
Harald Krabbe (tv.), der ejer Frederiksdal Kirsebærvin, og Cold Hand Winerys ejer, Jens Skovgaard Pedersen.
Dansk frugtvin på ProWein
Når ProWein slår dørene op d. 19 marts, er det 24. gang, den store vinbranchemesse afholdes i Düsseldorf.
Og for første gang nogensinde vil der blandt de mere end 6000 udstillere være to danske frugtvinproducenter. Den ene er Frederiksdal Kirsebærvin på Lolland, der hvert år forvandler store mængder kirsebær til lækker bærvin. Den anden producent er Cold Hand Winery, der ligger uden for Randers, og som har givet æblevinen en renæssance.
De to producenter er ligefrem blevet inviteret af ProWein. Messen har nemlig et område, ”Same but Different”, der er reserveret til nye måder at lave vin på, og her har arrangørerne af messen syntes, at dansk frugtvin, som er i en rivende udvikling i disse år, skulle være repræsenteret.
Vil have gang i eksporten
De to danske producenter har begge store vækstplaner, og for at indfri dem skal der eksporteres. Og i den forbindelse er ProWein et perfekt afsæt, mener
Harald Krabbe fra Frederiksdal Kirsebærvin.
- Det skal være sådan, at man kan finde vores frugtvin rundt om i verden på linje med fx portvin og Bourgogne. Kvaliteten af vores vine fejler ikke noget, men vi mangler det globale netværk og så lige nogle hundrede års tradition, siger han med et glimt i øjet.
- Netværket skal vi nok få, for alle, der smager vores vine, er overraskede og imponerede, lyder det fra Harald Krabbe. - Derfor bliver ProWein en fest. Og det med traditionen - det skal vi nok indhente.
50.000 besøgende
Messen bliver hvert år besøgt af mere end 50.000 gæster fra omkring 100 forskellige lande. De mange branchefolk består ikke mindst af vinimportører, så der skulle være god mulighed for, at de to danske producenter kan få nogle eksportaftaler i stand.
Ved at
klikke her kan man læse en serie af postkort om Frederiksdal Kirsebærvin og høsten af bærrene. Og ved at
klikke her kan man læse VinAvisens postkort fra ProWein.

Bølgende vinmarker i Rioja.
Bliv underviser i Rioja-vin
Vinrådet i Rioja ønsker at gøre en ekstra indsats for at udbrede kendskabet til distriktets vine, og det har derfor lanceret et undervisningsprogram med titlen Rioja Wine Educator Programme.
Målet er hvert år at uddanne et antal vinbranchefolk fra forskellige lande til specialister i vinene fra det spanske distrikt.
Når eleverne har bestået kurset og modtaget deres certifikat, har de dermed vinrådets blå stempel til at undervise i Rioja-vin i deres respektive hjemlande - hvilket det også forventes, at de gør.
For at melde sig til kurset skal man have mindst to års erfaring fra vinbranchen - fx som vinimportør, vinhandler, sommelier, vinskribent eller underviser i vin.
Vinrådet tager så den endelige beslutning om, hvem der er velegnet til at komme på skolebænken.
Holder i fire år
Undervisningen er gratis, og den omfatter et onlinekursus, en skriftlig afhandling og et afsluttende kursus i selve Rioja, hvor man møder alle de andre studerende. Vinrådet afholder alle omkostninger til logi, mad og drikke - dog skal man selv betale flybilletterne.
Det certifikat, man får efter at have bestået kurset, holder kun i fire år, hvorefter man kan ansøge, om man kan få det fornyet. Om det kan lade sig gøre er i høj grad afhængig af, hvor mange kurser og foredrag om Rioja-vin, man selv har holdt på hjemmebane.
Man kan læse mere om Rioja Wine Educator Programme og ansøge om at blive optaget på kurset ved at
klikke her.
Ideen med at udbrede kendskabet til vin ad denne vej er ikke ny på spansk jord. Vinrådet i Jerez har i snart mange år uddannet Sherry Educators, der på samme måde har undervist i sherry i deres hjemlande.
Kina har vokseværk
Kina er verdens største forbruger af spiritus. Og i 2020 vil det asiatiske land ifølge de nyeste tal fra Vinexpo højst sandsynligt være verdens næststørste vinforbruger.
I løbet af de næste tre år spås salget af vin i Kina at stige med gigantiske 39,8% til et beløb svarende til 153 milliarder kr. Førstepladsen vil - ligesom i dag - tilhøre USA med et vinsalg på 273 mia. kr.
En dråbe i vinhavet
Trods den meget store mængde vin, som kineserne tilsammen vil hælde i glassene i 2020, så vil forbruget pr. indbygger fortsat være meget lavt. I dag ligger det på 1,34 liter årligt - et tal, der om tre år forventes at være steget til 1,53 liter. Og det er jo en dråbe i vinhavet, hvis man sammenligner med fx Frankrigs nuværende 47,2 liter pr. indbygger.
I dag indtager Kina således på en 36. plads blandt verdens vinlande, når det gælder forbruget pr. indbygger.
Kineserne er ikke de store aftagere af champagne og andre mousserende vine. Det er frem for alt stillevinene, der lægges i indkøbskurvene.
Om tre år forventes det, at der vil blive eksporteret 1,1 mia. flasker hvid-, rød- og rosévin til det asiatiske land.
Lanson lancerer øko-champagne
Champagne-distriktet er også hoppet med på den grønne bølge, og der er i dag flere champagnehuse, som fremstiller økologiske bobler.
Nu har Lanson lanceret champagnen "Green Label", hvilket gør huset til det største champagnehus med økologisk champagne i sortimentet. Men det er ikke det hus, der har flest øko-champagner på markedet. Den rekord deles ligeligt mellem Canard-Duchêne og Duval Leroy, der begge fremstiller 70.000 flasker øko-bobler om året. Første årgang af Green Label er på 65.000 flasker.
Har droppet biodynamikken
Druerne til den nye champagne kommer fra vinmarker, som Lanson købte i Marne-dalen i 2010. Disse marker blev allerede dyrket efter biodynamiske principper, men champagnehuset har valgt at se bort fra Månefasernes påvirkning og holde sig til økologien.
Green Label er fremstillet på basisvin fra årgang 2012, som var et rigtig godt høstår. Champagnen er dog ikke en årgangschampagne med årstal på etiketten, men en almindelig NV (non vintage).
Herhjemme forhandles den nye champagne af
Excellent Wine.

Der var mange gæster til årets udgave af "Franske Vindage", hvor man har en enestående chance for at smage vine fra næsten ethvert hjørne af Frankrig.
Dejlige Loire-vine
Franske Vindage fredag-lørdag i Politikens Hus tiltrak store skarer vinglade danskere, så der var trængsel ved smagebordene. Alt, hvad hjertet kunne begære fra det franske vinland, blev skænket op i de udleverede Spiegelau-glas. Som gæsterne måtte tage med sig hjem.
Ni regioner var repræsenteret med vine, som store og små importører havde udvalgt i deres sortiment. VinAvisen fokuserede på Loire og Champagne og fandt godter fra dem begge.
Hvidvine fra Loire og Sancerre giver sig selv, mens en Rosé Pinot Noir fra Philippe Gilbert (
Vinova) var en nyhed fra distriktet. Den var en frisk, elegant sag med klar Pinot-smag.
Cabernet Franc er Loires dominerende rødvinsdrue, og Les Pensées des Pallus fra Domaine de Pallus i Chinon (Clément Vin) signalerede klar Cabernet Franc. Det samme gjorde Chinon fra Domaine de la Colline (
Holte Vinlager). Den røde Touraine-vin ”Cuvée Marcel” fra Château de la Roche (
Genereux) var helt speciel med sin blanding af Cabernet Franc samt Cot og Grolleau – to druesorter som næppe ligger forrest i de flestes vinviden.
Bobler i lange baner
Champagne kunne smages i adskillige udgaver, blandt andet fra gamle kendinge som
Kjær & Sommerfeldt og
Laudrup Vin.
Louise Søborgs importfirma
Le Bon Goût, stiftet i 2014, er én af de nyere entusiaster med udelukkende champagne på paletten. Ejeren præsenterede blandt andet sin egen favorit, Prestige fra Pierson Cuvelier, en ikke for tør champagne på 100 % Pinot Noir.
Le Bon Goûts ”Almanach No. 1” fra Gratiot & Cie blandet af Pinot Meunier (85%) og Chardonnay havde den lette sødme, som tiltaler mange, mens Millésime 2008 fra Michel Gonet på 100% Chardonnay og med kun 4 g restsukker var ”Extra Brut”.
Champagnekælderen drives ligesom Le Bon Goût af en passion for champagne. Bruno Paillard, én af firmaets leverandører, var selv til stede med sin rent smagende Premiere Cuvée. Derudover kunne de mange gæster ved standen smage den kraftfulde SadiMalot Reserve (100% Chardonnay) og den lette Tradition (70% Pinot Meunier, 30% Chardonnay) fra Jose Michel & Fils.
Jørgen

De fem forskellige vine med flotte maleri-etiketter.
Vinhus og museum i samarbejde
De fleste af denne verdens vinhuse ønsker at udbrede kendskabet til - og salget af - deres vine. På samme måde ønsker kunstmuseer verden over, at stadig flere kommer for at se de kunstværker, de huser.
Så hvorfor ikke samarbejde? Sådan tænkte man hos det førende chilenske vinhus Viña Santa Rita, som derfor henvendte sig til Londons store kunstmuseum, National Gallery.
Nu har vinhuset og museet indgået et samarbejde, hvor Viña Santa Rita sætter nogle af museets mest berømte malerier på etiketterne af en særlig serie vine, National Gallery Series.
Van Gogh på etiketten
Projektet skal løbe over tre år, og undervejs vil vinhuset sætte nye malerier på etiketterne på de i alt fem forskellige vine.
I første omgang har Vincent van Goghs ”Solsikker” fået lov til at pryde en rødvin på Cabernet Sauvignon, mens en hvidvin på Sauvignon Blanc har fået tildelt samme kunstners ”En hvedemark med cypresser”. Camille Pissarros ”Boulevard Montmartre om aftenen” vil kunne ses på en Pinot Noir-vin, mens Georges Seurats ”Badende ved Asnières” får plads på en flaske Chardonnay og William Turners ”Den kæmpende Temeraire” på en flaske Merlot.
En del af beløbet fra salget af de kunstneriske vine tilfalder National Gallery.
Så vidt vi ved, vil vinene kun blive solgt i Storbritannien. Vi hører gerne på
info@vinavisen.dk, hvis nogle af dem skulle lande på danske hylder.

Château Trianon.
Rig medejer af Château Trianon
Hvis man er slotsejer og ikke selv har pengene til at restaurere sit slot, kan man jo altid få sig en rig partner.
Det er netop, hvad Dominique Hébrard, der ejer Château Trianon i Saint Émilion, har gjort.
Han har nemlig solgt en hovedaktie til luksushotel-gruppen Financière Immobilière Bordealaise (FIB). Selskabet ejes af Frankrigs 134. rigeste person, Michel Ohayon, der privat er god for 500 millioner euro (cirka 3,7 mia. kr.) - ifølge listen over rige personer, som det franske magasin Challenges bringer hvert år. Hans selskab ejer tre luksushoteller - to i Bordeaux og et i Versailles. Så penge til restaurering af Château Trianon skorter det ikke på.
Restaurant og overnatning
Slottet skal ikke bare restaureres - det skal ombygges, så det kommer til at rumme såvel en restaurant som en stribe luksussuiter til områdets mange vinturister. Her vil de kunne bo med udsigt til slottets vinmarker. For vin fremstilles der på Château Trianon, og det bliver der ikke ændret på. Slottets kældre og vineriet bliver også sat i stand.
Der er i det hele taget stadig flere Bordeaux-slotte, der satser på vinturismen og ligeledes åbner restauranter og gør det muligt at overnatte.
Château Trianon har rødder tilbage til 1600-tallet, og det fortælles, at det var den franske kong Ludvig d. 14.’s sekretær, der lod slottet opføre. Han døbte det Trianon efter Grand Trianon - en fornem bygning i udkanten af Versailles-parken, som kongen og dronningen kunne trække sig tilbage til, når de ville have lidt fred og ro.
En dommer ved CWSA skal til at hælde vin op i glasset. Samtlige vine blindsmages, hvorfor flasken er pakket ind i en sort plasticpose.
Dansk gin i kinesisk konkurrence
China Wine & Spirits (CWSA) er Kinas og Hong Kongs største og mest prestigefulde konkurrence med deltagelse af flasker fra hele 55 forskellige lande.
Vinene og spiritusserne bliver blindsmagt af i alt hundrede dommere, der alle er enten vinimportører, vinhandlere eller sommelierer i Kina eller Hong Kong.
Så det at deltage med en flaske eller flere kan så afgjort åbne for eksport til det store asiatiske marked - hvis altså indholdet falder nåde for dommernes smagsløg og bliver belønnet med en medalje.
Det var netop, hvad Henrik Irgang Elsner, der ejer destilleriet Den Ny Spritfabrik, håbede på, da han - som den eneste deltagende dansker - for nylig sendte ginnerne Elg No. 1. og Elg No. 2 ind til konkurrencen.
Dobbelte guldmedaljer
Begge gin-flasker vandt intet mindre end dobbelte guldmedaljer - en anerkendelse, der kun overgås af trofæ-medaljen.
Elg No. 1 omtalte og anmeldte vi
i uge 19 2016 - hvor den fik fem stjerner. Elg No. 2 har vi anmeldt længere nede på denne side.
Navnet på ginnen har intet med dyret af samme navn at gøre - det er derimod Henrik Irgang Elsners kælenavn blandt familie og venner.
Hvert år siden 2001 har Gruppo Campari udgivet en kalender som en hyldest til den berømte røde Campari-bitter. Her ses marts 2013 i form af skuespillerinden Penelope Cruz.
Milliardsalg for Campari
Det går forrygende godt for verdens sjette største spiritusfirma, det italienske Gruppo Campari. Sidste år steg salget af firmaets mange spiritusmærker med i alt 4,2% til 1,7 milliarder euro (cirka 13 mia. kr.). Og den gode salgskurve ser ud til at fortsætte i 2017.
Ud over den kendte røde bitter Campari omfatter firmaets portefølje mærker som Aperol, SKYY vodka, Appelton Estate Jamaica Rum, Wild Turkey Bourbon og Billdog Gin.
Sidste år købte Gruppo Campari også likørmærket Grand Marnier - et køb, der har en del af æren for de gode salgstal.
Likørmærke hitter i USA
Amerikanerne er vilde med Grand Marnier, og blot et halvt år efter erhvervelsen af mærket var Gruppo Camparis salg på amerikansk jord som helhed vokset til en fjerdedel af firmaets samlede salg på verdensplan - hvilket altså ikke mindst skyldtes Grand Marnier. I dag er USA ifølge The Drinks Business således firmaets største marked.
En anden årsag til de gode tal er det britiske marked, hvor salget af Gruppo Camparis mærker sidste år steg med hele 47,4% - drevet især af briternes glæde for Campari, Aperol og Bulldog Gin.
Hvordan det vil gå efter Brexit, er det endnu for tidligt at sige.
En urealistisk stor samling
Det er ikke kun fornemme vine, der forfalskes - også kostbare spiritusser bliver der i stigende omfang svindlet med.
I uge 52 sidste år nævnte vi fx, at en flaske Laphroaig whisky 1903 til en værdi svarende til 890.000 kr. var blevet afsløret som en forfalskning.
For nylig besøgte nogle vin-vurderingsspecialister fra det britiske online auktionshus Whisky.Auction en potentiel kunde - en mand, som havde sagt, at han gerne ville sætte nogle meget fornemme gamle flasker whisky til salg.
Da specialisterne blev vist ned i husets kælder, hvor flaskerne opbevaredes, fik de hurtigt en mistanke om, at noget var galt. Der var tale om en kolossal samling spiritus og et nærmest urealistisk stort antal meget kostbare gamle flasker whisky af samme mærke.
Ny spiritus i flaskerne
En nærmere inspektion af nogle af de fornemme flasker skærpede kun mistanken, og folkene fra Whisky.Auction blev stadig mere sikre på, at der var tale om flasker fyldt med ny og ikke nær så fornem whisky.
Der var også noget muggent ved nogle fine flasker rom og andre spiritusser.
Hvis de mange flasker i kælderen var blevet solgt for pålydende, ville det have indbragt flere hundrede tusinde pund.
Efterfølgende henvendte Whisky.Auction sig til politiet, der konfiskerede alle flaskerne. Ejeren af flaskerne blev arresteret for mistanke om svindel og forsøg på at sælge forfalskede flasker via auktion. Han ville nok ønske, at han aldrig havde henvendt sig til auktionshuset …
Vil du have vores løbeseddel? 
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge.
Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Kjær & Sommerfeldt har overtaget vinfirmaet VinConnection, hvis ejer siden 2012, Knud Kjellerup, fortsætter i firmaets ledelse.
Ugens vinøse billede
I uge 8 bragte vi som ugens vinøse billede en sjov vægdekoration lavet af propper, som en af vores læsere havde set i en restaurant i Tyskland.
Nu har andre læsere sendt os prop-billeder - en af dem er Poul Erik Henneberg, der har taget dette billede under en rejse i Frankrig:
- Siden 1993 har vi hvert år kørt til Frankrig i uge 39 for at besøge forskellige vinproducenter primært i Bourgogne og Rhône.
- Sidste år var første ophold Domaine de Cabasse, der ligger lidt nord for Sablet i Rhône, og inde i vinhusets restaurant var der flere væglamper dekoreret med propper samt denne fine vægdekoration af en flaske vin.
Hvem kommer med det næste billede til os?
Hvis I har taget nogle interessante eller sjove vinøse billeder, så send dem endelig - og gerne i en nogenlunde god opløsning - til
mariette@vinavisen.dk.
417
Bourgogne-huset Jadot har en model af ”Den gyldne skråning” med små, lysende lamper (foto © Anker Tiedemann).
Ugens smagte vine
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 17 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen