Château de Sours, som Jack Ma vil forvandle til et Versailles-slot i miniformat. Der er nu et stykke vej igen - også selv om det skal være i miniformat ...
”Mini-Versailles” i Bordeaux
Jack Ma er med en personlig formue på det, der svarer til 145 milliarder kr., Kinas næst rigeste mand. Pengene har han tjent på online handelspladsen Alibaba. Og nu har han brugt en ikke offentliggjort sjat af dem på at købe Château de Sours i Entre-Deux-Mers i Bordeaux.
Og han har store planer for slottet, der er opført i 1792. Ifølge Decanter vil han nemlig forvandle det til et slot à la det berømte Versailles-slot - dog i en lidt mindre udgave.
Vil han købe flere slotte?
Jack Mas køb af Château de Sours er hurtigt rygtedes i Bordeaux og har medført, at adskillige slotsejere har henvendt sig til de lokale ejendomsmæglere for at høre, om denne kolossalt rige kineser mon var interesseret i at købe flere slotte. I så fald var de da parate til at sælge.
Jack Ma har sikkert i øjeblikket nok i Château de Sours, men derfor er der alligevel håb forude for de salgs-parate slotsejere.
Over 100 slotte i kinesisk eje
Ejendomsmægleren Maxwell-Storrie-Baynes har fx fået adskillige opkald fra kinesere, der for et eller to år siden var på udkig efter et slot, men dengang droppede ideen. Nu har de hevet kreditkortet frem og vil følge trop med Jack Ma. Noget tyder således på, at Kinas næst rigeste mand er lidt af en trendsætter.
Kineserne er i forvejen de største opkøbere af små og mellemstore vinslotte i Bordeaux, og siden 2010 er mere end 100 slotte kommet i kinesisk eje.
En af de vinmarker, der tilhører Spade Oak Vineyard - et newzealandsk vinhus, der nu vil fremstille Prosecco.
Prosecco fra New Zealand
Navnet Prosecco er ifølge EU-reglerne en beskyttet betegnelse, som kun må anvendes af producenterne af den let mousserende vin i Veneto.
Dog er Australien og New Zealand blevet undtaget denne regel ved en dom fra World Trade Organization (WTO) i 2013 og må derfor godt fremstille Prosecco og sætte navnet på etiketterne. Dette gælder dog kun, så længe vinene ikke sælges i EU’s medlemslande. Hvis vinen eksporteres til et EU-land, skal navnet Prosecco fjernes fra flaskerne.
Australierne fremstiller allerede en Prosecco-vin på den drue, der også bruges i Veneto, nemlig Glera-druen. Nu følger New Zealand trop med sin første Prosecco, og det er vinkonsulenten Steve Voysey, der står bag projektet.
Fire års karantæne
Ud over at være konsulent for en række af New Zealands store vinhuse har Voysey også sit eget vinhus, Spade Oak Vineyard i Gisborne. Og for nylig grundlagde han firmaet Prosecco NZ, som skal markedsføre hans nye mousserende vin.
Glera-vinplanterne har han importeret fra Australien, og planterne er nu blevet frigivet fra en meget langvarig karantæne på hele fire år.
I øjeblikket er Voysey i færd med at pode de små vinplanter på rodmateriale fra en lokal newzealandsk planteskole.
Skal betale royalty
Næste skridt er at beplante 160 hektar med Glera - et arbejde, der tager omkring to år. Og så om endnu nogle år er Voysey parat til at fremstille Prosecco.
Den newzealandske vinproducent skal dog regne med at betale royalty til Vivai Cooperativi Rauscedo (VCR). Det er den store, italienske vinplanteskole, der fremstiller mere end 60 millioner vinplanter om året - heriblandt den klon af Glera, som Volsey har fået fra Australien.
Ny appellation i Rhône
Det er ikke så ofte, man hører om en ny, fransk appellation. Der kan da også gå adskillige år, fra vinproducenterne i et givent område sender en ansøgning, og til appellationsmyndigheden INAO (Institut National des Appellations d’Origine) eventuelt blåstempler den.
I 2008 ansøgte producenterne i Cairanne i Côtes du Rhône således om at blive en selvstændig appellation, og først i år er tilladelsen så i hus.
Det betyder, at vinhusene fra og med årgang 2016 kan droppe Côtes du Rhône Villages på etiketterne og nøjes med at angive deres egen appellation, Cairanne.
På Cairannes 956 hektar vinmarker dyrkes der hovedsageligt rødvinsdruer - Syrah, Granache og Mourvèdre. Kun 5% af vinproduktionen er hvidvin.
En sherry til 76.000 kr.
Mens nogle får en sølvske i dåbsgave, fik Manuel Barbadillo et fad med 500 liter sherry, da han blev døbt i 1891. Giveren var hans far, og det var oplagt, at den lille ny skulle have sit eget fad sherry, da familien Barbadillo siden 1821 havde haft sit eget vinhus i Sanlúcar de Barrameda i Sherry-distriktet.
I de sidste 125 år har den gode Amontillado - en af de tørre sherrytyper - ligger i fadet i kælderen hos Bodegas Barbadillo. Nu er der frigivet 100 flasker af sherryen til salg i håndlavede krystalflasker med et platinbånd om flaskehalsen. Navnet på sherryen, Versos 1891, er indgraveret i bladguld, og den fornemme flaske leveres i et ligeså fornemt læderskrin.
Prisen for herligheden svarer til cirka 76.000 kr., og man kan købe den hos bodegaen samt i fine vinforretninger rundt om i verden - heriblandt i Hedonism i London.
Det nye vincenter i Bordeaux, La Cité du Vin, er en imponerende bygning ved Garonne-flodens bred.
Oplev det store vincenter
Hvis man endnu ikke har lagt sig fast på, hvor sommerferien skal gå hen, kan Bordeaux være et rigtig godt valg netop i år.
Ud over besøg i vinslottene er der også selve Bordeaux by - en charmerende gammel by med gode og billige restauranter, masser af vinforretninger, sprælske markeder og et hav af seværdigheder. Der er årsager nok til, at byen er med på Unescos verdenskulturarvsliste.
Og netop i år slår endnu en attraktion, det nye vinkulturcenter La Cité du Vin, dørene op. Fra og med d. 1. juni kan man gå på opdagelse i det 30.000 kvadratmeter store center for vinens verden.
Butik med vine fra 80 lande
Ud over en stor permanent og meget interaktiv udstilling vil La Cité du Vin også byde på særudstillinger om enkelte vindistrikter, kunstudstillinger med relation til vin osv. Bygningen rummer desuden et bibliotek, en restaurant og en vinbutik med vine fra 80 forskellige lande - og der gives smagsprøver på de enkelte vine. Selve bygningen er bestemt også værd at se - både ude- og indefra.
Europas største vinbegivenhed
Når nu man alligevel er i Bordeaux, kan man også deltage i 10. udgave af Fête du Vin fra d. 23. til 26. juni. Denne gigantiske vinfest er blevet afholdt hvert andet år lige 1998.
Ifølge Bordeauxs vinråd, Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux (CIVB), vil jubilæumsudgaven af festen blive årets største vinbegivenhed i Europa.
I alt forventer man, at 700.000 mennesker vil strømme til byen for at smage vin og hygge sig i de mange boder, som opsættes langs Garonne-flodens breder.
Blandy's vinbibliotek - stort set kun med 75 cl's flasker.
Tilladelse til store flasker
I handelen finder man som regel madeira i 75 cl’s flasker - og ind imellem i flasker med 50 cl. Det er ikke nær så almindeligt med store flaskestørrelser.
Det skyldes, at madeira-producenterne hidtil har skullet indhente tilladelse hos Institute of Madeira Wine, hver gang de har ønsket at anvende en større flaskestørrelse til en enkelt årgang vin.
Men i 2015 ændrede instituttet reglerne, så producenterne nu frit kan anvende magnumflasker - hvilket det store madeirahus Blandy’s straks har benyttet sig af.
Godt for markedsføringen
Samtlige nye årgangs-vine fra Blandy's vil fremover blive tappet på såvel almindelige 75 cl’s flasker som magnum, dobbeltmagnum og Jeroboam (3 liter eller 4 normale flasker). De to sidstnævnte flaskestørrelser kræver stadig en tilladelse hos de vinøse myndigheder.
Flere andre madeira-producenter vil sikkert følge trop og ligeledes hyppigere tappe vinen på magnumflasker. Og det kan have betydning for salget af madeira, at det nu er blevet lettere at præsentere vinen på store flotte flasker.
Som CEO hos Blandy’s, Chris Blandy, har udtalt det til Decanter, så kæmper producenterne for at få madeira anerkendt hos forbrugerne som en vin, man nyder. Folk kender ikke særligt meget til madeira - mange er stadig af den overbevisning, at vinen udelukkende er noget, man bruger i kødgryderne, lyder det fra Chris Blandy.
Foto: CIVC.
Godt gang i salget af champagne
Der bliver skænket mere champagne i glassene rundt om i verden. Ifølge de seneste tal fra CIVC (Comité Interprofessionnel du vin de Champagne) har salget af de ædle bobler været rekordstort i 2015.
Når det gælder mængden, blev der i alt solgt 312,5 millioner flasker sidste år - en stigning på 1,7% i forhold til 2014. De 162 mio. flasker gik til det franske hjemmemarked.
I værdi blev der solgt champagne for 4,8 milliarder euro (cirka 36 mia. kr.), 5,5% mere end i 2014 - og mere end den hidtidige rekord fra 2007 på 4,6 mia. euro (cirka 34 mia. kr.).
Stigningen i værdi skyldes dog til dels, at champagne generelt er blevet lidt dyrere - hvilket igen skyldes, at druepriserne har fået et skub opad.
Slut med magien
I sidste uge viste vi en meget speciel vinreol, Pinetti, hvor det ser ud som om, midten af flaskerne forsvinder.
Det virker som den rene magi. Men, skriver Per Christensen til os, det er faktisk meget enkelt.
Han har sendt os billedet til venstre, der viser, hvordan et spejl er sat op i en vinkel, som udløser det magiske syn.
Etiketten på Ornellaia 2013 er inspireret af en picnic i marmorbruddene i Carrara. Den store Salmanazar-flaske er desuden nedsat i en kurv udhugget i det kridhvide marmor.
Ny kunstetiket fra Ornellaia
Det førende italienske vinhus Tenuta dell’Ornellaia har nu for ottende år i træk fået en kunstner til at skabe en etiket til en særudgave af vinhusets nyeste årgang.
I år gælder det årgang 2013, og æren er tilfaldet den japanske kunstner Yutaka Sone.
Han har som billedhugger arbejdet med marmor hele sit liv, så han var ikke i tvivl om, hvor han skulle finde inspirationen til etiketten. Sammen med to gode venner tog han ud til marmorbruddet i Carrara i Toscana, hvorfra mange berømte billedhuggere gennem århundrederne har hentet deres marmorblokke, heriblandt Michelangelo.
Picnic i marmorbruddet
Yutaka Sone og hans venner nød en picnic med udsigt til de store kridhvide marmorklipper, og det er dette scenarie, som den japanske kunstner har foreviget på etiketten.
Der er fremstillet 109 almindelige 75cl’s flasker med kunstetiketten, 100 dobbeltmagnum (3 liter), 8 imperial-flasker (6 liter) og en enkelt Salmanazar (9 liter). Sidstnævnte er nedsat i en fornem kurv udhugget i marmor.
Samtlige flasker vil ligesom de andre år blive solgt på en velgørenhedsauktion, hvorfra beløbet ubeskåret går til internationale kunstfonde og museer. Gennem årene har Ornellaia via disse auktioner støttet kunstlivet med 1 million euro (cirka 7,5 mio. kr.).
Bourgogne haler ind på Bordeaux
Det store internationale auktionshus Sotheby’s udfører hvert år en rapport over de vine, der har solgt bedst på såvel auktionerne som i de vinforretninger, auktionshuset ejer i New York og Hong Kong.
Og det er en udmærket rettesnor for, hvilke fine vine, der er i vælten på det internationale marked.
I alt solgte Sotheby’s vin for 60,4 millioner dollars (cirka 412 mio. kr.) i 2015. Hidtil har Bordeaux haft førertrøjen på, men salget af Bourgogne halede kraftigt ind og udgjorde 40% af det totale vinsalg i værdi - i 2014 lød tallet på 26%. Modsat faldt salget af Bordeaux-vin fra 62% af det samlede vinsalg til 46%.
6 flasker for 1 mio. kr.
Når det gælder de enkelte vinhuse, kom Bourgognehuset Domaine de la Romanée-Conti (DRC) ikke overraskende ind på en førsteplads - sådan har det været i de sidste to år.
Salget af DRC steg i 2015 til 10,3 mio. dollars (cirka 70 mio. kr.), og udgjorde dermed 17% af Sotheby’s vinsalg. Det parti, der indbragte det højeste hammerslag på auktionerne stammede da netop også fra DRC. Det var seks flasker årgang 1990, der gik for 158.000 dollars (cirka 1 mio. kr.).
Rhône overraskede
Gennemsnits-hammerslaget pr. flaske Bourgogne-vin steg også markant med hele 31% til 1000 dollars (cirka 6800 kr.) flasken, mens Bordeaux-vinene i gennemsnit blev solgt for 483 dollars (cirka 3300 kr.) flasken - det sammen som i 2014.
Den store overraskelse var Rhône-vinene, hvor hammerslagene i gennemsnit lå hele 30% højere i 2015 end året før.
Den æske, som medlemmerne af Vinebox for tilsendt hver måned, indeholder tre glasrør med forskellige vine samt information af forskellig art.
Vinklubber hitter i USA
I USA er der et hav af vinklubber på nettet, hvor man som medlem får tilsendt ugens eller månedens vine. Det kan være vine fra et bestemt vindistrikt, vine, der egner sig til fisk, økologiske vine osv.
Det er altid hele flasker, man får tilsendt, hvilket gav Matt Dukes en god idé.
Han var en succesfuld advokat i New York, der droppede jobbet og slog sig ned i en lille by i Bordeaux. Han oplevede her, hvordan vinproducenter med en lille produktion ofte sendte prøver på deres vine til vinhandlerne i små glasrør med skruelåg.
Glasrør i stedet for flasker
I slutningen af 2015 grundlagde Matt Dukes
Vinebox - den første "vin pr. glas" klub, hvor man i USA for 35 dollars (cirka 240 kr.) om måneden kan få tilsendt tre glasrør med forskellige vine. Hvert glasrør indeholder 10 cl vin, hvilket svarer til et pænt lille glas.
Vinene er håndplukket af sommelierer fra franske, italienske og spanske vinproducenter. Det er dyre vine af høj kvalitet, og så er det jo rart, at man kan få en smagsprøve, før man eventuelt investerer i et par flasker.
De tre glasrør sendes til medlemmerne i en æske, der også indeholder information om vinene og producenterne samt tip til sammensætning med mad. En rigtig smart idé.
Så dårlig er sigtbarheden, når man går rundt i den gigantiske alkoholsky.
Pop-up bar forlænger åbningen
I uge 31 sidste år nævnte vi den lidt specielle pop-up bar, Alcoholic Architecture - walk-in cloud bar” i Borough Market i London.
Inde i baren mødes man af en tæt tåge med blot en meters sigtbarhed. Tågen er én stor gin and tonic-sky, og den kastes ud i rummet via kraftige befugtere. Og så er det op til barens gæster at tage for sig af retterne og inhalere ”drinken” - hvilket primært sker gennem lungerne men også gennem øjnene og kroppens andre slimhinder. Hver time forvandles hele to liter gin sammen med noget tonic til den altomsluttende alkoholsky.
Mere end 30.000 mennesker har gennem det sidste lille års tid besøgt pop-up baren. Den har været så stor en succes, at det britiske eventfirma Bompas & Parr, der står bag baren, har besluttet at forlænge dens levetid indtil juli i år.
Så hvis man skal til London, kan man jo lægge vejen forbi Cathedral Street 1 på Borough Market. Man kan forudbestille billetter ved at
klikke her. Billetten omfatter en tur ned i de underjordiske huler under Southwark katedralen.
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Der er ingen nyheder i den danske vinbranche i denne uge.
Ove Rasmussen.
VinAvisens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
Ove Rasmussen (f. 1941) blev uddannet som maskinarbejder i 1961 - et fag han dog forlod efter to år i militæret og en sejltid på fire år. Fra 1975 og indtil 2005 drev han sit eget firma, OR Ventilationsteknik.
Interessen for vin havde fulgt ham hele vejen og havde ofte været bestemmende for, hvor ferien skulle gå hen.
Derfor gik der heller ikke lang tid, før han etablerede vinfirmaet Graa-Vin.
Ved et familiebesøg i Boston stødte han tilfældigt på Zinfandel-vinen "7 Deadly Zins" og blev så begejstret for den, at han efter hjemkomsten til Danmark søgte at købe nogle flere flasker. Det viste sig imidlertid, at vinen ikke blev markedsført på dansk jord, og så var der ikke langt fra tanke til handling: En vin som denne måtte bestemt have et publikum i Danmark.
Efter kontakt til vingården i Lodi i Californien var aftalen om den danske eneimport på plads.
"7 Deadly Zins" har siden 2007 været flagskibet i Graa-Vins sortiment, som i dag omfatter et bredt udvalg af kvalitetsvine fra Californien.
Skiløb er Ove Rasmussens store interesse, og med tre børn og tolv børnebørn - der også alle holder af samme sport - er det ikke svært at få den sparsomme fritid besat.
Adresse: Graa-Vin, Præstekravevej 20, Studstrup, 8541 Skødstrup, tlf.: 87 85 90 27, mobil: 30 33 98 99, e-mail:
or.graavin@gmail.com,
www.graa-vin.dk.
Ugens vinøse billede
Eyvind Holm Pedersen har siden år 2000 besøgt Sydafrika en halv sens gange og er netop kommet hjem fra endnu et besøg, og han kan berette om et meget varmt Sydafrika. Og om en rivende udvikling inden for vinfremstilling – både produktionsmetoder, druetyper og gamle vinmarker, som man finder og genopliver igen.
Det har været meget tørt, fortæller han, og de lokale snakker om effekten af El Niño.
I de smukke vinområder omkring Stellenbosch var høsten i gang, og på en af vingårdene havde de et forslag til at råde bod på det manglende vand. På billedet ses hvordan: Spar på vandet – drik vin!
Hvem kommer med det næste billede til os?
Hvis I tager nogle interessante eller sjove billeder, så send dem endelig - og gerne i en nogenlunde god opløsning - til
mariette@vinavisen.dk.
366
På Château d’Yquem bliver de enkelte Semillon-druer først høstet, når de er angrebet af den ædle råddenskab (foto © Henrik Christensen).
VinAvisen finder de gode vine!
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 28 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen