Birgitte Holmer Petersen (f. 1961) er uddannet cand. negot. med hovedlinje i fransk. Efter endt uddannelse fik hun job hos det nu hedengangne DZ Wine, men rykkede i 1993 videre til H.J. Hansen Vin, først som marketingkoordinator, efterfølgende som marketingchef. I 1997 valgte hun at forlade firmaet – det hændte lidt for ofte, at hendes mand var i Malaysia, hun i Bordeaux og ungerne i børnehave, og det var jo ikke lige sagen.
    Men både vinen og ånden hos H.J. Hansen var for længst gået hende i blodet. Så da firmaet i 2001 forsøgte at headhunte hende tilbage til hendes gamle stilling som marketingchef, bed hun straks på krogen - og har ikke fortrudt siden.
    I dag består Birgitte Holmer Petersens daglige arbejde i markedsføringen af Vinspecialisten, H.J. Hansens detailkæde af over 50 selvstændige butikker, samt Horeca-sektoren og B2B-sektoren. Ud over kampagneplanlægning, løbende leverandør- og vinskribentkontakt og den daglige ledelse af marketingafdelingen står hun også for udarbejdelse og redigering af diverse trykte materialer som fx firmaets klub- og kundeblad, Vinspiration, der udgives fire gange årligt. Ud over dette er hun naturligvis også ansvarlig for, at H. J. Hansens / Vinspecialistens hjemmeside fortsat fremstår flot og funktionel. Sidst men ikke mindst sidder hun som medarbejderrepræsentant i H.J. Hansen Vins bestyrelse ud fra et stærkt ønske om at ”have hænderne med i maskinrummet”.
    Birgitte løber ikke bare hurtigt på arbejde. Hun har syv gennemførte maratonløb med i bagagen, men har nu droslet ned på længden af turene og kombinerer i stedet med ægtefællen Torsten deres fælles interesse for mad og vin med korte storbyferier og hyggeløb.
    I 2015 forlod Birgitte Holmer Petersen vinbranchen.