Hennessy XXO.
Historien om XXO
Vores læsere har sikkert hørt om - eller nydt - XO cognac, den højeste af kategorierne, når det gælder den gyldne franske spiritus, men XXO cognac er det nok de færreste, der kender til.
For nylig offentliggjorde cognac-producenternes forening, BNIC (Bureau National Interprofessionnel du Cognac) et nyt regelsæt for netop denne kategori, der således overhaler XO indenom som den fineste betegnelse.
At kategorien overhovedet er blevet indført skyldes det fornemme, gamle cognachus Hennessy - som i øvrigt er den største producent af XO-cognacer. I 2017 lancerede huset en særlig fin cognac, og for at vise omverdenen, at der var tale om et produkt, der overgik alle andre cognacer, satte man et XXO på etiketten.
XXO fra 1872
Men det faldt ikke i god jord hos myndighederne i Cognac, der stoppede salget af den nye cognac med den begrundelse, at der ikke eksisterede en kategori XXO.
Ejeren af Hennessy, luksuskoncernen LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), kom på banen, og havde et meget vægtigt argument for indførelsen af den nye kategori. Helt tilbage i 1872 var der nemlig kommet en Hennessy med betegnelsen XXO på markedet, uden at nogen dengang løftede et øjenbryn. Produktionen af denne cognac var først ophørt i 1930’erne. LVMH kunne endda fremvise en af de gamle flasker.
Nu i alt fem kategorier
Myndighederne bøjede sig, og nu er kategorien så blevet blåstemplet. Dog er Hennessy ind til videre det eneste cognachus, der har gjort brugt af den, og husets XXO er frem for alt målrettet det asiatiske marked.
Men fremover vil enhver cognacproducent kunne benytte betegnelsen - hvis cognacen, som de nye regler kræver, har modnet mindst 14 år på fad.
De øvrige fire hovedkategorier er XO (Extra Old, mindst 10 år på fad), Napoléon (mindst 6 år på fad), VSOP (Very Special Old Pale, mindst 4 år på fad), VS (Very Special, mindst 2 år på fad).