Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 25. 2015


Nyheder i uge 25, 2015


Følg os på Facebook








Slottet Moritzburg i Sachsen, hvor man har fundet Hitlers hemmelige kældre. Foto: Wikipedia/Carsten Piezsch.

Hitlers hemmelige kældre fundet
Under anden verdenskrig beslaglagde Hitler adskillige vinkældre i både Champagne og Cognac og ribbede dem for fornemme flasker. Selv var han afholdsmand, men han yndede at forære sine officerer gode vine og andre luksusvarer - og at imponere prominente gæster med ædle dråber.
Nu har man fundet et større kælderanlæg, der har været brugt til opmagasinering af Hitlers kolossale lager af beslaglagte vine. Anlægget befinder sig på de jorde, der hører til slottet Moritzburg i den tyske delstat Sachsen, og at man overhovedet fandt det skyldes en større renovering af en villa, Marcolinipalais, der hører til slottet.
I 2007 købte restauratør Silvio Stelzer den gamle villa og begyndte at sætte den i stand. I den forbindelse fandt han en bog, som havde tilhørt den tidligere ejer af Moritzburg, prins Ernst Heinrich af Sachsen, og her nævnes det, at store mængder vin- og cognacflasker var blevet skjult i nogle hemmelige kældre på grunden.

Flyttede flaskerne fra Berlin
Hitler gav i 1944 ordre til, at de lagre af champagne og andre ædle vine, han havde i Berlin, skulle flyttes til et mere sikkert sted, da byen på det tidspunkt var under konstant angreb dag og nat af de allieredes bomber.
Et sådan sikkert sted var Moritzburg, og de mange flasker blev flyttet i nattens mulm og mørke i hundredvis af kasser. Prinsen fik et par kasser som tak for, at Hitler måtte bruge hans ejendom som skjulested.

Russerne kom først
Der er tale om seks forbundne kældre under en græs-beklædt jordhøj. Russerne er dog kommet først og har efter krigens afslutning stort set tømt kældrene - dog var der stadig en del flasker champagne og cognac tilbage.
Man ved, at kældrene også har rummet andre varer, som var rene luksusprodukter under krigen - heriblandt cigaretter, pølser, smør, kaffe og chokolade.
Nu har Silvio Stelzer overladt kældrene til et hold historikere, der vil granske rummene og det tilbageværende indhold nærmere.


Lempelse af skrap lov
Vi har tidligere fortalt om den strikse franske alkohollov, den såkaldte Evin-lov. Ifølge denne lov er det blandt andet forbudt at reklamere for vin og anden alkohol i medierne og biograferne, ligesom vin- og spiritusfirmaer ikke må være sponsorer ved kultur- og sportsarrangementer.
Det er endog forbudt at omtale alkoholiske produkter i rosende vendinger. Avisen Le Parisien blev fx dømt til at betale en bøde for at have bragt en artikel om champagne med lovprisende ord om den dejlige drik.
Og sidste år fik vinorganisationen Inter Rhône på puklen for at have forbundet vin med lykke på en kampagneplakat.
Men nu venter der ifølge The Drinks Business lysere tider forude. Den franske regering har netop vedtaget et ændringsforslag til Evin-loven, når det gælder vin - et forslag fremsat af en fransk senator og tidligere vinproducent, Gérard César.

En fornuftig senator
Ændringen går ud på at skelne mellem formidling og reklamering, hvilket betyder, at det fremover bliver muligt at skrive om vin - også i rosende vendinger - og i det hele taget formidle vinviden uden at frygte sagsanlæg og bøder. Reklamer for vin er dog stadig bandlyst.
Som César meget fornuftigt understreger, så er det at fortælle om en vin og dens terroir i en artikel ikke det samme som at promovere alkohol. Desuden er vin en naturlig ledsager til mad og ikke et oplagt produkt, når det gælder drukkenskab, mener senatoren.
Skaberen af Evin-loven, politikeren Claude Evin, er bestemt ikke begejstret for, at man nu har pillet ved den 25 år gamle lov. Han påpeger, at ændringen vil medføre, at vin- og spiritusfirmaer vil få lettere adgang til at promovere og reklamere for deres produkter, og at det i sidste ende kan betyde Evin-lovens endeligt. Her på VinAvisens redaktion mener vi nu ikke, at det ville gøre så meget, hvis den skrappe alkohol-lov forsvandt til de evige vinmarker ...







<<Smageum og udstilling af
Grange i samtlige årgange.

<Penfolds nye smarte restaurant.


Penfolds's nye store besøgscenter
Penfolds, der er Australiens mest berømte vinhus, blev grundlagt i 1800-tallet af den britiske læge Christopher Rawson Penfold. Han immigrerede til Adelaide, opførte en ejendom, Magill Estate, og foruden at dyrke korn anlagde han også en vinmark. Og han gjorde det med de mange stiklinger fra sydfranske Granache-vinplanter, som han havde haft med sig på den lange rejse til søs fra Storbritannien til Australien.
I dag fremstiller Penfolds - ud over en række andre fornemme vine - også Australiens dyreste vin, Grange.
Det har længe været muligt at besøge vinhuset og Magill Estate, men nu er der blevet opført et top-moderne nyt besøgscenter, der har en vifte af tilbud til gæsterne.

Nyd Penfolds Grange pr. glas
I en ny restaurant kan man spise den højere gastronomi og som noget helt specielt smage den seneste årgang 2010 af Grange pr. glas. Man kan vælge mellem et stort glas med 15 cl til 150 AUD (cirka 768 kr.) eller et glas med 9 cl til 90 AUD (cirka 460 kr.) - altså 50 kr. pr. cl. Selv om det lyder af temmelig mange penge for et enkelt glas vin, så er det dog en chance for at smage denne kultvin uden at skulle investere i en hel flaske. Grange forhandles herhjemme af H.J. Hansen Vin og koster 6000 kr. flasken.
Vinen blev skabt af Max Schubert, der blev udnævnt til Penfolds's chef-vinmager i 1948. Vinen fremstillede han med inspiration fra Frankrig, som han netop havde besøgt. Den blev således gæret og modnet på små, nye egetræsfade - noget, der dengang var uhørt i Australien.

Flere guidede ture
Der blev ikke taget godt imod den nye rødvin, og hans chefer hos Penfolds forlangte, at han øjeblikkeligt stoppede sine eksperimenter med vinen.
Men Max Schubert fortsatte i det skjulte, og i 1955 sendtes udgave nummer to af Grange på markedet - og den faldt i god jord.
Hos det nye besøgscenter kan man komme med på forskellige guidede ture, hvoraf den mest omfattende varer to timer. Her får man blandt andet lov til at se det sted, hvor Schubert i al hemmelighed fortsatte sine eksperimenter. Derudover kommer man indenfor i Christopher og Mary Rawson Penfolds gamle hjem, ser vineriet og vinkældrene og deltager til sidst i en smagning af vinmærket Penfolds Magill Estate.
Besøgscentret rummer også en udstilling af samtlige Grange-årgange helt tilbage til Schuberts eksperiment-årgang 1951, adskillige smagerum, vinbutik osv.




.




Der blev lyttet og noteret, smagt og diskuteret, mens Pernille Folkersen fortalte om Bourgogne-vin.


Vinklub kun for kvinder
Torsdag aften i den forgangne uge kunne man se større og mindre grupper af kvinder bevæge sig i samme retning på Nordre Toldbod i København. Målet var Løgismose Vin & Delikatesser, og de var ikke på vej for at købe ind i forretningen, men for at deltage i Vinklub for Kvinder.
VinAvisens kvindelige halvdel var med og var omgivet af i alt 33 kvinder i alle aldre. Der var veninder, mødre og døtre, arbejdskolleger og singler. Aftenens emne var Bourgogne-vin, og det var sommelier og restaurantchef på Formel B., Pernille Folkersen, der fortalte og forklarede om rød- og hvidvin, druer, terroir, økologi, fremstillingsmetode osv. Hun kom hele vejen rundt på en oplysende og underholdende måde, mens tilhørerne skrev ned og stillede spørgsmål i lange baner.

Vin og mad match er vigtig
Men hvorfor havde disse mange kvinder valgt at melde sig ind i en vinklub helliget eget køn?
- Når min kæreste og jeg har været til vinsmagninger for begge køn, så snakker kvinderne alligevel næsten altid kun med andre kvinder - vi taler om vin på en anden måde, fortalte en af deltagerne.
Et par veninder sagde, at de i langt højere grad end deres mænd gik op i, om vinene passede til den mad, der blev serveret derhjemme. - Vores mænd går mere efter, hvilken vin de kan lide, uanset hvad der skal spises.
Veninderne havde derfor meldt sig ind i klubben blandt andet for at få mere inspiration til vin- og madsammensætning - og så for hyggens skyld, som de sagde med et smil.
Pernille Folkersen gjorde da også meget ud af at fortælle netop om dette emne, ligesom der blev serveret et par retter undervejs, som matchede vinene.
Endnu en kvinde fortalte, at hun nød at gå til smagninger, der i højere grad var tillempet kvinders smag - smagninger med lidt lettere vine som fx champagne, hvidvine fra Loire og rosévine.

Kvinder smager bedre
Under smagningen kunne man fornemme, hvor stor glæde kvinderne havde af at snakke om vinene med hinanden.
Løgismoses chefsommelier, Thilde Maarbjerg, er også en af klubbens foredragsholdere, og ifølge hende er der stor forskel på den måde, kvinder og mænd smager vin på:
- Man siger, at kvinder generelt er bedre til at opfange, hvis en vin har proplugt. Kvinder smager bedre end mænd, hvis man skal generalisere, og kvindelige restaurantgæster er ofte bedre til at sætte ord på, hvad det er for en slags vin, de har lyst til at drikke.

5400 medlemmer
Vinklub for Kvinder blev grundlagt af Løgismose i 2012 og afholder årligt omkring 25 vinsmagninger i egne lokaler i København samt på Fyn og Bornholm. Medlemskabet er gratis - man betaler således kun for de arrangementer, man tilmelder sig.
I dag har klubben 5400 medlemmer, hvilket må siges at understrege kvindernes stigende interesse for vinens verden.
En dag er det måske helt slut med at høre "det svage køn" sige med den største selvfølgelighed: "Vin - det har jeg ikke forstand på. Det er noget, min mand tager sig af".
Man kan læse mere om Vinklub for Kvinder ved at klikke her.






75 mio. kr. for en hektar vinmark
En vinmark i Frankrig kan koste alt fra cirka 40.000 kr. til flere millioner kr. pr. hektar. Beliggenhed og de priser, man kan få for vinene, som druerne leverer most til, er alt afgørende.
SAFER (Société d'Aménagement Foncier et d'Établissement Rural), en organisation, der skal godkende alle handler med fransk landbrugsjord, er netop kommet med en rapport over vinmarkspriserne i 2014.
I top ligger Grand Cru-markerne i Bourgogne, hvor en hektar i gennemsnit ligger på omkring 4,4 millioner euro (cirka 33 mio. kr.). Det er en stigning på 9% i forhold til 2013. Enkelte vinmarker runder hele 10 mio. euro (cirka 75 mio. kr.) pr. hektar. De himmelråbende høje priser skyldes blandt andet efterspørgslen på fornemme bourgogner hos vinsamlerne.
Til sammenligning koster en hektar af en mere almindelig vinmark, der er certificeret som Bourgogne AOP (Appellations d’Origine Protégée), 60.000 euro (cirka 448.000 kr.). Så det lille Grand Cru har stor betydning.

Jo længere sydpå, jo billigere
Appellationen Pauillac i Bordeaux følger også godt med og kommer ind på en andenplads med 2 mio. euro (cirka 15 mio. kr.) i gennemsnit pr. hektar.
Markerne i St. Julien og Margaux kan fås for "kun" 1 mio. euro (cirka 7,5 mio. kr.) pr. hektar. Det samme gælder for Pomerol efter en stigning på 11% i forhold til 2013.
I Saint Émilion og Saint Éstephe kan en hektar erhverves for omkring 235.000 euro (cirka 1,7 mio. kr.), og tager vi længere sydpå til Languedoc-Roussillon, der er bedst kendt for sine gode bordvine, falder prisen til 5000 euro (cirka 37.300 kr.) i gennemsnit pr. hektar.




En af de retter, som det danske hold præsenterede for dommerne.

En dyst mellen top-restauranter
Spændingen var stor, og koncentrationen i køkkenet i top, da sjette udgave af Copa Jerez for nylig blev afholdt i sherryens hovedstad, Jerez de la Frontera.
I denne internationale konkurrence, der arrangeres af sherryens vinråd, Consejo Regulador, dyster hold bestående af en kok og en sommelier, om hvem der er bedst til at sammensætte mad og sherry.
Som altid kom holdene fra nogle af denne verdens absolutte top-restauranter, og for første gang var der hele otte lande repræsenteret, da også Rusland havde meldt sig på banen.
De øvrige syv var Tyskland, Holland, Belgien, Spanien, Storbritannien, USA - og Danmark.

Kreative Kiin Kiin
Copa Jerez afholdes hvert andet år, og i 2013 vandt det danske hold, der bestod af brødrene Alexander og Jonathan Kjølhede Berntsen, fornemmeste pris, pokalen. Derudover vandt sidstnævnte titlen som "bedste kok".
Det var godt gået, da brødrene var oppe mod hold fra restauranter med både to og tre stjerner i Michelin-guiden. Siden hen har også deres restaurant Clou høstet en stjerne i den berømte guide.
VinAvisen var med i Jerez i 2013, og det blev der en serie postkort ud af, som kan ses ved at klikke her.
I år var det kok Thanyakarn Phureephatthakul og sommelier Simon Bertelsen fra den berømmede restaurant Kiin Kiin på Nørrebro, der repræsenterede Danmark.
Og det gjorde de så godt, at de vandt prisen for "bedste kreative match". Pokalen derimod gik denne gang til holdet fra USA, kok Michelle Matthews og sommelier Ian J. Adams fra restaurant 15 Romolo i San Francisco.

Dommerpanel med skarpe smagsløg
De dystende deltagere skulle kreere en forret, hovedret og dessert og for hver ret vælge, hvilken af de mange forskellige sherrytyper - fra den tørre Manzanilla til den supersøde Pedro Ximenez - der ville være den optimale ledsager.
Retterne og sherryerne blev præsenteret for et fire mand stort dommerpanel, der bestod af ingen ringere end spanske Pitu Roca, der er sommelier og medejer af El Celler de Can Roca, der har tre Michelin-stjerner, Master of Wine Pedro Ballesteros, præsidenten for sherryens vinråd, Beltrán Domecq, og Michael Weiss fra Culinary Institute of America.
Det tager langt tid at forberede sig til den store konkurrence, og allerede i slutningen af 2014 prøvesmagte VinAvisen det danske holds tre retter på Kiin Kiin med de udvalgte sherryer til, hvilket man kan læse mere om i uge 50. Og prisen for den mest kreative match var bestemt velfortjent.






Gaja blander vinene
Mange førende vinproducenter fremstiller enkeltmarks-vine, hvor druerne stammer fra én og samme fornemme vinmark.
Det gælder blandt andet Angelo Gaja, der ikke bare er en af Italiens, men en af verdens mest berømte vinproducenter.
Hans vinhus ligger i Barbaresco i Piemonte, og hvert år laver han tre enkeltmarks-rødvine af druerne fra markerne Sorì San Lorenzo, Sori Tildin og Costa Russi.
Nyeste årgang, der endnu ikke er tappet på flasker, er 2012, og her har Gaja taget en stor beslutning. Han har valgt at deklassificere sine egne vine og i stedet fremstille en enkelt vin af druerne fra de tre marker. Druerne er således blevet vinificeret sammen og ikke som normalt adskilt, og nu står vinen for at blive tappet på flasker.
Årsagen til denne beslutning er, at høsten i 2012 var udmærket men ikke god nok til at fremstille de fornemme enkeltmarksvine. Men ved at blande druerne fra de tre marker har Gaja ifølge The Drinks Business formået at skabe en spændende og meget kompleks Barbaresco-rødvin.





Fade med film-motiver
Flere kunstnere har gennem tiderne brugt egetræsfade som lærreder. Det er som om, de nøgne træstave ligefrem kalder på maling og sprælske motiver.
De spanske kunstnere Raul San Cristobal og Enrique Martin er to af disse kunstnere, og netop nu har tretten af deres dekorative fade taget turen fra Spanien til Italien, hvor de er udstillet hos vingården Tenuta Buonamico.
Temaet for de tretten fade er berømte film, og motiverne er plukket fra så forskellige film som Chaplin & the Kid, Forrest Gump, Taxi Driver, Batman og Terminator.
Man kan se flere af kunstnernes film-fade - og andre malede fade - ved at klikke her.




Den kolossale samling af Mouton Rothschild-flasker med den helt store og meget sjældne Nebuchadnezza-flaske øverst til venstre.



Fantastisk vinsamling til salg
En vinsamler i Paris med pengepungen i orden har i løbet af kun seks år samlet 153 flasker Château Mouton Rothschild. Nu har han sat samlingen til salg hos en handlende med fornemme vine i Hong Kong, L’Imperatrice,
Samlingen er den største af sin art, der nogensinde er har været sat til salg i Asien. Den omfatter 69 flasker i årgangene fra 1945 til 2011, 45 magnumflasker årgang 1969 til 2010, 36 dobbelt magnumflasker 1979 til 2011, en flaske Impérial (6 liter eller 8 normale flasker) årgang 2000 og en flaske Nebuchadnezzar (15 liter eller 20 normale flasker) årgang 2000, som vinslottet kun har fremstillet otte styk af.

Venter på købere i et særligt kabinet
Derudover er der også en enkelt flaske fra 1924 - den første flaske, der blev forsynet med en kunstner-etiket, designet af plakattegneren Jean Calu.
Efter anden verdenskrig tog vinslottet ideen op igen, og siden da har en lang række berømte internationale kunstnere sat deres præg på etiketterne. Det gælder blandt andet Braque, Dali, Chagall, Picasso, Warhol, Henry Moore, Kandinsky, Tapiès, Baselitz, Miró og vores egen Per Kirkeby. Så det er ikke kun en vinsamling, man kan købe, men også en form for kunstsamling.
Vinene opholder sig i øjeblikket i et fornemt og specielt designet vinkabinet af ahorn i Hong Kong. Her ligger flaskerne i fint udførte udtræksskuffer.
Prisen for de mange flasker, der sælges samlet, oplyses kun, hvis man henvender sig som seriøs køber.





...




Fire fantastiske flasker indeholdende japansk og skotsk whisky.



Kreative whiskyflasker
Konkurrencen er hård på det internationale vinmarked, og vinproducenter verden over giver derfor deres flasker mest muligt blikfang ved hjælp af etiketter med flotte, sjove og anderledes motiver.
Også i whiskyens verden mærkes konkurrencen, men her forsøger destillerierne i højere grad at fange kundernes interesse med sprælske flaskeformer end med specielt designede etiketter.
Især japanske whiskey-producenter som Suntory og Nikka er yderst opfindsomme. Det viser en lille serie i The Drinks Business over verdens ti mest fantastisk udseende whiskyflasker.

Kitsch, der koster kassen
Selv om nogle af flaskerne grænser til det kitschede, skal man ikke tro, at de er billige. Ofte er der tale om fornemme whiskyer frigivet til salg i små mængder og i en eller anden særlig anledning.
Oven for ses fire af de vilde flasker. Samurai-flasken stammer fra Nikka, og den blev oprindelig sat til salg udelukkende i lufthavnenes toldfrie forretninger og til en pris svarende til 1660 kr. I dag kan den fås på auktion, hvor den typisk går for omkring 660 kr.

Flasken, der rækker tunge
I 2014 lancerede den skotske whiskyproducent Douglas Laing en golf-inspireret whiskyserie, der blandt andet omfattede en flaske af form som en golfkølle. To år før havde Suntory kreeret en flaske whisky, der rakte tunge i anledning af Rolling Stones 50 års jubilæum. Munden med tungen har været det britiske rockbands logo siden 1971. For at få fat i en flaske af denne jubilæums-whisky, skal man lægge det, der svarer til 41.850 kr.
Man bliver næsten søsyg af at se på den fjerde flaske, whiskyen Inish Turk Beg Maiden Voyage, som der kun er fremstillet 2888 flasker af til en pris svarende til 830 kr.

--,,,,,,,,,,,--,
Den danske vinbranche
* Icewine.dk er blevet optaget i VinAvisens database over vinimportører. I ugens Blå Bog nedenfor bringer vi et portræt af ejeren, Simon Henriksen.
* Den grønne asparges er blevet optaget i VinAvisens database over vinimportører.




Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.




]




    Ugens vinøse billede
    De store vinfade på billedet, som Melitta Achton har sendt os, indeholder ikke vin.
    - De er indrettet til overnatning, hvilket ses mange steder - især i Tyskland, skriver hun.
    - Det skulle give en helt fantastisk god nattesøvn og indre ro at bo i sådanne vinfade. Dette billede er fra Naturpark Saar-Hunsrück ved Weiskirchen.

    Hvem kommer med det næste billede til os?
    Alle er fortsat velkomne til at sende os vinøse billeder - faktisk er vi ved at være i bund, så I må meget gerne sende billeder til os. I får ikke nogen præmie, og I får heller ikke billeder retur så det er bedst, hvis I sender billederne digitalt i en nogenlunde god opløsning til mariette@vinavisen.dk.





Ugens STORE billede

Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. .
.Billede 105-130. ..Billede 131-156. ..Billede 157-182. ..Billede 183-208
Billede 209-234 Billede 235-260 Billede 260-286 Billede 287-312

...............................
.....................
329 En fantastisk vinranke har siden 1331 snoet sig hen over facaden på domkirken i Orvieto i Italien (foto © Anker Tiedemann).
..............................




.



Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

VinAvisen finder de gode vine!
I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 40 vine. Af disse vine var der 28, som fik mere end to stjerner og hele 21, som fik fem stjerner.
I alt blev det til 132 stjerner og i gennemsnit 3,3 stjerner til alle de smagte vine inkl. de tolv, vi ikke gav stjerner, og som derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.

Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


,,,,,,,,,,
Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
,,,,,

Mousserende


Bianchi, Sparkling Wine, Mendoza, Brut, Argentina, lav alkohol (12,5%)
115 kr., H.J.Hansen Vin
Vellavet boblevin på de klassiske Champagne-druer Chardonnay og Pinot Noir. Den har en god frugtsmag og en lille sødme. Og en rimelig pris.

Hvidvin


Yellow Cab, Globus Wine, Chardonnay, Sydafrika, 2014, lav alkohol (13%)
50 kr., pris ved 6 flasker, BrdrDsVinhandel
Til prisen 50 kr. en rigtig god hvidvin, som mange vil kunne lide. Chardonnay-druen kommer fint frem og holder sig med sine gode, friske frugt hele vejen igennem. Vinen er både til mad og til terrassen. Flasken har skruelåg.


Nietro, Macabeo, Calatayud, Spanien, 2014, middel alkohol (13,5%)
50 kr., pris ved 6 flasker, Smile Marketing Group
En dejlig og meget frugtrig hvidvin med stor fylde, kraft og saft og en lille fin sødme til slut. Nyd den til en krydret kyllingeret.


Jägle, Chardonnay, Baden, Tyskland, 2012, middel alkohol (13,5%)
87 kr., Vinbutikken.dk
Druen Chardonnay på besøg i det tyske Baden - det er jo interessant. Det er der kommet en blød og fint krydret hvidvin ud af. Den har en let cremet smag og en lang eftersmag.


Mora & Memo, Vermentino, Sardinien, Italien, 2013, lav alkohol (13%)
89 kr., pris ved 6 flasker, The Wine Company
Den smager af hav og af havn - tjære og lakrids ... Men også af frugt og med et lille mundrensende bid til slut. Udpræget en madvin.


Vecchie Scuole, Fattori, Sauvignon Blanc, Venezie IGT, Italien, 2014, lav alkohol (12,5%)
89 kr., pris ved 6 flasker, GrauballeVin.dk
I denne hvidvin folder druen Sauvignon Blanc sig ud med alle sine karakteristika: Friskhed, ren frugt, citrus, hyldeblomst, stikkelsbær, græs - en grøn smag. Med sin syre er den udpræget en madvin.


1884, Escorihuela, Chardonnay, Mendoza, Argentina, 2014, middel alkohol (13,5%)
99 kr., på tilbud indtil 27. juni: 79 kr., Vinoble
En typisk Chardonnay-hvidvin. Den dufter af Chardonnay, og den smager af Chardonnay. Dertil ret markante fadnoter. Smagen er cremet, og det lille bid i eftersmagen gør den velegnet til mad.


Copper Lane, Leeuwenkuil Family Vineyards, Chardonnay, Swartland, Western Cape, Sydafrika, 2014, middel alkohol (14%)
99,75 kr., på tilbud i juni: 59,75 kr. ved 6 flasker, Skjold Burne
En rigtig lækker hvidvin med en fint integreret fadsmag fra fem måneder på små træfade. Smagen er let cremet og med en fin balance mellem sødme og syre. Tilbudsprisen er attraktiv.


Insomnia, California, 2011, middel alkohol (13,8%)
99,95 kr., pris ved 12 flasker: 64,95 kr., Vinmonopolet
Denne hvidvin har en cremet smag, god frugt, noter af citrus, annanas, muskat og honningmelon, tilpas syre, en lang eftersmag og en rimelig pris ved 12 flasker. Vinen er lavet på druerne Viognier, Sauvignon Blanc og Chardonnay.

Rosévin


Rossado de Silos, Cillar de Silos, Tempranillo, Ribera del Duero, Spanien, 2014, middel alkohol (13,5%)
99 kr., pris ved 6 flasker: 89 kr., Den grønne asparges
En lidt anonym rosé, der mangler nogle spændinger, kanter, modhager ... eller hvordan man nu skal beskrive den pæne, men ikke så interessante smag. Men kvaliteten er i øvrigt okay.

Rødvin


Postales, Bodega del Fin del Mundo, Pinot Noir, Patagonia, Argentina, 2013, middel alkohol (13,5%)
39,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
Denne rødvin er både meget billlig - og til prisen rigtig god. Den viser et godt billede af druen Pinot Noir og hænger i det hele taget godt sammen. Til prisen et kup. Flasken har skruelåg.


Domaine la Brune, Vignerons de Caractère, Beaumes de Venice, Frankrig, 2012, høj alkohol (14,5%)
73,63 kr., pris ved 12 flasker, Køge Vinhandel Webshop
Fortræffelig rødvin, typisk Rhône med fyldig frugt og krydderi - mørke bær, timian, rosmarin, laurbær ... Fremstillingen af vinen beskrives som bæredygtig.


Loxton, Salena Estate Wines, Shiraz, South Australia, Australien, middel alkohol (13,5%)
79,50 kr., Irma
En meget dejlig rødvin med en fyldig og ren druesmag - en tydelig Shiraz. Der er mørke bær, fint krydderi, sol og varme. En dyb smag og lang eftersmag. Glimrende til en kødret.


Black, Viña Vilano, Tempranillo, Ribera del Duero, Cosecha, Spanien, 2012, middel alkohol (14%)
89 kr., pris ved 6 flasker: 70 kr., Granvino
En meget lækker rødvin med blød, fyldig frugt og en fin krydring, der breder sig i munden med dybde og kvalitet. Der er en renhed og ærlighed over den, som tog os om hjertet - øh, tungen. Til prisen 70 kr. lidt af et kup.


Manso, Bodegas Asenjo & Manso, Tempranillo, Ribera del Duero, Spanien, 2011, middel alkohol (14%)
99 kr., pris ved 6 flasker, D’Wine
Denne dejlige rødvin åbner sig med mange facetter i munden, bløde tanniner, mørke bær, enebær, vanille og en elegant sødme.


Terra Viae, Laudun Chusclan Vignerons, Côtes du Rhône Villages, Laudun, Frankrig, 2013, middel alkohol (13,5%)
110 kr., Mikelech Vin
Denne rødvin er god. Den er rigtig god. Den hænger vældig flot i munden med sin bløde, runde frugt og fine krydderi - peber, lakrids og urterne fra Rhônedalens bakker. Vinen er lavet på økodruer.


Ramón Valle, Peique, Bierzo Mencía, Spanien, 2012, høj alkohol (14,5%)
119,95 kr., pris ved 6 flasker: 99,95 kr., Erik Sørensen Vin
En rigtig dejlig rødvin med en god, ren frugtsmag, bløde tanniner, krydderi og tilpas syre. Udpræget en madvin. Prisen 100 kr. er okay.


Pinot Noir Classic, Scheiblhofer, Pinot Noir, Burgenland, Østrig, 2013, middel alkohol (13,5%)
125 kr., pris ved 6 flasker: 112,50 kr. flasken, YouAndWine
Østrigerne kan godt lave rødvin. Det er ikke første gang, vi har smagt en af disse fortræffelige østrigske vine på Pinot Noir, Bourgognes store rødvins-drue. Den har alle druens karakteristika - god frisk frugt, saftighed og elegance. Og så har den nogle fint krydrede noter i eftersmagen. Prisen - også for en enkelt flaske - er meget rimelig i forhold til den høje kvalitet. Flasken har skruelåg.


Pian delle Vigne, Antinori, Sangiovese, Rosso di Montalcino, Italien, 2013, middel alkohol (13,5%)
189 kr., Vinens Verden
,Wine.dk
Elegant og meget lækker rødvin i fuldstændig balance. Vinen har blød frugt, fint krydderi og tilpas syre. Sørens osse, at man skal give så mange penge for den. Men den er faktisk pengene værd.


Villa Antinori, Chianti Classico, Riserva, Italien, 2011, middel alkohol (14%)
209 kr., pris ved 6 flasker: 189 kr., Vinens Verden
,Wine.dk
Superlækker rødvin med blød, blød frugt, fint krydderi, afbalancerede tanniner, tilpas syre og en dejlig eftersmag. Elegant ledsager til et godt stykke kød - eller en god bog.


Loirano Soprano, Rivetto, Barbera, Alba, Italien, 2011, høj alkohol (14,5%)
299 kr., Vin og Druen
Denne fantastisk lækre rødvin har en dyb, koncentreret farve, en flot duft og rund og harmonisk smag med mange facetter - kaffe, chokolade, vanille ... Skænk den til en elegant kødret med en fyldig sauce.


Boyero, Viña Agostinos , Malbec, Bio Bio Valley, Chile, 2013, middel alkohol (13,5%)
79,95 kr., på tilbud i denne uge (uge 25): 43 kr., Coop Danmark
En enkel rødvin med god, blød frugt, men ikke ret meget andet. Den fjerde stjerne får den for tilbudsprisen.


Obra Prima, RivettoFamilia Cassone, Malbec, Mendoza, Argentina, 2012, middel alkohol (14%)
89 kr., VinDanmark Lagersalg
Ret kraftig rødvin med stor frugtfylde og markant fadlagring. Noter af tobak, læder, vanille ... Men mangler der ikke lidt tanniner og modhager? Udpræget en madvin.


Domaine de Poulvarel, Elisabeth og Pascal Glas, Costières de Nîmes, Frankrig, 2012, middel alkohol (14%)
79 kr., Jysk Vin
Denne rødvin begynder med fyldig frugt, men smagsbilledet overtages af noget tørt og lidt bittert. Kan naturligvis drikkes, men er ikke så interessant.


Mona Lisa, Villa Vignamaggio, Chianti Classico, Italien, 2013, lav alkohol (13%)
89 kr., pris ved 6 flasker, Gallovini
En ret let rødvin med en syre, som hurtigt tager over fra frugten. Faktisk ikke særlig typisk Chianti.


Casina Galletto, Mauro Perrone, Barbera, Alba, Italien, 2013, middel alkohol (13,5%)
109 kr., pris ved 6 flasker: 79 kr., Barrique Vin
En lidt enkel rødvin, hvis syre dominerer og minder lidt om den syntetiske citronsaft, man får på små, gule flasker.


Miali, Syrah, Puglia IGP, Italien, 2013, lav alkohol (13%)
119 kr., pris ved 6 flasker: 79,73 kr., Propperiet
Citrus og rabarber ... en rødvin med frugt, der ret hurtigt forsvinder i smagsbilledet.


Clos Basté, Chantal et Philippe Mur, Madiran, Frankrig, 2012, middel alkohol (14%)
175 kr., Compagniet
En robust rødvin med en ret agressiv syre og en frugt, der hurtigt forsvinder. Helt billig er den ikke.

Sød vin


Epitome, Longview, Riesling, Adelaide Hills, Australien, 2013, lav alkohol (11,5%)
149,95 kr., pris ved 2 flasker: 119 kr., AndrupVin.dk
Lækker hvidvin på senthøstede druer. Den har en gylden farve, en inviterende duft og en kompleks, let cremet Riesling-smag med noter af muskat, abrikos, mango, æbler og stikkelsbær samt en blød syre, der fint afbalancer sødmen. Skænk den køleskabskold. Flasken har skruelåg.





...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.