
Mancan, der kun kan fås på det amerikanske marked, findes som rødvin, hvidvin og boblevin.
Dåsevin til rigtige mænd 
Nogle mænd, der godt kan lide vin, bryder sig ikke om at bestille et glas Pinot Noir ved bardisken, når de er i byen med gutterne - som alle snupper en øl.
Redningen er den nye dåsevin Mancan fra det amerikanske firma af samme navn.
Vin på dåse er ikke længere nogen nyhed, men det er til gengæld en dåsevin, som i den grad målrettet henvender sig til mænd. Alene navnet Mancan er jo ikke just særligt feminint.
Hold kæft, og drik
Bag på dåserne står der ord som ”hold kæft, og drik” og ”gør os en tjeneste - tal ikke om aromaen”.
Af Mancans hjemmeside fremgår det også, at firmaets holdning er, at vin er til for at blive knappet op og drukket - ikke for at blive sammensat med mad. Alt sammen selvfølgelig i et forsøg på at give vinen et lidt mere råt image. Mancan findes som rødvin, hvidvin og boblevin.
Vi hører gerne fra læsere, der har input til det med dåsevin og mænd. Skulle det fx virkelig være et problem at sidde med et glas Pinot Noir, mens vennerne knapper dåsebajerne op? Skriv venligst til
info@vinavisen.dk.

Sauternes-vinen fra Château de Rayne Vigneau. Læg mærke til, at flasken har skruelåg - også i den ellers så traditionelle Bordeaux-kommune ser man fornuften i det lille låg. Og så er det endda rødt!
Svære tider for Sauternes
Engang kunne man nærmest ikke forestille sig andet end et glas sød Sauternes-vin til desserten.
I dag er udvalget af gode, søde vine stort, og priserne på mange af dem er lavere end prisen på en flaske Sauternes.
Det har betydet, at salgskurven for den legendariske, søde vin længe har været for nedadgående - trods det meget høje kvalitetsniveau vinene har holdt i de senere år.
Nogle Sauternes-producenter har af samme årsag valgt i højere grad at satse på tørre hvidvine.
Sælger til gåselever-firma
Hos den franske bank Crédit Agricoles har man valgt at gå en anden vej, når det gælder Sauternes-slottet Château de Rayne Vigneau, som banken har ejet siden 2004. Man har for nylig solgt hovedparten af aktierne i slottet til Trésor du Patrimonies - et firma, der sælger vin og delikatesser, og som har Frankrigs største onlinesalg af gåselever.
Og til gåselever er Sauternes-vin den traditionelle ledsager. Håbet er, at Trésor du Patrimonies kan sælge slottets søde vin sammen med gåseleveren og på den måde måske få forbrugerne til igen at få smag for Sauternes. Crédit Agricole beholder selv en lille del af aktierne.
Kampen om en film
I 1976 afholdtes den legendariske blindsmagning Judgment of Paris. Ved smagningen, der var arrangeret af den britiske vinskribent
Steven Spurrier, var californiske vine oppe imod ædle Bordeaux-vine. Og det blev til alles forbløffelse californierne, der vandt.
Hele to filmselskaber ville i 2007 lave en film om smagningen, og det udviklede sig til en regulær strid mellem selskaberne med trusler om retssager samt et kapløb om, hvem der kom først på markedet med en film. Det blev filmen ”Bottle Shock” med Alan Rickman (alias professor Snape i Harry Potter-filmene) i hovedrollen som Spurrier.
Filmen, der fik premiere i 2008, fik en blandet modtagelse - ikke mindst af Spurrier, der mente, at han blev fremstillet som en snob. Og han truede med at lægge sag an for ”en ærekrænkende portrættering”.
Ny film om smagningen
I 2016 er det 40 år siden, den berømte blindsmagning fandt sted, og nu satser den anden filmproducent, der var med i kapløbet, Robert Kamen, på at påbegynde optagelserne til sin film, ”Judgment of Paris”, til næste sommer. Og som han understreger, så bliver dette den rigtige og definitive film om smagningen.
Kamen, der blandt andet står bag filmserien Karate Kid, laver da også filmen sammen med Steven Spurrier, som jo kender smagningen til mindste detalje.
Filmen er baseret på George M. Tabers bog ”Judgment of Paris”, og budgettet er på 12 millioner dollars (cirka 84 mio. kr.).
Hugh Grant som Spurrier?
Mens ”Bottle Shock” udelukkende handlede om smagningens sejrende californiske hvidvine - heriblandt den fra Chateau Montelena i Napa - vil den nye film handle om rødvinene.
Den vil blandt andet fortælle om, hvordan Napa-vinhuset Stag’s Leap Wine Cellars’s Cabernet Sauvignon vandt over vinene fra Château Mouton-Rothschild, Château Haut Brion og Château Montrose.
Hvem, der skal spille Steven Spurrier, er endnu ikke afgjort. Flere førende Hollywood-skuespillere har været oppe at vende - heriblandt Hugh Grant.
Som Robert Kamen med et glimt i øjet har udtalt til Wine-Searcher, vil han under alle omstændigheder vælge én skuespiller, der ser bragende godt ud - ellers får han bare vrøvl med Spurrier.

Det emmer af fin de siècle stemning i Le Clarence. Fra venstre mod højre ses sommelier Antoine Petrus, køkkenchef Christophe Pelé og prins Robert af Luxembourg, der er præsident for Domaine Clarence Dillon.
Slotsejer åbner luksusrestaurant
En ny luksusrestaurant har slået dørene op i hjertet af Paris, og ejeren er det franske firma Domaine Clarence Dillon - der også ejer Bordeaux-slottene Haut-Brion, La Mission Haut-Brion og Quintus.
Restauranten, hvis navn er La Clarence, er indrettet i en fornem ejendom fra 1895, og som gæst er man omgivet af det fine gamle interiør. Chefkokken er ingen ringere end Christophe Pelé, der tidligere har haft La Bigarrade, en restaurant, som har opnået to stjerner i Michelin-guiden. Og til at tage sig af vinkortet har man hyret Antoine Petrus, der i 2011 blev udnævnt til Frankrigs bedste sommelier, og som har haft sin gang hos den berømte spanske restaurant El Bulli. Det kan vist ikke gå galt …
Kun egne vine i tre måneder
I ejendommen er der også indrettet en meget fin vinkælder - foreløbig udelukkende med vine fra Domaine Clarence Dillons tre slotte. I de første tre måneder vil man kun skænke egne vine i gæsternes glas for at fejre 80 års jubilæet for købet af det første slot, Haut-Brion, i 1935.
Der er også en tilhørende vinforretning, La Cave du Chateau, ligeledes med slottenes egne vine.
To festklædte piger gav smagsprøver på den spanske kultvin Alaya Tierra. Snakken gik livligt ved de mange stande, og punktum for messen var uddeling af priser til de vine, gæsterne havde kåret som de bedste.
En stemningsfuld Julevinmesse
Der var en utrolig god og livlig stemning under den nyligt afholdte Julevinmesse i Hotel d’Angleterre i København. Og stemningen blev ikke mindre af, at omgivelserne var den smukke Palmehave, hvor de store spejle mangfoldiggjorde både gæster, glas og flasker.
Folk flokkedes om de mange stande, der bød på smagsprøver på vine i enhver farve og fra ethvert verdenshjørne - fra både store vinproducenter og små økologiske vinhuse.
Bag de mere end 35 stande stod enten producenterne selv eller den vinhandler, der solgte vinene på dansk jord.
Lærte nye vine at kende
Snakken gik ved standene og ved de små hyggelige borde rundt omkring i salen. Her blev der drøftet vin, vindistrikter, druer og sammensætning mellem vin og mad.
En af de gæster, vi talte med, havde taget turen ind fra Hillerød - og det havde hun ikke fortrudt:
- Det har været alle tiders oplevelse. - I hverdagen veksler jeg mellem to til tre forskellige rødvine, som jeg ved, jeg kan lide. Så det har ikke mindst været rigtig godt at få smagt en masse andre vine og få udvidet ”sortimentet” - og at kunne købe nogle af vinene med hjem med det samme.
Julevinmessen arrangeres af Svend Leth-Møller fra The Easy Company, og første udgave fandt sted i 2014.
En lille film fra sidste år på YouTube giver en god idé om stemningen og målet med messen.

En yard of ale, som har lagt navn til en af Storbritanniens fire bedste pubber. Foto: Wikipedia/ Magnus Manske.
De fire bedste pubber
Hvert år afholder organisationen Camra (Campaign for Real Ale) en konkurrence om Storbritanniens bedste pub.
Flere hundrede pubber deltager, og efter bedste salamimetode skæres antallet ned, indtil der kun er fire finalister tilbage.
Disse fire pubber, som Camra netop har offentliggjort navnene på, er Drovers Rest i West Pennines, Kelham Island Tavern i Yorkshire, Sandford Park Alehouse i South West og The Yard of Ale i Kent. Og de er valgt ud fra deres atmosfære, service og selvfølgelig gode øl.
Stadig flere mikropubber
En af pubberne, The Yard of Ale, er en af de mere end 200 mikropubber, der har slået dørene op i Storbritannien i det seneste års tid. Det er små uhøjtidelige pubber, hvor brygget som regel serveres direkte fra fad. The Yard of Ale er således indrettet i en gammel lade i byen Broadstair i Kent.
Hvilken af de fire pubber, der løber med titlen “Pub of the Year 2015”, bliver afgjort til februar.
Et meget højt glas
Yard of Ale er i øvrigt navnet på et højt og slankt ølglas, der netop er en ”yard” - et engelsk og amerikansk længde mål, der svarer til cirka 0,9 meter. Glasset slutter med en kugle forneden, så det kan ikke stå på et bord - hvilket heller ikke er meningen, da det gælder om at drikke indholdet uden at holde pause.
Glassets historie går helt tilbage til 1600-tallet, og den dag i dag afholdes der konkurrencer i, hvem der hurtigst kan tømme ”yarden”. Rekorden, som er optaget i Guinness Book of Records, er på 5 sekunder.
Det siges at være lidt af en balancekunst at få de sidste dråber med …

Provence, hvor det meste franske rosé fremstilles, er kendt for sine gode vine og sit smukke vin-landskab.
Rosé er også en mandedrik
De fleste reklamer for rosévin viser unge kvinder, der storsmilende skåler i den lyserøde vin. Det er da også de unge kvindelige forbrugere, der på verdensplan drikker mest rosé. Det viser en nylig undersøgelse fra vinrådet i Provence, Conseil des vins de Provence (CIVP).
Men rosé har i de senere år i høj grad rystet sit image som en kvindedrik af sig, og i visse lande er den blevet stadig mere populær hos mændene. Det gælder fx USA, Australien og Rusland, hvor der nu er lige så mange mænd, der hælder den lyserøde vin i glassene som kvinder. Og i Brasilien overgår mændenes rosé-forbrug ligefrem kvindernes.
16% mere rosévin
Glæden for rosévin har i det hele taget været på fremmarch både blandt mænd og kvinder. Ifølge CIVP er forbruget i løbet af de sidste 12 år steget med 20% på verdensplan - og produktionen af vinen med 16% for at kunne følge med efterspørgslen.
Sidste år blev der således fremstillet 24,2 millioner hektoliter rosévin - en stigning på 16% i forhold til år 2000.
Franskmændene er og bliver verdens største forbruger af rosé - her er hver tredje vin, der bliver købt, en rosévin. Det er da også i Frankrig, omkring 30% af al verdens rosévin fremstilles - i 2014 beløb det sig til 7,6 millioner hektoliter.
I Sverige er salget af vinen steget med gigantiske 750% siden 2003 og i Storbritannien med 250%.
En af de mange færdiglavede kalendere fra Master of Malt.
En julekalender kun for voksne
Når man hører ordet julekalender, tænker man straks på 24 små indpakkede stykker slik og legetøj.
Det er en noget anden julekalender, den britiske whiskyspecialist Master of Malt byder på. Men der er jo også voksne, der giver hinanden kalendergaver.
På onlineforretningens
hjemmeside kan man enten købe en fiks og færdig kalender med 24 små glas med låg, hver indeholdende 30 cl whisky eller anden spiritus. Forretningen sælger nemlig også alle mulige andre stærke sager.
Sammensæt selv kalenderen
Priserne for julekalenderne spænder fra 100 pund (1063 kr.) til 1000 pund (10.630 kr.) for ”The Old & Rare Whisky Advent Calendar”. Luksus-kalenderen indeholder udelukkende fine whiskyer, der er mellem 23 og 40 år gamle.
Men man kan også på
en særlig side sammensætte sin egen personlige kalender ud fra Master of Malts 3712 forskellige flasker spiritus.
En kasse med kalenderlåger
Før man kaster sig ud i at fylde kalenderen med stærke dråber, kan man begrænse antallet af flasker via en række søgekriterier. Ud over prisniveau, årgang, alkoholindhold osv. kan man også sætte kryds ud for en eller flere spiritustyper. Og så kan man ellers more sig med at lægge gaver i kurven. Hver gang, man klikker på kurven, kan man se, hvor stort et beløb, man har soldet for. De små glas leveres selvfølgelig i en kasse med kalenderlåger.
Master of Malt sender også til Danmark.
De heldige engle
I sidste uge nævnte vi ”englenes andel” - et udtryk man bruger om den fordampning, der sker, når cognac og whisky ligger på fade.
Og englene får faktisk en hel del spiritus at fornøje sig med. Ifølge The Drinks Business fordamper der mellem 2 og 20% af en whisky, der ligger og fadmodner - afhængig af, hvor længe modningen står på. Tre år er minimum, men nogle whiskyer ligger på fad i flere årtier.
Det verdensomspændende vin- og spiritusfirma Diageo, der blandt andet ejer de to store skotske whiskymærker Johnnie Walker og Bell’s, har længe syntes, at englene har det lidt for godt. Firmaet har derfor bedt forskere ved Centre for Timber Engineering ved Edinburgh Napier University om at prøve at finde frem til en måde at formindske fordampningen på.
Har forbedret fadet
Det er nu lykkedes - ikke ved hjælp af et nyt smart fad, men ved at forbedre et eksisterende fad. Det har forskerne kun kunnet gøre ved at have udført nøje undersøgelser af træet og af, hvordan det reagerer under forskellig påvirkning. Hvordan præcis de har forbedret fadet er endnu ikke offentliggjort. Men ét slår de fast, og det er, at de ikke har brugt lim eller andre stoffer til at tætne træet med.
Forsøg med modning af whisky på det forbedrede fad i kortere perioder har givet gode resultater. Nu vil man så forsøge sig med en modningsperiode på ti år - først da vil man for alvor kunne se, hvor meget mindre whisky, der tilfalder englene.
Som professor Abdy Kermani, som ledede forskningen, sagde, så ville det forberede fad måske ikke ligefrem sikre ham en plads i Himlen, men det vil være til gavn for den 5 milliarder pund (cirka 53 mia.) store skotske whiskyindustri.
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge.
Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyt fra den danske vinbranche
* Grand Cru Wine har optaget importen af champagne fra Robert Moncuit i Le Mesnil-sur-Oger.
353
I Dons ved Kolding ligger Skærsøgaard med sine 15.000 vinstokke på 5 hektar marker (foto © Skærsøgaard Vin).
Nedenfor ses ugens mange anmeldelser af i alt 29 vine og en flaske solbærrom. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen