Nyheder i uge 46, 2014

Følg os på Facebook





Et komma til forskel
For nylig spiste Joe Lentini sammen med nogle forretningsforbindelser i restauranten Bobby Flay Steak i den amerikanske stat New Jersey. Meningen var, at de skulle have et rigtig godt måltid - dog uden de store økonomiske udskejelser.
Det var en af de andre i selskabet, der havde inviteret, men da Lentini var en slags æresgæst, blev det overladt til ham at bestemme, hvilken vin de skulle have til maden.
Da han ikke havde nogen som helst vinviden, bad han tjeneren om at anbefale sig en flaske, der stod til den mad, de havde bestilt. Hun pegede på én vin på kortet, og da Lentini havde glemt sine briller, spurgte han hende diskret om, hvad vinen kostede. "Thirty-seven fifty" sagde hun - hvilket Lentini forstod som 37,50 dollars (cirka 223 kr.). Lentini syntes, det lød fornuftigt og takkede ja til tjeneren.
Efter måltidet kom regningen - og det samme gjorde chokket. Det, som tjeneren havde ment, da hun sagde prisen, var 3750 dollars (cirka 22.340 kr.), hvilket jo er en lidt anden pris …

Gik med til en rabat
Det viste sig, at flasken, som Joe Lentini havde bestilt, var en årgang 2011 af den californiske kultvin Screaming Eagle.
Som den uheldige æresgæst senere har sagt til The Drinks Business, så syntes han, at det var en rigtig god rødvin, der smagte dejligt, men heller ikke mere end det.
Restaurantens direktør lyttede til sine lamslåede gæster og gik med til at give en rabat på vinen, så de "kun" skulle betale 2200 dollars (cirka 13.100 kr.) for den. Selskabets deltagere blev enige om hver at betale deres del af vinnydelsen …

Man skal huske sine briller
Hvad kan man så lære af den historie? Jo, for det første at man skal huske sine briller.
Og for det andet, at den høje pris man betaler for nogle vine, ikke kun har noget med kvaliteten at gøre. Der er jo grænser for, hvor meget det koster at fremstille en vin - også selv om der ligger det mest omhyggelige arbejde bagved, og der er kræset for detaljerne. Ud over prisen for den gode vin betaler man således også for markedsføring, berømthed og måske sjældenhed. Sådan er det med fx Screaming Eagle, hvor en flaske i årgang 2011 godt kan koste 7000 til 8000 kr. i almindelig handel.
Det er jo bemærkelsesværdigt, at ikke én af deltagerne i selskabet sagde: - Hold da op. Det her er en fantastisk og stor vin - lad os lige se flasken.




Netop høstede hvidvinsdruer på vej til pressen i et vinhus i Californien.

Stor og god høst i Californien
Tørken vil ikke slippe sit tag i Californien, og i august - da druehøsten netop var begyndt - blev Napa rystet af et kraftigt jordskælv.
På trods af diverse strabadser er historien dog endt lykkeligt, nemlig med en fantastisk høst både med hensyn til kvantitet og kvalitet.
I alt har de californiske vinhuse ifølge California Wine Institute høstet 3,9 millioner tons druer, hvilket er 8% mindre end i 2013, men stadig nok til at gøre høsten i år til den tredje største nogensinde.
Kvaliteten af både de grønne og blå druer kaldes også for enestående overalt i staten. Hvidvinsdruerne er yderst aromatiske, mens rødvinsdruerne er små med koncentreret aroma, masser af farve og gode tanniner.
Corey Beck, der er chefvinmager hos Francis Ford Coppola Winery i Sonoma, har udtalt, at druehøsten i år er den bedste i de sytten år, han har været hos vinhuset.
Francis Ford Coppola Winery modtager druer fra drueavlere fra mange forskellige under-appellationer i Sonoma, og i år er druernes kvalitetsniveau ualmindeligt højt, uanset hvilken appellation, de kommer fra.
Det lyder, som om man godt kan glæde sig til den nye årgang vin fra Californien.








Fra den lille film på YouTube, hvor repræsentanten fra bryggeriet er flankeret af den britiske dronning og den britiske entertainer Bruce Forsyth.

Offentlig undskyldning til CIVC
Ordet Champagne er ifølge EU en geografisk beskyttet betegnelse, som kun må benyttes på mousserende vin fremstillet efter champagnemetoden i det franske distrikt Champagne. Og champagneproducenternes forening, Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC), gør et ihærdigt arbejde for at forhindre misbrug af betegnelsen.
Alligevel sker det med jævne mellemrum, at ordet champagne optræder på såvel vinetiketter som på shampoo, barberskum og slikposer. Hver gang resulterer det i et brev fra CIVC om, at ordet champagne straks skal slettes fra produkterne. Sker det ikke, kan det ende med en retssag.
Tidligere i år lancerede det britiske bryggeri Savour Beer i Windsor en øl i "champagne-stil", som der stod på etiketten. Brygget var fremstillet i samarbejde med vinhuset Bolney Wine Estate i Sussex efter champagne-metoden.
CIVC protesterede, og Savour Beer har nu pænt fjernet ordet Champagne fra øletiketten.
Men bryggeriet har heller ikke kunnet nære sig for at lægge en lille film på YouTube, hvori en repræsentant fra Savour Beer med slet skjult ironi giver CIVC en såkaldt offentlig undskyldning - og samtidig laver fed reklame for bryggeriets nye øl.

God britisk humor
I filmen vil repræsentanten fra bryggeriet gerne med syvtommers søm slå fast, at Savour Beers øl intet har med champagne at gøre. Flankeret af det britiske flag og et billede af den britiske dronning overdriver han tykt, mens han distancerer brygget fra de ædle franske dråber:
- Vores øl har absolut intet med Champagne at gøre. Den smager og lugter ikke af Champagne. Den er ikke lavet i Champagne, og personligt har jeg heller aldrig være i Champagne. Dog er øllen fremstillet ved brug af den traditionelle metode, som også bruges i fremstillingen af Champagne - nå, men lad nu det ligge …
Som han siger, så vil han undlade at blive sentimental - sådan som Bill Clinton og Tiger Woods gjorde det, da de gav en offentlig undskyldning.
Til sidst - for endnu engang at fastslå forskellen mellem brygget og champagne - viser han skiftevis en flaske af Savour Beers øl (som er i en elegant champagnelignende flaske) og så en flaske Heidsieck champagne i en indpakning, der ligner lysegrøn plastic. Se filmen - den er fuld af god britisk humor.

Et slag for Systembolaget
I sidste uge bragte vi en reportage fra en mad- og vinmesse i Malmø, hvor en svensk vinimportør udtrykte, at han gerne så den herskende monopol-politik i Sverige, når det gælder salget af vin og spiritus, afskaffet. Det er som bekendt kun Systembolagets butikker, der ejes af den svenske regering, der må sælge alkoholiske drikke.
Reportagen har fået en af vores svenske læsere, Anki Karlsson, til at skrive til os. Hun mener, sagen bør ses fra to sider - som forbruger er hun nemlig overordentlig tilfreds med monopolet:
- Systembolaget er jo det bedste, vi har! Butikkerne har åbent mandag til lørdag fra morgen til aften, og i øjeblikket sælger Systembolaget på landsplan 6102 forskellige rødvine, 3381 hvidvine, 793 roséer, 2200 slags øl og 1693 forskellige whiskyer. Og så har jeg slet ikke medregnet alle de mange mærker vodka, akvavit, rom, cognac, likør m.m. I alt er der vin og spiritus fra mindst 49 forskellige lande.
- Alene i den butik, der ligger tættest ved min bopæl, Backaplan, er der henholdsvis 543 og 351 forskellige flasker rødvin og hvidvin samt masser af spiritus.
- Jeg ved godt, at antallet af vine omfatter forskellige slags flaskestørrelser lige fra 22 cl til 5 liter, men der findes altså ikke nogen vin- og spiritusforretning i verden, som kommer i nærheden af sortimentet hos det svenske monopol.
- Systembolaget har desuden en udmærket hjemmeside, hvor man kan se nøjagtigt hvilke og hvor mange flasker, som findes i hver eneste butik i Sverige - og endda på hvilke hylder, de befinder sig. På hjemmesiden findes også opgivet al den vin og spiritus, som ikke står på hylderne, men som kan bestilles.

Stor bredde i sortimentet
Den svenske vinimportør fortalte os også om de busfirmaer, der kører svenske forbrugere til Tyskland for at købe vin- og spiritus. Her påpeger Anki Karlsson, at det mest er folk fra Sydsverige, som benytter sig af grænsehandelen, mens forbrugere fra resten af Sverige for det meste handler hos Systembolaget.
- Det mest fantastiske ved Systembolaget er, at man uden ekstra beregning kan bestille flasker fra hele sortimentet til den butik, som ligger tættest ved ens bopæl - og endda direkte til hoveddøren.
- Jeg har boet i Piemonte, og der drak vi naturligvis, hvad de havde at byde på af vine - hvilket er blandt de bedste i verden.
- Men hvis man i Piemonte fx ville nyde et glas californisk vin, var det ikke muligt at opdrive en flaske - ikke engang i Turin, der er en meget stor by.
- Så derfor, lad det svenske Systembolaget leve. Det har ikke vin fra samtlige vinhuse i verden - alene i Italien findes der omkring 220.000 vingårde - men de har en utrolig bredde, og hvis man i udlandet finder en vin, som ikke er i sortimentet i Sverige, er det ingen sag at få den hjem via Systembolaget.







< I bogen har Nana Wad valgt at illustrere de forskellige druers
og vines aromaer i form af opstillinger. Her gælder det Nebbiolo.


Velskrevet og usnobbet vinbog
For nylig udkom bogen "Værd at vide om vin" af Nana Wad, der er uddannet sommelier og tidligere har arbejdet som kommunikations og PR manager hos Kjær Sommerfeldt.
Hendes nye bog, der er udgivet af Lindhardt og Ringhof, er dejligt "nede på jorden", hvilket blandt andet fremgår af følgende to citater fra hendes forord:
- Jeg synes, jeg har været udsat for så meget blærerøvssludder om vin, og jeg synes, det er med til at forvirre den nysgerrige forbruger og skræmme den forsigtige vininteresserede lidt væk.
- Jeg har mødt mange, mange, mange mænd, der gerne vil give udtryk for deres enorme vinviden over for mig. Det foregår næsten uden undtagelse som en svulstig namedropping af et virvar af navne på vinhuse, producenter og slotte verden over.
Sådan fortsætter bogen derudad side for side i et underholdende, malerisk, usnobbet og let forståeligt sprog.
Det er så afgjort en bog, der henvender sig til nye vinentusiaster, som endnu ikke ved så meget om vin. Og her er der masser af godt at hente. Det gælder blandt andet den lille smagsguide, hvor udgangspunktet er, hvilke druer, man skal gå efter, hvis man fx vil have en frisk og let syrlig vin eller en vin, hvor frugten er i front. Eller kapitlet om de 25 druer, man bør kende, når man bevæger sig rundt i supermarkedets vinafdeling. Der er ligeledes et fint kapitel om, hvordan man afholder en lille vinskole med smagninger for sig selv.

Opstillinger i stedet for drueklaser
Vinene på de enkelte druer bliver også gennemgået i bogen, og her har man som en lille fin detalje angivet lydskriften på druenavnene. Det er jo ikke givet, at enhver kan udtale ord som Sauvignon Blanc og Gewürztraminer.
"Værd at vide om vin" er langt fra en traditionel vinbog. Der er fx ingen beskrivelser af de enkelt vindistrikter eller producenter, ligesom bogen stort set er skrabet for tal og fakta. Dog bliver der flettet lidt af den slags informationer ind i teksten hist og her.
Der er heller ikke billeder af frodige vinmarker, fadkældre, drueklaser eller lignende. De enkelte druer og deres smagsaroma er illustreret via opstillinger med alt fra forskellige bær til sko og cigarer. Fx illustreres Pinot Noirs aroma i form af et tableau med en skål med hindbær og jordbær, en fin damesko, en sommerfugl, tørrede blomster og et stykke brudeslør. Måske lidt pjattet - men også sjovt og forfriskende.
En anke ved bogen er selve layoutet og grafikken. Der jongleres lystigt med alt for mange forskellige skrifttyper- og størrelser, ligesom farvede baggrunde bag dele af teksten måske nok ser smart ud, men samtidig ikke er særligt læsevenligt.
Bogen er på 200 sider, koster 299,95 kr. og kan købes online på Lindhardt og Ringhofs hjemmeside.








Kortet viser de fem store AVA'er i New York: Long Island, Finger Lakes, Hudson River, Niagara og Lake Erie.

Sejr for vinregionen New York
Frihedsgudinden, Empire State og Times Square bevæger sig forbi ens indre nethinde, når man hører ordet New York. Men New York er som bekendt meget andet end Manhattan. Det er også navnet på staten - og på dens langt mindre kendte vinregion.
Netop fordi vinen fra denne region ikke er så kendt på den internationale vinscene, var glæden hos statens 375 vinhuse stor, da det anerkendte amerikanske vinmagasin Wine Enthusiast for nylig udnævnte New York til "Årets vinregion" i 2015. Og glæden blev ikke mindre af, at New York vandt over kandidater til titlen som fx Champagne, Chianti, Washington, Sonoma og Californien.
Som argument for udnævnelsen fremhæves blandt andet vinenes høje kvalitet og industriens kolossale vækst - i 1985 var der kun 37 vinhuse i New York - ligesom Wine Enthusiast kalder New York for en af verdens mest pulserende og lovende vinregioner.

5 mio. turister om året
I dag er New York da også USA’s tredje største vinproducerende stat - på førstepladsen ligger Californien, der fremstiller mere end 90% af al amerikansk vin.
I alt breder New Yorks vinmarker sig over knap 15.000 hektar, og der fremstilles omkring 175 millioner flasker vin årligt.
Statens vinindustri tiltrækker hvert år omkring 5 mio. turister og genererer 25.000 fuldtidsjob.
New York har fem store AVA’er (American Viticultural Area ), som er amerikanernes udgave af franskmændenes appellation controllée (AOC). Det drejer sig om Long Island, Finger Lakes, Hudson River, Niagara og Lake Erie - der så igen er inddelt i flere mindre under-appellationer.
Hvis man vil læse mere om New Yorks vine, har statens forening af vinproducenter og drueavlere en glimrende hjemmeside.







Tre hyggelige britiske pubber, hvis rammer har været vidne til mord og grusomheder. Fra venstre mod højre: Ye Olde Man and Scythe (Foto: Wikipedia / Small-town hero), Ancient Ram Inn (foto: Wikipedia / Paste) og The Ostrich Inn (Foto: Wikipedia).


Uhyggen breder sig i de britiske pubber
Halloween er ovre for denne gang - men lad os bare blive hængende lidt endnu i uhyggen.
Umiddelbart er det jo rigtig hyggeligt at besøge en engelsk pub og nyde et glas vin eller en "pint" i de ofte gamle og atmosfærefyldte lokaler.
Men flere af disse pubber er efter sigende hjemsøgt af genfærd, der aldrig er faldet til ro efter at have mødt en frygtelig død i eller i nærheden af pubben.
Nogle af pubberne er så hjemsøgte, at spøgelsesjægere med jævne mellemtum valfarter til dem for om muligt med særlige apparater at opfange lyde og lys fra genfærdene.
Nedenfor fortæller vi om tre af de mest hjemsøgte britiske pubber. Besøg dem, hvis du tør, kære læser …

* Ye Olde Man and Scythe i Bolton stammer fra 1251, og pubbens mure har gennem århundrederne været vidne til lidt af hvert.
Fra 1642 til 1651 hærgede den engelske borgerkrig mellem parlamentet og royalisterne. Soldaten James Stanley, der også var den syvende jarl af Derby, hørte til sidstnævnte. Han boede i Ye Olde Man and Scythe, som på det tidspunkt var i hans families eje, før han blev henrettet ved halshugning på torvet lige ude foran kroen.
I pubben kan man stadig se den stol, han sad i de sidste timer før henrettelsen, som fandt sted d. 15. oktober 1651.
Det siges, at James Stanleys genfærd for tid og evighed går hvileløst rundt i pubbens lokaler, og i februar i år vågnede den nuværende ejer, Tony Dooley, op til knuste glas på gulvet i pubben - selv om alt havde set fint ud om aftenen, og døren havde været låst.
Da han tjekkede overvågningskameraet, så han imidlertid en mærkelig diffus skygge bevæge sig gennem lokalet …

* Ancient Ram Inn er fra 1145 og indbegrebet af landlig idyl. Pubben ligger i Gloucestershire, og efter alt at dømme er den opført på et areal, der tidligere har været brugt til børne-ofringer og djævledyrkelse - dér røg den idyl vist …
Pubben siges at være hjemsøgt af hele tyve genfærd - heriblandt en ung myrdet kvinde ved navn Rosie. Det er hændt, at modige turister, der har overnattet i værelserne over pubben, har fortalt om møbler, der flyver gennem værelset og lyden af barneskrig.
Ancient Ram Inn er med sine mange genfærd Englands mest hjemsøgte hotel og har derfor været et rent studieobjekt for folk, der forsker i den paranormale verden.
For nogle år siden lavede et dansk tv-hold sammen med forskergruppen Dansk Parapsykologisk Aspekt nogle optagelser i pubben til et afsnit i tv-serien "Spøgelsesjægerne".

* The Ostrich Inn i Berkshire har siden sin opførelse i 1106 været rammen om hele 60 mord, hvoraf den del skete i 1600-tallet, da ægteparret Jarman ejede pubben.
Parret myrdede over en årrække adskillige overnattende, velhavende gæster og stjal deres penge.
Når en sådan gæst indfandt sig, fik han altid et særligt værelse, hvor der under sengen var en lem, som førte ned til pubbens køkken.
Bunden i sengen kunne også trækkes ud med et tov, og når gæsten sov, åbnede parret lemmen, hev i tovet og lod den stakkels gæst falde direkte ned i et stort kar med kogende øl.
Omsider blev ægteparret arresteret og henrettet.
Endnu et mord fandt sted, da den legendariske landevejsrøver og morder Dick Turpin, som havde skjult sig i pubben, stak af ved at hoppe ud gennem et vindue. Men før han hoppede ud, skød han pubbens husholderske i hovedet.
Såvel gæster som medarbejdere i pubben har inden for de senere år rapporteret om nogle meget aktive genfærd.




.



<<Den vietnamesiske forretningsmand og vinproducent Kieu Hoang og hustru.

< I Kieu Hoang Winery går hvide polstrede sofaer, blomsterdekorationer
og vinfade op i en højere enhed.

Nyt vinhus vækker opsigt i Napa
Napa Valley har fået et nyt vinhus, som i høj grad skiller sig ud fra mængden af californiske vinhuse.
Kieu Hoang Winery hedder det efter sin ejer, den vietnamesisk fødte forretningsmand Kieu Hoang. Faktisk er vinhuset ikke spritnyt - der er nemlig tale om det tidligere Michael Mondavi Winery, som Hoang for nogle år siden købte for 12 millioner dollars (cirka 72 mio. kr.).
Men siden da er vinhuset blevet fuldstændigt ombygget og ommøbleret og rummer i dag blandt andet et særligt smagerum med kæmpestore prismekroner, hvor der kun skænkes vin fra krystalkarafler fra Baccarat. Endvidere er der et rum til udlejning, der er indrettet som et 1800-tals fransk bordel med klunker og lyserøde puder.
Den 1. november afholdt Kieu Hoang Winery en gigantisk åbningsfest med 300 gæster, hvoraf en hel del var rejst hele vejen fra Kina til Napa. Om aftenen var der sceneoptræden i lange baner - blandt andet med skuespillerinden Li Bing Bing, der kaldes for Kinas Angelina Jolie.
Da den 70-årige Kieu Hoang, som ifølge Forbes Magazine er god for 2 milliarder dollars (cirka 12 mia. kr.), også gør det i både mode- og kosmetikbranchen, blev der ligeledes afholdt modeshow og foredrag om hans anti-aldrings cremer. Festlighederne blev transmitteret live på vinhusets amerikanske og kinesiske hjemmesider.

Catwalk i vinmarken
Kieu Hoang har sørget for, at vinhuset er indrettet, så vin, mode og kosmetik går op i en højere enhed - fx udstilles Hoangs cremer i fadkælderen, ligesom han i nogle videofilm på vinhusets hjemmeside lader modeller med sit tøjmærke gå catwalk i vinmarken.
Hoang har allerede gennem de sidste tre år fremstillet vin under sit eget navn hos et andet vineri i Napa - blandt andet en mousserende vin med navnet Hidenkabu Champagne.
Gad vide, om champagneproducenternes forening, Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC), ikke har opdaget det …
Foreningen plejer da ellers nok at rykke hurtigt, når navnet Champagne bliver misbrugt.




Flasken med Armand de Brignac er kendt for sit gyldne look og sit spar-symbol, hvorfor champagnen også kaldes for Ace of Spades - engelsk for spar-es.

Rapper køber berømt champagne-mærke
Vi har tidligere skrevet om den amerikanske rapper Jay-Z - alias Shawn Carter - hvis yndlings-champagne var den berømte Cristal fra Louis Roederer. Jay-Z inddrog gang på gang champagnen i sin kunstudfoldelse, hvilket gav champagnehuset en masse dejlig gratis reklame.
Men en dag kom Louis Roederers direktør, Fréderic Rouzaud, med nogle negative udtalelser omkring denne forbindelse mellem rapper-verdenen og hans champagne. Stjernen vragede derfor åbenlyst Cristal på sin næste video til fordel for den meget mindre kendte champagne Armand de Brignac fra producenten Champagne Cattier, som igen ejes af Sovereign Brands i New York. Siden da har salget af denne champagne haft vind i sejlene, og den er i dag yderst eftertragtet.
Jay-Z har været trofast over for Armand de Brignac. I 2011 bestilte han fx et tårn bestående af 350 flasker af champagnen - det skulle bruges til et arrangement i rapper-kongens natklub i New York, der skulle rejse penge til Barrack Obamas valgkamp.
Og Jay-Z er åbenbart så glad for Armand de Brignac, at han nu også har købt mærket for en ikke offentliggjort sum penge. Men posen med penge har sikkert været pænt stor. Som det lød fra SovereigBrandsn, så gav han firmaet et tilbud, det ikke kunne afslå.




]


...




Verdens bedste whisky er japansk
Hvert år udkommer der en ny udgave af Jim Murrays "World Whisky Bible". Og guiden betragtes virkelig som en bibel af verdens mange whiskyentusiaster.
I 2015-udgaven har Murray smagt sig gennem mere end 4500 whiskyer og har givet dem point efter 100-pointskalaen. Og for første gang i guidens tolv år lange levetid har han udråbt en japansk whisky, der indkasserede 97,5 point, til at være verdens bedste. Den titel er ellers hvert år tilfaldet en skotsk whisky, så det er noget af en sensation.
Det drejer sig om Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013 fra Japans ældste whiskydestilleri, Yamazaki, der ejes af spiritusfirmaet Beam Suntory. Destilleriet blev grundlagt i 1923 - hvilket selvfølgelig ikke er særligt længe siden, når man sammenligner med nogle af de mere end 200 år gamle skotske destillerier.

Et "wake up call" for skotterne
Heller ikke anden, tredje eller fjerdepladsen blev indtaget af en skotsk whisky i årets guide, men derimod af tre amerikanere: William Larue Weller 2013, Sazerac Rye 18 Years Old 2013 og Four Roses. Og det bliver værre endnu for skotterne, for ikke engang titlen som Europas bedste whisky tilfaldt en skotsk whisky. Her blev vinderen den britiske Chapter 14 Not Peated fra English Whisky Company.
Der er desværre kun fremstillet 18.000 flasker af Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013, og whiskyen findes så vidt vides ikke på dansk jord.
I sin nye whisky-bibel har Jim Murray skrevet, at de skotske destillerier bør se udnævnelsen af den japanske whisky som et "wake up call", og at det er på tide, at de holder op med at hvile på laurbærrene, og han fortsætter:
- Hvor er de komplekse whiskyer på højdepunktet af deres liv? Hvor er de blendede whiskyer, der bød på dybde og rigt facetterede lag?
- Det er på tide med lidt ydmyghed - at finde tilbage til det oprindelige og at indse, at der mangler noget.

Specialist i japansk whisky
Jim Murray pustede endnu mere til bålet ved til The Drinks Business at sige, at ingen af de skotske whiskyer, han havde smagt til den nye udgave af guiden, bare nærmede sig den fantastiske japanske vinder-whisky.
Faktisk gør japanske whiskyer sig stadig mere bemærket i internationale konkurrencer - og ligeledes herhjemme i dette års udgave af Danish Whisky Awards.
Her var det ganske vist en skotsk whisky, Tomore Ping 8 1988, der løb med sejren som "Årets whisky", men det var den japanske Nikka Coffey Malt, der blev udnævnt til bedste whisky under 12 år. Begge flasker fås hos Juul’s Vin og Spiritus - der i øvrigt er specialist i japansk whisky med et sortiment på omkring 50 forskellige flasker fra destillerier som Yoichi, Miyagikyou, Chichibu og Karuizawa.

Iblandede skotsk whisky
Vi spurgte ejeren af Juul's Vin og Spiritus, Michael Madsen, om, hvordan det kan være, at japansk whisky har fået vind i sejlene i de senere år:
- Indtil begyndelsen af 1980'erne blev der produceret alt for meget whisky i Skotland, hvilket gjorde, at skotsk whisky var billig. Som en følge af denne whiskysø måtte adskillige destillerier lukke, og så vendte bøtten, hvorefter whisky blev stadig dyrere. I dag, hvor der fremstilles langt færre flasker, er whisky således ikke kun sagen for glade whiskyentusiaster men også for investorer.
- Det har så givet plads til den japanske whisky på det internationale marked. Samtidig har whiskyen fra Japan fået et ordentligt kvalitetsspark inden for de sidste femten år, og i dag fremstiller japanerne en bred palet af whiskyer, som sagtens kan hamle op med nogle af de bedste flasker fra Skotland.
Michael Madsen kan også fortælle, at japanerne faktisk i mange år blandede deres egen whisky med skotsk whisky, før den blev tappet på flasker, da de ikke mente, deres eget produkt var godt nok. I dag er det japanernes egne gyldne dråber, der kommer i flaskerne.
....









De to robot-arme i skibets bar henter flaskerne ned fra loftet.

En drink i minuttet
I uge 36 nævnte vi Bionic Bar - en bar, hvor robotter i form af svingarme sørger for tilberedningen af drinks til gæsterne. Dengang var baren, der befinder sig ombord på det nye cruiseskib Royal Caribbean Quantum of the Seas, endnu ikke åbnet. Det er den nu, idet skibet d. 2. november sejlede af sted på sin jomfrurejse fra Southampton.
Gæsterne ombord bestiller deres drink på en tablet, og de kan vælge mellem barens egne kreationer, alverdens klassiske drinks eller deres egen hjemmelavede favorit. Når bestillingen er afsendt, går robot-armene i gang med at mikse og shake - flaskerne med alkohol henter de ned fra loftet, hvor de sidder i hver deres holder. Armene er også i stand til at pynte drinksene på enhver tænkelig måde.
Hver robot kan fremstille en drink i minuttet og op til 1000 drink om dagen - hvilket der nok kan blive brug for på krydstogtskibet, der kan huse 5000 passager.
Det nye skib er i det hele taget yderst innovativt - prøv selv at surfe rundt på dets hjemmeside.

    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * WineZone er nu blevet optaget i VinAvisens database over vinimportører. Firmaet ejes af Daniel Fabricius, der er portrætteret i denne uges Blå Bog nedenfor.



    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr. e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.


Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.


,

    Daniel Fabricius (f. 1993) læser handelsvidenskab på Copenhagen Business School, og ved siden af sit studie importerer han eksklusive vine fra Ungarn gennem sin virksomhed WineZone.
    Daniel Fabricius er vokset op nær Kolding med en dansk far og en ungarsk mor, og efter studentereksamen flyttede han et år til Budapest. Og det var under dette ophold, han fik smag for god ungarsk vin i hovedstadens urskov af vinbarer.
    Han tænkte ofte over, at det var en skam, at mange af disse dejlige vine ikke var at finde på dansk jord, og under en vinfestival i Budapest, hvor han om aftenen stod og kiggede ud over Donau og den smukke oplyste by og nød et glas rødvin fra Sydungarn, tog han en beslutning: Han ville åbne sin egen vinimport i Danmark med speciale i ungarske vine.
    Beslutningen blev ført ud i livet i foråret 2013, og det skete i samarbejde med Daniel Fabricius’s ungarske kusine, Karasszon Ágnes.
    I dag importerer WineZone vine fra ti vingårde i seks forskellige ungarske vinregioner - heriblandt den anerkendte region Tokaj i den nordøstlige del af landet, samt Eger, hvorfra den kendte rødvin Tyreblod kommer.
    Vingårdene, der alle er små eller mellemstore, er nøje udvalgte. Der er tale om vingårde med håndlavede vine af høj kvalitet og i små mængder - vine, hvor der bliver kælet for detaljerne, hvilket fx betyder, at de er modnet på ungarsk træ.
    Daniel Fabricius driver sin virksomhed fra sit hjem på Østerbro. Han besøger Ungarn tre til fire gange årligt for at få en opdatering på vinene, nyde Budapest og naturligvis besøge sin familie.
    Han har tidligere spillet squash på højt niveau og sidder i dag i bestyrelsen for Københavns Squash Klub. Derudover er han formand for foreningen for unge iværksættere i Danmark og er også politisk aktiv inden for konservative kredse.
    Adresse: Daniel Fabricius, Nyborggade 32, 2100 København Ø, tlf.: 21 62 08 93, e-mail: daniel@winezone.dk, www.winezone.dk.





..
    Ugens gode Spørgsmål
    Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af VinAvisens læsere.
    Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål - og svaret på det.

    Hvad er Weissherbst?
    Annette F. fik på en nylig rejse til Tyskland et glas med en sart rosa vin med navnet Weissherbst. Den vil hun godt vide lidt mere om.
    Ifølge "Oxford Vinleksikon" er det en speciel type rosévin, der netop fremstilles i Tyskland. Farven kan variere lidt fra rosa til gylden, men uanset nuanceforskellene, så laves en Weissherbst på blå druer, hvor man skynder sig at fjerne drueskindet, hvori farven sidder. Tilbage har man så den ret farveløse most – hvis den altså ikke har nået at blive til rosé.
    Taler vi fransk vin, så vil der stå "Blanc de noirs" på etiketten – hvid (vin) af sorte (druer).
    Direkte oversat betyder Weissherbst "hvid høst".
    .......

. ......


    Ugens vinøse billede
    Kaare Selvejer er ikke kun en erfaren vinhandler og medejer af Vinens Verden i Odense. Han er også fotograf på et højt niveau. Når han besøger sit firmas leverandører i diverse vinlande, medbringer han derfor altid sit kamera.
    Således også, da han for nylig besøgte Domaine Meix Foulot i Bourgogne-distriktet Mercurey. Her tog han dette meget fine billede, som vi siger tak for.
    Vi skal jo bruge 52 "vinøse billeder" om året, så vores mailboks står på vid gab efter flere billeder - gerne ledsaget af en lille historie om motivet. Billederne bedes sendt til anker@vinavisen.dk.

    Hvem kommer med det næste billede til os?
    Alle er fortsat velkomne til at sende os vinøse billeder. I får ikke nogen præmie, og I får heller ikke billeder retur - det orker vi ikke - så det er bedst, hvis I sender billederne digitalt i en nogenlunde god opløsning til anker@vinavisen,dk,





Ugens STORE billede

Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. .
.Billede 105-130. ..Billede 131-156. ..Billede 157-182. ..Billede 183-208
Billede 209-234 Billede 235-260 Billede 260-286

...............................
    .....................
    298 På en tegning fra 1400-tallet bliver der tappet vin fra et stort fad. Men ... sidder tappetuden ikke usædvanlig højt oppe?
    ..............................




.



Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 42 vine. Af disse vine var der 30, som fik mere end to stjerner og hele 29, som fik fem stjerner - en fantastisk flot høst.
    I alt blev det til 148 stjerner og i gennemsnit 3,5 stjerner til alle de smagte vine inkl. de tolv, vi ikke gav stjerner, og som derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.

    Søg på vinene!
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


    ,,,,,,,,,,
    Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Mousserende


Col Reàl, Bonotto delle Tezze, Prosecco, Conegliano Valdobbiadene, Italien, lav alkohol (11,5%)
125 kr., på tilbud året ud: 105 kr. ved 6 flasker, GoVinum
Herlig Prosecco med vedholdende, små bobler, en liflig duft og en god druesmag med tilpas syre.

Hvidvin


Il Sole, Terre Siciliane IGT, Italien, 2012, lav alkohol (13%)
49 kr., pris ved 12 flasker, Kassen med vin
En overordentlig venlig, frisk og læskende hvidvin med en vis fedme, fint krydderi og tilpas syre. Prisen er yderst menneskevenlig for så god en vin. Flasken har skruelåg.


La Chablisienne, Chardonnay, Bourgogne, Frankrig, 2013, lav alkohol (12,5%)
69,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
Frisk hvidvin med en dejlig druesmag og fin harmoni mellem syre og sødme, frugt og alkohol. Flasken har skruelåg.


Sycamore Lane, Chardonnay, California, USA, lav alkohol (13%)
85 kr., pris ved 6 flasker: 65 kr., Holte Vinlager
Hvidvin med en fyldig, blød og lækker smag. I den let cremede smag er der lidt fersken, abrikos og lime. Flasken har skruelåg.


Valparadiso, Fattori, Pinot Grigio, Venezie IGT, Italien, 2013, lav alkohol (13%)
89,75 kr., på tilbud året ud, Grauballe Wine Import
En hvidvin med pesonlighed. Dejlig frugt, fint krydderi, en lille sødme, gode syre - fortræffelig til mad. Flasken har skruelåg


Grey, Ventiquero, Chardonnay, Valle de Casablanca, Chile, 2012, lav alkohol (13%)
95 kr., pris ved 6 flasker, The Wine Company
Flot hvidvin med ren og klar Chardonnay-smag og fint integreret fadsmag. Som en god Bourgogne - men altså fra Chile.


Château de la Charrière, Domaine Yves Girardin, Chardonnay, Bourgogne, Frankrig, 2011, lav alkohol (12,5%)
119,75 kr., på tilbud året ud: 99,75 kr., Skjold Burne
Lækker hvidvin med en bred Chardonnay-smag i fin balance. Faktisk en elegant vin til en rimelige tilbuds-pris.


Joel Gott, Chardonnay, Californien, USA, 2013, middel alkohol (13,8%)
139 kr., pris ved 6 flasker: 120 kr., Holte Vinlager
Druerne til denne hvidvin er hentet i tre californiske appellationer: Monterey, Sonoma og Napa, og de mødes i glasset med en liflig duft og en let cremet druesmag. Smagen er ren Chardonnay uden fadlagring. Flasken har skruelåg.


DGS (Damn Good Shit), Château Maris, Syrah, Minervois la Livinière, Frankrig, 2012, høj alkohol (14,5%)
285 kr., pris ved 6 flasker: 256,50 kr., Propperiet
Flot, ungdommelig rødvin med krydret duft og en bred smag med fint integrerede fadtoner. Den kan drikkes nu, men gem den gerne fire-fem år. Så vil den blive lidt mere afrundet. Vinen er fremstillet på økologisk dyrkede druer.


Hubertshof, Kerner, Mosel, Tyskland, 2013, lav alkohol (10%)
109 kr., pris ved 6 flasker: 100 kr., Vintjenesten
En meget let hvidvin, hvis smagsbillede egentlig kun viser druefrugt og markant sødme. Læskende som en god saftevand. Vinen er lavet på økodruer af sorten Kerner, der er en krydsning fra 1929 af de to druer Trollinger og Riesling. Prisen kostede den fjerde stjerne.

Rødvin


Domaine Carobelle, Vacqueyras, Frankrig, 2011, middel alkohol (14%)
73,58 kr., online pris, Køge Vinhandel
En rigtig god Rhône-rødvin på økologisk dyrkede druer - Grenache, Syrah og Mourvèdre (GMS, som man siger). I smagen noter af lakrids og jordbær. En god vin til mad.


Curis Valley, Viña Ralco, Pinot Noir, Central Valley, Chile, 2013, lav alkohol (13%)
75 kr., pris ved 6 flasker: 55 kr., Holte Vinlager
55 kr. (ved 6 flasker) for denne lækre Pinot-rødvin er simpelt hen et scoop. Vinen er helt klar Pinot - frisk druefrugt, tilpas syre, lang eftersmag ...


Lucignano, Geografico, Chianti Classico, Italien, 2011, middel alkohol (13,5%)
89 kr., pris ved 6 flasker, D’Wine
Ultra-lækker rødvin - en Chianti, der demonstrerer alle distriktets dyder, Blød, frugtagtig, mørke bær og en fin syre.


Vintage Selection, Spier, Western Cape, Sydafrika, 2012, høj alkohol (14,5%)
99,95 kr., på tilbud i denne uge (uge 46): 49,83 kr. ved 6 flasker, Kvickly
Sammensætningen af druer - Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot og Malbec - leder straks tankerne hen på Bordeaux. Og denne rødvin kan da også fint konkurrere med de rigtigt gode bordeauxer. Den er dog lidt mere saftig og kraftig end de fleste bordeauxer. I den bløde smag er der peber og vanille fra fadlagringen. Og så koster den (på tilbud) under en 50'er. Den er simpelt hen et fund.


Torridoro, Primitivo, Manduria, Italien, 2011, høj alkohol (14,5%)
99,95 kr., Amka
Kraftig rødvin med en blød smag og fin sødme. En skøn vin, der med sin smag af kirsebærkerner, mandler og i den grad blommer vil tiltale mange. En ny årgang, 2012, er netop kommet på markedet. Den holder kvaliteten - og stjernerne.


Costa Mediana Amarone, Valpolicella, Italien, 2010, høj alkohol (15%)
99,95 kr., Aldi
En meget flot og lækker Amarone med læder, skovbund og efterår i duften og en intens, frugtrig smag med noter af mørke rosiner. Nyd den til vildtkød, eller gem den til anden juleaften. Trods det høje alkoholindhold har vinen ingen spritkant.


Le Miocène, La Tour Coste, Côtes du Rhône Villages, Frankrig, 2012, middel alkohol (13,5%)
100 kr., pris ved 6 flasker, BrdrDsVinhandel
En yderst vellavet rødvin med bred frugt, bløde tanniner. En meget anvendelig rødvin, som mange vil være glade for.


Bullizio, Le Palaie, Toscana IGT, Italien, 2010, middel alkohol (13,5%)
119 kr., Faurholdt Vine
Dette er Bordeaux i Toscana - en flot rødvin på Bordeaux-druerne Merlot, Cabernet Sauvignon og Petit Verdot, lagret tolv måneder på barriques. En flot vin i fornem balance, med god frugt, fint integrerede fadnoter og en vis tørhed, der er fin til mad - ligesom en god Bordeaux-rødvin. Meget rimelig pris.


Légende, Barons de Rothschild (Lafite), Bordeaux, Frankrig, 2011, lav alkohol (12,5%)
119,75 kr., på tilbud året ud: 89,75 kr. ved 6 flasker, Skjold Burne
En vellavet Bordeaux-rødvin med traditionel tørhed, men også med frugt og en lille druesødme. Dertil fint integreret fadsmag.


Silentium, Crianza, Bodeagas Castillejo de Robledo, Ribera del Duero, Spanien, 2010, middel alkohol (13,5%)
120 kr., Vinkrogen
En herlig rødvin, der har en kompleks og aromatisk duft af friske figner, modne blå druer og mørke kirsebær. Forventningerne til smagen skrues i vejret - og bliver fuldt ud indfriet. Der er saft og kraft. god bærmost, frugt, struktur og tilpas syre og eg. En vin, der levet fuldt ud op til hver af de 120 kroner.


Zuccardi, Cabernet Sauvignon, Mendoza, Argentina, 2011, høj alkohol (14,5%)
124 kr., pris ved 6 flasker: 89,95 kr. flasken, Jysk Vin
En dejlig, åben og ligetil rødvin med en herlig duft af modne brombær og en lige så herlig smag af koncentreret frugt.


Massimino, Venturini, Verona IGT, Italien, 2009, høj alkohol (15%)
139 kr., pris ved 6 flasker, Gallovini
Der er lidt tørrede, rosinagtige druer med i spillet i denne meget kraftige rødvin. Den har en intens smag, der vil kunne hamle op med de mange procenter, hvis vinen skænkes vel afkølet.


Lion's Kop, Ricome, Merlot, Stellenbosch, Sydafrika, 2011, middel alkohol (14%)
144 kr., pris ved 6 flasker, Herning Vin Center
En sydafrikaner helt i top. Den har bred, moden frugt, bløde tanniner og en lang eftersmag. Til slut en blød og dejlig eftersmag. Lion's Kop - løvens hoved - er navnet på et bjerg ved siden af Tafelbjerget over Cape Town.


Currà, Roberto Sarotto, Nebbiolo, Barbaresco Riserva, Italien, 2009, høj alkohol (14,5%)
159 kr., Irma
En meget flot rødvin fra det italienske Piemonte. Her er der frugt, der får plads i det brede smags-spektrum sammen med bløde tanniner og krydrede noter.


Montes Alpha, Cabernet Sauvignon, Valle de Colchagua, Chile, 2011, middel alkohol (13,5%)
179 kr., Vinoble
Skal der være fadsmag, så er dette en rødvin, der lever op til forventningerne. Der er masse af træ i den, men også lækker frugt og tilpas syre.


Tridente, Tempranillo, Castilla y León, Spanien, 2012, høj alkohol (16%)
179,95 kr., pris ved 6 flasker: 119 kr. flasken, AndrupVin.dk
En fantastisk flot rødvin - stor, blød og rigt facetteret og med tilpas integreret eg. 16% i alkoholindhold er indrømmet meget voldsomt, men overraskende nok bider alkoholen ikke. Det er en rigtig madvin - prøv den til juleanden eller til en krydret sammenkogt ret.


Reverdito, Nebbiolo, Barolo, Italien, 2010, høj alkohol (14,5%)
179,95 kr., pris ved 6 flasker: 149,95 kr., Erik Sørensen Vin
En virkelig god rødvin med en rank struktur, gode tannniner, en dejlig frugt, fint krydderi og en lang, frugtagtig eftersmag. Den kan drikkes nu, men lad den gerne hvile endnu nogle år.


Basket Press, The Bernard Series, Syrah, Coastal Region, Sydafrika, 2012, middel alkohol (14%)
229,75 kr., på tilbud indtil 31. december: 199,95 kr. flasken, Skjold Burne
Et øjebliks stilhed bredte sig hos det ellers ivrigt diskuterende smagepanel, da de smagte denne rødvin. Årsagen var ren og skær nydelse, for denne vin har det hele: En stor koncentreret og aromatisk duft med masser af frugtnoter og en intens og lækker og fyldig smag med friske bær - især kirsebær - og fine krydrede noter samt tilpas eg og syre. Drik den til en god lammekølle.


Etiqueta Azul Gran Reserva, Tarapacá, Valle del Maipo, Chile, 2010, høj alkohol (15%)
299,75 kr., på tilbud indtil 31. december: 249,75 kr., Skjold Burne
Skovbær, hyben, solbær, kirsebær - denne rødvin har en helt vidunderlig aromatisk duft. Og smagen lever på alle måder op til forventningerne. Det er en stor, fyldig og blød vin, hvis koncentrerede smag, rige frugt, tanninbid og alkohol sagtens kan klare juleanden. Trods de 15% bider alkoholen ikke.

Sød vin


Statement, Barão de Vilar, Colheita Portvin, Portugal, 2005, høj alkohol (20%)
89,95 kr., pris for ½ liter, Aldi
Lækker portvin med dejlig sødme og noter af figner, dadler og tørret frugt. Prisen for en hel flaske ville være 135 kr. Rimeligt nok.








...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.