Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 38, 2008

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


,,,,,,,,,,,,,,,
Vin-aktuelt i uge 38
Fra 15. september til 21. september 2008
.....................
,,,,,,,,,,,,,
VinAvisen uge 35,,,,,,,,VinAvisen uge 36,,,,,,,VinAvisen uge 37
,,,,,,,,,,,,,

.....................
    ,,,,,,,
    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt pr, e-mail hver uge. Klik her! På samme side kan du ændre din adresse eller melde fra. Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.
    ,,,,,,,
    ,,,,,,,
    Søg i 500 tidligere VinAviser

,,,,,,,
.....................
....................... ....
37-52
.......................

...................
På plakaten til venstre står der "Fare. At tale om denne flaske kan få Dem dømt", mens, der på den til højre står "I morgen i Frankrig vil hundredvis af journalister og professionelle blive bragt til tavshed"
    Til kamp for internet-reklamer
    Den franske vinindustri lider stadig under et forbud mod at reklamere for deres vine på internettet. Men nu skruer foreningen Vin & Société, der arbejder i vinindustriens interesse, bissen på og kræver, at forbudet ophæves. Det sker ifølge Just Drinks i form af et barsk brev, som – når det er underskrevet af vinproducent-foreningerne rundt om i Frankrig – bliver sendt til den franske regering. I brevet anklages regeringen blandt andet for ”lovmæssig uretfærdighed”.

    Reklamer under ansvar
    Vin & Société understreger, at foreningen bestemt går ind for bekæmpelse af alkoholmisbrug. Det ses også tydeligt på dens hjemmeside, hvor det første, der toner frem, er formaninger om mådehold. Foreningen kræver derfor heller ikke totalt frie tøjler, når det gælder internet-reklamer for vin – fornuftige begrænsninger er bestemt på sin plads.
    Men som det lyder fra Vin & Société, som VinAvisen netop har talt med, er det fuldstændig absurd, at man ikke kan reklamere for vin på et moderne medie som internettet – og så endda i et så betydeligt vinland som Frankrig.
    For at vise det vanvittige i forbudet og for at slå et slag for dets ophævelse har Vin & Société ladet fremstille to meget iøjnefaldende plakater, som vi bringer her.
.......................
Italienske bobler sælger godt
Det går forrygende med salget af mousserende italiensk vin. I løbet af de første seks måneder af 2008 er det ifølge Meininger’s steget med 60% - en stigning på 1,3 milliarder euro (cirka 9,7 mia. kr.).
I 2007 eksporterede italienerne 299 millioner flasker mousserende vin, frem for alt Prosecco, mens de selv drak de resterende 153 millioner flasker.
De italienske forbrugere er i det hele tager vilde med bobler – også dem, der fremstilles i andre lande. Italien er således verdens fjerde største importør af champagne, og alene sidste år steg importen af de ædle franske bobler med hele 11% til over 10 millioner flasker.
72% af italienernes forbrug af mousserende vin bliver hældt i glassene i december måned og nytårsaften.......
.......................
Til_43/08
...................



Glade høstfolk under en vinhøst på Château Montrose i Bordeaux.
    Halvt så mange hvidvinsdruer i Bordeaux
    Ifølge de seneste tal fra Bordeaux’s største vinproducent-forening, Maison des Bordeaux et Bordeaux Supérieur, forventes høsten i det franske vindistrikt at blive en hel del mindre end sidste år.
    Når det gælder hvidvinsdruerne, regner man med, at der kun vil blive høstet halvt så mange druer som i 2007, mens man forventer en nedgang på cirka 10% for rødvinsdruernes vedkommende.
    Tallene fra Bordeaux viser en tendens, der gør sig gældende over hele landet. Alt tyder på, at høstmængden i Frankrig i år vil komme til at ligge på omkring 43,6 millioner hektoliter og dermed blive en af de mindste nogensinde.

    Farvel til vinsøen
    Med den forventede lille høstmængde i år kan vinproducenterne i Bordeaux nu for alvor vinke farvel til overskudsvin og de deraf følgende trykkede priser på vinene. De seneste års destillering af overflødig vin og nedlæggelse af vinmarker i overensstemmelse med EU’s direktiver begynder også at give pote. Alt i alt er der nu et rimeligt forhold mellem udbud og efterspørgsel, og prisen for et tonneau (900 liter) af Bordeaux AOC, der var faldet til 800 euro (5965 kr.), er nu igen steget til 1000 euro (7456 kr.).
    Men netop på grund af de gunstige tider advarer Maison des Bordeaux et Bordeaux Supérieur nu sine medlemmer mod at begynde at skrue priserne yderligere i vejret – hvilket de måske godt kunne finde på, hvis den lille årgang vine i år bliver af høj kvalitet. Og det er der noget, der tyder på – i hvert fald, når det drejer sig om hvidvinene, hvor kvaliteten af druerne efter sigende skulle være i top.
....................
33/09
...................


Michael L. Ragg sammen med sin danske importør, Rasmus Nielsen fra NordicWineClub.com.
    De skabte et brand
    En britisk vinsælger og en australsk vinmager fik en idé, som de fleste sikkert ville vige tilbage fra: ”Ud af den blå luft” satte de sig for at skabe et vinfirma i Bourgogne med det formål at finde druer og vine, som de kunne forvandle til et stærkt brand til salg verden over.
    Britten hedder Michael L. Ragg, og australieren Michael Twelftree. Den første Michael har arbejdet i en halv snes år hos det kendte London-firma Berry Bros. & Rudd, og den anden Michael er en af mændene bag vinhuset Two Hands Wines i Barossa Valley.
    I 2003 gik de i gang. Michael Ragg og hans kone, Fiona, slog sig ned i Aloxe-Corton i Bourgogne, og i løbet af fem år er det lykkedes trekløveret at få succes.
    I onsdags var Michael Ragg på besøg hos sin danske importør, Nordic Wine Club, hvor han fortalte om ideen bag firmaet.

    Skæg og Ballade
    – Mange mennesker viger tilbage fra de franske navne, sagde Michael Ragg. – De har svært ved at udtale dem, så derfor blev vi enige om, at vores lille vinhus skulle hedde noget på engelsk. Min kompagnon foreslog, at vi kaldte det ”Murder and Mayhem” – mord og ødelæggelse. Det er et udtryk, der af og til bruges på engelsk. Men det var nu lidt for drastisk, så vi stoppede ved ”Mischief and Mayhem”.
    På dansk kan ordet mischief nærmest oversættes ved spilopper – måske ville nogle lige så gale danskere have kaldt firmaet for ”Skæg og Ballade”. Sigtet var naturligvis at få folk til at lægge mærke til firmaet.
    De to kompagnoner blev også enige om, at de ville skabe etiketter, der var umiddelbart genkendelige, og som konsekvent nævnte druesorter og gav en grundig forklaring om vinen på engelsk – noget som vinfolkene i Bourgogne generelt ikke går særligt meget op i.

    Penge at spare for medlemmer
    Men det vigtigste er naturligvis, hvad der tappes i flaskerne, og her er de to Michael’er kræsne. De undgår at oprette kontrakter med Bourgognes vinbønder, men finder hvert år frem til små og store vinpartier, der lever op til deres krav. Her er den australske Michael naturligvis stærkt inde i billedet.
    Under smagningen i onsdags blev vi præsenteret for tolv vine, hvoraf de otte eksporteres til Danmark – og sælges til priser mellem 249 og 799 kr.
    Dog ... da det er Nordic Wine Club, er der som sædvanlig penge at spare, hvis man er klubmedlem for 249 kr. om året. Dette er nærmere forklaret på klubbens hjemmeside.
    Nedenfor i ugens smageliste er der flotte stjerner til de otte vine, der sælges her i landet.
..............
08.33/08
.......
25 postkort fra Rheingau og Nahe
I august deltog Anker i en vinrejse i det tyske Rheingau og Nahe, og det kom der 25 postkort ud af. I uge 36 og uge 37 har vi bragt de første seks. Her kommer endnu fire.
.....................

................
Under pausen i en herlig Vivaldi-koncert indtager publikum et glas Riesling i gården til Schloss Johannisberg. Vinen er stærkt nærværende ved alle festivalens koncerter.
    7. postkort fra Rheingau og Nahe:
    Vin og musik hører sammen
    Rheingau er ikke kun vin. Det er også musik. Store komponister som Brahms, Liszt og Wagner boede i Rheingau i flere omgange, og i dag supplerer vin og musik hinanden meget fint.
    Hvert år fra slutningen af juni til slutningen af august afholdes en af verdens største musikfestivaler med over 150 koncerter – klassisk symfoni, kammermusik, korværker, jazz, cajun, zydeco, blues, fado osv.
    Koncerterne opføres 49 forskellige steder, blandt andet i berømte vinhuse som Schloss Johannisberg, Kloster Eberbach og Schloss Vollrads, og tilsammen tiltrækker de 130.000 besøgende.
    De mest populære koncerter bliver hurtigt udsolgt, så senest i slutningen af januar skal man prøve at få fat i billetter. Det kan ske via musikfestivalens hjemmeside, ligesom man kan få tilsendt et program, ”Ouvertüre”, ved at skrive til festivalens Servicegesellschaft i Wiesbaden.
    ,.............,,
.......................

................
Nede fra vejen langs Rhinen ser man slottet oppe på St. Johannes’ bjerg og dets vinmarker, som udelukkende er beplantet med Riesling. (Foto: Deutsches Weininstitut).
    8. postkort fra Rheingau og Nahe:
    Vingård siden 1100-tallet
    Schloss Johannisberg er et prægtigt slot, prominent placeret på en bred og hvælvet bakketop over Rhinens højre bred og med vinmarkerne eksponeret direkte mod syd. Det er det sted i Rheingau, hvor der er flest solskinstimer i løbet af året, og Solens lys reflekteres af Rhinens 800 meter brede vandspejl. Yderligere beskyttes vinmarkerne af Taunus-bjergene mod nord.
    Slottet ligger i øvrigt på præcis den 50. nordlige breddegrad, hvilket er markeret af to søjler med sigtepile på marken neden for hovedbygningen.
    Den store vingård på 35 hektar fik sit navn af benediktiner-munke, der i 1100-tallet grundlagde et kloster med en romansk basilika og opkaldte stedet efter Johannes Døberen.
    Vinene fra Schloss Johannisberg importeres af Pedersborg Vin.
    ,.............,,
...................................................................
32-47
......................

................
I dokumentet fra 817 med de smukt skrevne bogstaver står der, at ejendommen producerer seks fuder vin, dvs. 6000 liter – på latin: In quibus potest colligi de vino ad sex carradas.
    9. postkort fra Rheingau og Nahe:
    Kejseren plantede vinen
    I Ingelheim på Rhinens anden bred over for Schloss Johannisberg havde kejser Karl den Store (Charlemagne, 747-814) sit palads, og legenden fortæller, hvordan han i et tidligt forår sad og betragtede skråningerne ovre i Rheingau.
    – Det er dog besynderligt, sagde han til sig selv, – at sneen altid smelter før derovre, end den smelter her. Det må være et godt sted at dyrke vin.
    Og sådan blev det – ved kejserligt bud.
    I slottets arkiv ligger det her viste dokument underskrevet den 4. august 817 af Karl den Stores søn, Ludvig den Fromme. Ifølge dokumentet overdrog han ejendommen til fyrste-abbeden i Fulda. Siden har slottet skiftet ejere flere gange. I dag ejes det af Oetker-familien.
    ,.............,,
.......................

................
Inde på slottet står en lille statuette med samme motiv som den store statue af rytteren ude i gården. Statuetten blev udført af billedhuggeren Annelise Degen i 1960.
    10. postkort fra Rheingau og Nahe:
    Sådan blev Spätlesen født
    I en sidegård til Schloss Johannisberg står en rytterstatue til minde om, at den tyske Spätlese-vin på senthøstede druer blev opfundet på slottet.
    Historien er følgende: I 1775 var Johannisberg stadig et kloster og underlagt fyrste-abbeden i Fulda. Abbeden var en kræsen herre. Han ville have den bedste vin, og han ville selv bestemme, hvornår høsten skulle begynde. Munkene sendte derfor en kurer af sted de 120 kilometer til Fulda og afventede abbedens tilladelse.
    Men kureren vendte ikke tilbage. Fortvivlede ventede munkene i både dage og uger. Bønderne rundt omkring havde for længst høstet, men på Johannisberg hang druerne og blev mere og mere overmodne; nogle af dem var rådne.
    Endelig kom sendebudet. Han var blevet overfaldet af røvere i Taunus-bjergene, sagde han. Munkene samlede alle de rådne druer og lavede en nogenlunde god vin ud af resten. De pressede også vin af de rådne druer – og i april 1776 opdagede de, at de stod med en sød og meget aromatisk nektar, som skimmelsvampene havde givet en vidunderlig aroma.
    ,.............,,
................................................................
08-07/09
................
Ægtepar dømt for vinsvindel på eBay
Man kan godt blive snydt, så vandet driver, når man køber kostbare vine over internettet.
To franskmænd er ifølge Meininger’s netop blevet dømt for at have sat forfalskede vine til salg hos det store internet-auktionshus eBay. Svindlerne havde hældt billig vin på autentiske flasker fra fornemme franske vinhuse, brugt en skanner til at kopiere de originale etiketter og et særligt stempel til korkpropperne, så de så ægte ud. De fleste af de forfalskede flasker bar et Châteauneuf-du-Pape på etiketten, og de var sat til salg kassevis med tolv flasker for 1500 euro (cirka 11.000 kr.).
Blandt ”klenodierne” var også en flaske Romanée-Conti til en pris af 4500 euro (cirka 33.500 kr.).
De to franskmænd indrømmede svindelen, men påstod, at de ikke havde tjent en rød reje på flaskerne – dog kunne de ikke helt forklare, hvor 60.000 euro (cirka 450.000 kr.), der var blevet sat ind på deres konti, stammede fra.
Dommen lød på otte måneders betinget fængsel og en bøde til hver på mere end 13.000 euro (cirka 97.000 kr.).
.............................
Amazon.com vil sælge vin
Den amerikanske online-forretning Amazon.com lagde i sin tid ud med at sælge bøger over internettet. I dag handles der også med alt muligt andet lige fra kameraer og køleskabe til læbestifter og legetøj, hvilket gør websiden til verdens største detailhandel online.
Nu forlyder det, at Amazon.com også har tænkt sig at begynde at sælge vin fra omkring 26 amerikanske stater fra og med begyndelsen af oktober.
Oplysningen stammer fra vinproducent-foreningen Napa Valley Vintners, der hævder, at dens 300 medlemmer er blandt dem, der skal til at sælge deres vine via websiden. Foreningen afholder endda kurser for medlemmerne i, hvordan de skal takle den nye form for handel.
Folkene bag Amazon.com forholder sig foreløbig tavse over for rygterne. Er der hold i dem, vil det selvsagt have stor betydning for omsætningen hos de amerikanske vinproducenter.
...................
    Et diadem af vinranker
    Billedet af denne plakat har vi fået tilsendt af Hans Jørgen Nielsen, der skriver: – I VinAvisens løbende serie postkort (og tak for den) har I besøgt Assmannshausen i Rheingau og smagt de glimrende rødvine fra markerne omkring den lille by.
    Det fik mig til at finde denne gamle plakat frem. Den reklamerer for Hotel Krone i Assmannshausen, og i teksten næves årstallet 1885.
    På tegningen strømmer folk til for at deltage i et lystigt selskab ved Rhinens bred, mens en romantisk borg hæver sig på den modsatte bred. Og nede i kælderen under selskabet er tre mænd ved at dreje en gammel vinpresse i bund.
    På det svungne banner, der øverst bæres af svævende småengle, står der: Am deutschen Rheine grün umlaubt / Da ist ein lustig Leben. / Es trägt der Rhein auf seinem Haupt / Ein Diadem von Reben.
    På dansk må det blive til: Under det grønne løv ved den tyske Rhin er der liv og lyst. På sit hoved bærer Rhinen et diadem af vinranker.
.... .......................................
20-23+33-38
...................
    God årgang i Tyskland
    Høsten er nu i fuld gang i Tyskland. I Rheinhessen, Baden og Pfalz har vinproducenterne allerede bragt de tidligt modne hvidvinsdruer, Rivaner, Portugieser og Frühburgunder, i hus.
    Ifølge Deutschen Weininsitut (DWI) forventer man, at høsten i alt vil komme til at ligge på omkring 10 millioner hektoliter – en mængde, der svarer til gennemsnittet af høstmængden i de sidste par år.
    Kvaliteten af druerne er rigtig god, så alt tegner godt for tysk vin årgang 2008.

    < Et dugfriskt billede fra den tyske vinhøst, hvor man netop har høstet de tidligt modne hvidvinsdruer.
...................
Russisk vin af høj kvalitet
Der er noget i gære i Rusland. Gennem 1990’erne var russisk vin bestemt ikke noget at skrive hjem om, men nu begynder stadig flere kvalitetsvine i den dyre ende at se dagens lys.
Markedsanalyser viser da også, at der er en stigende interesse for kvalitetsvine blandt de russiske forbrugere. I dag er 56% af al den vin, som sælges i Rusland, lavpris-vin til under det, der svarer til 30 kr. flasken – for fire år siden lød tallet på 80%.
Så markedet er der. Desuden er landbrugsjorden i Rusland utrolig billig i øjeblikket, hvilket ifølge Meininger’s har sat ekstra skub i anlægningen af nye vinmarker, hvor kvaliteten af druerne er i højsædet.

Satser på vinter-OL i 2014
Hovedparten af de russiske vinhuse befinder sig i Krasnodar regionen. Og stadig flere af dem investerer i spritnye produktionsanlæg og hyrer vinkonsulenter fra udlandet, der skal lære dem at fremstille kvalitetsvine i en stil, der appellerer til nutidens forbrugere.
Nu mangler den russiske vinverden bare at udbrede kendskabet til de nye, gode vine. En oplagt lejlighed byder sig i år 2014, hvor den russiske by Sochi bliver rammen om de olympiske vinterlege.
...,,,,,,,,,,,,,,,
34/09
...................
Stigning i danskernes vinforbrug
I Danmark kommer der stadig mere vin på bordene. En undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet viser, at danskernes gennemsnitlige forbrug af vin i perioden 1995 til 2006 er steget med hele 50%.
Flere tusinde forsøgspersoner har medvirket i undersøgelsen, der ligeledes viser, at den kvindelige halvdel af befolkningen mellem år 2003 og 2006 drak lige så meget vin som den mandlige. Til gengæld drak kvinderne mindre øl end mændene.
...................
    Store vine til rimelige priser
    Startskuddet har lydt for det årlige efterårsudsalg af topvine, Foire aux Vins, i de franske supermarkeder. Og i år er det frem for alt vin i årgangne 2005 og 2006, der er sat til salg.
    Hvis man har pengepungen i orden, er der virkelig noget at komme efter, når det gælder fornemme flasker fra Bordeaux og Bourgogne.
    I kæden Carrefour kan man fx få 12 flasker Château Mouton Rothschild af den berømmede årgang 2005 til 7800 euro (cirka 58.000 kr.). Normalt ligger prisen på 11.000 euro (cirka 82.000 kr.). Man kan også ”nøjes” med en enkelt flaske til 650 euro (cirka 4800 kr.).
    Château Mouton Rothschild 2006 kan købes samme sted og til samme priser.
    I andre supermarkeder omfatter udsalget blandt andet vine fra Château d’Yquem og Château Léoville Las Cases. Også gode vine i den billigere ende af prisskalaen er på udsalg.

    Ration på berømthederne
    Når det gælder de mest berømte Bordeaux- og Bourgognevine, der sælges under efterårsudsalget, er der ration på – hver kunde kan højst købe to flasker af hver vin. Rationeringen skal forhindre, at professionelle vinhandlere udnytter situationen og snupper vinene for næsen af forbrugerne.
    Foire aux Vins er så stor en succes, at de franske supermarkeder under udsalget tilsammen sælger omkring en fjerdedel af al den vin, de får solgt i løbet af et helt år.

    < Under efterårsudsalget i de franske supermarkeder kan man blandt andet købe Château Mouton Rothschild årgang 2005.
.....................
4-41
...................
...................
Købssummen for Domaine des Tourelles og vinhusets 9 hektar vinmarker er ikke offentliggjort. Tourelles betyder tårne på fransk, og vinhuset har fået sit navn på grund af de to tårne, der flankerer den gamle vinejendom. De kan lige netop skimtes i siderne af billedet.
    Papirarbejde i stedet for vinfremstilling
    Vinhuset Domaine des Tourelles i appellationen Gigondas i det sydlige Rhône er ifølge WineSpectator netop blevet solgt.
    At Roger Cuillerat, der har ejet vinhuset siden 1984, har valgt at sælge, skyldes blandt andet, at han var ved at drukne i al det papirarbejde, som EU og den franske regering nu om dage pålægger vinproducenterne. Som han siger, så bruger en fransk vinproducent i dag typisk halvdelen af sin tid på at udfylde meningsløse papirer i stedet for al lave vin. Og da han stort set var alene om vinfremstillingen, rakte tiden ikke længere til det.

    Familien Perrin overtager roret
    De nye ejere er vinproducenten Perrin & Fils, der i forvejen ejer en række mindre vinejendomme i Rhône, hvoraf flagskibet er Beaucastel i Châteauneuf-du-Pape. I dag er det fjerde og femte generation af familien Perrin, der leder vinfirmaet.
    I Gigondas tager man med glæde imod familien, der har et godt ry, når det gælder vinfremstilling og en stor viden inden for markedsføring.
    Netop det sidste håber vinproducenterne i Gigondas at kunne drage nytte af, da markedsføringen af den lille appellation og dens vine godt kunne være en hel del bedre.
...................
Omfattende webside om Zinfandel
Den amerikanske vinverden har et meget varmt forhold til rødvinsdruen Zinfandel. Den dyrkes på 10% af Californiens vinmarker og betragtes som en del af USA’s nationale arv.
Begejstringen for Zinfandel og de vine, der fremstilles på druen, gav sig blandt andet tydeligt til kende under den smagning af vine fra det californiske vinhus Seghesio Family Vineyards, som vi skrev om i uge 37.
I 1991 fik Zinfandel sin egen forening, Zinfandel Advocates & Producers (ZAP), der gør en stor indsats for at udbrede kendskabet til druen og vinene. Nu har foreningen lanceret den nok mest omfattende webside om en drue nogensinde. På siden ZinWorld kan man få alt muligt at vide om Zinfandel – blandt andet om den nyeste forskning, hvilke vinhuse, der dyrker druen, hvilke amerikanske restauranter, der har særligt mange Zinfandel-vine på vinkortet, og hvor der afholdes smagninger og seminarer. Og så er der alle de arrangementer, som ZAP står for heriblandt den årlige Zinfandel-festival, som tiltrækker flere tusinde Zin-entusiaster.
................
35-38
...................
Mindre høst i Champagne
Høsten i Champagne har i de senere år været temmelig stor. Men nu lyder der andre toner fra det franske vindistrikt, idet flere af de førende champagnehuse – blandt andet Taittinger og Louis Roederer – forudser en nedgang i høsten i år på 10%. Det skyldes frem for alt problemer med Chardonnay-druerne, der sammen med de blå druer Pinot Noir og Pinot Meunier, anvendes til den berømte mousserende vin.
Vinhusene i Champagne har hvert år brug for så mange druer som overhovedet muligt, da der aldrig er problemer med afsætningen, og efterspørgslen på verdensmarkedet er støt stigende.
............................
    Ældste flaske Veuve Clicquot i skotsk slot
    Der kan skjule sig meget andet end genfærd i gamle, skotske slotte. Da Chris James købte Torosay Castle på øen Mull, fik han møblerne med i købet. I spisestuen stod der et stort tungt kabinet, som han ikke kunne åbne, da nøglen manglede. Han var selvfølgelig nysgerrig og ville vide, hvad det indeholdt, så han fik en låsesmed til at fremstille en nøgle, der duede.
    Stor var forundringen, da han åbnede møblet. Det viste sig, at det i tidernes morgen havde fungeret som vin- og barskab, og blandt flaskerne var en Veuve Clicquot årgang 1893 – den med den gulorange etiket, som vi kender som ”den gule enke”.
    Chris James kontaktede champagnehuset Veuve Clicqout, og det viste sig, at hans flaske er det ældste eksisterende eksemplar af netop dette mærke.
    I øjeblikket udstilles klenodiet i champagnehusets besøgscenter. Det er umuligt at sætte en pris på flasken – den er ifølge Veuve Clicquot ganske enkelt uvurderlig. Den bliver af samme årsag nok aldrig åbnet, selv om indholdet sikkert er helt i orden, da flasken har ligget køligt og mørkt inde i kabinettet.

