Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 33. 2011





Nyheder i uge 33, 2011

Læs uge 32.......Læs uge 31.......Læs uge 30







Intet kvalitets-stempel til bib-vin
Hos Summerhill Pyramid Winery i den canadiske provins British Columbia er man for nogle af vinenes vedkommende begyndt at skifte flaskerne ud med bag-in-box. Det er ifølge The Vancouver Sun blandt andet miljømæssige hensyn, der ligger bag beslutningen. Lastbilerne kan fragte langt mere vin ad gangen, når vinen er i bag-in-box – hvilket igen betyder, at kørslen og dermed forureningen reduceres.
Vinhusets vine bærer betegnelsen B.C. VQA på et bælte rundt om flaskehalsene. VQA står for Vintners Quality Alliance og er en kvalitetsbetegnelse og samtidig en garanti for, at al indholdet er fremstillet i Canada. Og B.C. betyder, at vinen med garanti kommer fra British Columbia.
Hos Summerhill Pyramid har man naturligvis tænkt sig også at lade betegnelsen fremgå uden på bib-vinene. Men den går ikke. Myndighederne i British Columbia har oplyst, at VQA-betegnelsen kun gælder for flaskevine.
Det stiller man sig selvfølgelig helt uforstående over for hos vinhuset – det er jo den samme vin, uanset om den er tappet på flasker eller bag-in-box. Summerhill Pyramid har foreløbig stoppet projektet og forsøger nu, at få ændret de absurde regler.


Avisernes digitale butikker
I fortsættelse af VinAvisens tidligere artikler om avisernes salg af vin skriver Torben Hansen, at aviserne ikke kun står bag selve salget; de står også bag salgskanaler, der indrykker egne annoncer for alle mulige varer "til halv pris".
Læserne tror, at det er selvstændige firmaer, der reklamerer, men det er altså aviserne selv.
Fx ejer Berlingske firmaet Sweetdeal, Politiken og JyllandsPosten ejer Slåtilnu, EkstraBladet ejer Dagensbedstetilbud, MetroXpress ejer Savemyday, og Den Blå Avis ejer MyDeal.
Men der er mange flere, skriver MediaWatch, mindst 20, måske 50. De sælger alt muligt, og nogle af dem sælger også vin.
 
Tvinges til "kreative" normalpriser
Torben Hansen skriver: – Ideen er, at et vinfirma kan sende tilbud ud til avisernes læsere, der er tilmeldt disse databaser, men firmaet skal give mindst 50% rabat til forbrugerne og 10% af omsætningen i kommission til avisen.
– Det varierer lidt – nogle siger 40% rabat og 20% i kommission.
– Tilbage til firmaet er der med andre ord 45%. Så enten skal firmaet med sin normale pris på vinen have mindst 55% i dækningsbidrag (hvilket man bestemt ikke har i vinbranchen), eller også skal firmaet sætte mange penge til.
– Eller firmaet fristes måske til at være "kreativ" og offentliggør en unormal høj normalpris.
 
Aviser blinde for "kreative" førpriser
Torben Hansen fortsætter: – I bund og grund er avisernes adfærd – både med salg af vin (ofte med kæmpe besparelser) og formidling af tilbud via mails – et udtryk for, at det er blevet meget svært at tjene penge på at udgive en avis.
– Men man kan frygte, at disse nye kommercielle områder kan påvirke avisernes objektivitet og rolle som "vagthund". Dette gælder både i relation til vinanmeldelser og diskussioner om markedsføring.
– Det er i høj grad også et spørgsmål, om aviserne vil "bide sig fast i knæhaserne" på butikker med "kreative" førpriser, slutter Torben Hansen.
* Mere om disse digitale discount-butikker kan blandt andet læses på DR’s hjemmeside.
 

Til_37/09





< Nix pille - før vinen er bestilt via en computerskærm, der er forbundet til automaten. Billedet til højre stammer fra en lille film på YouTube, der viser den omstændelige procedure, når man vil købe en enkelt flaske.


Vinautomater som prøveballon
I den amerikanske stat Pennsylvania, hvor man har meget strenge alkohollove, er det ikke tilladt at sælge vin og spiritus i supermarkederne. Salget foregår i specialforretninger, der ejes af alkoholmyndigheden Pennsylvania Liquor Control Board (PLCB), som har monopol på salget.
Sidste år satte PLCB imidlertid vinautomater op i 32 af statens supermarkeder – for at komme såvel supermarkederne som kunderne i møde – og selvfølgelig for at få et ekstra salg.
De første vinautomater var en prøveballon. Hvis de blev en succes, skulle i alt hundrede automater installeres rundt omkring i staten.

For megen overvågning
Men det har været så som så med begejstringen for automaterne. I princippet trækker man en flaske vin, ligesom man trækker en pose slik i en slikautomat. Men man skal igennem en hel del procedurer, før man får flasken i indkøbskurven – blandt andet skal man lade sit kørekort skanne, se op i et overvågningskamera og blæse i et alkometer. Inde bag kulisserne sidder der så en statsansat person og tjekker, om alt er i orden, før man får grønt lys til at købe vinflasken. Det synes kunderne ifølge avisen The Mercury smager lidt for meget af "big brother is watching you".
PLCB havde forventet, at der hver dag ville blive solgt mellem 30 og 50 vinflasker fra hver automat, men kun femten af de 32 automater nåede lige netop op på 30 flasker dagligt.
I nogle af supermarkederne har automaterne været så stort et flop, at man simpelt hen har fjernet dem. Og der lyder nu røster om, at PLCB skulle droppe monopolet og lade supermarkederne sælge vin på almindelig vis og med personlig betjening af kunderne. En lille film på YouTube viser, hvordan automaterne virker.




Clos de Tart er en af Bourgognes fem fornemme monopole marker, hvor druerne høstes i hånden. Foto: Clos de Tart.

Forbud mod maskinhøst
Bourgogne har 33 vinmarker med betegnelsen grand cru. Ud af dem er der fem grand cru monopole marker, hvor monopole henviser til, at marken kun har en enkelt ejer. Det drejer sig om La Romanée, La Grande Rue, Romanée-Conti, La Tâche og Clos de Tart.
I samtlige grand cru marker er maskinhøst af druerne tilladt. Men nu har ejerne af de fornemme monopole marker fået den franske appellations-myndighed, Institut National des Appellations d'Origine (INAO), til at forbyde maskinhøst i de fem marker.
Ingen af ejerne anvender dog maskiner – samtlige druer høstes i hånden - så det kan synes lidt overflødigt med et forbud. Men tilladelsen til maskinhøst skader monopole-vinenes image, mener ejerne.

Skal gælde alle grand cru’er
De fem vinproducenter arbejder for, at forbuddet inden 2014 vil komme til at gælde for samtlige grand cru marker – hvilket ikke er helt urealistisk, da det kun er 5% af grand cru domainerne, der høster med maskiner.
Ud over forbuddet har monopole-ejerne også skåret ned på høstmængden pr. hektar. Endvidere er kravet til, hvor mange procent af en drue, en enkeltdruevin skal indeholde, sat op til 95%, en forøgelse fra 85%. Alt sammen for at højne vinenes kvalitet og image.







< 2406 læsere satte en prik i spørgeskemaet, og 27,3% af dem vil benytte sig af en sådan app. 29,3% vil hente app’en for at prøve den, mens 37,5% svarede, at det slet ikke er noget for dem.


Hvad synes læserne om ideen?
I sidste uge fortalte vi om en ny gratis app til mobiltelefoner, Vivino, som den danske Skype-millionær Janus Friis har investeret i.
Ideen er, at man med sin telefon kan tage et billede af etiketten på en flaske vin, sende billedet ind og modtage oplysninger om, hvad det er for en vin.
Der er investeret i en kæmpemæssig database med billeder af 50.805 etiketter, som jo er nøglen til oplysningerne.
Er det en god idé? spurgte vi i en lille rundspørge. Betragter VinAvisens læsere sådan en app som noget, de vil bruge? Vil de hive mobiltelefonen frem på en restaurant og fotografere en flaske for at få at vide, hvem der sælger vinen? Resultatet ses i skemaet herover.
 
Cellartracker er langt bedre
Nu er det jo en gratis app, så den er hurtigt hentet – og hurtigt slettet. Men vil man blive glad for den? Det er der delte meninger om.
– Umiddelbart lyder det som en god idé – sådan i princippet, skriver Nikolaj Winther. – Men det er formentlig en app til personer, som går meget på restaurant, men som kun går overfladisk op i vin.
– De mere seriøse vil enten have dannet sig et indtryk, allerede når de læser etiketten, eller de ønsker at fordybe sig endnu mere. Og til det formål er der langt mere interessante databaser, fx Cellartracker, hvor etiketter, vurderinger og vinudvalg er langt, langt større.
– Jeg har en ven, som viste mig en app, som kan fortælle hvilken sang, der spilles i radioen (red.: Shazam), eller man nynner blot et stykke af melodien, så analyserer den lyden og kommer med et forslag. Fantastisk app. Men egentlig ikke særlig brugbar. Hvor tit har man behov for at vide den slags? Et par gange om året?
– Det samme med denne vin-app. Smart, når man lige står i situationen. Men det er de færreste, der befinder sig i den situation mere end et par gange om året. Jeg tror ikke, at det er en app med en enorm salgsværdi.
 
Fra totalt ubrugelig til genial
Men hvordan virker så denne app? Det fortæller en anden af vore læsere, Niels Bjerrum.
Den virker ganske enkelt ikke, skriver han. Og det er der også mange andre brugere, der mener.
Android Marked’s hjemmeside er der således en hel del dårlige anmeldelser og kun 2,7 ud af 5 stjerner i vurderingerne.
iTunes’ hjemmeside er der anmeldelser, der strækker sig fra "totalt ubrugelig" til "genial", men halvdelen af de anmeldende brugere giver kun 1 ud af 5 stjerner.






Svenskerne smugler som aldrig før
Ifølge de gældende regler må en svensker tage 90 liter vin, 20 liter hedvin, 10 liter spiritus og 110 liter øl fra et andet EU-land med sig over grænsen til Sverige. Men disse regler ser et stigende antal svenskere stort på. Hver dag smugles der i biler og busser flere tusinde liter vin, øl og spiritus over den svenske grænse. Og her i ferietiden er det løbet helt løbsk – svenskerne har simpelt hen ligget i pendulfart frem og tilbage til grænsebutikkerne.
Tolderne har beslaglagt et rekordstort antal flasker. Alligevel regner de med, at det kun lykkes dem at få fat i en lille del af al smuglergodset. Det hjælper heller ikke på det, at den svenske regering har skåret yderligere ned på grænsebevogtningen.

Vil kun blive værre
Det værste er det organiserede smugleri – det store sorte marked for vin og spiritus – som er blevet en stadig større konkurrent til Systembolaget.
Den svenske regering har ifølge www.wownews.se bebudet en forhøjelse af alkoholskatterne – noget, der ikke just vækker begejstring hos Sprit & Vinleverantörsföreningen. Her mener man, at en sådan forhøjelse vil få såvel grænsehandelen som smugleriet til at gribe endnu mere om sig.
Siden Finland lod sine alkoholskatter stige, er grænsehandelen ligeledes steget med 10%.




Kommer man til byen Neive i Piemonte, kan man besøge det yderst originale Distilleria Romano Levi og (gratis) smage de kostelige dråber. Man skal bare hilse Fabricio Sobrero eller Elisa Scaratti fra VinAvisen.

Tre film om Romano Levi
For et par måneder siden bragte vi en serie postkort fra Piemonte. To postkort, nr. 23 og 24, handlede om Romano Levi (1928-2008), der var noget af en legende – kunstner, kunsthåndværker og grappa-destillatør.
Vi fortalte, at det lå ham fjernt at oprette en hjemmeside – han vil hellere bruge tiden på at lave en håndtegnet etiket til hver enkelt flaske. Men nu har hans efterfølgere lavet en hjemmeside og på den lagt tre film om Romano Levi.
Filmene er lange, og de gode italienere snakker og snakker og snakker. De er lange i spyttet. Men på den anden side er der noget svært underholdende ved at se, hvordan man laver grappa på gammeldags vis. Og ind imellem forstår man måske også nogle ord i talestrømmen.
Den første film handler om Romano Levi og hans grappa.
Den anden film handler blandt andet om etiketterne.
Den tredje film handler om kunsten at smage grappa.


Spansk vin hitter hos briterne
I uge 31 fortalte vi, hvordan sherry er blevet det store hit i London, hvor den spanske hedvin nydes i stribevis af sherry-barer.
Men også al anden spansk vin går ifølge Decanter sin sejrsgang i Storbritannien. Hos den store supermarkedskæde Tesco er vinsalget i løbet af det sidste år steget med 10%, og når det gælder salget af spansk vin med 20%.
Hos en anden britisk kæde, Marks & Spencer, er salget af spansk vin steget med hele 200%. Waitrose følger trop med et øget salg af spansk rødvin på 40%.
Der er flere årsager til den spanske vins store popularitet. For det første har briterne fået øjene op for, at spansk vin er ensbetydende med rigtig god kvalitet til rimelige priser – noget, som de økonomisk trængte briter værdsætter. For det andet er emballagen og etiketterne på flaskerne generelt blevet mere sprælske at se på, hvilket gør de spanske vine iøjnefaldende og imødekommende.






10 postkort fra Kina
I foråret var vi en tur i Kina. Vi var der ikke primært for at smage vin, men alligevel fik vi nogle indtryk af vinsituationen i "Riget i midten". Fra turen sender vi her de sidste fire postkort, og hele serie ligger herefterdags på en særlig side.



.......
Vi oplevede igen og igen, at vi selv kunne medbringe vinflasker på de kinesiske restauranter. Og der var ikke noget med proppenge.

7. postkort fra Kina
De går efter "det sikre"
Frankrig har den store fordel, at de kinesiske forbrugere går efter "det sikre", og Frankrig har et godt ry på grund af sine berømte cru-vine.
I mængde faldt fransk vineksport til alverdens lande ganske vist i 2008 med 8,2% og i 2009 med 18,8%, men samtidig steg eksporten til Kina med henholdsvis 87% og 54,3%.
I perioden 2009-2010 steg den franske eksport på verdensplan med 14,6%, men samtidig steg salget til Kina med 53,3%.
Også den kinesiske import af bulkvin (vin, der ikke er tappet på flaske) er steget betydeligt – siden 2005 fra 40 mio. til 140 mio. liter om året.
Her har Chile førertrøjen på, mens Spanien og Australien også har fået en god del af dette marked.



.......
Bag glasset med den lille mundfuld – og kanden til at fylde efter med – ses drejeskiven af glas, der fører de mange små retter rundt på bordet (foto: Holger Volsing).

8. postkort fra Kina
Bottom-up tyve gange under måltidet
Se den lille glaskande ved siden af glasset på dette postkort. Den har sin særlige forklaring:
Kinesere drikker altid "gan bei" (tørt glas). De "bunder" og tømmer glasset hver gang, de løfter det. "Bottom-up", som det hedder på engelsk. Og det gør de hele måltidet igennem.
Selv om kineserne har en noget heftig drikkekultur, ville det trods alt være for meget, hvis de skulle lave "gan bei" med et fyldt glas tyve gange (eller mere) i løbet af et måltid. Derfor fylder de kun lidt i glasset, som det ses på billedet. Kanden er så et praktisk redskab til at få vinen hurtigt nok i glasset, hvor tjeneren ville have svært ved at følge med.
Dette er en ret ny skik. Før i tiden serverede kineserne vinen i små glas, som var det risvin, hvilket naturligvis var katastrofalt for smagningen af vin. Kineserne tager hurtigt ved lære.




.



.......
8,50 kr. for et "næsten" ægte Rolex-ur. Det er åbenbart endnu mindre værd. Men den næste turist betaler måske 500 kr. og tror, at han har gjort en god forretning.

9. postkort fra Kina
Falske vine et stort problem
Et stort problem for alle eksportører til Kina er de udbredte forfalskninger. Der er ligefrem en organiseret handel med brugte flasker med fine etiketter. De bliver samlet sammen fra restauranterne og fyldt med billig kinesisk vin. Og solgt igen.
Vi mødte Carlsbergs direktør i Kina, Lene Brendstrup, der fortalte, at en masse Carlsberg-øl forfalskes – det er jo så let forsigtigt at lempe kapslen af og sætte den på igen.
Alt forfalskes faktisk i Kina. Der er et helt stormagasin med fupvarer, og på gaderne tilbydes alt fra Gucci-tasker til Rolex- og Omega-ure. Vi købte et Rolex-ur efter at have fået banket prisen ned til 10 yuan (8,50 kr.).
Markedsfagfolk skønner, at 80-90% af de flasker Château Lafite, der sælges i Kina, er falske.



.......
Et billede fra et af de store markeder i Beijing. Her sælges der en masse nødder og bønner, mange af dem helt ukendte for os.

10. postkort fra Kina
Flere billeder fra Kina
Som sædvanlig tager vi mange flere billeder end dem, vi skal bruge til en serie postkort.
Nogle af vore læsere har måske lyst til at se nogle af de billeder, vi tog i Kina – selv om de handler meget lidt om vin. Vi har derfor lagt dem ud på en Picasa-side, der kan åbnes ved at klikke her.
Når de små billeder i Picasa-showet kommer op på skærmen, så klik på "Diasshow" og derefter på F11.
Hvis du klikker på knappen forneden med de to lodrette streger, kan du styre slagets gang med piletasterne.
Klik på "hide captions", hvis du ikke vil forstyrres af de indsatte billedtekster.
Hvis du efter at have set billederne stadig er i tilstanden "fuld skærm", så tryk igen på F11.
God fornøjelse.







Danske Peter Sisseck har stor succes som vinbonde i Spanien. I Ribera del Duero fremstiller han i dag den verdensberømte vin Pingus. Sisseck samt flere andre holder foredrag under Copenhagen WIne Forum.

Vinmekka i Forum
I næste weekend bliver Forum i København forvandlet til et mekka for vinnydere. Copenhagen Wine Forum hedder det store arrangement, der afholdes for første gang – men ikke for sidste, hvis det står til arrangøren, Gregersen Communication.
I alt 100 vinimportører og -producenter vil byde på smagsprøver på 1000 vine fra 25 forskellige lande. Derudover kan man blandt andet deltage i en champagne-smagning, få gode råd til sammensætningen af vin og mad og høre Peter Sisseck fortælle om vindyrkning.
Til vin hører der mad, og til meget rimelige priser kan man få stillet sulten med gourmetmad fra Kokkeriet og fra Danmarks eneste italienske fiskerestaurant, Acquamarina – eller købe et godt brød hos Meyers bageri. Ved at klikke her kan man læse mere om den store begivenhed.


Gyldne tider for Chile
Det går rigtig godt for eksporten af chilensk vin. Ifølge Herald Tribune har Chile i de første fem måneder af 2011eksporteret vin for et beløb svarende til cirka 2,6 milliarder kr. Det er en stigning på 19% i forhold til samme periode sidste år. Gennemsnitsprisen pr. liter vin er da også steget med 9,2%.
I mængde lyder eksporttallet for de første fem måneder på 151 millioner liter vin – en stigning på 9,1%.
De tre største importlande af chilensk vin i perioden har været Storbritannien, der har aftaget 15% af vinen, USA med 14% og Holland med 7%.




Der er ingen tvivl om, at det nye vinmuseum i Bordeaux vil blive et trækplaster, når det åbner i 2014.

Kæmpe-sutten og brystvorten
I uge 21 fortalte vi om det fantastiske vincenter, som i 2014 vil slå dørene op i Bordeaux by. Det bliver opført i træ og glas og vil komme til at rumme 10.000 kvadratmeter udstillingsareal, der vil formidle vinviden via masser af interaktivitet.
Museets udseende har – allerede nu et år før byggeriet starter – givet det en hel del øgenavne. Ifølge X-Tu, det arkitektfirma, der har tegnet bygningen, skal den lede tankerne hen på vin, der slynges rundt i et glas.
Indbyggerne i Bordeaux ser ikke helt så poetisk på sagen. "Anden" og "den strandede hval" er blandt de mere tiltalende navne. Men så er der også dem, der har døbt museet "kæmpe-sutten" eller "brystvorten". Man kan jo godt følge dem lidt, når man ser animationen af det fremtidige museum …
På museets hjemmeside kan man få meget mere at vide om byggeriet, og se en spændende film om projektet.


>33/09



...




Når flasken har smidt sin diamantbesatte pels, kan man nyde de dyre dråber.

Vodka i egen pels
For et par år siden lancerede luksusfirmaet Leon Verres Luxury Group verdens absolut dyreste flaske champagne, Billionaire Champagne. Der blev fremstillet fem flasker – alle af størrelsen Salmanazar (12 normale flasker). Prisen pr. flaske svarede til 14,6 millioner kr.
Nu har firmaet gjort det igen, og denne gang drejer det sig om verdens dyreste vodka. Billionaire Vodka rummer hele 5 liter vodka, fremstillet efter en hemmelig russisk opskrift og filtreret et utal af gange. I løbet af destilleringen skulle vodkaen efter sigende strømme gennem et hav af kostbare diamanter. Gad vide, hvad det skal være godt for ...
En pels med 3000 påsatte diamanter skjuler herlighederne. Når pelsen tages af, åbenbares flasken – en violet sag med guldskrift.
Prisen pr. flaske ligger på et beløb svarende til 19,5 mio. kr.



Bryllupskage på flaske
Ud over den rene vodka findes der som bekendt et hav af vodkaer med smagstilsætning af en eller anden art. Også hos Pearl Vodka, hvis vodka fremstilles i Alberta i Canada, har man en stribe produkter med smag af alt fra blommer og agurk til kokos og karamel – vodkaer, som har vundet priser i lange baner.
Nu har Pearl Vodka lanceret en ny smag med navnet "Wedding Cake", en vodka, der efter sigende skulle forene alle smagselementerne i en typisk bryllupskage – vanille, mandelkage, smørcreme osv. Det lyder lidt sødt og klistret …
Vodkaen er selvfølgelig målrettet bryllupper og brudepar.






    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * The Wine Company har optaget importen af vinene fra Ferrer-Bobet i Priorat, Spanien.
    * Ch-Vin har optaget import af Vacqueyras fra Domaine la Ligière, Châteauneuf-du-Pape fra La Célestière samt genoptaget importen af vinene fra Domaine Viret, Saint Maurice-sur-Eygues.

.. ....


    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr, e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.


Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.


.
.


    Gunnar Steen Jakobsen (f. 1949) praktiserede som advokat indtil 1987, da lysten til vin, natur og jordbrug trak mere end advokatgerningen.
    I 1986 grundlagde han Bichel Vine som en ren hobbyimport. Firmaet voksede, og i 1991 blev Birthe Sandager og Arne Fusager – der tidligere drev restaurant Gammel Aabyhøj – partnere. I dag er Gunnar Steen Jakobsen eneejer af Bichel Vine og driver samtidig det økologiske landbrug Hjortshøjlund, hvor vinfirmet har lager og kontor.
    Bichel Vine lægger hovedvægten på direkte import af vin fra især Frankrig, Italien og Chile, men også fra Østrig, Spanien og New Zealand.
    Kerneområdet er import fra franske kvalitetsbønder, især i Rhône-dalen, men firmaet fokuserer i stigende grad også på specialiteter. I flere år har det fået hædersdiplom fra "Slow-Food…dansk" for fint vinsortiment og fremragende specialiteter.
    Bichel Vine sælger direkte – samt via firmaets webshop – til private, virksomheder og restauranter.
    Viden er det bedste våben for Bichel Vine, og det er derfor et krav til medarbejderne, at de påbegynder diploma-uddannelsen under WSET i London.
    Vinfirmaet er medejer af undervisningsfirmaet Solera, der blandt andet underviser på WSET’s grundkurser i Danmark, og Bichel Vine udbyder også i stigende grad egne kurser til private og erhvervslivet. Derudover har firmaet udviklet en række DVD`er om vin, hvoraf "Smag på Vin" og "Mad og Vin" er i handelen.
    Gunnar Steen Jakobsen har altid interesseret sig for vin og mad og for hele spørgsmålet om kvalitet i produktionen af fødevarer. Han har været engageret i organisationsarbejde i landbruget med hovedvægten på forholdet til det omkringliggende samfund, natur og landskabspleje. For dette arbejde har han fået flere natur- og miljøpriser samt de danske landboforeningers initiativpris. Endvidere har han siddet i bestyrelsen for VSOD.
    Gunnar Steen Jakobsen søsatte i 2008 et nyt projekt: plantning af 3000 vinstokke på Hjortshøjlund. Efter et besøg på vinuniversitetet i Geisenheim blev han overbevist om, at vindyrkning også var mulig på hans kraftige kornjord, når målet er at lave en mousserende vin på champagnemetoden.
    Adresse: Bichel Vine, Mejlbyvej 501, 8530 Hjortshøj, tlf.: 86 22 94 00, fax: 86 22 94 99, e-mail: post@bichel.dk, www.bichel.dk.





    .....................
    Ugens gode spørgsmål
    Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af VinAvisens læsere. Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte – det har vi simpelt hen ikke tid og kræfter til. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål – og svaret på det.



Opus One’s flotte winery i Napa Valley stod færdigt i 1991.

 


Er der flere samarbejds-vine?
Gert Carstensen har smagt en chilensk vin fra Los Vascos og konstateret, at vinen er fremstillet i et samarbejde mellem dette vinhus og Domaines Barons de Rothschild (Lafite) – altså et fransk-chilensk samarbejde. – Findes der flere af den slags samarbejder på tværs af verdenshavene? spørger han.
Faktisk købte Eric de Rothschild fra Château Lafite i Bordeaux det chilenske vinhus i 1988, så der er ikke tale om et samarbejde mellem to selvstændige vinproducenter. Det er der imidlertid mellem mange andre små og store vinhuse.
Fx samarbejder Château Mouton Rothschild med chilenske Concha y Toro om kultvinen Almaviva, og californiske Robert Mondavi lancerede i 1995 vinen Seña sammen med chilenske Viña Errázuriz – der dog ti år senere blev eneejer af dette mærke.
Dem der kom først med ideen, var Robert Mondavi og Baron Philippe de Rothschild fra Château Mouton Rothschild, som i 1980 skabte kultvinen Opus One på californisk jord.
I dag ser vi nye joint ventures ikke mindst mellem kinesiske og franske vinhuse.
......





...Ugens STORE billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vore læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. ..Billede 105-130. ..Billede 131-156

...............................
    .....................
    133 Plukkerne trækker i folkedragterne, når de fejrer høsten i distriktet Badacsony-hegy ved Balatonsøen (Foto © Hungarian National Tourist Office)
    ..............................







Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 25 vine. Af disse vine var der 17, som fik mere end to stjerner, og hele 13, som fik fem stjerner.
    I alt blev det til 78 stjerner og i gennemsnit 3,1 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


    ,,,,,,,,,,
    Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Hvidvin


Collefrisio Uno, Trebbiano d'Abruzzo, Italien, 2010, middel alkohol (13,5%)
69 kr., pris ved 12 flasker, Skovgaard Vine
Denne hvidvin er en vin, man skænker til mad - til lettere retter, til oste ... Den har bred frugtfylde, en vis fedme og en masse krydrede toner. En meget anvendelig vin, som mange vil kunne lide.


Joseph Drouhin, Chardonnay, Mâcon-Villages, Frankrig, 2010, lav alkohol (13%)
89,95 kr., H.J.Hansen Vin
Frisk og frugtagtig Bourgogne-hvidvin med god Chardonnay-karakter og fint krydderi. En vellavet vin.


Emporium, Enoitalia, Chardonnay, Sicilien IGT, Italien, 2010, lav alkohol (12%)
55 kr., pris ved 3 flasker: 33,33 kr., YouAndWine
Let, enkel og ukompliceret vin med en kvalitet i overensstemmelse med den lave pris. Flasken har skruelåg.

Rødvin


Zaglia, Cabernet Franc, Friuli Latisana, Italien, 2008, lav alkohol (13%)
50 kr., Carlo Merolli
Fremragende rødvin fra Italiens nordøstlige hjørne. En udmærket vin til mad. God frugt og god krydring - peber. Prisen er yderst rimelig - panelet gættede på en ret høj pris.


Saurus, Familia Schroeder, Malbec, Patagonia, Argentina, 2007, middel alkohol (14%)
69 kr., Wine.dk
Vi er vilde med denne rødvin. En glimrende, velsmagende vin, som mange vil kunne lide.


Pulpit Rock, Pinotage, Swartland, Sydafrika, 2009, høj alkohol (14,5%)
75 kr., pris ved 6 flasker: 65 kr., Holte Vinlager
En rigtig god rødvin med dejlig frugtfylde. Prisen er yderst attraktiv.


Domaine des Gravennes, Côtes du Rhône Villages, Frankrig, 2007, middel alkohol (13,5%)
79 kr., Rungsted Vinhandel
En meget kraftig rødvin med toner af kirsebærsten - næsten marcipan. Fire år gammel, men kan såmænd godt klare sig et par år endnu. Plask den gerne over i en karaffel et par timer før måltidet.


La Cavée, Terra Ventoux, Ventoux, Frankrig, 2008, middel alkohol (13,5%)
79,95 kr., pris ved 12 flasker, Wine Group
Fortræffelig rødvin med rigtig dejlig, blød frugt - en lækkerbisken af en vin. Og en meget anvendelig vin - ikke kun til mad, men også som et godt snakke-sammen-glas.


Canaja, Villa Annaberta, Rosso Veronese, Italien, 2005, høj alkohol (15%)
99 kr., på tilbud i denne uge (uge 33): 79 kr., Kvickly
Flot rødvin i fornem balance - en vin med fyldig saft og krydderi. En vin til store bøffer - selv indisk mad vil den kunne klare, lød det var smagebordets anden ende. 15%, men helt uden spritkant.


Cuvée Alexandre, Lapostolle, Apalta Vineyard, Merlot, Colchagua Valley, Chile, 2008, høj alkohol (15%)
99,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
En rigtig god rødvin, hvor den dejlige frugt ikke forsvinder i alkoholiske tåger (15%). I den fyldige smag er der brombær og boysenbær og en blød syre.


Antarès, Domaine DuSeigneur, Lirac, Frankrig, 2009, middel alkohol (14%)
119 kr., på tilbud til 105 kr., Jysk Vin
Flot, flot, flot rødvin på druerne Grenache, Syrah og Mourvèdre. En vin med frugtfylde, blød og afrundet og med en fin sødme.


Renoir, Serradenari, Langhe, Italien, 2007, middel alkohol (14%)
129 kr., pris ved 6 flasker: 89 kr., A Vinstouw
En meget saftig rødvin - og en meget dejlig vin, der løber rundt i munden med mange facetter i elegant balance - bl.a. basilikum (prøv selv). Prisen ved 6 flasker er attraktiv.


Desmonta, Merlot, Nero d'Arcole, Italien, 2008, høj alkohol (15%)
149,75 kr., på tilbud indtil 18. september: 99,75 kr., Skjold Burne
Denne fadlagrede rødvin er lavet efter den gamle Amarone-teknik med de tørrede rosindruer, men på en helt anden druesort end dem, man bruger til Amaronen, nemlig Merlot (plus lidt andre druer). Vinen er virkelig god. Stor frugtfylde, kompleks og superlækker. Og ikke spor sprittet trods de 15%. Men plask den gerne over i en karaffel et par timer før måltidet.


Caparzo, Sangiovese, Rosso di Montalcino, Italien, 2008, lav alkohol (13%)
159 kr., på tilbud i august: 99 kr., Vinoble
En flot rosso med stor frugtfylde, krydderi, bløde tanniner og tilpas syre. En madvin og en fornøjelse - til tilbudsprisen.


Altosur, Finca Sophenia, Malbec, Mendoza, Argentina, 2010, middel alkohol (14%)
69 kr., Kjær & Sommerfeldt
En måske lidt enkel, men blød og fyldig rødvin med sødme og et lille krydret bid. Skæk den gerne let afkølet.


Sustainable Red, Parducci, Mendocino County, Californien, 2006, middel alkohol (13,5%)
78 kr., Wine.dk
Det var da en oplagt idé: At kalde sin vin "Bæredygtig Rød" - når den nu er det. 100% grøn kraft, CO2-neutral osv. En let vin med en lidt "flygtig" smag.


Grenache - Grandiose, Anne Pichon, Vin de France, Frankrig, 2009, høj alkohol (15%)
89 kr., Multi Wine
Her er vi på vej til portvin. En næsten sukkersød rødvin med ret begrænset frugt og en beskeden eftersmag.





...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.