
Denne skønne gamle plakat kan købes hos Amazon.com.
Uvidende om vintjenerens job
For nylig udspurgte restaurant-bookingsiden OpenTable 2000 briter om deres viden om vintjeneres jobfunktion og om deres vinbestilling, når de var på restaurant.
Hele 60% af de adspurgte vidste ikke, hvad en vintjeners job egentlig består i - og værst står det til hos de yngre briter.
Kun 30% af deltagerne mellem 18 og 24 år svarede korrekt på spørgsmålene om en vintjeners jobfunktion, og en femtedel af de unge indrømmede, at de var pinligt berørte ved tanken om at spørge en vintjener til råds om vinvalget.
Når det gjaldt briterne over 55 år, var to tredjedele helt med på, hvilken service en sådan tjener med særlig vinviden kan tilbyde gæsterne.
Vælger altid husets vin
66% af samtlige adspurgte briter tilkendegav, at de altid valgte husets vin - og 90% af dem mente, at det var det letteste og billigste valg.
Man kan læse mere om undersøgelsen ved at
klikke her (scroll et stykke ned på siden).
Det er jo interessant, at så mange briter automatisk vælger husets vin. Det er som regel rigtig gode vine til prisen - all round vine, der står til en række af restauranternes retter. Men det er faktisk ikke altid de billigste vine eller dem, der matcher ens madvalg bedst.
Vi kunne godt tænke os at vide, hvordan VinAvisens læsere forholder sig til det med husets vin. Og hvordan med bestilling af vin i det hele taget? Er det noget, man som regel klarer på egen hånd, eller spørger man gerne en vintjener til råds? Kommentarer er velkomne på
info@vinavisen.dk.

Jayne Powell.
Sagen om "Champagne Jayne" 
I 2013 lagde champagneproducenternes forening, Comité Champagne (CIVC), sag an mod den australske vinskribent Rachel Jayne Powell. Årsagen var, at de ville forhindre hende i at markedsføre sig selv som Champagne Jayne - et navn, som Powell har brugt i de sidste fjorten år, og som hun varemærkebeskyttede i sit hjemland i 2012.
Champagne har da også i høj grad været omdrejningspunktet for Powells vinøse karriere. I ord og tekst har hun gennem årene gjort meget for at udbrede kendskabet til champagnedistriktet og dets ædle bobler.
Prisbelønnet ridder
Jayne Powell har også skrevet bogen "Great, Grand and Famous Champagnes: Behind the Bubbles", som i 2011 vandt en pris ved Gourmand World Cookbook Award.
Hun er blevet udnævnt til Harper’s International Champagne Educator of the Year 2012 og til Dame Chevalier de L’Ordre des Côteaux de Champagne af champagneindustrien. Ceremonien fandt sted i det berømte distrikt, og det var selveste Pierre Emmanuel Taittinger - præsidenten for champagnehuset Taittinger - der slog hende til ridder.
Har vundet sagen
Der er ingen tvivl om, at Jayne Powell følte sig inde i varmen i Champagne-distriktet. Derfor blev hun yderst overrasket, da CIVC krævede, at hun stoppede med at anvende navnet Champagne Jayne. Ifølge foreningen krænkede hun Champagnes gode ry og vildledte forbrugerne, idet hun også - ved siden af sine mange skriverier om champagne - promoverede andre af denne verdens mousserende vine.
Powell nægtede at droppe sit arbejdsnavn, hvorefter CIVC lagde sag an mod hende.
Sagen har rullet lige siden da, og først nu er der faldet en definitiv afgørelse. Australian Official Journal of Trade Marks har givet CIVC et endeligt afslag - og Powell ret til helt legalt at kalde sig for Champagne Jayne.

Et typisk landskab i den portugisiske region Alentejo. Ud over vinmarker er regionen også kendt for sine mange korkege - hvoraf to styk ses i forgrunden. Foto: Wikipedia/Alvesgaspar.
Første køb uden for Douro-dalen
Symington Family Estates er verdens største portvinsfirma. Det ejer i alt 26 vinejendomme i Douro-dalen - og nu også for første gang i firmaets historie en ejendom uden for den berømte portvinsdal.
Det drejer sig om en vingård med 43 hektar marker i Alentejo-regionen i det sydlige Portugal. Alentejo, der er landets største vinregion, er især kendt for sine let drikkelige og frugtrige rødvine.
Regionen har otte underdistrikter - et af dem er Portalegre, hvor Symington Family Estates's nye ejendom og tilhørende marker ligger.
I Portalegre, der er det nordligst beliggende af distrikterne, er der et køligere klima og mulighed for at fremstille komplekse og elegante vine.
Købsprisen for nyerhvervelsen er ikke oplyst, ligesom portvinsfirmaet endnu ikke har givet ejendommen et navn.

Eto er en smart karaffel, der kan opbevare vinen i et lufttæt rum.
En lufttæt karaffel
En britisk industriel designer, Tom Cotton, har udviklet en meget smart karaffel, Eto, som skulle kunne holde vinen frisk i mindst tolv dage.
Karaflen kan godt minde lidt om en stempelkande til kaffe - dog er der visse forskelle.
Når man - efter at have drukket et glas vin eller to fra karaflen - godt vil gemme resten af vinen, trykker man et tilhørende stempel ned i karaflen. Stemplet stopper automatisk, når det rammer vinens overflade, hvorved vinen befinder sig i et forseglet lufttæt rum.
Når man igen vil have sig et glas vin, skænker man bare på normal vis fra karaflen - en indbygget ventil åbner automatisk og sørger for, at vinen kan komme ud fra sit lufttætte aflukke.
Systemet er gennemtestet
Det har taget Tom Cotton fem år at udvikle Eto - der i øvrigt på walisisk betyder ”igen”. Navnet henviser både til designerens walisiske rødder og til, at man gentagne gange kan nyde den samme vin fra karaflen.
Eto er gennemtestet i diverse laboratorieforsøg hos Bangor University, ligesom en stribe vinbranchefolk har fået karaflen på prøve.
En af dem er Master of Wine, Richard Hemming, og efter at have afprøvet karaflen, har han meddelt, at der på syvende dagen ikke var nogen forskel på vinen i Eto og en nyåbnet flaske af samme vin.
Succesfuld kampagne
Det lyder jo rigtig godt alt sammen, men før Eto kan indtage denne verdens forretningshylder, skal der penge i kassen, og Tom Cotton har derfor lanceret en
Kickstarter-kampagne. Og det går over alt forventning. Målet var 55.000 pund (cirka 470.000 kr.) - i skrivende stund er der indsamlet 64.823 pund (cirka 555.000 kr.), så den karaffel skal nok blive sat i produktion.
Ikke mindst i Cottons hjemland er der et stort behov for en sådan karaffel. Ifølge Storbritanniens særlige handlingsprogram for fødevarespild, ”Down the Drain”, hælder briterne hvert år omkring 50 millioner liter vin i vasken. I værdi svarer det til 270 mio. pund (cirka 2,3 milliarder kr.). Og den væsentligste årsag er, at forbrugerne ikke tror, at en åbnet flaske vin kan gemmes - ikke engang et enkelt døgn.
Piemonte på visit
For niende år i træk sørgede Piemontes vinråd,
I Vini del Piemonte, i samarbejde med den danske vinagent
Jens Winther Simonsen for at fylde den gamle Børssal i København til bristepunktet.
Trækplasteret var det årlige - og meget stemningsfulde - Barolo & Friends Event, og der var som altid rigtig meget at komme efter. Alene urskoven af rene vinglas, der stod parat ved indgangen, vidnede om de mange hundrede gæster, der lagde vejen forbi i løbet af dagen.
Hele 40 vinproducenter fra Piemonte stod parate til at skænke i glassene og få en god snak med såvel vinbranchefolk som forbrugere.
Rigtig mange vinimportører lagde vejen forbi, og smagningen er da også det perfekte sted at gå på jagt, hvis man vil finde nye flasker Barolo, Barbera og Barbaresco til hylderne. Hovedparten af de producenter, der deltager, er nemlig ligeledes på jagt efter danske importører.
65. generation
En af dem, der gerne ville finde en dansk importør, var Lucrezia Garrega Malabaila. Hun er intet mindre end 65. generation i Azienda Agricola Malabaila di Canale - et vinslot, som adelsfamilien Malabaila købte i appellationen Roero i 1362.
Det var første gang, Lucrezia deltog i Barolo & Friends Event - ja, første gang hun overhovedet var i Danmark. Og for hende var det i første omgang vigtigt at få et indtryk af danskerne og deres spisevaner. Så hun snakkede lige så meget mad som vin med de mange gæster, der stoppede ved hendes stand.
- Ad den vej kan jeg pejle mig ind på hvilke vine, der vil egne sig bedst til det danske marked - hvilke vine, jeg skal gøre en ekstra indsats for at markedsføre, sagde hun.
- Jeg kan forstå, at I spiser rigtig meget svinekød, og her vil det være perfekt med vores Roero Reserva. I spiser også en hel del fisk og skaldyr, hvor vores meget mineralske hvidvine på Aneis-druen vil være sagen.
Det var ikke kun i den store Børssal, Lucrezia fik lejlighed til at møde danskerne - dagen før havde hun også deltaget i en lignende smagning i Aarhus.
Lucrezia Garrega Malabaila viste os stolt et indrammet brev fra 1623. Det var fra den daværende italienske konge og en bekræftelse på, at familien Malabaila fik den ære at blive kongelig hofleverandør.
Vi smagte Malabailas vine, og der var bestemt flere imellem, der i dag godt kunne gøre sig ved et fint kongeligt taffel.
Vinvidende danskere
Og fra en meget gammel vinfamilie til en næsten ny, Savio & Elizabetta Dominici, der grundlagde deres vingård Alemat i Monferrato for kun fire år siden - uden nogen baggrund i vinens verden.
- Det er første gang, vi er med til Barolo & Friends Event her i Danmark, men bestemt ikke sidste, sagde Savio Dominici.
- Vi har været til samme event i Schweiz, og der kom stort set ingen mennesker. Her er det jo helt overvældende - her er vildt mange gæster, og så er det en fornøjelse, at de danske forbrugere er så vidende om vin.
Vi fangede også salgschef for Dronninggaard Vin, Steffen Floodness, og også han var meget tilfreds med smagningen. Han var kun nået rundt til de første tre stande, da vi mødte ham, men havde allerede hvert sted fundet noget, han ville kunne bruge i forretningen. Så det lovede jo godt for resten af turen rundt i den store Børssal.

Et opslag fra den "drejebog" Matthew Cortland har lavet for at kunne præsentere sit magiske projekt.
Harry Potter pub i London
Enhver, der kan sin Harry Potter, ved, at de levende lys svævede midt i spisesalen i Hogwarts, skolen for magi og trolddomskunst. Og at Potter og hans venner drak butterbeer (smørøl) i den magiske kro Three Broomsticks Inn.
Magien lever også i bedste velgående i J.R.R. Tolkiens Ringenes Herre og i C.S. Lewis’s Narnia.
Nu har en britisk industriel designer, tekniker og magi-fan, Matthew Cortland, sat sig for at skabe en magisk pub i London, Cauldron Wizarding Pub & Inn, som hylder Harry Potter og andre af historiens store magiske eventyr.
Ved hjælp af magnetisme vil Cortland få de levende lys til at svæve, og pubbens vægge vil blive udsmykket med portrætter, hvor de portrætterede bevæger sig - ligesom dem på væggene i Hogwarts.
Troldmands-inspirerede cocktails
I pubben vil der blive brugt tryllestave til at betjene både lyset og ølfadenes tappehaner. Ud over øl vil man kunne bestille opsigtsvækkende, troldmands-inspirerede cocktails og vine.
For at kunne finansiere pubben lancerer Matthew Cortland en Kickstarter-kampagne d. 26. juni - hvilket er 20 års jubilæet for udgivelsen af det første bind i serien om Harry Potter. Kampagnen slutter d. 31. juli - Potters fiktive fødselsdag ifølge seriens forfatter, J.K. Rowling.
Målet er at indsamle det, der svarer til cirka 3 millioner kr., og de, der vælger at give et bidrag, vil blive belønnet med en gave - hvis størrelse er afhængig af bidragets størrelse. Man vil fx kunne få sit eget ”levende” portræt på væggen i pubben, få lov til at opfinde en magisk cocktail eller leje pubben for en aften.
Tryllestave i stedet for nøgler
Matthew Cortland forventer at kunne åbne sin pub i marts 2018. Og hvis den indsamlede sum penge tillader det, vil han også åbne en kro med overnatning i forbindelse med pubben. Her skal dørene til værelserne selvfølgelig åbnes med tryllestave og ikke nøgler.
Præcis hvor i London, baren og kroen skal ligge, er endnu uvist. Nu vil Cortland først sikre sig, at midlerne til at realisere den magiske drøm er på plads.
Ved at
klikke her kan man læse mere om Cauldron Wizarding Pub & Inn og se en lille film, hvor Cortland præsenterer sit projekt.

En relativt fyldig etiket med tekst på både italiensk og engelsk bag på en flaske Amarone. Foto: Wikipedia/
FotoosVanRobin.
Lille etiket med stor betydning
På mange vinflasker har bagetiketten en mere eller mindre uddybende tekst om vinen. Det kan fx være nogle få ord om, hvordan vinen smager, og hvilke retter den egner sig til, eller det kan være en længere tekst om druerne, om at vinen er opkaldt efter vinhusets grundlægger, at det i dag er 14. generation, der er bag roret osv.
En ny undersøgelse fra det australske University of Adelaide tyder på, at teksten på bagetiketten har stor betydning for forbrugernes opfattelse af vinen, hvad de er villige til at betale for den og for, hvordan de synes, den smager.
Smagte de samme vine tre gange
Undersøgelsen omfattede 126 australske hvidvins-drikkere, der blev bedt om at smage tre hvidvine på henholdsvis Chardonnay, Riesling og Sauvignon Blanc. Der blev ikke kun afholdt en enkelt smagning men hele tre med nøjagtig de samme vine.
Ved den første smagning smagte forsøgspersonerne vinene blindt uden at få nogen som helst oplysninger om dem. Under smagning nummer to fik de lidt mere information i form af nogle smagekommentarer. Ved den sidste smagning fik de så den lange version af bagsideteksterne, der blandt andet også omfattede en beskrivelse af vinhusene.
Efter hver smagning udfyldte forsøgspersonerne et spørgeskema om deres oplevelse af vinene - og hvilket prisleje, de mente, de hver især burde ligge i.
Jo mere information, desto bedre
Resultatet af undersøgelsen viste, at jo mere udførlig information, desto højere var forventningerne til vinene, og desto mere var deltagerne parate til at betale for dem. Og ikke nok med det - vinene scorede også de højeste point under smagning nummer tre.
Forskerne fra University of Adelaide mener, at vinproducenter i såvel Australien som andre steder i verden kan bruge resultaterne fra undersøgelsen, når de skal beslutte sig for, hvad der skal stå på bagetiketten.
Man kan læse mere om undersøgelsen ved at
klikke her.
Bogen om vin fra den sydlige halvkugle
I 2010 udgav vinskribenten Henrik Oldenburg på Forlaget Smag vin-netbogen "Vin under Sydkorset", der, så vidt vi ved, er den eneste bog i verden, der kun omhandler vine fra den sydlige halvkugle.
Bogen er et omfattende og grundigt opslagsværk over vinproducenter og -distrikter i Argentina, Australien, Chile, New Zealand og Sydafrika.
Nu har Oldenburg opdateret og omskrevet bogen, og i den nye udgave, som kan ses ved at klikke her, er der omtalt i alt 588 vinproducenter og 872 vine. Så der er noget at gå ombord i.
Det er (ligesom den gamle udgave) en velskrevet bog, hvor de mange informationer er krydret med Oldenburgs levende og underholdende skrivestil.
Bogen har også fået en ifølge forfatteren mere mundret og lettere forståelig titel, ”Vin fra den sydlige halvkugle”.
Her kan man købe orange vin
I sidste uge spurgte Per Nielsen, hvor man kunne købe orange vin. Vi har fået følgende svar fra andre læsere:
* Hyggevin: Etnella Kaos 5,0, Etna, Italien 2016, 299 kr.. (Flere orangevine fra andre producenter er på vej til forretningens hylder).
* H. J. Hansen Vin: Rheingau Orange Wine, Balthasar Ress, Rheingau, Tyskland 2015, 285 kr.
* Erik Sørensen Vin: Kreydenweiss Or Ange fra Costières de Nîmes, Frankrig 2016, 199,95 kr.
* Vinfruen: ”Die Drei???”, Weingut Scheuring, Margetshöchheim, Franken, Tyskland 2016, 149 kr. (50 cl). De tre spørgsmålstegn henviser til ”Was ist das?” (hvad der det?), ”Warum die Farbe?” (hvorfor den farve?) og ”Welche Trauben?” (hvilke druer?).
Cocktailen "Flora's Tears", der ud over whisky også indeholder skotske oste, tang, brændenælder og havgræs.
Danmarks bedste bartender
Den skotske by Inverness har netop været rammen om de nordiske mesterskaber i cocktail i bartenderkonkurrencen Diageo World Class. Ud over en nordisk mester skulle der findes en national mester for hvert af de deltagende lande.
I tre dage dystede tolv talentfulde nordiske bartendere på charme, personlighed og evnen til at kreere velsmagende og innovative cocktails.
Den nordiske mester blev svenske Josephine Sondlo, mens Mate Tamas Csatlos fra cocktailloungen Kabuko i restaurant Umami i København vandt titlen som Danmarks bedste bartender. Og det gjorde han foran René Hedeland Larsen fra Ruby og Ted Filip Dako fra We Got Spirit.
Kabuko er i øvrigt japansk for ”ud over det sædvanlige”, hvilket Mate Tamas Csatlos med den fine nyerhvervede titel jo må siges at være.
En meget personlig cocktail
Konkurrencen bestod af tre forskellige delkonkurrencer. Der var ”Born from the bean”, hvor deltagerne skulle matche en hjemmelavet chokoladegarnache med deres egen kaffe og Zacapa-rom. I dysten ”Made by the sea”, skulle der laves en cocktail af Talisker whisky (en meget røget whisky) kombineret med ingredienser, deltagerne selv måtte finde langs kysten og i skovene på den vindblæste skotske ø Isle of Skye - hvor destilleriet Talisker ligger. Og så var der til sidst ”Signature Serve”, hvor deltagerne skulle lave en cocktail, der fortalte deres egen personlige historie.
Oste, brændenælder og tang
Ovenfor ses et billede af Mate Tamas Csatlos’s cocktail ”Flora’s Tears”, skabt til ”Made by the sea”-temaet. Den ser måske nok meget enkel ud, men den indeholder nogle ret specielle ingredienser. Ud over Talisker whisky er den lavet på persille, havgræs infuseret med Fino sherry, brændenælder, Dry Vermouth, skotske oste og tang-reduktion. Den cocktail ville vi gerne have smagt!
Nu kan Mate Tamas Csatlos glæde sig til den store internationale finale, hvor der dystes om at blive verdens bedste bartender. Den bliver afholdt i august i Mexico City.
Diageo World Class er verdens største og mest prestigefyldte bartenderkonkurrence. I de ni år, konkurrencen har eksisteret, har 15.000 bartendere fra 57 forskellige lande deltaget.
Vil du have vores løbeseddel? 
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge.
Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Wine.dk har optaget importen af vine fra Rioja-husene Carlos Serres og Vivanco og fra Salatin i Prosecco, Italien, og Gsellmann i Burgenland, Østrig.

Daniel Vangsø Rasmussen.
VinAvisens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en
særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
Daniel Vangsø Rasmussen (f. 1972) har været interesseret i vin lige siden de sene teenageår. Det startede med Bordeaux, men han fik også en forkærlighed for italiensk vin, da familiens ferier ofte gik til Italien.
Interessen for de italienske vine holdt ved, og den dag i dag mener han, at Italien er et af de mest spændende vinlande at følge – særligt hvis man tør afvige fra den slagne vej og alene jagte kvalitet frem for berømmelse.
For ti år siden fik Daniel Vangsø Rasmussen også øjnene op for de tyske vine, og han har lige siden da utrætteligt plæderet for tysk vin i alle de kredse, han kommer i.
I 2013 åbnede Daniel Vangsø Rasmussen vinfirmaet TwinWine, som han driver sideløbende med sit faste job. Navnet hentyder dels til, at der kun handles med vin fra to lande, nemlig Italien og Tyskland, dels til tvillingerne Frederikke og Alberte. TwinWine har filosofien, at langsomt er hurtigt, og at kvalitet tager tid at finde.
Daniel Vangsø Rasmussen afslutter sin MBA ved udgangen af 2017, og håber derefter at kunne åbne en lille butik i København med weekendåbent og tid til at få en snak og et glas god vin.
Fritiden bruges sammen med familie og venner. Lidt veteranfodbold bliver det også til, og så er han ofte at finde i køkkenet, da han elsker at lave mad. Ferierne går typisk til Italien eller forældrenes lejlighed i Berlin.
Adresse: TwinWine, Nørregårdsvej 295, 2610 Rødovre, e-mail:
info@twinwine.dk,
www.twinwine.dk.
I sidste uge nævnte vi, at nogle få vinmarker i Californien er blevet ramt af vinskimmel.
Niels Krag har på en engelsk vinside set samme historie omtalt, men her kaldte man sygdommen for Downy mildew, hvilket jo oversat betyder dunet meldug. Er det noget med, at kært barn har mange navne eller …?
- Ja, lige præcis. Vi har også nogle gange kaldt sygdommen dunet meldug, men det korrekte danske navn er vinskimmel eller vinstokskimme. Andre navne har været False mildew, på fransk Mildiou de la vigne (vinstokkens meldug) og på italiensk Peronospora della vite. På latin hedder den Plasmopara viticola.
Vinskimmel blev første gang identificeret i Sydfrankrig i 1878. Den blev i store dele af Europa den alvorligste sygdom på vinstokkene, der ikke havde nogen naturlig resistens.
Allerede i 1880'erne fandt man imidlertid et effektivt middel imod den, nemlig Bordeaux-væsken, en blanding af kobbersulfat og kalk - "la bouillie bordelaise".
Vinskimmel kommer fra det østlige USA og blev efter al sandsynlighed indslæbt med amerikanske vinplanter, der skulle bruges til podning med de europæiske ædelsorter efter Phyloxera-angrebet i 1860'erne.
431
Banyuls-vine lagrer på udendørs hylder hos Domaine Tietri-Geraud i Collioure (foto © Anker Tiedemann).
Ugens smagte vine
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 26 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen