Nyheder i uge 11, 2015


Følg os på Facebook





Fra filmen på YouTube.

Cape i flammer
Fra november til maj er risikoen for ildebrande stor i den sydafrikanske Cape-region. Det er den varmeste tid på året og også en ret blæsende periode - hvilket giver ilden ekstra god mulighed for at brede sig hurtigt over store arealer.
Også i år er området blevet ramt af ildebrande - og de omtales som de værste i regionen i mands minde. Vejret har også været usædvanligt tørt og varmt med temperaturer op over 45 grader.
Ilden begyndte at brede sig på skråningerne af Taffelbjerget i den forgangne uge, og siden da er det gået uhyggeligt stærkt. 3000 hektar vegetation, tretten huse og luksushotellet Tintswalo Atlantic Lodge er blevet flammernes bytte.
Nogle steder kæmper vinproducenterne i døgndrift sammen med brandfolkene for at holde ilden væk fra vinmarkerne. Tre marker er allerede forvandlet til aske - de to af dem ligger i det berømte vindistrikt Constantia.

Tæt på Groot Constantia
For få dage siden var der kun en landevej mellem flammerne og de marker, der tilhører Constantias ældste vingård, Groot Constantia. Vingårdens høstfolk og medarbejdere hjalp brandfolkene 24 timer i træk for at undgå, at ilden krydsede vejen - og det blev heldigvis en kamp, som de vandt. Constantia ligger kun 14 kilometer fra Cape Towns centrum og har i det hele taget mange seværdige gamle vingårde, som man selvfølgelig vil gøre alt for at beskytte.
Netop nu er vinproducenterne ved at få de sidste druer i hus, og der er en udbredt frygt for, at de druer, der endnu hænger på vinstokkene, bliver røgskadede og dermed lige til at kassere.
300 brandfolk forsøger at få bugt med ildebrandene, og myndighederne i Cape Town overvejer at hidkalde flere brandfolk fra andre områder i Sydafrika. En lille film på YouTube giver et indtryk af, hvor stort et område ilden har bredt sig over i Cape-regionen.

Vinglade danske mænd
Wine Intelligens har i en rapport fra 2014 taget pulsen på det danske vinmarked. Rapporten kan downloades i sin helhed for 2500 pund (25.800 kr.) ved at klikke her. Her kommer blot fem af dens interessante oplysninger, som vi har fået tilsendt i en pressemeddelelse:
* 61% af de danske vinforbrugere er mænd, og de har typisk en indkomst på 450.000 kr. og derover.
* Danskerne drikker i gennemsnit vin på hjemmebane mindst en gang om ugen.
* Når det gælder vinforbruget uden for hjemmet, drikkes vinen for 92% af forbrugernes vedkommende på restaurant til forretningsmiddage, og når der er noget at fejre. I gennemsnit lægger danskerne 176,50 kr. for en flaske vin ved sådanne lejligheder.
* De fleste danskere køber deres vin i supermarkederne. På andenpladsen kommer vinforretningerne - foran både discountkæderne og de store varehuse.
* Den gennemsnitspris, der betales for en flaske hverdagsvin, er 44,50 kr.
Derudover kan det nævnes, at der er en markant stigning i danskernes interesse for økologisk, biodynamisk og fairtrade-mærket vin, hedvin, cider og øl. Mellem 2008 og 2013 steg salget af disse varer ifølge firmaet Export Entreprise med 90%.




Vinmarker i den spanske vinregion Penedès.

Ny top-kategori for cava
På en flaske af den mousserende spanske cava kan der ud over appellationens navn stå et Reserva eller den fineste betegnelse Gran Reserva.
Nu barsler Cavas vinråd ifølge The Drinks Business med endnu en top-kategori, Cava de Paraje Calificado (kvalificeret enkeltmarks cava), som skal gælde for cava’er hvis druer stammer fra én og samme vinmark. Og det skal være en vinmark, der tilhører producenten, og som er klassificeret på grund af sit unikke terroir.
Blandt de andre regler, der følger med betegnelsen, er, at vinen skal være modnet i flaske i mindst 36 måneder, før den frigives til salg - det er et halvt år længere end for Grand Reserva.
Der fremstilles i alt 240 millioner flasker cava om året, hvoraf de 30 mio. er Reserva eller Gran Reserva. Appellationen Cava breder sig faktisk over flere forskellige spanske vinområder - dog stammer 97,5% af alle boblerne fra Penedès.







Smart ny app
En ny og gratis vin-og-mad app har set dagens lys. Den er udviklet af den store australske vinproducent Hardy’s i samarbejde med den danske sommelier Lars Spring, der har sit daglige job på restaurant Lumskebugten.
Og det er en glimrende og overskuelig dansksproget app, der hjælper forbrugerne med at finde det rigtige match mellem vin og fisk, oksekød, lam, ost osv.
Man kan søge både på råvarerne og de forskellige druer - hvis nu man fx har en flaske Sauvignon Blanc og godt vil vide, hvilken mad, den står til.

Gode råd til servering
Nu skulle man måske tro, at Hardy’s benyttede lejligheden til at promovere egne vine, men app’en er meget neutral, idet den går bredt til værks. Der nævnes ikke bestemte vine, men fx Pinot Gris fra Alsace, rød Bourgogne eller Merlot fra Chile.
Ud over vin-og-mad match kan man også læse lidt om serveringstemperaturer, glas og vinopbevaring. Og selvfølgelig får man også hele historien om Hardy’s, der har rødder tilbage til 1857. I dag er det femte generation af familien Hardy, Bill Hardy, der står bag vinhuset.
App’en kan downloades til mobil og tablet via iTunes.


Vand er ligesom vin
Når man besøger Ray’s and Stark Bar i Los Angeles, får man ikke kun stukket et vinkort i hånden, men også et vandkort med tyve forskellige flaskevand fra ti forskellige lande. Man kan fx vælge en blød og afrundet Fiji fra den topiske ø Viti Levu, en fransk perlende Badoit, der står godt til sød vin og ost, eller en Iskilde fra Danmark, der stammer fra en kilde, "som blev opdaget af en pensioneret forsikringsmægler og hans kone i 2001", som der står i kortet. Priserne spænder fra 8 til 20 dollars (cirka 55 til 135 kr.).
For hver vand byder kortet, der kan ses på restaurantens hjemmeside, på udførlig information om ophav og smag.
Bag kortet står restaurantens daglige leder, tyskfødte Martin Riese, der blev certificeret vand-sommelier i 2009 fra German Mineral Water Trade Association.
Ifølge Riese smager vand ligesom vin vidt forskelligt afhængig af det terroir, hvor det stammer fra, og han mener derfor, at folk bør gå lige så meget op i valget af vand som af vin til maden.

Vand-smagninger til 330 kr.
Selv om vand-sommelierer ikke ligefrem hænger på træerne, så er Martin Riese langt fra den første. Flere førende restauranter rundt om i verden har sin egen vand-sommelier, og USA fik sin første i 2002.
Men det lader til, at Riese gør en mere ihærdig indsats end de andre sommelierer for at udbrede budskabet om vands forskelligartethed. Han har blandt andet skrevet en bog, "Die Welt des Wassers" (vandets verden) og er nu også begyndt at afholde vand-smagninger til 50 dollars (cirka 335 kr.) pr. deltager.
Til smagningen får deltagerne en indføring i det vandige emne, mens der smages fem vidt forskellige flasker vand - en nylig smagning omfattede blandt andet den danske Iskilde og den slovenske Roi, der siges at have en metallisk smag lidt hen ad gammeldags aspirin. Det lyder nu ikke særligt lækkert …
Riese har også for nylig lanceret sin egen vand, Beverly Hills 90H20, til 13 dollars (cirka 88 kr.) flasken. Det tog ham efter sigende et helt år at finde frem til det helt rigtige kildevand, og valget faldt på en kilde i Sierra Nevada bjergene.




]





Druesortering hos vinhuset Bolney Wine Estate i Sussex.

Sussex vil beskyttes af EU
Champagne og Bordeaux er blandt de vindistrikter, hvis navne har opnået status som beskyttet geografisk betegnelse af EU. Det betyder, at fx navnet Champagne kun må bruges om de ædle boblevine fra det berømte franske vindistrikt.
Nu ønsker vinproducenterne i den sydengelske vinregion Sussex at nyde godt af samme beskyttelse, og de har derfor nedsat en komité, der skal udfærdige en ansøgning til EU om en PDO (Protected Designation of Origin).

Regler som i Champagne
I ansøgningen skal også indgå et regelsæt for vinfremstilling, som vinhusene - hvis EU blåstempler ansøgningen - skal følge fremover. En af de regler, komitéen har nedfældet, går ud på, at de mousserende vine - hvilke der fremstilles flest af i Sussex - skal modne femten måneder på flasker, ligesom champagne. Der vil også blive sat en minimumsgrænse for alkoholindholdet i såvel mousserende vine som rød- og hvidvine.

Strenge krav til kvaliteten
Det skal yderligere fremgå, hvilke druer, der fremover skal være tilladte til vinfremstilling i Sussex. Til de mousserende vine bliver det de samme druer som i Champagne, nemlig Pinot Noir, Pinot Meunier og Chardonnay - samt druerne Pinot Gris, Arbanne, Pinot Blanc og Petite Meslier. For hvidvinenes vedkommende bliver det Pinot Gris, Ortega og Bacchus, mens der til rødvinene kun må bruges Pinot Noir.
Hidtil har vinhusene i Sussex kunnet få leveret druer fra andre britiske områder, men det vil heller ikke være tilladt, hvis regionen opnår en PDO.

Årlig test af vinene
Nogle af vinproducenterne i komitéen mener, at der også bør indføres en årlig test af vinenes kvalitet. De vinhuse, hvis vine ikke lever op til kvalitetskravene, vil således ikke kunne sætte et "Sussex" på etiketten. Som det er nu, gennemgår de britiske vine udelukkende en analyse, som skal stadfæste, at der ikke er noget galt med vinene.
En PDO vil dermed komme til at virke både som en beskyttelse af navnet Sussex og som et kvalitetsstempel over for forbrugerne.
Ansøgningen får stor opbakning hos de lokale vinproducenter - og støtte fra både vinproducentforeningen for det sydøstlige England, South East Vineyards Association, og fra den britiske regering.





Udvekslingsprogram i støbeskeen
I slutningen af 2014 fik Rhônes vinproducentforening, AOC Côtes du Rhône et de la Vallée du Rhône, og distriktets vinråd, Inter Rhône, en ny præsident. Valget faldt på ingen ringere end Michel Chapoutier, der ejer et af Frankrigs største vinhuse, M. Chapoutier, som har sin base i Rhône.
Som vi nævnte i uge 47, er det ifølge Chapoutier et stort problem, at de unge i mange af de franske familieejede vinhuse ikke ønsker at tage over efter forældrene. Sådan forholder det sig blandt andet hos de små vinproducenter i Rhône - hvoraf hovedparten leverer deres druer til de store kooperativer. De unge ser, hvor lille belønningen ofte er i forhold til det hårde arbejde, deres forældre lægger i at drive vinhuset - hvorfor de selv vælger en anden levevej.
Derfor skal der nye boller på suppen. De unge skal have inspiration til, hvordan de kan få succes med et vinhus, få lyst til at fremstille og tappe vin på egne flasker osv.
Chapoutier har nu ifølge Wine-Searcher taget de første skridt til etableringen af et udvekslingsprogram i samarbejde med American Rhône Rangers, en amerikansk organisation, hvis 160 medlemmer alle fremstiller vine på Rhône-druer. Målet er, at teenagere på 14 og 15 år fra små vinproducenter i Rhône skal have et ophold hos et vinhus i USA - og på længere sigt også i Australien - og besøge de to landes vinskoler. I USA håber Chapoutier således på et samarbejde med vinuniversitet Davis ved University of California.

Til kamp mod fransk chauvinisme
Præsidenten ser ifølge Wine-Searcher også to sidegevinster ved programmet. De unge fra Rhône lærer engelsk - faktisk har han et mål om, at samtlige vinproducenter og vinmagere i det franske distrikt kan tale engelsk om ti år.
Og så kan opholdet i et andet land måske lægge en dæmper på det, som Chapoutier kalder for "fransk chauvinisme" - overdreven nationalfølelse - som han altså mener, mange franskmænd lider af.
Hvis alt går vel, bliver udvekslingsprogrammet en realitet fra og med 2016. Chapoutier understreger, at det kun vil blive børn af små vinproducenter med højst 30 hektar vinmarker, der vil få tilbuddet. De har nemlig ikke, som de større Rhône-producenter, råd til at sende deres børn til udlandet. Vinproducent-børnene fra USA og Australien skal så ligeledes på et ophold i Rhône.
Næste skridt bliver, at enhver vinmager eller medarbejder fra de små vinhuse også kan blive sendt af sted på udveksling.




Den officielle plakat til filmen "A Year in Champagne".

Et år i Champagne
Hvis man vil have et levende indblik i, hvordan livet former sig i løbet af et år i Champagne, bør man se filmen "A Year in Champagne", der netop har fået verdenspremiere.
Filmen er nummer to i en trilogi - den første, "A Year in Burgundy" kom for lidt over to år siden (se uge 41, 2012), og i 2016 kommer så den tredje, hvor man følger årets gang i Portvins-dalen. Og filminstruktøren for alle tre er britiske David Kennard.
Filmene er lavet lidt over samme skabelon. I den nye om Champagne-distriktet følger man ligesom i Bourgogne-filmen vinmarkerne vågne efter vintersøvnen, blomstring og frugtsætning, høst osv. Man kommer også med ind bag kulisserne i de fornemme gamle champagnehuse og hører nogle af ejerne, heriblandt præsidenten for Bollinger, Ghislain de Montgolfier, fortælle om deres liv med vinen. Blandt de øvrige medspillere er også nogle af de mange drueavlere, der leverer druerne til champagnehusene.
Også den mindre muntre side af det at være champagneproducent - fx bekymringerne for en hel sommer med dårligt vejr - er med.
Man kan se traileren og forudbestille filmen på iTunes.






Den formastelige "Champagne Jayne"
I uge 50 nævnte vi sagen mod australske Rachel Jayne Powell, der for tre år siden varemærkebeskyttede navnet "Champagne Jayne" i sit hjemland.
Hun er bidt af champagne og har anvendt navnet siden 2003 i sit professionelle virke som vinskribent. Hun har også skrevet bogen "Great, Grand and Famous Champagnes: Behind the Bubbles", som i 2011 vandt en pris ved Gourmand World Cookbook Award. Og så er hun udnævnt til Dame Chevalier de L’Ordre des Côteaux de Champagne af champagneindustrien og fremmer i såvel tale som tekst champagne og champagnedistriktet.
Men lige netop det, at Powell valgte at varemærkebeskytte sit arbejdsnavn faldt ikke i god jord hos Champagnes vinproducentforening, Comité Champagne. Årsagen var, at hun ikke kun promoverede champagne i sine artikler men også andre mousserende vine.

Sagen ruller stadig
Foreningen indgav en officiel klage i december 2013, men "Champagne Jayne" ville ikke give sig. Siden da er der blevet lagt sag an mod hende, og hele to retsmøder, hvor der blev satset på et forlig, har været spild af tid. Så nu skal hun i retten igen - og det kan have lange udsigter, før der falder en endelig dom i sagen.
Tidligere sager, som Comité Champagne har ført mod andre personer og firmaer, der har benyttet sig af den af EU beskyttede betegnelser Champagne, har også trukket ud i årevis.
Powell har dog mange støtter i Australien, og nu har nogle af dem startet en kampagne med navnet "Jayne mod Goliat" på crowdfunding-siden Go Fund Me. Målet er at samle så mange penge som muligt ind til Powell, så hun kan dække retsomkostningerne. Det er da utroligt, hvad man kan bruge crowdfunding til …
I skrivende stund er der kun rejst 1380 dollars (cirka 9380 kr.) i løbet af ti dage - målet er 40.000 dollars (cirka 172.000 kr.).




"Naturally Clicquot" gaveæske lavet af genbrugspapir og kartoffelstivelse.

Kartofler og drueaffald
Veuve Clicquot vil gerne forny sig - og samtidig tage hensyn til miljøet. I 2013 lancerede champagnehuset derfor en ny gaveæske, "Naturally Clicquot", fremstillet af kartoffelstivelse og genbrugspapir til sin Yellow Label (Den Gule Enke).
Til april kommer endnu en gaveæske til selvsamme champagne - denne gang af genbrugspapir og 25% drueaffald. Det er ifølge champagnehuset første gang nogensinde, at der bruges drueaffald til emballage.
Kerner og drueskind er blevet malet til et fint pulver, hvorefter det er iblandet papirmassen.
Det er endnu ikke afsløret, hvordan den nye gaveæske kommer til at se ud - så vi nøjes med at vise æsken, der er fremstillet delvist på kartoffelstivelse. Man kan diskutere, om den er smuk - men praktisk er den med sit store håndtag, og så har den termoeffekt, så champagneflasken kan holde sig kold i op til to timer.







Vin med kagesmag
De fleste har hørt om vodka med smag af alt fra bacon til marcipan. Men vin med kagesmag? Den er ny - i hvert fald for VinAvisens redaktion.
Det er ikke desto mindre, hvad det amerikanske vinmærke Birthday Cake Vineyards byder på.
Det er to venner og forretningsudviklere, David Kanbar og Raphael Yakoby, der står bag mærket, som omfatter både hvidvine og rødvine.
Udgangspunktet er de ord, som denne verdens vinanmeldere bruger i deres vinbeskrivelser. Det kan fx være en rødvin, "der har et strejf af chokolade, kirsebær eller kaffe" - eller en hvidvin med toner af "marcipan" eller "jordbær".
Så hvorfor ikke - tænkte de to venner - fremstille vine med lidt ekstra smag af al det gode og søde.

Jordbærkage og kagedej
Det tog de to forretningsudviklere flere år at finde frem til diverse aromaer - og til den nøjagtige balance med vinene, da indholdet gerne skulle bevare sin vinøse smag.
Navnet Birthday Cake var oplagt, da aromaerne alle leder tankerne hen på kager, mente altså ophavsmændene.
Foreløbig har de lanceret tre hvidvine med smag af henholdsvis jordbærkage, cheesecake og kagedej og to rødvine med smag af skovbær og kaffekage. Man kan læse mere om vinene ved at klikke her.




.

...



< Det nye cocktailglas, der er specielt
udviklet til brug i vægtløse omgivelser.


De stakkels astronauter
Mens vi nyder vores vin, te eller kaffe af glas og kopper, må en astronaut presse væsken ind i munden direkte fra en plasticpose - hvilket jo ikke ligefrem skærper nydelsen ...
Men sådan er det, når man befinder sig i vægtløs tilstand.
I 2014 grundlagde fem amerikanske designere, rumforskere og legetøjsfabrikanter firmaet Cosmic Lifestyle Corporation (CLC) med det mål at fremstille smarte og pænt udseende husholdningsprodukter til rummet. Produkterne skal gøre det mere attraktivt for nutidens astronauter at spise og drikke om bord på rumskibe og rumstationer. Men firmaet forestiller sig også at kunne tjene penge på produkterne, når nu der engang i fremtiden bliver bygget luksushoteller i rummet. Her er det jo helt klart, at gæsterne - der har betalt for opholdet i dyre domme - ikke vil drikke vin og cocktails af en plasticpose.

En cocktail i rummet
Firmaets første projekt at netop et cocktailglas designet på en 3D printer. I et almindeligt glas ville væsken i vægtløse omgivelser danne en stor boble, som ikke ville være til at styre. Men i Zero Gravity Cocktail glasset - som er af plastic - vil rillerne binde væsken til glasset og kanalisere det op mod brugerens mund. Glasset vil også gøre det muligt at lugte til indholdet - hvilket man jo heller ikke kan gennem en pose.
Prototypen på glasset er klar, og i øjeblikket forsøger CLC at rejse penge til det videre arbejde og produktionen af glasset via Kickstarter.
Det beløb, firmaet har brug for, lyder på 30.000 dollars (cirka 200.000 kr.). I skrivende stund er det kun kommet 1806 dollars (cirka 12.000 kr.) i hus - men der er selvfølgelig også 28 dage tilbage af Kickstarter-projektet.
En lille film på kickstarter-siden viser, hvordan det foregår, når der drikkes af glasset i vægtløse omgivelser.




< Whiskyen tappes på fad hos det
nyåbnede Annandale Distillery


Et fad whisky til 10 mio. kr.
De fleste gamle skotske whiskydestillerier, der lukker, åbner ikke igen. Men den triste skæbne er ikke overgået Annandale Distillery, som slog dørene op sidste år efter 96 års lukning og en renovering på 10,5 millioner pund (cirka 108 mio. kr.). Aldrig før i Skotlands historie har et whiskydestilleri ligget stille i så mange år, for så at få gang i produktionen igen.
Destilleriet fremstiller i dag to forskellige whiskyer, der begge er navngivet til ære for to af byen Annans berømte bysbørn. Den ene whisky, "Man o’ Words" (en ordets mand) henviser til Skotlands store digter Robert Burns, mens "Man o’ Sword" (en sværdets mand) skal lede tankerne hen på Jarlen af Annandale, Robert the Bruce, der besejrede England i 1314. Førstnævnte whisky er ifølge destilleriet elegant og blød, mens "Man o’Sword" er røget og tilpas rå til at leve op til sit navn.
Whisky’erne bliver solgt fadvis for priser, der starter ved 100.000 pund (cirka 1 mio. kr.). For at fejre destilleriets genåbning er det første fad, der blev tappet med "Man o’ Words", sat til salg for intet mindre end 1 mio. pund (cirka 10 mio. kr.).
Uanset om man køber det dyre fad eller et af de andre til mere rimelige penge, skal man væbne sig med tålmodighed. Whiskyen skal nemlig modne i fadet i yderligere mindst ti år, før den tappes på flasker og leveres til ejerne. Hovedparten af købssummen skal dog også først betales lige før afsendelse af flaskerne.
Man kan læse mere om destilleriet og fadene ved at klikke her.






--,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * Der er ingen nyheder i den danske vinbranche i denne uge.
..



Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.





Ugens STORE billede

Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. .
.Billede 105-130. ..Billede 131-156. ..Billede 157-182. ..Billede 183-208
Billede 209-234 Billede 235-260 Billede 260-286 Billede 287-312

...............................
.....................
315 Der smages vin på vingården Indomitas i Chiles Casablanca-dal (foto © Christian Christensen).
..............................




.



Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

VinAvisen finder de gode vine!
I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 40 vine. Af disse vine var der 28, som fik mere end to stjerner og hele 24, som fik fem stjerner.
I alt blev det til 135 stjerner og i gennemsnit 3,4 stjerner til alle de smagte vine inkl. de tolv, vi ikke gav stjerner, og som derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.

Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


,,,,,,,,,,
Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
,,,,,

Hvidvin


Colombelle, Plaimont Producturs, Côtes de Gascogne, Frankrig, 2013, lav alkohol (11%)
66,95 kr., pris ved 6 flasker: 56,95 kr., Erik Sørensen Vin
En rigtig god hvidvin på druerne Colombard og Ugni Blanc. Den har en krydret og aromatisk duft og en frisk smag lidt i retning af Sauvignon Blanc. Flasken har skruelåg.


Ca'Vegar, Castelnuovo, Custoza, Italien, 2013, lav alkohol (12,5%)
85 kr., Steiniche Wine
En lækker og fint krydret hvidvin, der vil være fortræffelig til mad, men som også vil gøre sig fint som terrassevin eller apéritif.


Domaine Michel Briday, Chardonnay, Rully, Frankrig, 2013, lav alkohol (13%)
104,56 kr., pris ved 12 flasker, Køge Vinhandel Webshop
Til prisen en aldeles glimrende bourgogne - en hvidvin med en blød og dejlig druesmag i fornem balance.


Jägle Weissburgunder, Weissburgunder, Baden, Tyskland, 2013, lav alkohol (13%)
107 kr., Vinbutikken.dk
En dejlig frisk hvidvin med en liflig blomsteragtig aroma og en fyldig tør smag med noter af citrusfrugter. Vinen bør ikke være alt for kold, når den drikkes - så forsvinder de mange fine nuancer.


Miquel Jané, Cellar Cal Costas, Sauvignon Blanc, Penedès, Spanien, 2014, lav alkohol (13%)
118 kr., Kjær & Sommerfeldt
Denne hvidvin gør sig umage med at fremstille druen Sauvignon Blancs friske og frugtagtige smag med noter af græs, fyrrenåle og hyldeblomst. En rigtig god vin.


Cerviolo, San Fabiano Calcinaia, Toscana Bianco IGT, Italien, 2011, middel alkohol (14%)
125 kr., Compagniet
Charmerende hvidvin på druerne Chardonnay og Sauvignon Blanc. En vin med en aromatisk duft og en lækker, let cremet druesmag med en lille honningsødme.


Kastelberg, Biecher & Schaal, Riesling, Alsace Grand Cru, Frankrig, 2013, lav alkohol (12%)
129 kr., Multi Wine
En meget harmonisk og velsmagende hvidvin med en fin, lille sødme. Fortræffelig ikke kun til mange lettere retter, men også som apéritif og terrassevin.


25 Rare, Nativ, Campania, Italien, 2013, lav alkohol (13%)
179,95 kr., pris ved 6 flasker: 99 kr., AndrupVin.dk
En meget elegant, lækker og blød hvidvin med en cremet frugtsmag, tilpas syre og en lille honning-sødme. Ren nydelse.

Rosévin


Roséwein Luise, Kark H. Johner, Baden, Tyskland, 2012, lav alkohol (13%)
68 kr., Vinbutikken.dk
En sart rosa vin, der har en udmærket frugtsmag, men også en lidt for markant sødme. Den virker lidt usammenhængende, men der er sikkert nogle, der vil kunne lide den. Flasken har skruelåg.

Rødvin


Terrasses, Château Pesquié, Ventoux, Frankrig, 20131, middel alkohol (14%)
59,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
Glimrende og typisk Rhône-rødvin med en harmonisk, fint krydret smag. En venlig vin, der er nem at drikke og til prisen et godt køb.


Accademia, Langhe, Italien, 2012, lav alkohol (13%)
60 kr., på tilbud i marts: 50 kr., Fakta
Her er en rigtig god rødvin til tilbudsprisen. Den har god frugtfylde og tilpas sødme og syre.


La Passione Segreta, Leverano, Negroamaro, Puglia IGT, Italien, 2012, middel alkohol (13,5%)
79,75 kr., pris ved 12 flasker: 69,75 kr., Bichel Vine
Negro = sort, amaro = bitter. Jo, druen Negroamaro lever op til sit navn i denne gode rødvin. Vinen har tæt frugt og en sødme, der afbalancerer det bitre. En meget anvendelig vin til alt lige fra pasta til et pølsebord.


Alto-Cinco, Bodegas Paniza, Garnacha, Cariñena, Spanien, 2012, middel alkohol (14%)
79,95 kr., pris ved 6 flasker: 49 kr., AndrupVin.dk
Blød og indtagende rødvin med frugtfylde, en livlig syre og sublim eftersmag. Vi har svært ved at forstå, at den kun koster 49 kr. (ved 6 flasker).


Herdade do Rocim, Touriga Nacional, Vinho Regional Alentejano, Portugal, 2013, middel alkohol (14%)
89 kr., pris ved 6 flasker, Nordentoft Wine
Flot farve, god frugt, bløde tanniner, tilpas syre, behagelig tørhed, en lille sødme - en god madvin. Sådan er denne portugisiske rødvin.


Epicuro, Primitivo di Manduria, Italien, 2012, middel alkohol (14%)
89,75 kr., på tilbud indtil 22. marts: 69,75 kr. ved 6 flasker, Skjold Burne
En harmonisk rødvin med liflige noter af blåbær i både duft og smag. Den er fyldig og har en lækker, blød eftersmag og afrundede tanniner. Et kup til tilbudsprisen.


Tarapacá, Carmenère, Maipo Valley, Chile, 2013, middel alkohol (14%)
89,75 kr., på tilbud indtil 22. marts: 69,75 kr. ved 6 flasker, Skjold Burne
Chiles national-drue, Carmenère, lægger most til denne gode rødvin med en smag, der kan minde lidt om mørke bær, blommer, måske rabarber, vanille og - igen måske - kanel. Glimrende til mange kødretter, både lettere og kraftigere.


Porta dos Cavaleiros, Touriga Nacional, Dão, Portugal, 2012, middel alkohol (13,5%)
95 kr., pris ved 6 flasker, The Wine Company
En dejlig rødvin med kraftig duft, en dyb farve og en krydret smag med masser af peber. Prøv den fx til en god gryderet. En vin i fin balance.


Gianni Mascarelli, Montepulciano, Abruzzo, Italien, 2012, middel alkohol (13,5%)
99 kr., pris ved 6 flasker: 69 kr., A Vinstouw
En meget vellavet rødvin, rigtig god til prisen ved seks flasker. Den har en fyldig, blød frugtsmag lidt i retning af kirsebær og blommer, krydrede noter og en fin sødme. Lang eftersmag.


Magnifico Syrah, Terre di Ginestra, Syrah, Sicilien, Italien, 2013, middel alkohol (13,5%)
99 kr., pris ved 6 flasker, Gallovini
En utrolig aromatisk rødvin med en duft, der vælter én i møde med masser af modne bær og en fyldig lækker frugtsmag, som kalder på et glas mere. Prisen for denne vin er faktisk meget rimelig.


Dragonara, Agricole de Gregorio, Sicilien, Italien, 2012, middel alkohol (13,5%)
99,95 kr., Salling Stormagasiner
En fuldblods siciliansk rødvin med fylde og frugt, tørhed og frugtsødme i fin balance. Eftersmagen slutter med afrundede tanniner. En dejlig rødvin, der fortjener noget godt lammekød.


San Lorenzo, Luciano Ciolfi, Sangiovese, Rosso di Montalcino, Italien, 2010, høj alkohol (15%)
139 kr., Jysk Vin
En hæftig rødvin - og en rødvin af kvalitet. Måske ikke en typisk Rosso di Montalcino, men en flot rødvin med en smag, der bliver blød og lækker, hvis vinen får lidt luft. Plask den over i en karaffel et par timer før måltidet.


Atteca Old Vines, Garnacha, Calatayud, Spanien, 2012, høj alkohol (15%)
149,95 kr., pris ved 6 flasker: 99 kr., AndrupVin.dk
En helt igennem flot og harmonisk rødvin. Den dufter koncentreret af modne blåbær og har fyldig, frugtig og let krydret smag. De 15% alkohol dominerer på ingen måde.


Trentham, Shiraz, Heathcote, Australien, 2010, høj alkohol (14,8%)
199 kr., på tilbud indtil 29. marts: 159 kr., Vinoble
Denne rødvin kommer fra det lille distrikt Heathcote i det australske Victoria, og det er en flot vin. Der er kraft i den og saft, god frugt og krydderi. Den er ikke særlig elegant, men stor og bamset. Den gynger i drøblen, lød det fra smagebordets billige ende.


Catharina, Steenberg, Constantia, Sydafrika, 2009, middel alkohol (14%)
249,75 kr., på tilbud indtil 22. marts: 199,75 kr., Skjold Burne
En stor og meget lækker rødvin, seks år gammel og stadig spændstig. Den kan faktisk mageligt gemmes endnu nogle år, men også drikkes nu. I vinen er der mørke bær, blommer, vanille, bløde tanniner og cigarkassetræ (hvis nogen kan huske, hvordan en cigarkasse duftede i gamle dage).


Cutio, Garnacha, Cariñena, Spanien, 2013, middel alkohol (14%)
75 kr., pris ved 6 flasker, D’Wine
Denne rødvin er stort set okay, men den gode frugt overdøves til en vis grad af kraftige noter af vanille og af ristet brød, der er blevet lidt for sort i kanten.


Tola, Nero d'Avola, Terre Siciliane IGP, Italien, 2013, middel alkohol (13,5%)
89 kr., pris ved 6 flasker: 59 kr., Propperiet
En lille, venlig rødvin uden større prætentioner. God hverdags-vin til prisen 59 kr., der må siges at være den rigtige pris.


Novas, Viñedos Emiliana, Pinot Noir, Casablanca Valley, Chile, 2012, middel alkohol (14%)
99,50 kr., Irma
En rødvin på økologisk dyrkede druer. Kan man lide Pinot Noir, så er dette en udmærket vin med et klart billede af druen. Dog måske uden den helt store dybde i forhold til prisen. Flasken har skruelåg.

Sød vin


Dom José Ruby, Real Companhia Velha, Porto, Portugal, høj alkohol (19%)
75 kr., Granvino
En herlig portvin med en flot rød farve. Den er halvsød, forholdsvis let og har en god struktur samt noter af tørret frugt. Nyd den, som den er, eller til en frisk frugtdessert - fx æble- eller rabarbertrifli.








...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.