Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Postkort fra Prowein 2018

VinAvisens 10 postkort fra ProWein
VinAvisens Mariette har besøgt verdens største vinbranchemesse, ProWein. Resultatet er 10 postkort, som vi bringer nedenfor.



.......

Det er tidlig morgen, og de mange vinimportører og andre vinbranchefolk er netop strømmet ind i den messehal, som huser de mange tyske udstillere.

Postkort nr. 1 fra ProWein:
Ti haller fyldt med vin og gæster
ProWein, der hvert år afholdes i den tyske by Düsseldorf, slår både VinExpo, VinItaly og alle de andre store vinbranchemesser, når det gælder størrelsen.
Da dette års udgave af ProWein lukkede og slukkede d. 20 marts, var det efter tre hektiske dage, hvor hele 60.000 vinbranchefolk fra 133 forskellige lande havde smagt, spyttet, diskuteret og indgået aftaler ved standene hos i alt 6870 udstillere.
Standene fordelte sig i hele ti store haller - det største antal nogensinde i messens 24-årige historie. Og det er en messe med konstant vokseværk. I 2010, hvor VinAvisen besøgte den for første gang, var der 3300 udstillere og 36.000 besøgende.



.......
Midt imellem standene med udstillere var der smage-arealer, hvor man i fred og ro kunne smage på vine fra et bestemt distrikt og læse om dem på sedler ved hver vin. Her er det smage-arealet for vine fra Provence, der jo er berømt for sine roséer.

Postkort nr. 2 fra ProWein:
38.185 skridt og 26,3 kilometer
Selvfølgelig var der rigtig mange tyske udstillere - 990 i alt - men det var Italien, der havde førertrøjen på med 1700 udstillere. Dernæst kom Frankrig og så Tyskland. Når det gjaldt de oversøiske lande, lå antallet på 700.
ProWein virker overvældende - især, hvis det er første gang, man besøger messen. Og man får gået en hel del i forsøget på at nå hele vejen rundt - hvilket alligevel er umuligt. I løbet af de tre dage, messen varede, fik VinAvisens udsendte gået 26,3 kilometer (38.185 skridt). Under vandringen fra hal til hal kunne man blandt andet smage pragtfulde rødvine fra det spanske Ribera del Duero, fornemme Bordeaux’er, fuldblods italienere og sprøde tyske hvidvine.
Man kunne stoppe op og få en god snak med en vinproducent, mens man smagte vedkommendes vine, eller selv skænke i glassene ved de mange ”smage-arealer” helliget vine fra bestemte vinområder.



.......
Tsushima Kitahara præsenterede sin families mousserende sake, der var fremstillet efter champagnemetoden. Den slags boble-sake er stadig noget af en sjældenhed i Japan.

Postkort nr. 3 fra ProWein:
Sake på champagne-metoden
VinAvisen havde besluttet sig for også at gå på jagt efter de lidt anderledes vinoplevelser. Og første offer for jagten blev en stor stand med sake.
Her kunne man smage noget så specielt som mousserende sake, hvilket er lidt af en nyhed på japansk jord.
Boble-saken kom fra bryggeriet Shichiken, der blev grundlagt af familien Kitahara i 1749. Vi talte med 13. generation og direktør for bryggeriet, Tsushima Kitahara:
- Det har taget os fem år og nøje studier hos en japansk producent af mousserende vin at finde frem til, hvordan vi kunne overføre champagnemetoden til sake, fortalte han og tilføjede, at der endnu kun er to producenter af mousserende sake i Japan.
Shichiken fremstiller flere forskellige boble-saker - blandt andet en tør, delikat og sprød udgave med en mild smag af sake, en livlig mousse og en lang eftersmag. Vinen havde kun 11% alkohol og var bestemt et velsmagende alternativ til almindelige mousserende vine.



.......
Key Account Manager hos Premium Beers, Diana de la Fuente, præsenterede både øl og hvidvin indeholdende saltvand fra Middelhavet.