    < Barbe Nicole Clicquot Ponsardin, der gjorde champagnehuset Veuve Clicquot verdensberømt. Hun døde i 1866.
...................
36-51
...................
...............
Champagnen er på køl, stoleryggene tilbagelænet, og filmen ruller over det hvide lærred. Sådan foregår en biograftur i en af Gold Class biograferne. Tøfler og tæpper er der ikke skyggen af på billedet, der jo helst skal ose af luksus.
    Biograftur med tøfler, tæpper og vin
    En aften i en af de australske Gold Class biografer får selv den bedste sofarække i en dansk biograf til at blegne.
    Ikke nok med at man sidder afslappet med benene oppe og får udleveret tæpper og tøfler – man kan også nyde god mad og vin, mens filmens actionhelt klarer skurkene. Mellem stolene er der små borde med indbygget vinkøler, og hvis man trykker på en knap i stolens side, kommer der straks en tjener og spørger, hvad man vil have.

    Château d’Yquem til filmen
    Gold Class, hvis kæde af luksus-biografer er en stor succes i Australien, åbner i næste måned den første biograf på amerikansk jord. Det bliver i Chicago, men i løbet af de næste fem år, forventer kæden at slå dørene op for i alt halvtreds biografer i USA.
    Vinkortet til Chicago-biografen ligger klar, og man vil kunne købe såvel vin i glas som hele flasker. I alt er der halvtreds vine at vælge imellem, hvoraf den dyreste er en Château d’Yquem 2001 til 695 dollars (cirka 3650 kr.).
    Før tjenerne overhovedet bliver lukket ind i biografen, får de ifølge WineSpectator et tre dages kursus i, hvordan man skænker vin i glassene og samtidig undgår at stå i vejen for filmlærredet. Og det må da også være lidt af en kunst. På biograf-kædens hjemmeside kan man se, hvordan en typisk biograftur forløber.
...................
Lindemans afholder dating-arrangement
Det med at kombinere vin og dating ser ud til at gribe om sig. I sidste uge fortalte vi om den nye dating-webside, der afholder arrangementer, hvor singler mødes til en vinsmagning.
Og for nylig afholdt det australske vinfirma Lindemans i samarbejde med dating-siden Match.com ligeledes et arrangement for singler, der var trætte af at være singler.
Deltagerne, hvoraf der ifølge wownews.se var i alt 300, blev udstyret med en picnickurv med alt til fadet henhørende samt tæpper og andet godt til en romantisk picnic. Rammerne var Djurgården i Stockholm, og underholdningen sørgede sommelierer fra Lindemans for ved at fortælle om vin og kombinationen af vin og mad...
...................
36-39
...................


Katedralen i Birmingham vil åbne en række vinbarer i håb om øge både menighedens og indtægternes størrelse.
    Britisk kirke åbner vinbarer
    I Storbritannien ønsker den kirkelige ledelse bag katedralen i Birmingham dels at få en større menighed, dels at få flere penge i kassen. Den har derfor taget det radikale skridt at ansætte en marketingdirektør, Mark Hope-Urwine, der skal sørge for, at budskabet bliver formidlet på den helt rigtige måde.
    Hope-Urwine kommer fra et job i en varehuskæde, og han mener, at kirken bør tage ved lære af, hvordan man holder på kunderne i forretningsverdenen.
    Han planlægger blandt andet – med kirkens fulde velsignelse – at åbne en række vinbarer i Birmingham, hvor vin og kristendom går op i en højere enhed.

    Et forbillede for andre kirker
    Vinbarerne skal have blyindfattede ruder à la dem i gotiske katedraler og en vægfarve, der nøjagtig matcher den violette farve på præsternes messehageler. Desuden skal de være dekoreret med religiøse billeder, og der skal være opslag, som fortæller, hvornår der er messe i kirken. Ad den vej vil kirken få et mere imødekommende image, mener altså marketingdirektøren.
    Indtægterne fra vinbarerne skal ifølge avisen The Telegraph blandt andet gå til vedligeholdelse af kirken.
    Allerede nu tales der om, at barerne – hvis de bliver en succes – kan blive et forbillede for andre kirker i Storbritannien.
...............................
34-07/09
...................
    Historien bag etiketten: Horus' ene øje
    Hans Henning Sørensen har sendt os denne historie om en etiket med en illustration lidt ud over det sædvanlige:
    Rødvinen Amon-Ra er en af Australiens absolutte topvine – en vin til 425 kr. (Vinens Verden). Vinmageren Ben Glaetzer har opkaldt den efter vinen egyptiske skaber- og solgud, og som illustration har han brugt et flot egyptisk symbol ... der imidlertid ikke har spor med solguden at gøre. Symbolet viser falkeguden Horus’ øje, en stærk amulet imod ulykker.
    De enkelte dele af symbolet havde imidlertid også en praktisk betydning i det gamle Egypten. De var nemlig symboler for brøkdele: 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 osv., og en skrækkelig historie ligger bag disse brøker:
    Under en drabelig kamp erobrede den onde gud Seth sin nevø Horus’ ene øje og spredte det vidt og bredt. Øjet blev samlet igen – brøkerne blev atter lagt sammen. Men et lille regnestykke viser, at der kom til at mangle 1/64:
    1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 + 1/32 + 1/64 = 63/64.
    Den manglende brøk leverede skrivekunstens gud, Thot, som sit lille magiske bidrag; Horus’ øje blev samlet og blev for altid et tegn på det godes sejr over det onde.
    Vi siger tak for den gode historie og håber, at der er andre læsere, som får øje på etiketter med gode historier. Skriv venligst til mariette@vinavisen.dk
.......................
.....................

.............
..............


Det skotske destilleri GlenDronach med den karakteristiske høje skorsten.
    GlenDronach skifter ejermand
    Den franske koncern Pernod Ricard, der for nylig erhvervede svenske Vin&Sprit, har netop solgt det skotske whiskydestilleri GlenDronach. Køberen er det sydafrikansk ejede BenRiach Destillery Company, og ifølge Just Drinks skal købssummen ligge på omkring 15 millioner pund (cirka 138 mio. kr.).
    Salget er et led i Pernod Ricards bestræbelser på at skære ned på antallet af mindre vin- og spiritusmærker, og i stedet koncentrere sig om de bedst sælgende mærker.
    I alt ejer Pernod Ricard tretten destillerier, der fremstiller maltwhisky, og et af de mest betydningsfulde, The Glenlivet Destillery, står netop over for en større modernisering.

    Et lille traditionelt destilleri
    GlenDronach, der ligger i det skotske højland, blev grundlagt i 1826 af James Allardice og var blandt de første whiskydestillerier med licens.
    Destilleriet har været brændt ned og bygget op igen og har haft flere ejere gennem tiderne. Det er i dag et af de mindre skotske destillerier, hvor fremstillingen af de årlige 1,5 millioner liter whisky på mange måder foregår som på Allardices tid.
    .............
.............
.....................
......................
      Ny smagning: Calvados

      Her på Den stærke side har vi taget hul på en smagning af calvados. Til denne uge har vi smagt tre calva'er, og alle anmeldelser samler vi efterhånden på en særlig side.
      Man er velkommen til at sende calvados-flasker til bedømmelse til Mariette Tiedemann på adressen Violvej 10, Smidstrup Strand, 3250 Gilleleje.




      Boulard X.O., Calvados, Frankrig
      399 kr., H.J. Hansen
      Æbler, nødder og træ forenes på bedste vis i denne skønne calvados, der har stor fylde og en lang eftersmag.


      Calvados Fine Marquis de Saint-Loup, Calvados, Frankrig
      245 kr., Løgismose Vinimport
      En calvados med en dejlig ren smag, fin fylde og toner af modne æbler.


      Calvados Landonne Hors d’Age, Calvados, Frankrig
      225 kr., Irma
      En calvados med moden frugt, blommer, eg og et strejf af sødme. Eftersmagen er lang med en behagelig tørhed.
..... .........................................................
Til_30/09
.....................
..................................
    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche,
    * Laudrup Vin & Gastronomi har ansat Peter Gade Jensen som regnskabschef. Samtidig er Thomas Dam blevet forfremmet til salgschef og Dorte Sonnenborg udnævnt til marketingchef. Sammen med direktør Per Buhl udgør de tre virksomhedens ledelsesteam.
    * Nur Wein - Tysk Vinimport har optaget forhandlingen af vine fra Weingut Schlumberger og Weingut M. Wassmer, begge i Baden, samt vine fra Weingut Van Volxem, Saar.
    * Domaine Brandis har optaget importen af vinene fra Domaine Beaurenard i Châteauneuf-du-Pape.
    * Vin-Stysiek har fået importen af vine fra de italienske vinhuse Vinificio Il Leone Notturno og La Donatella.
    .*..................................................,,,,,,,,,
.....................
    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr, e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.
.... .............
Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
....................,,,
,

    Aage Lundager (f. 1958) har interesseret sig for vin lige siden gymnasietiden, hvor han havde et job i den lokale brugsforening. Hans interesse medførte, at han hurtigt fik ansvaret for forretningens vinafdeling, og derefter fulgte vinrejser til Sydtyskland, frem for alt til Pfalz. På hjemvejen var bilen altid fyldt til bristepunktet med vin, hvilket endte med at blive startskuddet til Aage Lundagers første garage-import.
    Den entusiastiske vinmand havde længe haft en drøm om at åbne egen vinbutik. Og en ren tilfældighed gjorde, at drømmen blev realiseret.
    Aage Lundager havde bestilt en udgravning til en lille privat vinkælder i den ældre gård, hvor han bor. Men firmaet, der skulle grave hullet, ankom med en kæmpestor gravemaskine, og det endte med, at der blev gravet en 120 kvadratmeter stor kælder. Højelse Vinkælder var født.
    I dag byder vinforretningen på kvalitetsvine fra Frankrig, Italien, Australien, New Zealand, Chile og Argentina samt vinsmagninger, der afholdes med jævne mellemrum.
    Vinimporten og butikken drives på hobbybasis, da Aage Lundager stadig har sit faste job i bankverdenen i Nordea Markets. Derudover er der også gårdens 35 hektar landbrugsjord samt femten kvæg at se til.
    Den sparsomme fritid nyder han sammen med sin kone Lena og børnene Pernille, Marcus og Lasse og gerne med et godt glas vin af egen import.
    Adresse: Højelse Vinkælder, Højelsevej 23, 4623 Ll. Skensved, tlf.: 25 40 22 12, lundager@hoejelsevinkaelder.dk, www.hoejelsevinkaelder.dk.
.......................
37-40
................... .....................
    Ugens vinøse billede
    Under en tur i det østrigske Burgenland besøgte Karina Schmidt og hendes familie den gamle borg Forchtenstein, der har en righoldig samling af malerier, møbler og kunsthåndværk.
    Ikke mindst faldt familiens børn for det mekaniske ur, som Karina Schmidt her har taget et billede af.
    Det blev lavet i Augsburg omkring 1620 og er udført som en lille vogn af guld og ædelsten, hvorpå der ligger en fed Bacchus.
    Når uret trækkes op, kan vognen køre cirka en meter, og samtidig svinger Bacchus med sit bæger, ruller med øjnene og rækker tunge, mens små figurer på vognen danser rundt
    Uret blev blandt andet brugt til at imponere gæsterne ved hoffets banketter, når det tog sig en lille tur mellem vinglassene på spisebordet.

    Hvem kommer med det næste billede til os?
    Alle er fortsat velkomne til at sende os vinøse billeder. I får ikke nogen præmie, og I får heller ikke billeder retur det orker vi ikke så det er bedst, hvis I sender billederne digitalt i en nogenlunde god opløsning til mariette@vinavisen.dk.
................. ...........
18-17
.....................
    .......
    Ugens gode spørgsmål
    Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af VinAvisens læsere. Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte – det har vi simpelt hen ikke tid og kræfter til. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål – og svaret på det.

    Hvordan skal jeg opbevare vinen?
    Frans H. Henriksen vil gerne gemme nogle fine rødvine, som han fik til sit jubilæum. – Men behøver jeg virkelig at indrette en vinkælder? spørger han. – Kan mindre ikke gøre det?
    Mindre kan udmærket gøre det. Det er slet ikke nødvendigt at have en egentlig vinkælder. Men man skal have et sted, der så vidt muligt opfylder visse krav:
    * Der skal være mørkt, fordi vinen kan tage skade af lys – det gælder især hvidvin i ufarvede flasker.
    * Der skal være absolut ro, fordi rystelser vil ælde vinen før tiden. Altså ingen maskiner i nærheden.
    * Der skal være god ventilation, så der ikke bliver en indelukket og "fimset" atmosfære, som efterhånden kan trænge igennem propperne og give vinen en muggen lugt og smag. Men pas på træk, der også kan ødelægge vinen!
    * Temperaturen må gerne svinge en smule fra vinter til sommer, men pludselige temperaturskift er af det onde, og prøv at holde vinen så kølig som muligt. Jo varmere den ligger, desto hurtigere udvikler den sig.
    * Der skal være en vis fugtighed – helst over 60 procent relativ luftfugtighed – især hvis vinen skal ligge i mange år. Propperne må ikke tørre ud!
    * Der skal være rent, så der ikke dannes mug på flasker og vægge. Af samme grund skal man ikke opbevare kartofler, æbler og lign. sammen med vinen.
    Dette er kravene til den ideelle vinkælder. Men man kan da udmærket indrette sin "kælder" i et skab i soveværelset, blot man prøver at nærme sig de ideelle forhold så meget som muligt. Gør man det, sker der ikke de større ulykker. De fleste vine er ret robuste – især rødvinene. Og hvidvine skal næsten altid drikkes ret unge.
    ............................
........................
34/09
........,
VinAvisen finder de gode vine!
I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 34 vine. Af disse vine var der 27, som fik mere end to stjerner, og 20, som fik fem stjerner.
I alt blev det til 125 stjerner og i gennemsnit 3,7 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
.....................
    ,,,
    Ring til importøren - klik på det blå navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,
...................




Vinene fra Mischief and Mayhem


Mischief and Mayhem, Meursault, Frankrig 2006
Klubpris ved 6 flasker: 177,61 kr., ikke-medlemmer: 249 kr., NordicWineClub.com
Hvidvin med en fin duft med toner af fad og en lækker, ren Chardonnay-smag med blød syre og mineralske toner.


Mischief and Mayhem, Puligny-Montrachet ”La Garenne”, Frankrig 2006
Klubpris ved 6 flasker: 309,48 kr., ikke-medlemmer: 399 kr., NordicWineClub.com
En hvidvin fra marken ”La Garenne”. Den har en let røget duft og en fyldig frugtsmag med diskrete fadtoner og tilpas syre. Den må meget gerne ligge endnu nogle år – hvilket blev demonstreret af 2004-årgangen, som vi også smagte.


Mischief and Mayhem, Puligny-Montrachet ”Les Caillerets”, Frankrig 2006
Klubpris ved 6 flasker: 379,79 kr., ikke-medlemmer: 499 kr., NordicWineClub.com
Flot hvidvin fra marken ”Les Caillerets”. Den har en fadpræget duft og en lækker, lidt fed smag med markant frugtfylde og egetoner. Det er en vin, som ubetinget bør lageres i hvert fald fire-fem år. Så fingrene væk!


Mischief and Mayhem, Savigny-lès-Beaune, Frankrig 2005
Klubpris ved 6 flasker: 144,61 kr., ikke-medlemmer: 249 kr., NordicWineClub.com
En meget dejlig rødvin med en fornem, kompleks duft og en lækker og læskende smag med mineralske toner og diskret fad. Prismæssig attraktiv – især for klubmedlemmer, naturligvis.


Mischief and Mayhem, Pommard 1er Cru Clos Blanc, Frankrig 2005
Klubpris ved 6 flasker: 252,14 kr., ikke-medlemmer: 399 kr., NordicWineClub.com
Herlig rødvin med en flot duft og en saftig og lækker Pinot Noir-smag med mineralske toner. Vinen er kompleks med et fint detaljeret smagsbillede.


Mischief and Mayhem, Vosne-Romanée ”Les Petits Monts”, Frankrig 2005
Klubpris ved 6 flasker: 264,33 kr., ikke-medlemmer: 499 kr., NordicWineClub.com
Fra marken ”Les Petits Monts” kommer denne elegante og charmerende rødvin, der var en af vore favoritter under smagningen. Den har en kraftig og kompleks duft og en blød smag med ren frugt, fint krydderi og toner af kaffe, læder og jordbund – men alt diskret og elegant.


Mischief and Mayhem, Clos Vougeot Grand Cru, Frankrig 2005
Klubpris ved 6 flasker: 473,54 kr., ikke-medlemmer: 799 kr., NordicWineClub.com
En stor og lækker rødvin, der ubetinget skal gemmes i endnu fem-seks år, så den kan udvikles til noget endnu flottere. Den har en flot afrundet duft og en delikat, fløjlsblød og kompleks smag med mineralske toner.


Mischief and Mayhem, Volnay, Frankrig 2005
Klubpris ved 6 flasker: 154,18 kr., ikke-medlemmer: 249 kr., NordicWineClub.com
Rødvin med en god, frisk Pinot Noir-smag og bløde tanniner. En tør vin, der er let at drikke, men med et lidt smalt smagsbillede.




Hvidvin


Mediterra Vilana, Kreta, Grækenland 2006
68,95 kr., Græsk Vinimport
Sikke en hvidvin. Den har det hele - er tør og frisk, fyldig og med god frugt. Eftersmagen er lang og let krydret. Et fund til prisen.


Wither Hills, Sauvignon Blanc, Marlborough, New Zealand 2007
99 kr. indtil 20. oktober; derefter 149 kr., Østjysk Vinforsyning/Vinoble
Igen en af disse dejlige newzealandske hvidvine på druen Sauvignon Blanc. Den har en liflig duft og en frisk smag med toner af stikkelsbær, citrus og mineralitet.


Shadow’s Run, Unwooded Chardonnay, Fox Creek, McLaren Vale, Australien 2007
59,95 kr., The Wine Company
Hvidvin med en dejlig ren Chardonnay-duft og en fyldig og saftig smag med et fint billede af den store drue. En vin, der kan ledsage mange forskellige retter – eller en frokost. Simpelt hen et godt glas. Flasken har skruelåg.


Melsheimer, Reiler Mullay-Hofberg, Riesling Spätlese, Mosel-Saar-Ruwer, Tyskland 2006
120 kr.; ved 6 flasker: 108,33 kr., Emilie Vin
Lækker hvidvin lavet på økologisk dyrkede druer. Den har en liflig duft og en dejlig frugtagtig smag med tilpas syre og en fin sødme.


Bush Vine, Darling Cellars, Sauvignon Blanc, Darling, Sydafrika 2007
59,95 kr., Amka
Fortræffelig hvidvin med fint krydret duft og en frugtagtig smag med let fedme og tilpas syre. God lang eftersmag. Flasken har skrue-låg.


Domäne Wachau, Terrassen Federspiel, Riesling, Wachau, Østrig 2007
99 kr., Kjær & Sommerfeldt
Hvidvin med en indtagende duft og en pæn, tør og frugtagtig smag. Flasken har skruelåg.




Rødvin


Château de Valcombe, Syrah / Grenache, Costières de Nîmes, Frankrig 2005
59 kr., Vinens Verden
Denne lækre rødvin dufter af varme krydderier og modne brombær. Også smagen byder på brombær og slutter med en anelse sort peber. Et rigtig godt glas til prisen.


Alamos Cabernet Sauvignon, Catena, Mendoza, Argentina 2005
49,95 kr. ved 12 flasker, Philipson Wine
Denne rødvin dufter af mørk chokolade og modne kirsebær. Den er fyldig, fuld af frugt og runder blødt af. En vin til en fordelagtig pris, som mange vil kunne lide.


Mogar, Ribera del Duero, Spanien 2005
58,39 kr. ved 6 flasker, WineAtCosts.com
Moden og lækker rødvin med blød, saftig frugt – måske lidt i retning af unge brombær. En skøn vin til en yderst rimelig pris.


Nanfrè, Tenuta Sant’ Antonio, Valpolicella, Italien 2007
67 kr., Gourvin
Der er svesker over duften af denne dejlige rødvin, mens smagen byder på hyld, kirsebær og blå druer.


Obra Prima, Reserva, Malbec, Mendoza, Argentina 2005
193 kr., VinosLosAndes.dk
En virkelig flot rødvin med bred, lækker og harmonisk smag med bløde tanniner.


Le Torre del Falco, Brunello di Montalcino, Italien 2003
325 kr., Irma
Vidunderlig rødvin, elegant, harmonisk, med en ren frugtsmag – kirsebær, peber. En virkelig god Brunello.


Luis A. Giménez, Super Premium, Tannat, Las Brujas, Uruguay 2006
299 kr., Haller Vine
Fantastisk rødvin. Den har ganske vist 15% alkohol, men virker ikke spor sprittet. Næsen er flot og smagen harmonisk og kompleks. En lækker sag. Gem den til en kødret med det bedste kød.


Red Guelbenzu, Ribera del Queiles, Spanien 2007
55 kr. ved 12 flasker, Brdr. D’s Vinhandel
En dejlig rødvin, der dufter af solbær og har en behagelig tør og læskende smag.


Domaine Costa La Lazaridi Syrah, Græsk Makedonien, Grækenland 2005
169,95 kr., H.J. Hansen
En kraftig rødvin, der spiller med musklerne, og smager af modne kirsebær og mørk chokolade. Alkoholen bider lidt til slut. Så afgjort en madvin, der bør nydes til en godt krydret bøf.


Maciá Batle, Benissalem, Mallorca, Spanien 2007
85 kr., ved 12 flasker: 75 kr., Solarex
Rødvin på de to traditionelle Mallorca-druer Mantonegro og Callet samt Cabernet Sauvignon og Syrah. Vinen er ret tør, med intens frugt og med et bid, der gør den egnet til federe kødretter. Helt billig er den ikke …


Yllera, Vino de la Tierra de Castilla y León, Spanien 2003
69 kr. ved 12 flasker, Y-Wine
En pæn lille rødvin med en enkel, saftig vinsmag. En god hverdags-vin.


Don Camillo, Farnese, Sangiovese, Terre di Chieti IGT, Italien 2006
139,95 kr. for 2 liter i boks; i denne uge (uge 38): 69,95 kr., SuperBest
Ganske skikkelig rødvin med en kvalitet i overensstemmelse med tilbudsprisen.




Sød Vin


Savanha, Special Reserve, Noble Late Harvest, Western Cape, Sydafrika 2004
99 kr. for 37,5 cl, Kvickly og SuperBrugsen
Lækker sød vin, gylden i glasset og herlig i munden med en fin syre, der afbalancerer sødmen. Honning, vanille, melon … en herlig vin.




Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.