Vin-aktuelt i uge 12
20. marts - 26. marts 2006
...............

...............
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i vinens verden.
Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.


VinAvisen uge 11
VinAvisen uge 10
VinAvisen uge 9
...............


..............
De britiske forbrugere er vilde med vin
Det er altid interessant at se, hvordan det står til med vinsalget i Storbritannien, hvis marked minder en hel del om det danske.
Ifølge Design Bulletin bliver de britiske forbrugere stadig gladere for at drikke vin. I 2005 købte de i alt 1,3 milliarder flasker vin til en samlet værdi af 7 milliarder pund (cirka 75 milliarder dkr.). For fem år siden var salget 1,05 milliarder flasker. Altså en stigning på 19%.
Fortsætter stigningen, vil vinen inden år 2015 overhale briternes nuværende hofdrik, øllet, i popularitet.

Kvinder over 60 år drikker mest vin
I Storbritannien bliver over halvdelen af al den vin, der sælges, drukket af kvinder – og frem for alt af kvinder, der har rundet de 60 år.
Rødvin er den største sællert i Storbritannien, men salget af de hvide vine er også begyndt at røre på sig og vil i løbet af tre år højst sandsynligt komme til at udgøre 46% af vinsalget – gad vide, om vi følger efter her i Danmark og bliver gladere for hvidvin?
Salget af rosévin, der kun udgør cirka 5% af markedet, er også steget inden for de sidste par år. Ikke mindst Mateus Rosé er et hit – især når det gælder forbrugere over 45 år.

De oversøiske vine sejrer
Ligesom i Danmark er der en tendens til, at forbrugerne i Storbritannien svigter vinene fra de gamle europæiske vinlande til fordel for dem fra USA, Australien og alle de andre nye vinlande.
I 2003 overhalede salget af de oversøiske vine for første gang salget af europæiske vine. Mens der blev solgt 410 millioner flasker vin fra Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien, solgtes der hele 468 millioner flasker oversøisk vin.
Især franskmændene er sakket agterud, idet deres andel af vinsalget på det britiske marked er faldet med 7,4% fra 1999 til 2004.
............
Der skal mærkevare-vin på bordet
Det er hovedsagelig mærkevare-vine, der ryger ned i indkøbskurven hos de britiske forbrugere. Og det til trods for, at diverse vinkendere og -kritikere rynker på næsen ad den slags vine.
Dette fremgår blandt andet af en undersøgelse, som forbrugerbladet ”Which?” har offentliggjort. Bladet havde nedsat et smagepanel af vinkendere, der smagte sig gennem hele 41 mærkevare-vine – heriblandt nogle af de rigtigt store sællerter. Dommen var entydig: Vinene var generelt ikke pengene værd, lød det fra panelet.

Vin til discountpriser
Det meste af den mærkevare-vin, der sælges i butikkerne og supermarkederne, går til discountpriser, hvilket vinenes producenter bestemt ikke er glade for. Det kan jo være lige meget med at sælge mere vin til briterne, når priserne samtidig ligger i bund.
Det bliver også stadig sværere for en række vinproducenter at trænge igennem med budskabet om, at kvalitet og pris hører uløseligt sammen.
Men hovedparten af de britiske forbrugere – hvoraf mange hverken går op i druesorter eller distrikter – er bare glade for at kunne få en vin til omkring 5 pund (lidt over 50 dkr.).

............
Skemaet fra Minitel viser de store mærkevare-vines markedsandele på det britiske detailmarked. Tallene gælder millioner liter.
..............
..............
Foto: Finn Brøndum
    Stort besøg til Opera-smagningen
    I fredags var Operaen i København ramme om en dobbelt-smagning af fransk vin – hvidvine fra Alsace og rødvine fra Rhône.
    Formålet var at vise både fagfolk og forbrugere, hvad der findes af vine på det danske marked fra disse to vigtige regioner, og samtidig vise, hvor godt de hvide Alsace-vine og de røde Rhône-vine supplerer hinanden som et perfekt par, når der skal findes vine til menuen.
    Arrangøren, Sopexa, melder, at der var i alt 46 udstillere, som havde stillet over 500 forskellige vine på bordene, og mere end 1000 besøgende kom for at smage på de gode dråber. Cirka to tredjedele af gæsterne var forbrugere, mens resten var fra vinbranchen.
............
Aftalen underskrevet
Sidste fredag underskrev EU’s landbrugskommissær, Mariann Fischer Boel, og USA’s repræsentant, Rob Portman, den omdiskuterede aftale vedrørende vinfremstilling og brugen af vinnavne.
I henhold til aftalen vil amerikanerne ikke mere bruge de sytten navne Burgundy (Bourgogne), Chablis, Champagne, Chianti, Claret (Bordeaux-rødvin), Haut-Sauterne, Madeira, Malaga, Marsala, Port, Retsina, Sauternes, Sherry og Tokay samt de engelske navne på tysk vin: Hock, Moselle og Rhein.
Men USA skal vel at mærke kun undgå at bruge navnene på nye produkter. Landet må fortsat gerne anvende dem på eksisterende produkter, idet der dog tilføjes oprindelseslandets navn. Til gengæld lemper EU på vintekniske regler, der begrænser USA's vineksport til Europa.

Økonomiske hensyn
Aftalen mellem EU og USA er uden tvivl styret af økonomiske hensyn. For de europæiske vinlande gælder det om at holde sig gode venner med amerikanerne.
USA er ved at blive verdens største marked for vin, hvor der i dag omsættes for 16,7 milliarder dollars (102 mia dkr.), og importen af vin er stærkt stigende.
I 2004 købte amerikanerne europæisk vin for cirka 2 milliarder euro (15 mia dkr.), mens de kun eksporterede for 405 millioner euro til EU-landene (3 milliarder dkr.). Altså kun en femtedel så meget.
Blandt de amerikanske vinproducenter er der glæde over aftalen. De håber, at man ved næste møde i Verdens Handels Organisationen, WHO, vil høre om nedskæringer i EU-støtten til Europas vinproducenter.
.............
Finlands regering til kamp mod alkoholen
I Finland har regeringen sænket skatterne på alkohol, hvilket har givet sig udslag i et markant fald i smugleriet. I 2004 beslaglagde de finske toldere 86.000 liter spiritus – sidste år lød tallet på kun 7800 liter.
Til gengæld er finnernes alkoholforbrug steget, og det er ikke noget, der huer den finske regering, som vil have pilen til at pege den anden vej.
I første omgang havde man tænkt sig at forhøje skatterne igen, men den idé er nu droppet. Til gengæld bliver der indført barske restriktioner, når det gælder indholdet i alkoholreklamerne. Der vil også komme advarselstekster på flaskerne à la dem på cigaretpakkerne, og det vil heller ikke længere være tilladt med mængderabatter på øl. Og så vil det tidsrum, hvori man kan købe alkohol, blive begrænset. Det vil således ikke fremover være muligt at købe en flaske spiritus før kl. 9 om morgenen (hvis nogen da ellers skulle have lyst til det).

Selvros er den bedste ros
Måske er finnerne blevet inspireret af svenskernes strenge alkoholpolitik. I Sverige er man i hvert fald ikke et øjeblik i tvivl om, at EU-medlemslandene har taget ved lære af Sverige og er begyndt at se landet som et strålende og vidunderligt forbillede, når det gælder om at komme den dødsensfarlige alkohol til livs.
Svenskerne har ifølge Alcohol Update udformet en særlig rapport om alkoholpolitik, som vil komme op at vende i EU senere i år. Men allerede nu er medlemslandene begyndt at indføre skrappere alkoholregler efter svensk forbillede, lyder det fra de stolte folk bag rapporten.
De fleste lande har fx indført aldersbegrænsning, når det gælder servering af spiritus. Alkoholreklamer har fået trangere vilkår, og promillegrænsen ved bilkørsel er sat ned. Og det er alt sammen – ifølge de selvbevidste svenskere – fordi landenes regeringer skeler til de glimrende og strålende initiativer, der er taget i Absolut-vodkaens dobbeltmoralske fædreland.

Vinmesser på Internettet
Mens Systembolaget stadig troner ene og mægtigt, forsøger svenskere med en vinhandler i maven at finde ud af, hvordan de på mere eller mindre lovlig vis kan tage kampen op imod monopolet.
Et at tiltagene er websitet vinsajten.com, hvor forbrugerne kan bestille spiritus fra et stort lager i Tyskland, hvorefter de får den leveret direkte ved døren.
Nu har Vinsjaten.com også fået den glimrende idé at afholde Net-vinmesser. Den første af slagsen blev afholdt i en hal, hvor de besøgende kunne komme og bese og vælge mellem 400 forskellige vine. Derefter kunne de klikke ind på Nettet og bestille, hvad de havde lyst til.

Monopolet skal brydes
Websitet og net-messerne er en torn i øjet på visse politikere, der nu har meldt sitet til politiet. Sagen er nemlig den, at det – indtil EU-domstolen endeligt beslutter sig – er forbudt i Sverige at købe alkohol over Internettet, når man ikke selv bringer den over grænsen.
Indehaveren af Vinsjaten.com tager dog sagsanlægget meget roligt og fortsætter ifølge WOW News med sin Internethandel, som han er overbevist om er vejen frem, hvis Systembolagets monopol skal brydes.
............
Skål med trådløse glas
– Skal vi mødes til en drink om en halv time? Sådan kan man godt sige til sin kæreste – også selv om man befinder sig på den anden side af Jorden. Man skal bare mødes via nogle nye vinglas, der er udviklet af to forskere fra MIT Media Lab i Boston.
Når kæresten flere tusinde kilometer væk hæver sit glas, vil modpartens glas gløde rødt, og når han eller hun sætter glasset til læberne, begynder kanten af det andet glas at lyse.
Magien bag disse såkaldte Wi-Fi vinglas skyldes ifølge New Scientist en trådløs forbindelse via Internettet samt farvede lysdioder, der er indbygget i glasset.
Ifølge opfinderne kan glassene også bruges i en noget mindre romantisk sammenhæng – nemlig til at finde ud af, om ældre mennesker, der er kommet på hospitalet, får tilstrækkeligt med væske.
............
    The World Wine Festival
    Denne smukke vinkælder findes i Wien, og når vi bringer billedet, er det for at nævne den World Wine Festival, som finder sted i det fornemme gamle Palais Coburg i dagene fra 19. til 22. april.
    Her vil berømte vinmagere, kokke og andre internationale kulinariske eksperter præsentere deres raffinerede fristelser i tyve seminarer og måltider, mens næsten 60 vinerier skænker deres vine i glassene.
    The World Wine Festival blev grundlagt for ti år siden i Bad Ragaz i Schweiz som et toårligt topmøde på højeste plan, og i år er det altså på gæstespil i Wien.
    Blandt tilbudene kan nævnes en "aroma-oplevelse" med Jean Lenoir (Le Nez du Vin), en smagning af vin og chokolade, Babettes gæstebud, en vinauktion og "årtusindets bedste vine", kommenteret af Serena Sutcliffe MW, der leder auktionshuset Sotheby’s’ vinafdeling.
    Billetter kan købes via hjemmesiden www.weltweinfestival.at.
..............
Taittinger sat til salg
Vi har tidligere skrevet om investeringsgruppen Starwood Capital, der har købt hotel- og champagne-gruppen Taittinger, men ønsker at sælge champagnehuset fra for at hellige sig hotelsektionen.
Nu har Starwood åbnet for tilbud fra diverse bejlere, og dem er der ifølge Just Drinks en hel del af.
Ud over den belgiske milliardær Albert Frère har også champagne-gruppen Louis Roederer og mastodonten LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) haft følere ude.
Men også et medlem af Taittinger-familien, Pierre-Emmanuel Taittinger, har meldt sig i håb om at købe det gamle familiefirma tilbage med støtte fra banken Crédit Agricole.
...............
Flere mails fra restauratørerne
Endnu flere restauratører har sendt os mails om deres holdning til skruelåg, og de går alle ind for løsningen. De er godt trætte af at returnere hver 20. flaske på grund af propsmag.
Dette er imidlertid ikke en erfaring, man finder hos nogle af de store firmaer, der leverer vine til restauranterne. Her siger man, at restaurationsbranchen generelt tager afstand fra skruelågene og nægter at købe flasker med skruelåg.
Vel, måske er de restauratører, som skriver til os, blandt de mere avancerede, mens hovedparten af restauranterne er bundne af deres gæsters trofasthed mod korkproppen (ligegyldigt hvor meget den så stinker).

Kunne spare 220 arbejdstimer om året
En af dem, der i den forløbne uge har ladet høre fra sig, er Henrik Tachau Kristensen på Norsminde Kro. Her har man cirka 60 vine med skruelåg ud af de i alt 667 vine på kortet.
Kroen har to restauranter, og i den ene, Brasseriet, vil vinkortet i juni have en speciel kategori under sloganet "screw cap wine – smid hæmningerne".
Henrik Tachau Kristensen har i øvrigt regnet ud, at hvis alle de vine, Norsminde Kro bruger til selskaber, havde skruelåg, ville kroen spare cirka 220 arbejdstimer årligt på at åbne og ikke mindst "snuse" til vinene. En ikke helt uvæsentlig besparelse.

Han har det svært med skruelåget
En af vore læsere, Peter Heydenreich, skriver, at han har det svært med skruelåget. – Jeg savner det lille ritual omkring korkproppen: Værktøjet, håndelaget, hele forspillet og dernæst forløsningen ... hele forestillingen.
– Skruelåget har for mig en masse kedelige medbetydninger, og det oser af dårlig kvalitet. Jeg ved det godt – vi taler om uhåndgribelige størrelser som æstetik, tradition og funktion. "O tempora, o mores" siger man vist (hvilke tider, hvilke skikke).
– Jeg har endnu aldrig fået en Château de Screwcap på nogen restaurant, men jeg har godt nok fået både en Château Stink du Prop og en Château de Migraine ...
Vi siger tak for indlægget til Peter Heydenriech og sender ham vor dybfølte sympati. Han skal nok blive helbredt for sin skruelågs-fobi. Det er der mange, der er blevet, og de lever i bedste velgående.
...........
Château Soutard sat til salg
I 70 år har grand cru classé slottet Soutard i Saint-Émilion været i familien des Ligneris’ eje. Nu er det sat til salg, og køberen skal have pengepungen i orden. Slottet, der er fra 1762, er vurderet til omkring 35 millioner euro (cirka 260 millioner dkr.).
Den nuværende ejer, François des Ligneris, kommer ikke til at kede sig, når slottet er solgt. Han ejer vinhuse i Corbières og Entre-deux-Mers samt restauranten l’Envers du Decor i Saint-Émilion.

En slotsejer med temperament
François des Ligneris er en mand med temperament. Han er indædt modstander af de appellationsregler, som håndhæves af INAO (Institut National des Appellations d'Origine), og har derfor i protest ladet samtlige sine vine fra Entre-deux-Mers og Corbières deklassificere.
Han har ifølge Decanter heller ikke så meget til overs for Robert Parker. Det kommer tydeligt til udtryk på en plakat i hans restaurant, der med ord som "Astronomisk med elegante toner af ketchup” gør grin med den amerikanske vingurus smagenotater.
............
............................................
Det første af de syv vinhuse i Clos de los Siete-projektet ses her. Det er vingården Monteviejo, som ejes af arvingen til krystalfirmaet Cristal d’Arque, Catherine Péré Vergé. Hun har i forvejen tre slotte i Bordeaux. Nummer to vinhus er Cuvelier-familiens Cuvelier los Andes.
    De syvs vingårde i Argentina
    Vi har tidligere i VinAvisen skrevet, at den rejsende vinmager Michel Rolland står bag et storstilet projekt i Mendoza, Argentina. Projektet hedder "Clos de los Siete" (De syvs Vingårde) og er budgetteret til cirka 309 millioner dkr., og det går ud på at bygge syv vinhuse, der både skal samarbejde om vine og fremstille vine individuelt.
    Med projektet ønsker Michel Rolland at bevise, at det med den magre jord og de højtliggende vinmarker er muligt at skabe store vine.
    Bag finansieringen af projektet står syv prominente og yderst velhavende franskmænd, og de får hver især deres eget vinhus. Men Michel Rolland har det afgørende ord, når det gælder produktionen.

    Super moderne vinhus
    Nu er dørene slået op for det tredje af vinhusene i Clos de los Siete’s projekt. Flechas de los Andes, som det hedder, er en fantastisk bygning af glas, stål, træ og smedejern, der ifølge Decanter er løbet op i cirka 31 millioner dkr.
    Vinkælderen er også i top, når det gælder den nyeste teknik, og der er plads til hele 3000 barriques.
    Dette vinhus er blevet til via en joint venture mellem Château Clarke i Listrac, der ejes af familiedynastiet Rothschild, og ejeren af Château Dassault i Saint-Émilion.
.............
Der er penge i domænenavne
Som nævnt i VinAvisen uge 9, er det nu tilladt i USA at sælge vin på tværs af statsgrænserne og direkte til forbrugerne. Og det er noget, der afspejler sig i Internethandelen, idet vinbutikker og vinhuse landet over køber domænenavne som aldrig før.
Et domænenavn er en fængende web-adresse, som man kan hægte sin webside op på. Når man køber adressen, køber man også eneretten til den.
I kølvandet på efterspørgslen har priserne på de mest velklingende domænenavne fået et ordentligt spark opad. Ifølge Decanter blev adressen WineList.com solgt for 21.225 dollars (cirka 130.000 dkr.). Adressen winetips.com kan stadig fås for 9999 dollars (cirka 60.000 dkr.), mens det ikke helt så hotte winerysale.com kan erhverves for sølle 499 dollars (cirka 3000 dkr.).
Den højeste pris, der nogensinde er givet for et domænenavn, er 2,9 millioner dollars (cirka 18 millioner dkr.). Det beløb måtte det amerikanske internetfirma Virtual Vineyard lægge på bordet i 1999 for at sikre sig retten til wine.com.
.............
    Guigal, årets mand
    Hvert år siden 1984 har det britiske vinblad Decanter udnævnt en Årets Mand (som dog også godt kan være en Kvinde) – altså en berømthed i den internationale vinverden.
    I år er valget faldet på Marcel Guigal, der fremhæves som en pålidelig producent af Rhône-vine på alle niveauer, lige fra den almindelige Côtes-du-Rhône til de berømte enkeltmarks-vine.
    Siden 1990 har Guigals vine været solgt i Danmark, og han har – ligesom visse andre store eksportører – haft to importører. I dag varetages importen af Bichel Vine og Philipson Wine.
............
Sæt tænderne i et glas rødvin
Selv om rødvin har det med at farve tænderne blå, bør man lægge forfængeligheden på vinhylden. En ny undersøgelse fra Laval University i Quebec, Canada, viser nemlig, at netop rødvin har en helbredende virkning, når det gælder den frygtede tandkødssygdom paradentose.
Hele 65% af alle mennesker over 50 år lider ifølge Toronto Star af denne sygdom, hvor tandkødet og kæberne bliver angrebet af betændelse. Paradentose er svær af få bugt med, og i mange tilfælde ender det med, at tænderne falder ud.
Det er de såkaldte polyfenoler, stoffer, som findes i de blå druers skind og kerner, der er årsag til den godgørende effekt. Polyfenolerne neutraliserer simpelt hen nogle andre stoffer, de frie radikaler, der er hovedskurken, når det gælder paradentose.
............
De nyeste tal fra Washington
I uge 10 bragte vi en oversigt over de ni AVA’er i staten Washington. Steffan Juulsgaard Jørgensen er assistant winemaker i et af disse distrikter, Walla Walla, og han har sendt os en venlig mail, hvori han gør opmærksom på, at de opgivne størrelser på AVA’erne bør opdateres en anelse.
De nye tal, der ses i oversigten til højre, er fra i år og således helt friske. Årstallene i parenteser angiver, hvornår de blev oprettet. En grundig gennemgang af de ni AVA’er findes på www.washingtonwine.org.
I øvrigt er det dejligt at høre fra danske vinfolk på fjerne kyster – især når de som Steffan udtrykker glæde over vores VinAvis. Keep up the good work! skriver han. Det skal vi nok.
    ...
    De ni AVA i Washington
    Yakima Valley – 4047 hektar (1983)
    Columbia Valley – 6880 hektar (1984)
    Walla Walla Valley – 486 hektar (1984)
    Puget Sound – 32 hektar (1995)
    Red Mountain – 1635 hektar (2001)
    Columbia Gorge – 1794 hektar (2004)
    Horse Heaven Hills – 6040 hektar (2005)
    Wahluke Slope – 5200 hektar (2006)
    Rattlesnake Hills – 607 hektar (2006)
    ...
.........
De sidste to postkort
fra VinAvisens vinrejse til Korsika
Her er endnu to postkort fra VinAvisens vinrejse til Korsika i samarbejde med De Danske Vinrejser. På en særlig side har vi lagt i alt 35 billeder fra turen, først og fremmest for at give deltagerne noget at kigge på, men I andre må godt kigge med – klik her.
............

..............
På postkortet her ses en vingård i Patrimonio, hvis marker strækker sig op ad de dramatiske bjerge.
    4. Postkort fra Korsika: De drikker det meste selv
    I mange år var korsikansk vin ærligt talt ikke noget at skrive hjem om. Det var en intens, alkoholisk rødvin, der blev sendt til Frankrig og blandet i bordvin, der var lige så lidt mindeværdig.
    I 1960’erne mistede Frankrig Algeriet, og de Gaulle opfordrede landets vinfolk til at komme til Korsika og dyrke druer. Det gjorde en hel del af dem, og i løbet af kun ti år var produktionen tredoblet. Og det var stadig udelukkende billig bulkvin.
    Siden er den korsikanske vinsø blevet drænet, og med støtte fra Paris og EU er der sat en produktion i gang af kvalitetsvine.
    Vi ser dog kun meget få af dem. Sidste efterår spurgte vi rundt i den danske vinbranche, om der var nogen, der førte korsikanske vine. Det var der ikke!
    De fleste af vinene bliver drukket på øen, der har en meget stor turistindustri med 2 millioner gæster om året.
............

..............
På postkortet her pryder mohren en reklame for vin til aftapning – til 15 kr. literen. Den prøvede vi ikke.
    5. postkort fra Korsika: Mohrens afhuggede hoved
    På mange vinetiketter ses det afhuggede hoved af en sort afrikaner, en mohr. Hovedet er symbolet på Korsikas selvstændighed, indført i 1762 af frihedshelten Pascal Paoli. Man ser det overalt, først og fremmest på øens flag, men også på logoer for alt lige fra firmaer til fodboldklubber.
    Der findes flere forklaringer på det afhuggede hoved. Den mest populære er legenden om en slem sørøver-mohr, der hærgede øen og tog korsikanere med sig som slaver.
    Da man endelig havde fået ram på ham i et større slag, satte man hans hoved på en lang stage og førte det rundt på øen, så alle kunne se, at han virkelig var død.
.............
--....
    Den danske vinbranche
    * Sigurd Müller Vinhandel har optaget importen af vine fra to østrigske producenter: Franz Hirtzberger i Wachau og Rudolf Payer i Neusiedlersee. Endvidere vine fra Vriesenhof i Stellenbosch, Sydafrika.
    * Oxholm Vin har optaget importen af vine fra Domaine Ferme Saint Martin i Beaumes de Venise i den sydlige Rhône-dal.
    * Vigneron Wine Company har optaget importen på vine fra Domaine Sorin i det franske Bandol.

    ...........--....
    Metros nye service er netop blevet skudt i gang ved en smagning i Århus.
      * Metro Cash & Carry har indført en ny speciel service, hvor HoReCa-kunder kan købe vine, der ikke indgår i det normale Metro-sortiment. Kunderne kan tilmed få egne labels på flaskerne og sælge dem som husets vin.
      Idéen opstod, fordi kunderne – dvs. hoteller, restauranter og catering – gjorde opmærksom på, at mange af deres gæster og konkurrenter er kunder hos Metro – eller kan være det. Dermed har de adgang til det samme vinsortiment og til at vurdere, hvilken avance der er på den enkelte flaske. Dette er ikke populært, idet tal er noget, man holder tæt til kroppen i branchen.

    ...........--....
............
    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr. e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.
........................
Vinens Hall of Fame
Her er igen noget nyt i VinAvisen: En "blå bog" om vinverdens store personligheder – Mondavi, Parker, Antinori, Catena, og hvad de nu alle hedder. Vi tager dem en ad gangen og begynder med Philippine de Rothschild. Men vi forlader ikke af den grund Vinbranchens Blå Bog, som indtil nu rummer cirka 200 danske vinfolk. Ind imellem lader vi blot den udenlandske "Hall of Fame" afløse den danske.
........
....
    Baronesse Philippine de Rothschild (f. 1935) er født ind i vinens verden som eneste datter af den legendariske franske slotsejer, baron Philippe de Rothschild.
    I første omgang valgte baronessen dog at gå helt andre veje. Hun var fascineret af scenelivet og bestemte sig for at blive skuespiller. Efter endt eksamen fra Conservatoire National d’Art Dramatique i Paris i 1958 fik hun ansættelse på det fine gamle teater Comédie-Française.
    Karrieren på de skrå brædder varede ved lige indtil 1980’erne med den ene succes efter den anden. Men vinen og den ekspanderende familievirksomhed spillede en stadig større rolle for Philippine de Rothschild, og det endte med, at hun efter faderens død i 1988 overtog roret i Baron Philippe de Rothschild SA – en virksomhed, der den dag i dag omfatter ikke mindre end tre fornemme slotte i kommunen Pauillac i Bordeauxs Médoc-distrikt. Foruden Premier Cru Classé-slottet, Château Mouton Rothschild, der som det første erhvervedes af baronessens tipoldefar i 1853, drejer det sig om Château d’Armailhac og Château Clerc Milon.
    Philippine de Rothschild har ikke bare formået at løfte den fornemme fædrenearv, men har også gjort meget for at markedsføre virksomhedens vine, der dels består af mærkevare-vine som Mouton Cadet, dels af château-vine af højeste kvalitet.
    Hun er også kvinden bag den fine og kostbare hvidvin Aile d’Argent, og hun har sørget for, at Château Mouton har fået en andenvin, nemlig Le Petit Mouton de Mouton.
    Philippine de Rothschild er gift med forfatteren Jean-Pierre de Beaumarchais og har tre børn, Camille, Julien og Philippe. De to sidstnævnte er nu medejere af den gamle familieejede virksomhed.
    Adresse: Baron Philippe de Rothschild S.A., B.P. 117 – 33250 Pauillac, Frankrig, www.bpdr.com.
.........................
I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 30 vine. Af disse vine var der nedenstående 22, som fik mere end to stjerner, og 10, som fik fem stjerner. I alt 92 stjerner.
...........
...
Ring til importøren - klik på det blå navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
.....
...........
Hvidvine


Waterstone, Chardonnay, Carneros, Californien 2004
149,95 kr. ved 12 flasker, Wine Group
Fornem hvidvin, der på allerbedste vin demonstrerer de dejlige aromaer i Chardonnay-druen – ananas, pære, citrus. Den har en diskret fadlagring, der fremhæver smagen, samt 14% alkohol, men det mærker man ikke (før senere). Skænk vinen til en lige så elegant ret.


Intis, Chardonnay / Chenin Blanc, San Juan, Argentina 2005
45 kr., ved 12 flasker 40 kr., Glud Vin
Til prisen en glimrende hvidvin med dejlig duft, god frugt og tilpas syre.


Rooiberg Winery, Sauvignon Blanc, Sydafrika 2005
64,75 kr., H.J. Hansen
Pæn, ret enkelt hvidvin med god frugt, men uden Sauvignon-druens friske charme.




Rødvine


Castel San Michele, Vigneto Weizacher, Trentino Rosso, Italien 2003
129 kr., Carlo Merolli
Ædel rødvin med flot duft og en bred og kompleks smag – mørke bær, rosiner og en fin sødme. En stor nydelse. Den er lavet på de typiske Bordeaux-druer Merlot, Cabernet Sauvignon og Cabernet Franc. Den slags vin måtte de godt lave i Bordeaux.


Château d’Etroyes, Cuvée Vieilles Vignes, Mercurey, Frankrig 2003
120 kr., MacWine
En rigtig dejlig rød bourgogne med et fint billede af Pinot Noir-druen – blød og saftig frugt, tilpas syre og en vis tørhed, der er fin til mad.


Mad Dogs & Englishmen, Monastrell / Shiraz / Cabernet Sauvignon, Jumilla, Spanien 2004
39,95 kr. ved 12 flasker, Philipson Wine
Hvorfor denne spanske rødvin hedder "Mad Dogs & Englishmen", fremgår ikke. Men måske er den skabt til det britiske marked, hvor Noel Cowards sang fra 1932 jo er berømt (den kan høres ved at klikke her). Vinen er faktisk ganske god til prisen – den har en varm og rund smag og en sødme, som mange vil kunne lide.


Quinta del Rio, Crianza, Ribera del Duero, Spanien 2002
49,95 kr., Fakta
I forhold til prisen er dette en virkelig god rødvin. Der er stof i den og fin harmoni. Glimrende til mad.


RockBare, Shiraz, McLaren Vale, South Australia 2004
79 kr., A Vinstouw
En utrolig fyldig og flot rødvin med intens frugt – syltede kirsebær, nødder, mørk chokolade – tilpas syre og en charmerende sødme. Og så har den skruelåg, så den har bevaret den kvalitet, som vinmageren lagde i den. Den har 14½% alkohol, men den virker ikke spor sprittet. Prisen er rimelig.


Uccelliera, Brunello di Montalcino, Italien 1998
332 kr., Fiasco-Vine
En himmelsk rødvin – en stor nydelse. Helt på toppen, blød, lækker. Ikke vin, men nektar. Ja, ja, den er ikke billig, men når det nu skal være …


Gobelsburger, Schloss Gobelsburg, Riesling, Langenlois, Østrig 2005
89,50 kr., 76,50 kr. ved 3 flasker, Emmerys
En meget frisk hvidvin med en fin duft med mineralske toner og en frugtagtig smag med toner af lime. Vi tog flasken fra køleskabet og kom til at drikke vinen ved 5 grader (fy dog). Den må meget gerne op på 10-12 grader. Så er den perfekt. Eftersmagen er lang og dejlig. Vinen er egnet til fisk og lette kødretter. Eller til en frokost.


Domaine Peyriac de Mer, Vin de Pays des Coteaux du Littoral Audois, Frankrig 2003
65 kr., Vejle Vinimport
Det er den dansk-hollandske vinmager Kees Graste, der har lavet denne meget dejlig rødvin. Den har en flot krydret duft og en blød og lækker smag med mange facetter. En spændende vin, der er oplagt til mange retter. Prisen er rimelig.


Burle, Vacqueyras, Frankrig 2004
85 kr., The Wine Company
Spændende rødvin, der fylder munden med dejlige nuancer, blandt andet mint og peber. Sådan skal en god Rhône-vin smage. Glimrende til mange retter.


Cecchi, Vino Nobile di Montepulciano, Italien 2002
75 kr., Kvickly
Vellavet rødvin i fin balance. En rigtig toskaner. Oplagt til mange middagsretter.


Domaine Bart, Fixin, Frankrig 2003
188 kr., Fionia Vin
En god og meget saftig Bourgogne-rødvin. Dyr som alle drikkelige bourgogner, men rigtig dejlig. Der er toner af ribs i smagen og en lille sødme. Den gode mundrensende syre gør den god til lidt fede retter. Men prisen, altså …


Casa Catelli, Aglianico del Vulture, Italien 2003
85 kr., Italian Wines
Denne rødvin skal have mad. Den har en intens, frugtagtig smag med krydderi. Ikke nogen supervin, men god til mad.


Finca Sophenia, Merlot, Tupungato, Mendoza, Argentina 2003
79,75 kr. ved 12 flasker, Vintjeneren.dk
Der er power i denne robuste Bamse-rødvin (med stort B). Den kan kun ta’s med en bøf – men der behøver ikke at være peber på bøffen. Det er der i vinen.


Saint Cosme, Côtes du Rhône, Frankrig 2003
59 kr., Red & White
Rødvin med en duft af nelliker og en smag med saft og god, frisk syre.


A Kutyafáját, St. Andrea, Egri, Ungarn 2004
55 kr. ved 12 flasker, Laszlo's Vin / Hungary
A Kutyafáját betyder "Av for katten" på ungarsk, men denne rødvin har ikke noget med nogen kat at gøre. Det er en pæn lille hakkebøffe-vin.


Don Cayetano, Reservado, Cabernet Sauvignon, Colchagua, Chile 2005
25 kr. i denne uge (uge 12), Alta
Det er imponerende, at man overhovedet kan sælge en rødvin for 25 kr. – og køberne være i stand til at drikke den. Denne vin er naturligvis ret enkel og uden større oplevelser.


Abadal, Cabernet Franc / Tempranillo, Pla de Bages, Spanien 2004
43,20 kr., Sigurd Müller
Saftig rødvin med en lidt svag rygrad og markant sødme. Den klinger lidt vandigt ud.



Red Truck, Cline Cellars, Californien 2004
79 kr., indtil 20. april 69 kr., Østjysk Vinforsyning/Vignoble
En rigtig amerikaner-rødvin med god og saftig frugt. Okay vin, men lidt enkel. Etiketten synes at henvende sig til lastbilschauffører på diners langs highway 66.




Hedvin


Romariz, Late Bottled Vintage Port, Portvin, Portugal 2000
85 kr., ViniPortugal
Den smager godt, denne portvin. Ret enkel, men meget imødekommende. Den har god frugt og sødme og en lille spritkant.




Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk.