Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 29, 2006





Vin-aktuelt i uge 29
17. juli til 23. juli, 2006
...............

...............
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i vinens verden.
Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.


VinAvisen uge 28
VinAvisen uge 27
VinAvisen uge 26
...............
...........
29-32
...........
Nye muligheder med nanoteknologi
Den nye nanoteknologi, som man taler så meget om, går ifølge hjemmesiden www.inano.dk ud på at forstå, designe, fremstille og kontrollere materialer og objekter, der måler milliontedele af en millimeter.
Ved at kunne styre nøjagtigt – helt ned til det atomare og molekylære niveau, hvor enkelte atomer og molekyler placeres – kan man i princippet udvikle nye materialer og processer med funktioner og egenskaber, som ikke kan opnås på andre måder.
Denne nye teknik er også af interesse for spirituosa-industrien. Ifølge Just Drinks vil teknikken kunne revolutionere den måde, drikkevarer bliver aromatiseret og farvet, ligesom den kan give nye løsninger til emballering og hygiejne.
Store firmaer er allerede i gang, og fra 2002 til 2004 er det årlige salg af nanoteknologiske produkter til brug i den internationale mad- og drikkevare-industri steget fra 150 til 860 millioner dollars (900 til 5160 mio dkr. – dvs. over 5 milliarder).

Popper op på kommando
En interessant egenskab ved nanopartiklerne er deres evne til at reagere på kommando, noget, der kan føre til smarte, programmerede fødevarer og drinks. Man arbejder således med ultralyd og mikrobølger, der kan få nanopartikler til at "poppe op" og afgive bestemte smags- eller farvestoffer. Fx skulle det være muligt at programmere en drik til at antage en bestemt farve eller smag så at sige på kommando.
Ligeledes arbejder man med en nanoteknologi, der lynhurtigt kan afsløre fremmede stoffer i en drik – fx propsyge i en vin.
Og så er der drømmen – endnu kun en drøm – om at lave en plasticflaske, der nedbrydes, så snart den er tom. Eller rettere tør – det kan fx ske med en føler, der registrerer fugtigheden i flasken.
Just Drinks giver en række nyttige links: Helmut Kaiser Consultancy: www.hkc22.com, Institute of Nanotechnology, Stirling University: www.nano.org.uk og European Nanotechnology Trade Alliance: www.euronanotrade.com. Hvortil vi kan føje den delvis danske webside fra universiteterne i Aalborg og Aarhus: www.inano.dk.
.............
28-29
.............
Haglbyger hærger Champagne
I forrige uge blev Champagnes vinmarker – fra Mareuil-le-Port vest for Epernay til Jonchery vest for Reims – ramt af kraftige haglbyger. Uvejret varede i fire timer, og skaderne er omfattende. Foreløbige tal tyder på, at det er gået ud over 2400 hektar vinmarker, og at man vil lide et tab på hele 7,2 millioner kilo druer. Alt i alt kan det betyde, at høsten i Champagne bliver 10% mindre end forventet.
Ifølge Decanter har Grand Cru-vinmarkerne ikke lidt skade, men vinproducenterne i Champagne frygter, at de ikke har set den sidste haglbyge i år. I løbet af sommeren 2000 blev 11.000 hektar vinmarker ødelagt af hagl.
En lidt amatøragtig video af haglskaderne er lagt ud på www.dailymotion.com. Det ser godt nok alvorligt ud.
...........
Vinen indtager det hvide lærred
Under en romantisk middag i filmen "The Terminal" bestiller skuespilleren Tom Hanks en flaske Clos du Val Cabernet Sauvignon. At valget falder på netop denne vin skyldes ene og alene en ihærdig indsats fra Napa-vinhuset Clos du Val for at få deres vin med på det hvide lærred.
"Produkt-anbringelse", altså det at få sine produkter med i biograf- og tv-film, er ifølge San Francisco Chronicle blevet det helt store hit – også blandt vinproducenterne.
Nogle vinhuse hyrer konsulenter, der ikke bestiller andet end at holde sig i løbende kontakt med filmstudierne og gennemtyre filmmanuskripter i håb om at finde scener, hvor skuespillerne skal have sig et glas vin. For så er chancen der for at få vinens navn nævnt og etiketten med i billedet.

Flasker som betaling for reklame
Der går ofte ugers forhandlinger forud for en produkt-anbringelse. Og så kan det alligevel godt ende med, at den vinøse scene bliver skrottet i sidste øjeblik. Men det afskrækker ikke vinhusene, de går til forhandlingerne med krum hals.
Som regel lægger vinproducenterne ikke – som når det gælder andre produkter – cool cash på bordet for den skjulte reklame. Betalingen falder derimod i form af masser af vinflasker til filmselskabernes stjerneparties og andre celebre arrangementer.
www.brandhype.org kan man få et indtryk af alle de forskellige produkter, der indgår som skjult reklame i diverse film.
    .....
    I en film som den nye King Kong optræder disse firmaer i form af skjult reklame – nogle af dem endda flere gange:
    Canadian Club Whisky
    Coca-Cola
    Chevrolet
    Johnnie Walker Whisky
    Maxwell House Coffee
    Nestle Chokolade
    Pepsodent
    RKO
    Universal Pictures
    Yellow Cab Company.
    .....
.............
>33
.........

.........
Druerne var allerede langt fremme, da vi tog dette billede den 1. juni i år i Languedoc. Her vil man nogle steder kunne begynde at høste omkring 8. august.
    Frankrig venter en stor vinhøst
    Ifølge den franske avis La Dernière Heure forudser man, at årets vinhøst i Frankrig bliver meget stor på grund af den solfyldte april måned – også selv om mængden kan begrænses, hvis der kommer alt for meget tørke i de kommende måneder.
    Sandsynligvis bliver høsten lige så stor som i 2005, nemlig på 53,6 millioner hektoliter. Den når ikke op på rekorden fra 1999 (62,9 mio hl), men den bliver betydeligt større end høsten i 2003 (47,5 mio hl).
    Denne nyhed vækker ikke glæde blandt vinfolket, der stadig har kældrene fulde af usolgt vin fra sidste årgang.
    Det er dog en trøst, at det går bedre med eksporten. I årets første fire måneder nåede man 1,7 milliarder euro, hvilket er 16,4% bedre i værdi end i den tilsvarende periode sidste år og 5,5% bedre i mængde.
.............
Et knæk på kurven
I det sidste kvarte århundrede har californisk vin været en succeshistorie med en stadig stigende eksport. I løbet af 22 år har der kun været to knæk på den opadstigende kurve, og det ene knæk indtraf sidste år.
Her faldt eksporten 16,9% i værdi – fra 810,5 mio til 673,4 mio dollars. Og i mængde var faldet 15,9% – fra 617 mio til 519 mio flasker.
Generelt har der dog været tale om en markant stigning siden 2002 på 7,4% i værdi og 12,4% i mængde.

Seks gange større import end eksport
Mens USA eksporterede vin for 673 mio dollars, importerede landet sidste år vin for 3848 mio. Det vil sige, at USA importerer næsten seks gange så meget vin, som landet eksporterer.
USA er med andre ord en god kunde og har derfor også kunnet sætte nogle betingelser i forbindelse med den nylige handelsaftale med EU – vi tænker her på retten til brugen af oprindelsesnavne som sherry, champagne osv.

Vi køber meget USA-vin
Danmark er USA’s sjette største eksportkunde – efter Storbritannien, Canada, Japan, Italien og Tyskland. Vi importerer næsten fem gange så meget amerikansk vin som Sverige, og fremgangen i vores import fra 2004 til 2005 var på 219,9% i værdi og 182,7% i mængde. I sammenligningen med Sverige skjules dog tal for de amerikanske bulkvine, som importeres til Danmark, tappes og markedsføres i Sverige. En millionlitervare er Chill Out Lakes Shiraz; en anden den hvide Golden Gate.
Siden 2002 er USA’s eksport af vin til Italien steget næsten 125 gange. Det skyldes, at en række store amerikanske vinfirmaer i de sidste par år er begyndt at sende deres vin som bulkvin til Italien, hvor den så bliver tappet og sendt videre til det britiske marked.
...........
>43/06
...........
Farvel til amerikansk topvin
Om små hundrede år er det ifølge ABC News måske slut med at drikke amerikansk vin – i hvert fald hvis den skal være af ordentlig kvalitet.
Ifølge en ny undersøgelse fra National Academy of Sciences truer den globale opvarmning med at slette hele 80% af USA’s bedste vinregioner fra det vinøse verdenskort.
Gennemsnitstemperaturen har været støt stigende i Californien, Washington og Oregon i løbet af de sidste 50 år. Men det, der virkelig kan gøre kål på vinstokkene, er de enkelte ekstremt varme dage, der venter forude med temperaturer på over 35 grader. Den slags dage vil der i USA komme mellem 30 og 60 af om året, hvilket er katastrofalt. Selv de mest sejlivede og tolerante vinstokke vil kun kunne klare i alt to uger med over 35 graders varme i løbet af et år, før de går til grunde. Med kunstvanding er det dog muligt at regulere temperaturen i vinmarken, ligesom man naturligvis kan skabe skygge.

Andre farer truer vinen
Vinproducenterne i Napa Valley og andre top-vindistrikter kan blive nødt til at flytte produktionen til køligere områder som fx New England. Men her lurer der andre farer i form af en ekstremt høj fugtighed, der vil forårsage, at vinstokkene angribes af svampesygdomme.
Den blotte tanke om aldrig mere at skulle hælde et godt glas amerikansk vin i glasset er gruopvækkende, men ifølge forskerne er der stadig en chance for at vende billedet. Men det kræver, at der i en meget nær fremtid bliver skåret kraftigt ned på udslippet af drivhusgasser, der forpester vores atmosfære. Og her har amerikanerne jo indtil nu været meget uvillige til at deltage i internationale aftaler.
...........
    Vine med VM-logo blev et hit
    VM i fodbold er vel overstået, og bolden var ifølge Decanter ikke det eneste, der fik et ordentlig spark fremad. Også salget af tysk vin drønede derudad.
    Mens de i alt 64 fodboldkampe stod på, blev der solgt hele 2 millioner flasker vin – fortrinsvis Riesling – med det særlige VM-logo på etiketten. Det er lidt af en rekord under en fodboldturnering og ret utroligt, når man tænker på, at øl er Tysklands nationaldrik.
    Også i Schweiz, Holland, Østeuropa og Skandinavien gik logo-vinene som varmt brød.
    Derudover købte VIP-gæsterne under kampene yderligere 100.000 flasker tysk vin – dog uden det folkelige logo.
    Det var Det Tyske Vininstitut, der formedelst 750.000 Euro (cirka 5,6 millioner dkr.) havde købt rettighederne til VM-logoet, så der er selvsagt jubel i den lejr.
............
Marquis d’Alesme Becker solgt
Siden 1950’erne har 3. cru slottet Château Marquis d’Alesme Becker i Margaux været i familien Zugers eje. Nu har den franske entreprenør og polospiller Hubert Perrodo ifølge Decanter købt det af Jean-Claude Zuger for omkring 30 millioner euro (225 mio dkr.).
Zuger får dog lov til at beholde selve slottet, mens aktierne, produktionsanlæggene og de 28 hektar vinmarker går til Perrodo, der i øvrigt også ejer naboslottet Château Labégorce. Og det er her, han har tænkt sig at flytte produktionen af Marquis d’Alesme Beckers vine hen, så alt er samlet under én hat.
...........
15/07
.............
Vinlus på australske vinstokke
Ifølge ABC News har den frygtede vinlus Phylloxera vastatrix slået til i en vinmark i den australske stat Victoria.
Vinlusen angriber vinstokkenes rødder og dræber dermed langsomt, men sikkert hele planten. I slutningen af 1800-tallet truede den lille lus med at udrydde samtlige vinstokke i Europa. Det eneste, der reddede dem, var, at de blev podet på amerikanske rødder, der er tolerante over for lusen.
Det australske styreorgan for Phylloxera og vinindustri (Phylloxera and Grape Industry Board) opfordrer vinproducenterne i South Australia, der grænser op til Victoria, om at være på vagt. I dette vinøse smørhul står nemlig hele 70% af vinstokkene på egne upodede rødder.
...........
    Våbenhvile i Cava-krigen
    For ti år siden røg de to store spanske cava-producenter Codorníu og Freixenet i boblerne på hinanden. Codorníu anklagede Freixenet for at overtræde reglerne for modning af firmaets vine, og vinrådet, Consejo Regulador del Cava, holdt med Codorníu. Freixenet appellerede til Spaniens forfatningsdomstol, der afviste sagen.
    Så beskyldte Freixenet Codorníu for ulovlig brug af Pinot Noir i deres vine samt for at have kopieret den matterede flaske, som Freixenet bruger til sin Carta Nevada (se billedet). For præcis et år siden blev der sat punktum for denne sag, og det blev Freixenet, der løb af med sejren. Codorníu måtte trække alle sine matterede flasker tilbage fra markedet. Retssag efter retssag – en krig, der uden tvivl har skadet cava-industrien.
    Nu er krigen slut. Ifølge Just Drinks har Freixenet og Codorníu nedlagt våbnene. De har aftalt at trække en række retssager tilbage og betale hinanden ikke-offentliggjorte beløb i kompensation.
...........
38-37/06
.............
MENINGSMÅLING:
Hvad ser du på, når du køber vin?
Hvad styrer først og fremmest dit valg, når du går ud og køber vin? Hvad er det primære netop for dig?
* Er det fordi du kender vinen – at den har været godt omtalt eller er et kendt mærke?
* Går du efter distriktet eller landet?
* Ser du efter en bestemt druesort?
* Eller er prisen det primære for dig?
Fortæl os, hvad der er vigtigst netop for dig, når du i al almindelighed går ud og køber vin. Sæt en prik i skemaet herunder, og tryk på Send-knappen.

.............

03-02/07
...........
Opfattelsen af lugte er som fingeraftryk
Lugtesansen er ifølge Decanter langt vigtigere end smagesansen, når vi skal bedømme en vin. For mens vi kun kan skelne mellem nogle få hundrede forskellige smagsindtryk – sammensat af de fire smage surt, sødt, salt og bitter samt umami – så er vi i stand til at skelne mellem flere tusinde dufte.
Men lugten af en vin opfattes vidt forskelligt afhængigt af, hvem der har næsen nede i glasset. Til en vinsmagning vil én måske mene, at en rødvin dufter af roser, mens en anden hælder mere til læder.
Ifølge den amerikanske videnskabsmand Charles Wysocki fra Monell Chemical Senses Center i Philadelphia kan opfattelsen af, hvordan en vin lugter, sammenlignes med et fingeraftryk – det er en unik og helt igennem personlig sag.
En af årsagerne er, at der findes en række vin-relaterede dufte, som nogle af os er i stand til at opfange, mens andre slet ikke ænser dem. Det drejer sig fx om moskus, sandeltræ, pære, banan og visse blomsterdufte.

Lugte med flere facetter
Om vi kan lide en bestemt lugt eller ej, hænger i høj grad også sammen med det, vi forbinder den med.
Ved en særlig seance lod Charles Wysocki et panel af vinfolk fra hele verden lugte til forskellige flasker med forskellige etiketter på.
Når fx en etiket angav, at en skrap og let muggen lugt havde noget at gøre med mad, så forbandt de fleste i panelet lugten med ost og syntes egentlig, at den var meget behagelig.
Når selv samme lugt derimod blev forbundet med ordet menneskekrop, blev der rynket på næsen i lange baner.
...........
02-01/07
..........
15 postkort fra Peloponnes
VinAvisen var med, da en håndfuld internationale vinskribenter deltog i en præsentation af græske vine fra Peloponnes, dels i Athen og dels rundt omkring på vingårdene på den store halvø. Vi er i gang med at bringe 15 postkort. De første elleve kom i uge 26, uge 27 og uge 28, her er de to næste, og i næste uge slutter vi så serien.
...........

.....
    12. postkort fra Peloponnes:
    Han knækker stilkene til drueklaserne
    Domaine Skouras er skabt for tyve år siden af den dynamiske og karismatiske George Skouras i en lille landsby uden for Argos. Det er et topmoderne mønstervineri, der fremstiller 800.000 flasker om året og lagrer de bedste af vinene i 1000 barriques.
    – Ja, vi bruger træ, siger Skouras. – De bedste fade fra Frankrig, fra bødkeriet i Ampuis. Der bor min gode ven, Marcel Guigal.
    Skouras er uddannet ved vinuniversitetet i Dijon i Frankrig, og han har gjort et stort arbejde med sine kvalitetsvine både på originale græske druer og på internationale druer som Chardonnay, Viognier, Cabernet og Merlot.
    Til sin Viognier-hvidvin Eclectique bruger han et særligt trick. To uger før høsten knækker han stilkene til drueklaserne. Det betyder, at der ikke kommer mere vand og sukker til druerne, mens smag og aroma udvikler sig. Vinen fadlagres i seks måneder og er en vin i 150 kr.-klassen – der naturligvis har skruelåg.
    Skouras' vine importeres til Danmark af Dionysos Wines.
    .....
    13. postkort fra Peloponnes:
    Elegant vin på gamle vinstokke
    På nogle 70 år gamle vinstokke laver George Skouras sit flagskib, rødvinen Megas Oenos på 80% Agiorgitiko og 20% Cabernet Sauvignon – en stor rødvin med ren og fyldig frugt, kompleks og elegant. En Super-Nemea.
    Vingårdens største produktion ligger dog på vinen Saint George Nemea, der laves på 100% Agiorgitiko. Den kommer der 250.000 flasker af om året, og det er en rødvin med en ren frugt, tilpas syre, bløde tanniner og en lang eftersmag.
    For øjeblikket arbejder Skouras med en vin, der måske bliver Grækenlands svar på Spaniens Vega Sicilia Unico. Det lyder spændende.
    Skouras ønolog, Dimitra Trachani, traf vi også. Det er en lille dame, der synes at have styr på mange sager – når George Skouras ikke buldrer igennem vineriet og bestemmer.
    .....
08-33
.....................
Tyskerne giver en hånd med
Mandag i denne uge kommer seks tyske vinbønder til Fejø for at anlægge en vingård på en halv hektar.
De kommer fra Weingut Johanninger, der i en årrække har haft et tæt samarbejde med den danske vinmager Jens Michael Gundersen, og det er som et resultat af dette samarbejde, at de kommer herop for at hjælpe deres danske kollegaer.
Marken, som tyskerne tilplanter, tilhører Karin Hvidtfeldt og Jens Michael Gundersen, der er overbeviste om, at Fejø er et af de absolut bedste steder at dyrke vin i Danmark. De har registreret klimadata og lavet forsøg med vinavl på øen i tre år, og resultaterne har været så lovende, at de nu har erhvervet en ejendom, hvorfra de vil drive planteskole og forsyne de danske vinbønder med vinplanter.
Med Claus Meyers vinprojekt på naboøen Lilleø og de mange andre vingårde på Lolland, Falster og Møn tegner der sig et billede af Sydhavsøerne som et kommende dansk vindistrikt.
..........
44-43/07
...........
--....
    Den danske vinbranche
    * Flemming Hvelplund har ønsket at slutte som ErhvervsBladets vinskribent. Han afløses fra 1. august af Gitte Hindholm og Flemming Kyed, der på skift skal skrive vinstoffet.
    ...........--....
................
    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr. e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.
..............
28-29
.................
    Ugens vinøse billede
    Sibylle og Mogens Pind fra Almevin Agentur skriver, at de i lang tid har fulgt læsernes vinøse billeder i VinAvisen, og at de synes, at de fleste billeder er meget informerende og professionelle (det synes vi på VinAvisen også, så vi er glade for at bringe billederne – vi er i øvrigt snart ved at nå til den bageste ende i en lang kø, så flere billeder er velkomne).
    Nå, tilbage til Sibylle og Mogens Pind, der skriver: – Men hvad med et billede, hvor det hyggelige ved vinhøsten er i centrum?
    – Vores importfirma repræsenterer Weingut Christoph Steinmann i Franken, og vi forsømmer ikke at være med i de tre oktoberuger, hvor vinhøsten foregår – både i det hårde og i det behagelige. Som fx dette behagelige fælles måltid mellem de grønne vinstokke.
    – Billedet tog vi i oktober sidste år, da vi "holdt vesper" under høsten af den stædige drue Dornfelder – der gav os røde fingre for resten af ugen. Det foregik på familiens 15 hektar vinbjerge ned til floden Main, der giver et godt klima til Dornfelder, Riesling, Sylvaner, Bacchus og de andre cirka ti forskellige sorter hos Steinmann.

    Hvem kommer med det næste billede til os?
    Alle er fortsat velkomne til at sende os vinøse billeder. I får ikke nogen præmie, og I får heller ikke billeder retur - det orker vi ikke - så det er bedst, hvis I sender billederne digitalt i en nogenlunde god opløsning til anker@vinavisen.dk.
.........
>30/06
...........
    Tom Tit – den morsomme videnskab
    Annemarie K. Larsen skriver til os: – Nu har VinAvisen i to uger skrevet om de gamle grækere, der legede med deres drikkekopper og smed med vinsjatter. Både interessant og sjovt at vide.
    – Men der er også andre, der har leget med vinen. Se blot denne tegning fra det franske blad "Tom Tit - la science amusante", der udkom i sidste halvdel af 1800-tallet.
    – Er der nogen, der tør gøre bladet kunsten efter? Jeg tør ikke! Bladet henvendte sig ikke mindst til børn og unge. Utroligt, at det turde bringe tegningen. Nå, men det kan jo være, at den var sponsoreret af et glasværk ...
............ .............
6-31
...........
Smagte vine i denne uge
I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 24 vine. Af disse vine var der 17, som fik mere end to stjerner, og 12, som fik fem stjerner - altså præcis halvdelen. I alt 80 stjerner blev det til.
...........
...
Ring til importøren - klik på det blå navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
.....
.........
Mousserende vin


Pasqua, Prosecco della Marca Trevigiana IGT, Italien
39,95 kr., Amka
Blid og bællevenlig boblevin – en vin, der med sin gode, friske frugtfylde både er anvendelig til mad og alene som terrassevin. I smagen er der lidt toner af gær – ligesom i champagne. Prisen er utroligt lav i forhold til kvalitet og fornøjelse.


Tirelli, Stopai, Lambrusco Emilia IGT, Italien
65 kr., Carlo Merolli
En frisk og dejlig rød boblevin, der er yderst let at drikke. Hav straks endnu en flaske parat, for gæsterne vil elske den.




Hvidvin


Botalcura, Sauvignon Blanc, Reserve, Casablanca Valley, Chile 2005
72 kr., Haller Vine
Hvidvin med et meget rent og klart billede af den gode Sauvignon-drue – dejlig duft med mindelser om hyldeblomst og en frisk smag med syre, frugt og fedme i fin harmoni. Oplagt en vin til fisk og skaldyr.


Tapada de Coelheiros, Vinho Regional Alentejano, Portugal 2005
89 kr., Portugisisk Vinkælder
Dejlig hvidvin med en kraftig duft og smag og interessante toner lidt i retning af grapefrugt og eksotiske frugter, som støttes fint af en diskret fadlagring. Egnet både som ledsager til lettere retter – samt fisk og skaldyr, naturligvis – men også som terrassevin og apéritif.


Pirineos, Mesache, Somontano, Spanien 2004
49,75 kr. ved 12 flasker, Vintjeneren.dk
Pirineos betyder Pyrenæerne på spansk og distriktet Somontano (under bjergene) ligger jo netop på sydsiden af den lange bjergkæde. ("So" kommer af latin "sub" og betyder "under", og bjerg hedder "montaña" på spansk – Somontano). Hvidvinen her er et fortræffeligt bekendtskab med en dejlig duft og en smag, der fylder munden med frisk frugt. Vinen er overordentlig nem at drikke og lidt af et fund til prisen.


Suavia, Monte Carbonare, Soave Classico, Italien 2004
112 kr., Jysk Vin
Interessant hvidvin med fin duft og en ren og frugtagtig smag med fin syre. En vin, som man med største fornøjelse kan drikke fx til fisk og skaldyr – eller som terrassevin.


Villa Lucia, Castellani, Pinot Grigio, Venezie IGT, Italien 2005
54,75 kr., indtil 17. september: 39,67 kr. ved 3 flasker, Skjold Burne
Krydret hvidvin, der vil være en udmærket ledsager til mad. En god hverdags-vin.


Domaine de la Prose, Saint-Georges d’Orgues, Coteaux du Languedoc, Frankrig 2004
59,95 kr., The Wine Company
En enkel, men venlig hvidvin med en ren og forfriskende frugtsmag. God og anvendelig hverdagsvin.




Rosévin


Domaine Paul Autard, Rosé, Côtes du Rhône, Frankrig 2004
59 kr., Kjergaard Vinimport
Fyldig og dejlig rosé, som man drikker med største fornøjelse. Kraftig er den også, men trods 14% alkohol er den ikke spor sprittet. Glimrende til mad. Prisen er rimelig – den gav den femte stjerne.


Domaine de Fontenille, Côte du Luberon, Frankrig 2005
65 kr., Oxholm Vin
En meget lækker og elegant rosé, der virkelig fylder munden med mange facetter. Anvendelig både til mad og som apéritif. Billig i forhold til den fremragende kvalitet.




Rødvin


Monregale, Montepulciano d’Abruzzo, Italien 2003
59,50 kr., Irma
Montepulciano er en by i det italienske Toscana. Men det er også navnet på en drue i regionen Abruzzo på læggen af den italienske støvle, og druen kan levere most til glimrende rødvine – som fx denne her på økologisk dyrkede druer. Det er en ret let vin med en dejlig afrundet druesmag, velegnet som en meget alsidig hverdagsvin.


Raka, Biography Shiraz, Western Cape, Sydafrika 2004
118 kr., Syd Afrika Vinimport
En rødvin helt i top. Blød, lækker, tæt, krydret. Luft den gerne ved at plaske den over i en karaffel et par timer før måltidet. Flot til en saftig bøf.


Domaine Saint-François, Les Charmes, Santenay, Frankrig 2004
79 kr., Fionia Vin
Til prisen en rigtig god Bourgogne-rødvin med en raffineret smag fra Pinot Noir-druen. Glimrende vin til mange retter. Prisen er meget attraktiv.


Vinha da Tapada Coelheiros, Vinho Regional Alentejano, Portugal 2004
75 kr., Portugisisk Vinkælder
En rigtig dejlig rødvin med karakter og spændende frugt med mange nuancer – kirsebær, solbær, blomme. Meget anvendelig vin.


Squinzano, Cantine due Palme, Italien 2004
49,95 kr. ved 12 flasker, Philipson Wine
En rødvin, der dufter markant af chokolade og banan. Smagen er imødekommende og byder på blandt andet jordbær og andre søde bær. En rund og blød vin, som mange vil kunne lide.


In Situ, Winemakers Selection, Syrah, Aconcagua Valley, Chile 2004
79 kr., Glud Vin
En fed rødvin. Måske lidt rigeligt mainstream med kraftig duft og smag, frugt, alkohol, sødme ... Ikke Mozart, men Sousa.


Deakin Estate, Artisan’s Blend, Shiraz / Cabernet Sauvignon, Victoria, Australien 2004
50 kr., Vinens Verden
En krydret duft og en ren frugtsmag præger denne gode hverdags-rødvin. Det vil være en god idé at plaske den over i en karaffel et par timer før måltidet. Gem den gerne et år eller to. Flasken har skruelåg og en rimelig pris.




Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk.