Fornemme flasker af den søde Sauternes-vin fra Château de Fargues. Foto: Château de Fargues.
Sauternes i gløgg og cocktails
Der er noget fornemt og ophøjet over Sauternes - Bordeaux-distriktet, der i århundreder har fremstillet nogle af verdens mest berømte søde vine.Og alene tanken om at anvende den legendariske vin i gløgg eller cocktails kan sikkert få mange til at vende det hvide ud af øjnene. Men det er ikke desto mindre, hvad man gør i flere førende franske barer, godt bakket op af nogle af Sauternes-slottene, der ønsker at vise en anden side af den søde vin - selvfølgelig for at øge salget. For selv om vinen er både berømt og ædel, har producenterne ifølge Decanter kæmpet med et dalende salg gennem de seneste årtier.
Skulle det være en "Saujito"?
Et af de vinslotte i Sauternes, der er gået nye veje, er Lafaurie-Peyraguey, som i december - i slottets egen restaurant - serverede en gløgg, hvor en af ingredienserne var slottets søde vin. Andre slotte har eksperimenteret med en ny Sauternes-stil, der er specielt kreeret til den spritnye cocktail ”Saujito” - afledt af den klassiske ”Mojito” - men som også anbefales serveret med kildevand og en skive appelsin.
Ringe markedsføring
De nye tiltag deler vandene i Sauternes. En af modstanderne er Alexandre de Lur Saluces, den tidligere ejer af Château d’Yquem, som er det mest berømte af alle distriktets slotte. Han og hans familie har også gennem flere generationer ejet et andet Sauternes-slot, Château de Fargues.
Lur Saluces har i et åbent brev i magasinet Terre de Vins udtrykt sin store skepsis over for denne ”modernisering” af Sauternes’s søde vin.
Han mener, at man hellere skulle blive bedre til at markedsføre den berømte vin, som den er - den markedsføringsindsats, der er gjort i de senere år, er efter hans mening yderst ringe.