www.vinavisen.dk
redigeres af
Flemming Hvelplund
Anker Tiedemann
Vin-aktuelt i uge 29
19. - 25. ju1i

Problemer med et navn
Det berømteste slot i det tyske Rheingau er Schloss Johannisberg, men amerikanerne bruger slottets berømte navn, idet de laver hvidvine på druen Johannisberg Riesling.
I 1996 enedes Deutsches Weininstitut og det amerikanske Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms (BATF) om, at amerikanerne fra og med 2007 vil holde op med at bruge navnet Johannisberg. Men nu har tyskerne i et brev til BATF bedt amerikanerne om straks at holde op med det, hvilket har bragt de involverede producenter i oprør.
Man forstår umiddelbart tyskerne. Når man har et specielt navn, er det ikke morsomt at se det anvendt andre steder. Franskmændene fik forbudt spanierne at lave champagne. Spanien og Portugal er kede af, at sydafrikanerne laver sherry og portvin.
Men man forstår også amerikanerne. De har brugt navnet i over 100 år. De har investeret i at gøre det kendt. Det er et mærkevarenavn af værdi. Værd at slås for. - Visse europæiske ord er gået ind i vores sprog, siger amerikanerne, - må vi heller ikke bruge ord som hamburger og frankfurter?
Her i Danmark har vi selv haft problemet inde på livet, da grækerne ville forhindre os i at lave feta-ost. Hvem ved - måske kommer østrigerne efter os, fordi vi bager wienerbrød ... :-)

Nu også årgangsskema for Toscana
Langt om længe har vi taget os sammen og lavet et årgangsskema for Toscanas rødvine. Sammen med alle de andre årgangsskemaer er der adgang til det med link fra vores indgangsside, men du kan også nå det ved at klikke her.
Det er klart, at årgangsskemaer er meget gennemsnitlige. De tager ikke hensyn til, at en vinbonde kan lave en fremragende vin i en dårlig årgang - eller en mindre god vin i en fremragende årgang. Årgangsskemaer giver kun et fingerpeg i en snæver vending.

Efterlysning
Vi får flere og flere e-mails fra venlige læsere, der sprøger, hvor man kan få en eller anden vin.
Hvis vi lige har importørens navn i hovedet, så svarer vi. Vi er jo flinke mennesker. Men vi vil faktisk hellere koncentrere os om de mange spændende nyheder i vinens verden, og derfor har vi oprettet en søgebase, hvori man kan søge på vinnavne - klik her for at se den.
Der er allerede mange navne i søgebasen, men vi så gerne, at endnu flere vinimportører - i egen interesse - lagde deres vinnavne ind i VinAvisens søgebase.
- Jamen, vi har jo 3000 forskellige vine, lød indvendingen fra en importør ...
Sikkert, men flere af vinene kommer jo fra samme vinhus, og så er det nok at skrive vinhusets navn ind i søgebasen.
I denne uge har vi måttet melde pas over for disse navne: Patriarche Père & Fils, Cuvée des Bons Papes, Brown Brothers, Corbett Canyon og Merrain Rouge. Vi hører gerne fra importørerne.
Det er endnu billigt at få lagt navnene ind i søgebasen, men efterhånden som vi får flere og flere læsere, sætter vi naturligvis prisen op.

Rystet i tre dage med Bruce Springsteen
I det seneste nummer af det britiske vinmagasin Decanter fortæller Richard Neill om de alt for unge vine på restauranter. I den forbindelse priser han en restaurant, der godt nok nævner en bestemt vin, men i stedet for prisen skriver, at vinen endnu ikke kan serveres, idet den er for ung.
Han skriver også - med en let gysen - om et japansk apparat, der kan modne vine: The Bodysonic Wine Improver. Åbenbart sender apparatet lydbølger igennem flasken, og man kan endog forbinde det til et stereoanlæg, så man fx kan modne en ung Mouton-Rothschild ved at ryste den i tre dage med Bruce Springsteen.
.
    Vin til Generation X
    I vinkredse i USA diskuterer man, hvordan man får overbevist den såkaldte Generation X - dvs. de unge mellem 20 og 30 - om, at det er dejligt at drikke vin. Man har konstateret, at folks drikkevaner grundlægges i denne alder, og at det derfor er vigtigt, at også vinen er inde i billedet.
    I USA har man blandt andet gjort det ved at lancere en række vine, Touchstone 6, der kun indeholder halvt så meget alkohol som almindelig vin, og som man derfor mener appellerer til begyndere i kunsten at drikke vin. Til $4,95 er der rød, hvid og rosé og til $7,95 champagne (eller noget, der formodentlig ligner).
    Efter sigende er Tuchstone 6 beregnet til folk, der gerne vil drikke vin til frokoster, picnics og barbecues, men ikke ønsker at mærke virkningen af alkohol. Og så er navnet ikke for sofistikeret, men nemt at udtale. Det sidste er ikke mindst vigtigt på restauranter, fordi mange holder sig tilbage fra at bestille visse vine, fordi de er bange for at udtale navnet forkert.

Grænsehandelens cirkus
- Danskernes trang til billig sprut og billige bajere er stærk som en naturlov, skriver Flemming Kyed i Information som en kommentar til det nu afsluttede toldfrie salg. - Vi ser allerede en eksplosion i den legale grænsehandel (utvivlsomt også i de illegale smuglerier), som på ingen måde står tilbage i groteskhed for det toldfrie cirkus.
- En typisk trafik består i, at danske firmaer importerer de våde varer og reeksporterer dem til nordtyske supermarkeder, hvorefter danskerne kører sydpå for at bringe dem til Danmark - med tysk banderole og til glæde for den tyske statskasse.
- Det er svært at se, hvordan hele dette cirkus skal stoppe, før en kasse øl og en flaske snaps koster nogenlunde det samme i Danmark som i Tyskland. At det skulle ske ved, at resten af Europa sætter moms og afgifter op til skandinavisk niveau - ja, det skal man nok være mere end naiv for at forestille sig.
.

    Fransk film i vinmiljø
    En ny film i vinmiljø har netop haft premiere i Frankrig. Den er instrueret af Eric Rohmer som den fjerde i hans "beretninger om de fire årstider", og dens titel er "Conte d'automne" - Efterårs-eventyr.
    Filmen foregår i Côte-du-Rhônes pragtfulde landskaber og handler om en ung enke og vingårdsejer (spillet af Beatrice Romand), hvis ven, en bibliotekar, forsøger at finde hende en ny mand.
    Ved filmfestivalen i Venedig fik filmen præmie for det bedste manuskript.
    Vi må håbe, den kommer til Danmark - i det mindste i fjernsynet som et supplement til alle de amerikanske film.

Berømte vinmarker står på spil
Det er vældig besværligt at komme igennem Lyon på vej til Sydfrankrig. Derfor har trafikmyndighederne nu planlagt en ringvej vest om byen, så autorouterne A6 og A7 forenes. Problemet er bare, at ringvejen vil komme til at skære igennem en af Rhône-dalens berømteste appellationer, Côte Rôtie, ligesom den snupper en bid af Condrieu, før den forenes med A7 syd for byen Vienne.
Man taler både om en vej gennem vinmarker og en tunnel under dem, men begge dele er vinbønderne i Syndicat des Vignerons de Côte Rôtie stærkt imod. Vinavlerforeningen protesterer på det stærkeste. Det er nogle af verdens berømteste vinmarker, der står på spil.

Direkte til forbrugerne
Ifølge Jubii Annoncør Nyt vil direkte salg til forbrugerne brede sig, inden der er gået ti år. Det mener det amerikanske "Peppers and Rogers Group/Institute for the Future".
Hvor der i 1998 (i USA) blev solgt direkte til 6 millioner husholdninger, vil tallet nå 29 millioner i 2010.
Dette vil naturligvis gå ud over detailhandelen. Researchfirmaet anslår således, at mellem 10 og 24 procent af al detailhandel vil foregå ved direkte salg. VinAvisen kan føje til, at dette sikkert også kommer til at gælde salget af vin. Vi har allerede et ret udbredt postordre-salg af vin i Danmark.
Nu er der naturligvis forskelle på markederne i USA og Danmark. Her i landet har vi alle ret kort til en forretning med et stort udvalg. I USA er afstandene længere. Men der er ingen tvivl om, at salg via Internettet også vil brede sig i Danmark.
I USA handler 11 procent af forbrugerne i dag via Nettet. Om ti år vil tallet være 33 procent, mener researchfirmaet. Den typiske direkte-kunde er bedre uddannet end gennemsnittet og mere velstående.
Analysen, som er baseret på en undersøgelse af 25.000 husholdninger og 500 teenagere, fastslår, at for at nå disse forbrugere skal erhvervslivet forbedre deres en-til-en services og få et detaljeret kendskab til deres kundebase. Det forlyder ikke, hvilken form for markedsføring de enkelte virksomheder skal tage i brug, men Internettet står stærkt.

Det nye Vinopolis i London
På fredag åbner Londons nyeste turistattraktion, Vinopolis - City of Wine. Det bliver hverken museum, undervisning eller show, men lidt af alle tre dele.
Det 9000 kvadratmeter store center til 240 millioner kr. er indrettet i nogle 1800-tals vinkældre i hvælvingerne under jernbanen på South Bank, hvor også det rekonstruerede Shakespeare's Globe Theatre og det nye Tate Gallery ligger. I alt er der 21 udstillingsrum samt et kunstgalleri, konference- og banketsale, en sal til vinsmagning, fire restauranter og en vinbutik.
Hovedattraktionen bliver The Wine Odyssey - en tur gennem 21 udstillingesrum, der slutter med en smagning af fem vine ud af 240 mulige. For ekstra £2,5 kan man få lov til at smage fem til.
Mange af de 21 rum er viet specielle vinregioner som Bordeaux og Bourgogne eller bestemte vinlande, og interaktive udstillinger skal give de besøgende vinøse oplevelser. I det italienske rum kan man fx sidde på en Vespa-scooter, mens Piemontes og Toscanas landskaber ruller forbi på en stor skærm. Og i "lugterummet" kan man trække i håndtag og fx få lugten af Chardonnay i næsen - eller lugten af propsmag.
Man regner med, at Vinopolis vil få 500.000 besøgende i det første år, heraf en tredjedel udenlandske turister. På Internet-siden www.evinopolis.com kan man læse mere om foretagendet. Og bestille billetter, så man undgår at stå i kø ...

Kender du en vinklub?
Som nævnt tidligere har vi her på VinAvisen fået den idé at lave en liste over vinklubber, der er åbne for alle interesserede.
Så dette er en opfordring: Kender du en sådan vinklub, så giv os lige et praj med oplysninger om
* Navnet på klubben,
* Adresse og telefonnummer, hvor man melder sig ind - samt
* Kontingentets størrelse.
Send venligst en e-mail til anker@vinavisen.dk.
Vi bør lige tilføje, at vores liste ikke er åben for kommercielle vinklubber, kun for klubber oprettet på privat initiativ.
Adresserne på klubber, der indtil nu er kommet på vores liste, kan du se ved at klikke her.

Ugens fund: De bedste vine
Til denne uge har VinAvisens smagepanel fundet alle disse yderst drikkeværdige vine:

Santo Mexico, Baja California, Mexico 1996
36,75 kr., Det Franske Vinlager, tlf.: 43 50 04 00 Fleurie les Moriers, Château-Portier, Fleurie, Frankrig 1997
82 kr. (tilbud 68 kr.), Sigurd Müller, tlf.: 98 18 50 99
El Thidio Cabernet Sauvignon, Chile 1997
36,95 kr., Det Franske Vinlager, tlf.: 43 50 04 00 Santa Rita 120, Chardonnay, Valle del Maule, Chile 1998
47,95 kr., Amka Vinimport, tlf.: 86 41 96 00
Gandia Tempranillo, Hoya Valley, Utiel-Requena, Spanien 1996
3 for 95 kr., Det Franske Vinlager, tlf.: 43 50 04 00 Renaissance Chardonnay, North Yuba, Californien, USA 1995
139 kr., Hela Wine & Spirits, tlf.: 75 54 04 40 Savona Cabernet Sauvignon, Californien, USA 1996
120 kr. for 2 flasker, Bilka
Château de la Rivière, Fronsac, Frankrig 1994
69,95 kr., Det Franske Vinlager, tlf.: 43 50 04 00
Vine i top - med telefonnumre
Her kommer listen over de vine, som vinjournalisterne har fundet som værende helt i top. Ved samtlige vine har vi anført importørens eller forhandlerens telefonnummer, så du nemt kan ringe op og spørge, hvor vinen fås. Hvis du ringer til et firma, må du meget gerne nævne, at du har set vinen omtalt i VinAvisen.
Jyllands Posten København (ved Anders Grøndahl):
* Zind-Humbrecht Riesling, Gueberschwihr, Alsace, Frankrig 1997, hvidvin til 129 kr. hos Erik Sørensen (tlf.: 39 62 10 85).
* Domaine Mittnacht-Klack Riesling, Rosacker, Tyskland 1996, hvidvin til 129 kr. hos Gobi (tlf.: 36 13 00 60).
* J. B. Becker Riesling, Rheingau, Tyskland 1996, hvidvin til 96 kr. hos Enoteca (tlf.: 38 88 48 38).
* Nigl Riesling, Hochäcker, Tyskland 1996, hvidvin til 159 kr. hos Gobi (tlf.: 36 13 00 60).
Politiken (ved Henrik Steen Andersen):
* Charamba, Douro, Portugal 1996, hvidvin til 75 kr. for to flasker i Føtex.
* Zonnebloem Cabernet Sauvignon, Stellenbosch, Sydafrika 1996, rødvin til 100 kr. for to flasker i SuperBrugsen.
* Marquès de Murrieta Reserva, Rioja, Spanien 1995, rødvin til 139 kr. for to flasker i Kvickly.
Information (ved Flemming Kyed):
* Ackermann, Vouvray, Frankrig 1997, hvidvin til 56,75 kr. fra H.J. Hansen (tlf.: 63 12 82 00).
Castelcerino, Soave Classico Superiore, Italien 1997, hvidvin til 65 kr. fra Italiensk Vinhus (tlf.: 35 43 47 49).
B.T. (ved Svend Erik Olsen og Gitte Hindholm):
* Château du Trignon, Côtes-du-Rhône, Frankrig 1997, rødvin til 51 kr. hos Egebjerg Vinimport (tlf.: 44 65 93 33).
Alt for Damerne (ved Flemming Hvelplund):
* Domaine Condamine l'Évêque Viognier, Vin de Pays, Frankrig 1998, hvidvin til 59 kr. fra Bichel Vine (tlf.: 86 22 94 00).
Euroman (ved Jesper Uhrup Jensen):
* Château Chasse-Spleen, Bordeaux, Frankrig 1996, hvidvin til 120-130 kr. hos Erik Sørensen (tlf.: 39 62 10 85) og H.J. Hansen (tlf.: 63 12 82 00).
* Villa Bel-Air, Graves, Frankrig 1996, hvidvin til 369 kr. hos Erik Sørensen (tlf.: 39 62 10 85).
Fyens Stiftstidende (ved Jørgen Aldrich):
* Château des Eyssards, Bergerac, Frankrig 1996, rødvin til 48 kr. fra Sigurd Müller Vinhandel (tlf.: 98 18 50 99).
Århus Stiftstidende (ved Palle Westphal):
* Alta Montana Malbec, Argentina 1997, rødvin til 39 kr. fra Chris-Wine (tlf.: 43 43 65 65).
* Rodrigo Bin Cabernet Sauvignon, Central Valley, Chile 1998, rødvin til 39 kr. fra Chris-Wine (tlf.: 43 43 65 65).
* Aramis, Château d'Aydie, Vin de Pays de Gascogne, Frankrig 1998, rødvin til 39 kr. fra Vinmonopolet (tlf.: 87 20 08 88).
Frederiksborg Amtsavis (ved Jens O. Kristiansen):
* Savona Cabernet Sauvignon, Californien, USA 1996, rødvin til 120 kr. for to flasker i Bilka.

Eftertryk er tilladt
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret. Men bemærk: Det gælder kun vore nyheder fra vinens verden, ikke de vurderinger og udtalelser om vine, som landets vinjournalister citeres for. Og angiv venligst altid kilden: VinAvisen på Internet-adressen www.vinavisen.dk