Nyheder i uge 31, 2012



Til_37/09






Massive røgskyer rejser sig fra flammehavet i den spanske region Empordà. Foto: Celiasantacreu / Wikipedia.

Druer skoldet af flammer
Voldsomme skovbrande har hærget det nordøstlige Spanien tæt ved grænsen til Frankrig, og foreløbig er hele 14.000 hektar skov brændt ned til grunden.
Også vinmarker i regionen Empordà er berørt af ilden og har fået svedne og dermed ubrugelige druer. Et af de ramte vinhuse er Castillo De Perelada, hvis vinmark Pont de Molins kom i lidt for tæt kontakt med flammerne. Det har medført et tab på 1 ton druer af den kommende druehøst.

Vinmarker som brandbælter
Et andet vinhus i Empordà, Bodega Vinya Ivo, har ifølge vinsiden CataVino slet ikke kunnet nærme sig sine vinmarker på grund af varmen fra ilden, og ejerne kan derfor kun frygte, hvad der må være sket med de endnu ikke helt modne druer.
Der skal dog meget til, før vinstokkene i en vinmark brænder - faktisk fungerer markerne ofte som brandbælter, idet der ikke er en hel masse vækster mellem planterne, der kan gå ild i. I skovene er det således først og fremmest underskoven, der får ilden til at brede sig.
Netop på denne årstid har ilden også svært ved at angribe det friske løv og de saftspændte druer.




Vignoble Investissement er blot en af de mange franske ejendomsmæglere, der har specialiseret sig i at sælge vingårde og vinmarker.

Så meget koster én hektar
* Bordeaux. Almindelige vine: 150.000 kr., grand cru: 1,8 – 10 mio. kr.
* Bourgogne. Cru-vine: over 15 mio.. kr.
* Nordlige Rhônedal. Over 700.000 kr.
* Sydlige Rhônedal. Almindelige vine: 100.000 – 150.000 kr., berømte appellationer: 700.000 – 1,5 mio.. kr.
* Provence-Côte d'Azur. 225.000 – 1,2 mio.. kr.
* Beaujolais. Almindelige vine: 80.000 – 100.000 kr., cru-vine: 500.000 – 800.000 kr.
* Languedoc. 500.000 – 1,2 mio.. kr.
* Loiredalen. 50.000 – 60.000 kr.

2,5% franske marker til salg
Der investeres flittigt i franske vinmarker. I løbet af de sidste tyve år er salget fordoblet – og gennemsnitsprisen pr. hektar er tredoblet.
Ifølge det franske nyhedsmagasin Le Point skifter 20.000 ha vinmarker hænder hvert år – det svarer til 2,5% af alle franske vinmarker.
Marker i Provence og Rhône er de mest efterspurgte. Derefter kommer Aquitaine og Loiredalen.

Hvem er køberne?
Køberne er udlændinge, der gerne vil have en bid af fransk jord – heriblandt flere danskere.
Det er også kinesere, som vil gøre en god forretning ved at lave fransk vin og sælge den til høje priser hjemme i Kina.
Og endelig er det franskmænd, som vil investere langt væk fra børs og banker og undgå at betale formueskat af deres penge.

Hvilke marker giver mest?
60% af vinmarkerne til salg leverer most til almindelige bordvine. Her har priserne været ret stabile, dog med et lille fald på i snit 0,3% pr. år.
30% af alle de solgte marker er med Vin de Pays. Her ligger priserne på omkring 80.000 kr. pr. ha og op til 100.000 kr., hvis jorden er tilplantet med eftertragtede druer som Merlot, Cabernet, Sauvignon, Chardonnay og Pinot Noir.
10% af markarealet er AOC Bordeaux og Bourgogne, der byder på de bedste investeringer. I de tyve år fra 1990 til 2010 er prisen pr. ha steget med 9% om året, og i dag ligger den mellem 800.000 kr. og flere millioner. Rekorden er 150 mio. kr. pr. ha for en mark med hvidvinsdruer i Côtes-de-Beaune.





.


OL giver stort mersalg af vin
London har allerede været centrum for en stor fejring i år - nemlig dronning Elizabeths 60 år på tronen.
Nu har startskuddet til OL lydt - en begivenhed, der varer 17 dage og lokker fire millioner mennesker fra hele verden til den britiske hovedstad.
Ligesom ved fejringen af tronjubilæet medfører OL et markant øget salg af vin. Den megen festivitas i år vil højst sandsynligt medføre, at det samlede vinsalg på britisk jord i 2012 vil komme til at ligge på et beløb svarende til 11,7 milliarder kr. - hele 35% mere end i 2011.
Begivenhederne har ikke mindst givet de britiske vinproducenter - og især dem, der fremstiller mousserende vine - et ordentlig skub i den rigtige retning.
Britiske bobler er simpelt hen sommerens favorit-drink i såvel London som i resten af Storbritannien.




Jifmar Offshore Services betjener sig af skibe som dette, når vinkælderen i dybet skal placeres af robotter.

Vinkælder-service under havet
Stadig flere vinproducenter eksperimenterer med at lade vinen modne i havet. I uge 25 kunne vi blandt andet fortælle om Château Larrivet Haut-Brion i Pessac-Léognan i Bordeaux, der havde nedsænket et fad med rødvin i adskillige meters dybde. Andre producenter har ladet flasker med vin modne i kortere eller længere tid i det våde element.
Samstemmende lyder det, at vinen bliver bedre - får større dybde, en fyldigere aroma og en blødere smag.
Nu vil Franck Labeyrie, der ejer Château du Coureau i Bordeaux, grundlægge verdens første vinkælder-service under havet, Vin Mille Lieu Sous Les Mers. I Atlanterhavet i 1000 meters dybde og 150 kilometer ud fra kysten i Arcachon vil han skabe en "kælder", hvor både vin- og spiritusproducenter kan modne deres produkter. Kælderen skulle, hvis alt går vel, være parat til at modtage de første flasker i sommeren 2013.

Robotter som arbejdskraft
Franck Labeyrie har tidligere selv og med gode resultater eksperimenteret med at henlægge sin egen vin i bare 5 meters dybde. En endnu større dybde må efter hans mening være endnu mere gavnlig for vinen. Han vil selv lægge et større antal flasker ned i den nye "hav-kælder" - for kunderne vil det koste 130 kr. pr. flaske om året.
Til projektet har han allieret sig med undervands-ingeniørfirmaet Jifmar Offshore Services, som blandt andet udvikler robotter, som kan arbejder i meget store dybder. Det vil således blive op til et hold robotter at fastgøre boksene med kundernes vine til havets bund - og at hente dem op igen hvert andet år, så ejermændene kan smage, om vinene er modnede nok eller skal have et par år mere.
Boksene er af rustfrit stål og kan klare et tryk på op til et ton pr. kubikmeter. De er desuden udstyret med kameraer, så man fra landjorden kan tjekke, at indholdet er intakt.








Fem af vinfolkene fra Weltevrede Aansporingstrust fremviser stolt nogle af drueklaserne fra vinstokkene på fængsels-øen.

Vinstokkene på fængsels-øen
For nylig fejrede Sydafrikas tidligere præsident, Nelson Mandela, sin 94 års fødselsdag, og ved den lejlighed fik han overrakt en ganske særlig flaske vin, The Parable, fremstillet af vingården Weltevrede.
Historien bag vinen går tilbage til 2005, hvor folk fra vingården besøgte den tidligere fængsels-ø Robben Island. Det var her, Mandela opholdt sig i en ganske lille fængselscelle i 18 af de i alt 27 år, han blev holdt i fangenskab. I dag er øen en turistattraktion, hvor tidligere fanger viser turister rundt.
På Robben Island fik vinfolkene fremvist syv meget sølle og forsømte vinstokke i den gamle fængselshave - den have, hvor Mandela nedgravede sit håndskrevne manuskript til selvbiografien "Long Walk To Freedom", så fængselsvogterne ikke skulle finde det.

En ikke helt nem opgave
Hos Weltevrede satte man sig for at puste nyt liv i de gamle vinstokke, og man overlod arbejdet til vinfolkene i det støtteprojekt, Weltevrede Aansporingstrust, som vingården søsatte i 1998. Her fik Weltevrede’s sorte arbejdere deres egen vinmark, så de selv kunne dyrke druerne, lave vin og dele indtægterne mellem sig. Den slags projekter er efterhånden udbredt i Sydafrikas vindindustri.
Arbejdet med vinstokkene på Robben Island var ikke nemt. Alene turen frem og tilbage til øen, der ligger 11 km uden for Cape Town, tog sin tid. Et undertiden barsk vejr besværliggjorde projektet yderligere. Men vinfolkene gik på med krum hals.

Går til et velgørende formål
Efter nogle år kom der endelig druer på vinstokkene - dog blev de to første årgange spist af øens fugle. Men i år kunne man høste druerne for første gang, sejle dem tilbage til fastlandet og bringe dem til vingården Weltevrede, der ligger 200 kilometer fra Cape Town.
Det blev kun til 182 kg druer, hvilket dog var nok til at lave nogle få flasker af to forskellige vine: den førnævnte The Parable, der er en sød vin, samt en mousserende vin, The Manuscript. Den sidste er opkaldt efter det manuskript, Mandela gemte i haven.
Vinene - bortset fra dem til Mandela - vil blive solgt på en velgørenhedsauktion.




Vinguden Bacchus nød også sin vin uden en trævl på kroppen. Et maleri af den italienske kunstner Guido Reni fra 1623.

Smid tøjet, og nyd vinen
I urskoven af vine på forretningshylderne kan det være svært at trænge igennem, når man skal lancere en ny vin. Derfor har marketingfolkene også travlt med at finde på stadig mere smarte og opsigtsvækkende vinkampagner.
Snart skal den store britiske vinkæde Oddbins lancere en ny hvidvin, som er lavet specielt til kædens butikker af Domaine Henri Beurdin i Loire.
Opgaven med at udarbejde en reklamekampagne for vinen, der er lavet på Sauvignon Blanc, blev overdraget til firmaet Stevens Garnier Wine Agency.
Firmaet har givet den nye hvidvin navnet "Cuvée Nue" (nøgen cuvée) på grund af dens rene smag af Sauvignon Blanc-druen. Altså en smag, der er så ren og enkel, at den med lidt god vilje kan kaldes for nøgen.
Og så kom ideen som lyn fra en klar himmel til den visuelle del af kampagnen: En nøgen vin bør selvfølgelig nydes i nøgen tilstand. Når vinen lanceres senere på året, vil det blive med en yderst iøjnefaldende plakat med et billede af vinflasken samt to glade nøgne mennesker. Håber ikke, at de venter med lanceringen, til det bliver vinter ...



]


14 postkort fra Sherry
VinAvisens Mariette har været på en tur til Sherry-distriktet i det sydvestlige hjørne af Spanien. Vi har tidligere besøgt dette distrikt, hvor en af verdens mest berømte hedvine bliver til, så vi har liggende en omfattende serie på 42 postkort, hvor man kan læse den spændende historie bag sherry, om fremstillingen i det særlige solera-system og om de mange forskellige sherry-typer.
Men når man besøger bodegaerne, får man altid noget nyt at vide. Derfor er der også blevet en lille serie på 14 postkort ud af den seneste tur til Sherry. De første tre kommer nedenfor.


Foto: www.sherry.org.



.......
Direktøren for Consejo Regulador i Jerez, César Saldaña, er en guldgrubbe af viden om sherry. Og han gav gavmildt guldet fra sig, mens vi smagte på de mange forskellige sherry-typer.

Postkort nr. 1 fra Sherry:
Fra lys og tør til mørk og sød
Ethvert vindistrikt i Spanien har sin egen lokale Consejo Regulador. Vores tur begyndte hos Consejo Regulador de las Denominaciones de Origen jerez-Xèrés-Sherry, Manzanilla-Sanlúcar de Barrameda y Vinagre de Jerez.
Denne vinmyndighed varetager sherry- og sherryeddike-producenternes interesser, og myndighedens direktør er César Saldaña. Han gav os en glimrende indføring i sherryens verden og bød på en smagning af de mange forskellige sherry-typer. Og lad os lige repetere de mest almindelige typer: Der er de tørre, lyse og lette sherryer, Fino og Manzanilla, de tørre, mørkere og mere fyldige typer, Amontillado og Oloroso, de middelsøde, Medium og Cream, og så de meget søde, Pedro Ximénez og Moscatel.
Smagningen foregik i et super moderne smagerum med skylle-skuffer og indlagt lys i bordet - en stærk kontrast til de ofte gamle og stemningsfulde vinkældre hos Sherrys bodegaer.



.......
Hos Maestro Sierra kommer de lokale ind med deres dunke og flasker og får dem fyldt op med god sherry.

Postkort nr. 2 fra Sherry:
Dunken fyldes ved stalddøren
I sherry-distriktet er der adskillige små bodegaer, som har været i samme families eje i flere generationer. En sådan bodega er Maestro Sierra, der ligger i byen Jerez de la Frontera.
Det er ikke ved denne bodega, de store busser med turister gør holdt. Hos Maestro Sierra har man nemlig valgt ikke at være med på sherry-distriktets officielle vinrute. Man er ikke interesseret i masseturismen men tager gerne imod folk, der er kommet specielt for at besøge bodegaen - eller for at købe lidt sherry ved stalddøren. Mens vi var der, kom der således en kunde ind fra gaden med en rød plasticdunk under armen, som han fik tanket op med Fino.



.......
Etiketten glattes omhyggeligt mod glasset. Den ansatte hos Maestro Sierra var et par minutter om arbejdet med hver flaske.

Postkort nr. 3 fra Sherry
Et omhyggeligt arbejde
Maestro Sierra, der blev grundlagt i 1830, er en lille bodega, men de sherryer, den fremstiller, er store og rigt præmierede. Herhjemme er vi heldige at kunne få nogle af flaskerne hos Sigurd Müller Vinhandel.
Netop fordi bodegaen har en begrænset produktion, er der ekstra megen tid til at kæle for detaljerne - lige fra selve fremstillingen af sherryen til etiketterne. De bliver trykt på en lille hånddreven maskine, hvorefter de med stor omhu bliver limet på flaskerne via håndkraft. Manden, vi så gøre det, glattede hver eneste etiket mod glasset og sikrede sig, at der ikke var selv den mindste fold.






Argentinsk bulk på fremmarch
Det går ganske godt for salget af argentinsk vin. Det viser de nyeste tal fra Instituto Nacional de Vitivinicultura (INV).
I første kvartal af 2012 blev der solgt 5,2 millioner hektoliter argentinsk vin på verdensplan - 9,7% mere end i samme periode sidste år.
Omkring 1,5 mio. hl. blev eksporteret, hvilket var en stigning på hele 39,7%. Det er frem for alt eksporten af bulkvin, der er årsag til de gode tal. Her var der en stigning på hele 279%, mens afsætningen af flaskevine uden for Argentinas grænser faldt med 3,2%.
Det vigtigste aftagerland er USA - alene i maj måned i år importerede amerikanerne 131.470 hl. argentinsk vin for et beløb, der svarer til cirka 213 mio. kr.




To flasker med falsk Brunello med nøjagtigt det samme kontrolnummer.

Fupvine med ens kontrolnumre
I sidste uge fortalte vi om mulighederne for at kontrollere, om en vin fra det italienske Montepulciano er ægte eller falsk. Det gøres via en hjemmeside hos vinavlerforeningen, Consorzio del Vino Brunello di Montalcino.
Som en kommentar til historien skriver Preben Lynggaard: – En enkel måde at sandsynliggøre forfalskninger på er at sammenligne numrene på banderolerne. For et par år siden var jeg selv udsat for forfalsket Brunello-vin, og i det tilfælde havde fupmagerne ikke engang gjort sig den ulejlighed at sørge for, at numrene på banderolerne var fortløbende. De havde bare udstyret samtlige flasker med samme nummer ...
– Så hvis man er i besiddelse af flere flasker eller tjekker flaskerne, hvor de er købt, kan det være en mulighed for at opdage svindelen.

Fristende tilbud
Her på VinAvisen husker vi de falske Brunello-vine, som Preben Lynggaard omtaler. Vi skrev om dem i uge 20, 2008, og blandt andet slog vi fast, at der kan være fupvine i omløb i det fredelige Danmark.
Alle – vinhandlere og forbrugere – bør derfor være på vagt. En alt for lav pris og et måske sjusket udstyr med ens kontrolnumre bør vække mistanke.
Man kan let blive forført af et fristende tilbud og drikke vinen i den tro, at det er den ægte vare. Og måske skuffes man så meget, at man aldrig mere vil købe Brunello. Det ville da være synd.



Kinesisk flaske-rekord
En 9 meter høj og 2,4 meter bred vinflaske var et af trækplastrene ved den nyligt afholdte Yantai International Wine Exposition i den kinesiske provins Shandong.
Flasken, der vejer 3 tons, er indtil videre verdens største, da den slår den tidligere rekord - en anden kinesisk flaske på "kun" 4,6 meters højde.
Kæmpeflasken indeholdt rødvin fra Yantai Jinding, og det var den eneste flaske, vinhuset havde taget med til udstillingen. Til gengæld var der nok til, at de 450 udstillere og de mange gæster, der lagde vejen forbi, kunne få en smagsprøve af vinen.
Hvordan det er lykkedes at skænke vin fra den enorme flaske, melder historien ikke noget om.
Flasken kan ses ved at klikke her.





...



Etiketten på den berømte whisky og bogomslaget på en ny roman af Patrick Wensink.

Lidt for tæt på
Et brev fra en advokat kan godt være formuleret i skarpe vendinger. Men det brev, som den amerikanske forfatter Patrick Wensink modtog for nylig, hørte til i den yderst høflige ende.
Brevet kom fra whiskeydestilleriet Jack Daniel's advokat, Christy Susman, og årsagen til det var omslaget på Wensinks nye roman "Broken Piano for President", der i høj grad minder om etiketten på den verdensberømte whiskey.
Store firmaer er selvsagt interesserede i at beskytte deres mærkevarer, men i stedet for at fare frem med brask og bram valgte advokaten altså at skrive en meget venlig henstilling.

Masser af gratis reklame
Ifølge The Drinks Business stod der blandt andet i brevet, at man hos Jack Daniel’s var meget flatteret over forfatterens tilsyneladende glæde for whiskymærket, men at han måtte forstå, at man var nødt til at sikre, at mærket ikke blev misbrugt. Endvidere stod der, at da Patrick Wensink er en "nabo" - han bor nemlig i byen Louisville, hvor også destilleriet ligger - ville man blot venligst bede ham om at ændre omslaget, når der skal trykkes et nyt oplag. Dog hvis han vil gå med til at ændre det her og nu - både i papirudgaven og webudgaven af bogen - er Jack Daniel’s villig til at betale en god del af omkostningerne.
Efter at brevet er kommet diverse medier i hænde, har Wensink fået rigtig megen gratis reklame for sin bog. Det har medvirket til, at bogen er blevet en bestseller, og at besøgene på hans hjemmeside i løbet af tre dage steg fra kun 20 om dagen til hele 200.000.


Piña Colada er for kvinder
En mand, der er på sin første date, skal ikke bestille en Piña Colada. Det vil ifølge en ny undersøgelse få mange kvinder til at sige farvel og tak, da de anser denne drink for at være yderst feminin.
Undersøgelsen stammer fra en amerikansk dating-site, der har spurgt 1000 af sine medlemmer, hvad de tænder på eller det modsatte, når det gælder mad og drikke ved den første date.
I stedet for en Piña Colada bør manden bestille en whisky on the rocks - det fandt hele 62% af de adspurgte kvinder var det mest maskuline og attraktive valg.
Til gengæld fandt 25% af mændene det temmelig afskrækkende, hvis kvinden udpeger den dyreste ret på menukortet. Men den var også gal hos 35% af mændene, hvis hun slet ikke ville have noget at spise eller drikke. Og hvis hun bestiller et glas mælk, så skal der en hel del til at opveje det negative indtryk, mente 22% af mændene.
Hvis mænd tror, det er høfligt at bestille det samme som kvinden, så må de tro om igen. 25% af kvinderne ville ikke bryde sig om, at manden valgte det samme at spise som hun selv.


    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * Der er ingen nyheder fra den danske vinbranche i denne uge.



    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr. e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.

.
Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.

.

.
.

    Niklaus B. Sonne (f. 1958) fik sin første store vinøse oplevelse, da han blev student fra Gammel Hellerup Gymnasium. Det skete, da hans klassekammerat, Knud Jørgensen – søn af den legendariske vinhandler Peter Jørgensen – fik lov til at åbne nogle rigtig gode flasker til studentergildet.
    Sin uddannelse fik Niklaus B. Sonne på handelshøjskolen i København, hvor han i 1981 tog en HD i finansiering. Og studietiden blev krydret med adskillige vinrejser og en derigennem stadig større viden om vin.
    Efter endt bankuddannelse fik han først job som porteføljeforvalter af obligationer og aktier hos forsikringsselskabet Codan og blev senere kapitalforvaltningschef hos Alfred Berg og P-H Bank.
    I 2001 grundlagde Niklaus B. Sonne investeringsfirmaet VinInvest som blev noteret på OTC-Børsen. I 2002 fik vininvestorer desuden mulighed for at opbevare deres vine i to gamle krigsbunkere på Østerbro i København. Det blev en succes, og firmaet har siden da udvidet med endnu tre opbevaringskældre på Nørrebro, hvoraf den nyeste fra 2008 er indrettet med en tilhørende eksklusiv vinbar. I 2012 forventer han at åbne en webbaseret vindatabase med pris og bedømmelsesfunktioner.
    Niklaus B. Sonne er investeringsmand til fingerspidserne, og hans virksomhed omfatter i dag andre investeringsobjekter end vin. Han fungerer også som freelance virksomhedsmægler hos et af landets ældste mæglerfirmaer, Lucas & Partnere, samt deltager i bestyrelsesarbejde, bl.a. i Delebilfonden.
    Fritiden nydes sammen med hustruen Liese, de to voksne papbørn, Christofer og Camilla samt børnebørnene Albert og William. Motionsture i løbeklubben samt elgjagt i de store svenske skove bliver der også tid til. Og i de mørke vintertimer bruges hjernevindingerne ofte til en god gang bridge.
    Adresse: Vi9.Opbevaring og VinAuktioner c/o VinBunker Opbevaringsforeningen, Skelstedet 2A, Trørød, 2950 Vedbæk, tlf.: 39 20 65 11, e-mail: nik@vi9.dk og www.vi9.dk og www.vinbunker.dk.

.





    ......
    ......
    ......

    ......
    Etiketten på vinen Vinicola Savese Figli Pichierri Gaetano var unægtelig lidt gammeldags.
......
Ugens gode spørgsmål
Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af
VinAvisens læsere. Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte det har vi simpelt hen ikke tid og kræfter til. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål og svaret på det.

Hvem startede med Primitivo?
Gert Jensen sad forleden i en flok af "kloge" vinentusiaster, der var meget uenige om, hvornår den første flaske rødvin på Primotivo-druen blev importeret til Danmark. – Der var mange bud, skriver han, – men enige blev vi ikke. Kan I hjælpe os?
Gert Jensen gør opmærksom på, at vi i en "blå bog" om vinhandler Lars Bergø fortæller, at han var en af de første, der importerede vine på druen i 80'erne.
– Ja, det er rigtigt, bekræfter Lars Bergø i dag. – Jeg havde BJ Vinimport sammen med min søster og vores ægtefæller, og vi startede med importen fra Puglia i 1988.
– Med hjælp fra den italienske ambassade fik vi bl.a. kontakt med Vinicola Savese i byen Sava nede på støvlehælen. De havde en sød Primitivo på 19% samt tørre vine på henholdsvis 16% og 14% og en bordvin på 12,5%.
– Vi begyndte at importere men var åbenbart for tidligt ude med disse kraftige vine. De var svære at sælge og så også meget gammeldags ud med brune flasker og grimme etiketter. Det var tydeligt, at vinhuset ikke var vant til eksport.
– Jeg husker disse vines smag som meget "varme" og tunge og meget langt fra, hvad jeg ville drikke i dag.
– Men vi var faktisk ikke de første med importen. Første gang jeg smagte Primitivo var ved en vinsmagning i 1987 på Lyngby Hovedgade; jeg tror nok, stedet hed Vintønden.
* Vi siger tak til Lars Bergø for redegørelsen. Hvis andre kan komme i tanker om endnu tidligere import af Primitivo-vine, hører vi meget gerne. Skriv venligst til info@vinavisen.dk.
......

.



.
Ugens STORE billede

Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. .
.Billede 105-130. ..Billede 131-156. ..Billede 157-182. ..Billede 183-208

...............................
    .....................
    183 Okserne er spændt for trækvognen med portvinspiber i byen Gaia for små 100 år siden (Ferreiras arkiver).
    ..............................

.



.



Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 27 vine. Af disse vine var der 18, som fik mere end to stjerner og hele 16, som fik fem stjerner.
    I alt blev det til 87 stjerner og i gennemsnit 3,2 stjerner til alle de smagte vine inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.

    Søg på vinene!
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


    ,,,,,,,,,,
    Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Hvidvin


Charmille, Domaine de Malavielle, Pays d'Oc IGP, Frankrig, 2010, lav alkohol (13%)
55 kr., Vin-T-Vin
Denne dejlige, friske hvidvin er fremstillet på en hel buket af grønne druer: Chardonnay, Sauvignon Blanc, Vermentino, Terret Bourret, Carignan Blanc og Viognier - alle dyrket efter økologiske principper. I smagen er der citrus, grønne æbler og et lille, tilpas, krydret bid. Prisen er yderst rimelig.


Little J, Juritshitsch, Grüner Veltliner, Niederösterreich, Østrig, 2011
95 kr., på tilbud indtil 18. august: 75 kr., Vinoble
En frisk og meget anvendelig hvidvin, der kan bruges både som apéritif og til lettere retter med alt godt fra havet. Den har en god druesmag med noter af grape og melon og et strejf af peber. Alkoholprocenten er ikke opgivet på etiketten, fy, skamme!


Relax, Riesling, Rheinhessen, Tyskland, 2010, lav alkohol (9%)
95 kr., Premier Cru
I den flotte dybblå flaske med skruelåg er der en frisk, men samtidig markant sødlig hvidvin, der frister til store, herlige slurke. En vintype, man ofte møder i Tyskland. Bedømt på vinens egne præmisser er den af god kvalitet.


Boisjoli, Le Chateau, Sauvignon Blanc, Sancerre, Frankrig, 2010, lav alkohol (12,5%)
103,95 kr., på tilbud i denne uge (uge 31): 89 kr., Kvickly
En tør, ret let og frisk hvidvin i god balance og med en lækker kompleksitet. Lang eftersmag.


Wakefield, Pinot Gris, Clare Valley, Australien, 2011, lav alkohol (12,5%)
89 kr., Haller Vine
En meget let og frisk hvidvin, der med sin markante syre udpræget er en madvin. Flasken har skruelåg.

Rosévin


Bellingham, Pinotage Rosé, Franschhoek, Sydafrika, 2011, lav alkohol (12%)
69,75 kr., på tilbud indtil 5. august: 49,75 kr. ved 6 flasker, Skjold Burne
En rigtig dejlig rosévin med en sart krydret duft og en frisk, tør smag med fine noter af hindbær. Det er en rigtig sommervin, der fx kan nydes til gode fiskeretter og salater.

Rødvin


Diavoletto, Tenuta il Faggeto, Sangiovese, Toscana IGT, Italien, 2007, lav alkohol (13%)
65 kr., pris ved 6 flasker, The Wine Company
Ganske enkelt en rødvin, som man nyder med største fornøjelse. En fem år gammel vin - en moden og afrundet vin, der genkalder det herlige italienske køkken.


Domaine Galetis, Merlot, Pays de la Cité de Carcassonne, Frankrig, 2010, lav alkohol (12,5%)
89 kr., pris ved 6 flasker: 60, Propperiet
Fløjlsblød og saftig rødvin, som man nyder med største fornøjelse. Den har en ren frugtsmag, en fin sødme, tilpas syre og krydderier.


Domaine de Régusse, Terre Vitis, Pinot Noir, Vin de Pays des Alpes de Haute Provence IGT, Frankrig, 2009, lav alkohol (13%)
99 kr., pris ved 6 flasker: 75, Holte Vinlager
En dejlig rødvin, blød og kompleks og med et godt billede af Pinot-druen. Prisen ved seks flasker er attraktiv.


Casas del Bosque, Pinot Noir, Casablanca, Chile, 2010, høj alkohol (14,5%)
99,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
En flot rødvin, der ganske vist ikke har den elegance og friske frugtsyre, som man ofte forbinder med vine på Pinot Noir. Til gengæld har den masser af koncentreret, solmoden frugt - kirsebær, brombær, hyld ... En meget lækker vin til en god kraftig kødret.


Pimpala Road, Geoff Merrill, Shiraz, South Australia, Australien, 2010, høj alkohol (14,5%)
100 kr., pris ved 6 flasker: 90 kr., Holte Vinlager
Der er mørke blå blommer, peber og et strejf af chokolade i duften fra denne rødvin. Smagen er koncentreret og fuld af modne bær. Med sin kraft og alkohol er det så afgjort en madvin - men en rigtig god en af slagsen. Flasken har skruelåg.


Milianti, Aglianico, Beneventano IGT, Italien, 2011, høj alkohol (15%)
119,75 kr., pris ved 6 flasker: 59,75 kr., Skjold Burne
En flot og højoktan rødvin, der med sin intense frugt og mange procenter kræver en kødret med muskler. Den femte stjerne får den for prisen ved seks flasker, der nok må siges at være den rigtige pris.


Domaine Dupré, Gamay, Morgon, Frankrig, 2009, lav alkohol (13%)
125 kr., pris ved 6 flasker: 99 kr., A Vinstouw
Fint krydret rødvin med blød og fyldig frugt. En vin, der hænger godt sammen. Skænk den gerne let afkølet.


Clos Gebrat, Vinicola del Priorat, Priorat, Crianza, Spanien, 2009, høj alkohol (15%)
189 kr., pris ved 12 flasker: 129 kr., Skovgaard Vine
Fornem, fadlagret rødvin på druerne Garnacha Tinto, Mazuelo (= Carignan) og Cabernet Sauvignon. Ikke så tør, som mange andre rødvine fra det spanske kultdistrikt, men den lille sødme klæder den. Vinen udvikler sig i munden med mange facetter, og den bærer sine mange procenter med ynde.


Bronzone Belguardo, Sangiovese, Morellino di Scansano, Italien, 2008, middel alkohol (13,5%)
199 kr., Kjær & Sommerfeldt
Super-rødvin, blød og lækker og med en kompleks og elegant smag med toner af chokolade og kaffe. Alle tiders Sangiovese.


Feudo Montoni, Vrucara, Nero d'Avola, Sicilien IGT, Italien, 2008, middel alkohol (14%)
269 kr., Otto Suenson & Co.
Hold da op, hvor er dette en vidunderlig rødvin. Den har en dejlig duft og en smag med noter af mørke bær - brombær, kirsebær - bløde tanniner og en lang eftersmag.


The Hattrick, Igor Larionov, Cabernet Sauvignon, Napa Valley, Californien, 2005, høj alkohol (14,5%)
285 kr., pris ved 6 flasker: 255 kr., Vinentusiasten
Stor og flot rødvin med et udpræget amerikansk billede i Technicolor af Cabernet-druen og en fuldstændig silkeblød smag. En vin, der ikke kan roses nok. Oplagt til julemaden - når den tid kommer.


Domaine de la Janasse, Côtes du Rhône, Frankrig, 2010, middel alkohol (13,5%)
89 kr., Jysk Vin
Kraftig rødvin - en udpræget madvin, der kan hamle op med de fleste kraftige kødretter, men ikke har så bredt et smagsbillede.








...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.