Postkort nr. 4 fra ProWein:
Hvidvin med saltvand
I den store hal, hvor spanierne holdt til, var der en lille stand, der straks fangede opmærksomheden via et stort skilt, hvor der på engelsk stod ”Hvidvin med saltvand”.
Vi fik at vide, at der var 2% saltvand fra Middelhavet i en flaske - og jo, der var faktisk lidt frisk havvand over eftersmagen.
Det hele var startet med øl med saltvand, og nu havde firmaet bag brygget, Premium Beers, så forsøgt sig med hvidvin.
Det er faktisk ikke nogen ny idé at komme saltvand i vin. Det gjorde man allerede i oldtidens Grækenland i en særlig vin, Coan, fremstillet på øen Kos.
Coan siges at være opfundet ved et tilfælde, da en vinmager forsøgte at strække vinen ved at komme saltvand i. Den lidt specielle smag blev dog hurtigt populær, og snart blev der fremstillet Coan-vin på flere af de græske øer. Og fra og med 300-tallet f.Kr. begyndte man at eksportere vinen i store mængder.



.......
Ved "Champagne loungen" stod der sommelierer parat til at skænke i glassene og fortælle om de enkelte champagner.

Postkort nr. 5 fra ProWein:
Som i en fornem smykkebutik
I den hal, hvor de franske vinproducenter udstillede deres vine, holdt champagneproducenterne til i et særligt område. Og når man stod på tærsklen til dette område, var man ikke i tvivl om, at man nu trådte ind i mere fornemme rammer.
Det rustikke messegulv blev pludselig erstattet af et væg til væg tæppe med en kridhvid blød luv, og de festlige og farverige stande blev afløst af elegante piedestaler med montrer, hvor de ædle champagner var udstillede. Det var næsten som at træde ind i en fornem - og meget stor - smykkeforretning.
Alle de store og kendte champagnehuse, som fx Deutz, Taittinger, Jacquesson, Ayala, Laurent-Perrier og Louis Roederer, havde hver deres fine stande. Derudover var der en ”Champagne lounge”, hvor man kunne få smagsprøver på 60 forskellige kendte og mindre kendte champagner. Denne lounge var så afgjort et trækplaster, og det var ikke mindst spændende at smage boblerne fra de mange små producenter.



.......
QikVin er en særlig flaske, der ifølge opfinderen, Harald Tomesch, kan holde vin frisk i flere uger. Flasken fås i grøn udgave til rødvin og i klar til hvidvin.

Postkort nr. 6 fra ProWein:
En meget smart flaske
Mellem standene med de mange tusinde vinproducenter var der også stande med opfindelser til brug i vinens verden.
En af dem var QikVin, en særlig flaske opfundet af Harald Tomesch, der ejer vinhuset Chiselled Grape Winery i Wisconsin og er professor ved Concordia University i selv samme amerikanske stat.
QikVin, der er målrettet både forbrugere og vinprofessionelle, gør det muligt at opbevare vin i fuldstændig lufttætte omgivelser. Først hælder man en flaske vin (75 cl) over i QikVins hulrum. Dernæst skruer man toppen af flasken på og presser så bunden af flasken opad, indtil al luft over vinen er forsvundet. Hver gang man efterfølgende skænker sig et glas vin fra QikVin, skubbes bunden automatisk op mod flaskehalsen, så der ikke opstår ilt oven over vinen. Et enkelt system, der ikke kræver ekstra udstyr, og som ifølge Tomesch gør det muligt at opbevare den resterende vin i flasken frisk i flere uger.
Man kan læse mere om QikVin, se film, der viser, hvordan flasken bruges, og købe den ved at klikke her. Prisen for en enkelt flaske er 110 dollars (cirka 660 kr.) inklusiv forsendelse til Danmark.



.......
I det skålformede glas yderst til venstre var det næsten umuligt at fange champagnens duft og smag. Den høje flute formidlede en mild jordbærduft og -smag, mens Riedels nye tulipanformede champagneglas videregav langt flere duft- og smagsfacetter. Det store glas yderst til højre gav champagnen en mildere aroma, en blødere smag og færre bobler.

Postkort nr. 7 fra ProWein:
Næsten som fire forskellige champagner
Det østrigske glasfirma Riedel er kendt for sine vinglas til forskellige vine og druer. Riedel har fx et Merlot-glas, et Chianti Classico-glas og et særligt glas til rosé fra Provence. Sortimentet er i øjeblikket oppe på 30 forskellige glas, og på firmaets stand blev der budt på smagninger, der skulle vise, hvor værdifulde deres målrettede glas er for vinenes duft og smag.
Den første smagning, vi prøvede, var af Moëts rosé champagne serveret i fire forskellige glas - fra det skålformede til et stort bourgogne-glas. Og det var næsten som at smage fire forskellige champagner! Vinderen - det glas, der gav den største og mest facetterede duft- og smagsoplevelse - var sandt nok Riedels nye champagneglas (glas nummer tre fra venstre på billedet).
I en efterfølgende rødvinssmagning var vi ikke enige i, at en vin på Shiraz smagte bedst i et glas udviklet speciel til denne drue. Da repræsentanten for Riedel blev konfronteret med, at favoritten var et bourgogne-glas, sagde han:
- Det var da utroligt - der er rigtig mange af dem, som har prøvet denne smagning, der giver jer helt ret.
Spørgsmålet melder sig, om det så overhovedet er nødvendigt med så mange forskellige glas ...



.......
Patrick Daugaard, der er vinmager og daglig leder hos Cold Hand Winery, havde dekoreret standen med dannebrog - hvilket tiltrak masser af de danske besøgende hos ProWein.

Postkort nr. 8 fra ProWein:
En hal med stærke sager og dansk æblevin
I hal nummer syv skulle man kigge langt efter et glas rød- eller hvidvin. Som noget spritnyt på ProWein var denne hal nemlig helliget udstillere fra små, eksperimenterende destillerier og bryggerier. Og der var gang i den. Musikken bragede løs, der blev skænket masser af små skarpe, og stemningen var noget mere løssluppen end inde i ”vin-hallerne".
Midt i det hele var der en lille stand med dannebrog vejrende i papirudgave. Her havde Patrick Daugaard, der er daglig leder og vinmager hos Cold Hand Winery i Randers, travlt med at uddele smagsprøver på alt fra mousserende stikkelsbærvin til æbleisvin.
- Det er andet år, vi er med på messen, og det kan bestemt betale sig, fortalte han.
- Sidste år fik vi vores første norske kunde, og nu er vi også på vej ind i England med vores produkter takket være ProWein. - I år har vi fået kontakter til importører i både Rumænien, Taiwan og Israel.




.......
Hos The Shed Distillery kunne man i en æske med små rum dufte til nogle af de mange ingredienser i Gunpowder gin og smage ginnen med skvæt af grape, appelsin eller citron.

Postkort nr. 9 fra ProWein:
"Krudtpulver" gin fra Irland
De større og mere etablerede destillerier fandt man i hal tolv. Her mødte vi to repræsentanter fra det 101 år gamle irske destilleri The Shed Distillery, og med sig havde de destilleriets top-gin, Gunpowder (krudtpulver). Ginnens navn er afledt af en af dens vigtigste ingredienser, den kinesiske Gunpowder te.
Hovedingrediensen er som i al gin, enebær, men derudover indeholder ginnen krydderier fra alverdens forskellige lande: Korianderfrø fra Rumænien, liljerødder fra Marokko, stjerneanis og citroner fra Kina, lime fra Cambodia, grapefrugt fra Indonesien, kommenfrø og kardemomme fra Indien, angelikarod fra Tyskland og mjødurt fra Drumshanbo i Irland, hvor destilleriet ligger. Til sammen giver de mange krydrede ingredienser en helt igennem delikat gin-oplevelse. Det er næsten synd at komme tonic i ...
På standen kunne man i en æske med små rum lugte til en række af de interessante krydderier. Herhjemme kan ginnen købes i Bilka, hvor den koster 349 kr.



.......
Midt i ProWeins virvar af udstillede vine dukker der med jævne mellemrum containere op fyldt med rene vinglas til de mange gæster.

Postkort nr. 10 fra ProWein:
4,2 millioner skænkede vinglas
Når man går rundt mellem standene, ser man med meget jævne mellemrum medarbejdere komme kørende med containere fyldt med rene vinglas. Ved hver stand får man udleveret et glas, smager på vinene, lader glasset stå og går videre til den næste stand, hvor man får et nyt glas. Sådan foregår det på ProWein.
I alt blev der på messen brugt 470.000 vinglas, der blev vasket tre gange i døgnet og hver gang kørt ud til standene igen. Det betyder, at der blev skænket vin i cirka 4,2 millioner rene glas i de tre dage, messen varede.
Vi har i denne og forrige uge bragt indtrykkene fra en række oplevelser fra ProWein. Men der var mange flere. Vi fik også smagt skønne spanske sherry'er og vine fra Peru - der kun har omkring 20 vinhuse, og som laver glimrende rødvine. Der var også et stort og spændende smageområde for økovine, fantastiske kroatiske hvidvine gæret på traditionel vis i qvevri - kæmpestore lerkrukker - og liflige tyrkiske hvidvine. Og så smagte vi os - hos foreningen "Verband Deutscher Prädikatsweingüter" (VDP) - gennem rigtig mange af værtslandet Tysklands topvine.