En ny aftale skal forhindre blokader på Tour de France-ruten. Foto: Wikipidia/FreshlyFish4.
Ny aftale skal dæmpe gemytterne
I uge 10 nævnte vi, at vinproducenterne i Languedoc-Roussillon er rasende over, at arrangørerne af Tour de France, Amaury Sports Organisation (ASO), har indgået en sponsoraftale med det chilenske vinhus Cono Sur.Aftalen gælder for 2016-udgaven af det berømte cykelløb, og vinen, der bliver markedsført, er - meget oplagt - Cono Surs "Bicicleta" (Cykel).
De sydfranske vinproducenter har truet med at lave blokader flere steder på Tour de France-ruten, en trussel, man nok bør tage alvorligt. Selv om det ikke er officielt, er det meget muligt, at CRAV, en militant gruppe af vinproducenter i Languedoc-Roussillon, har en finger med i spillet.
Og ASO tager det bestemt også alvorligt - så alvorligt, at man ifølge Decanter nu har indgået en supplerende sponsoraftale med FranceAgriMer, den instans, som står i spidsen for franske landbrugs- og fiskeriprodukter.
Kun ved start og slut
Aftalens detaljer er endnu ikke offentliggjort, men det er så vidt vides noget med, at der vil blive gjort et marketingfremstød for sydfransk vin ved starten og slutningen af Tour de France.
Når først cykelløbet er i gang, går den ikke længere. Ifølge den skrappe franske alkohollov, Evin-loven, er alkoholiske drikke ikke tilladt under sportsbegivenheder på fransk jord. Af samme årsag gælder sponsoraftalen mellem ASO og Cono Sur også kun under de etaper af løbet, der foregår uden for Frankrigs grænser - hvorfor ASO også er forbløffet over de sydfranske vinproducenters reaktion.