved 12 flasker, Wine Group
Frisk og ret let boblevin med god mousse og en smag af lime.




Hvidvin


Rothenhof, Grüner Veltliner, Wachau, Østrig 2005
69,75 kr., ved 12 flasker: 59,75 kr., Vintjeneren.dk
Denne elegante hvidvin er ret let (12% alkohol) og med en frisk og meget ren frugtsmag med krydrede toner. En fortræffelig vin til fiskeretter eller til en frokost. Vinen har bevaret sin fine smag, som vinmageren tilstræbte, fordi flasken har skruelåg.


Vescovado del Feudo, Valcalepio Bianco, Italien 2004
67 kr., Limpex
Denne hvidvin på druerne Pinot Grigio og Chardonnay stammer var det lille distrikt Valcalepio i det italienske Lombardiet, som vi sendte postkort fra fornylig. Det er en liflig og ret let vin, som man drikker med største fornøjelse. Den har en fin duft, en frisk og frugtagtig smag og en lang eftersmag.


Tibor Gal, Chardonnay, Eger, Ungarn 2004
65 kr., Lehmann Larsen Vin
Her er endnu en vin fra det ungarske tophus Tibor Gal, som vi skrev om i uge 50. Det er en lækker hvidvin med et fadpræg, der markerer sig, men ikke virker overdrevent. Vinen er velegnet til en lidt kraftig fiskeret, og prisen virker meget rimelig.


Los Arbolitos, Chardonnay, Valle Central, Chile 2005
38 kr., Red & White
En tør hvidvin med en fadpræget duft, der dominerer i forhold til frugten. Vinen har en behagelig fylde med smag af blandt andet ananas og papaja. Den fjerde stjerne får den for den yderst menneskevenlige pris.




Rødvin


Errazuriz Estate, Carmenère, Aconcagua Valley, Chile 2005
79,75 kr., H.J. Hansen og Magasin
Vellavet rødvin med god frugt og toner af enebær, cigar, læder, træ – faktisk en ret interessant vin. Den skal udpræget skænkes til mad.


Castillo de Monesma, Cabernet Sauvignon, Crianza, Somontano, Spanien 1999
79,50 kr. ved 12 flasker, SpanskeVine
Meget lækker rødvin, harmonisk, med mange facetter og en lang og fantastisk eftersmag. Faktisk en stor vin til en yderst rimelig pris. Udpræget madvin. Vinen er ikke filtreret og bør dekanteres.


Secret Syrah, Domaine Rose Dieu, Côtes du Rhône Villages, Frankrig 2004
Klubpris ved 6 flasker: 82,23 kr., ikke-medlemmer: 149 kr., NordicWineClub.com
Herlig rødvin på en stor drue. Den har stor frugtfylde, krydderi, bløde tanniner – den vil fx være oplagt til en mørbradgryde med svampe, urter, krydderier …


Clairault, Reserve, Cabernet Sauvignon / Merlot / Cabernet Franc, Margaret River, Australien 1999
260 kr., Walkabout ImpEx
Stor og meget flot vin med intens frugt, lavet efter den gode, gamle Médoc-opskrift. Der er mange facetter i den – blandt andet tobak. Faktisk må den meget gerne ligge fire-fem år endnu.


Yali Reserve, Cabernet Sauvignon, Viña Ventisquero, Maipo Valley, Chile 2005
62,95 kr., Vinodan
Mokka, bitter chokolade og mørke sommerbær forenes på bedste vis i duften af denne skønne rødvin. Smagen afspejler duften og slutter blødt og rundt – til trods for at vinen har 14% alkohol. Det er en vin, som mange vil kunne lide, og som fx vil egne sig fortræffeligt til en blød vellagret camembert.


Casa Lapostolle, Chardonnay, Casablanca Valley, Chile 2005
79,95 kr. ved 12 flasker, Philipson Wine
Flot er denne hvidvin, men når det gælder alkohol (14,5%) og smag af egetræ er det lige ved at blive for meget. Det er mere Wagner end Mozart. Men er man til en Wagner-vin, så har denne vin det hele, og i så fald bør den have en stjerne mere. For vellavet er den bestemt.


Cros de la Mûre, Massif d’Uchaux, Côtes du Rhône Villages, Frankrig 2005
115 kr., The Wine Company
Fyldig og krydret rødvin fra en ny appellation. Vinen har god frugt og en lang eftersmag, men også en lille spritkant (14½% alkohol).


Ninth Island, Pinot Noir, Tasmanien, Australien 2005
109,95 kr. ved 12 flasker, Philipson Wine
Saftig og lidt enkel Pinot-rødvin i flaske med pænt udstyr. Helt billig er vinen ikke.


Echeverria, Reserva, Carmenère, Central Valley, Chile 2004
65 kr., Barrique Vinimport
Ret venlig og saftig rødvin med kraftig eftersmag.


Pucela, Hijos de Alberto Gutierrez, Tempranillo / Cabernet Sauvignon, Castilla y León, Spanien 2003
34,95 kr., Amka
En enkel, mild og læskende hverdags-rødvin med et lille bittert strejf til slut.


Espiritu de Chile, Merlot, Valle Central, Chile 2005
59,95 kr., Strandgården
En udmærket rødvin, der dufter af friske krydrede blade med et strejf af flint. Den har en god smag af moden frugt, er blød og rund og har toner af eukalyptus i eftersmagen.




Sød vin


St Annes Liqueur, Perricoota, New South Wales, Australien, uden årgang
85 kr., Glud Vin
Likør er dette ikke, men en sød hedvin med en madeira-agtig duft og en smag med en lidt markant alkohol.

Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk.