Prisen er det sværeste
Af VinAvisens udsendte, Chanet Deleuran
- Skal en vin koste 500 kr. eller 5000 kr.? Plus moms? Salgsdirektør Guillaume-Alexandre Marx talte ret bramfrit over den væsentlige problematik under sit besøg i København i denne uge. For det opleves som et tungt ansvar at sikre sig de rigtige beslutninger, når man står og balancerer i et hypet marked med de kostelige vine fra Château Haut-Brion, Chateau La Mission Haut-Brion og Château Quintus.
For der er nok, der vil købe og investere – men her er det salgsafdelingens ansvar at sørge for, at markedet ikke tipper.
Sigurd Müller havde inviteret en lille flok vinbranchefolk til d’Angleterre for at hilse på salgsdirektøren og vertikalsmage tre årgange fra disse tre slotte. Vi er spændte som køer, der skal på græs, forventningsfulde - og i hvert fald behørigt benovede.
Allerede efter Quintus var stemningen høj (den var nok lidt højstemt i forvejen for en del af deltagerne havde taget forsmag på bekendtskabet allerede aftenen inden ved en middag i København), og bemærkningerne fløj velsmurte hen over bordet. Ikke hver dag muligheden er der til at smage disse top-fornemme vine for selv udvalgte vinjournalister og restauratører: ”Den er kælen.” ”Den rammer én lige i masken uden forspil”. ”Her skal der seriøs mad til - ikke de sarte serveringer, der spises med et glas vand og en Treo til”. ”Denne her er åben og ready”. ”Duer den til en gang rød karry? (fniser)”. Og denne er ”alt for meget Napa”.
Nej til op
Prisen kan poppes opad, men der er god grund til at være mere strategisk, forstår man. Derfor er fokus på det europæiske stabile marked. Det kinesiske er topmotiveret for at investere, men det skal tøjles. For markeder kan lukke ned fra den ene dag til den anden, uden man har indflydelse på begivenhederne. Det kan være politik, uro, økonomi. Og selvfølgelig skifter trends også - ingen ved hvor længe, de holder. Derfor er det europæiske marked stabilt - man skal passe på det og ikke støde forbrugerne fra sig, for en stor del af vinene aftages faktisk trofast i hjemlandet, og den altafgørende distribution fungerer!
I Danmark er lysten til god Bordeaux svagt stigende efter de seneste 7-8 års tørke. Selvfølgelig er der kunder til de billige ”entry-bordeauxer”, men hvis man skal have den virkelige fornøjelse, må man svinge et par hundredelapper mere. Merprisen kan smages.
Kan man så smage 1000 kr. fra eller til?
Den frugtige, florale, vibrerende Quintus 2017 koster i Sigurd Müller-priser til restauranterne 1250 kr., og årgang 2018 med hidsigt læder og mørke bær står til 1475 kr. Den dybe, komplekse årgang 2019 er udsolgt.
Går man videre til Château La Mission Haut-Brion, så er ”straight forward”- årgangen 2017 udsolgt, mens den fyldige, saftige, frugtdrevne 2018 står til at koste 4250 kr. 2019 udstråler fornem maskulin power med lakrids, tobak og medicinskab over de mørke bær og koster 5000 kr.
De sidste smagevine er fra den ultimative 100 point Parker-darling, Château Haut-Brion, og her brager 2018 totalt igennem: ”For sindssyg”, ”Er du sunshine”, ”For fanden, den er god”. Selskabet peaker - enige og lykkelige - ved den tindrende vin til 5250 kr. Den er bare for ”sygt nice”!
2019 er udsolgt, mens den lidt defensive 2017 til 6000 kr. pr. flaske har masser af år til at vise sin fornemme adresse frem engang i fremtiden.
For de er alle små babyer, der meget gerne skulle ligge 10 år - måske 20 år - et behageligt køligt sted, hvor det ekstremt fornemme vinarbejde skal have tid til at komme til sin ret.
På vejen i deres udvikling vil de lukke op og lukke ned. Så køb gerne en hel kasse, så du kan teste potentialet undervejs ;-)
Lidt fakta om slottene
* De 3 slotte er alle ejet af familiefirmaet Clarence Dillon.
* Chateau Quintus (det 5. slot på latin) i Saint-Émillon blev grundlagt i 2011 og er en pulje af tre sammenlagte slotte med tilsammen 42 hektar: Château L´Arrosseé, Château Tertre Daugay og det sidste, Château Grand-Pontet, der kom til Clarence Dillon med 28 hektar i 2021.
* Chateau Haut-Brion blev købt i kriseåret 1935 af den amerikanske rigmand Clarence Dillon. De første 40 år fossede pengene ud, men efter 1975 var der endelig opnået break even. Slottet har 50 hektar og producerer mellem 80.000 og 100.000 flasker af 1. vinen.
* La Mission Haut-Brion blev købt i 1983 og har 25 hektar, som bliver til 60.000 til 70.000 årlige flasker 1. vin.
* Clarence Dillon familien har valgt at lade det samme vin-team med Jean Philippe Delmas som garant stå for den høje kvalitet på alle ejendomme.
* Prins Robert af Luxembourg er CEO for alle 3 slotte.
* En hvid: Efter 2008 har Château La Mission Haut-Brion lanceret sin hvidvin på 75% Semillon og 25% Sauvignon Blanc med slottets navn efterfulgt af ”Blanc”. Den er en virkelig lækkerbisken!
* Château Haut-Brion i Pessac-Léognan er blandt de fire ikoniske Premier Cru Classé slotte i Bordeaux, der blev klassificeret i 1855 i anledning af verdensudstillingen i Paris. Château Lafite-Rothschild, Latour og Margaux var de tre andre. Château Mouton-Rothschild kom som den eneste efterfølgende til i 1973.