Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 08, 2008



,,,,,,,,,,,,,,,
Vin-aktuelt i uge 8
18. februar til 24. februar 2008
,,,,,,,,,,,,,,

VinAvisen uge 5,,,,,,,,VinAvisen uge 6,,,,,,,,VinAvisen uge 7

,,,,,,,,,,,,,,,
    ,,,,,,,
    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt pr, e-mail hver uge. Klik her! På samme side kan du ændre din adresse eller melde fra. Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.
    ,,,,,,,
    ,,,,,,,
    Søg i 500 tidligere VinAviser


    Du kan også søge via Google, hvor du kan skrive flere søgeord i vild uorden. Tilføjer du site:vinavisen, søger Google kun i VinAvisen, og du henvises ikke til alle de mange hjemmesider, hvorpå VinAvisen er nævnt.
,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,
08-09
,,,,,,,,,,,,,,,
Endnu et fransk forbud
De i forvejen trængte franske vinproducenter står måske over for endnu et problem. I øjeblikket overvejer den alkohol-forskrækkede franske regering nemlig at forbyde salget af alkohol fra landets 13.300 tankstationer – som det er nu, må de sælge alkohol fra kl. 6 til 22.
Ifølge de franske aviser mener regeringen, at alkoholsalget ansporer til spirituskørsel, og at et forbud vil kunne reducere antallet af ulykker på vejene. Man regner med, at det årlige antal af trafikdræbte i Frankrig i 2012 vil runde 3000.
Foreningen Vin et Société ryster på hovedet ad regeringens overvejelser om et forbud. Den primære årsag til, at folk dør i trafikken, er ikke spirituskørsel, men simpelt hen at de kører for stærkt, lyder det herfra.

Man undrer sig
Det truende forbud følger i hælene på dommen over avisen Le Parisien, der bragte en artikel om champagne uden at skrive, at det er livsfarligt at drikke champagne – og i hælene på dommen over bryggeriet Heineken, der på sin franske hjemmeside havde skrevet, at øl smager godt.
Man undrer sig over, at de franske lovgivere ikke forstår, at nydelsen af vin – naturligvis inden for lovens rammer – er en del af fransk kultur, og at produktionen af vin er en vigtig del af landets økonomi.
Og man undrer sig over, at man ikke reviderer den gamle Evin-lov, der er helt ude af trit med udviklingen i samfundet – fx opdagelsen af vinens helsebringende egenskaber, det stadigt faldende forbrug af vin og internettets muligheder for oplysning og påvirkning af drikkemønsteret.
Det synes, som om franske lovgivere og domstole overhovedet ikke formår at skelne mellem levnedsmidlet vin og rusmidlet alkohol.

Forbudt at sætte flasker på brædder
Men vore svenske brødre er nu lige så rabiate. Forleden forelagde den svenske konsumentombudsman vinimportøren Vinunic en bøde på 200.000 skr.
Hvad havde Vinunic gjort? Jo, firmaet havde bragt en annonce, hvori man så, at en vinflaske stod på et bræt, og i baggrunden kunne man skimte nogle egetræsfade.
– Det er en overtrædelse af loven, siger konsumentombudsmannens jurist, Mattias Grundström. – Baggrunden skal være helt neutral.
Utroligt, at svenskerne finder sig i det. Lad os håbe, at vi aldrig her i Danmark får politikere, der i forsøg på at profilere sig selv fremsætter forslag om lignende tåbelige love.
,,,,,,,,,,,,,,,
08-09
,,,,,,,,,,,,,,,
Klima og vin
Fredag og lørdag afholdt man for anden gang en konference om klimaforandringernes betydning for dyrkningen af vin. Det skete i Barcelona, og fremmødet var stort. Ved den første konference i 2006 var der 75 deltagere. I år var der 350 fra 36 lande.
Kun var arrangøren, Pancho Campo, skuffet over, at næsten ingen spanske vinfolk deltog i konferencen. Til Decanter siger han:
– Den katalanske regering har ydet en stor støtte til konferencen, men kun 5% af deltagerne var spaniere. Jeg er lykkelig over, at Miguel Torres var med – han er en virkelig pionér. Men han var den eneste spanske vinmager. Jeg finder det utroligt, at der ikke var nogen med fra Ribera del Duero eller Rioja.
,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,
    Ikke mere snyd med årgangen
    Holger Volsing, der bor i Shanghai og arbejder med vin i Kina, skriver til os, at den kinesiske regering netop har indført en ny lov, der kræver, at mindst 80% af vinen i en flaske skal stamme fra den årgang, der står på etiketten.
    Det lyder måske som en selvfølge, men det har det bestemt ikke været for kineserne. Hidtil har vinhusene nemlig kunnet sætte en hvilken som helst årgang på flasken – uanset hvornår indholdet var fremstillet.
    I Kina er visse årgange fra bestemte vinhuse ligefrem i høj kurs hos forbrugerne. Det gælder fx Château Changyu 1995 – der kun har eksisteret siden 2001!
Privat initiativ hjælper Systemet
Svenskerne kan gå ind på alverdens hjemmesider og købe vin over nettet. Men de kan ikke e-handle med Systembolaget, og de vil næppe komme til det de første par år.
Det har ført til et privat initiativ med internetportaler som vinguiden.com og vinportalen.se – en fiffig løsning mellem kunderne og Systembolaget.
Kunderne kan bestille deres vine via nettet, og når vinene er klar til afhentning, får kunderne en SMS.
Pengene til at drive portalerne henter udbyderne hos vinimportørerne. Hvor store beløb, det drejer sig om, vil de ikke oplyse.
,,,,,,,,,,,,,,,
08-10
..........,,,,,,,,,,,,,,,
Røre i vindammen
I sidste uge skrev vi om Alain-Dominique Perrin, ejeren af Château Lagrézette i Cahors og direktør for luksuskoncernen Richemont med mærker som Cartier, Van Cleef & Arpels, Piaget, Dunhill og Montblanc fyldepenne.
I en artikel i vinbladet Revue du Vin har Perrin kaldt Bordeaux årgang 2007 for sølle og påpeget, at en pris på 500 euro (cirka 3700 kr.) for en flaske af denne årgang vil være direkte "umoralsk". Vinslottene bør være realistiske og sætte priserne ned til under 100 euro (745 kr.) pr. flaske, skrev han.
Ifølge Perrin betaler forbrugerne ved primeursalget ofte 80 gange så meget for en flaske vin, som det har kostet at fremstille den.
Perrins angreb har forårsaget røre i vindammen, hvilket blandt andet fremgår af en række læserbreve i Decanter. Her kommer et udpluk:

Priser og moral
* Prisen på luksusvarer har altid kun meget lidt at gøre med deres produktionsomkostninger. Læseren påpeger, at det burde Perrin da være den første til at erkende – han, som er leder af en luksuskoncern.
* Det er forkert af Perrin at tale om moral i forbindelse med priser, der jo er et rent markedsanliggende og et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Så længe forbrugerne er villige til at betale de skyhøje priser ved primeursalget, så er det helt i orden.
* Når man drikker en flaske ædel Bordeaux-vin, så ved man, at den er autentisk – stammer fra et bestemt vinslot i en bestemt appellation. Og det er helt klart, at man bør betale for den autenticitet. Det er meget værre med mange andre luksusprodukter, fx fyldepenne, som fremstilles på en eller anden fabrik i Østen, hvor der også fremstilles andre fyldepenne-mærker.
* Endnu en læser filosoferer over, hvor mange andre gode flasker, man kan få for en enkelt flaske Latour, og han når frem til et par flasker DRC Grands Echezeaux, 12 flasker Beaucastel, seks flasker Ridge Montebello eller tre flasker Hermitage, der har fået tildelt 100 point af Robert Parker.
,,,,,,,,,,,,,,
50-23
,,,,,,,,,,,,,,,
    William Koch giver ikke op
    Vinsvindelsagen William Koch contra Hardy Rodenstock ruller stadig. Koch havde, som vi skrev i uge 5, lagt sag an mod Rodenstock ved en retsinstans i New York, men sagen blev i sidste måned afvist. Dommeren mente ikke, at Koch havde beviser nok for, at Rodenstock, der bor i Tyskland, regelmæssigt havde haft forretninger i New York. Og det var kun, hvis han havde haft det, at retten havde myndighed til at tage sagen op.
    Koch giver dog ikke op. Nu har han ifølge Wine Spectator igen lagt sag an ved retten i New York og denne gang med en række beviser i bagagen. For, som han hævder, så har Rodenstock egenhændigt leveret tre af de forfalskede flasker til ham i New York, og den sidste Rodenstock-flaske købte Koch på en auktion hos Zachys – ligeledes i den amerikanske storby.

    Link til artikel om svindelaffæren
    I sidste uge fortalte vi om de to film, der er på vej om William Koch, Hardy Rodenstock og de forfalskede flasker.
    Den ene film bygger på en artikel i The New Yorker om Kochs efterforskning af sagen, og vinimportøren Harro Hallmann har været så venlig at gøre os opmærksomme på, at hele artiklen ligger på bladets hjemmeside.
,,,,,,,,,,,,,,,
Spansk topvinhus solgt til LVMH
Det er gået stærkt for det spanske vindistrikt Toro. For ti år siden var der kun syv vinhuse i distriktet, i dag er der omkring 50. Og der fremstilles adskillige vine i verdensklasse, hvilket vinene fra top-bodegaen Numanthia-Termes er et eksempel på.
Luksuskoncernen LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), der blandt andet ejer champagnehusene Veuve Clicquot og Moët & Chandon, har længe haft netop denne bodega i kikkerten. Nu har koncernen så ifølge Wine Spectator købt den af familien Eguren, der grundlagde den i 1998.
LVMH har ved købet erhvervet vinhuset med alt produktionsudstyr samt 40 hektar vinmarker – inklusive den 1 hektar store vinmark Termanthia, der leverer druer til vinhusets flagskib af samme navn.
Familien Eguren har ikke tænkt sig at læne sig tilbage og nyde alle pengene. Den ejer også tre bodegaer i Rioja – Bodegas Sierra Cantabria, Señorio de San Vincente og Vinedos de Páganos – samt et nyt vinhus i Toro kun nogle få hundrede meter fra Numanthia-Termes.,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,
34/07
,,,,,,,,,,,,,,,
Niveaumåler på boksvin
WOW News har interviewet det svenske Systembolags nye indkøbsdirektør, Marie Nygren, og af interviewet fremgår det, at monopolet allerede til efteråret vil lancere en vinboks med niveaumåler.
Ikke mindst i Sverige er der et stort marked for bib-vin (bag-in-box) – som vi danskere egentlig burde kalde sik-vin (sæk-i-kasse) – og internationalt arbejder man meget med udvikling af denne på mange måder nyttige forpakning.
Vi vil sikkert også en dag se en løsning på problemet med at åbne sådan en boks og få fisket den lille hane frem. Det problem er langtfra løst, og operationen må kunne klares på en smartere måde end i dag.

Sommelier-konkurrence mister sponsor
I seksten år har champagnehuset Ruinart sponsoreret Sommelier of the Year – en konkurrence, arrangeret af det britiske Academy of Food and Wine Services, hvori årets dygtigste sommelier kåres.
Nu har Ruinart imidlertid lukket for pengekassen med den begrundelse, at sommelier-jobbet er blevet så populært, og at konkurrencen har fået så meget vind i sejlene, at den må kunne klare sig uden økonomisk støtte. Det var noget andet i tidernes morgen, da konkurrencen virkelig havde brug for at blive promoveret.
Nu søger akademiet en ny sponsor – og ifølge Decanter behøver det ikke at være et champagnehus.
,,,,,,,,,,,,,,,
>30
.............
    Ned med Merlot
    I 2005 tromlede filmen "Sideways" frem med sin hyldest til druen Pinot Noir, og i kølvandet på filmen red Pinot Noir-vinene på en ren popularitetsbølge. I de første tre måneder steg salget af Pinot Noir-vine i USA med hele 16%.
    I filmen berømmede hovedpersonen, antihelten Miles (på billedet), i høje toner vine fremstillet på Pinot Noir. Til gengæld kunne han ikke fordrage Merlot. Da han stod foran indgangen til restaurant Hitching Post i Santa Barbara, råbte han ligefrem: "Hvis nogen bestiller Merlot, så går jeg".

    Op med Merlot
    Miles’ barske ord fik interessen for Merlot-vin – i hvert fald i Santa Barbara – til at dykke yderligere. Men det forsøger ejerne af restaurant Hitching Post nu at ændre. De laver nemlig også vin og er allerede kommet på markedet med to Merlot’er, der til juni bliver efterfulgt af en tredje.
    Ejerne mener, at det er synd, at Merlot er så upopulær – især da vinproducenterne i området er blevet utroligt dygtige til at fremstille vine på druen.

    Merlot billigere end Pinot
    I det hele taget er salget af Merlot-vine på vej op i USA. I året op til december 2007 steg det med 6% i værdi. Og hos Blackstone Winery, hvis Merlot er USA’s mest solgte rødvin, var springet 11,6%.
    Trods populariteten efter "Sideways" sælges der stadig mindre end halvt så meget Pinot Noir som Merlot, Chardonnay eller Cabernet Sauvignon. De tre druer står tilsammen for 45% af salget i USA.
    En af Decanters læsere skriver, at ikke kun er Merlot-vinenes kvalitet øget, forbrugerne er også begyndt at lægge mærke til, at Merlot er billigere end Pinot Noir. Efter hans mening er billig Pinot rædselsfuldt udrikkelig, mens billig Merlot er et bedre bud på hverdagsvin.
,,,,,,,,,,,,,,,
08-33
,,,,,,,,,,,,,,,,
15 postkort fra Penedès
I sidste uge sendte Anker de første fire ud af i alt femten postkort om et fantastisk vinhus, som den store spanske vinmand Miguel Torres netop har indviet. Her kommer de næste tre postkort.


..................
    Postkort nr. 5 fra Penedès:
    Hans ungdoms bil
    Familien Torres har dyrket vin siden 1600-tallet. I de første 2-300 år gav det dog hverken til dagen eller vejen, så i 1870 drog Miguel Torres oldefar, Don Jaime, til Amerika for at prøve lykken.
    Lykken var med ham. Han tjente så mange penge, at han kunne tage tilbage til Vilafranca og bygge en bodega.
    I 1932 overtog hans sønnesøn, Miguel, firmaet, men måtte få år senere se det hele lagt i grus under den spanske borgerkrig. Don Miguel og hans kone gav imidlertid ikke op. De rejste rundt i deres gamle bil for at sælge vin, og det lykkedes dem at genopbygge firmaet.
    På museet viser deres søn, nutidens Miguel Torres (f. 1941), med stolthed den bil, som han selv i sin ungdom brugte, da han kørte omkring og solgte vin.
    .......

..................
    Postkort nr. 6 fra Penedès:
    En fornyer i spansk vin
    Miguel Torres har haft stor betydning for udviklingen i spansk vin. Han er uddannet i Frankrigs Bourgogne-distrikt på universitetet i Dijon, og han er en af verdens mest begavede og progressive vinfolk.
    I 1966 overtog han roret efter sin far. Vinhuset var allerede da internationalt anerkendt, men det blev Miguel Torres, som for alvor gjorde vinhuset til et af verdens mest berømte. Evigt eksperimenterende søgte han nye veje, altid på jagt efter kvalitet og fornyelse.
    Han opkøbte vinmarker rundt omkring i Penedès efter et nøje studium af mikroklimaerne i de forskellige højder over havet. Han var den første, der indførte koldgæringen i Spanien – denne i dag helt uundværlige teknik. Og han var faktisk også den første, der gik i gang med at forny fadlagringen, idet han indførte fade, hvori kun de udskiftelige endestykker var af egetræ, mens resten blot var en stålcylinder.
    Miguel Torres siger selv for sjov, at der er tre appellationer i Spanien: Rioja, Penedès og Torres.
    Og så kan vi da lige tilføje, at han med købet af vingården Santa Digna i 1979 i Curicó-dalen viste, at det er muligt at lave god vin på chilensk jord. Faktisk lagde han frøet til den chilenske vinindustris succes.
    .......

.......
    Postkort nr. 7 fra Penedès:
    En datter og en søn
    Under den store fest fredag aften (omtalt i de første postkort) og under den næste dags program lagde Miguel Torres ikke skjul på, at han går på pension, når han om tre år fylder 70 – idet han naturligvis fortsætter som formand for bestyrelsen. Men næste generation er for længst i gang i vinhuset.
    Datteren Mireia, stående på billedet her, er med i teamet af vinmagere og har blandt andet skabt den populære vin Nerola. Og hendes bror, Miguel, har i flere år ledet vingården Jean León, som Torres købte i 1995. I dag er han direktør for Torres' marketing.
    Som et led i det tætpakkede program deltog vi i en smagning af Torres’ topvin, Mas La Plana. Den blev kyndigt ledet af Mireia. I næste uges postkort fortæller vi mere om smagningen og historien bag vinen.
    .......
,,,,,,,,,,,,,,,
18-17
,,,,,,,,,,,,,,
Tre fjerdedele valgte gruppe A
I sidste uge udsatte vi vore tålmodige læsere for endnu en lille meningsmåling med et simpelt spørgsmål:
I hvilken af disse to grupper af lande og vinregioner henter du som oftest din vin:
      A. Italien, Rhônedalen, Bourgogne, Spanien?
      B. Australien, Chile, Argentina, Californien?
Eller mere enkelt: Foretrækker du ...
      A. Smagen af kirsebær i en Chianti?
      B. Smagen af blommer i en australsk Shiraz?
I alt 2555 ulejligede sig med at sætte en prik i spørgeskemaet, og til højre ses resultatet: Hele 78,2 valgte gruppe A – dvs. de lette, saftige, ikke så alkoholiske vine med europæisk afsenderadresse. Og dermed er tre fjerdele af vore læsere på linie med en trend, der ses mere og mere hos mange vinnydere – men som ikke helt er i overensstemmelse med de aktuelle salgstal hos supermarkederne.

Jo ældre man er, desto mere til gruppe A
Ideen med vores rundspørge fik vi fra Canada, hvor vinbladet Vin Québec har lavet en lignende måling. Bladet har ikke offentliggjort konkrete tal, men fastslår, at i Québec findes de fleste unge samt de engelsktalende i gruppe B, mens de fransktalende findes i gruppe A. Endvidere skriver Vin Québec, at amerikanerne er til B, mens briterne ofte er til A, og franskmænd, spaniere og italienere klart er til A.
Og jo mere vin, man drikker, og jo ældre man er, desto mere foretrækker man vine i gruppe A, som man generelt finder mere elegante, mere syreprægede, mindre robuste og med større finesse.
Vinene i gruppe B opfattes derimod som mere frugtagtige, ofte fattige på syre og mere søde. Og dem er der naturligvis også et publikum til.


De elsker de pluskæbede vine
Det canadiske vinblad Vin Québec nævner også, at de amerikanske smagsdommere i Wine Advocate (Robert Parker) og Wine Spectator udpræget er til gruppe B. De har meget svært ved at give 92 point til en vin, der ikke er pluskæbet (joufflu – et godt fransk ord, som Vin Québec her benytter, og som vi med største fornøjelse vil hugge).
Derimod er britiske og franske vinskribenter fortrinsvis til vine i gruppe A – og det er VinAvisens smagepanel vist egentlig også.
Men som nævnt i sidste uge er der tale om et meget forenklet billede. Der kan komme nogle alkoholiske bamser fra Languedoc og Syditalien, og der kan komme elegante type A-vine fra de oversøiske lande. Men trenden synes at være klar.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
34/07
,,,,,,,,,,,,,,,
    Slut med springende propper
    En champagneprop skal ikke springe ud af flasken, men derimod lirkes op, så den forlader flasken med "et suk".
    For de mange, der synes, at det er svært at styre boblevinenes propper, er der nu hjælp at hente i form af DescorJet, en vinoplukker beregnet til champagne og andre mousserende vine.
    Oplukkeren, der netop har vundet en guldmedalje ved en international udstilling af opfindelser i Schweiz, kan betjenes med én hånd. Når ståltråden er fjernet fra proppen, sættes oplukkeren ned over flaskehalsen, hvorefter der trykkes let – og vupti, så løsnes proppen på den helt rigtige måde.
    DescorJet, der er fremstillet af rustfrit stål, forhandles blandt andet af det britiske Wine Gift Center.
,,,,,,,,,,,,,,,
En vin til 200.000 kr. til middagen
Det er utroligt, hvilke problemer man kan løbe ind i, hvis man virkelig er ved muffen.
I stjernerestauranten Zafferano i London bestilte en gæst en flaske Château Pétrus i årgangen 1961, der anses for at være en af de bedste, der nogensinde har været i Bordeaux. Prisen var da også 18.000 pund (cirka 180.000 kr.).
Gæsten fik, som det sig hør og bør, forevist korkproppen og hævdede derefter, at vinen efter al sandsynlighed var forfalsket. Proppen var nemlig ikke forsynet med et mærke, der viser, hvor og hvornår vinen er fremstillet.
Mysteriet blev dog ifølge avisen The Evening Standard ikke opklaret – det viste sig nemlig, at vinen var gået over og helt havde tabt pusten. Flasken blev derfor bragt ud igen, og gæsten valgte så i stedet en Château Mouton Rothschild 1945 til 20.000 pund (cirka 200.000 kr.).
,,,,,,,,,,,,,,,
    Elefant på job som vinmager
    Elefanten Harry i den sydafrikanske Knysna Elephant Park har fået et ganske særligt hverv: At trampe druer.
    Og man kan være helt sikker på, at druerne bliver mast – Harry er 3,2 meter høj og vejer fire tons!
    Tramperiet er udelukkende symbolsk og foregår ifølge avisen Pretoria News som et led i markedsføringen af en ny serie vine fra vinhuset Boplaas med navnet Boplaas Elephant.
    Den første af vinene, en Chardonnay, ventes på hylderne i de sydafrikanske vinforretninger om cirka to måneder. Dernæst følger en rosé og en rødvin.
    En del af pengene fra salget går til en miljøbevarende forening.
,,,,,,,,,,,,,,
6-9
,,,,,,,,,,,,,,,,,
.....................

Redaktion: Mariette Tiedemann, mariette@vinavisen.dk.
.....................
Diageo svigter Absolut til fordel for Ketel One
Som nævnt i VinAvisen i sidste uge er de potentielle købere til Vin&Sprit begyndt at komme med deres bud på en købspris.
Det, som de fleste af bejlerne er interesserede i, er dog vodkamærket Absolut, som ejes af Vin&Sprit, og her har verdens største spirituskoncern, britiske Diageo, også ventet i kulissen. Men det gør Diageo ikke mere, idet koncernen ifølge Just Drinks nu har valgt at købe halvdelen af ejerskabet samt distributionsrettighederne på verdensplan til vodkamærket Ketel One.
Købssummen er 900 millioner dollars (cirka 4,6 milliarder kr.), men Ketel One sælger også ganske godt – næsten 23 millioner flasker om året, hvoraf de 97% ender på det amerikanske marked.

Kan påvirke købet af Absolut
Nu er det spørgsmålet, om Diageos erhvervelse af Ketel One vil få betydning for salget af Absolut.
Den, som i sidste ende køber vodkamærket, vil uden tvivl gå en tid i møde med hård konkurrence fra Ketel One, der ligesom Absolut hører til i eliten inden for vodkamærker. Og dette forhold vil kunne få prisen på Vin&Sprit til at dykke. Prisen forventes ellers at ville ligge på omkring 6 milliarder dollars (cirka 30,5 milliarder kr.).
På den anden side kan Diageos køb også virke direkte modsat og sparke prisen i vejret, da købet er et tegn på, at vodka er værd at investere i.
................
................

................
    Verdens første messe for spiritus
    I uge 27 sidste år nævnte vi, at arrangørerne bag den årlige internationale vinmesse, London International Wine Fair, havde tænkt sig at slå dørene op for den første handelsmesse nogensinde udelukkende for spiritus.
    Nu kommer der handling bag tanken i form af spiritusmessen Distil, der afholdes d. 20.-22. maj i messecenteret ExCel i London.
    Her vil små og store spiritusproducenter og -forhandlere fra hele verden præsentere deres produkter, og der vil være undervisning, debatter og meget mere – alt sammen med udgangspunkt i de stærke sager. Man kan læse mere om spiritusmessen ved at klikke her.
Rapport om vodka på verdensplan
Just Drinks har netop udsendt en rapport, der tager pulsen på det globale vodkamarked her og nu og samtidig kaster et blik i krystalkuglen frem til år 2013.
Af rapporten fremgår det blandt andet, at salget af vodka er på stadig fremmarch. I 2006 steg det med 1,6% og nåede dermed op på 6,16 milliarder flasker.
Vodka med smagstilsætning er blevet det store hit og har således en del af æren for stigningen. Også lanceringen af premium vodkamærker af højeste kvalitet spiller en rolle.
Inden for det globale rejsemarked går det også vældig godt med salget, der i 2006 lå på omkring 22 millioner liter vodka.
Til de førende vodkamærker hører fortsat Smirnoff, Cîroc, Absolut, Grey Goose, Eristoff, Stolichnaya og Finlandia.
................
    ...............
    Ugens smagte whiskyer

    Den stærke side er i gang med en omfattende smagning af skotsk whisky, der vil løbe over de næste uger. Vi anmelder både blended og single malt whiskyer og giver dem stjerner efter, hvordan de udmærker sig inden for deres respektive kategorier. Til denne uge har vi smagt fire single malts, og alle de smagekommentarer og stjerner, vi samler uge for uge, findes på en særlig side. På samme vis kan resultatet af den nyligt afsluttede cognac-smagning ses ved at klikke her.




    Single Malt


    Bunnahabhain, 1997 Single Malt Scotch Whisky, Islay, Skotland, 46%
    375 kr., Skovgaard Vine
    En fyldig, mild og rund duft møder næsen, når man lugter til denne skønne whisky, mens en vis sødme med et strejf af røg præger smagen. Sødmen bliver mere fremtrædende med et par dråber vand i. En rigtig lækker sag til en kold vinteraften.


    BenRiach, 12 Years Old Single Malt Scotch Whisky, Speyside, Skotland 43%
    314 kr., Mac Y
    En fyldig, blød og rund whisky med en markant sødme og en anelse modne appelsiner og brændt karamel i eftersmagen. Sagen for den, der skal smage whisky for første gang.


    Springbank, 10 Years Old Single Malt, Campbeltown, Skotland, 46%
    395 kr., Juul's Vin & Spiritus
    En meget lækker whisky med en frisk duft og en kraftig, koncentreret og let krydret smag.


    Old Pulteney, 12 Years Old Single Malt Scotch Whisky, Skotland, 40%
    365 kr., Mac Y
    Tang og salt havvand er det første, man tænker på, når det gælder duften af denne whisky. Smagen er blød og rund, men forsvinder lidt hurtigt.
    ...............
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
44-43/08
,,,,,,,,,,,,,,,
.........
VinAvisens Vinauktion: Snaps under den digitale hammer
Naturligvis udbydes der også dansk akvavit i VinAvisens Vinauktion, og i de kommende dage er der hammerslag på hele tre partier.
Det første ser ud til at være noget af en mundfuld. Det er simpelt hen de sidste 24 årgange julesnaps i original emballage til en begynderpris af 4000 kr.
Senere kommer så en julesnaps i årgang 1982 til 1000 kr. og et par dage senere 100 års Jubilæums-akvaviten, også til 1000 kr. – eller hvor højt den nu bydes op.
Jo, trods vinterferie er der stadig gang i VinAvisens Vinauktion. Og glem ikke, at auktionen er helt gratis for både sælger og køber. Vi kender ikke ordene salær og gebyr.
Har du spørgsmål vedrørende vinauktionen, er du meget velkommen til at skrive til auktionens webmaster Steen Petersen.
.........

..................
,,,,,,,,,,,,,,
    --,,,,,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * A Vinstouw har optaget forhandlingen af Brunello-vinene fra Casiano Colombaio i det italienske Montalcino.
    * Valuewine har optaget importen af vinene fra Bodegas Amezola de la Mora i Rioja.
    * Nye importører i vores database er i denne uge disse tre:
    * Special Wine Company, Engdraget 8, 4600 Køge.
    * CapeWine4Trade, a division of Stellenbosch Group, Sluseholmen 2-4, 2450 København SV.
    * Richard Naef, Odensevej 28, 4700 Næstved.
    ,,,,,,,,--,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,
    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr, e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke af få en masse spam.
,,,,,,,,,,,,,,,
>33/08
,,,,........
Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
,,,,...........,,,
.....

,
    Lars Gregersen (f. 1964) er den ene halvdel af vinfirma Lago-Import. Den anden halvdel er hans kompagnon Ole Andreasen – og navnet på deres firma er ganske enkelt en kombination af forbogstaverne i Lars, Andreasen, Gregersen og Ole.
    Lago-Import er beliggende i Nakskov, men leverer vin og spiritus til et netværk af mere end 100 professionelle vinhandlere fordelt over hele landet. Selv kommer Lars Gregersen fra bankverdenen, hvor han i en længere årrække var marketingchef i en lokal bank på Lolland. Uddannelsesmæssigt er han HD i afsætningsøkonomi, der blev læst på aftenskole sideløbende med finansdiplomstudiet.
    Men vin har altid været hans store fritidsinteresse, og i 1989 etablerede han sammen med Ole Andreasen Lago-Import, da de to mente, at deres privatforbrug nødvendiggjorde egen import. I starten var det naturligvis ren garageimport, men efterhånden tog den vinøse hobby så megen tid, at Lars Gregersen i 1995 valgte at forlade banken og hellige sig vinen.
    Lago importerer i dag vine fra Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Chile, Australien, Argentina og Canada. Firmaet er dog specielt fokuseret på klassiske europæiske produkter, og i særdeleshed har Lago stor fokus på vine fra Bordeaux. På spiritussiden er firmaet en af landets største importører af skotsk maltwhisky, men også cognac er et vigtigt element i sortimentet.
    Kendte huse er bl.a. Château d’Angludet i Margaux, De Venoge Champagne, Julien Meyer i Alsace, de italienske vinhuse Travaglini og Gigi Rosso i Piemonte, Salvaterra i Veneto og Fornacina i Toscana, Vallegre i det portugisiske Douro, La Fortuna i Chile, Duncan Taylor i Skotland og Maxime Trijol i Cognac.
    Lars Gregersen er en meget flittig foredragsholder og er ofte at finde rundt i landet, når lokale vinhandlere afholder en aftensmagning. Det bliver som regel til mellem 50-60 aftener om året.
    En del af fritiden går med at udvikle og forfine produktionen af Lars Gregersen og Ole Andreasens egen vin Odin, der produceres i Bordeaux. Første årgang på markedet blev 2005, der på det nærmeste blev revet væk, før den landede i Danmark.
    Lago har etableret et uddannelseslegat, der yder økonomisk bistand til unge, der er ansat i specialhandlen og evt. under uddannelse i vin- og spiritusbranchen. Flere informationer kan findes ved at klikke her.
    Adresse: Lago-Import I/S, Linkøpingvej 33, 4900 Nakskov, tlf.: 54 92 74 00, e-mail: lago@lago.dk, www.lago.dk.
,,,,,,,,,,,,,,
07-10
,,,,,,,,,,,,,,
    Ugens vinøse billede
    I sidste måned var seks tjenerelever og nyuddannede fra Hotel- og Restaurantskolen i København på studietur i Emilia-Romagna i Norditalien, og fra en spændende tur har Brian Gronemann sendt os dette billede af nogle små og meget lækre træfade.
    Fadene bruges til lagring af aceto balsamico – den balsamisk duftende eddike fra Emilia-Romagna.
    Eddiken på druesorterne Lambrusco og Trebbiano lagres typisk på syv forskellige fade, idet man ofte lægger for med et stort egetræsfad. Derefter flyttes den stadig mere og mere koncentrerede eddike over på fade af blandt andet kirsebærtræ, asketræ og morbærtræ.
    100 kg druer giver cirka 2 liter aceto balsamico, og de forskellige træsorter bidrager alle til smagen i det færdige produkt.
    Det er en fremstillingsmetode, der er med til at gøre Balsamico til et dyrt produkt. Aceto Balsamico Tradizionale sælges således kun i små, fine flasker à 100 ml og til ret heftige priser. Den ældste og dyreste koster cirka 90 euro (675 kr.).
    Men det er bestemt muligt at købe gode eddiker for en mindre sum. I supermarkederne i Modena og omegn fås fx en treårig balsamico til hverdagsbrug til 3-4 euro.

    Hvem kommer med det næste billede til os?
    Alle er fortsat velkomne til at sende os vinøse billeder. I får ikke nogen præmie, og I får heller ikke billeder retur det orker vi ikke så det er bedst, hvis I sender billederne digitalt i en nogenlunde god opløsning til anker@vinavisen.dk.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
08.33
,,,,,,,,,,,,,,,,
VinAvisen finder de gode vine!
I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 31 vine. Af disse vine var der 22, som fik mere end to stjerner, og 13, som fik fem stjerner. I alt blev det til 107 stjerner og i gennemsnit 3,5 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
,,,,,,,,,,,
    ,,,
    Ring til importøren - klik på det blå navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,
,,,,,,,,,,
Mousserende vin


Vigne Regali, Spumante Dolce, Asti, Italien
64,95 kr., Amka
Sød, men samtidig frisk boblevin med en blomstrende duft og smag. Til den rimelige pris slet ikke så tosset.




Hvidvin


Villa Maria, Private Bin, Sauvignon Blanc, Marlborough, New Zealand 2007
99 kr., Vinens Verden
En virkelig god Sauvignon Blanc-hvidvin. Den har en frisk duft med alle druens løfter, og løfterne indfries i smagen med dens mindelser om hyldedrik. Flasken er forynet med et skruelåg med den manende indskrift: Great wine deserves a great cap.


Ronco del Gelso, Malvasia, Isonzo del Friuli, Italien 2006
110 kr., ved 12 flasker: 99 kr., Viniropa
Bestemt en hvidvin af kvalitet med en god og blød smag med ren frugt. Men de 14,5% alkohol giver vinen ikke kun fedme, men også et lille bittert bid, som måske ikke alle vil være glade for.


Folonica, Verdicchio dei Castelli di Jesi, Italien 2005
39,50 kr., ved 6 flasker: 24,67 kr., Norton Vinimport
En pæn hvidvin på druen Verdicchio i en kvalitet i overensstemmelse med den yderst rimelige pris. Ikke mindst prisen ved 6 flasker må siges at være lidt af kup.




Rødvin


Carlotto, Pinot Nero, Filari di Mazzon, Alto Adige, Italien 2005
167 kr., KB Vinimport
En rødvin, der leder tankerne hen på en lun og lys sommeraften. Den er elegant og med en meget lækker smag af modne jordbær og brombær. Nyd den let afkølet.


Avulisi, Nero d’Avola, Sicilien IGT, Italien 2004
149 kr., Kjær & Sommerfeldt
Mums for en rødvin. Den har en dyb farve, en dejlig duft og en bred og flot smag med afrundet frugt og krydderi – kirsebær, rosiner, svesker, cedertræ, bløde tanniner ...


Dolcetto d’Alba, Baricchi, Piemonte, Italien 2006
82 kr., Carlo Merolli
En helt vidunderlig rødvin med en koncentreret duft af modne bær. Smagen lever helt op til duften og er mild, læskende, rund og blød.


Macià Batle, Reserva Privada, Benissalem, Mallorca, Spanien 2004
233 kr., ved 12 flasker: 223 kr., Solarex
Stor og fantastisk rødvin. En vin, som alle vil elske. Den har en flot duft og en kompleks smag med toner af blommer, granskov, peber, krydderier …


High Tide, Isla Negra, Cono Sur, Cabernet Sauvignon, Valle Central, Chile 2006
79,95 kr., i denne uge (uge 8): 40 kr. ved 3 flasker, SuperBest
Stor og flot rødvin med dejlig frugt og masser af krydrede toner. Den er lavet af en af Chiles bedste vinmagere. Tilbudsprisen er lidt af et kup.


Slowine, Shiraz, Overberg, Sydafrika 2006
69 kr., Valuewine.dk
Rødvin med kraft og sødme og et rigtigt godt billede af Shiraz-druen. Meget velegnet til lidt kraftige kødretter.


Les Pallieroudas, Gigondas, Frankrig 2005
135 kr., The Wine Company
Denne glimrende rødvin har en fint krydret duft og en harmonisk, frugtagtig smag med mundrensende tanniner. En dejlig, dejlig vin.


Baron Carl, Baron Philippe de Rothschild, Saint-Émilion, Frankrig 2004
169 kr., Kjær & Sommerfeldt
Duften er sjovt nok mere Bordeaux end smagen, men smagen er bestemt dejlig – saftig, blød og med en kultiveret mængde alkohol (12½%). En rigtig god Merlot.


Adèo, Campo alle Sughera, Bolgheri, Italien 2004
Klubpris ved 6 flasker: 102,28 kr.; ikke-medlemmer: 179 kr., NordicWineClub.com
Uha, hvor er den lækker. Den har en flot duft og en blød, kompleks smag med fine krydderier og tilpas syre. En af de gode italienere, lavet på Cabernet Sauvignon og Merlot.


Heartland, Ben Glaetzer, Shiraz, Langhorne Creek, South Australia 2006
85 kr., Vinens Verden
Stor og flot rødvin i fornem balance. En herlig vin med saft og kraft og mange facetter – peber, chokolade, tobak, mørke frugter … Flasken har skruelåg.


Barking Owl, Shiraz / Viognier, Western Australia 2004
89 kr., VinDownUnder
Stor og elegant rødvin, der breder sig i munden med herlig frugt og mange smagsnuancer – lakridsrod, modne sorte kirsebær … Flasken har skruelåg.


Rozier Bay, Pinotage, Western Cape, Sydafrika 2003
75 kr. ved 12 flasker, Skovgaard Vine
Kraftig, saftig og fyldig rødvin med varme og krydderi. En vin til en god kødret.


Luis Alegre, Rioja, Spanien 2006
60 kr., Sobresol
Denne unge Rioja-rødvin er en rigtig god hakkebøffe-vin. Den er let, ret blød og venlig.


Lassù, Ghione, Barbera d’Asti, Italien 2005
75 kr., Rexwine
Let rødvin med god struktur og god, saftig og blød frugt. En charmerende vin.


Zantho, St. Laurent, Burgenland, Østrig 2006
75 kr., Glud Vin
En ret enkel, men rigtig rar rødvin, let og saftig. Flasken er udstyret med en elegant glasprop.


Château Cransac, Cuvée Renaissance, Fronton, Frankrig 2004
98 kr., ved 12 flasker: 93 kr., Con a'more.dk
En ret let rødvin på druerne Cabernet Franc, Syrah og den lokale drue Negrette. Smagen er tør, saftig og krydret og velegnet til kødretter. Plask den gerne over i en karaffel et par timer før måltidet. Helt billig er den ikke.


Château Bonhomme, Tradition, Minervois, Frankrig 2006
65 kr., indtil 20. april: 55 kr., Østjysk Vinforsyning/Vinoble
Pæn hverdags-rødvin. Plask den gerne over i en karaffel et par timer før måltidet.


Warburn, Premium Reserve, Merlot, Barossa, Australien 2006
85 kr., Haller Vine
Varm og fyldig rødvin med en blød smag af meget søde kirsebær. Flasken har skruelåg.




Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.