Nyheder i uge 30, 2011

Læs uge 29.......Læs uge 28.......Læs uge 27








En af Aussino Cellars fornemme vinforretninger - et rent palads, hvor flaskerne ligger oplyst på rad og række, som var det årgangsskeer hos Georg Jensen. Man kan se flere billeder fra kædens andre butikker ved at klikke her. De er ret overdådige og garanteret et besøg værd.

Store forventninger til Kina
Da Bordeauxs mange appellationer fordeler sig på hver sin side af Gironde-floden, taler man om slottene på højre og venstre bred (idet man står med ryggen til udspringet og næsen mod udløbet i havet).
De mest berømte vinslotte er koncentreret på venstre bred. Det drejer sig om blandt andet Château Mouton-Rothschild, Château Margaux, Château Latour og Château Haut-Brion. Alle disse fornemme slotte, hvoraf de fleste ligger i Médoc, er nu kommet med deres priser for den nye årgang 2010, og det er priser, der ligger et godt stykke over dem for årgang 2009 – som i forvejen var temmelig høje.
Der er en tendens til, at vinslottene år efter år har hævet priserne i troen på, at det store kinesiske marked med glæde betaler, hvad som helst for at få fat i de fornemme vine. Noget tyder dog på, at det ikke helt forholder sig sådan længere.

Nej tak til venstre bred
For nylig har en af Kinas største vinforretnings-kæder, Aussino Cellars, ifølge Decanter meddelt, at den fremover ikke vil markedsføre vinene fra de berømte vinslotte i Médoc. Priserne er simpelt hen blevet for høje. Og de stadig mere vinvidende kinesiske forbrugere er begyndt at indse, at de køber disse vine alt for dyrt.
Aussino Cellars har af samme årsag aflyst en stor vinmiddag, som skulle være afholdt i Kina i samarbejde med Union des Grands Crus de Bordeaux (UGCB), foreningen for Bordeauxs klassificerede vine.
Den kinesiske vinkædes udmelding har en vis vægt. Aussino Cellars ejer 200 forretninger fordelt i de store kinesiske byer, og det er forretninger, der i høj grad henvender sig til velhavende kinesere.

Satser i stedet på Pomerol
Der er dog stadig stor efterspørgsel på Bordeaux-vin i Kina, og Aussino Cellars vil derfor fylde hylderne i sine mange forretninger med de lidt mere prisvenlige vine fra den højre bred – og især med de gode vine fra Pomerol.
Og man vil have eneret på forhandlingen af vinene. Det kan ikke lade sig gøre med kult-vinene fra venstre bred, hvorfor der er rift om flaskerne blandt de kinesiske importører – hvilket igen får priserne hos négocianterne i Bordeaux til at ryge yderligere i vejret.
Endnu en ting, som ifølge Aussino Cellars besværliggør handelen med vinene fra venstre bred, er det stigende antal forfalskninger af de berømte flasker.


Stigning i svensk vinsalg
I det første halve år af 2011 steg Systembolagets salg af vin og spiritus – omregnet i ren alkohol – med 0,4% i forhold til samme periode sidste år. Den største sællert var ifølge www.wownews.se vin med en stigning på 1,8%. Og det var ikke mindst vine fremstillet på økologisk dyrkede druer, som hittede hos de svenske forbrugere med en vækst i salget på hele 40%.
På andenpladsen kom øl med en stigning på 0,8%, mens det gik den modsatte vej for salget af spiritus, der var 4,3% lavere end i første halvår af 2010.

Stor opbakning til monopolet
Umiddelbart er der jo noget vanvittigt ved, at Systembolaget har eneret til at sælge vin og spiritus i Sverige. Men faktisk mener et støt stigende antal svenskere, at monopol-salget er en god idé. En undersøgelse fra SIFO viser således, at hele 68% i dag bakker op omkring Systembolaget.








Et par af vinmager-kvinderne i den østrigske kalender.

Vinøse skønjomfruer
Vi har tidligere skrevet om "Napa Uncovered", en nøgenkalender, hvor tretten vinproducenter, drueavlere og rangere fra Napa poserer som modeller. Også Frankrig har præsteret sin vinøse nøgenkalender i 2004 med vinproducenter fra Côtes de Bourg.
Men det er ikke kun vinverdenens mænd, der smider kludene. Siden 2006 har en gruppe kvindelige østrigske vinmagere hvert år gjort deres mandlige modstykker kunsten efter. Damerne præsenteres på forskellig vis – med kælne blikke i vinmarkerne, siddende på fade eller kravlende på stiger op ad vinhusenes ståltanke.
Man kan læse mere om "Jungwinzerinnen Kalender" og købe den netop udkomne udgave for 2012 ved at klikke her.


Interview med Robert Parker
Litauens største nyhedskanal, Delfi, har bragt et interview med Robert Parker, hvori han besvarer en lang række spørgsmål om sit liv og sin succes som vinskribent – og om vinens verden, som den ser ud i dag.
Parker udgiver det amerikanske vinblad The Wine Advocate (han er selv uddannet som jurist). Han begyndte med et oplag på 600 eksemplarer og sælger i dag 50.000 over hele verden.
Om baggrunden for succesen svarer Parker: – Hårdt arbejde, uafhængighed og det, at mine bedømmelser generelt har været akkurate.
 
Råd til vinskribenter
Hvad er Parkers vigtigste råd til folk, der skriver om vin? I interviewet siger han:
– Ignorér andre vinskribenter helt og aldeles.
– Prøv at være fair over for producenten, der i de fleste tilfælde har arbejdet meget hårdt for at lave en ordentlig vin.
– Og vær klar over, at dit endelige publikum er dem, der skal nyde vinen. Det er dem, der afgør, om du er en succes eller en fiasko.
Kan folk, der sælger vin, være objektive?
– De kan i hvert fald ikke skrive om de vine, de selv sælger, siger Parker. – Men ellers er der ikke nogen grund til, at de ikke skulle kunne være fuldstændig fair og balancerede i deres analyser af vin. Det vil kun styrke dem og deres troværdighed.
 
Stadig bedre vine
Om udviklingen i vinens verden siger Parker, at vinene i dag laves med mere moden frugt og en nøjere sortering af druerne i mark og kælder. Vinene fremstilles også med større omhu og hygiejne.
Den frugtkvalitet, vi finder i nutidens vine, er meget renere, med støre udtryk og i mange tilfælde mere koncentreret.
Vi har også set alkoholprocenten stige 1, 2, ja selv 3%, idet man frasorterer umodne druer. Det har samtidig givet mildere tanniner, og vinene kan nydes uden længere tids lagring.
Hele interviewet med Robert Parker er oversat fra litauisk til engelsk og bl.a. offentliggjort på hjemmesiden WineFuture.hk.







Ekstra Bladet vil sælge vin
I sidste uge var vi inde på avisernes salg af vin til deres læsere – i skarp og unfair konkurrence med deres egne annoncører – og spurgte, om det etisk er i orden, at en avis både anmelder vine og selv sælger vine.
Dette indebærer blandt andet, at avisens medarbejdere ikke er frit stillede i deres valg af vine, der skal bedømmes. De pålægges nogle grænser, og er det i læsernes interesse?
Vi nævnte, at endnu et dagblad vil sælge vin til sine læsere, og lad os da bare afsløre, at det er Ekstra Bladet. Avisen vil omtale diverse vine på markedet og forlanger 125 kr. pr. kasse for på den måde at skaffe de deltagende vinhandlere adresser på kunder, som har bestilt vinene med rabat.
Vintilbudene vil blive markedsført via e-mails og ad kommerciel vej via "Ekstra Bladet Shop".
 
Tre fjerdedele er imod
Der kan siges meget for og imod denne form for salg, men hvad siger VinAvisens læsere til idéen?
Vi stillede spørgsmålet i en lille rundspørge, og i skemaet til venstre ses resultatet.
I alt 1971 læsere var ikke bortrejst på ferie og tog sig tid til at sætte en prik i spørgeskemaet, og som det ses, fandt hele tre fjerdedele (75,7%), at det ikke er etisk i orden.
Yderligere var 17,8% lidt betænkelige ved avisernes vinsalg, mens 6,2% ikke så problemer i det.
 
Problem med markedsføringsloven
En af vore læsere, Søren Wolff fra Bornholms Vinforsyning mener ikke kun, at det er uetisk, at aviser både anmelder og handler med vine. Han mener også, at der er et problem i forhold til markedsføringsloven.
Avisen forlanger, at vinen skal være mindst 10% billigere end normalprisen, men, skriver Søren Wolff, hvordan kan en vinhandler garantere, at den vin, han sælger via avisen, ikke kan fås billigere?
– Ifølge markedsføringsloven må priser ikke dikteres, og der må ikke være antydning af karteldannelse. Så hvordan pokker kan en vinhandler eller grossist garantere, at en pris for en bestemt vare er den laveste på markedet?
 
Med stigende bekymring
– Jeg er selv gammel journalist, skriver Søren Wolff, – og ser med stigende bekymring på, at danske aviser – bortset fra nogle få særligt målrettede – må leve med stærkt faldende oplag. Men jeg synes, at aviserne skal bruge deres kræfter på at lave gode aviser, ikke på at konkurrere med deres levebrød, nemlig potentielle annoncører.
– Men sandheden er måske desværre, at aviserne i deres nuværende form er ved at overleve sig selv og ikke formår at være spændende nok til at kunne konkurrere med de medier, vi har på internettet.

Tab af troværdighed
Carlo Merolli er en anden vinhandler, der har fået en henvendelse fra Ekstra Bladet, og han har pænt takket nej.
– Det ville være at skyde mig selv i foden i forhold til mine trofaste kunder. Hvad ville de sige til, at en af mine vine fås til en lavere pris end den, jeg averterer med? Sure miner og tab af troværdighed. Forskelsbehandling er noget, de færreste bryder sig om.
– Man kunne argumentere med, at avisen gør mig en tjeneste ved at eksponere mine vine til andre kunder end dem, jeg har i forvejen. Men vinhandlere, der opererer med en bestemt profil og en redelig gennemsigtighed i priser og sortiment, vil kun tabe på øvelsen.
– Avisens "shop" appellerer mere til brede produkter, hvor avancen er nemmere at skjule, og salget vil derfor indirekte fremme vine af lavere kvalitet.








Området Estancia Punta del Agua, der ikke har været opdyrket i de sidste 25 år. En dag vil frodige vinmarker måske brede sig over det store areal.

En bid af Argentina til salg
Aldrig er så stort et landområde blevet sat til salg, som det man nu kan byde på hos den sydamerikanske ejendomsmægler Gateway to South America.
Det drejer sig om området Estancia Punta del Agua i det nordvestlige Argentina tæt ved grænsen til Chile. Området, der består af bjerge, frodige dale og flade sletter, er på hele 400.000 hektar – næsten lige så meget som hele Storkøbenhavn (456 km2). Og en stor del af det skulle være yderst velegnet til vindyrkning.

Strategisk god placering
To floder, der krydser området, sørger for vandingen, og en planlagt vej vil gøre det muligt i løbet af få timer at nå havneområder i Chile – hvormed vejen til Kina og de øvrige asiatiske markeder er åben.
Sælgeren er en multinational familie, hvis navn ikke er oplyst, og flere interesserede købere har allerede meldt sig ved døren.
Købsprisen svarer til cirka 51 millioner kr. – dertil kommer det store og kostbare arbejde med at plante vinmarker og andre afgrøder.


Lyse tider for italiensk vin
Italienske vinmagere samlet til kongres i Orvieto har ifølge Vitisphere taget et blik på udviklingen i landets eksport af vin.
* USA er et lovende marked. 75% af vinen kommer fra Californien, men Italien er allerede det største importland, og flere og flere amerikanere erstatter i disse år øllet med vin.
* Rusland har et marked, der er domineret af øl og vodka, men importen af italiensk vin steg 7,3% i 2009 og 31,3% i 2010, og man forudser en yderligere stigning frem til og med 2012 på 24%.
* Kina er ligeledes fuld af løfter om fremgang, selv om Italien har en velkonsolideret konkurrent i Frankrig, og også Chile og Australien er ved at bide sig fast i det store land.
Italiensk vin sælges som kinesisk uden et eneste ord om Italien, og strømmen af kinesere, der rejser til Europa, retter sig mod Paris og Frankrig, mens Italien kun besøges et par dage.
Italienerne er klar over, at det er vigtigt, at kineserne kommer til at opleve Italiens dolce vita, hvoraf vinen jo udgør en vigtig del.








Rollen som slotsejeren spilles af Niels Arestrup, der har danske rødder.

Ny vinfilm på vej
I august vil endnu en film fra vinens verden løbe hen over det hvide lærred. Det drejer sig om den franske film "Tu Seras Mon Fils" ( du vil blive min søn), som udspiller sig i Saint Émilion med vinslottet Château Clos Fourtet som kulisse.
Filmen handler om den passionerede vinproducent Paul de Marseul, der ejer det fornemme vinslot Clos de l’Abbé, og hans søn Martin – som han nægter at overlade slottet til.
Martin arbejder hårdt for at bevise, at han er opgaven værdig, men lige meget hjælper det. Paul de Marseul ønsker en mere talentfuld og karismatisk mand bag roret, og en sådan mand finder han i Philippe, der er søn af en af slottets daglige ledere.

Slottets ansatte spiller med.
Selv om rigtige skuespillere udfylder hovedrollerne i filmen, er det høstarbejderne og andre ansatte på Château Clos Fourtet, som ses i birollerne.
I filmen indgår en høstscene, men den er ikke optaget under selve høsten på vinslottet. Der ville man godt have fred og ro til at få druerne i hus. Så filmholdet måttet købe sig til nyhøstede druer rundt omkring hos naboerne.
I første omgang vil filmen kun blive vist i de franske biografer, men forhåbentlig vil den også komme til Danmark. Indtil da kan man klikke her og se en trailer på YouTube.
Det lader til at være en film med både drama og meget smukke billeder.


Rapport advarer canadierne
Det går udmærket for den canadiske vinindustri, selv om den stadig befinder sig i et spirende stadie. I 2010 havde canadierne et samlet salg af vin på 897 millioner CAD (cirka 4,8 milliarder kr.).
Dog bør vinproducenterne passe på, at de gode tider ikke bliver en hovedpude. Det fremgår af en ny rapport udført af Bank of Montreal.
Canadisk vin udgør omkring en tredjedel af al den vin, der sælges på det canadiske hjemmemarked. Men andelen af importerede vine stiger støt. Franske, italienske og californiske flasker er stadig det, der fylder mest på de canadiske forretningshylder. Men billige vine fra især Argentina og Australien vinder stadig mere terræn i disse år.

Sats på den søde ice wine
Hvis den canadiske vinindustri skal undgå at gå en dyster fremtid i møde, haster det ifølge rapporten med at vinde markedsandele på hjemmemarked og dermed få bremset den stigende konkurrence fra de importerede vine.
Og så skal de canadiske vinproducenter i højere grad dyrke de voksende asiatiske markeder, og de skal gøre det med deres søde ice wine, som netop falder i asiaternes smag.
Især i Kina, Sydkorea og Indien er der store muligheder for et øget salg af ice wine. Her er der ligefrem efterspørgsel på den slags søde vinspecialiteter.




.




Tempranillo-druen opfører sig vidt forskelligt, alt efter om den dyrkes i Rioja eller andre steder i Spanien.

Forståeligt nej til druenavne
I sidste uge fortalte vi om de franske vinproducenters tilbageholdenhed, når det gælder markedsføring af vine ved hjælp af druenavnet. For franskmændene er det terroiret, der tæller, og det bør fremgå af ordlyden på flaskerne. Og det til trods for, at en ny undersøgelse fra Sopexa viser, at forbrugerne i aftagerlandene i stigende grad vil gå efter vine, hvor druenavnet er fremhævet på etiketten.
En af vore læsere, Per Haaber Gylling, mener dog, at franskmændene trods alt har fat i noget rigtigt, idet forskellene på vinene jo mere ligger i jordbundsforholdene end i selve druen.

Stor forskel på samme drue
Per Haaber Gylling kommer med et klassisk eksempel:
– Tempranillo-druen er vel næsten synonym med Rioja, og jeg kan godt lide den specielle smag derfra. Vinene fra Navarra har en næsten identisk smag.
– Så snart man forlader dette område i Spanien og får vine fra andre områder, smager Tempranillo-druen helt anderledes. - Der kan kun være én forklaring på forskelligheden, og det må være jordbundsforholdene.
– Cabernet Sauvignon er en pragtfuld drue, men vinene på denne drue smager da ikke ens? Nej, det afhænger af, hvor i verden vinstokkene gror.
Ifølge Per Haaber Gylling er det jo netop det, der gør det interessant at smage vin fra forskellige områder.

...



På billedet ser flasken med Louis XIII cognacen måske ikke så stor ud. Men det er den. Flasken indeholder 3 liter af den kostbare cognac.

En berømt cognac
Pablo Picasso, Coco Chanel, Winston Churchill og Charles de Gaulle havde – ud over at være berømte – en ting til fælles: De nød alle med største begejstring cognacen Louis XIII fra Rémy Martin. De har dog med garanti først nydt den, da de blev velhavende.
Denne legendariske cognac, der er fremstillet siden 1874, har altid været kostbar. Herhjemme kan den købes hos Skovgaard Vine for 9495 kr.
Det er da også en ganske særlig cognac, sammenstukket af hele 1200 eaux-de-vie’er, hvoraf nogle er flere hundrede år gamle.

Nu også som Jeroboam
Og så er der selve krystalflasken, som er en tro kopi af en 1500-tals flaske, som blev udgravet på en tidligere slagmark i den franske by Jarnac i 1850.
Nu har Rémy Martin lanceret Louis XIII i Jeroboam-udgave – en flaske, der rummer 3 liter af den fornemme cognac.
Der er kun fremstillet hundrede eksemplarer, og prisen ligger på 16.000 euro (cirka 119.000 kr.). I den fine æske, som cognacen leveres i, ligger der også fire cognacglas, skabt af den franske designer Christophe Pillet.






    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * Classique Wine har optaget importen af vine fra følgende vingårde i Toscana: Il Valentiano, Vescine og Compotondo.



    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr, e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.


Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.


.
.

    Jan Beregaard Pedersen (f. 1967) er uddannet akademiøkonom med speciale i detailhandel. I hele sit voksne liv har han arbejdet i detailhandelen, i de sidste femten år som selvstændig isenkræmmer med indtil videre fire butikker i det indre København.
    Vinen har imidlertid været hans store interesse igennem de seneste 25 år, og i 2006 førte den til grundlæggelsen af Valuewine sammen med gode venner
    .
    Vinfirmaet blev startet efter et besøg i det sydfranske, men har siden specialiseret sig i vine fra Spanien og Sydafrika.
    Valuewine har i dag egen import fra mere end tredive meget dedikerede spanske og sydafrikanske vinproducenter, og det er fortsat målet, at handle med mindre vinhuse, der med små mængder leverer "store vine med sjæl".
    I fritiden hører vin og mad til Jan Pedersens store interesser, som han dyrker sammen med sin kone, Helle.

    Mindst fem-seks gange om året er han i udlandet for at smage på vin og nyde den lokale mad, og turene går gerne til det sydlige Frankrig, Spanien og Sydafrika. Herudover er afholdelse af vinsmagninger et vigtigt område, som der går meget tid med.
    Adresse:
    Valuewine, Nørrebrogade 55, 2200 København N, tlf.: 40 25 05 40, e-mail: jp@valuewine.dk, www.valuewine.dk.


Til_37/09



    .....................
    Ugens gode spørgsmål
    Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af VinAvisens læsere. Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte – det har vi simpelt hen ikke tid og kræfter til. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål – og svaret på det.

    Kan vi drikke oversvømmet vin?
    Vinhandler Michael Munck skriver: – Jeg har fået en forespørgsel fra en ambassade, der har haft oversvømmelse i sin vinkælder, som mange andre sikkert også har haft. Og nu er spørgsmålet: Kan vinen, der ikke har haft direkte berøring med kloakvandet, have taget skade? Og kan den stank, som kloakvandet bragte med sig, være gået i vinen?
    For at besvare det sidste spørgsmål først: Ja, en ilde lugt kan godt trænge igennem korkpropperne. Vi plejer at fortælle historien om manden, der malede sin vinkælder med plasticmaling – hvorefter vinene også kom til at smage af plasticmaling (hvordan det så smager – vi har ikke prøvet).
    Med hensyn til, om kloakvandet også har gjort vinen sundhedsfarlig, fastslår Fødevarestyrelsen, at flaskerne bør gøres rene og desinficeres, og har de stået i vand, skal de kasseres. Så i ovennævnte tilfælde skal de ikke kasseres – kun hvis de ikke smager godt.
    Og så skal vinkælderen i øvrigt gøres ren og desinficeres hurtigst muligt.
    Så må vi blot håbe, at desinfektionsmidlerne ikke går i vinen ...




Ugens vinøse billede
Jess Thorsen har samlet gode minder fra en tur til Alsace i dette billede – gode hvidvine, god Munster-ost og gåselever. Og dertil kommer huset Maison Rouge, der er et helt lille "slot", som kan lejes til en fornuftig pris.
– Vi boede der en uge, skriver Jess Thorsen, – og kommer gerne igen. Smukt beliggende og romantisk indrettet. Man skal bare ringe til Madame Stoquert og aftale nærmere (tlf.: 00 33 3 89 27 44 32).
– Huset ligger i Ribeauville, der er en skøn by med en super Michelin-restaurant, Au Valet de Cæur. Her kan man få middag for to med overnatning til 150 euro. Fantastisk! Vi spiste der to gange, og maden var af Michelin-kvalitet.
– Vine på billedet er fra Rolly Gasmann. De var en super god oplevelse – også prismæssigt: 11 euro for en god Riesling.

Hvem kommer med det næste billede til os?
Alle er fortsat velkomne til at sende os vinøse billeder. I får ikke nogen præmie, og I får heller ikke billeder retur det orker vi ikke så det er bedst, hvis I sender billederne digitalt i en nogenlunde god opløsning til mariette@vinavisen.dk.






...Ugens STORE billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vore læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. ..Billede 105-130

...............................
    .....................
    130 På bakkerne oven for landsbyen Ville-Dommange i Champagne-distriktet knejser et gammelt smedejerns-kors (foto © Anker Tiedemann).
    ........







Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 22 vine. Af disse vine var der 16, som fik mere end to stjerner, og hele 10, som fik fem stjerner.
    I alt blev det til 71 stjerner og i gennemsnit 3,2 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


    ,,,,,,,,,,
    Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Hvidvin


Colombier Vert, Colombard, Côtes de Gascogne IGP, Frankrig, 2010, lav alkohol (11,5%)
39,95 kr., ViniPortugal
Herlig hvidvin, frisk, med druesmag, blomster, mineralitet og en god syre. Flasken har skruelåg. Prisen er attraktiv.


Tavignano, Verdicchio, Castelli di Jesi Classico Superiore, Italien, 2010, lav alkohol (13%)
65 kr., Carlo Merolli
Denne hvidvin er virkelig "superiore". En lækker vin med dejlig duft og en blød, harmonisk smag med krydret eftersmag. Glimrende til mad og lige så anvendelig som terrassevin.


Amplus, Santa Ema, Sauvignon Blanc, Leyda Valley, Chile, 2010, middel alkohol (13,5%)
89,95 kr., pris ved 12 flasker, Wine Group
Dejlig hvidvin med alle Sauvignon-druens karaktertræk - ren og frisk frugt, stikkelsbær, hyldeblomst, grape, citrus. Dertil en lækker blødhed, men mest til mad, mindre som terrassevin.


Chateau Ste Michelle, Riesling, Columbia Valley, Washington State, USA, 2010, lav alkohol (11,5%)
99 kr., Wine.dk
Charmerende hvidvin med liflig duft og en ren og uforfalsket Riesling-smag med en ret markant lille sødme. En fortræffelig vin, som alle vil nyde med største fornøjelse. Flasken har skruelåg.


P. Dubreuil-Fontaine Père & Fils, Chardonnay, Bourgogne, Frankrig, 2009, lav alkohol (13%)
130 kr., Falk Wine
En let og venlig Bourgogne-hvidvin med god duft og en blød, frisk smag i god balance.


Poacher's Blend, St. Hallett, Barossa, Australien, 2009, lav alkohol (11%)
89 kr., på tilbud til 69 kr., Vinoble
Hvidvin på druerne Sémillon, Sauvignon Blanc og Riesling. I smagen er der meget citrus. Flasken har skruelåg.

Rosévin


Quady North, Rogue Valle, Oregon, USA, 2010, lav alkohol (12,5%)
99 kr., pris ved 6 flasker, The Wine Company
Vellavet rosévin med en blød, lækker og meget saftig smag af røde bær - hindbær, ribs, tranebær ... En forfriskende sommervin til en frokost under en parasol - eller som terrassevin. I øvrigt interessant med en vin fra den amerikanske stat Oregon. Det er ikke så ofte, man møder sådan en. Flasken har skruelåg.


Terrasses, Château Pesquié, Ventoux, Frankrig, 2010, lav alkohol (13%)
59,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
Krydret rosé med en lille sødme, men også med et lille bid til slut, der vil være udmærket til mad.

Rødvin


Verosso, Caleo, Primitivo, Salento IGT, Italien, 2010, middel alkohol (13,5%)
40 kr., pris ved 3 flasker primært i Spar og Coop's butikker, Amalie Vinimport
Rødvin med en dejlig varm og fyldig frugtsmag - som blåbær, der smelter på tungen. Prisen er lidt af et scoop.


Farnese, Montepulciano d'Abruzzo, Italien, 2010, lav alkohol (12,5%)
65 kr., pris ved 6 flasker: 45 kr., Holte Vinlager
Rødvin med en kødfuld duft og en ren, fyldig og frugtagtig smag. Et godt glas - ikke mindst til den lave pris ved 6 flasker. Flasken har skruelåg.


Pescarpa, Primitivo, Puglia IGP, Italien, 2010, middel alkohol (13,5%)
75 kr., pris ved 12 flasker: 59,95, Vinmonopolet
Mums - en rigtig lækker rødvin, harmonisk, med koncentreret bær, men bestemt ikke frugtmos. Ren og frisk og fyldig druesmag. Glimrende til mad. En vin, som mange vil kunne lide. Prisen ved 12 flasker er meget attraktiv.


Mayran Odyssée, Domaine Duseigneur, Lirac, Frankrig, 2009, middel alkohol (14%)
82 kr., på tilbud til 72 kr., Jysk Vin
Pæn, enkel, men samtidig velsmagende rødvin på druerne Grenache, Syrah og Mourvèdre. En vin med saftig frugt og krydderi.


Castello di Radda, Gussalli Beretta, Chianti Classico, Italien, 2008, middel alkohol (13,5%)
118 kr., pris ved 3 flasker: 100 kr., Bisgaard Vin
En Chianti-rødvin, når den er allerbedst. Den er, som det skal være - alt er vel, god duft, en frisk og harmonisk smag og en pris til at betale (ved tre flasker).


Nederburg, Cabernet Sauvignon, Western Cape, Sydafrika, 2009, middel alkohol (14%)
54,95 kr., Amka
En god rødvin med et klart billede af Cabernet-druen. Vinen har frisk frugt, den er læskende og meget anvendelig.


Ultima, Quatro Uve, Farnese, Vino Rosso, Italien, lav alkohol (13%)
59 kr., pris ved 12 flasker, Skovgaard Vine
Enkel og venlig hverdags-rødvin med god frugt og en lille sødme.


Secret Grenache, Domaine Rose Dieu, Côtes du Rhône Village, Plan de Dieu, Frankrig, 2005, høj alkohol (15,5%)
125 kr., Rungsted Vinhandel
Denne rødvin er lidt af en frugt- og alkohol-bombe, der bør skænkes afkølet. Er den bare lidt varm, bliver den alt for voldsom. Efter vores mening.








...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.