Vin-aktuelt i uge 53
28. december - 3. januar

GODT NYTÅR
TIL ALLE VORE
1400 LÆSERE
fra Anker og Flemming

Codorníu og Freixenet oppe og slås
De to store spanske cava-huse, Codorníu og Freixenet er oppe og slås, skriver Jyllands-Postens korrespondent i Madrid, Jens Ulrich Pedersen. De beskylder skiftevis hinanden for plagiat, for ikke at overholde appellations-reglerne og for illoyal konkurrence; de lægger sager an, og de taber og vinder sagerne og betaler store erstatninger til hinanden og bøder til statskassen.
Man skulle ellers tro, at de kunne klare sig. I Spanien er der 270 cava-producenter, men de to firmaer er langt de største. På hjemmemarkedet har Codorníu en markedsandel på 34,5 procent og Freixenet 32,5 procent.
Codorníu har datterfirmaerne Rondel, Delapierre, Masia Bach og Raimat, mens Freixenet har datterfirmaerne Castellblanch, Segura Viudas, Conde de Caralt, Canals & Nubiola og L’Aixertell.
Castellblanch importeres af Skjold Burne (tlf.: 42 57 14 22) og Codorníu af Sigurd Müller Vinhandel (tlf.: 98 18 50 99) - mens Salko Vinimport/Consiva Holding (tlf.: 44 91 14 44) importerer Freixenet i de typiske sorte flasker -som Codorníu fik dom for ikke at måtte plagiere ...

Al vin er blevet 5 øre billigere
Hvad koster de grimme små oblat-banderoler, der sidder oven på vore vinflasker?
1,6 øre pr. stk. Plus den afgift, de er kvittering for naturligvis.
Banderolerne har været meget dyrere. De har kostet 5,6 øre. Men efter et årelangt pres fra V.S.O.D. (Vin og Spiritus Organisationen i Danmark) har Told+Skat fundet et billigere trykkeri. Det betyder, at den danske vinbranche på årsbasis sparer cirka 8 millioner kr. - til glæde både for firmaer, der er medlemmer af V.S.O.D., og for dem, der ikke er det. Og i den sidste ende vel også for os, der drikker vinen.

Endnu en vin-skandale?
To dage før jul blev italienske vinproducenter oprørte over beskyldninger, fremsat i det schweiziske fjernsyn. Åbenbart har schweizerne også en tv-mand, der render rundt med skjult kamera og kronisk sensationslyst for at finde “skandaler”.
Ifølge udsendelsen skal der være fundet syntetisk glycerin i nogle Barolo-vine samt i to bourgogner.
Glycerin er et helt harmløst stof, der forekommer naturligt i vin, men efter EU-reglerne er det forbudt at tilsætte det til vin.
Ifølge The Wine Spectator har et schweizisk laboratorium udviklet en ny teknik, der kan konstatere syntetisk glycerin, og kemikeren Bernard Klein, der tester vin og fødevarer for offentlige myndigheder i den vestlige del af landet, siger, at metoden er “helt sikker”, og at der “ikke er nogen tvivl om, at disse vine var tilsat syntetisk glycerin”.
I det italienske Piemonte nægter man, at der er brugt syntetisk glycerin. - Der har altid været glycerin Barolo-vin og andre Nebbiolo-vine, siger Giancarlo Montaldo, præsident for Barolos vinavlerforening. - Den opstår helt naturligt under gæringen. Og hvis der er fundet syntetisk glycerin i en vin, kan den være udviklet fra den naturlige glycerin, fx ved kontakt med syntetisk materiale i propperne eller via køleanlæg, hvori der bruges glycerin. Vi mener, at sagen er så kompleks, at den kræver grundige undersøgelser, før man drager forhastede slutninger og går i gang med at tale om skandaler.

Vi mindes Erling Lauemøller
En af dansk vinhandels gand old men er gået bort. 85 år gammel døde Erling Lauemøller. Han var fra dengang, gode vinhandeler fik deres vine hjem på fade og selv plejede og tappede dem i egne kældre. Frem til 1972 forestod han den daglige ledelse af blandt andet Carl Permins, Chr. Sausholm og Jens Christensens vinhandeler, ligesom han med stor omhu plejede den berømte Rosenborg-vin i Rosenborgs kælder.

Hver fjerde flaske går til Japan
Japanerne tager for sig. Hver fjerde flaske rød bourgogne havner i Japan, og da der især er tale om dyre flasker, tegner japanerne sig for næsten 40 procent af franskmændenes omsætning i rød bourgogne.
Den ene af VinAvisens to redaktører var engang til et selskab i Japan. Vi var cirka tyve mennesker. Damerne fik limonade, og herrene delte en enkelt flaske Mouton-Cadet. Det var dengang.

Bedre betingelser for amerikanske vine
I den forløbne uge har EU forlænget overenskomsten, der giver de amerikanske vine adgang til det europæiske marked. I de seneste år har man kun forlænget overenskomsten med et år ad gangen, men denne gang drejer det sig om fem år.
Denne imødekommenhed er ifølge Wine Market Rapport et svar på den amerikanske industris villighed til at begynde formelle forhandlinger med EU vedrørende alle vinspørgsmål.
Siden 1997 har der været adskillige møder mellem en sammenslutning af europæiske vinproducenter, kendt under navnet Comité Vins, og den amerikanske vinindustri, og ifølge det amerikanske Wine Institute har disse møder forberedt vejen for et udbygget samarbejde i sager af fælles interesse. Amerikanske og europæiske regeringsembedsmænd har forberedt de første formelle møder til næste år.

Vinkurser i Bourgogne
Bourgognes vin-komité, BIVB, har oprettet en vinskole, og denne har netop udsendt sit 1999-program med nye kurser og temadage, der afholdes på engelsk. Programmet kan rekvireres på tlf.: (0033) 3 80 25 04 95 eller pr. e-mail bivb@wanadoo.fr.

Månedens bedste vinkort
I et par uger har VinAvisen haft sin www-side med Månedens bedste vinkort. (klik på denne link med musen, og se siden!). Alle restauranter og sommelierer er velkomne til at sende os deres vinkort og være med i dysten. Det er naturligvis helt gratis at deltage. Det koster kun et frimærke, når vinkortet skal sendes til Anker Tiedemann, Krogvej 30A, 2830 Virum.

Nettet er et fantastisk medium
Jubii Annoncør Nyt har interviewed Pernille Simmelkiær fra TMP Netmedia, der forudser en ekstrem vækstrate inden for annoncering på Internettet. Omsætningen i 1998 har været 30-40 millioner kroner, og den vil blive fordoblet i 1999, siger hun. - Der er en kæmpe interesse i Nettet, og mange firmaer er i færd med at inkorporere det i deres markedsføring. Ifølge en ny undersøgelse fra Vilstrup vil 78 procent af annoncørerne bruge nettet i 1999.
- Danmark er ikke forrest i accepten af ny teknologi - snarere lidt træg. Men når det endelig fanger an, så går det hurtigt med at nå et solidt gennemslag, mener Pernille Simmelkiær. - Vi står over for dette stadium med Nettet. Det er et fantastisk medie.
Det kan vi her på VinAvisen kun skrive under på. Vi glæder os til at være med i udviklingen i 1999.

Eftertryk er tilladt
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret. Men bemærk: Det gælder kun vore nyheder fra vinens verden, ikke de vurderinger og udtalelser om vine, som landets vinjournalister citeres for. Og angiv venligst altid kilden: VinAvisen på Internet-adressen www.vinavisen.dk