Online-salg på fremmarch
I en ny rapport, “A strategic roadmap for alcoholic beverages”, tager IWSR (International Wine and Spirit Research) pulsen på online-salget af alkoholholdige drikke i ti forskellige lande. Rapporten bliver først offentliggjort i december, men nedenfor følger nogle af de oplysninger, man har løftet sløret for.Der er generelt en stor vækst i online-salget af alkoholholdige drikke, og vin udgør langt den største del af salget med en andel på mellem 60 og 70% i de ti lande, rapporten omhandler.
En årlig stigning på 15%
I Kina er online-salget af alkoholholdige drikke nærmest eksploderet i de senere år. I dag er det asiatiske land med et årligt online-salg på det, der svarer til cirka 39 milliarder kr., verdens største e-handelsmarked for vin og spiritus. Og det forventes, at salget vil stige yderligere med hele 15% årligt i de næste to år.
Der er stor afstand til det næststørste marked, Frankrig, hvor salget i værdi ligger på cirka 13 mia. kr.
Men mens der i Frankrig sælges vin og spiritus via et hav af forskellige websider, så deler kun to forhandlere, Tmall.com og JD.com, hele 70% af Kinas online-marked for alkohol.
Fortæl os, hvordan det går i Danmark
At Frankrig indtager en fornem andenplads, når det gælder online-salget, skyldes ikke mindst, at store supermarkedskæder, som fx Carrefour og E. Leclerc, for flere år siden indførte det såkaldte ”click & drive”-system.
Her kan forbrugerne bestille vin og andre fødevarer over nettet og få udleveret varerne ved en drive-in luge på vej hjem fra arbejde.
Ifølge rapporten vil online-salget af alkoholiske drikke i såvel Frankrig som i det tredje største marked, Storbritannien, stige med 10% årligt i de kommende to år.
Man kan forudbestille rapporten allerede nu ved at skrive til brandy@theiwsr.com.
Gad vide, hvordan det ligger med online-salget af vin herhjemme ... Vi hører meget gerne fra importører, der har erfaring på området, på info@vinavisen.dk.