Mindste høst i fem år 
Der er hedebølge i Frankrig, og det har der været lige siden slutningen af juni.
I uge 27 nævnte vi, at termometret for første gang siden 1947 rundede 46 grader.
Hedebølgen har også ramt den franske vinverden. I både Bourgogne og Champagne har arbejdet i vinmarkerne måttet foregå fra før daggry og indtil kl. 12. Og nu viser nye tal fra det franske landbrugsministerium, at hedebølgen vil få konsekvenser for den kommende druehøst, som forventes at blive mellem 6 og 13% mindre end i 2018.
Nu var sidste års høst jo meget stor, men alligevel vil årgang 2019 - hvis prognosen holder stik - blive en af de mindste årgange i de sidste fem år.
Hedebølgen skal dog ikke have hele skylden - før den rullede ind over Frankrig, blev flere vindistrikter ramt af et kraftigt uvejr med hagl og skybrud, hvilket også har en andel i miseren.

På billedet ses almindelige NDtech korkpropper fra Amorim - nu har firmaet også lanceret en TCA-fri champagneprop.
TCA-fri champagneprop
Sidste år udtalte Antonio Amorim, der står i spidsen for verdens største korkpropfirma, det familieejede Amorim, at firmaet ville have udryddet TCA (2,4,6-trikloroanisol) i samtlige propper i 2020.
TCA er det kemiske stof, der udvikles af skimmelsvampe, som har angrebet korkproppen. Og det er dette stof, der giver proppede vine deres ubehagelige lugt og smag.
Noget tyder på, at man er godt på vej til at nå målet hos Amorim. Allerede i 2016 lancerede firmaet et screenings-system, NDtech, som tjekker hver eneste korkprop for TCA. Denne nyhed blev efterfulgt af en korkprop med et præget NDtech - altså en prop, der med garanti ikke er inficeret med TCA.
Nu har Amorim ligeledes lanceret en NDtech prop til mousserende vine. Det har taget nogen tid, da proppens anderledes format og opbygning har krævet visse ændringer i screenings-systemet.
50% af aktierne i Vinolok
En anden nyhed fra Amorim er købet af 50% af aktierne i det tjekkiske firma Vinolok, som ejes af Preciosa Group.
Vinolok fremstiller glaspropper til vinflasker og har et årligt prop-salg på 16 millioner euro (cirka 119 mio. kr.).
Amorim er salgsmæssigt langt større - hvert år omsætter korkfirmaet for 760 millioner euro (cirka 5,7 milliarder kr.), og dets korkpropper eksporteres til mere end 100 forskellige lande.
Hos Vinolok ser man en stor fordel i at have fået Amorim, der har et globalt salgsnetværk, som partner. Omvendt får korkfirmaet mulighed for at få en fod inden for på markedet for glaspropper.
Denne uges store billede længere nede på siden giver et indblik i de kolossale mænger korkpropper, Amorim fremstiller årligt.

"Grêle" står der på etiketten, som pryder en rødvin, fremstillet af druer fra 36 provencalske vinproducenter - hvis vinhus-navne er nævnt med rødt hen over vinens navn.
En vin med navnet "Hagl" 
Det var en katastrofe for Raimond de Villeneuve, der ejer Provence-slottet Château de Roquefort, da han i sommeren 2012 mistede hele sin kommende høst. Årsagen var et ualmindeligt voldsomt hagluvejr.
Nyheden om, hvad der var sket, bredte sig hurtigt, og snart fik Villeneuve en hjælpende hånd. Hele 36 provencalske vinproducenter besluttede, hver især at give ham en portion af deres druer. Villeneuve endte med at nå op på 80% af den høst, han ville have fået fra egne vinmarker - og vinen, han fremstillede, døbte han meget betegnende ”Grêle” (hagl).
Blev starten på en forening
Men hermed var der ikke sat punktum i den sag - faktisk blev den startskuddet til en helt ny forening, Rouge Provence.
Det var ikke første gang, en vinproducent i Provence havde mistet hele sin høst på grund af naturens rasen, og Villeneuve og de producenter, der havde hjulpet ham, var klar over, at det nok heller ikke blev sidste gang - og slet ikke nu, hvor klimaændringerne øger hyppigheden af både uvejr, frost og tørke.
De i dag 34 vinproducenter i foreningen kommer fra flere forskellige appellationer i Provence, og når uheldet er ude, hjælper de hinanden.
Slår et slag for rødvinen
Der er endnu et mål med Rouge Provence, nemlig at markedsføre Provences rødvine. Overalt i verden forbinder forbrugerne det sydfranske distrikt med rosévin, og 85% af al den vin, der fremstilles i Provence, er da også lyserød.
Men der laves altså også rødvin, og medlemmerne af foreningen mener, at deres rødvine fortjener lige så megen anerkendelse, som deres roséer.
"Fælles-vinen" er blevet en tradition
Hvert år, siden Raimond de Villeneuve mistede sin druehøst, har producenterne ud over egne vine fremstillet en fælles vin - og det er netop en rødvin og ikke en rosé. Vinens navn er Plaisir Solidaire (solidarits-glæde), og den fremstilles hos Château de Beaupré i Côteaux d’Aix en Provence. Nyeste årgang, 2017, er nu kommet i handelen i Frankrig.
Man kan læse mere om vinen og foreningen (på fransk) ved at
klikke her.
VinAvisens serie af postkort fra Navarra 
I sidste uge besøgte vi
Bodega Otazu - en smeltedigel af top-vine og top-moderne kunst. I denne uge, hvor vi afslutter vores postkort-serie, gælder det Navarras største vinhus og distriktets fine gamle hovedstad, Pamplona.

Vineriet hos Bodegas Príncipe de Viana er imponerende stort og med skinnende ståltanke, der minder lidt om kæmpemæssige dåser, hvor man har pillet etiketterne af.
13. postkort fra Navarra:
Her er styr på tingene 
Fra Navarras nordligst beliggende vinhus, Otazu, gik turen videre til regionens største vinhus,
Bodegas Príncipe de Viana, hvor vi blev modtaget af eksportdirektør, Luis Miguel Soler Jermyn.
Og stort er dette vinhus, der ejes af en bank, og som fremstiller 12 millioner flasker vin årligt, har 500 hektar vinmarker og får leveret druer fra yderligere 1400 hektar. 40% af alle flaskerne eksporteres til 60 forskellige lande.
I fadkælderen er i alt 15.000 franske og amerikanske fade placeret i rækker oven på hinanden fra gulv og næsten til loft. Jermyn fortalte, at cirka hvert femte år udskiftes 20% af fadene med nye fade.
Der er styr på tingene - og på druerne - hos Príncipe de Viana. For hvert parti vinmark er der opsat en lille digital kontrolpost, som er forbundet til vinstokkenes rødder, og som advarer vinhuset, hvis er der noget galt i marken. Det kan fx være, at vinstokrødderne i en langvarig tørkeperiode trækker sig sammen, hvilket betyder, at de lider af vandmangel. (Fortsættes nedenfor ...).

En laborant i Príncipe de Vianas laboratorium forklarer om et af de interessante apparater.
14. postkort fra Navarra:
Et apparat, der tjekker druernes modenhed 
Vinhuset har (selvfølgelig) også sit eget store laboratorium, og det rummer adskillige interessante apparater.
Vi fik fx forevist et apparat, hvor man kan stadfæste nøjagtig, hvornår en given druesort er perfekt høstmoden.
- Det har vi fx stor glæde af, når vi skal fremstille vores blandingshvidvin på Chardonnay og Sauvignon Blanc, fortalte Luis Miguel Soler Jermyn. - Hvis de to druer ikke har opnået en perfekt modningsgrad, bliver vinen simpelt hen ikke god nok.
I laboratoriet var der også et massespektrometer, som gør det muligt at blive fri for uønskede aromaer - og en dna-detektor, der kan afsløre TCA, det kemiske stof, der forårsager propsyge, og brettanomyces, en gærsvamp, som bevirker, at vinen kommer til at lugte og smage metallisk og kedeligt.
Nu er der måske nogen, der tænker, at så stort et vinhus med så megen kontrol og teknik må fremstille mainstream vine uden sjæl. Men nej, Príncipe de Vianas vine er ikke bare fejlfri, de er fantastisk gode. Og vinhusets rødvin "1423" var en af Navarra-turens store oplevelser - og et godt punktum for vores vinhus-besøg.

Et af Pamplonas charmerende torve med cafeer fyldt med indbyggere og turister.
15. postkort fra Navarra:
Pinchos og vin i Pamplona 
Vi må også lige runde Navarras hovedstad, Pamplona, som er et perfekt udgangspunkt for udflugter til distriktets vinhuse. Og så er byen, der har 200.000 indbyggere, i sig selv bestemt også værd at se.
Man bør koncentrere sig om den gamle og charmerende bymidte, hvis centrum er Plaza del Castillo - en flot og meget stor plads, omkranset af en palet af forskelligartede gamle, smalle huse med balkoner.
Herfra kan man så finde ned i de lange og ligeledes smalle gader, der byder på et hav af delikatessebutikker, caféer og restauranter.
Når man er i Pamplona, skal man selvfølgelig gøre, som indbyggerne gør - gå på bar om aftenen og spise pinchos med god Navarra-vin til.
Hvor man i Sydspanien spiser tapas, står den på pinchos i den nordlige del af landet. Pinchos er lidt større og ofte mere elegante hapser end tapas, og de spises enten som snack eller - hvis man bestiller nok af dem - som et helt måltid. Et af de rigtig gode pinchos-steder er
Bar Gaucho.

Solhatte, soveposer, vanddunke og muslingeskaller er blandt udvalget i Caminoteket i Pamplona.
16. postkort fra Navarra:
Vinoteker og caminoteker
Vi skal til at slutte vores serie af postkort fra Navarra - og vil gøre det med dette billede fra Pamplona. For ligesom der findes vinoteker, hvor man kan smage alverdens vine, så findes der også caminoteker, hvor man kan ”tanke op” med alt det, vandreturen ad pilgrimsruten el Camino kræver.
Der er faktisk flere ruter, der alle ender i Santiago, men den mest populære er den, der starter i den franske by Saint Jean Pied de Port. Første stop er Navarra, og man kan kun håbe, at rigtig mange pilgrimme bliver et stykke tid i området og når at få smagt nogle af de gode lokale vine.
Også herhjemme er det værd at gå på jagt efter Navarras vine.
Nogle gange skal man dog lede lidt efter distriktets navn på flaskerne - i stedet for fremhæves navnet på det underdistrikt, hvor vinen er lavet, mens Navarra findes på bagetiketten. Men egentlig burde der vel altid stå et stort og fint Navarra på foretiketten - ligesom man gør med navnet Rioja i nabodistriktet? Det kan være svært at huske navnet på et underdistrikt - men Navarra, det går ikke så let i glemmebogen og slet ikke, når først man har oplevet, hvilke fantastiske vine, der tilflyder verden fra dette nordspanske distrikt.
Hele serien af postkort fra Navarra kan nu ses på en særlig side ved at
klikke her.

Et parti flasker fra vingården Fantodi i Toscana. De var til salg hos Zachys i april i år.
Succes for vinauktioner fortsætter
2018 var et forrygende godt år, når det gælder vinauktions-salget. Nu har Wine Spectator set på, hvordan det er gået i første halvdel af 2019 - om salgssuccesen er fortsat.
Det amerikanske vinmagasin har taget pulsen på salget hos de seks auktionshuse, der er førende inden for vinauktioner, Zachys, Sotheby’s, Christie’s, Acker, Hart Davis Hart og Baghera Wines.
Til sammen har disse auktionshuse - på auktioner i USA, Storbritannien og Hong Kong - haft et salg på det, der svarer til 1,6 milliarder kr. - hvilket er 11% mere end i første halvår af 2018. I Hong Kong steg salget med 14,5%, i London med 10% og i USA med 9%.
En appelsin i turbanen
Zachys, der udelukkende afholder vinauktioner, lå i spidsen med et salg på 463 millioner kr. i første halvdel af i år. Men auktionshuset fik også en appelsin i turbanen, da det i marts lykkedes for det at få en af verdens mest fantastiske vinsamlinger i hus. Det drejede sig om en samling på 3384 flasker sjældne vine fra 1. cru-slottet Château Lafite Rothschild. Slottet havde valgt at afholde auktionen i anledning af dets 150 års fødselsdag.
Auktionens samlede hammerslag lød på 52 mio. kr., hvilket var mere end det dobbelte af den højeste vurdering.
Andenpladsen blev indtaget af Sotheby’s, der nåede op på et salg på 437 mio. kr. - en stigning på 28%. Og på tredjepladsen kom så Christie’s med et salg på 91 mio. kr. - hvilket var mindre end de 125 mio. kr., auktionshuset nåede op på i første halvdel af 2018.

Tre søde vovser på hver sin etiket.
Vin, der redder hunde
North Shore Animal League America er verdens største internat-organisation, der hvert år redder tusindvis af ulykkelige hunde, plejer dem og giver dem et nyt hjem.
Organisationen samarbejder med det verdensomspændende vin- og spiritusfirma Diageo om
Chateau La Paws (pote-slottet) - en serie hvid- og rødvine med etiketter, der viser nogle af de hunde, internatet har i sin varetægt. Pengene fra salget af vinene går selvsagt til internathundenes pleje. Og så er håbet, at de søde hundebilleder på flaskerne kan få vindrikkerne til at overveje at lægge hjem til en af vovserne.

Foto: Wikipedia.
Bare rolig - der er vin nok
Der har været lidt bekymring at spore hos OIV (Office International de la Vigne et du Vin), der er et internationalt organ på regeringsniveau, som repræsenterer vinindustriens interesser og omfatter cirka 40 deltagerlande.
Bekymringen skyldtes den meget lille årgang 2017 på verdensplan - den mindste siden 1960’erne. En så lille årgang vin kunne betyde, at det blev knebent, når det gjaldt om at tilfredsstille det globale vinforbrug, som sidste år lå på 246 millioner hektoliter svarende til cirka 33 mia. flasker.
Men heldigvis rettede årgang 2018 op på tingene. De nyeste tal fra OIV viser nemlig, at der sidste år blev fremstillet 292 mio. hektoliter vin, svarende til cirka 38,9 milliarder flasker. Det er en historisk stor produktion og den næststørste siden år 2000. Det er også en stigning på 17% i forhold til 2017. Nedenfor kommer flere nye vinøse tal for 2018 fra OIV.
Italiensk førertrøje
* Italien tegnede sig for fjerde år i træk for den største del af vinproduktionen - hele 54,8 mio. hektoliter (cirka 7,3 mia. flasker) blev det til og en stigning på 29% i forhold til 2017. Dernæst kom Frankrig med 48,6 mio. hektoliter (cirka 6,5 mia. flasker), hvilket var en stigning på 34,5%, og så Spanien med 44,4 mio. hektoliter (cirka 5,9 mia. flasker), hvilket var 37% mere.
* Når det gælder de oversøiske vinlande, steg Argentinas og Chiles vinproduktion sidste år med henholdsvis 23% og 36% til 14,5 mio. hektoliter (cirka 1,9 mia. flasker) og 12,9 mio. hektoliter (cirka 1,7 mia. flasker).
* Nogle lande havde en nedgang i vinproduktionen i 2018 - blandt andet Sydafrika, hvor der blev fremstillet 9,5 mio. hektoliter (cirka 1,3 mia. flasker) hvilket var 12% mindre end i 2017, og Kina med 9,1 mio. hektoliter (cirka 1,2 mia. flasker) - en nedgang på 22%.
* Den globale eksport af vin i 2018 var på 108 mio. hektoliter (cirka 14,4 mia. flasker) til en værdi af 31 milliarder euro (cirka 231 mia. kr.), hvilket hvilket svarede til tallene fra året før.
Truer med at lægge afgifter på fransk vin
Det kommer næppe bag på nogen, at den amerikanske præsident, Donald Trump, godt kan lide at tweete.
I den forgangne uge udsendte han et tweet, hvori han indirekte truede med at lægge en afgift på fransk vin i USA.
Den franske regering har for nylig vedtaget, at multinationale teknologifirmaer, der globalt har en omsætning på det, der svarer til cirka 5,6 milliarder kr., og som tjener mere end 186 mio. kr. på fransk jord, skal betale en afgift på 3% til den franske statskasse. Den nye afgift vil især ramme store amerikanske virksomheder som fx Google, Facebook og Amazon. Og det er i det lys Trumps tweet skal ses.
I tweetet giver den amerikanske præsident udtryk for, at Det Hvide Hus snarest vil komme med en betydelig gengældelseshandling på ”Macrons dumhed”, og han fortsætter: ”Jeg har altid sagt, at amerikansk vin er bedre end fransk vin!”
Kan bare godt lide vinenes udseende
Trump har ikke lagt skjul på, at han er afholdsmand, og man kan jo ikke lade være med at undre sig over, hvordan han så kan vide, at amerikansk vin er bedre end fransk.
Under en presseseance i Det hvide hus uddybede han det med amerikansk vin versus fransk. Det har åbenbart noget at gøre med vinenes udseende, hvor Trump simpelt hen bare godt kan lide den måde de amerikanske vine ser ud på.
Det er selvfølgelig også en måde at bedømme vin på …
Ved at
klikke her kan man se en lille YouTube-film, hvor den amerikanske præsident udtaler sig om emnet.
Der er endnu ikke kommet noget svar på tiltale i ”vin-sagen” fra fransk side.
Billedet viser en del af Hendrick's velduftende beklædning af vægge, loft og gulv i en af tunnellerne.
En velduftende metrostation
Det skotske gindestilleri Hendrick’s, som ejes af William Grant & Sons, er god til at gøre opmærksom på sin gin med nogle ofte ret vilde events.
I maj i år opsatte destilleriet gammeldags telefonbokse fyldt med blomster, Hendrick’s gin og spejle rundt om i Storbritannien. Og indtil september kan man i metrostationen King’s Cross St Pancres Station i London opleve velduftende tunneller.
Hendrick’s har nemlig fået lov til at beklæde nogle af tunnellerne mellem perronerne med festlige plakater, der dufter af agurk og roser - to af de vigtigste ingredienser i destilleriets gin.
Landets længste gulv-indpakning
De victorianske motiver på plakaterne er krydret med forskellige lokkende slogans, som sammen med den dejlige duft gerne skulle få folk til at tænke på et godt glas gin.
Gulvet i tunnellerne er også beklædt med en duftende belægning, og ifølge Hendrick’s er der tale om ”Storbritanniens længste gulv-indpakning”.
Ideen til de duftende plakater kan Hendrick’s meget vel have fået fra en lignende kampagne for mærket Beefeater Gin. Her havde man beklædt en anden af Londons stationer, Oxford Circus Tube, med plakater, der lugtede af jordbær. Målet var at gøre opmærksom på den netop lancerede Beefeater Pink Gin.
Lyserød gin trender
Det er næppe nogen nyhed, at ginsalget boomer derudad i Storbritannien i disse år. Fra maj 2018 til samme måned i år blev der solgt gin for 1,42 milliarder pund (cirka 12 mia. kr.) ifølge en undersøgelse foretaget af analysefirmaet CGA.
Men det er en nyhed, hvor stor en andel af salget, der består af lyserød gin. 392 millioner pund (cirka 3,3 mia. kr.) spenderede briterne på pink gin - det er hele otte gange mere end året før og 27,5% af det totale gin-salg.
Nu skulle man måske tro, at det var i London, der blev solgt mest af den trendy lyserøde gin. Men nej - her udgør salget kun 16,1% af det samlede pink gin salg, mens regionen Lancaster i det nordvestlige England topper med hele 40,2%.
Vil du have vores løbeseddel? 
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge.
Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Der er ingen nyheder fra vinbranchen i denne uge.

Sanne Værebro.
VinAvisens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en
særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
Sanne Værebro (f. 1961) er født og opvokset i den jyske by Hedensted. Som ung flyttede hun til Frederiksberg, dernæst til Fakse og senere til Årup uden for Odense. Men den boligmæssige rundtur endte igen i Hedensted, hvor hun og hendes mand, Nicolai Værebro, begge har deres familier.
Sanne Værebro er uddannet inden for forsikring og økonomi og har arbejdet som konsulent i medicinalbranchen og som lægesekretær og senest praksismanager i en almen lægepraksis.
Men det blev interessen for vin - som hun har haft, siden hun var i starten af 20’erne - der vandt. Jobbet som praksismanager blev for fire år siden byttet ud med et arbejdsliv som selvstændig. Sammen med sin mand og søn, Lasse Emil, begyndte hun at importere vine fra Italien og Spanien - senere er også enkelte vine fra Tyskland og Frankrig kommet til.
I dag arbejder mor og søn fuldtids i Wine Traveller, som familiefirmaet hedder, mens Sanne Værebros mand deler tiden mellem vinfirmaet og egen virksomhed.
Passion, høj kvalitet, godt håndværk og respekt for traditioner og miljø er nøgleord hos Wine Traveller. Og det er vigtigt for Sanne Værebro at indgå partnerskab og opbygge gode og frugtbare relationer med de udvalgte producenter - der primært er små og mellemstore vinhuse.
Wine Traveller handler hovedsageligt en gros til Horeca-sektoren, men har nu taget det første seriøse skridt til at handle online med private. Det er sket denne sommer med en sommershop i Skagen i hele juli måned, og til september lancerer familien vinklubben VinEmil, hvor der vil blive tilbudt klubkasser med ekstra vinoplevelser.
På intet tidspunkt har Sanne Værebro fortrudt sit brancheskift. Arbejdet som praksismanager bød på alt for mange problemer. Som hun siger, så er arbejdstiden med vinforretningen nok den samme, men ”chefen” er nemmere at have med at gøre.
Adresse: Wine Traveller, Overholmvej 30, 8722 Hedensted, tlf.: 22 77 50 90, e-mail:
sanne@winetraveller.dk,
www.winetraveller.dk.
Hvornår er en vin i balance?
- Jeg har ofte set udtrykket "en vin i balance" i vinanmeldelser i såvel VinAvisen som i andre aviser, skriver Niels Sonne. Men hvad menes der egentlig med det?
En vin siges at være i balance, hvis alkoholstyrke, syre, restsukker og tanniner spiller sammen og er i harmoni med hinanden.
Hvis vinen fx har fået for meget fadlagring, kan den smage som et større snedkerværksted, og har den for meget alkohol, der ikke afbalanceres af frugt og syre, får den en sødlig og lidt ubehagelig smag, der kradser i halsen. Sådanne vine er ikke i balance.
Ugens vinøse billede
Per Raaschou har taget dette billede i byen Montalcino i Toscana. Og når man er her, skal man selvfølgelig have sig et glas Brunello di Montalcino, byens vinøse flagskib og en af verdens mest berømte rødvine.
I baggrunden ses borgen Rocca, som kroner Montalcino, og den er - ligesom resten af byen - bestemt et besøg værd. Den stod færdig i 1361 og er prydet med hele tretten tårne.
I dag er borgen rammen om koncerter og vinsmagninger - og for den årlige Jazz&Wine festival, som netop afholdes i juli måned.
Send endelig billeder til os!
Hvis I tager nogle smukke, sjove eller interessante vinøse billeder, så send dem endelig - og gerne i en nogenlunde god opløsning - til
mariette@tiedemann.dk.
Ugens store billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@tiedemann.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:
540
Hos korkfirmaet Amorim fremstilles der årligt mere end 4 mia. korkpropper (foto © Amorim).
Ugens smagte vine
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 23 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen