Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 06, 1999

www.vinavisen.dk
redigeres af
Flemming Hvelplund
Anker Tiedemann

Vin-aktuelt i uge 6
8. - 14. februar

Må vi sende dig VinAvisens løbeseddel?
Vil du hver mandag modtage en e-mail med VinAvisens løbeseddel med en kort oversigt over ugens nyheder? Så send os en e-mail med din e-mail adresse i tekstfeltet. Klik her: anker@vinavisen.dk

Et problem for restauranterne
I Berlingske Tidende kommer Bent Johansen ind på et problem for restauranterne - nemlig den nye sænkede promillegrænse. Folk drikker mindre vin til maden og mindre cognacen til kaffen.
Der sælges også flere vine glasvis, ligesom der er kommet flere halve flasker på kortene. Og så ringes der i øvrigt også efter flere taxaer.

Må vi så få den harmonisering!
Som tidligere nævnt i VinAvisen er den helt gal med grænsehandelen - til stor skade for dansk økonomi.
Nu har Vin og Spiritus Organisationen i Danmark, V.S.O.D., sendt dette yderst relevante opråb til skatte-, finans- og miljøministrene samt til Folketingets skatteudvalg med en opfordring til snarest muligt at komme i gang med den bebudede harmonisering af punktafgifter og moms:
“Den manglende harmonisering og deraf følgende alt for store grænsehandel bekymrer os fortsat.
Den øgede afstand mellem landenes benzinpriser bidrager yderligere til danskernes lyst til at tage på indkøbstur sydpå.
I de senere måneder har tyske supermarkeder tæt på grænsen intensiveret markedsføringen af punkt-afgiftsbelagte varer med husstandsomdelte tilbudsaviser, også i Københavns-området efter åbningen af Storebæltsbroen. Til orientering vedlægges fotokopier fra en tilbudsavis. Det er fristende læsning, men også skræmmende, både for de danske virksomheder i de omhandlede brancher og for samfundet.* Brancherne mister indtægter, ikke mindst i detailleddet, og med tiden falder beskæftigelsen.
* Staten mister betydelige afgiftsindtægter, og med tiden stiger overførselsindkomsterne.
* Desuden er det skrigende irrationelt, at danske virksomheder bekoster at sende ubeskattede varer sydpå over grænsen med forurenende lastbiler, hvorefter danske bilister kører ned med deres forurenende personbiler og henter de samme varer plus mange tyske varer hjem efter at have begunstiget den tyske statskasse med afgiftsindtægter.
Et nyere form for grænsehandel er den, der går via Internettet. Vi er bekendt med eksempler på, at man bestiller en flaske spiritus i udlandet og får den tilsendt pr. post og ganske afgiftsfrit. Det er i sådanne tilfælde kun modtagere med god moral, der vil gøre en indsats for at få lov at betale afgift.
Vort ærinde med denne henvendelse er at opfordre indstændigt til, at man gør en alvorlig indsats for at få de danske og især de tyske punktafgifter og moms-satser harmoniseret, og at man tager de nødvendige skridt uden yderligere udsættelse.
V.S.O.D. ser med forventning frem til Deres kommentarer og håber, at de også vil indeholde en tidsplan.” Underskrevet André d'Auchamp.

“Vinmagernes marked” i fire byer
H.J. Hansens Winemakers Fair 1999 i den forløbne uge var et tilløbsstykke, og efter premieren i København blev succesen gentaget i Odense, Århus og Aalborg.
50 vinmagere fra alverdens vinlande havde stillet næsten 300 flasker op, så det var bare med at gå i gang med at smage og snakke og smage og snakke. Niveauet var meget højt - det var herlige flasker, der stod på bordene - og selve arrangementet klappede fint lige fra kølespandenes isterninger til spyttespandenes tømning. Et meget professionelt tilløbsstykke.

Alvorlig anklage om citatfusk i vinannonce
I det netop udkomne nummer af Vinbladet skriver Ib Kjerulff om vinannoncer, der citerer diverse vin-guruers bedømmelser. De fleste annoncer citerer korrekt, skriver Ib Kjerulff, men der er også grelle eksempler på det modsatte. Som et eksempel gennemgår han Philipson Wines annonce for Tenuta di Agrianos Brunello di Montalcino 1993.
Philipson skriver, at producenten “har flere år i træk opnået 3 glas i den mest anerkendte italienske vinguide, Gambero Rosso”.
Men ifølge den nyeste udgave af den italienske vinguide har den viste vin aldrig fået tre glas, men producenten har godt nok tidligere fået de tre glas, men kun to gange og for en anden vin, en riserva.
Philipson skriver: “Bedste Montalcino-producent og ***, Hugh Johnson”.
Men hvad Johnson skrev var: “En af de bedste Montalcino-producenter”.
Philipson skriver: “**** Parker”.
Men i Parkers seneste Wine Buyers Guide fra 1995 er Agriano overhovedet ikke nævnt. Kun i 1993 udgaven dukker vinhuset op med bedømmelsen ***/*****. Altså lidt klipperi i en forældet publikation for at opnå den ønskede effekt, skriver Ib Kjerulff.
Det fremgår ikke af artiklen i Vinbladet, om Philipson Wine har haft noget at sige til sit forsvar. Fremkommer der noget, vender vi tilbage til sagen her i VinAvisen.

Hæder til Lalande-de-Pomerol og Chianti
Det britiske vinblad Decanter har smagt 29 flasker Lalande-de-Pomerol 1995 og tildelt to af vinene fem stjerner og Decanter Award: Château Garraud og Château Haut-Surget. Endvidere har bladet smagt 103 Chianti Classico Riserva 1995'ere, hvor én gjorde sig fortjent til Decanter Award, nemlig Ormanni.

Flere navne i VinAvisens søgebase
En række vinfirmaer har til dato lagt navne på deres vine ind i VinAvisens søgebase. Prøv selv at klikke med musen på denne link: Søgebase -
og prøv derefter at indtaste disse navne på vine:
Nederburg .... vil give Amka som importør
Monasterio ... vil give Sigurd Müller som importør
Seguin .......... vil give Chris-Wine som importør
Lawson’s ...... vil give Fine Selection Wines som importør
Der er mange flere navne, men det skal da ikke nægtes, at der stadig er vinfirmaer, som endnu ikke har opdaget den meget store fordel, der ligger i, at forbrugerne kan finde deres vine. Så bare kom denne vej! Ring til Janne Gudbjerg på tlf.: 39 20 64 20. Det er billigt at være med!

Bedste vin til prisen
I Vinbladets februar-marts nummer stiller den engelske vinjournalist Jancis Robinson spørgsmålet: - Hvor i verden laves der netop nu den bedste vin til prisen? Og hun besvarer selv spørgsmålet ved at pege på de tyske Riesling-vine og den spanske sherry. Disse vines image er ødelagt af søde, kommercielle og billige efterligninger, og derfor er priserne i bund i forhold til kvaliteten.
I Frankrig forekommer det Jancis Robinson, at det i Pomerol og Saint-Émilion er lettere at sælge en vin, jo mere man forlanger for den. Men i midten, på Cru Bourgois og især Village Bourgogne niveau, er der i stigende omfang fuldt af gode køb sammenlignet med de mest lovpriste efterligninger fra Australien og især Californien.

Fremtidens vindrikkere
En undersøgelse, foretaget af det franske udstillingsselskab VinExpo, viser, at det næste tiårs vindrikkere i Frankrig og USA vil være gruppen af “nye intellektuelle”, der insisterer på at finde, hvad de opfatter som deres egne niche-vine i et meget stort og varieret udbud.
De nye forbrugere vil betragte varenavne og etiketter som en hurtig vej til at finde, hvad de vil have, men de vil ikke - som i 80'erne - være trofaste mod bestemte mærker.
De vil se efter vine, som de mener giver udtryk for deres personlighed, hvilket naturligvis igen hænger sammen med forholdet mellem pris og kvalitet.
Rapporten konstaterer, at de nye forbrugere ikke vil tolerere en markedsføring, der bare påbyder dem et bestemt valg. De vil vælge uden grænser blandt hele det globale udbud og hurtigt skifte fra mærke til mærke for at finde vine, der passer til deres smag, livsstil og budget.
Men mens de vil købe globalt, vil de tænke lokalt. Så producenterne må ifølge rapporten stadig være i stand til at præsentere deres vine i overensstemmelse med de forskellige kulturer, samtidig med at de udvikler et ensartet globalt marketing-budskab.
Som nævnt tager rapporten sit udgangspunkt i Frankrig og USA og synes at henvende sig til de meget store producenter. Hvordan det danske marked vil se ud i de næste ti år, er en anden historie.

Champagnefirma solgt til amerikanere
Endnu et champagnefirma er solgt, nemlig det 138 år gamle Albert Le Brun i Chalons-en-Champagne. Køberen er det amerikanske financieringsselskab Plantagenet Capital Management i San Francisco.

Det bedste bordeaux’er 1994
Englænderen Steven Spurrier har deltaget i en smagning i Institute of Masters of Wine. Det gjalt store bordeaux’er i årgangen 1994, der betegnes som quite good og bedre end 1993. I Decanter gennemgår han vinene og fremhæver følgende vine som highly recommended og drikkelige om to-tre år:
Saint-Émilion: Cheval Blanc, Angélus og Figeac.
Pomerol: L’Evangile og Vieux Château Certan.
Pessac-Léognan: Haut-Brion, La Mission-Haut-Brion, La Tour-Haut-Brion og Haut-Bailly.
Margaux: Rausan-Segla, Palmer og Margaux.
Saint-Julien: Léoville-Barton, Léoville-Poyferré, Ducru-Beaucaillou og Langoa-Barton.
Pauillac: Pontét-Canet, Latour, Batailley, Clerc-Milon og Grand-Puy-Lacoste.
Saint-Estéphe: Montrose og Cos d’Estournel.

Vi mindes Hugues Lawton
Hugues Lawton fra Bordeaux-firmaet af samme navn var kendt af mange i den danske vinverden. I sidste uge døde han, 72 år gammel, efter et fald på trappen til sit kontor på Quai des Chartrons.
Han tilhørte en af de gamle Bordeaux-familier, grundlagt i 1739 af en tilflytter fra Irland, og han havde tæt tilknytning til andre familier som Balguerie, Schÿler, Barton, Cruse, Tesseron ...
Sit firma grundlagde han, da han efter krigen vendte tilbage til Frankrig efter at have deltaget i den fri franske hærs panserbatalion.

Månedens bedste vinkort
VinAvisen har sin www-side med Månedens bedste vinkort (klik på denne link med musen, og se siden!).
Alle restauranter og sommelierer er velkomne til at sende os deres vinkort og være med i dysten. Det er naturligvis helt gratis at deltage. Det koster kun et frimærke, når vinkortet skal sendes til Anker Tiedemann, Krogvej 30A, 2830 Virum.

På vinskole i Bordeaux og Bergerac
For tiende år i træk arrangerer Conseil Interprofessionnel des Vins de Bordeaux (CIVB) en vinskole med en lang række kortere og længere kurser. Nærmere oplysninger fås på tlf.: (00 33) 5 56 00 22 66. Også i Bergerac afholdes kurser. Her fås oplysningerne på tlf.: (00 33) 5 53 63 57 56.

Eftertryk er tilladt
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret. Men bemærk: Det gælder kun vore nyheder fra vinens verden, ikke de vurderinger og udtalelser om vine, som landets vinjournalister citeres for. Og angiv venligst altid kilden: VinAvisen på Internet-adressen www.vinavisen.dk