Nyheder i uge 2, 2011

Rige kinesere er lette ofre
Salget af ædle Bordeauxvine er eksploderet i Kina gennem de senere år. Mange kinesiske vinsamlere har en sand passion for vin. De har sat sig godt ind i vinens verden og kan smage, når de har den ægte vare i glasset.
Men der er en stor mængde nyrige kinesere, som ikke ved særligt meget om vin. De køber typisk de fornemme Bordeaux’er, fordi det giver prestige at kunne sætte dem på bordet til en god middag – eller vise frem som et trofæ over for forretningsforbindelserne.
Disse velhavende kinesere med ringe kendskab til vin har givet grobund for en bølge af svindelvine, der har oversvømmet det kinesiske marked.
I sidste uge fortalte vi om vinskandalen i den førende kinesiske vinregion Changli. En tv-udsendelse afslørede, hvordan i alt 30 vinhuse blandt andet satte falske etiketter med navne på kendte internationale vinmærker på flasker med mindre ædle dråber.
Men der svindles også på mange andre måder.

En rystende svindel-industri
I dag findes der et større antal flaskehandlere i Shanghai og Beijing, der lever af at opkøbe tomme vinflasker, som har været fyldt med fornem vin fra diverse Bordeauxslotte.
Flaskerne køber de hos de kinesiske restauranter og barer, hvorefter de videresælger dem til vinsvindlerne.
Der er rigtig mange penge at tjene for alle led i denne omfattende svindel-industri.
Avisen The Daily Telegraph har været på jagt i Beijings underverden og har talt med nogle af disse flaskesamlere. En af dem fortalte, at han typisk betaler restauranterne 2900 CNY(cirka 2500 kr.) for en tom flaske af en rigtig god årgang Château Lafite-Rothschild, mens prisen for slottets andenvin Carruades de Lafite er en anelse lavere.
Flaskesamlerne er forsigtige og tjekker så vidt det er muligt, at flaskerne fra etablissementerne nu også er ægte – og ikke en kinesisk kopi af fx Lafite, for dem laves der også en hel del af.
Svindlernes efterspørgsel på de tomme vinflasker er stor, så flaskesamlerne tjener temmelig godt på videresalget af flaskerne.

Højsæson for svindlerne
I disse uger er det højsæson for de kinesiske flaskesamlere og vinsvindlere. Det kinesiske nytår, som afholdes i februar, nærmer sig, og mange velhavende kinesere vil gerne fejre dagen med en flaske fornem Bordeauxvin på bordet.
Svindlerne har derfor travlt med at tappe ringe fransk eller kinesisk vin på de tomme flasker med de fine etiketter.
Svindelen går ikke kun ud over Bordeauxvinene, men også over Kinas berømte spiritus Maotai. Her foregår der ligeledes en ivrig handel med tomme flasker – som så igen bliver fyldt med en billigere spiritus.
Maotai er dyr – en ægte flaske af ældre dato kan let snige sig op på et beløb svarende til 5300 kr.
Hos Maotai har man – ligesom mange andre steder – sat ind med alle midler for at bekæmpe svindlerne. Spiritusfirmaet har brugt formuer på segl på vinflaskerne, lysfølsomt blæk, vandmærker og hologrammer. Det har endog oprettet en hel afdeling med 80 ansatte, som arbejder i døgndrift på at finde en teknik, som ikke kan gennemskues af svindlerne. Indtil videre har alt været forgæves.







Dette syn er det første, der møder gæsterne hos Chicago Cut, når de får udleveret en iPad med vinkortet. Appellationen udbydes ikke i Appel's App Store.

iPads erstatter papir
Stadig flere amerikanske restauranter siger farvel til vinkort med æselører og udgåede vine og stikker i stedet gæsterne en iPad med en just opdateret vinliste. Og det gælder såvel førsteklasses restauranter som fastfoodkæder.
Endog ved gatene i John F. Kennedy International Airport i New York er der nu iPads med fly-menuer til rådighed.
Nogle restauranter har blot selve vinlisten liggende på iPad’en, mens andre har fået udviklet en mere omfattende applet over kælderbeholdningen.
Et eksempel er Chicago Cut, et steakhouse i Chicago, der har byens vel nok største vinkælder med mere end 700 forskellige vine fra hele verden.
Restauranten har købt 40 iPads til formålet, og noget tyder på, at det har været en god investering, da salget af vin har været støt stigende, siden iPad’ene blev taget i brug.

På virtuel jagt i vinkælderen
Hos Chicago Cut har man valgt at få lavet en applet til iPad’en, der viser selve vinkælderen med fotos af alle flaskerne på hylderne. Her kan gæsterne så gå på jagt efter den vin, de vil have.
De kan søge efter vindistrikt, årgang, druesort, pris osv., og når de har fundet en spændende vin, kan de "tage den frem" fra hylden og dreje den på skærmen, så også bagetiketten kan læses.
For hver vin, kan gæsten klikke sig videre ind på iPad’en og få en masse at vide om vinens smag, vinhuset og vinmarkerne. Applet'en har selvfølgelig også indbygget Google Maps, så man kan se vinhuset og dets omgivelser i fugleperspektiv.
Chicago Cut planlægger at få lagt små videofilm fra vinhusene ind på iPad’ene, ligesom man vil give gæsterne mulighed for at maile navnet på en ny favorit-vin til egen e-mail-adresse.
Med et så fantastisk stykke legetøj mellem hænderne, må restaurantens gæster da være meget længe om at bestille vin …


De skøre franske love
Vi har talrige gange fortalt historier om den vanvittige franske Evin-lov – alkoholloven, som gør livet surt for vinproducenter og vinglade franskmænd.
Loven har medført, at aviser, blandt andet Le Parisien, og andre medier er blevet trukket i retten af antialkohol-lobbyen, bare fordi de har omtalt vin i rosende vendinger.
Nu er det også gået ud over den korsikanske tv-kanal France 3 Corse og over kanalens daglige program Inseme – et program, der fortæller om lidt af hvert fra hverdagslivet. Her bragte man for nogen tid siden et indslag, som fik PAF (Paysage Audiovisuel Français), den myndighed, der bestemmer, hvad der skal vises i de franske elektroniske medier, til at se rødt.

Talte pænt om vinene
I indslaget sad tv-journalister og gæster i studiet rundt om et bord, og på bordet var der indtil flere flasker korsikansk vin. Og ikke nok med at seerne kunne se flaskerne – der blev også talt pænt om vinene for åben skærm.
PAF skyndte sig at sende en klage over de formastelige tv-folk til France Télévisions, moderkanalen for France 3 Corse. Af klagen fremgik det, at lovprisningen af vinene var i direkte modstrid med alkoholloven, som forbyder al propaganda i tv til fordel for alkoholiske drikke, og ligeledes forbyder skjult reklame – hvilket PAF altså mener, der er tale om.
Tv-værterne på Inseme har nu fået en reprimande og forbud mod at gøre den slags igen.
Utroligt – vanviddet vil ingen ende tage …




.



Læs om alle aktiviteterne
Vi har efter flere opfordringer fra læserne igen pustet liv i vores Aktivitetskalender. I kalenderen optager vi meddelelser om alle vinøse aktiviteter rundt om i Danmark - både dem, der er åbne for alle VinAvisens læsere, og lukkede vinmesser og møder for vinbranche og presse. Denne service er gratis for alle, og kalenderen finder man ved at klikke sig ind på "personer" i den røde bjælke øverst i VinAvisen. Her finder man i øvrigt også databasen over Blå Bøger (portrætter af folk i den danske vinbranche), Hall of Fame (portrætter af udenlandske vinpersonligheder) og lister over vinklubber og vinskribenter.
Ønsker man et arrangement indrykket i aktivitetskalenderen, skal teksten sendes til mariette@vinavisen.dk, men bemærk, at den kun må fylde 400 anslag inkl. ordmellemrum. Og husk at få alt med: Dato, klokkeslæt, program, sted, e-mail adresse for nærmere oplysninger, hjemmeside osv.


Tanniner afslører druen
I dag er det intet problem for forskerne at identificere forskellige druer ved hjælp at dna-analyser.
Men at identificere den anvendte drue i en færdig vin har hidtil ikke været muligt, da druernes dna hurtigt nedbrydes under vinfremstillingen.
Med en ny undersøgelse fra University of Texas er der dog højst sandsynlig hjælp på vej.
Her har et amerikansk forskerteam udviklet receptorer, som kan identificere den drue, vinen er lavet på, ved at aflæse og måle vinens indhold af tanniner. Når receptorerne blev udsat for vin, skiftede de farve, og tanninerne fremkaldte forskellige mønstre afhængig af druesorten.
Foreløbig har forskerne kun forsøgt sig med rødvin, idet den indeholder flere tanniner end hvidvin og dermed giver et mere klart resultat.

Kan finde frem til svindel-vine
Forskerne ved University of Texas testede ifølge Winespectator rødvine på en række forskellige druer – blandt andet Zinfandel, Pinot Noir, Gamay, Cabernet Sauvignon og Shiraz – og fra en række forskellige vinproducenter.
Næste skridt bliver at undersøge blandingsvine, hvori der indgår mere end en drue, samt vine af ældre dato.
Resultaterne er ikke bare interessante. Metoden vil også på længere sigt kunne bruges til at afsløre forfalskede vine.



Vin har overhalet selv guld som et godt investeringsemne. Ikke mindst Château Lafite-Rothschild (her et parti fra Christie's) er steget markant i værdi.

Vin bedre investering end guld
I 2010 har fornemme Bordeauxvine været en bedre investering end både aktier, guld og råolie. Det viser de nyeste tal fra den London-baserede internetvinhandel Liv-Ex, der har sin egen vinbørs, som holder øje med priserne på fine vine på det internationale marked.
Sidste år steg vinene fra de fem 1. cru vinslotte i Bordeaux med hele 57% i værdi i forhold til 2009. Til sammenligning er værdien af guld steget med 35%, mens råolie tegnede sig for en stigning på 20%.
Hos S&P 500 – et førende aktieindeks over 500 store amerikanske virksomheder – var der en stigning på 13%, mens aktieindekset FTSE 100 over de 100 største britiske firmaer kun steg med 11%.
Det er vinene fra Château Lafite-Rothschild, der er steget mest i værdi sidste år – nogle af årgangene er endog steget til det dobbelte i pris.
Hos Liv-Ex ser man dog også en stigende efterspørgsel på vine fra Sauternes og Bourgogne.
Det er ikke mindst en kolossal efterspørgsel fra Hong Kong og resten af Kina, der er årsag til den eksplosive værdi-stigning inden for fornemme vine i 2010.






Billigere Bourgogner
De fleste forbinder udelukkende Bourgogne med vin af høj kvalitet til høje priser. Men det image skal der pilles ved, hvis det står til Bourgognes vinorganisation BIVB.
Kvaliteten skal stadig være i højsædet, men spændvidden, når det gælder priserne på vinene, skal være større, så alle forbrugere har råd til en god flaske Bourgogne.
Dette er blot et af målene i en omfattende markedsføringsplan, som BIVB lancerede for nylig.

Et bæredygtigt Bourgogne
I planen indgår også ønsket om at gøre Bourgogne kendt som et område for bæredygtig vinindustri. Man satser således på, at der i 2015 kan sendes 200 millioner vinflasker på markedet fra vinhuse, der har fået det blå stempel som bæredygtige.
Endnu et punkt omhandler lettere genkendelige etiketter på vinflaskerne.
I første omgang vil BIVB markedsføre Bourgognes nye image i Frankrig samt i de vigtigste eksportlande, USA, Storbritannien, Japan, Belgien og Kina. Derudover satses der ifølge WineAlley.com også på nye markeder som Canada, Norge, Brasilien og Sydkorea.



Sjov film om kork versus plast
Korkindustrien investerer kraftigt i at forbedre korkproppernes image og har blandt andet lavet en reklamefilm, der er lagt ud på YouTube.
Den handler ikke om den store fjende, skruelåget, men om plasticproppen, som der bestemt kan siges meget ondt om – bortset fra, at den har den store fordel, at den ikke smitter vinen med propsyge.
Propfilmen, der kan ses ved at klikke her, er både højtråbende og ret tosset, men også ganske sjov.


Likøren var bornholmer
I sidste uge fortalte vi om, hvordan den første Peter Heering kom i urtekræmmerlære i København og her fik opskriften på sin madmors kirsebærlikør, som han senere lancerede som Cherry Heering.
Det er rigtigt, skriver vor bornholmske læser Carsten Seeger til os. Men det er værd at tilføje, at den gode urtekræmmerkone var Marie Kofoed (1760-1838), der netop i disse dage er aktuel, fordi hendes navn af mange foretrækkes til den nye bornholmerfærge i stedet for Leonora Christina, hvis mand var landsforræderen Corfitz Ulfeldt. Ægteparret svigtede deres højtidelige troskabsed til Frederik den 3., der var Leonora Christinas halvbror.
Marie Kofoed havde opskriften med sig fra Bornholm, da hun og hendes anden mand, Hans Peter Kofoed, flyttede fra Østermarie til København og grundlagde den store købmandsgård på Christianshavn.
Man kan læse mere om Marie Kofoed i Dansk Kvindebiografisk Leksikon.


33/09





Etiketten som måleredskab
Bordeaux-négocianten Mvins har ifølge Vitisphere fået en god idé. Firmaet har lanceret en ny vin, hvor tal på etiketten inddeler vinen i glas.
Vinen kan fås med to forskellige etiketter, hvor inddelingen går på henholdsvis fem glas à 15 cl og seks glas à 12 cl.
Flaskerne er skabt med henblik på salg til restauranter og barer, hvor det er oplagt at bruge dem til servering af vin pr. glas.
I de etablissementer, hvor gæsterne selv skal sørge for at skænke i glassene, gør "måle-etiketten" det lettere at fordele vinen retfærdigt ved bordet. Det kræver dog, at alle omkring bordet først har bundet glassene ...
Gæsterne får ikke kun at vide, hvor meget de får at drikke - indholdet i flaskerne er også beskrevet, dog kun på bagetiketten. Vinen stammer fra Bordeaux-slottet Château Tour d’Ansouhait og er en årgang 2008.


Historisk vinhus reddet
Leasingham Winery blev grundlagt i 1893 og er dermed det ældste vinhus i Clare Valley i South Australia.
Det ejes af det australske vinfirma Constellation Wines, som gennem cirka to år forgæves har forsøgt at sælge det som led i et mere omfattende salg af en række vinhuse.
Til sidst opgav man og besluttede, at rive vinhuset ned for at give plads til et større boligbyggeri. Produktionen af vinmærket Leasingham blev flyttet til et af Constellation’s vinhuse, Tintara i McLaren Vale.
Men nu er de gamle historiske bygninger ifølge Decanter reddet på målstregen. Det australske vinhus Tim Adams Wines har købt vinhuset – man kunne næsten sige af nostalgiske årsager. Det var her vinproducenten Tim Adams begyndte sin vinøse karriere for mere end 35 år siden under ledelse af vinmageren Mick Knappstein. Af samme årsag vil den vin, som Adams vil fremstille i vinhuset, bære navnet Mr. Mick.

Champagne-salget stiger
Den verdensomspændende finanskrise er gået hårdt ud over et luksusprodukt som champagne. I 2008 blev der solgt 322 millioner flasker på verdensplan, hvilket var en nedgang på omkring 5% i forhold til året før. Og i 2009 faldt salget yderligere med 9% til 293,3 mio. Flasker.
Men nu ser det ud til, at skuden er begyndt at vende. Hos champagneindustriens styrende organ, CIVC (Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne), forventer man, når tallene er gjort endeligt op, at der i 2010 er blevet solgt omkring 320 mio. flasker champagne. Og det vil være en stigning på cirka 10% i forhold til 2009.
Det er ikke mindst eksporten til Asien og Australien, der har trukket op i salgskurven.


>43




Pernod Ricard sælger stadig fra
Som vi fortalte i uge 47 sidste år, har den franske vin- og spirituskoncern Pernod Ricard været på skrump, siden den købte det svenske statsejede Vin&Sprit for nogle år siden.
Flere vin- og spiritusmærker er allerede blevet solgt fra, så koncernen, som det hedder sig, kan koncentrere sig om markedsføringen af de resterende mærker.
Ifølge WineAlley.com har Pernod Ricard dog også brug for penge i kassen – i juni 2010 havde koncernen en nettogæld på 10.58 milliarder euro (cirka 79 mia. kr.).
Nu har Pernod Ricard også sagt farvel til en række newzealandske vinmærker, heriblandt den mousserende vin Lindauer. I alt har det newzealandske salg indbragt 50 millioner euro (cirka 373 mio. kr.).



<<Der er flasker overalt i ASC’s nye elegante vincenter i Beijing.

<Vinsamlere kan få opbevaret deres fornemme vine i trækasser i en aflåst kælderboks. Rummet kunne godt minde lidt om en stor bankboks med stablede guldbarrer.


Vincentrene breder sig i Beijing
I Beijing åbner det ene store vincenter efter det andet. Sidste nye skud på stammen er The Wine Gallery, som ejes af ASC Fine Wines. Og det breder sig over hele tre etager og byder på smagerum, vinundervisning, vinarrangementer, opbevaringsrum, hvor rige kinesiske vinsamlere kan få opbevaret deres vine, mulighed for afholdelse af firmafester og salg af fornemme vine.
ASC Fine Wines blev grundlagt i 1996 og står i dag for salget af mere end 100 forskellige vinmærker i Kina – heriblandt førende mærker som Gaja, Beringer, Robert Skalli og Bollinger.
For et par år siden åbnede vinfirmaet et lignende multi-vincenter i Shanghai.







THRK-4 har just hentet en flaske vin ud af køleskabet, som den nu skal til at servere for den julemands-klædte japaner.

En robot som butler
Hvis man mangler en butler, skulle man måske ansætte
THRK-4. Denne huslige robot var et af bidragene på den seneste udgave af Robo-One, en årlig konkurrence om menneskelignende robotter, som har været afholdt i Japan siden 2002.
THRK-4 kan tage imod gæster, gå hen til køleskabet, tage en flaske vin ud og skænke indholdet i glassene. Den kan også klare en bordbombe nytårsaften og give en udmærket massage. Det hele fremgår af en film på YouTube.
Som man vil kunne se, tager det robotten et godt stykke tid at servere et enkelt glas vin, så med et større selskab, kræver det en god portion tålmodighed. Den tramper også lidt rigeligt i gulvet. Men da THRK-4 er under stadig udvikling, er der håb forude.


Vin og kemo kan godt gå i spænd
Vi har ofte bragt resultater fra undersøgelser, der viser, at resveratrol, det stof, som findes i vin, har en positiv effekt i kampen mod diverse kræftformer.
Alligevel vælger en del kræftpatienter, der får kemoterapi, at lade vinen blive liggende på hylden. Kemobehandlingen giver dem en mineralsk smag i munden, som får visse fødevarer og det meste vin til at smage helt forkert.
I den forbindelse har en af vore læsere, Kim Rünitz, der er læge, gjort os opmærksom på en artikel i British Medical Journal om en patient under kemobehandling, som ikke ville opgive den daglige vinnydelse. Dertil holdt han alt for meget af vin.
De vine, patienten normalt drak, smagte nu mærkeligt, og med rødvin gik den slet ikke. Han besluttede sig derfor til at afholde en storstilet smagning af hvidvine i jagten på en eller flere vine, som smagte godt trods kemoen.
Under smagningen fandt han frem til, at lette og friske tyske hvidvine på Riesling-druen var sagen. Også den søde ungarske Tokaji-vin faldt i god jord.
Det relativt lave alkoholindhold i disse vine, spillede ifølge patienten måske en rolle for udvælgelsen.
I dag to år efter og helbredt er den tidligere patient stadig glad for de gode tyske og ungarske hvidvine.

Hvem var Sigurd?
Da vi sidste år bragte vores 42 postkort om sherry, sluttede vi med et link til yderligere en lang række billeder fra vores seneste tur til sherry-distriktet.
Blandt disse billeder har en af vore læsere, Ingvar Thomsen, fundet det billede, der ses til venstre herfor, og han spørger: Hvem er den Sigurd Christensen, som skrev sit navn på fadet, der også bærer Danmarks rigsvåben?
Dette har Flemming Hvelplund en forklaring på:
I mange år var det tradition, at Jeres de la Frontera dedikerede vinhøsten til et land, og i 1962 var det Danmarks tur.
Invitationerne gik gennem det danske udenrigsministerium. Vinhandlerforeningen chartrede et SAS-fly til 88 passagerer – det kostede i alt 55.000 kr. tur/retur. 25 fik frirejse, resten fik opholdet, men skulle betale rejseomkostningerne.
Blandt dem, der fik frirejse, var den danske ambassadør i Spanien, Sigurd Christensen.
Fadet er i dag udstillet i det store modtagelsesrum for turister hos Bodegas Williams & Humbert.
 





..................................




Kølergitre som lommelærker
Den britiske designer Nicholas Brawer har svaret på gaven til bilentusiasten: 20 cm høje lommelærker udformet som kølergitre på berømte klassiske biler.
Han har fremstillet i alt fem flasker af krom og glas, der er tro kopier af gitrene på Rolls-Royce, Bentley, Bugatti, Mercedes-Benz og Jaguar.
Nu er lommelærker måske ikke det, man bruger mest af i dag, men man kan jo altid genopvække en god idé.
I gamle dage var de små flasker særdeles udbredte og i 1700- og 1800-tallene var de ofte en del af en fornem herres daglige påklædning. Foruden selv at tage en lille tår i ny og næ kunne han fremstå som en ægte gentleman og sørge for at en dånende dame (dem var der mange af den gang) igen fik kulør i kinderne.
Nicholas Brawers lommelærker kan hver erhverves for en pris svarende til 23.000 kr. og må nok mere betragtes som samleobjekter.



    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * KKWine har optaget importen af vine fra vinhusene Failla og Connonball i Californien.

........... ....


    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr, e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.

.

.
.

    Thomas Rydberg (f. 1966) er uddannet økonom med speciale i marketing. I mange år har han arbejdet i reklame- og IT-branchen, og i de seneste fire år som marketingdirektør og vinskribent for Ekstra Bladet.
    Han startede sin vinkarriere med at undervise i vin og var endvidere involveret i opstarten af vinimportfirmaet Valuewine. Det var også herigennem, at især interessen for spansk vin dukkede op, og i 2006 lancerede han altomspanskvin.dk – en omfattende webside på dansk om spansk vin. I 2009 blev det også til opstarten af den årlige spanske vinmesse i København, hvor der i 2010 var mere end 1000 besøgende over de to dage,den varede.
    Ud over altomspanskvin skriver Thomas Rydberg i dag vinartikler og vinanmeldelser på Ekstra Bladet, dels i avisen og dels på avisens nye vinsite.
    Han har endvidere i nogle år haft sin faste plads som dansk dommer i de internationale vinkonkurrencer "Concours Mondial" og "International Wine Challenge".
    Vin er også Thomas Rydbergs vigtigste fritidsinteresse, og når han tager på ferie med familien, der omfatter hustruen Dorthe og deres to børn, Emilie på 8 og Tobias på 13 år, går turen som regel til vindistrikter i Spanien, Italien eller Sydafrika.
    Adresse: Ekstra Bladet, Rådhuspladsen 37, 1785 Kbh V tlf.: 23 45 13 13, e-mail: thomas.rydberg@eb.dk, www.ekstrabladet.dk/vin eller www.altomspanskvin.dk.




.

...Ugens STORE billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vore læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26Billede 27-52Billede 53-76Billede 77-.....
.
.....
...............................
    .....................
    102 Omkring mange sydafrikanske vingårde er der dejlige haver, hvor man kan nyde en picnic (foto © Boschendal)
    ...............
    ...............



Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 12 vine. Af disse vine var der 8, som fik mere end to stjerner, og 6, som fik fem stjerner.
    I alt blev det til 37 stjerner og i gennemsnit 3,0 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.

......
...
    ,,,
    Ring til importøren - klik på det blå navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Hvidvin


Viña 27, Raimat, Chardonnay, Cosgters del Segre, Spanien, 2009
79 kr., Kjær & Sommerfeldt
Meget lækker hvidvin med en ren, blød og meget frugtagtig Chardonnay-smag og mineralske toner. Flasken er forsynet med et meget elegant skruelåg.


Tabiso, Darling Cellars, Chardonnay, Darling, Sydafrika, 2010
129 kr., pris for boks med 3 liter, Amka
Denne hvidvin har vi smagt før - i årgangen 2007. Her er den i en ny årgang, og vi kan kun gentage, hvad vi skrev dengang: En af de bedste boksvine, vi har smagt i nyere tid – og dertil en billig hvidvin (dengang kostede den dog 119 kr. for 3 liter, men tiden løber jo). Vinen har en god Chardonnay-smag, der sættes i relief af en tilpas fadlagring. Vinen har en vis tørhed, der især gør den egnet til mad. Anbefales på det bedste.


Nierstein Pettenthal, Gunderloch, Riesling, Rheinhessen, Tyskland, 2009
149 kr., Wine.dk
Fint krydret Riesling-hvidvin med citrusduft og en frisk smag med let fedme, en blød syre og en lille frugtsødme. Flasken har skruelåg.

Rødvin


Accúro, Malbec, Mendoza, Argentina, 2009
85 kr., pris ved 6 flasker: 60 kr., Propperiet
Fint krydret rødvin med en blød frugtsmag. En rigtig god hverdags-vin til en attraktiv pris - når man køber seks flasker. Flasken har skruelåg.


Amancaya, Gran Reserva, Domaines Barons de Rothschild (Lafite) og Nicolas Catena, Mendoza, Argentina, 2007
129,75 kr., på tilbud indtil 13. februar: 99,75 kr., Skjold Burne
Denne rødvin på druerne Malbec og Cabernet Sauvignon er skabt i et samarbejde mellem Rothschild-baronerne på Château Lafite i Bordeaux og Nicolas Catena i Argentina. Det er flot vin med en kraftig og kompleks duft og en cremet, "tyk" smag med noter af blomme og brombær samt et lille bid, der gør den meget velegnet til kødretter. Tilbudsprisen er attraktiv.


Moncucco, Reverdito, Nebbiolo, Barolo, Italien, 2005
299,95 kr., Erik Sørensen Vin
Vidunderlig enkeltmarks-vin med en flot, kompleks duft og en moden, blød, bred og fornem smag. En klassisk Barolo med alt det, der skal være i en Barolo. Den har kroppen, eftersmagen - harpespil og englesang. Fem stjerner med pil opad.


Bodega del Fin del Mundo, Malbec, Patagonien, Argentina, 2009
59,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
Fyldig hverdags-rødvin til en venlig pris. Den har en ligefrem, varm og frugtagtig smag med let krydderi og tilpas syre.


Equilibrio, Aresti, Cabernet Sauvignon, Maipo Valley, Chile, 2008
79 kr., X Wine
Denne ret lette rødvin på økologisk dyrkede druer er med sin tørhed en udpræget madvin.





....... ............



...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.