EU's økologi-logo. Bagetiketter på vinflasker med dette grønne logo viser, at vinen er økologisk certificeret.
Dobbelt så megen økovin
Verden drikker lidt mindre vin end for fem år siden. Til gengæld er forbruget af økologisk vin fordoblet i samme periode. Og hvis kursen fortsætter, vil det i 2023 udgøre 3,5% af vinforbruget på verdensplan - og det meste af vinen vil være rødvin.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af SudVinBio, foreningen for økologiske vinproducenter i Languedoc, og IWSR (International Wine & Spirit Research).
Stor vækst forventes
Det er verdens største vinproducerende lande, Italien, Frankrig og Spanien, der vil tage føringen i denne udvikling. I alle tre lande er rigtig mange vinproducenter i disse år i gang med at omlægge deres vinmarker til økologi. Og jo mere økovin, der bliver fremstillet, desto større vil forbruget også blive.
I Frankrig forventes produktionen af økovin ifølge undersøgelsen at vokse med 70% inden 2023. I Spanien vil væksten lyde på 76%, og i Italien på 30%.
Frankrig vil drikke mest økovin
Når det gælder forbruget, vil Frankrig i 2023 drikke 20% af den årlige produktion og vil dermed være verdens største forbruger af økovin (en titel, der i øjeblikket tilhører Tyskland). Og langt hovedparten af forbruget vil være fransk vin. Tyskland vil rykke ned på andenpladsen med 17,6%, hvorefter kommer USA med 9,8% og på fjerdepladsen England med 9,3%.
Undersøgelsen er offentliggjort i forbindelse med verdens største vinbranchemesse for økologiske vine, Millésime Bio, som løber af stabelen fra d. 27. til 29. januar 2020. Man kan læse mere om undersøgelsen (på fransk) ved at
klikke her.
Den nye vinmarksrobot Trektor fra SME Sitia.
Smart ny robot
At robotterne så småt er begyndt at gøre deres indtog i vinmarkerne er ikke nyt. Vi har tidligere nævnt sådanne selvkørende maskiner, der kan indstilles til at bearbejde jorden eller høste druerne - eller begge dele til hver sin tid.
Problemet er bare, at der jo er stor forskel på afstanden mellem rækkerne af vinstokke, og de vinmarksrobotter, der hidtil er kommet på markedet, er designet til at arbejde i marker med en bestemt række-afstand.
Nu har det franske teknik- og robotfirma SME Sitia ifølge Vitisphere lanceret en robot med navnet Trektor, som kan justeres, så den kan klare såvel smalle som brede afstande.
En fleksibel maskine
Trektor, der minder lidt om en traditionel traktor i miniformat, kan indstilles til at bearbejde jorden i udvalgte vinmarksparceller - eller i hele vinmarker. Og bredden kan justeres fra 1 til 2,40 meter og højden fra 1,10 til 1,5 meter.
Denne lille fleksible maskine, som er en el-diesel hybrid, kan arbejde 24 timer i træk og bearbejde jord med 10 kilometer i timen. Prisen for en Trektor er 200.000 euro (cirka 1,5 millioner kr.), og den første hær af robotter er ifølge firmaet allerede udsolgt.
Fuldmodne druer i en vinmark i Ribera del Duero.
Tredje største høst i Ribera del Duero
Hele 96 millioner kilo - så mange kilo druer er der blevet høstet i Ribera del Duero DO (denominación de origen) i år. Og det er dermed den tredje største høstmængde i appellationens 37-årige historie.
På andenpladsen ligger høsten i 2018 på 125 mio. kilo, mens rekorden tilhører årgang 2016 med 133 kilo.
Nu også DO hvidvin
Ribera del Duero er berømt for sine rødvine og roséer, og det har da også hidtil kun været dem, der måtte få et DO på etiketten. Men da det lokale vinråd, Consejo Regulador de la DO Ribera del Duero, som vi nævnte
i uge 42, har ændret reglerne, er det fra og med årgang 2019 også tilladt at fremstille hvidvin i DO-regi. Dog er der visse krav - blandt andet, at 75% af hvidvinen skal være på den lokale drue Albillo Mayor.
Det er dog begrænset, hvor mange flasker hvidvin, det bliver til i år - ud af de 96 mio. kilo druer, der blev høstet, er det kun de 600.000 kilo, der er Albillo Mayor.
Château d'Eclans er et af Provences mest berømte vinhuse.
LVMH ser lyserødt
Den franske luksuskoncern LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) ejer en lang række champagne- og vinhuse - heriblandt Veuve Clicquot, Moët & Chandon, Dom Pérignon, Krug, Terrazas de los Andes, Cloudy Bay, Cape Mentelle og Numanthia. Og stadig flere er kommet til i de senere år.
I år har der stået rosévin på LVMH’s indkøbsliste, hvorfor koncernen har vendt blikket mod det sydfranske Provence. I maj købte den Château Galoupet i det berømte rosé-distrikt, og nu har LVMH også købt aktiemajoriteten i Provence-huset Château d’Esclans.
Rosé til 700 kr.
Slottet har siden 1999 været ejet dels af et asiatisk investeringsfirma, dels af Sacha Lichine, søn af den legendariske
Alexis Lichine. I 1999 solgte sønnen familie-slottet Château Prieure Lichine i Bordeaux for at hellige sig fremstillingen af rosé i Sydfrankrig. Og han gjorde det med det mål at højne anseelsen af den lyserøde vin - som har fået et uretfærdigt image af ikke at være helt så fin som hvidvin og rødvin.
I 2006 lancerede Lichine den første rosévin fra Château d’Esclans, heriblandt flagskibet Garrus. Denne vin prissatte han til det, der svarer til cirka 680 kr. flasken. Hvis det havde været en rødvin, ville ingen have tænkt nærmere over det, men en rosé til den pris - det vakte opsigt!
Den storsælgende "engel"
Blandt vinhusets øvrige rosémærker er den noget billigere storsællert Whispering Angle - som ikke mindst er et hit i USA. Hvert år importerer amerikanerne 6 millioner flasker af denne vin. Resten af verden aftager 3,6 mio. flasker.
LVMH har købt de 50% aktier, som investeringsfirmaet ejede i Château d’Eclans, og 5% aktier af Lichine. Sidstnævnte vil forblive i vinhuset som direktør og daglig leder.
Den økonomiske saltvandsindsprøjtning, salget af aktierne til LVMH har givet, skal blandt andet bruges til at fremstille og sælge endnu flere flasker Whispering Angel.
Nogle kropumulige vinglas, designet af Katerina Kamprani.
Vinglas der driller
Hvis man hører til dem, der planlægger at have en tørlagt januar - altså nul alkohol - så skal man bare konsekvent skænke vin i Katerina Kampranis kropumulige vinglas.
Den græske arkitekt har gjort det til sit speciale at designe stole, borde, knive, skeer, vandkander, vinglas og andre almindelige brugsting. Men fælles for de genstande, hun kreerer, er, at ingen af dem kan bruges. De er alle skabt for at drille, irritere - og selvfølgelig vække et godt grin.
Lige ved og næsten
Serien af umulige genstande kalder Katerina Kamprani for ”The Uncomfortable” (de ubehagelige). Og ja, det må være til at blive vanvittig af, hvis man forsøger at få sig en mundfuld god vin eller champagne af de to viste glas. Med rødvinsglasset er det fx lige ved og næsten, idet glassets øvre kant vil afskære brugeren fra de liflige dråber.
I begyndelsen fandtes Kampranis genstande udelukkende i form af 3D visualiseringer. Men nu er hun godt i gang med at lave prototyper. Man kan se alle de skøre og sjove genstande på hendes
hjemmeside.
Propper af druerester
Nomacork er verdens største producent af syntetiske vinpropper. Men firmaet har i de senere år gjort det stadig mere i grønne og bæredygtige propper - som fx Select Bio Series, en serie propper, som er lavet af fibre fra sukkerrør, er genanvendelige og CO2 neutrale.
Ifølge Vitisphere har Nomacork nu en ny prop-serie med navnet Grappe Line i støbeskeen, og disse propper er fremstillet af druerester fra vinfremstillingen.
Og der er nok af rester at tage af - hvert år bliver der på verdensplan omkring 5 millioner tons drueskind, stilke og kerner tilbage efter fremstillingen af de cirka 30 milliarder liter vin.
Hvis alt går vel, vil Nomacork lancere de nye propper ved næste udgave af Vinitech - fagmessen for ny teknik inden for vinens verden - som løber af stabelen i marts 2020 i Bordeaux.
Forsiden til bogen af de to britiske forskere.
Derfor kan vi tåle alkohol
Vi ville ikke kunne drikke vin, øl og spiritus, hvis ikke det var fordi, vores abelignende forfædre havde udviklet det protein, der skal til for at nedbryde alkohol. Og at de gjorde det, og dermed kunne tolerere alkohol, er højst sandsynligt årsagen til, at menneskeracen eksisterer.
Det påstår to britiske forskere, Kim Hockings og Romin Dunbar, i en ny bog, ”Alcohol and Humans: A Long and Social Affair”.
For 10 millioner år siden var der en indædt kamp for overlevelse mellem flere forskellige abe-populationer. Der var simpelt hen ikke føde nok - føde, som hovedsageligt bestod af umodne frugter.
Aberne var ikke i stand til at spise overmodne frugter, som jo befinder sig i en gærende tilstand og dermed indeholder alkohol - dog kun 1-4%. Altså lidt som en meget svag øl.
De næringsrige overmodne frugter
Men nogle af aberne - dem, der udviklede sig til vores forfædre - udviklede dette protein til nedbrydelse af alkohol og kunne dermed også spise de overmodne frugter, der indeholder flere kalorier end de umodne. Og det var denne ekstra og meget rige ernæringskilde, der ifølge bogen gjorde, at de undgik udryddelse - i modsætning til de andre aber.
I dag kan vores nærmeste ”abe-ophav”, chimpanser og gorillaer, således tåle alkohol.
Bogen, som fortæller om alkoholforbruget helt op til nutiden, kan blandt andet købes hos
Amazon.com for 45 dollars (cirka 300 kr.) plus forsendelse. Eller downloades til Kindle.
Zimbabwes leder, Robert Mugabe, der døde tidligere i år. Foto: www.kremlin.ru.
Diktatorernes yndlingsdrikke
Man kan få rigtig meget at vide om denne verdens despoter, der ofte med hård hånd holder deres folk nede, mens de selv lever i yderste luksus.
Men hvad hælder - eller hældte - disse herskere i glassene, når det gælder drinks?
Her kommer et udpluk:
Iraks Saddam Hussein foretrak et glas Mateus Rosé, mens Gaddafi i Libyen havde hang til Johnnie Walker Black Label. Mugabe i Zimbabwe var begejstret for champagne, og da han fyldte 85 år, nedsvælgede han og hans gæster 2000 flasker Moët & Chandon og Bollinger - begge af årgang 1961.
Rekord i cognac
Mao derimod forsagede enhver vestlig drik og holdt sig helst til Kinas berømte og kostbare spiritus Maotai.
Italiens diktator Benito Mussolini også kaldet Il Duce var i virkeligheden ikke så meget for alkoholiske drikke. Men han havde en yndlingsdrik, og det var en jordbærfrappé med rødvin fra Chianti og et skvæt Angostura.
Kim Jong-un foretrækker Johnnie Walker, mens hans far, Kim Jong-Il, var mest til cognac, og det skulle helst være Hennessy. Hvert år købte han cognac for det, der svarer til cirka 6,7 millioner kr., hvilket var en rekord, når det gælder en enkelt persons indkøb af den franske spiritus.
Informationerne kommer fra flere kilder på internettet - heriblandt The Drinks Business og War on Rocks.
Gode tal for Bourgogne
Bourgogne har rundet en milepæl, når det drejer sig om eksporten af vin fra det franske distrikt. Fra september 2018 til samme måned i år blev der globalt eksporteret 88 millioner flasker Bourgogne-vin til alverdens lande til en værdi af 1 milliard euro (cirka 7,5 mia. kr.). Og der er en hidtidig rekord. Det er også en stigning på 6,5% i mængde og 9,8% i værdi sammenlignet med året før.
Stigningen i eksporten gjaldt stort set samtlige aftagerlande - med undtagelse af Taiwan og Holland, der aftog lidt færre flasker.
Massiv vækst til Schweiz
Schweiz aftog Bourgogne-vin for 49,3 mio. euro (cirka 368 mio. kr.) - en stigning på hele 23,8%, mens eksporten til Hong Kong og Japan steg med henholdsvis 12,9% og 11,7% i værdi.
Eksporten til Borgognes næst største marked, Storbritannien, steg kun med diskrete 1,8% i værdi til 146 mio. euro (cirka 1 mia. kr.) og 1,1% i mængde til 14,4 mio. flasker.
De gode eksporttal skyldes blandt andet den meget store årgang 2018. Der har simpelt hen været mere vin at gøre godt med.
Den japanske rødvin til katte, Nyan Nyan Nouveau.
Kattens egen vin
I denne søde juletid bør man også tænke på kæledyrene. Og det gør man hos den japanske producent af kæledyrsmad, B&H Lives.
Firmaet fremstiller nemlig en vin til katte, som de små pus kan få i katteskålen til jul eller fødselsdag.
Det er en rødvin på Cabernet Sauvignon - og selvfølgelig er der tale om en alkoholfri vin, så det hele ikke ender i kattejammer …
Vinen hedder Nyan Nyan (miau miau) Nouveau - hvor Nouveau henviser til Beaujolais Nouveau, den nye vin fra Beaujolais. Næst efter tyskerne er japanerne de største forbrugere af denne friske, unge rødvin.
Millioner af agave-sugerør skal indtage Mexico og USA.
Sugerør af agavefibre
Plasticsugerør er blevet lidt af et fyord - og med god grund. Det tager et par hundrede år for et kasseret sugerør at blive nedbrudt, og hvert år kasseres der tonsvis af de små farvestrålende rør.
I takt med, at supermarkedskæder, spiritusfirmaer og barer rundt om i verden bandlyser plasticsugerøret, kappes designfirmaerne om at fremstille nye, miljøvenlige rør. Nogle er af metal, andre af silikone, mens andre igen er lavet af spiseligt materiale.
Nu er verdens ældste tequila-producent, Jose Cuervo i Mexico, barslet med et sugerør fremstillet af agavefibre.
Se den lille film
Tequila fremstilles af saften fra agaveplantens kerne, som kommer til syne, når bladene er hugget af. Store mængder af meget stærke plantefibre bliver tilovers fra produktionen, og det er dem, som Jose Cuervo forvandler til sugerør - og i øvrigt også til papir, kopper og tekstiler.
Der er nu produceret flere millioner af det miljøvenlige sugerør, og målet er, at det i løbet af 2020 skal indtage barer og restauranter i såvel Mexico som USA.
Ved at
klikke her kan man se en fin lille film om produktionen af agave-sugerøret.
Vil du have vores løbeseddel?
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge.
Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Madeirahuset er blevet optaget i VinAvisens database over vinimportører.
Karsten Jensen.
VinAvisens Blå Bog
Hver uge bringer
VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en
særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
Karsten Jensen (f. 1979) er født og opvokset i Aarhus-området, og har altid haft en stor interesse for det sydlige Europa, for naturen, maden, sprogene - og for vinen.
Vininteressen spirede under en ferie i Alsace. Det startede med druerne og selve fremstillingen, men snart begyndte han også for alvor at nyde resultatet og udvikle sin store passion for vin.
Karsten Jensen har en HA i International Business fra Handelshøjskolen i Aarhus og kan i dag engelsk og tysk samt fransk på et rimeligt niveau og italiensk til husbehov.
Efter endt uddannelse fik han arbejde som eksportsalgsassistent for Arla Foods, et job han havde, indtil han fik muligheden for at arbejde med vin. Det fik han i 2007, da han blev ansat i Dansk Supermarkeds (senere Salling Group) indkøbsafdeling for netop vin. Han blev hos supermarkedskæden i elleve år og endte med at bestride posten som Senior Category Manager for vin- og spirituskategorierne.
I slutningen af 2018 besluttede Karsten Jensen sig for, at han ville forfølge en idé, han længe havde haft, om at starte et vinfirma, som skulle give danskerne mulighed for hver dag at købe gode vine til gode priser. Og i maj 2019 åbnede han så firmaerne Wine Experience ApS og KJvin ApS.
Wine Experience importerer vine fra store dele af den vinproducerende verden med fokus på videresalg til erhvervssektoren. KJvin står bag webshoppen kjvin.dk, hvor private kan købe såvel kendte populære vintyper som spændende og anderledes vine, man ikke normalt ser i de danske supermarkeder og specialforretninger.
Om vinene er fra store eller små producenter er ikke det vigtigste for den nystartede vinimportør. Det vigtigste er, at det er god kvalitet til den rigtige pris.
Karsten Jensen rejser jævnligt til Italien - mest til Veneto og Toscana - på jagt efter nye vinproducenter til sortimentet. Enkelte rejser til andre vinlande bliver det også til hist og pist.
Fritiden går mest med fodbold - både som tilskuer på Stadion i Aarhus eller foran fjernsynet og som fodboldtræner for et pigehold i den lokale fodboldklub, Sabro IF.
Adresse: Wine Experience og KJvin, Kirsebærvej 77, 8471 Sabro, tlf.: 24 60 44 60, e-mail:
karsten@kjvin.dk,
https://kjvin.dk.
Ugens vinøse billede
For nylig var Torben Odal en tur i champagnebyen Reims, hvor han blandt andet besøgte Moët & Chandons kolossale kældre, der strækker sig 28 kilometer under jorden.
Det billede, han har sendt os, viser et fad som kejser Napoléon forærede champagnehusets ejer, Jean-Rémy Moët, under et besøg i kældrene i 1810. De to mænd mødte hinanden i 1782 på militærskolen i Brienne-le-Château, hvor de indledte et livslangt venskab.
Det var hverken første eller sidste gang, Napoléon besøgte Moët & Chandons kældre. Hver gang, han skulle af sted på et felttog, kom han forbi for at tanke op med champagneflasker. Som han engang har sagt om champagne: ”Når man sejrer, fortjener man den, og når man taber, har man brug for den”.
Send endelig billeder til os!
Hvis I tager nogle smukke, sjove eller interessante vinøse billeder, så send dem endelig - og gerne i en nogenlunde god opløsning - til
mariette@tiedemann.dk.
Ugens store billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@tiedemann.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:
558
På en 1600-tals radering af den flamske maler Cornelis Schut er to børn på forbudte veje (© Trustees of the British Museum).
Ugens smagte vine
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 24 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen