Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 01. 2011



Nyheder i uge 1, 2011

VinAvisen med nyt design
Igennem mere end tretten år er VinAvisen vokset nærmest ved knopskydning. Mange nye sider og services er kommet til, og efterhånden er strukturen blevet lidt labyrintisk.
Det har vi nu gjort noget ved, og i denne uge præsenterer vi VinAvisen, så også nye læsere kan finde ud af, hvad der gemmer sig på alle siderne.
Vi skal stadig pudse nogle detaljer af rundt omkring i krogene, men det vil blive gjort i løbet af ugen. Det vigtigste er, at VinAvisen fremover åbner direkte med ugens nyheder, når nye nysgerrige læsere kigger ind på adressen.







Ordet vin på kinesisk består af hele tre skrifttegn.

Skandale for kinesisk vin
En stor skandalesag har ramt Kinas førende vinregion, Changli - også kaldet Kinas Bordeaux. Den ligger i provinsen Hebei, hvor en tredjedel af al kinesisk vin bliver fremstillet.
Nu har en af de førende kinesiske tv-kanaler afsløret omfattende vinsvindel i en række af Changlis vinhuse. Og umiddelbart efter tv-udsendelsen skred myndighederne til handling og har nu lukket 30 af de i alt 100 vinhuse i området samt en af de førende engros-vinhandlere i Beijing.
Vinhusene er også blevet pålagt at tilbagekalde de mange hundredetusinde forfalskede flasker, der allerede er sendt ud i handelen.

Sukkervand og farvestoffer
For få dage siden rullede den afslørende tv-udsendelse over skærmen for øjnene af de forbløffede kinesiske seere.
De blev blandt andet vidner til, hvordan arbejdere i vinhuset Jiahua i Changli satte falske etiketter med navne på kendte internationale vinmærker på hundredvis af flasker.
Den gruopvækkende scene var blevet fanget på en række overvågningskameraer, som var sat op af et statsligt kvalitetskontrol-firma, og optagelserne var kommet tv-kanalen i hænde.
Ifølge udsendelsen har Jiahua solgt mere end 2 millioner flasker forfalsket vin om året gennem de sidste par år.
Det kom også for dagens lys, at indholdet i flaskerne fra en række vinhuse ikke havde ret meget med vin at gøre – flere af dem indeholdt sukkervand blandet med farve- og aromastoffer. I enkelte flasker var der dog 20% gæret druejuice …

Hovedpine og kræft
De implicerede vinhuse har solgt de forfalskede vine videre til engros- og detailhandelen for spotpriser helt ned til omkring 5 CNY (cirka 4 kr.) pr. flaske.
I forretningerne er flaskerne så – på grund af de fine etiketter – blevet solgt til forbrugerne til langt højere priser.
Og som om det ikke er slemt nok, så er der også risiko for, at folk, der drikker vinene, bliver syge.
De mange aroma- og farvestoffer kan ikke blot give en gevaldig hovedpine her og nu – de er ifølge avisen Shanghai Daily også kræftfremkaldende og kan medføre hjerteproblemer.







En YouTube-film viser dr. Leo McCloskey i fri dressur på en konference i Napa, hvor han taler om klassifikationer.

Cabernet som en "råvare"
Leo McCloskey er en af de stemmer i californisk vin, man lytter til. Blandt andet har han i en pressemeddelelse peget på, at Cabernet Sauvignon breder sig markant på verdens vinmarker. Vinmagerne rundt omkring har lært at lave gode vine af druen, og den er godt på vej til at blive en "råvare".
Når dette sker, vil priserne falde, siger McCloskey. Vi har set det med Chardonnay, og det vil uundgåeligt ske med Cabernet Sauvignon.
Dette er udmærket set fra forbrugernes synspunkt, men for producenterne i Napa Valley vil det blive et problem. De har langt højere faste udgifter end producenterne i Chile og Australien og endog i californiske Sonoma og Temecula.

Et fascinerende forslag
Tophusene i Napa skal med deres Cabernet’er til 7-800 kr. nok klare sig. De har skabt sig et navn, der gør det muligt at holde de usædvanligt høje priser. Men hvad gør alle de andre?
I sin pressemeddelelse kommer McCloskey med et fascinerende forslag:
Hvorfor ikke indføre en eller anden klassifikation af Napas vine – som man i over 150 år har haft det i Bordeaux?
Man kan klassificere efter priser, jordbund eller kvalitet – eller måske en kombination af disse parametre – og man kan oprette en tænketank, der kan stå for klassifikationen.
Nemt bliver det ikke, men det kunne måske være en løsning på Napas Cabernet-problemer.


Forskning om druers sukkerindhold
Som nævnt i uge 51 er alkoholindholdet i de franske vine steget støt siden 1980’erne – hvilket bekymrer franskmændene.
En væsentlig årsag er følgevirkningerne af den globale opvarmning. Den megen sol får druerne til at modne hurtigere og få et højere indhold af sukker – hvilket igen giver mere alkohol i den færdige vin.
Det franske institut for landbrugsforskning, INRA (l'Institut National de la Recherche Agronomique), er derfor i gang med at finde frem til overlevende eksemplarer af ældre vinstokke med druer, der modner langsommere.
En af vores trofaste læsere, Jens Madsen, gør os i den forbindelse opmærksom på interessant forskning, når det gælder druernes sukkerindhold.

Rødderne spiller en rolle
Næsten alle vinstokke i verden er podet på rødder fra originale amerikanske vinsorter – også de vinstokke, som INRA nu søger efter. Podningen har man foretaget siden slutningen af 1800-tallet, da man fandt ud af, at disse rødder ikke bliver ødelagt af den frygtede vinlus, Phylloxera vastatrix.
Som Jens Madsen skriver til os, påviste Dave Smart, en forsker ved vininstituttet Davis i Californien, for nogle år siden, at vinstokkenes rødder ligeledes har en vigtig indflydelse på druernes sukkerindhold.
Gennem flere år lavede Smart forsøg med podede og ikke podede vinstokke, og det viste sig, at de vinplanter, der havde egne rødder, ikke producerede et forhøjet sukkerindhold – til trods for en højere temperatur i vækstperioden. Hos vinplanterne med de amerikanske rødder, øgedes sukkermængden derimod i druerne.
En anden udvej end den, INRA har valgt, kunne således være at vende tilbage til udgangspunktet fra før 1850’erne – før man iværksatte det store podningsarbejde for at slippe for vinlusen. Men så er der jo risikoen for, at lusen en dag vender tilbage. Og det gør den. Den ER her!




.


Franskmænd glade for bib-vin
Fransknæmdene rynker ikke længere helt så meget på næsen af bag-in-box vine som førhen. I 2005 udgjorde salget af bib-vine ifølge WineAlley.com 14% af supermarkedernes og vinhandlernes totale vinsalg til de franske forbrugere – i 2010 lød tallet på 26%.
Poserne i papkasserne indeholder da også stadig bedre vine – og ofte vine, der i flaskeudgave sælges til langt højere priser.
Det gælder fx den 2 liters bag-in-box, som det franske vinfirma Castel vil lancere i foråret 2011. Der er tale om en topvin fra vinslottet Château Mirefleurs, og den vil i den franske supermarkedskæde Intermarché blive solgt for lidt under 15 euro (cirka 100 kr.) – en hel del mindre end flaskeudgaven.
Også i de franske restauranter vinder de gode bib-vine stadig større terræn i takt med, at det bliver mere populært at bestille vin pr. glas.



Eric LeVine, der grundlagde CellarTracker.

Holder styr på 21 mio. flasker
Det amerikanske vinprogram CellarTracker vokser sig stadig større. I 2004 havde programmet 1500 brugere; i år har tallet rundet 125.000 brugere, og programmet holder styr på 21 millioner flasker og 1,6 mio. anmeldelser, som brugerne har sendt ind.
CellarTracker offentliggør i løbet af to uger lige så mange vinanmeldelser, som Wine Spectator trykker i løbet af et helt år. Det er simpelt hen verdens største database af den slags.
 
Nu også på telefonen
Programmet skal ikke downloades. Man skal bare være online på nettet. Det er helt gratis, men man kan købe nogle ekstra services. Blandt andet kan man få adgang til databasen med de mange forskellige vine, ligesom man kan notere sine egne vurderinger og kommentarer.
På denne måde kan man hele tiden følge med i en vins udvikling – uden at skulle åbne sine egne flasker, før de er klar. Eller man kan tjekke en vin, før man køber den.
Programmet kan også udregne værdien af ens egen kælder – dog i dollars.
Som noget nyt kan man naturligvis også bruge programmet på sin mobiltelefon eller tablet. Man henter bare en applet ved navn Cor.kz Wine Info. Til iPhone eller iPad koster den 24 kr.
 
Han grundlagde CellarTracker
CellarTracker blev grundlagt af den amerikanske programmør Eric LeVine.
Under en ferie i 1999, hvor han sammen med sin kone besøgte Toscana, blev han angrebet af den vinøse bacille, og i de følgende år begyndte han at anlægge sin egen vinkælder.
Under en sabbatferie i 2003 satte han sig ned for at lave et program, der kunne holde styr på vinene, og i løbet af et par dage opfandt han CellarTracker. Det næste skridt var så, hvordan han kunne dele sin opfindelse med andre.
Der skulle smagenotater ind i systemet, og med et par venners hjælp fik han i løbet af nogle uger samlet beskrivelser af 3000 flasker. Og så – den 25. april 2004 – kunne han lancere sit program på nettet. Året efter tog han sin afsked fra Microsoft for at blive sin egen direktør og kunne lægge hele sin energi i CellarTracker.







Bobler i svenske glas
Svenskerne drikker ifølge www.wownews.se mere mousserende vin end nogensinde før. I de første ni måneder af 2010 steg salget af boblevine med 17,6%, og forbruget er det dobbelte af, hvad det var i 2004.
Ikke mindst den spanske cava går sin sejrsgang såvel i de svenske hjem som i restauranterne.
Men selv om svenskerne drikker stadig mere boblevin, så er det de færreste, der kunne finde på at åbne en flaske til maden. Mousserende vine bruges stort set udelukkende som aperitif – og selvfølgelig til den store skål nytårsaften. Og det er faktisk synd og skam, da flere af vinene er glimrende til mad.
Mange svenske sommelierer gør ellers en indsats for at skænke mousserende vin i glassene til diverse vinmenuer. Det bliver bestemt også værdsat blandt gæsterne – men ikke taget op på hjemmebane.


Dårlig investering for Constellation
Constellation Brands, som har sin base i New York, er et af verdens største vinfirmaer. I 2003 blev det endnu større, da det erhvervede den australske vinkoncern BRL Hardy for 1,1 milliarder AUD (cirka 6 mia. kr.).
Købet gjorde det muligt for Constellation at blive førende på markederne i Australien og Storbritannien.
Men glæden over nyerhvervelsen, som senere blev navngivet Constellation Wines Australia and Europe (CWAE), varede ikke længe. Snart pegede salgspilen nedad, og firmaet blev en ren underskudsforretning for Constellation.
Den verdensomspændende økonomiske krise og en stigende konkurrence på det internationale marked fra vinlande som Sydafrika og Chile har kun gjort situationen værre.

Sælger stort fra
Nu har Constellation kastet håndklædet i ringen og har solgt CWAE. Den nye ejer er et privat australsk investeringsfirma, CHAMP, og købssummen er 290 millioner AUD (cirka 1,7 mia. kr.).
Salget omfatter de kendte australske vinmærker Hardys, Banrock Station, Leasingham, Tintara og Yarra Burn samt de sydafrikanske mærker Flagstone, Kumala og Fish Hoek.
Constellation siger dog ikke helt farvel til CWAE, da firmaet beholder 20% af aktierne.
Det er frem for alt bulkvinene – den vin, der sælges i store utappede mængder til små penge – som Constellation har valgt at sælge fra.
Premium vinmærker som Mondavi, Blackstone, Ravenswood og Clos du Blois, som også var en del af den oprindelige BRL Hardy-portefølje, beholder det amerikanske vinfirma.
Handelen forventes endelig afsluttet i løbet af januar.


>33/09







Et vue ud over en vinmark tilhørende Herbert Vineyards - et af de gode vinhuse i South Australias nye vindistrikt Mount Gambier. Tågen er en hyppig gæst i området.

Ny GI i South Australia
The Australian Wine & Brandy Corporation (AWBC) har netop godkendt en ny appellation i South Australia – eller GI (geografisk indikation), som man kalder det i Australien.
Mount Gambier, som området hedder, har den køligste gennemsnitstemperatur på det australske fastland – hvilket er et gode for druerne, der mange andre steder i landet sveder på grund af de høje temperaturer. Modningsperioden bliver længere, og aromaen mere koncentreret.
Anerkendte vinhuse som Wolf Blass og Koonara har da også igennem længere tid fået druer leveret fra Mount Gambier, men det er altså først nu, at vinproducenterne i selve området må sætte navnet på etiketterne.


Konkurrence om vin på nettet
Der findes et hav af konkurrencer inden for vinens verden. Nu findes der også en, hvor deltagerne dyster om de bedste bidrag på internettet, når det gælder vinjournalistik, videofilm og andre former for online publicering.
Born Digital Wine Awards (BDWA) hedder den nye konkurrence, og formålet med den er at stimulere og fremme kvaliteten af vinformidling på nettet.
Det er arrangørerne af European Wine Bloggers Conference (EWBC) der står bag konkurrencen, og dommerpanelet består af førende vinindustrifolk og vinskribenter – blandt andet britiske Jancis Robinson.
Når dommerpanelet bedømmer de forhåbentlig mange bidrag, ser de ikke på formen – altså layout, brugervenlighed osv. – som man fx gør det i konkurrencer om de bedste vinproducent-sider.
I denne konkurrence bliver der kun lagt vægt på indholdet i fx artikler og videoer.

Alle kan være med
BDWA er opdelt i en række kategorier. Man kan blandt andet vinde priser for bedste vinartikel og bedste video med vin som tema. Også vinhusene kan være med i form af bedste hjemmefabrikerede indhold på hjemmesider.
Og hele verden kan deltage, da arrangørerne vil sørge for, at tekster m.m. bliver oversat til engelsk.
Et vigtigt krav er dog, at det bidrag, man deltager med, er blevet offentliggjort første gang på internettet. At det bagefter også er kommet i papirform er ingen hindring.
Bidragene til konkurrencen skal være i hus senest den 28. februar, og priserne vil blive uddelt under næste års udgave af London International Wine Fair. Man kan læse mere om BDWA ved at klikke her.




.



Den første Peter Heering (1772-1875).

Hvad blev der af Cherry Heering?
Hvert år, når vi juleaften sidder med risalamanden, strejfer tanken os: Hvad blev der egentlig af Cherry Heering?
En del af svaret giver Pernille Stensgaard i Weekendavisen. Her fortæller hun om det gamle købmandsdynasti, der igennem fem generationer af Peter Heering’er stod for produktionen af den berømte danske kirsebærlikør.
Cherry Heering blev solgt over hele verden. I USA var likøren næststørst på markedet efter Bénédiktine DOM, og i 1915 indgik den i en af verdens mest kendte cocktails, Singapore Sling (se opskriften længere nede).

Fremstillet siden 1818
Grundlæggeren, den første Peter Heering, kom til København for at stå i lære som urtekræmmer, og her fik han opskriften på likøren af sin mesters kone. Han fremstillede likøren siden 1818, og dette var årstallet, han satte på etiketten.
Familien Heering holdt til i Christianshavns prægtigste gård i Overgaden neden Vandet 11 – et hus, som blev opført i 1785 af en hovedrig bornholmsk Vestindiensfarer og muligvis slavehandler.
Her boede generation efter generation af Heering’er, og her fremstillede, lagrede og solgte de likøren, der efterhånden blev eksporteret til over hundrede lande.
De blev hovedrige, havde deres egen flåde af fragtskibe – men kom også til at se deres firmas endeligt i konkurrencen fra de hurtigt voksende internationale vin- og spirituskoncerner.

En del af dansk kultur
I 1990 solgte den femte Peter Heering firmaet, og siden har salget ikke ligefrem fulgt en opadgående kurve.
Det er egentlig synd, for Cherry Heering er et fremragende produkt fremstillet på nordiske kirsebær, der er langt mere aromatiske end dem, der gror i sydligere lande. Og det er et dansk produkt – en del af gammel dansk drikkekultur.
Men den berømte likør lever skam på markedet, hvor den blandt andet via en kostbar hjemmeside specielt henvender sig til bartendere.
Til private er salget ikke forrygende – en større københavnsk vinhandel har op til julen kun solgt seks flasker, selv om man prøver at anbefale likøren som et glimrende alternativ til portvin.
Hos Maxxium Danmark, der står for salget i Danmark, fortæller man, at salget faktisk har været svagt stigende igennem de sidste par år, og at man i år har solgt cirka 7200 flasker på det danske marked.






Fandt fornem vin i kælderen
Sommeliererne hos Bern’s Steakhouse i Florida har ikke helt styr på, hvad der gemmer sig i restaurantens vinkælder.
Men de er lovligt undskyldt – ingen anden restaurant i verden har nemlig så mange vinflasker i kælderen. I alt er der 500.000 flasker.
For nylig, da en af sommeliererne var nede i kælderen, så han tilfældigvis en flaske, der lå med etiketten nedad. Da han vendte den om, opdagede han til sin store forbløffelse, at det var en flaske Château Latour 1947.

Sætter flasken på kortet
Man regner med, at flasken gjorde sit indtog i kælderen i 1960’erne, hvorefter man har glemt alt om den.
Hos Bern’s Steakhouse har man tænkt sig at sætte vinen på vinkortet til en pris af (hold fast) 30.000 dollars (cirka 170.000 kr.).
Den ville sikkert gå til en endnu højere pris på auktion.
Restauranten lover, at hvis vinen er proppet eller gået over, så skal gæsten ikke betale. Fair nok.


33/09





< Verdens (indtil videre) største vinflaske.


Verdensrekorder 2010
Også inden for vin og spiritus sættes der konstant nye rekorder. Her kommer et udpluk af verdensrekorder fra året, der gik – rekorder, der med garanti vil blive forsøgt slået i 2011:

* Største vinflaske: Hos det kinesiske vinhus Wang Chen Wines i Liaoning blev der fremstillet en 4,57 meter høj vinflaske, som blev fyldt med 1850 liter sød icewine.
* Største vinfad: Vinhuset Tommasi præsenterede på Vinitaly-messen i Verona et vinfad, der vejede 5 ton og kunne rumme 33.300 liter vin. Det var fremstillet i samarbejde med det gamle bødkerfirma Garbellotto.
* Største whiskyflaske: I den lille skotske by Tomintoul blev der fremstillet en 1,5 meter høj flaske, som blev fyldt med 105,3 liter single malt fra Tomintoul Distillery.
* Største glas: Her er det Libanon, der er rekordindehaveren med et 2,4 meter højt vinglas, der ved en festlig lejlighed blev fyldt med 100 flasker libanesisk vin.
* Højeste hammerslag: Den højeste pris nogensinde for en flaske 75 cl vin solgt på auktion blev givet for tre flasker Château Lafite 1869. De gik hver for et beløb svarende til 1,3 millioner kr. hos auktionshuset Sotheby’s.
* Dyreste lufthavns-handel: I vinforretningen Le Clos i Dubais lufthavn købte en kunde otte flasker vin for et samlet beløb svarende til 627.000 kr. Den tidligere rekord for et enkelt vinsalg i en lufthavn lå på omkring det halve beløb. Købet omfattede blandt andet nogle flasker Château Pétrus i årgangene 1947 og 1961 samt en magnumflaske fra samme berømte vinslot i årgang 1959.
* Højeste pris for whisky: Rekorden blev slået, da det skotske destilleri Dalmore solgte to ud af tre ganske særlige whiskyer. De indbragte hver et beløb svarende til 850.000 kr. Men flaskerne indholdet også meget gammel malt whisky og endda nogle dråber af verdens ældste whisky, der har modnet hos destilleriet i mere end 140 år.


>43



    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * Excellent Wine har pr. 1. januar 2011 fusioneret sine tre regionale afdelinger til en landsdækkende med administration og lager på adressen Industriparken 16, 7400 Herning.

........... ....


    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr, e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.





    .....................
    Ugens gode spørgsmål
    Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af VinAvisens læsere. Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte – det har vi simpelt hen ikke tid og kræfter til. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål – og svaret på det.............

Hvorfor Dannebrog på Asti-vinen?
Jesper Klaris skriver, at han ofte køber en mousserende vin fra det norditalienske Piemonte-distrikt Asti, og på en oblat ser han et billede af en rytter, som rider med et dansk flag. – Er der en grund til dette? spørger han. – Eller er der slet ikke tale om et dansk flag?
Nej, det er ikke Dannebrog, han ridder med; det er kongehuset Savoyens flag, og rytteren ses i logoen for Astis vinavlerforening, il consorzio.
Savoyen er et fransk-italiensk område mellem Genève-søen, Rhône-floden og Alperne, og det er det højest beliggende landskab i Europa.
Diverse fyrster har igennem historien siddet på magten i området. Det har været en del af det tysk-romerske kejserrige, og mellem 1416 og 1714 var det forenet med Piemonte i et hertugdømme.
Efter Wienerkongressen i 1814-15 blev området givet til kongeriget Sardinien-Piemonte, og så er vi i Asti, hvor man stadig den dag i dag vifter med kongehuset Savoyens rød-hvide flag. Og viser det på flaskerne.
......





...Ugens STORE billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vore læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:
Billede 1-26Billede 27-52Billede 53-76Billede 77-.....
. .....
Ugens STORE billede med vinøse exlibris
Vinskribenten og lægen Erik Skovenborg udgav i 1991 en lille bog om exlibris – altså de små, fine bogejermærker, ofte af kunstnerisk tilsnit, som bogelskere klæber ind forrest i deres kostbare bøger. Men Skovenborgs bog handler vel at mærke om en særlig form for exlibris, nemlig dem med et vinøst motiv.
Vi har fået lov til at bringe syv af bogens meget forskellige bogejermærker som denne uges STORE billede og kan samtidig fortælle, at Erik Skovenborgs bog, "Vinexlibris", for længst er udsolgt.
Bogen, der også har engelsk tekst, sælges antikvarisk hos Barnes and Noble i USA for 100 dollars, men forfatteren, eskov@dadlnet.dk, har et lille restlager, som interesserede læsere af VinAvisen kan købe for 170 kr. (inkl. porto).

...............................
    .....................
    101 Syv vinøse exlibris fra vinskribenten Erik Skovenborgs bog "Vinexlibris". Kunstnernes navne står i listen.
    ..............................
. .
..

Til_37/09


.


Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 20 vine. Af disse vine var der 14, som fik mere end to stjerner, og hele 12, som fik fem stjerner.
    I alt blev det til 63 stjerner og i gennemsnit 3,2 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.

......
...
    ,,,
    Ring til importøren - klik på det blå navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Mousserende


K de Kanubis, Blanc de Blancs, Mornac, Tunesien
100 kr., pris ved 6 flasker: 83,33 kr., Vinmand
Den er tør, den har gode bobler og en smag i god balance. Og så har den fået en velfortjent guldmedalje i den årlige konkurrence i Bruxelles. Dertil fås den til en meget rimelig pris.


Arnaud Robert, Brut Reserve, Champagne, Frankrig
159 kr., Barrique Vinimport
En rigtig god champagne til en menneskevenlig pris. Den har en let gylden farve, fine bobler og en duft af brød og grønne druer. Med sin fylde og frugtagtige smag vil den også være velegnet som ledsager til mad.

Rødvin


Stony Creek, Shiraz, Padthaway, South Australia, 2009
58 kr., på tilbud i januar: 45 kr. ved 2 flasker, Skjold Burne
Fyldig, let krydret rødvin med noter af kirsebær og blommer og et strejf af peber. Et rigtig godt glas til en rimelig tilbudspris. Flasken har skruelåg.


Ripasso, Traiano, Valpolicella, Italien, 2007
79,75 kr., på tilbud i denne uge (uge 1): 50 kr. ved 6 flasker, Skjold Burne
En meget lækker rødvin med fin balance mellem tørhed og sødme og med en læskende smag fuld af frisk frugt. Et kup til tilbudsprisen.


Lagunilla Reserva, Tempranillo, Rioja, Spanien, 2005
79,95 kr., SuperBest
Sikke en dejlig rødvin. Den er åben, rund og fløjlsblød, fyldig og med en meget lang eftersmag af moden frugt. Til prisen er den simpelt hen et kup.


Twin Oaks, Robert Mondavi, Zinfandel, Californien, USA, 2008
89 kr., på tilbud i denne uge (uge 1): 59 kr. ved 12 flasker, Vinoble
Blød og afrundet rødvin med en ren, krydret frugtsmag - og til en attraktiv tilbudspris. Den femte stjerne gælder tilbudsprisen. Flasken har skruelåg.


Chàteau Maris, Robert Eden, Minervois, Frankrig, 2009
89 kr., Propperiet
Dejlig rødvin med en krydret fylde og blødhed. Nej, hvor er den go', lød det fra flere i smagepanelet.


Virtuoso, Casa Girelli, Syrah, Sicilien IGT, Italien, 2008
99,95 kr., pris ved 12 flasker, Wine Group
Fyldig, fyndig og frugtagtig rødvin med en dejlig duft og en blød, afrundet, fint krydret smag uden for meget alkohol (13,5%). Glimrende vin til alle kødretter.


Reverdito, Nebbiolo, Barolo, Italien, 2006
169,95 kr., Erik Sørensen Vin
En klassisk Barolo, fyldig, blød og meget lækker, let krydret og med bløde tanniner. Drikkemoden nu.


Brunello di Montalcino, Casisano - Colombaio, Sangiovese, Montalcino, Italien, 2004
249,75 kr., indtil 13. februar på tilbud til 149,75 kr., Skjold Burne
En dejlig rødvin og en typisk Brunello. Den er fuld af mørke bær i både duft og smag og har tilpas bløde tanniner samt en anelse frisk syre. En stor vin, der er på toppen nu. Tilbudsprisen udløser den femte stjerne.


Ata Rangi, Pinot Noir, Martinborough, New Zealand, 2009
299 kr., Dronningborg Vinimport
En rigtig Pinot. En fortræffelig Pinot. En elegant krystalren smag med glatte muskler. Lækker. Flasken har skruelåg.


Fuzion, Mendoza, Argentina, 2010
49,95 kr., Strandgaarden
En billig og enkel rødvin på Shiraz og Malbec med blød frugt og sødme. Flasken har skruelåg.


Aresti, Carmenère, Curicó Valley, Chile, 2009
59 kr., X Wine
En enkel rødvin med lidt stilkede noter. Flasken har skruelåg. Helt billig er den ikke.

Sød vin


Churchill's, Late Bottled Vintage Port, Portugal, 2003
159 kr., Wine.dk
Lækker portvin i fornem balance med frugt, sødme, krydderi. Smagepanelet elskede den.


....... ............




...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.