
Morten Wulff med et glas Fino i sin nye sherrybar.
Danmarks første sherrybar
I udendørsrestauranterne i Nyhavn står den på fadøl, stegt rødspætte og nye danske kartofler. Men man skal bare lige rundt om hjørnet og ned ad Lille Strandstræde til nr. 10, så finder man en ny bar, der emmer af spansk stemning.
På skiltet over kældernedgangen står der Nyhavns Bodega - hvilket hos nogle måske leder tankerne hen på mørke tilrøgede lokaler med spilleautomater og øllugt. Men Bodega betyder jo vinhus på spansk, og nederst på skiltet står der ”Andalusisk Sherry Bar”.
Det er Morten Wulff, der ejer vinforretningen Wulff & Vin på Frederiksberg, som har åbnet baren sammen med partneren Jesper Kemp. Og det nye etablissement er intet mindre end Danmarks første sherrybar.
VinAvisen var med til åbningen i den forgangne uge og nød fantastiske sherryer fra Bodegas Barón i barens rustikke og hyggelige lokaler - og fik en snak med indehaveren.
Hele spektret af sherryer
Morten Wulff har importeret vin fra Andalusien i de sidste fem år og er uddannet Sherry Educator i Jérez. Og han glæder sig til at fortælle gæsterne i sin nye bar om de mange forskellige typer sherryer - fra de tørre som Manzanilla, Fino og Oloroso til den supersøde Pedro Ximénez.
- Det er netop denne brede vifte af typer, der gør sherry så interessant i forhold til mange andre hedvine, og vi kan tilbyde hele spektret af vine, som vi dels sælger som halvflasker, dels glasvis, lød det fra vinmanden. - Vi har vine i den billigere ende af prisskalaen - og fornemme 30 til 60 år gamle sherryer.
- Jeg er gået uden om de helt store sherryhuse og har i stedet brugt to år på at finde frem til en række små traditionelle bodegaer.
Ikke alle sherryerne er at finde på barens hylder endnu, men de kommer i løbet af et par uger.
Til sherryerne kan Nyhavns Bodega også byde på ”mundgodt og lækkerbiskner” i såvel salte som søde udgaver.
En stigende interesse for sherry
Storbritannien fik sin første sherrybar i 2010, og siden da er adskillige barer fulgt i kølvandet. Blandt briterne er sherry i dag den store trend som fyraftensdrink.
Morten Wulff, der også tager ud til firmaer og afholder sherry-smagninger, mener, at det er det helt rigtige tidspunkt at åbne en sherrybar på dansk jord:
- For nogle år siden kunne jeg ikke mærke den store interesse for sherry i Danmark, men den er begyndt at komme inden for de sidste fire til fem måneder. Jeg er også booket op til rigtig mange sherry-smagninger.
Hvis man gerne vil besøge Nyhavns Bodega og ikke er til sherry, er der da også andre vine på hylderne. Baren har endnu ikke nogen hjemmeside, men man kan klikke sig ind på dens
facebookside.
Og længere nede på siden kan man læse mere om Morten Wulff i denne uges Blå Bog.
Smart holder til vinglas
Man ser ofte folk til større vinsmagninger med vinglas i den ene hånd og katalog i den anden - og dermed ikke nogen hånd fri til at skrive smagenotater, modtage smagsprøver på delikatesser osv. Nogle arrangører af smagninger har taget højde for problemet med en lille pose i en snor, så gæsterne kan bære vinglasset om halsen.
Under Københavns Vinfestival, som vi nævnte i uge 26, så vi en særlig smart udgave af en sådan vinglas-holder.
Også til flasker
Det var Mikael Lyng, der ejer vinfirmaet
MwineM, som demonstrerede gummi-holderen på sin stand, og ud over den til vinglas havde han også lignende holdere eller net til at bære henholdsvis en eller to flasker vin i. Når holderne ikke er i brug, kan de klappes sammen, så man kan have dem i lommen.
Det var kun prøver, Mikael Lyng havde taget med, men hvis alt går vel, vil han fra og med denne uge have holderne på hylderne i sin forretning.
Prisen for holderen til vinglasset er 10 kr., mens dem til flaskerne ligger på henholdsvis 15 og 20 kr.
Klub for kinesiske slotsejere
Jack Ma, der er Kinas næstrigeste mand og ejer af to Bordeaux-slotte, er ualmindelig initiativrig.
Som vi nævnte i uge 24, har han grundlagt et négociantfirma i Bordeaux, Cellar Privilege, sammen med nogle andre kinesiske slotsejere. Dette firma, hvis formål er at betjene kinesiske kunder, har til huse i Château Senailhac. Og det forlyder, at firmaet har underjordisk lagerplads til mere end en million flasker vin.
Cellar Privilege er blot en del af en større klub, der ifølge Decanter i dag omfatter femten kinesisk ejede vinslotte i Bordeaux - og endnu et er netop kommet til, Château Moulinet i Pomerol, som er blevet købt af en rigmand fra Beijing.
Direkte salg til kineserne
Blandt klubbens initiativtagere er foruden Jack Ma også den berømte kinesiske sanger og skuespiller Zhao Wei, der ejer slottene Château Monlot og Château Patarabet i Saint Émilion.
Formålet med klubben er at udveksle erfaringer slotsejerne imellem og at samarbejde, når det gælder fx distribution af vinene og køb af teknisk udstyr til vinerierne.
Jack Ma er i færd med at søsætte endnu et projekt. Han har tjent sin formue på verdens største online handelsplatform, Alibaba, og vil nu skabe en vinøs platform inden for onlinefirmaet. Via denne platform bliver det muligt for enhver slotsejer i Bordeaux at handle direkte med de kinesiske forbrugere. Og det kan der bestemt være penge i, da kinesernes online-indkøb er i eksplosiv vækst.
Alibaba tager 2% af salgsprisen
I Kina nåede onlinesalget - såvel inden for vin som inden for andre varer - op på det, der svarer til 4 billioner kr. i 2015, hvilket svarer til 11,5% af samtlige køb online på kinesisk jord. Til sammenligning købte kineserne varer online for 134 mia. kr. i 2008.
På den nye vinplatform vil slotsejerne kunne oprette egne websider, hvor vinene sættes til salg, og hvor de kan fortælle om deres slotte.
Slotsejerne skal også selv sørge for at sende vine til Alibabas varelagre i Kina, men herfra sørger onlinefirmaet for den videre distribution til forbrugerne. Ud over transporten til Kina og omkostninger til oversættelse af slottenes hjemmesider, skal slotsejerne ikke hive penge op ad lommen. Dog vil Alibaba tage 2% af salgssummen pr. vin, der bliver solgt.
Undgår forfalskede vine
Ifølge Decanter lykkedes det Zhao Wei at sælge hele 63.880 flasker fra sit Château Monlot til sine landsmænd i løbet af et døgn via Alibabas almindelige platform, der også indimellem sælger vine.
Jack Ma ønsker ikke at begrænse onlinesalget til Bordeaux-vin. Han er allerede i gang med et projekt med italiensk vin, og målet er, at vinsektionen på Alibaba kommer til at omfatte vinproducenter, handlende og importører fra hele verden, som ønsker at handle direkte med kineserne.
Den direkte handel mellem producenter og kinesiske forbrugere har i øvrigt den fordel, at forbrugerne undgår at købe forfalskede Bordeaux-vine og andre kostbare vine.
Lille men god argentinsk høst
Når de argentinske vine årgang 2016 en dag rammer de danske forretningshylder, kan det godt betale sig at købe dem. De skulle nemlig generelt være af meget god kvalitet.
Ifølge Wines of Argentina (WofA) har vækstsæsonen været alt andet end nem. Foråret var køligt, og under blomstringen styrtede regnen ned. Men det kølige vejr har resulteret i vine med friskhed, mindre alkohol, tilpas med syre og koncentreret frugt.
Til gengæld er der ikke så meget af denne ellers så gode årgang, idet mængden af høstede druer var 25% mindre end i 2015 - og hele 35% mindre end den gennemsnitlige høstmængde i de sidste ti år.
I alt blev der i år høstet 1,7 millioner kg druer i Argentina, hvoraf de 59% stammede fra distriktet Mendoza og 34% fra San Juan.

De fem grundlæggere af Douro Boys: Miguel Roquette fra Quinta do Crasto, Francisco Olazabal fra Quinta do Male Meão, João Ferreira Álvares Ribeiro fra Quinta do Vallado, Dirk van der Niepoort fra Niepoort og Cristiano van Zeller fra Quinta Vale Dona Maria.
Besøg fra Douro-dalen
Fem forholdsvis unge vinfolk dannede i 2002-2003 – de er ikke helt enige om tidspunktet – en forening og kaldte den ”Douro Boys”. Det navn gav dem i begyndelsen problemer med de strikse vinmyndigheder, fordi man ikke gerne så, at Douro-navnet blev brugt i privat markedsføring.
Ved hjælp af østrigske Dorli Muhr – som selv fremstiller lidt vin – og hendes PR-bureau er det i de forløbne år lykkedes Douro Boys at blive en etableret faktor i bestræbelserne på at gøre omverdenen opmærksom på moderne portugisisk vinfremstilling.
Senest troppede Douro Boys op i København for at afholde en masterclass med rød- og, hvidvine samt portvine.
Fire herrer og en dame
De fem vingårde, quintaer, som repræsenteres af Douro-drengene er: Quinta do Vale Meão, Quinta do Crasto, Quinta do Vale Dona Maria, Quinta do Vallado og Niepoort med quintaerne Nápoles og Carril.
Én af stifterne, Cristiano van Zeller, var ikke med denne gang. Han havde sendt sin datter, Francisca.
Den unge generation er i det hele taget ved at tage over. Legendariske Francisco ”Vito” Olazabal fra Quinta do Vale Meão sender nu sin søn Francisco med kælenavnet Xito, og Jorge Roquette fra Quinta do Crasto sender sin søn Tomás. De to øvrige stiftere, Dirk Niepoort og João Ferreira Álvares Ribeiro fra Vallado, var begge med i København.
Variationer
Blandt de ti rødvine, som indledte masterclass-smagningen, var en enkelt helt oppe at ringe: Douro Red fra Quinta do Vale Meão. Der fremstilles blot 30.000 flasker af det lille mesterværk, en både fed og elegant vin.
Fem andre rødvine klarede sig også rigtigt godt: den let drikkelige Niepoort Fantasi og Batuta Red, Meandro Red fra Meão, Douro Red fra Vale D. Maria og Touriga Nacional Red fra Crasto.
Fem hvidvine fra quintaerne udløste delte meninger. Nogle fandt dem vældigt gode, andre – herunder denne skribent – at de generelt manglede den friskhed og vibrerende syre, som løfter en hvidvin bort fra det jævnt kedsommelige.
Så var der anderledes smæk over portvinene – fra Crastos LBV 2011, en lille vintage port, til rigtig vintage fra Meão og Niepoort Bioma, begge 2013, og Vale D. Maria 2014. Samt sluttelig Vallados 20 år gamle cognacfarvede tawny. Rent slik.
Danske importører: Niepoort (Skjold Burne), Quinta do Crasto (Portugisisk Vinkælder) og Quinta do Vale Meão (Jysk Vin).
Jørgen Aldrich

Tre glade løbere fra en tidligere udgave af Marathon du Médoc.
Snehvide og Robin Hood
I Pauillac i Médoc vil man d. 10. september kl. 9.30 sikkert kunne møde både Snehvide, Tarzan, Herkules, Robin Hood og Zorro. Det er nemlig denne morgen, startskuddet til det årlige Marathon du Médoc lyder, og traditionen tro er hovedparten af deltagerne klædt ud.
Hvert år udstikker arrangørerne af det 42.195 km lange løb et udklædnings-tema, og i år er det ”eventyr og legender”.
Under turen løber deltagerne gennem vinmarker og forbi berømte vinslotte, og ved forfrisknings-standene får de lækkerier som østers, oste og is og god vin i glassene. Der er dog også vand til at slukke tørsten med.
7000 på venteliste
Det er 32. år, dette festlige maraton løber af stabelen, og det er blevet et kolossalt trækplaster for løbeglade folk verden over.
Sidste år skrev 15.000 sig på deltagerlisten. Der er dog kun plads til 8000 løbere, så de 7000 måtte stå på venteliste til eventuelle afbud.
Der er lukket for årets tilmelding, men man kan jo altid deltage på tilskuerrækkerne.
Ud over selve løbet er der også masser af arrangementer og begivenheder, som man kan tilmelde sig. Man kan læse mere på maratonets egen
hjemmeside.
Vi hører gerne på
info@vinavisen.dk, hvis nogle af VinAvisens læsere skal løbe med.
En lyserød cocktail - eller måske rosévin - bobler derudad.
En drink forvandlet til bobler
En dag, hvor Dat Trans to børn legede med sæbebobler, spurgte de deres far, hvorfor boblerne ikke var lavet, så man kunne fange dem med munden og spise dem.
Det gav Tran, der er uddannet kemiker, ideen til det nye blandingsprodukt Bubble Lick Edible Bubbles - altså spiselige bobler.
Efter flere måneders forskning og udvikling er produktet nu på markedet og kan blandt andet købes ved at
klikke her.
Der er tale om små flasker, der indeholder 25 ml af en spiselig opløsning, og hvori der også er plads til den drik, man ønsker at forvandle til bobler. Og selv om det selvfølgelig er oplagt med sodavand til børn, sælges produktet også med henblik på voksne, som fx kan komme vin, vodka, Dry Martini eller andre cocktails i flasken.
Et sjovt indslag
Når låget er skruet på, og flasken rystet lidt, kan man, ligesom med sæbe, puste drinken ud som bobler, der så er lige til at spise - hvis altså man kan nå at fange dem med munden. Opløsningen i flasken er selvfølgelig uden nogen smag.
Det er lidt pjattet at nyde sin drink i form af bobler, men måske et sjovt indslag til det alternative cocktailparty eller nytårsaften.
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Vintage-vinimport har optaget importen af vine fra Serafino i McLaren, Australien.

Morten Wulff.
VinAvisens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
Morten Wulff (f. 1959) begyndte at interessere sig for vin i midten af 1970’erne, men det var ikke vinen, der fyldte mest dengang. Det var så ubetinget musik, der kom først. Der skulle endda gå 30 år for Morten Wulff som professionel i musikbranchen, primært som musikproducer, før ambitionen om et liv i vinbranchen blev født.
Med et samlet salg på over 1 million albums, som den magiske mand bag navne for nogle af 80'ernes og 90'ernes store danske musiknavne, samt et job som musikproducer i Danmarks Radio, lærte han i denne periode kunsten at stole på og systematisere sine sanseindtryk i danske musikstudier - en kunst der senere skulle komme ham til gode i vinens verden.
I år 2000 blev han ansat som marketingchef i Copenhagen Jazzhouse, hvor han blev frem til 2008. Dernæst fik han job hos Politikens Hus på Rådhuspladsen som eventansvarlig i den tidligere trykkehal, Pressen, der var blevet omdannet til et "inhouse" kulturhus for dagbladene Politiken og Ekstra Bladet.
Det var i denne funktion, Morten Wulff opfandt de store vinsmagninger i Politikens Hus, som bl.a Spansk vin i Pressen, New World Wine Tasting og SMUK VIN - og at han for alvor fik sat skub i arbejdet med vin og kommunikation.
Dette førte til begyndelsen på en uddannelse indenfor WSET, hvor diploma-delen i skrivende stund stadig studeres på Det Østrigske Vinakademi i Rust.
Undervejs stiftede han Politikens Vinskole og lavede vinkort til flere restauranter, og i 2014 startede han sin egen vinforretning under navnet Wulff & Vin på Frederiksberg Allé.
I 2006 investerede familien i en ruin i den andalusiske provins Granada. Ruinen er siden blevet omdannet til et maurisk palads, og det var her i Granada, at en dyb passion omkring Andalusien blev født. Dette førte til import af de sjældne vine fra Sierra Nevada samt en uddannelse som Sherry Educator hos Consejo Regulador i Jerez de la Frontera. Et ønske om at lære danskerne at drikke "rigtig" sherry har medført, at Morten Wulff i juli 2016 har åbnet Danmarks første sherrybar under navnet Nyhavns Bodega, med partneren Jesper Kemp.
Adresse: Wulff & Vin, Frederiksberg Allé 25, 1820 Frederiksberg C, email:
kontakt@wulffogvin.dk,
www.wulffogvin.dk.
Hvad er en "lukket" vin? 
Benjamin Møller har i en vinanmeldelse læst, at en rødvin var lidt "lukket”, men at den højst sandsynligt ville åbne sig, hvis man lod den ligge i en årrække. Hvad vil det sige, at vinen er lukket? spørger han.
Ordet "lukket" betyder i denne forbindelse, at vinen har tydelige tegn på kvalitet, men at den er uudviklet. Ofte er lukketheden et tegn på ungdom, men den "lukkede" periode kan udmærket indtræffe lidt senere, når vinen er kommet ud over den første lømmelalder.
Gode rødvine udvikler sig som bekendt. De begynder deres liv fulde af tanniner, syre og alkohol, men efterhånden vil tanninerne udskille farvestof og gradvis miste deres ru tørhed. Syren nedtones, og vinen bliver blødere og rundere. Samtidig frigøres en række duftemner. Vinen blomstrer op i glasset. Den åbner sig – og er ikke mere lukket.
383
I et xylografi fra 1881 står brændevinsflasken på bordet i en jysk landsby.
VinAvisen finder de gode vine!
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 21 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen