Foto: Creative Commons/Wikivisual.
Lille ø overhaler Vatikanet
Der bliver drukket vin stort set overalt i verden. Men hvor drikkes der mest vin pr. indbygger?
Det har det britiske flyttekonsulentfirma MoveHub styr på. Igen i år har firmaet - via data fra Wine Institute og World Bank - taget pulsen på forbruget pr. indbygger i alverdens lande.
Årets vinder blev overraskende nok den autonome ø Norfolk Island. Den er kun 8 kilometer lang og 5 kilometer bred og ligger i Stillehavet mellem Australien og New Zealand. Her drikker de cirka 2000 indbyggere i gennemsnit 77,8 flasker vin årligt. Dermed slår Norfolk Island sidste års nummer et, Vatikanet, og det til trods for, at forbruget pr. hoved i pavestaten er steget med en enkelt flaske til 76 flasker årligt.
37,7 flasker pr. dansker
På tredjepladsen kommer Andorra ind med 66 flasker i gennemsnit pr. indbygger. Og Danmark ligger på en 12. plads med 37,7 flasker årligt - hvilket er mere end i nogle af de andre skandinaviske lande. Sverige følger tæt efter med 35,4 flasker, Norge med 21,8 og Finland med sølle 5,9 flasker pr. indbygger.
Når det gælder de afrikanske lande, så har der i 2017 for nogle af landenes vedkommende været en kolossal stigning i forbruget - dog fra et meget lavt udgangspunkt. I Gambia fx drikker indbyggerne i gennemsnit 78% mere vin end i 2016, i Liberia lyder væksten på 92%, i Rwanda på 159% og i Comoros på hele 205%.
Her bruger man flest penge på vin
MoveHub har også undersøgt, hvor meget indbyggere i gennemsnit spenderer på vin om året. Også her ligger Norfolk Island i toppen med 486 pund (cirka 4102 kr.), hvorefter følger Schweiz med 462 pund (cirka 3900 kr.) og dernæst Bermuda, Sint Marteen og Cayman Island.
Danmark, Norge og Sverige ligger også lunt i svinget med mellem 200 og 300 pund (cirka 1688-2532 kr.).
Ved at
klikke her kan man (et stykke nede på siden) se top-20 listen over de lande, hvor indbyggerne i gennemsnit har det største vinforbrug. Yderligere kan man klikke på interaktive kort og se forbruget i de øvrige lande - og ligeledes få en oversigt over, hvad der spenderes på vin rundt om i verden.
Foto: ProWein.
Øl og cider på Prowein
Næste gang, verdens største vinbranchemesse, ProWein, slår dørene op i den tyske by Düsseldorf, bliver det for første gang i messens historie også med øl og cider blandt de udstillede flasker.
Årsagen er den enkle, at de mange vinbranchefolk, der besøger messen, har efterspurgt stande med netop øl og cider.
Når messen afholdes til marts næste år, vil man således kunne besøge en ny hal udelukkende med de to produkter - samt håndværks-spiritus fra små eksperimenterende destillerier.
Efter at ProWein offentliggjorde nyheden, har så mange ønsket at få en stand i den nye hal, at man allerede har måttet lukke for registreringen. I alt vil 70 øl-, cider- og spiritusproducenter indtage hallen, der bliver navngivet ”Same but different”.
Den nye prop SparkleKlear er fuld af teknisk nørderi.
Ny prop til fremstilling af boblevin
Mousserende vin fremstillet efter champagnemetoden skal som bekendt andengære på flaske, hvilket efterlader et bundfald af døde gærceller. Gennem nogle måneder drejes og tippes flaskerne stadig mere lodret for at samle bundfaldet oppe i flaskehalsen, hvor det sætter sig fast på undersiden af proppen.
Dernæst stikker man flaskehalsen ned i et isbad, hvorved bundfaldet fryser og ryger med ud, når man efterfølgende fjerner proppen - den såkaldte degorgering. Trykket i flasken bevirker selvsagt, at en lille del af boblevinen samtidig sprøjter ud.
Nu har en britisk valuar, tekniknørd og vinentusiast, Malcolm Ward, opfundet en plasticprop, SparkleKlear, der er i stand til at trække bundfaldet ud af flasken.
En besparende prop
De døde gærceller samler sig inde i den hule prop, som sættes i flaskehalsen, når vinen skal andengære. En forseglet ventil sørger for, at bundfaldet forbliver inde i proppen, indtil man klemmer om ventilen, og bundfaldet derved ryger ud af flasken.
Vinproducenter, der anvender proppen, behøver ifølge Malcolm Ward ikke at investere i hverken isbade eller degorgeringsmaskiner - i dag foregår dette led i fremstillingen af mousserende vin næsten altid maskinelt.
Målgruppen for SparkleKlear er blandt andet de mange britiske vinhuse, der fremstiller mousserende vin efter champagnemetoden.
For at kunne sætte proppen i produktion skal Malcolm Ward først have rejst 55.000 pund (cirka 464.000 kr.), hvilket han blandt andet vil gøre ved snarest at lancere en Kickstarter-kampagne.
Man kan læse mere om den nye plasticprop ved at
klikke her.
De to flasker Brut Nature, der er modnet henholdsvis i havet og i en kælder.
Hav-champagnerne er i Danmark
I sidste uge nævnte vi, at champagnehuset Drappier vil sætte sæt af ens champagner til salg - dog er der den forskel på de to flasker, at den ene er modnet i havets dyb og den anden på traditionel vis i Drappiers kælder. Så kan forbrugerne selv undersøge, om de kan smage forskel - om opholdet i havet fx har givet champagnen en mere fyldig aroma.
Vi skrev, at ”Immersion” (nedsænkning), som sættene kaldes, kun kommer til salg i udvalgte forretninger i udlandet.
Det fik direktør Jacob Jensen fra Philipson Wine til tasterne. - Vi har faktisk allerede fået nogle af Drappiers sæt af champagnerne Carte d’Or og Brut Nature, og senere kommer så flagskibet, Grande Sendrée, ligeledes som hav- og kældermodnede udgaver, skriver han.
Sættet med Carte d’Or koster 1099,95 kr., mens de to Brut Nature champagner koster 1199,95 kr. Men man skal skynde sig, da der kun er tre sæt af hver, og der sikkert bliver rift om dem op mod nytår.
I denne uges Blå Bog længere nede på siden kan man læse mere om Jacob Jensen.
Foto: DWI.
Lille tysk høst af god kvalitet
Ifølge nye tal fra Deutsches Weininstitut bliver tysk vin årgang 2017 lille men rigtig god med lette frugtrige vine med stor finesse.
Den samlede høstmængde druer nåede op på 7,5 millioner hektoliter, hvilket er et fald på 18% i forhold til 2016. Og det er 1,5 mio. hektoliter under gennemsnittet for de seneste ti år.
Hovedårsagen til det markante fald i udbyttet er den udbredte frost, der ramte såvel Tyskland som andre europæiske vinlande i april.
De fleste vinproducenter afsluttede høsten tidligt i år, og kun få lod nogle af druerne blive hængene på vinstokkene med håb om at kunne fremstille Eiswein.
Nedenfor ses en oversigt over årets høstmængde i Tysklands tretten vinregioner, og i parentes mængden af druer i 2016. Som det fremgår, har der i fire regioner, Mosel, Franken, Saale-Unstrut og Sachsen, været en anelse vækst i mængden i år - men altså langt fra nok til at opveje reduceringen i de øvrige regioner.
Ahr: 31.000 hektoliter (40.000 hektoliter)
Mittelrhein: 30.000 hektoliter (25.000 hektoliter)
Mosel: 600.000 hektoliter (706.000 hektoliter)
Nahe: 270.000 hektoliter (308.000 hektoliter)
Rheinhessen: 2.050.000 hektoliter (2.557.000 hektoliter)
Pfalz: 1.800.000 hektoliter (2.209.000 hektoliter)
Rheingau: 180.000 hektoliter (200.000 hektoliter)
Hessische Bergstrasse: 25.000 hektoliter (31.000 hektoliter)
Franken: 490.000 hektoliter (471.000 hektoliter)
Württemberg: 850.000 hektoliter (1.145.000 hektoliter)
Baden: 1.050.000 hektoliter (1.293.000 hektoliter)
Saale-Unstrut: 58.000 hektoliter (54.000 hektoliter)
Sachsen: 27.000 hektoliter (29.000 hektoliter)
Efterforskning af stor svindelsag
Vinverdenen i Bordeaux har fået nervøse trækninger. De franske toldmyndigheder har nemlig meddelt, at de har taget hul på efterforskningen af en formodet vinsvindel-sag. Og der er tale om en stor én af slagsen, der ifølge Harpers skulle omfatte salg af mere end 500.000 flasker forfalsket Bordeaux-vin.
Mange tusinde hektoliter billig bulkvin fra Languedoc er ifølge myndighederne endt i flasker med Bordeaux-appellationerne Margaux, Pauillac, Pomerol og Saint-Julien på etiketterne.
Det er efter sigende en négociant i Bordeaux, der står bag svindelen, og som har sørget for - ved hjælp af dokumentforfalskning - at vinene ikke kan spores.
De forfalskede vine er blevet solgt til nogle af de store franske distributører som fx Castel Group og Grand Chais de France. Og den pris, svindel-vinene har indbragt, har været ti gange højere end prisen for en almindelig flaske Languedoc-vin.
Foto: Kilikanoon Wines.
Kinas største vinhus på indkøb i Australien
Changyu, der blev grundlagt i 1892, er ikke kun Kinas men Asiens største vinproducent. Selv om Changyu sælger godt af sine vine i Kina, så har firmaet også investeret i vinhuse i andre lande for at kunne leve op til kinesernes store efterspørgsel på importerede vine.
I Frankrig ejer Changyu Bordeaux-slottet Château Mirefleurs og Roullet-Fransac i Cognac, og i Spanien er det foreløbig blevet til et enkelt vinhus, Marques Del Atrio.
Tidligere i år sluttede så Bethwines i Chile sig til porteføljen - Kina er i dag det sydamerikanske lands største eksportmarked. Og nu har Changyu købt 80% af aktierne i Kilikanoon Wines i Clare Valley i South Australia, hvilket er en følge af kinesernes stadig større efterspørgsel på australsk vin.
Ingen ændringer
Kilikanoon Wines ejer 93 hektar vinmarker og fremstiller omkring 1,2 millioner flasker vin årligt. Det antal flasker ønsker Changyu at øge markant i de kommende år, ligesom de 10% af vinene, der i dag eksporteres til Kina, skal stige til cirka 50%.
Derudover kommer der ikke til at ske ændringer i det australske vinhus. Kevin Mitchell, der grundlagde Kilikanoon i 1997, forbliver på posten som vinmager, og det samme gør vinhusets direktør, Warrick Duthy. Tilsammen beholder de to de resterende 20% af aktierne. Måden at lave vin på ønsker Changyu heller ikke at blande sig i.
Sven Moesgaard, der ejer Skærsøgaard Vin i Dons.
Sukker skal redde årgang 2017
Den danske sommer i år har som bekendt ikke været værd at skrive hjem om, og noget tyder på, at 2017 bliver et af de mest regnfulde år nogensinde.
I slutningen af november var der faldet 780 mm nedbør - hvilket er mere end den hidtidige rekord fra 1999.
Og det er ifølge DR1 gået hårdt ud over den danske druehøst - der er simpelt hen ikke nok sukker i de høstede druer til, at vinproducenterne kan fremstille ordentlig vin.
Hos Skærsøgaard Vin i Dons nord for Kolding er der cirka 140 g sukker pr. liter druemost - hvilket ville give en vin på omkring 8% alkohol, og det vil sige en vin, der ikke smager af ret meget.
Det er EU, der udstikker reglerne for vinfremstilling i sine medlemslande, og normalt er det forbudt at tilsætte sukker til druemosten for at øge vinens alkoholstyrke. Men i år har EU undtagelsesvis givet de danske vingårde lov til at tilsætte nøjagtig så meget sukker, at vinens alkoholindhold øges med 3,5%.
Japanere, der bader i Beaujolais Nouveau i en svømmepøl på et hotel uden for Tokyo. En sommelier sørger for at skænke vin i både badevand og glas. Fra den lille film på YouTube.
Historien om Beaujolais Nouveau
Hvert år den tredje torsdag i november frigives årets Beaujolais Nouveau - den nye frugtrige rødvin fra Beaujolais-distriktet.
I 1970’erne var der et rent hysteri forbundet med frigivelsen, hvor det gjaldt om, hvem der hurtigst kunne bringe den nye vin ud til alverdens lande. Kapløbet startede, da en journalist og en restauratør fra London var på besøg hos vinkøbmanden Georges Duboeuf. Mens han tappede den nye vin, væddede de to englændere om, hvem der kunne komme først til London med en kasse.
Nogle år senere udskrev The Sunday Times en konkurrence, og så gik det for alvor løs. Alle kneb gjaldt. Man drønede i sportsvogne, man fløj og sprang ned i faldskærme med flaskerne bundet til benene. Nogle tog turen i ballon, andre kørte om kap i veteranbiler.
Nedgang i salget på 62%
Sådan foregår det ikke længere, og salget af Beaujolais Nouveau er da også ifølge Rayon Boissons dalet gevaldigt med årene. I 2004 lå det på 493.700 hektoliter - sidste år lød tallet på 188.400 hektoliter, hvilket er en nedgang på 62%.
Men den nye vin bliver stadig bragt ud til alle verdenshjørner, og sidste år blev der solgt Beaujolais Nouveau for 22 millioner euro (cirka 164 mio. kr.) i løbet af de første ti dage efter frigivelsen. I mængde svarede det til 85% af produktionen af den nye unge vin og 25% af al den vin, der blev fremstillet i Beaujolais.
En lille film fra Euronews på YouTube viser, hvordan en større mængde japanere fejrer frigivelsen af Beaujolais Nouveau - nemlig ved at hoppe i en svømmepøl fyldt med den nye vin.
Château Le Sartre.
Magrez på indkøb
Bordeauxs store vinkøbmand,
Bernard Magrez, ejer - ud over 40 vinhuse på verdensplan - fire klassificerede Bordeaux-slotte, Clos Haut-Peyraguey, Château La Tour Carnet, Fombrauge og Château Pape Clément.
Nu har han ifølge Le Figaro købt et slot, der ikke har nogen klassifikation, nemlig Château Le Sartre i appellationen Pessac-Léognan. Og det kan man jo godt undre sig over, da Magrez gennem de senere år netop har skilt sig af med en række ikke-klassificerede Bordeaux-slotte.
Slottet har 33 hektar vinmarker og fremstiller 140.000 flasker vin årligt. Magrez har betalt 23 millioner euro (cirka 171 mio. kr.) for Château Le Sartre, som indtil salget har været i Marie-José Leriches eje.
Gin-glæde sparker til salget af tonicvand
Det går strygende for spiritussalget i Storbritannien. I de sidste tre måneder er der ifølge The Drinks Business solgt for 172 millioner pund (cirka 1,5 milliard kr.) mere spiritus end i samme periode sidste år.
Det er frem for alt gin, der hitter hos briterne, og sidste år nåede gin-salget op på 1 mia. pund (cirka 8,5 mia. kr.) for første gang nogensinde. Eksporten fik også et spark opad til 500 mio. pund (cirka 4,2 mia. kr.) - en stigning på 32% i løbet af de sidste fem år.
Noget tyder på, at ginnen frem for alt havner i briternes favorit sundowner, Gin and Tonic, for salget af tonicvand er i år ligeledes steget markant med 35% i værdi i forhold til 2016.
Og ligesom briterne i stigende grad går efter de bedre og dyrere ginmærker, er det også de dyrere tonicvand, som fx Fever-Tree, der især lægges i indkøbskurvene.
Populær ost med gin
Et britisk ostefirma, The Cheshire Cheese, har valgt at ride med på hjemlandets gin-bølge og har lavet en gin og citron ost, der simpelt hen er blevet revet ned fra hylderne. Alt er udsolgt, og firmaet har travlt med at producere et hav af nye oste her op mod jul.
Osten indeholder stykker af citron og et godt skvæt Forest gin fra Macclesfield, der ud over gin-smagen skulle give den en særlig cremet konsistens. Gin-osten har allerede vundet en bronzemedalje ved 2017-udgaven af International Cheese Awards, hvor den var oppe imod 5000 andre oste fra hele verden.
Vi hører gerne på
mariette@vinavisen.dk, hvis osten kommer til Danmark.
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge.
Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Strandgaarden Wine & Spiritus har optaget importen af vin fra det kineiske vinhus Château Changyu Moser XV, der ejes af østrigske Lenz Moser.
Jacob Lilja Jensen.
VinAvisens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en
særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
Jacob Lilja Jensen (f. 1958) fik vinen ind med havregrøden, idet både hans far og bedstefar var vinhandlere. Allerede som ung begyndte han at gå til hånde i familiens vinhandel, men de glæder og bekymringer – og lange arbejdstider – der er den selvstændig butiksejers lod, gjorde, at han tidligt besluttede, at han i hvert fald ikke skulle være vinhandler. Men skæbnen ville det anderledes.
Efter studentereksamen fra Rysensteen Gymnasium gik turen til USA på et etårigt ophold, men interessen for vin og Frankrig i særdeleshed, førte Jacob Jensen ind på translatørstudiet i fransk med engelsk som bifag på Handelshøjskolen (nu CBS). Frem til eksamen og efterfølgende beskikkelse som statsautoriseret translatør og tolk i fransk i 1990 blev interessen for vin blandt andet holdt ved lige via drueplukning hos Henri Maire i Jura samt studiejob hos Vinicole Vinimport. Efter eksamen fulgte et år i Paris med job som fransk- og engelsklærer på en international skole og som freelanceoversætter.
I slutningen af 1991 førte tilfældighedernes spil ham til et job som juleassistance på lageret hos Philipson Wine, og da det gik op for Christian Philipson, at en af lagermedarbejderne både talte og skrev flydende fransk og tilmed kunne kende forskel på Bordeaux og Bourgogne, gik der ikke lang tid, før et meget tæt, spændende og frugtbart samarbejde blev indledt. Selv om Jacob Jensen startede som overbevist frankofil vindrikker og -indkøber, er han medansvarlig for, at firmaet i dag importerer vine fra næsten hele verden og fortsat søger at udvide det i forvejen store sortiment med nye kvalitets-vine. Hans jobtitel er produktstrategisk direktør, og han kan snart fejre 26 års jubilæum i Philipson Wine.
Jacob Jensen er blevet optaget i flere vinordener og er således commandeur de l'Ordre de la Comanderie du Bontemps de Médoc et des Graves, Sauternes et Barsac, samt Chevalier de l’Ordre des Côteaux de Champagne.
Han er gift med arkitekt Marianne Jørgensen, og sammen har de døtrene Josefine og Helene. Fritiden bruges på løb i Dyrehaven og i sommerhuset i Nødebo ved Esrum sø og selvfølgelig også på rejser, mærkeligt nok ofte til Frankrig.
Adresse: Philipson Wine, Kokkedal Industripark 10, 2980 Kokkedal, mobil: 21 63 62 92, e-mail:
jacob@philipsonwine.com,
www.philipsonwine.com.
Ugens vinøse billede
I sidste uge viste vi et juletræ lavet af stave fra gamle vinfade. Det har fået Ebbe Frahm, der ejer vinforretningen Vin & Velsmag i Maribo, til at sende et billede af det flotte flaske-juletræ, som står foran hans butik.
Træet er 2,5 meter højt, og flaskerne er fastgjort på et skelet af jern. Der er gået 389 flasker til træet, og, som vinhandleren skriver, så har han haft hjælp til at tømme de mange flasker.
Send endelig billeder til os!
Hvis I tager nogle smukke, sjove eller interessante vinøse billeder, så send dem endelig - og gerne i en nogenlunde god opløsning - til
mariette@tiedemann.dk.
457
Efteråret er kommet til Alsace – her på en mark ved byen Eguisheim (foto © Vin d’Alsace).
Ugens smagte vine
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 20 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen