Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 25. 2011




Nyheder i uge 25, 2011

Læs uge 24.......Læs uge 23.......Læs uge 22







Hjælp, der er fisk i vinen
Siden tidernes morgen har vinproducenterne anvendt forskellige naturlige produkter til klaring af vinene. Det kan være æggehvider, isingglas (udtræk fra størs blærer), mælkeproteiner eller gelatine der synker ned igennem vinen og tager selv de mindste urenheder med sig.
For at komme allergikere i møde indfører den canadiske regering nu en ny lov, hvor disse ingredienser skal oplyses på vinflaskernes bagetiketter. Men i stedet for de rigtige betegnelser skal der stå, at vinen indeholder "ingredienser" som fisk, æg eller mælk – så er man sikker på, at folk kan forstå det ...
Loven, der træder i kraft fra og med sommeren 2012, skal gælde for såvel canadiske som importerede vine.
Dette tiltag fra canadisk side har vakt en blanding af harme og morskab flere steder i vinens verden.

Paranoide forbrugere
Ifølge den canadiske avis The Globe and Mail er det ikke korrekt at kalde æggehvider og andet, der bruges til klaring, for ingredienser. Der er jo ikke tale om konserveringsmidler eller smagstilsætning – disse råvarer anvendes udelukkende i selve vinfremstillingen, hvor de fjernes sammen med urenhederne.
Mange vinproducenter frygter også en fremtid med forvirrende etiketter og paranoide forbrugere – samt høje laboratorieregninger, når "indholdet" i vinene skal dissekeres.

Kan ikke måle så små mængder
For at gøre det hele endnu værre, så pønser den canadiske regering også på at indføre maksimum-grænser for "fisk, æg og mælk" i vinene.
Selvfølgelig kan der spores en minimal rest af klaringsstofferne i de vine, der er blevet klaret. Sagen er bare, at resterne er så små, at nutidens måleredskaber slet ikke er i stand til at måle dem.
The Globe and Mail sætter også spørgsmålstegn ved, hvor relevant det overhovedet er at advare forbrugerne om, at en vin indeholder klaringsstoffer. Avisen mener, at problemet med en allergisk reaktion over klaringsstofferne i vinene kan ligge på en lillefingernegl – hvis det overhovedet eksisterer.


Nej tak til Rauzan Segla
Stadig flere Bordeaux-slotte løfter sløret for prisen på årgang 2010. Og mange af dem har valgt at øge den betydeligt i forhold til 2009-årgangen – hvilket ikke falder i god jord hos Bordeauxs négocianter.
Nu har en af dem, Barrière Frères, ifølge Decanter takket nej til sin allokation (tildeling) af den nye årgang Château Rauzan Segla på grund af dens "latterlige pris".
Rauzan-Segla, der er et 2. cru vinslot, har valgt at prissætte sin vin til 84 euro (cirka 627 kr.) – hvilket er den pris, forhandlerne skal betale. Og det er hele 40% mere end for årgang 2009.
Fra slottet lyder det, at man jo bare følger trop med de priser, som de øvrige vinslotte er kommet med.







Spanien til kamp for miljøet
Spanierne har netop søsat et storstilet miljø-initiativ. I forbindelse med en nyligt afholdt konference, Wineries for Climate Protection i Barcelona har tusind spanske vinhuse underskrevet en deklaration og dermed bundet sig til at indføre en række miljømæssige tiltag i deres vinproduktion.
Nogle af Spaniens mest berømte vinhuse, Torres, Vega Sicilia og Codorniu er spydspidser i projektet, der bakkes op af diverse Consejos Reguladores (lokale vinmyndigheder) – samt af OIV (Office International de la Vigne et du Vin), et internationalt organ på regeringsniveau, der repræsenterer vinindustriens interesser og fremmer harmonisering af regler og love.

Skal også omfatte andre lande
Miguel Torres, som er en af initiativtagerne til den såkaldte Barcelona Deklaration, mener ifølge Decanter, at det er på tide, at vinhusene skubber egne interesser i baggrunden til fordel for omtanke for miljø og bæredygtighed.
Og omvendelsen skal ikke kun omfatte de spanske vinhuse. Målet er, at udbrede kendskabet til deklarationen og få vinproducenter i andre lande til også at underskrive den. Torres er allerede godt i gang med at bearbejde den italienske vinproducentforening Federvini og diverse kontakter i Bourgogne.

Ti grønne krav
Vinhuse, der underskriver deklarationen, indvilliger i at opfylde ti punkter til gavn for miljøet inden år 2020 – blandt andet at reducere deres kuldioxid-fodaftryk pr. flaske med 20%, bruge vedvarende energi, bevare biodiversiteten i naturen, begrænse brugen af kemikalier, formindske den miljømæssige belastning ved transport af vinen og undervise ansatte og leverandører i "grønne" arbejdsmetoder.
Ved at klikke her, kan man læse samtlige ti punkter.
For at få stadig flere vinproducenter med på den grønne vogn, gælder det selvfølgelig om, at få et stigende antal forbrugere til at købe de vine, der er omfattet af Barcelona Deklarationen.
Man tror ikke rigtig på det med et særligt logo på flaskerne – i stedet vil man sende opdaterede lister over de grønne vinhuse til supermarkederne i de lande, hvor vinforbruget er størst. Og så må det være op til de enkelte forretninger, hvordan de mener, det er bedst at markedsføre vinene.






26 postkort fra Piemonte
I maj var VinAvisens Anker på endnu en vintur til Italien, denne gang til Piemonte. Det kom der i alt 26 postkort ud af, hvoraf vi har bragt de første syv i uge 23 og uge 24. Her komemr de næste tre, der blandt andet handler om et fantastisk proptrækker-museum.



.......
Mariacristina Oddero forklarer, hvordan hun holder skadedyr væk ved hjælp af feromoner, kvindelige kønshormoner (se vores postkort nr. 16 fra USA).

8. postkort fra Piemonte
Her står kvinderne ved roret
På den familieejede vingård Oddero står kvinderne ved roret – Mariavittoria og Mariacristina Oddero samt Mariavittorias datter, Isabella. Og det er Mariacristina, der som uddannet ønolog står for produktionen af de fornemme flasker på økologisk dyrkede druer.
Mariacristina, der ses på dette postkort, viderefører sin fars, Giacomo Odderos, arbejde igennem mange år. Det var ham, der underskrev DOC-specifikationerne for Barolo og Barbaresco i 1966 og DOCG i 1980. Og det var også ham, som tog initiativet til det nationale researchcenter for Albas berømte trøfler.
Siden 1700-tallets slutning har familien dyrket druer på disse stejle bakker, og siden 1878 har den solgt vinen i flasker, ikke kun Barolo, men også Barbaresco, Langhe Nebbiolo, Dolcetto d’Alba, Barbera d’Alba, Barbera d’Asti og Moscato d’Asti.
Blandt andet smagte vi en fantastisk Barolo fra marken Villero i 2007-årgangen; en meget kompleks og allerede i dag drikkemoden vin.
På ugens STORE billede nedenfor ses hele holdet af plukkere under høsten på Oddero.



.......
Paolo Annoni, manden bag proptrækker-museet i landsbyen Barolo. Museet er åbent alle dage undtagen torsdag, 10-13 og 14-18.30.


9. postkort fra Piemonte
Utroligt proptrækker-museum
På et gadehjørne neden for borgen i Barolo ligger Museo dei Cavatappi, der er et helt utroligt proptrækker-museum.
Det startede som en privat samling. En lokal kemiker, Paolo Annoni, havde igennem årene samlet 3500 proptrækkere, og i 2006 besluttede han at indrette et museum med 500 af dem. Og det er ikke bare et gammeldags lokalmuseum, hvor tingene er lagt frem med små sedler. Det er et flot designet museum, gennemført ned til mindste detalje i inventar og grafik. Smukt og pædagogisk. Og sjovt.
I de nitten afsnit vises der eksempler på de forskellige proptrækkere; mange af dem mekaniske, som har set dagens lys rundt omkring i verden siden 1600-tallets anden halvdel.
Man kan få et indtryk af museet og en lang række af proptrækkerne ved at gå på opdagelse i museets hjemmeside, hvor Paolo Annoni også har samlet en række indslag fra diverse tv-udsendelser.







.......
Alle de 500 proptrækkere er fornemt præsenteret bag glas, og alle tekster er på italiensk, engelsk og tysk.

10. postkort fra Piemonte
Skjulte proptrækkere
Man mener, at proptrækkerens form er inspireret af et snoet instrument, som man brugte til at tage kugler ud af geværløb. Man satte simpelt hen et håndtag på tværs oppe foroven på skruen.
Senere kom de mekaniske proptrækkere og alle mulige udgaver med reklamer og figurer, mange af dem meget sjove, andre erotiske.
Til venstre på dette postkort ses to proptrækkere formet som en karikatur af en forhadt mand, nemlig "the old snifter", senatoren Andrew Volstead, der i 1919 fik gennemført loven om spiritusforbuddet i USA, den såkaldte Volstead Act. Han har proptrækkeren skjult under de lange frakkeskøder, og i modellen til venstre springer den frem, når man drejer halsen om på den væmmelige senator.
Med modellen til højre kan man trække øl op med senatorens fjæs. Læs eventuelt mere her
Til højre er proptrækkeren skjult i en lille figur af en glad mand.


Undersøgelse blandt newyorkere
I de senere år har man diskuteret frem og tilbage i New York, om man skulle tillade salg af vin i statens supermarkeder. Som det er nu, kan man kun købe vinflasker i vin- og spiritusforretningerne.
Hver gang New Yorks guvernør, David Paterson, er kommet på banen med et forslag om at åbne op for vinsalg i supermarkederne, har ejerne af vinforretningerne råbt vakt i gevær. De frygter for at måtte dreje nøglerne om, hvis et sådant forslag skulle bliver realiseret.
Nu har man i en større undersøgelse fra University at Buffalo School of Management spurgt New Yorks forbrugere om deres mening. I alt har man udspurgt 5000 hustande – mænd og kvinder i alle aldre og med forskellig indkomst – dog med det tilfælles, at de regelmæssigt drikker vin. Nedenfor ses nogle af resultaterne.

Flest går ind for forslaget
* 54% af de adspurgte var imod forslaget om salg af vin i supermarkederne.
* Som den væsentligste årsag nævnte 42% af modstanderne, at det ville gå ud over de mindre vin- og spiritusforretninger. Andre årsager var, at spændvidden af vinene ville være mindre i supermarkederne (19%), at der ville mangle personlig betjening (15%), og at det lettere tilgængelige køb af vin ville lede til usund købeadfærd og alkoholmisbrug (7%).
* Af dem, der var for vinsalg i supermarkederne, nævnte 87% som hovedårsag det belejlige i at købe vinen samme sted som maden, mens 10% gik ind for forslaget i troen på, at vinen her ville være billigere.
* 70% af de adspurgte ytrede, at de ikke ville købe mere vin, end de plejede, selv om der blev åbnet op for vinsalg i supermarkedet. 17% mente, at de bestemt ville købe mere vin.
* Hovedparten af de adspurgte, som gik ind for forslaget, hørte til den yngre del af newyorkerne. Den mere modne aldersgruppe foretrak, at vin- og spiritusforretninger bevarede deres monopol på vinsalget.








Bertrand Michat (t.v.) sammen med Renaud Bronner fra Østjysk Vinforsyning (Vinoble).


Topvine fra Rhônedalen
Forleden var der igen udenlandsk vinbesøg, og denne gang var det Bertrand Michat fra Domaines Paul Jaboulet Aîné, der hos vinhusets danske importør, Østjysk Vinforsyning (Vinoble), bød på smagning af en række topvine.
Vinhuset neden for Rhônedalens berømte Hermitage-høj blev grundlagt i 1834 af Antoine Jaboulet, der havde to sønner, som var tvillinger. Den ældste, Paul, udviklede firmaet, og derfor fik det navnet Paul Jaboulet Ainé, idet "ainé" betyder den ældste – hvad Paul jo var i forhold til sin tvillingebror, selv om det kun var nogle få minutter.
Firmaet har haft et godt navn, men efter Gérard Jaboulets død i 1997 gik glansen lidt af det. Arvingerne i sjette generation, Michel, Jacques, Philippe og Odile Jaboulet, var tyngede af de skrappe franske arveafgifter og havde vist også lidt svært ved at blive enige.
I 2006 blev firmaet solgt, og køberen var Jean-Jacques Frey, der i forvejen ejede Château La Lagune i Haut-Médoc, Champagne Ayala og en del af Champagne Billecart-Salmon.
 
Renæssance for et vinhus
Jean-Jacques Freys ældste datter, Caroline, fik ansvaret for genopbygningen af vinhuset, og som uddannet ønolog – og perfektionist til fingerspidserne – er det lykkedes hende at genskabe renommeet.
Hun har bl.a. iværksat et stort program med overgang til økologisk dyrkning på alle firmaets marker i det nordlige Rhône og Châteauneuf du Pape.
Samtidig har hun skruet markant ned for egesmagen, idet kun en fjerdedel af fadene udskiftes hvert år.
Jaboulet har en årlig produktion af cirka 3 millioner flasker og i alt 30 forskellige vine. Med 2009-årgangen lanceres yderligere en række enkeltmarks-vine.
 
Eremitten på højen
Jaboulet ejer marken med kapellet, hvis historie har givet navn til Hermitage-højen.
Hermitage betyder eremit-bolig. Vi kender ordet fra vort eget Eremitage-slot, hvor de kongelige kunne spise som "eneboere", fri for tjenerskabet, fordi det dækkede bord med mad og vin kom op gennem et hul i gulvet.
Ifølge en gammel legende fik Hermitage-højen sit navn efter en kristen, som de romerske soldater havde jaget op i bjergene. Her fandt han et fristed og begyndte at dyrke vin.
 
Ridderen, der dyrkede vin
Det kan dog også være, at navnet Hermitage stammer fra en senere eremit, nemlig ridderen Henri-Gaspard de Stérimberg.
I 1224 vendte han tilbage fra et korstog mod den sydfranske sekt albingenserne, der ikke ville anerkende den katolske kirke og derfor skulle udryddes. Han drog op gennem Rhône-dalen, og da han nåede de smukke vinbjerge, blev han enig med sig selv om, at her ville han pleje både sine sår og sin sjæl.
Ridderen fik overdraget skråningen af den franske dronning, Blanche af Kastillen, og i 30 år blev han der og dyrkede vinen.
En af Jaboulets vine hedder "La Chapelle", en anden hedder "Le Chevalier de Stérimberg". Til dem begge og flere andre er der smagekommentarer i ugens liste længere nede.



Kapellet på Hermitage-højen med udsigt ned over Rhône-floden og tvillingebyerne Tain og Tournon.


Til_37/09





Musikalske vinglas
Musik og et godt glas vin hører uløseligt sammen. Det mener i hvert fald det britiske designfirma Luna & Curious, der netop har lanceret nogle nye musikalske glas.
De fleste har prøvet at køre en finger rundt på kanten af et vinglas og få glasset til at "synge". De nye britiske glas fungerer på samme måde – dog er de forsynet med streger, der angiver forskellige toner i en skala. Efterhånden, som man drikker vinen og når ned til stregerne, vil man – når man laver det lille kunststykke med fingeren – kunne spille skalaens toner. Det kan jo blive til et helt orkester, hvis man er et større selskab ...
En selvfølgelig fuldstændig unødvendig, men meget sjov, idé. Prisen for glassene er 23,50 pund (cirka 200 kr.) for to styk. Man kan købe dem ved at klikke her.


En flaske vin til 1 kr.
I Sverige har alkoholleverandørernes granskningsmand, Mattias Grundström, til opgave at slå ned på amoralske reklamer for vin og spiritus. Og han har et øje på hver en finger.
For nylig fandt han ifølge www.wownews.se, frem til, at den vinklub, som den svenske avis Dagens Industri har lanceret, benytter sig af ulovlig markedsføring. Af vinklubbens hjemmeside fremgik det, at man kunne få en flaske Domain de la Janasse 2008 for en pris svarende til 1 kr., hvis man inden d. 15. maj bestilte et vin-abonnement. Normalt koster en flaske af denne vin 319 SEK (cirka 260 kr.). Abonnementet går ud på, at man betaler for regelmæssig levering af en kasse vin.
Det er en alt for lav pris for en flaske vin, mener granskningsmanden, der nu har lagt sag an, mens vinklubben forsvarer sig med, at der er tale om et kombinations-tilbud.
Egentlig er det vel ikke anderledes, end når man under diverse kampagner kun skal betale en slik for et brillestel, men stadig fuld pris for de dyre glas.



Bobler til burgeren
Det kan godt være, at champagne og kaviar er en perfekt match. Men i luksushotellet Nobis Hotel i Stockholm har man ifølge www.wownews.se brudt med alle traditioner og har sommeren over et lidt specielt tilbud på roomservice menuen: to Grand de Luxe Cheese ’n’ Bacon burgere fra burgerkæden Max serveret med en flaske Taittinger Brut NV. Prisen er 995 kr.
De mindre sultne – eller mindre rige – kan nøjes med en enkelt og mere almindelig hamburger samt et glas champagne til 295 kr.





...



Vin i parfumeflasker
Det er utroligt, hvad nogle vin- og spiritusproducenter gør for at tiltrække de kvindelige forbrugere. Vi har tidligere fortalt om vine med navne som "Mad Housewife", "Middle Sister" og "Girls’ Night Out".
Nu er grappa-producenten Mazzetti d’Altavilla kommet på markedet med en serie vine, Essentia Vitae, i parfume-lignende flasker, som gerne skulle appellere til kvinderne. Navnene er også taget fra parfumens verden og leder tankerne hen på berømte mærker som Chanel No 5. Man kan således vælge mellem tre mærker: No 4 Ruche, No 6 Malvasia og No 8 Moscato. De tre produkter dufter også af parfume – af henholdsvis jasmin, roser og violer.

Hvad mener læserne
Det lyder jo meget smart alt sammen, men virker det – falder kvinder for den slags? Er det overhovedet en god idé at fremstille vine og spiritus specielt med henblik på salg til kvinder? Og er det egentlig særligt appetitvækkende at komme en drik på en tro kopi af en parfumeflaske?
Vi hører gerne fra vore læsere – både de kvindelige og mandlige. Send en mail til mariette@tiedemann.dk.






    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * Holte Vinlager har åbnet to nye forretninger på henholdsvis Grønnevej 2, Nordby, 6720 Fanø og Skovvej 3, 9990 Skagen.
    * Toscavini har fået forhandlingen af vinene fra Damilano i Piemonte.

.. ....


    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr, e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.


Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.


.
.

    Jørgen Dybdal Møller (f. 1953) blev indfanget af vinens forunderlige verden, da han i begyndelsen af 1970’erne var i lære som kommis i Favør Supermarked i Glostrup. Der skulle dog gå nogle år, før han igen kom i nærkontakt med vin. Et par store købmandskæder opdagede nemlig, at han var i besiddelse af et kreativt indretnings-gen, så indtil 1979 var han travlt beskæftiget med at indrette købmandsbutikker på stribe.
    Derefter slog han sig ned som selvstændig købmand i Gentofte, men så, i 1986, fik vininteressen overtaget. Han fik job som salgskonsulent i Better Brands, hvor han i 1993 blev udnævnt til salgschef.
    Titlen som salgschef hang ved under Jørgen Dybdal Møllers videre færd rundt i den danske vinbranche. Først gik turen til UDV Denmark, dernæst til Peter F. Heering og Vingaarden i Odense og i 2002 til Kjær & Sommerfeldt i København. I august 2004 blev han udnævnt til salgsdirektør i virksomheden med ansvar for salget til hotel- og restaurantbranchen, erhvervslivet og de mange private kunder. Dette samarbejde stoppede i februar 2007. Efter en kort periode hos Statoil, kom Jørgen Dybdal Møller tilbage til Horeca-kunderne på Sjælland for Hela Wine, denne gang med vægten på bar-, cafe- og diskotekmiljøet.
    I 2011 lød startskuddet til en ny, spændende udfordring i det nyligt omstruktureret Excellent Wine, hvor Jørgen Dybdal Møller har fået ansvaret for udviklingen af Horeca på Sjælland.
    Fritiden nyder han sammen med hustruen Anette Stenak – enten i huset i Slangerup eller i sommerhuset ved Lammefjorden, hvor Jørgen Dybdal Møllers gamle glæde for at indrette kommer til fri udfoldelse.
    Adresse: Excellent Wine, Industriparken 16, 7400 Herning, tlf: 97 12 57 77, Mobil: 30 54 43 30, e-mail: jdm@excellentwine.dk, www.excellentwine.dk.







Ugens vinøse billede
Der er ikke generelt åbnet for turister i det gamle kloster i Hautvillers i Champagne-distriktet, men vor læser C.H. fik lov til at se, hvordan klostrets berømte munk, Dom Pérignon, stadig sidder i sin celle og glæder sig over, at han fik boblerne til at blive i champagnen.
Han døde i 1715, men så stadig ret frisk ud, skriver C.H. Han sad dog ret stille …

 Hvem kommer med det næste billede til os?
Alle er fortsat velkomne til at sende os vinøse billeder. I får ikke nogen præmie, og I får heller ikke billeder retur det orker vi ikke så det er bedst, hvis I sender billederne digitalt i en nogenlunde god opløsning til mariette@vinavisen.dk.



>33/09



...Ugens STORE billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vore læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. ..Billede 105-130

...............................
    .....................
    126 Hele holdet af plukkere stillet op under høsten på den familieejede vingård Oddero i Piemonte (foto © Oddero).
    ..............................




.



Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 42 vine. Af disse vine var der 29, som fik mere end to stjerner, og hele 25, som fik fem stjerner. En fornem høst!
    I alt blev det til 140 stjerner og i gennemsnit 3,3 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


    ,,,,,,,,,,
    Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Mousserende


Stopai, Tirelli, Vino Frizzante, Lambrusco dell'Emilia IGT, Italien, lav alkohol (11,5%)
69 kr., Carlo Merolli
En typisk lambrusco med livlige bobler og en forfriskende smag med toner af kirsebær. Ned med den i store kølende slurke.

Hvidvin


La Chablisienne, Sauvignon Blanc, Saint-Bris, Frankrig, 2009, lav alkohol (12,5%)
59,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
En meget vellavet hvidvin, blød, sprød, med dejlig frugt, tilpas syre og en lang eftersmag. En meget anvendelig vin til en rimelig pris. Saint-Bris er en lille Bourgogne-appellation sydvest for Chablis, hvor man ikke anvender Chardonnay, men Sauvignon Blanc. Flasken har skruelåg.


Gauchezco, Torrontés, Mendoza, Argentina, 2010, høj alkohol (14,2%)
70 kr., pris ved 6 flasker, The Wine Company
Tør, ret kraftig hvidvin med krydret og aromatisk frugt med god fylde. Udpræget en vin til mad.


448 s.l.m., Girlan, Südtirol - Alto Adige, Italien, 2009, lav alkohol (13%)
75 kr., ViniPortugal
Vinens navn, 448 s.l.m., står for "448 meter over havet", så den kommer med andre ord fra et køligt sted. Vinen har en kraftig, aromatisk smag og vil være glimrende til mange lettere retter.


Les Traverses, Paul Jaboulet Aîné, Ventoux, Frankrig, 2010, middel alkohol (13,5%)
89 kr., pris i juni måned: 69 kr., Vinoble
En blød, fyldig og meget lækker hvidvin med en krydret duft og en smag, der ifølge beskrivelsen smager af kinesisk pære (nashi) - som vi i vor vankundighed vist aldrig har smagt. Vi nøjes med at fastslå, at vinen smager godt.


Parallèle 45, Paul Jaboulet Aîné, Côtes du Rhône, Frankrig, 2010, lav alkohol (13%)
99 kr., i juni måned: 69 kr., Vinoble
2 km fra 45 nordlig bredde - lige langt fra Ækvator og Nordpolen - gror druerne til denne hvidvin. Vinen har en liflig duft og en frisk druesmag med en lille fedme. Den femte stjerne gælder tilbudsprisen, der nok må siges at være den rigtige.


Shottesbrooke, Sauvignon Blanc, Adelaide Hills, Australien, 2010, middel alkohol (13,5%)
145 kr., Haller Vine
Generøs hvidvin både i duft og smag. Den har en frisk, kompleks frugtsmag med diskrete fadtoner. En vin til elegante, gerne lidt kraftigt smagende retter med fisk og skaldyr. Flasken har naturligvis skruelåg - det er jo en australsk kvalitets-vin, der fortjener at komme uskadt frem til vore glas.


Les Jalets, Paul Jaboulet Aîné, Marsanne, Crozes Hermitage Blanc, Frankrig, 2010, lav alkohol (13%)
189 kr., Vinoble
Elegant hvidvin i fornem balance med mineralske toner og diskret fadlagring. Man nyder den med største fornøjelse. Vinen kan drikkes nu, men også gemmes i mindst fem-seks år mere.


Le Chevalier de Stérimberg, Paul Jaboulet Aîné, Hermitage Blanc, Frankrig, 2009, middel alkohol (13,5%)
575 kr., Vinoble
Superlækker hvidvin, der er meget kompleks med mange facetter - honning, krusemynte, mineralske toner ... Den har intens frugt, men er ikke tung. Faktisk meget elegant. Den kan sagtens drikkes nu, men også gemmes i endnu nogle år.


Oestricher Lenchen, Weingut Eser, Riesling, Rheingau Kabinett Feinherb, Tyskland, 2010, lav alkohol (10,5%)
99,75 kr., på tilbud indtil 30. juli: 75 kr. ved 2 flasker, Skjold Burne
Står der Feinberb på en tysk flaske hvidvin, betyder det, at vinen er halvtør. Og halvtør er denne lette, friske hvidvin, der har en god syre, der gør den velegnet til gerne lidt fede (fiske)retter. Den er mindre egnet som terrassevin. Flasken har skruelåg.

Rosévin


Domaine Chamfort, Côtes du Rhône Villages, Sablet, Frankrig, 2010, middel alkohol (13,5%)
59 kr., Franske Vinhus
En rigtig god rosévin med en ganske lys farve, en fint krydret duft og en saftig og harmonisk smag med god frugt og en tørhed, der gør vinen velegnet til mad.


Domaine de Janasse, Pincipauté d'Orange IGP, Frankrig, 2010, lav alkohol (13%)
59,50 kr., på tilbud til 49 kr., Jysk Vin
Den smager rigtig godt, denne rosé. Den har en liflig duft og en fyldig, frugtagtig smag med et lille bid, der gør vinen god til mad. Tilbudsprisen er yderst menneskevenlig.

Rødvin


Damana Cinco Meses, Tábula, Tempranillo, Ribera del Duero, Spanien, 2009, middel alkohol (13,5%)
79 kr., Valuewine
Flot farve, flot duft, flot smag - en perfekt rødvin på druen Tempranillio med 8% Cabernet Sauvignon. Vinen har ligget på franske og amerikanske fade i fem måneder - cinco meses, deraf navnet. Rimelig pris for så flot en vin.


Parducci, Zinfandel, Mendocino County, Californien, 2006, middel alkohol (14%)
88 kr., Wine.dk
En meget vellavet rødvin med en ren og fyldig frugtsmag med fine krydderier. En nydelse.


Les Traverses, Paul Jaboulet Aîné, Ventoux, Frankrig, 2009, høj alkohol (14,5%)
89 kr., i juni måned 69 kr., Vinoble
Glimrende Rhône-rødvin uden fadlagring. Den har en krydret og aromatisk duft og en blød smag med modne tanniner og toner af peber og lakrids.


Argiolas, Costera, Cannonau di Sardegna, Italien, 2009, middel alkohol (14%)
89,95 kr., pris ved 6 flasker, BrdrDsVinhandel
Her sker der noget. En meget flot og fyldig rødvin fra Sardinien. En vin, som man fx vil skænke til vildt, men den vil også være fin til sommerens grill-parties.


Paralllèle 45, Paul Jaboulet Aïné, Côtes du Rhône, Frankrig, 2009, middel alkohol (14%)
99 kr., i juni månedi: 69 kr., Vinoble
Dejlig Rhône-rødvin på druerne Grenache og Syrah, tør, med god frugt og fint krydret.


Secret Syrah, Domaine Rose-Dieu, Syrah, Côtes du Rhône, Frankrig, 2006, høj alkohol (15%)
129 kr., Rungsted Vinhandel
Trods 15% alkohol er denne rødvin ikke sprittet. Faktisk er det en meget flot vin med fyldig frugt og en masse krydderi - ikke mindst tobak, røgtoner, måske oregano, lavendler ... Nå, men sådan kan man jo hidse hinanden op til at smage hvad som helst.


Les Jalets, Paul Jaboulet Aîné, Syrah, Crozes Hermitage, Frankrig, 2008, lav alkohol (12,5%)
189 kr., pris indtil 18. juni: 149 kr., Vinoble
Meget flot rødvin med et bredt smagsbillede, harmonisk og lækker. Også en ret let vin til lettere (kød)retter.


Pierra Aiguille, Paul Jaboulet Aîné, Gigondas, Frankrig, 2007, høj alkohol (14,5%)
199 kr., i dene måned 169, Vinoble
Dejlig rødvin med intens, men også blød frugt samt en diskret fadlagring. En meget harmonisk vin, der vil være glimrende til kødretter. Den kan drikkes nu, hvor den er pænt udviklet.


Casisano-Colombaio, Brunello di Montalcino, Italien, 2004, middel alkohol (13,5%)
249,75 kr., på tilbud indtil 30. juli: 149,75 kr., Skjold Burne
Dejlig rødvin, syv år gammel, moden og afrundet, men stadig med god, frisk frugt og syre. En fornøjelse.


Domaine de Thalabert, Paul Jaboulet Aîné, Syrah, Crozes Hermitage, Frankrig, 2007, lav alkohol (13%)
319 kr., pris i juni måned 269 kr., Vinoble
Domaine de Thalabert er Jaboulets ældste mark, som familien har dyrket siden 1834. Den blev genplantet i 1946, så druerne til denne rødvin kom fra 61 år gamle vinstokke, der i dag dyrkes 100% økologisk. Vinen er stor og flot, meget fyldig og kompleks, og det er en vin, der godt kan ligge endnu en halv snes år. Den kan dog også drikkes nu, hvis den får en plasketur.


Les Grandes Terrasses, Paul Jaboulet Aîné, Syrah, Cornas, Frankrig, 2007, middel alkohol (13,5%)
349 kr., i juni måned: 249 kr., Vinoble
Fra de stejle terrasser i den øvre Rhônedal kommer denne elegante rødvin. Den har en vidunderlig duft og en harmonisk og meget lækker, tæt smag med mineralske toner. En generøs vin.


La Petite Chapelle, Paul Jaboulet Aîné, Hermitage, Frankrig, 2007, middel alkohol (14%)
735 kr., Vinoble
Denne rødvin fremstilles kun i visse år, når druerne ikke anvendes til topvinen La Chapelle. Man kan sige, at det er en Chapelle til under halv pris. Vinen er fint krydret og med fyldig frugt, og den er stadig ung. Gem den gerne fem-seks år til. I denne årgang blev der kun fremstillet 30.000 flasker.


La Chapelle, Paul Jaboulet Aîné, Hermitage, Frankrig, 2007, middel alkohol (14%)
1750 kr., Vinoble
Dette er en af denne verdens toprødvine, der i hvert fald kan gemmes i op til tyve år. Så denne fire år gamle vin er også for ung. Den skal have mindst fem-seks år mere. Men så vil den også blive fantastisk. Den høje pris afspejler naturligvis ikke kun den høje kvalitet, men også at der kun fremstilles op til 30.000 flasker - eller måske langt færre flasker - om året, og at hele verden gerne vil have fingrene i dem.


12th Century, Caves Primavera, Vinho Regional Beiras, Portugal, 2008, lav alkohol (13%)
39,95 kr., Amka
Denne rødvin kommer fra det portugisiske distrikt Beiras, der blev grundlagt i det 12. århundrede af landets første konge, Afonso Henriques - deraf vinens mærkelige navn. Vinen er en meget rar, venlig, blød og ukompliceret sag - til en yderst rimelig pris.


Ìchore, Miali, Salento IGP, Italien, 2008, middel alkohol (13,5%)
79 kr., pris ved 6 flasker: 60 kr., Propperiet
Denne rødvin på druerne Negroamaro og Primitivo har en meget intens smag - intens frugt, intense krydderier. Som at smage på et kirsebær og det indre af bærrets sten. Plask gerne vinen over i en karaffel et par timer før måltidet.


Bertani, Valpolicella, Italien, 2010, lav alkohol (12%)
69,95 kr., Strandgaarden
En meget enkel hverdags-rødvin med en masse saft.

Sød vin


Le Chant des Griolles, Paul Jaboulet Aîné, Muscat, Muscat de Beaumes de Venise, Frankrig, 2009, høj alkohol (15%)
159 kr., pris for 37,5 cl. I juni måned er prisen 129 kr., Vinoble
"Griollernes sang" hedder denne søde dessertvin. Googler vi ordet griolle, får vi alt at vide om gorillaer, men efter sigende er griolles et fransk dialektord for brombasser. Og basserne synger da også i denne herlige vin med dens duft af Muskat-druen og dens smag med en stor sødme, som afbalanceres af en god syre. En fremragende vin til frugtbasseredde desserter - jordbær, rabarber, clafouti ...





...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.