Under Jonas Tofterups fragtforsøg blev flaskerne pakket i papkasser, der igen blev pakket ind i reflekterende bobleplast. Foto fra Tofterups Master of Wine opgave.
Første forskning i vinfragt
I uge 9 nævnte vi, at Danmark har fået sin første Master of Wine, Jonas Tofterup. Hans afsluttende opgave handler om transportsyge og har titlen “Travel Shock! An investigation into the impact of air freight and road transport on an aged, full-bodied red wine.” (En undersøgelse af fly- og landtransports indflydelse på en gammel, fyldig rødvin). Og det er denne opgave, vi ser lidt nærmere på i det følgende.Begrebet “Travel Shock” henviser til de negative effekter, fragt pr. fly, tog, fragtbil, osv. kan have på vin. Flaskerne bliver udsat for ændringer i form af tryk, stød, vibrationer og temperatursvingninger, hvilket igen kan udvirke visse kemiske reaktioner i vinen - som dog ikke nødvendigvis behøver at kunne ses eller smages.
I artikler og interview har vinbranchefolk gennem tiderne ytret sig om, hvordan vine, der er blevet fragtet, har fået forringet deres frugtsmag og har mistet deres harmoni. Andre branchefolk har stik modsat ment, at der ikke finder nogen negativ påvirkning sted.
Jonas Tofterups opgave udgør den første videnskabelige undersøgelse af sagen nogensinde, og der er bestemt god grund til at gå i dybden med emnet.
100 mio. hl på rejse
Som man kan læse i opgaven, sendes der hvert år mere end 100 millioner hektoliter vin til en anslået værdi af 28,9 milliarder euro (cirka 216 mia. kr.) rundt mellem alverdens lande. Og det har selvsagt stor betydning for vinproducenterne - både økonomisk og prestigemæssigt - at de vine, de eksporterer med salg for øje, når frem i så god en tilstand som muligt.
Det samme gælder, når producenterne sender vinprøver til journalister og konkurrencer - og naturligvis også for denne verdens forbrugere, når de køber gode flasker på udlandsrejsen.
Rødvinen, Jonas Tofterup valgte som ”studieobjekt”, var en Ribera del Duero Reserva 2012 fra Viña Mayor, da man mener, at ældre, ufiltrerede vine af høj kvalitet er mest følsomme over for transportsyge. Tofterup sendte to partier à tolv flasker på flyrejse til Helsinki og et tredje parti på en otte timers tur med en fragtvogn. Et fjerde parti i den spanske vingård fungerede som kontrolparti.
Til sidst blev vinene fra de tre partier smagt op imod kontrolvinene af et tretten mand stort smagepanel bestående af Masters of Wines og Diploma-studerende. Tofterup udførte også diverse kemiske analyser.
Vinene, der skulle fragtes, var alle lukket med naturkorkprop, og de blev sendt af sted i papkasser pakket ind i reflekterende aluminiumsbaseret bobleplast. (Fortsættes nedenfor ...).