I indslaget "Rødvinslægens bord" indgår der både rødvin og en anatomisk tavle af menneskekroppen.
Med rødvin og pegepind
Vi har tidligere nævnt lægen og vinskribenten Erik Skovenborg, der har skrevet flere bøger og artikler om vin og sundhed - senest ”Skål du gamle”, som vi anmeldte
i uge 46 2017.
Han har holdt talrige foredrag om alkohol og helbred, dels ved kurser for lægekolleger, dels for medlemmer af vinklubber, for Hjerteforeningen og på folkeuniversiteterne i Aalborg, Århus og Odense.
For nylig kunne man opleve Skovenborg i DR2’s Seniormagasin i indslaget ”Rødvinslægens Bord” med et rødvinsglas i den ene hånd og en pegepind i den anden. Man kan se indslaget ved at klikke her.
I indslaget fortæller Skovenborg om fordelene ved et mådeholdent alkoholforbrug, når man kommer op i årene. Han kommer blandt andet ind på, hvordan et moderat vinforbrug er med til at gøre blodet lidt tyndere, så det flyder raskere og ikke så let danner blodpropper.
Endnu to indslag på trapperne
Risikoen for demens bliver ifølge indslaget ligeledes nedsat, så det samlet set svarer til, at hjernen bliver fire år yngre. Og risikoen for knogleskørhed bliver også mindre, idet nogle af de stoffer, der findes i vin og øl har en gavnlig virkning på dannelsen og vedligeholdelsen af knoglevævet. Pegepinden bruger Erik Skovenborg flittigt til at vise indsatsområderne på en anatomisk tavle.
Det er et glimrende (og herligt opmuntrende) lille indslag. Og det vil blive efterfulgt af yderligere to indslag i Seniormagasinet, hvor Skovenborg tager emnerne rødvin som hyggespreder og brugen af vin og øl i maden under behandling. Så hold øje med DR2.
Man kan læse mere om lægen og vinskribenten i ugens Blå Bog længere nede på siden.
Selv om boblevinen No 1 Spicy Rose har en smuk sart rosa farve, har man valgt at lancere den i en opsigtsvækkende blå flaske.
Mousserende vin med rosenparfume
En ny fransk mousserende vin, No 1 Spicy Rose, er fremstillet på Chardonnay og Pinot Noir - og på champagne-metoden med anden gæring på flaske.
Hermed tilslutter vinen sig en meget stor skare af boblevine fra såvel Frankrig som andre lande. Men så kommer det, der adskiller den fra skaren. Druerne er dyrket i Cognac - og så er vinen tilsat spiselig parfume!
Det er firmaet Les 12 de Versailles, der har fremstillet vinen, som er den første i en serie af parfumerede mousserende vine. Parfumen er lavet på aromatisk Szechuan peber og blade fra Damaskusroser. Begge dele dyrkes i Versailles-slottets kongelige køkkenhave.
Les 12 de Versailles har fået ISIPCA (Institut supérieur international du parfum, de la cosmétique et de l’aromatique alimentaire), Frankrigs førende skole for parfume- og kosmetikprodukter, til at fremstille parfumen.
Kun 3000 flasker
Rosenbladene er blevet destilleret til rosenparfume, og ud af et kilo blade er der blevet en liter rosenvand til en værdi af det, der svarer til cirka 840 kr.
Helt billig er boblevinen ikke. Selv om der ikke står champagne på etiketten, sniger prisen sig alligevel op på det, der svarer til 420 kr. flasken.
Der er da også kun fremstillet 3000 flasker, hvilket selvsagt er med til at sparke prisen i vejret.
Vi hører gerne på
info@vinavisen.dk, hvis nyskabelsen lander på dansk jord, på.
Vinmager Diogo Moreira.
Besøg fra Portugals største vinfirma
Sogrape Vinhos er med sine mange vinmærker og sine 830 hektar vinmarker Portugals største vinfirma.
For nylig gæstede en af firmaets vinmagere, Diogo Moreira, Danmark, hvor han sammen med vinenes danske importør,
Salling Group, præsenterede nogle af Sogrape Vinhos's portvine.
Vinene kom dels fra det kendte portvinshus
Sandeman (den med silhuet-manden med den sorte kappe) - et hus, der blev grundlagt i 1790 - dels fra det nok mindre kendte Offley, der har rødder helt tilbage til 1737.
God rødvin fra Dão
Vi fik ligeledes skænket en af Sogrape Vinhos’s rødvine fra distriktet Dão i glassene. Og nu er der måske nogle af vores lidt ældre læsere, der rynker på næsen, fordi de har mindre gode minder om Dãos rødvine.
Vinene havde deres store blomstringstid i 1960’erne og 70’erne, men så gik det ned ad bakke med kvaliteten. Nu har vinene fået en renæssance - også hvad kvaliteten angår, hvilket den rødvin, vi smagte, er et bevis på. Længere nede på siden er der stjerner til både rødvinen og portvinene.
Men lad os lige fortælle lidt mere om Sogrape Vinhos. Firmaet blev grundlagt i 1942 af Fernando van-Zeller Guedes - en mand, der havde en god næse for, hvad verden gerne ville drikke. Som han engang har sagt:
- Næsten alle mennesker påstår, at de foretrækker en tør vin, men enhver blindsmagning viser, at de fleste ønsker en vin med en lille smule sødme.
Sogrape Vinhos's første vin blev Mateus Rosé - en dengang sødlig rosévin, som med årene er blevet stadig mere tør.
Verdens største vinmærke
Mateus Rosé blev hurtigt populær og var på et tidspunkt verdens største vinmærke, og den dag i dag sælges vinen i 120 forskellige lande - også i Danmark, hvor den blandt andet forhandles i Føtex.
Mateus Rosé var startskuddet til Sogrape Vinhos's succes, og i dag er det tredje generation af familien Guedes, der fører vinfirmaet videre.
Fernando van-Zeller Guedes valgte i øvrigt også den karakteristiske Mateus-flaske. Med sin flade dråbeform minder den om tyskernes Bocksbeutel, men Mateus’s flaske har en anden historie end den tyske. Den er kopieret efter den gamle cantil til vand, som portugisiske soldater havde med sig i felten.
En af de fine trææsker med de fem årgange, der kommer under hammeren hos Sotheby's.
Slot rejser penge til slot
Det berømte Versailles-slot uden for Paris skal i de kommende år søsætte flere restaureringsprojekter, men først skal der penge i kassen.
Det vil det ligeledes berømte Château Mouton Rothschild i Pauillac i Bordeaux gerne hjælpe til med, og slottet vil derfor sælge 75 sæt med fem årgange af dets vine: 2005, 2007, 2009, 2010 og 2013. Det beløb, salget indbringer, vil gå ubeskåret til restaureringsprojekterne.
Sættene bliver solgt til foråret på tre auktioner hos Sotheby’s i henholdsvis Hong Kong (1. april), London (17. april) og New York (4. maj). Start-prisen pr. sæt vil først blive afsløret op til auktionen i Hong Kong.
Med i købssummen hører et privat besøg med smagning hos Château Mouton Rothschild og en middag på selveste Versailles-slottet.
Nøje udvalgte årgange
Årgangene på vinene i sættene er valgt ud fra et ganske særligt kriterium.
Siden 1945 har Château Mouton Rothschild fået en internationalt kendt kunstner til at dekorere etiketten på den nyeste årgang vin. De fem kunstnere, der har dekoreret vinene i sættene, har det tilfælles, at de alle på et tidspunkt har fået udstillet de kunstværker, der ligger til grund for etiketterne, på netop Versailles-slottet.
Kunstnerne er Giuseppe Penone (årgang 2005), Bernar Venes (2007), Anish Kapoor (2009), Jeff Koons (2010) og Lee Ufan (2013).
Symington Family Estates vil med den nye portvinsklub give Londons mange julemænd et frirum - og et gratis glas portvin. Foto: Wikipedia/Bailiwick Studios.
Portvinsklub for julemænd
I denne søde juletid støder man hist og pist på mænd iklædt julemandskostumer og langt hvidt skæg. Hvert år går disse julemænd rundt i stormagasiner og på markeder, tager imod børnenes ønsker, uddeler kager og udbringer med jævne mellemrum et ”ho, ho, ho”.
Det er jo meget hyggeligt alt sammen, men faktisk kan også julemænd blive stressede. Det viser en ny undersøgelse udført af verdens største portvinsfirma, Symington Family Estates.
I undersøgelsen har man udspurgt 100 julemænd, og hele 92% af dem gav udtryk for, at de følte sig stressede, når de var på job.
Det har nu fået portvinsfirmaet til at lancere "Santas only Private Members’ Club" - verdens garanteret første klub kun for julemænd.
Et gratis glas portvin
Julemands-klubben ligger selvfølgelig i London, hvor både portvinen og klublivet har stærke rødder. Her er den ifølge The Drinks Business indrettet i et lokale i restauranten M Victoria, og tanken er, at enhver julemand på job har mulighed for at få en pause, strække julesokkerne i en blød sofa og ikke mindst nyde et gratis glas Cockburn’s Special Reserve Port, før turen igen går ud i julemylderet. Dress Code for at besøge klubben er selvfølgelig julemandskostume.
Undersøgelsen viste i øvrigt, at det mest stressende for julemændene var ”pushy” forældre, der skubbede deres børn frem i køen, og så det med hele tiden at skulle være munter.
Til de gode sider ved julemands-jobbet hørte (for 45% af de adspurgte) at få folk til at smile. På andenpladsen med 28% lå det at modtage ønsker fra børnene - hvilket da også må være underholdende. Nogle julemænd havde fx modtaget ønsker om en lama, et rumskib, en enhjørning som kæledyr, en lillebror og en ny kæreste til far.
Alexander Halls installation af 200 hånddekorerede champagneflasker.
Installation af 200 champagneflasker
Der er flere måder at fejre en glædelig begivenhed på. Rigtig mange gør det med champagne - og det har man også gjort hos den internationale hotelkæde InterContinental Hotel & Resorts, der netop har fejret, at den har rundet hotel nummer 200 på verdensplan.
Der blev sikkert også skålet i bobler, men frem for alt markeredes begivenheden med en installation af 200 champagneflasker af den amerikanske kunstner Alexander Hall.
Kunstneren startede med at dekorere hver enkelt flaske i hånden med hver deres helt eget design. Dernæst er flaskerne blevet hængt op i liner, så de danner tallet 200. Ganske flot og et imponerende arbejde.
I den kommende tid vil installationen tage på turné rundt til en række af kædens hoteller, hvor den vil blive udstillet i et begrænset tidsrum. Tænk bare at skulle hænge alle de flasker op og tage dem ned igen for hvert "hotel-besøg".
På hotelkædens
hjemmeside kan man se de nymalede flasker på tæt hold, og det ser ud som om, der stadig er propper i. Gad vide, om man vil drikke installationen på et eller andet tidspunkt …
Så smuk tager den lokale japanske drue Koshu sig ud med sit lysende røde skind.
Japans største vinhus bliver endnu større
Vi hører ofte om kinesisk vin og om, hvordan vinmarksarealet i Kina har vokseværk. Japansk vin hører man derimod ikke så meget om på vores breddegrader, så det skal det handle om her.
Selv om der er blevet fremstillet vin i Japan siden 1500-tallet, kunne det for ti år siden godt være svært at finde en vinforretning i Tokyo, der havde bare en enkelt flaske af hjemlandets vin. I dag har mange forretninger flere mærker at vælge imellem.
Flere af de japanske vinhuse ser da også en fremtid for sig - ikke bare med et øget salg til hjemmemarkedet men også med en vækst i eksporten. Et af dem er Japans førende vinfirma, Château Mercian, der ejer to vinhuse, Katsunuma i regionen Yamanashi og Kikyogahara i Nagano.
I øjeblikket fremstiller de to vinhuse til sammen omkring 500.000 flasker vin årligt på såvel de lokale druer Koshu og Muscat Bailey som på nogle af Bordeaux-druerne. Nu vil Château Mercian åbne endnu et vinhus, Mariko, i Nagano. Målet er nemlig at fordoble vinproduktionen i løbet af de næste ti år. Og der vil blive satset målrettet på eksport til blandt andet Hong Kong.
Yamanashi og Nagano er Japans største vinregioner, der til sammen tegner sig for mere end halvdelen af al den vin, landet producerer - hvilket løber op i cirka 22 millioner årlige flasker.
Denne kaktus, plantet i en gammel sko, indgår i projektet "Tree-preneurs".
Drik vin, og støt et godt projekt
Rigtig mange danskere kender vinene fra den sydafrikanske vingård Spier, der har rødder helt tilbage til 1692.
Økologi og bæredygtighed er nøgleord hos Spier, og virksomheden fik i 2004, som den første virksomhed i Sydafrika overhovedet, en Fairtrade-pris fra WIETA (Vinindustriens Etiske Handelsforening) for at give sine ansatte gode, etiske arbejdsvilkår og lønningsforhold.
Spier er også kendt for via en række projekter at kæmpe for at forbedre forholdene for lokalbefolkningen i Sydafrika. Og nu kan danskerne være med til at bakke op om netop sådan et projekt - og til gengæld få seks flasker af Spiers gode vin.
Det drejer sig om projektet "Tree-preneurs", hvor fattige fra Cape-provinsen får udleveret jord af Spier samt flere hundrede stiklinger, som de herefter dyrker hjemme i alt lige fra tomme sodavandsflasker til aflagte sko.
Når træerne er vokset til 90 cm, kan "træ-avlerne" bytte dem hos Spier til madkuponer, skolemateriale og tøj. Træerne plantes i lokalområderne - i skoler, parker og andre offentlige områder - hvor de skaber et grønnere miljø.
Seks flasker for 105 træer
Projektet startede i 2009, og i dag er der mere end hundrede personer fra Cape-provinsens fattigste områder, der driver de små træbørnehaver.
Nu beder Spier danskerne om hjælp til at købe 15.000 træer af de lokale sydafrikanere, og vingården har derfor i samarbejde med sin danske importør, Coop, lanceret et projekt, hvor man kan købe træer via
Coop Crowdfundings hjemmeside. Man kan vælge at bidrage med 50 kr. til det gode projekt og dermed sponsorere 10 træer. Hvis man bidrager med 550 kr. sponsorerer man hele 105 træer - og får seks flasker Spier vin fra vinserien ”A Million Trees”. Seriens vine sælges også direkte i Coops butikker.
Målet for Spier er at rejse 75.000 kr., der vil gå ubeskåret til de lokale sydafrikanere som betaling for de mange træer. I skrivende stund er der tikket 32.950 kr. ind på crowdfundingsiden. Så der er brug for mange flere bidrag. Inde på siden kan man også se en fin lille film om projektet, hvor man følger en af de mange træavlere, en enlig kvinde med fem børn.
Første udenlandske projekt
Coop Crowdfunding, der blev lanceret i 2017, er en platform, hvor Coops 1,7 millioner medlemmer kan hjælpe en lang række visionære fødevareproducenter med at føre diverse projekter ud i livet - mod at få produkter eller andet som tak for støtten.
Spier-projektet er det første udenlandske projekt på Coop Crowdfundning.
Hvis man vil vide mere om Spier og vingårdens bæredygtige initiativer, kan man
klikke her og se en serie postkort fra VinAvisens besøg hos producenten.
Fra julemands-løbet, der hvert år arrangeres af det britiske vinhus Denbies.
Den er god nok
I uge 47 nævnte vi, at Denbies Wine Estate i Surrey hvert år afholder et Bacchus Marathon, hvor deltagerne - ligesom i det berømte Médoc Marathon - er klædt ud. Og som en bibemærkning skrev vi, at det britiske vinhus også afholder et Santa Fun Run, hvor deltagerne er klædt ud i julemandskostumer.
En af vores læsere, Ib Sørensen, har i den forbindelse skrevet til os, at man skulle tro, det var en meget forsinket aprilsnar.
Men den er altså god nok - se bare på billedet til venstre, hvor såvel små som store julemænd bener gennem Denbies vinmarker.
Dette års julemands-løb blev afholdt d. 9. december.
Albert Frère.
Albert Frère er død
I 1998 købte den franske forretningsmand Bernard Arnault, som er direktør for luksuskoncernen LVMH (Louis Vuitton Möet Hennessy), Château Cheval Blanc i Saint-Émilion. Og han gjorde det sammen med den belgiske forretningsmand Albert Frère. Nu er sidstnævnte død i en alder af 92 år.
Albert Frère fik aldrig nogen uddannelse, idet han forlod skolebænken som 17-årig for at overtage familiens lille virksomhed. Han gjorde nogle kloge aktieinvesteringer, og i slutningen af 1970’erne kontrollerede han stort set den belgiske stålindustri. Han havde også aktier i Pernod Ricard, og endte som Belgiens rigeste mand med - ifølge Forbes - en personlig formue på det, der svarer til 38 milliarder kr. I 2002 blev han adlet af kong Albert d. 2.
Frère og Arnault ejede også sammen vinslottet Château Quinault, ligeledes i Saint-Émilion.
Den fine skræddersyede læderkuffert med de lige så fine single malt whiskyer fra Glenfarclas.
Unik serie whisky til salg
En hel kuffert fyldt med whisky. Det er da en oplagt julegave til manden eller konen, der holder af en god dram - hvis altså man kan og vil betale det, der svarer til cirka 840.000 kr.
Den skræddersyede kuffert indeholder Glenfarclas Family Cask, en komplet serie af hver eneste single malt whisky, det familieejede skotske destilleri har frigivet til salg fra 1954 til 2003. Der er dog tale om små flasker på kun 20 cl.
Nogle af de gamle whiskyer er taget fra de sidste fade med de respektive årgange i Glenfarclas’s fadkælder, så der vil aldrig mere kunne fremstilles så komplette serier af destilleriets single malt whiskyer.
Kun 60 kufferter
Der eksisterer kun 60 kufferter - hvis design i øvrigt er inspireret af gamle skibskufferter. Ud over flaskerne rummer hver kuffert også forskelligt tilbehør - blandt andet fire whisky tumblers, en kande til vand og tre bøger om destilleriets historie - som går langt tilbage i tiden. Glenfarclas, der ligger i Speyside, blev grundlagt i 1836 af Robert Hay - der solgte destilleriet til John Grant i 1865. I dag er det femte og sjette generation Grant, der leder Glenfarclas.
Interesserede købere af en kuffert med Glenfarclas Family Cask skal henvende sig direkte til destilleriet ved at
klikke her.
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Der er ingen nyheder fra vinbranchen i denne uge.
Erik Skovenborg.
VinAvisens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en
særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
Erik Skovenborg (f. 1945) er som læge en af vinens bedste advokater. I 2000 udkom hans bog "Vin og helbred - myter og facts" (forlaget Klim), der på underholdende vis fremlægger bogstaveligt talt alt, hvad der er værd at vide om emnet - og samtidig afliver nogle myter undervejs. I 2015 udkom bogen ”Kvinder og vin – fra nyttig viden til sund nydelse” (forlaget Klim), der er skrevet sammen med Malene Smidt Hertz, og i 2016 bogen ”Til øllet – Sund med øl i glas og gryde” med Arne Astrup som medforfatter (Forlaget Klim). Endelig kom bogen om hvordan seniorerne kan nyde øl og vin som led i en sund livsstil i efteråret 2017: ”Skål du gamle” (forlaget Klim).
Erik Skovenborg var fra 1976 og de følgende 28 år praktiserende læge i Egå sideløbende med aktiv forskning og studier af det mådeholdne alkoholforbrugs gavnlige virkninger på helbredet. Interessen for vin var også en vigtig del af fritiden med anmeldelser af vin til Vinbladet og fra 2005 til 2018 ugentlige vinanmeldelser i Søndagsavisen sideløbende med en funktion som freelanceskribent til internationale vinmagasiner som Vinforum og World of Fine Wine.
En kollega påstod med et glimt i øjet, at hans interesse for vin og helbred nok bare er et forsøg på at forvandle hans last (nydelsen af vin) til en dyd. Selv fortæller han, at interessen kom, da han begyndte at undre sig over, hvorfor de fleste skriverier handlede om misbruget af alkohol, mens han i sin praksis mest mødte patienter, der var moderate forbrugere og ikke havde alkoholproblemer. Han har holdt talrige foredrag om alkohol og helbred, dels ved kurser for lægekolleger, dels for medlemmer af vinklubber, for Hjerteforeningen, Osteoporoseforeningen og Ældresagen og på folkeuniversiteterne i Aalborg, Århus og Odense.
Den vinkyndige læge har skrevet mange artikler om vin og helbred og har siden 1992 været medlem af redaktionsgruppen for det engelske tidsskrift "Alcohol in Moderation".
I 1994 stiftede Erik Skovenborg sammen med læge
Peter Winding organisationen SMAB - Scandinavian Medical Alcohol Board - en gruppe læger fra Danmark, Norge og Sverige, der arrangerede møder om alkohol og helbred i Skandinavien. Endvidere deltager han i mange internationale konferencer om emnet alkohol og helbred. Siden 2010 har han været medlem af ISFAR, International Scientific Forum on Alcohol Research, der løbende læser og bedømmer videnskabelige artikler om alkohol og helbred, og i den sammenhæng er han blevet inviteret som foredragsholder til et internationalt symposium om vin og helbred,The International Wine & Health Summit 2019. Det afholdes i det berømte vinuniversitet UC Davis i Californien til maj næste år.
En god bid af fritiden går med at følge med i litteraturen om vin og helbred, men rejser til dejlige vinområder og et slag bridge i ny og næ bliver det dog også til.
Adresse: Kildegaarden 10, 1. th, 8000 Århus C. tlf. 86 22 16 03, e-mail:
erik@skovenborg.dk.
Ugens vinøse billede
De flotte drueklaser har Ole Stauning fotograferet i en vinmark, der tilhører den danske Søbanke Vingård i Bagenkop på Langeland.
Billedet er tage netop på det tidspunkt i sæsonen, hvor rødvinsdruen Frühburgunder skifter farve - det man på fransk kalder "la véraison". Ordet er afledt af udsagnsordet "varier", som betyder "at skifte". Det er den proces, hvor druerne forvandles fra små, hårde og grønne bær til egentlige druer med blårød eller gulgrøn farve, saft og sukker. Og det sker i løbet af ganske få dage.
Ud over Frühburgunder, der er en tysk klon af Pinot Noir, dyrker Søbanke Vingård også en række andre druer. De dyrkes økologisk og forvandles hver år til både hvid-, rød- og rosévine.
Send endelig billeder til os!
Hvis I tager nogle smukke, sjove eller interessante vinøse billeder, så send dem endelig - og gerne i en nogenlunde god opløsning - til
mariette@tiedemann.dk.
506
I 1882 forevigede Édouard Manet denne unge servitrice på baren i Folies Bergère i Paris (Courtauld Gallery, London, Wikimedia).
Ugens smagte vine
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 34 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen