Din ugentlige avis med nyheder fra vinens verden
Facebook Instagram

Nyheder for uge 38. 2013



Nyheder i uge 38, 2013





.


Glas, pap og dåser
Den gode gamle glasflaske er og bliver den dominerende emballage, når det gælder vin, øl og spiritus. Og i 2012 var der vin eller øl i 90% af alle de mange glasflasker med alkohol, der blev solgt i detailhandelen verden over.
Men en række andre emballagetyper til vin - heriblandt bag-in-box og dåser - vinder stadig større terræn på hylderne i supermarkederne. Det er emballager, der gør vinen billigere, er lettere at fragte og i højere grad appellerer til de unge, nye vindrikkere.
Denne fremgang for de alternative emballager forventes for alvor at tage fart med forbedret teknologi og med ændrede holdninger og vaner hos forbrugerne.
Det fremgår af en rapport fra The Drinks Report baseret på data fra Euromonitor International.
Nedenfor bringer vi nogle af de interessante resultater.

Fremgang for bib- og dåsevin
* I alt blev der i 2012 solgt 21 milliarder glasflasker med vin på verdensplan. 72% af alle flaskerne indholdt rød-, hvid- eller rosévin.
* Det vestlige Europa tegner sig for omkring halvdelen af alle de glasflasker med vin, der blev solgt sidste år. I front lå Tyskland, Frankrig og Italien med næsten en tredjedel af det globale salg.
* Salget af bag-in-box vine på verdensplan steg med 6% i 2012, og man forventer en yderligere vækst i de næste fire år.
* USA er verdens største marked for bib-vine - her var der en stigning i salget sidste år på 8%. På andenpladsen kom Frankrig, hvilket måske er lidt overraskende, da franskmændene er kendt for at holde på traditionerne.
* Salget af dåsevin er steget med 19% globalt i perioden 2007 til 2012, og der forventes en yderligere stigning på 11% indtil 2017. Dog er der tale om en vækst fra et meget lille udgangspunkt.
* USA, Tyskland og Storbritannien er de førende lande, når det gælder salget af dåsevin. Tilsammen tegnede de sig for mere end 80% af alle de dåser med vin, der blev solgt globalt i detailhandelen i 2012.




Til venstre Carpendu og til højre Les Jardins de Meyrac.

Et glas fuldt af vin
Hvordan skænker man mange glas vin ved koncerter, ved fodboldkampe og i teatre mellem akterne? Det gør man nemmest med små glas, der allerede er fyldt med vin.
Der har været et par løsninger på markedet. Nu er der kommet to, der er rigtigt overbevisende. Ikke kun til store sammenrend, men også når familien skal have vin med på picnic.
Lad os anmelde dem hver for sig. Her kommer først:

Domaine Capendu, Pays d'Oc IGP, 18,7 cl
Et pænt designet, ret solidt og stabilt glas af plast, der øverst er dækket med en folie, som er lige til at trække af.
Glasset er rart at holde om, og det har en udmærket drikkekant.
Vil man have mulighed for at lukke glasset, før al vinen er drukket, kan man tilkøbe låg.
Man kan få tre farver vin: Den hvide er pæn og enkel, roséen er forfriskende og rigtig god, og den røde er en udmærket vin til mad, men ikke til pausen i teatret.
Denne løsning giver vi 4 stjerner for den gode udformning.

Les Jardins de Meyrac, Pays d'Oc IGP, 18,7 cl
Dette er et slankt glas, som dækker en lille flaske med skruelåg. Skruelåget er indbygget i den indvendige bund af glasset. Flasken er lige til at åbne, når man drejer glasset af – og til at lukke igen, hvis man ikke drikker op eller vil holde en pause. Det er en løsning, som ikke mindst vil være god i et fly, hvor et åbent glas nemt kan skvulpe over.
Man kan få to farver vin, der begge er gode vine, som man kan være bekendt at sælge i et fly. Den hvide er bedre end ovennævnte Domaine Capendu, og den røde er en blød vin, der er nem at drikke – den er god til mad og kan også drikkes uden mad.
Denne løsning giver vi 5 stjerner, både for den gode udformning og for vinen.

Hvad koster glassene?
Priserne på de to slags glas svinger meget – alt efter om man køber dem i detailhandelen, på en restaurant, i et teater, et stadion eller fra minibaren på et hotel.
Importøren, D-Mark, har en vejledende udsalgspris på 24,95 kr. pr. glas for begge typer.
Vi har dog fået oplyst, at firmaet Wineweb.dk i en kort introduktions-periode sælger Les Jardins de Meyrac for 19,95 kr. pr. stk. og 16,60 kr. ved køb af en hel kasse med 24 stk.


Til_37/09




14 postkort fra Frederiksdal
Som regel rejser vi langt væk for at kunne sende vinøse postkort fra alverdens vindistrikter. Her bliver vi i Danmark. Anker besøger Frederiksdal Gods på Lolland, og i 14 postkort bringer vi en reportage fra høsten af kirsebær og fremstillingen af kirsebærvin. Vi begynder med de fem første postkort.
...........


...........
Stevnsbærret er kirsebærret, der dyrkes på Frederiksdals 26 hektar marker. Kun en del af produktionen bruges til kirsebærvin. Resten bruges til saft, hvoraf en del eksporteres.
...........

    1. postkort fra Frederiksdal:
    Danmarks største vinproducent
    Vi er taget til Lolland for at opleve, hvordan man fremstiller den enestående danske kirsebærvin.
    Vi er i den yderste, vestlige ende af Lolland på godset Frederiksdal, der ligger i Harpelunde lige nord for Tårs, hvorfra færgen går til Langeland en gang i timen.
    På godset holder "Frederiksdal Kirsebærvin" til, og bortset fra at vinen laves på kirsebær og ikke på druer, så er firmaet ubetinget Danmarks største vinproducent. I et normalt år produceres der 120.000 liter vin.

............


...........
I mange år var Cherry Heering og Kijafa de store mærker i dansk kirsebærlikør............

    2. postkort fra Frederiksdal:
    Følg den røde stribe
    Kirsebærvin har en lang historie i Danmark. Man har lavet saft, likør og vin af de røde bær rundt omkring på bondegårdene, og man har solgt bærrene til byernes urtekræmmere, der lavede saft på dem.
    Ikke mindst på Stevns har man haft en stor produktion. Under høsten blev bærrene kørt til markedet på den nuværende rådhusplads i København. De blev læsset på hestevogne, og var der dårlig plads i vognene, trampede man bærrene sammen.
    Efter sigende kunne man følge den røde stribe af saft hele vejen til København.





...


...........
Peter Heerings smukke bygninger i Dalby blev tegnet af arkitekten Preben Hansen i 1959. De står i dag forladte og tomme.
...........

    3. postkort fra Frederiksdal:
    En skygge af sig selv
    Storkøbmanden og rederen Peter Heering var allerede i 1818 begyndt at fabrikere kirsebærlikør, der siden blev eksporteret til mere end 100 lande under navnet Cherry Heering. Likøren var et vigtigt flagskib for Danmark ligesom Lego og Maersk og dansk design.
    Cherry Heering var i princippet en blanding af kirsebærsaft, sukker og alkohol, fremstillet med omhu. Men tiden har været imod produktet. Smagen har ændret sig, og kirsebærlikør bliver af mange opfattet som noget, man henter på supermarkedets nederste hylde.
    I dag fremstilles Cherry Heering i Malmø af den svenske familie Tilander, og produktionen er kun en skygge af sig selv.

........................


...........
Hovedbygningen på Frederiksdal Gods blev opført i 1756. Tårnet ved den venstre gavl er af nyere dato.
...........

    4. postkort fra Frederiksdal:
    Et nyt flagskib for Danmark?
    Kan kirsebærvin atter blive et flagskib for Danmark? Det er der en god chance for med Frederiksdal Kirsebærvin.
    Godset ejes af familien Krabbe, og i 2000 overtog Harald Krabbe ledelsen af det (se den blå bog om ham længere nede i denne VinAvis).
    Harald Krabbe var mest stemt for at rykke de mange kirsebærtræer op med rode og så hvede. Det ville blive en bedre forretning, mente han. Men i 2006 fik han besøg af den vininteresserede journalist Morten Brink Iwersen, der havde arbejdet på vingårde i Sydfrankrig, og Morten havde en anden idé:
    – Hvorfor ikke prøve at lave kirsebærvin? sagde han. – Ikke likør af saft, sukker og alkohol, men rigtig vin. Vin af kirsebær, der af sig selv går i gæring og udvikler ædle aromaer.

........................


...........
Stevnsbærret har en god syre og kan med rette kaldes et surkirsebær. Det er et bær i verdensklasse. Mere om det i det sidste postkort, når vi når frem til det............

    5. postkort fra Frederiksdal:
    De tre musketerer
    Morten Brink Iwersen havde som helt ung arbejdet hos kokken Jan Friis Mikkelsen på restaurant Tinggården i Frederiksværk, og ham fik han med i projektet. Og i 2006 dannede de tre musketerer, Harald, Morten og Jan, firmaet "Frederiksdal Kirsebærvin".
    Harald havde kirsebærtræerne; Morten og Jan havde viden og ideer til at lave den helt rigtige dessertvin.
    Der er siden investeret mange penge og dyre forsøg i produktionen, og i dag er man kommet langt. Man arbejder entusiastisk for at vise, at der er nye veje for dansk produktion af fødevarer – at det er værd at bruge de lokale produkter, som er bedst lige her, hvor vi bor, til mad og drikkevarer af høj kvalitet.

    * Fortsættes i næste uge.






Sejr til Silkeborg
Få timer før denne udgave af VinAvisen udkom, blev vinderne fundet i årets udgave af den store Sherry- og Gastronomikonkurrence - en konkurrence, hvor tjener- og kokkeelever fra Danmarks syv Hotel- og restaurantskoler dyster mod hinanden.
I år blev det holdet fra Silkeborg Tekniske Skole, der løb med sejren. Vi vender tilbage med en postkortserie fra seancen.


Vinhus og bryggeri i krig
I Marlborough, der er New Zealands mest berømte vindistrikt, har der i de sidste ti år også ligget et bryggeri, Moa Brewery, lige uden for byen Blenheim.
Nu har Moa fået tilladelse til at udvide med en ny bryggehal til 6 millioner NZ (cirka 27 mio. kr.). Men det har ifølge The Drinks Business fået det anerkendte vinhus Cloudy Bay, der ligger i nærheden af bryggeriet, på barrikaderne. Vinhuset, der ejes af den franske luksuskoncern LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), har indgivet en klage til distriktets myndigheder over tilladelsen til bryggeriet.
Cloudy Bays direktør, Ian Morden, frygter, at et så stort industribryggeri vil påvirke Marlboroughs unikke landskab i negativ retning.
Et bryggeri er i modsætning til et vinhus ikke afhængig af jordbundsforholdene og behøver ikke at ligge lige netop i et frodigt vindistrikt som Marlborough, mener man hos Cloudy Bay.

Lugter af fransk snobberi
Fra Moa lyder det, at det lugter af fransk snobberi, og at der her er tale om et fransk firma, der "lukrerer på vores newzealandske identitet og forsøger at diktere reglerne for et ægte newzealandsk firma."
Desuden vil det nye bryggeri ifølge Moa ikke blive større, end at det vil kunne ligge inde i en enkelt af Cloudy Bays fem store bygninger.
Moa anklager også vinhuset for at have betalt nogle lokale folk for at være medunderskrivere på klagen. Absurd og skuffende med en sådan ubegrundet anklage, lyder svaret fra Cloudy Bay.
Det er nok ikke det sidste, man har hørt i den sag …




Med numre, der kan ses på lang afstand, bydes der hvert år om kap på den store Nederburg-auktion.

91% stigning for Nederburg-auktion
Hvert år afholdes den berømte Nederburg-auktion i Paarl i Sydafrika, hvor vinhandlere fra hele verden strømmer til for at opkøbe sydafrikansk vin.
Årets auktion foregik i sidste uge, og i alt blev der budt på 132 forskellige vine - 72 røde, 36 hvide og otte søde vine. Der var dog rigtig meget af hver enkelt vin - i alt 12.426 liter.
Tilsammen blev vinene solgt for 4,35 millioner rand (cirka 2,5 mio. kr.), men det mest bemærkelsesværdige ved årets auktion var, at gennemsnitsprisen pr. liter vin steg med 91% til 355 rand (cirka 200 kr.) i forhold til auktionen i 2012.
Årsagen skulle ifølge arrangørerne af auktionen være et mindre men meget celebert udbud af vine - hvilket gjorde, at der var en ivrig byden om kap. Sidste år var det således 25.444 liter vin, der blev solgt ved auktionen.

Kun fem vinhuse og 15 vine
Det højeste hammerslag på 22.000 rand (cirka 12.400 kr.) blev givet for tre flasker Zonnebloem Cabernet 1973.
Og den største køber var Spar Group, der ejer 12.500 supermarkeder i 35 forskellige lande.
Den i dag så berømte auktion blev grundlagt af fem førende sydafrikanske vinhuse: Delheim, Groot Constantia, Overgaauw, Simonsig – og så Nederburg, som har lagt navn til auktionen.
Første gang den blev afholdt var i 1975, og her var det med kun 15 forskellige vine.


Bourgognehus satser på Oregon
Et af Bourgognes kendte vinhuse, Maison Louis Jadot, har netop købt en 13 hektar stor vinmark i Oregon - i AVA’en (American Viticultural Area) Yamhill-Carlton i Willamette Valley.
Det drejer sig om marken Resonance Vineyard, og sælgeren var ægteparret Kevin og Carla Chambers, der har ejet den siden 1990.
Oregon ligger langt væk fra Bourgogne, men tilfælles har den amerikanske stat og det franske vindistrikt Pinot Noir-druen - og succesen med at fremstille rødvine på den.
Vinmarken er tilplantet med 7 ha Pinot Noir, som nu vil få selskab af endnu mere Pinot Noir samt Bourgognes store hvidvinsdrue, Chardonnay. Vinificeringen af druerne vil foregå hos det nærliggende vinhus, Trisaetum.
Faktisk havde Louis Jadot ifølge www.wownews.se slet ikke i tankerne at investere i vinmarker i Oregon. Men efter at have smagt de gode vine fra Resonance Vineyard blev bourgognehuset interesseret i vinmarken. Desuden mente man, at Louis Jadots vinmager gennem 42 år, Jacques Lardière, trængte til en udfordring. Det har han så fået nu, idet han skal stå for fremstillingen af de amerikanske vine.




Institute of Masters of Wines fine logo.

Første tyrkiske Master of Wine
Institute of Masters of Wine i London har for nylig overrakt otte elever deres eksamensbeviser, hvorved antallet af Masters of Wine på verdensplan er nået op på 312.
Disse mange MW’ere kommer fra i alt 24 forskellige lande, og blandt de netop udklækkede er også den første tyrkiske Master of Wine.
Kronen på værket i denne vinuddannelse er en større afhandling, og titlerne på dem, som de otte nye MW’ere afleverede, antyder sværhedsgraden.
En af dem havde fx som titel: "En afhandling om Storbritanniens uafhængige vinhandlere med henblik på at forstå de nuværende forretningsstrategier og trends i sektoren." Og en anden hed: "Kan Cypern opbygge et eksportmarked i Storbritannien med premium rødvin, og hvor vigtig er lokale druer for opnåelsen af dette mål?".







Der var gang i vinsmagningen ved de mange stande. Men der var også tid til at kåre festivalens bedste vine. På billedet til højre ses repræsentanter fra de fem vinfirmaer, hvis vine vandt. Fra venstre: Anthony Taylor fra Gabriel Meffre, Henrik Søndergaard fra Theis Vine, Ole Sørensen fra Emilie Vin, Michael Bo Munck fra Vinmand og Tom Brandis fra Domaine Brandis.


Festlig dag i Rhône-vinens tegn
Den 14. september løb den 10. udgave af Rhône-vinfestivalen af stabelen blandt vinmarkerne i Dansk Vincenter i Avedøre. Mere end 800 vinentusiaster smagte sig igennem cirka 350 forskellige vine fra 120 Rhône-producenter.
Der var stor interesse for de to seminarer. Det ene blev afholdt af The Grenache Association og handlede om Grenache-druens fortræffeligheder, potentiale og diversitet. Deltagerne ved det andet seminar kunne høre vinskribent Niels Lillelund fortælle om sin nye og glimrende Rhône-bog, som vi anmeldte i uge 34.
Arrangørerne, Steen H. Rasmussen og Lars Møller, er allerede i fuld gang med at planlægge næste års udgave af Rhône-vinfestivalen, der er programsat til lørdag den 20. september 2014. Smagekataloget fra dette års festival kan ses ved at klikke her.

Kåring af festivalens bedste vine
Blandt Rhône-vinfestivalens mange arrangementer var de besøgendes kåring af årets bedste Rhône-vine. I år var der ekstra drama, da to vine i hele to kategorier fik lige mange stemmer. Resultatet af kåringen ses nedenfor.
* Bedste hvidvin: Domaine Vieux Telegraphe, Chateauneuf-du-Pape Blanc 2011 til 359 kr. hos Theis Vine.
* Bedste rødvin (delt vinderplads): Domaine du Marcoux, Vieilles Vignes, Châteauenuf-du-Pape 2011 til 750 kr. hos Domaine Brandis og Domaine Le Plan Vermeersch, GT-X, Vin de France VSIG rouge 2011 til kr. 165 kr. hos Emilie Vin.
* Bedste dessertvin: Vendanges Tardives un 15 Novembre fra Didier Cornillon til 150 kr. hos Vinmand.
* Bedste køb (delt vinderplads): Domaine Le Plan Vermeersch, Classic Red, Côtes du Rhône rouge 2012 til 60 kr. hos Emilie Vin og Terres des Pontifes 2011, Chateauneuf-du-Pape (fra vinfirmaet Gabriel Meffre) til 89 kr. hos COOP Danmark.




På slotsbesøg i vintage-bil.

På vintur i vintage-bil
I hjertet af Bordeaux ligger luksushotellet Grand Hotel de Bordeaux, hvor et almindeligt værelse koster 351 euro (cirka 2600 kr.) - og det er så uden morgenmad.
Som noget nyt dette efterår tilbyder hotellet sine gæster ture til en række forskellige vinslotte, hvor man kan få lov til at se med på tætteste hold, når druerne håndhøstes, bringes i hus, presses osv. Og der er tale om slotte, hvor der normalt ikke er adgang for turister.
Ud over disse "høst-besøg" tilbyder hotellet også tre forskellige vin-ture. Der er fx "Vintur i vintage-bil", hvor man kan få lov til at besøge tre slotte efter eget valg og køre rundt til dem i en luksus-bil af ældre dato. Prisen, der starter ved 1140 euro (cirka 8500 kr.), inkluderer en overnatning på hotellet. Man kan læse om turene ved at klikke her.


En farlig slangevin
2013 er slangens år ifølge den kinesiske kalender - hvilket lægger et endnu mere uhyggeligt skær over følgende beretning.
Kineserne benytter sig som bekendt i udstrakt grad af naturmedicin - heriblandt urter, dyr og dele af dyr lagret i alkohol.
En kvinde, Liu, fra Shuangcheng i det nordøstlige Kina havde således lavet sin egen slangevin mod gigtsmerter.
Slangen havde ligget i lage med urter og vin i et stort glas i tre måneder, og Liu havde så efter behov tappet et lille glas af vinen fra en hane nederst i glasset. Da glasset var tomt, ville hun fylde mere vin på og åbnede låget foroven - hvorpå slangen vred sig lidt og sprang op og bed hende i fingeren. Liu blev behandlet og overlevede.
Slanger er i stand til at sænke deres puls og stofskifte, hvilket gør det muligt for dem at overleve i måneder i vinen. Og det er ikke første gang, en slange i slangevin er endt med at angribe patienten.

...

.................
På Southern Comfort’s etiket ses en gengivelse af Currier & Ives' litografi af bomuldsplantagen Woodland. I forhold til det originale litografi (øverst) har man ændret etiketbilledet på flere punkter. Nogle af træerne er fældet, og en vogn og et par spadserende mennesker må være faldet i floden.

    Fald i salget af Southern Comfort
    Soco er det kælenavn, amerikanerne har givet likøren Southern Comfort. I flere år har salgskurven været stigende, men i første kvartal af 2013 faldt salget af likøren globalt med 2%.
    Hos Brown-Forman, der ejer likørmærket, er man dog sikre på, at en ny tv-reklame kampagne med titlen "whatever's confortable" (hvad der nu er behageligt) vil vende billedet.
    Den første af reklamerne lanceredes sidste år, og flere er fulgt i kølvandet. Det er meget utraditionelle reklamer uden de sædvanlige smarte unge og slanke mennesker, der nyder drinks ved swimmingpoolens kant. Men den slags dur' måske heller ikke rigtig, når der er tale om likør ...
    Hovedrollen i reklamerne tilhører en almindelig, lidt fed og ikke helt ung mand, og i den seneste reklame er poolen erstattet af et hår-vaskestativ i en frisørsalon. En af reklamefilmene kan ses ved at klikke her.
    Der er dog ét sted, hvor Southern Comfort ikke har salgsproblemer, og det er i de amerikanske sydstater, hvor drikken har sin oprindelse.

    Blev kaldt Kjole og Hvidt
    Det første glas Southern Comfort blev skænket for 145 år siden. Opfinderen var ifølge overleveringen "a gentleman distilling-genius" – sandsynligvis en vis Francis E. Fowler, der boede i New Orleans. Indtil 1875 blev drikken kaldt for "Cuff and Buttons", hvilket nærmest kan oversættes med "Kjole og Hvidt", men så fandt en bartender i St. Louis på det nuværende navn.
    Flasken og etiketten er blevet ændret gennem tiderne, men heldigvis har man bibeholdt det romantiske gamle billede af bomuldsplantagen Woodland og vejen langs Mississippi-floden med hjuldamperen i baggrunden.

    Hjuldamper-kapløb
    Når glæden ved at drikke Southern Comfort allerede fra starten bredte sig som en lynild, skyldtes det den nemme trafik på Mississippi.
    Man fortæller, at kaptajnerne på hjuldamperne racede om kap, og den, der kom først, fik en vis mængde Southern Comfort.
    Opskriften på drikken er en velbevaret hemmelighed, men der indgår amerikansk whiskey, fersken, appelsin og forskellige urter, og likøren lagres på små fade imellem seks og otte måneder.
    Herhjemme importeres den amerikanske likør af Bacardi-Martini.
.....................
Blandy’s nye hotellejligheder
Som nævnt i uge 30, har madeira-husene set med en vis misundelse på den kolossale succes, sherry og portvin har nydt i de senere år.
I både Spaniens Sherry-distrikt og i portvinens Douro-dal har man da også gjort rigtig meget for at puste til populariteten af de to vine - blandt andet med talrige oplysningskampagner og konkurrencer i eksportmarkederne.
Madeira-husene forsøger nu at øge interessen for hedvinen på selve øen Madeira. Flere af producenterne byder på guidede ture i vinerierne og efterfølgende smagninger. Det gælder blandt andet det berømte madeira-hus Blandy’s, der viser folk rundt i Blandy’s Wine Lodge. En del af vinproduktionen foregår stadig i denne gamle bygning, som Charles Ridpath Blandy købte i 1840.
Nu har Blandy’s indrettet fire store hotellejligheder over vineriet. Og selv om rammerne er gamle, er indretningen super moderne. Lejlighederne er opkaldt efter Madeiras fire berømte druer: Sercial, Verdelho, Bual og Malmsey.
Man kan få meget mere at vide om lejlighederne, priser osv. ved at klikke her.




Hvis der er et af de mere gængse euforiserende stoffer i en drink, vil glasset afsløre det via en række striber.

Afslørende glas
I nattelivet bliver unge piger ofte udsat for, at nogen hælder et eller andet euforiserende stof i deres drink - og senere, når pigen er halvt bevidstløs, udnytter hende på det groveste.
Nu er der udviklet en serie plasticglas, DrinkSavvy, som ifølge opfinderen, amerikanske Mark Abramson, skulle kunne afsløre, hvis en drink indeholder nogle af de mest almindelige stoffer, heriblandt Rohypnol og Ketamine. Disse stoffer er både farve og duftløse, men så snart et af dem er kommet i drinken, viser der sig en række farvede striber på glasset.
Til serien er der også udviklet afslørende sugerør, og både dem og plasticglassene vil i første omgang kun blive solgt på det amerikanske marked.
Mark Abramson arbejder på at udvide serien med rigtige glas.

....

    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * Skælskør Vinhandel er blevet optaget i VinAvisens database over vinimportører.
    * Fini Vin har optaget importen af vinene fra Veronesi Vini Nobile, hvilket omfatter vine fra Toscana, Piemonte og Veneto.
    ......



    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr. e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.






,,,
Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.
.
.........,

,


    Harald Krabbe (f. 1969) er godsejer på Frederiksdal på Lolland og en af de tre mænd, der i 2006 grundlagde "Frederiksdal Kirsebærvin".
    Han er uddannet agrarøkonom, og efter uddannelsen tog han i 1998 til Afrika, hvor han var projektleder i Jordbrug Uganda. I 2000 overtog han så Frederiksdal Gods.
    Det stod bestemt ikke skrevet i kortene, at Harald Krabbe skulle ende som Danmarks største vinbonde, selv om han stod med hele 24 hektar med "Nordens drue", alias Stevnskirsebærret.
    Selv om klimaet er optimalt for kirsebær ved Lollands kyst over mod Langeland, ville han helst rive træerne op med rode, for bærpriserne var alt for lave til, at dyrkningen kunne svare sig.
    Imidlertid mødte han ved et tilfælde kokken Jan Friis-Mikkelsen og journalisten Morten Brink Iwersen, og de fik ham overtalt til at lave lidt vin på bærrene efter sydeuropæisk model. Få uger efter var de i gang med at fodtrampe et par kasser.
    "Dengang vidste jeg intet om vin. Jeg drak helst mælk, men Morten og Jan var så entusiastiske, at jeg lod mig rive med", husker Harald Krabbe.
    "Det var et heldigt sammentræf. Jeg havde selv drømt om et projekt, hvor vi kunne forædle landbrugsproduktionen, skabe mere liv hernede og bruge Frederiksdal som ramme."
    De første år gik "projekt kirsebærvin" nu ikke helt efter planen. "Vinene smagte forfærdeligt, og i lang tid anede vi simpelt hen ikke, hvad vi havde gang i," fortæller Harald Krabbe, der dog hurtigt satte sig ind i vinens verden.
    Efter en række forsøg lykkedes det at producere god vin på Stevnsbærret. Derefter tog han skridtet fuldt ud. Han byggede et nyt vineri i godsets tidligere kostald og fordoblede arealet med Stevnskirsebær. I dag har vineriet en kapacitet til 120.000 liter af den sortrøde specialitet.
    Siden da er anmelderroser, stjerner og diplomer regnet ned over det lollandske kirsebærprojekt. Og selv om det meste af Danmark og en række andre lande på rekordtid har taget Frederiksdal Kirsebærvin til sig, pointerer Harald Krabbe, at projektet slet ikke er i mål.
    "Vi kender kun en meget lille del af Stevnsbærrets potentiale, så vinene vil klart blive bedre, efterhånden som vi opdager kvaliteterne".
    Adresse: Frederiksdal Kirsebærvin, Frederiksdal Gods, Frederiksdalsvej 30, 4912 Harpelunde, tlf.: 22 58 16 92, www.frederiksdal.com.

........
    .......
    Ugens gode Spørgsmål
    Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af VinAvisens læsere.
    Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte - det har vi simpelt hen ikke tid og kræfter til. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål - og svaret på det.

    Hvorfor kaldes Cinsault for Hermitage?
    Jan Bahnson skriver: – I uge 34 skrev VinAvisen om den canadiske icewine, der fremstilles på druen Pinotage.
    – Det har fået mig til at tænke over Pinotage-druens tilblivelse. Den officielle forklaring på dens navn er jo, at druen er en krydsning af Pinot Noir og Hermitage, og at Hermitage er et sydafrikansk navn for druen Cinsault.
    – Men hvorfor kaldte man dengang i Sydafrika Cinsault for Hermitage? Hermitage er jo slet ikke en drue, men navnet på en appellation i Rhône – og rødvinen i det franske distrikt Hermitage fremstilles ikke på Cinsault men på Syrah.
    Som svar på spørgsmålet kan vi egentlig kun citere Oxford Vinleksikon. Ifølge dette grundige leksikon var det "et uheld", at Cinsault i 1925 blev kaldt Hermitage nede i Sydafrika. Hvem synderen var, oplyses ikke.
    Da Pinotage blev holdt over dåben, overvejede man i øvrigt at give druen navnet Herminoir.
..............





Ugens STORE billede

Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. .
.Billede 105-130. ..Billede 131-156. ..Billede 157-182. ..Billede 183-208
Billede 209-234 Billede 235-260

...............................
    .....................
    240 Vinhuset Maison Joanne i Bordeaux blev grundlagt i 1862 og har et meget fornemt lager (foto © Maison Joanne).
    ..............................




.



Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 33 vine. Af disse vine var der 24, som fik mere end to stjerner og hele 17, som fik fem stjerner.
    I alt blev det til 109 stjerner og i gennemsnit 3,3 stjerner til alle de smagte vine inkl. de ni, vi ikke gav stjerner, og som derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.

    Søg på vinene!
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


    ,,,,,,,,,,
    Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Mousserende


Guiborat Fils, Chardonnay, Champagne, Blanc de Blancs, Brut, Frankrig, lav alkohol (12%)
267 kr., WineWeb.dk
Fortræffelig champagne - en blanc de blancs, hvid vin på "hvide" druer. Liflig duft med noter af gær og brød, Dejlig, bred smag med fine, stadige bobler og bred, frisk frugt.

Hvidvin


Appassimento, Rocca Alata, Vino Bianco, Italien, 2012, lav alkohol (12,5%)
89,95 kr., på tilbud i denne uge (uge 38): 49 kr., Kvickly
Til tilbudsprisen en god hverdags-hvidvin med blød, let cremet druesmag og en lille behagelig sødme. Den femte stjerne gælder tilbudsprisen.


La Biondina, Primo Estate, Colombard, Australien, 2012, lav alkohol (12%)
90 kr., HøjelseVinkælder
Blød og lækker hvidvin med fint krydderi og god syre. I denne udgave minder druen Colombard lidt om Sauvignon Blanc. Flasken har skruelåg.


Ancient Earth, Bellingham, Chardonnay, Coastal Region, Sydafrika, 2011, middel alkohol (14%)
99,75 kr., på tilbud indtil 27. oktober: 79,75 kr. ved 6 flasker, Skjold Burne
Lækker hvidvin med diskrete fadtoner i både duft og smag. Smagen er let cremet og med god, blød frugt. En vin i fin balance. Flasken har skruelåg.


Audcia, Macabeo, Cariñena, Spanien, 2012, lav alkohol (13%)
79 kr., på tilbud indtil 20. oktober: 49 kr., Vinoble
Pæn og enkel hverdagsvin uden noget større smagsbillede. Men prisen er jo også ret lav. Flasken har skruelåg.

Rosévin


Jägle, Baden, Tyskland, 2011, lav alkohol (11,5%)
71 kr., Vinbutikken.dk
En meget indtagende rosévin, der dufter og smager af sommerens røde bær. Den har en lille sødme, men er ellers "trocken", tør, og dermed glimrende til mad. Flasken har skruelåg.

Rødvin


Paco García Seis, Tempranillo, Rioja, Spanien, 2011, middel alkohol (13,5%)
59 kr., pris ved 6 flasker, The Wine Company
Til prisen en rigtig dejlig rødvin med blød og moden frugtfylde og lækre toner af lakrids og kanel. En meget anvendelig vin til mange retter.


Château Haut-Mazières, Bordeaux, Frankrig, 2010, lav alkohol (13%)
59,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
60 kr. for så god en Bordeaux-rødvin - det er faktisk billigt. Den er tør og har god frugt. Det er en "lille" Bordeaux, men en venlig Bordeaux, som man nyder med glæde til mad.


Tarapacá, Merlot, Valle Central, Chile, 2011, middel alkohol (13,5%)
69,75 kr., på tilbud indtil 27. oktober: 54,75 kr. ved 6 flasker, Skjold Burne
Blød og meget saftig rødvin med noter af røde bær og peber. Rigtig god til tilbuds-prisen, der udløste den femte stjerne. Flasken har skruelåg.


Man, Shiraz, Coastal Region, Sydafrika, 2011, middel alkohol (14%)
70 kr., Lago Import
Blød og lækker rødvin med god frugt, noter af mørke bær, peber, cigarkasse og chokolade. Flasken har skruelåg.


Selverello, Tenuta Montecchiesi, Sangiovese, Toscana IGT, Italien, 2012, lav alkohol (13%)
79 kr., VinDanmark Lagersalg
Dejlig rødvin, der både lugter og smager af Toscana - eller rettere: af druen Sangiovese. God, frisk frugt, blød, lille sødme, lang eftersmag ...


Sponsà, Tenuta Sant'Antonio, Veronese IGT, Italien, 2010, middel alkohol (13,5%)
82 kr., Alsace Vinimport
,Vinimportøren
Lækker rødvin med fin duft og en bred smag, der hænger godt i munden. Der er velmodne kirsebær i smagen og røgede noter. Lang eftersmag.


Rocca di Castagnoli, Chianti Classico, Italien, 2010, middel alkohol (13,5%)
109,95 kr., BrdrDsVinhandel
En rigtig fin rødvin - en dejlig og typisk chianti i fin balance. En fornøjelse.


"Ri", I Gelsi, Valpolicella Ripasso, Italien, 2011, middel alkohol (13,5%)
115 kr., Premier Cru
Denne rødvin har en flot duft af vin og en fyldig, frugtagtig smag med noter af mørke bær og en syre, der er rigtig god til mad. Vinen fås også i en blandet kasse, "italienske konger", sammen med Barolo, Amarone og Brunello.


Edmeades, Zinfandel, Mendocino, Californien, 2011, høj alkohol (14,5%)
179 kr., på tilbud til 109 kr., Jysk Vin
En flot, fint krydret rødvin med bred frugt. En dejlig vin til gode bøffer.


"Br", L'Antica Grancia, Brunello, Montalcinlo, Italien, 2007, høj alkohol (14,5%)
215 kr., Premier Cru
En yderst vellykket Brunello med en ustyrlig lækker smag - ren frugt, chokolade, lakrids og en charmerende lille sødme. Skænk den fx til en god lammesteg. Vinen fås også i en blandet kasse, "italienske konger", sammen med Barolo, Amarone og Valpolicella Ripasso.


Urban Uco, Malbec, Valle de Uco, Mendoza, Argentina, 2012, høj alkohol (14,5%)
99,75 kr., på tilbud året ud: 79,75 kr., Skjold Burne
En udpræget madvin uden den store personlighed, men med god frugt og et lille bid. Flasken har skruelåg.


Giribaldi, Barbera, Alba, Italien, 2010, middel alkohol (13,5%)
129,95 kr., pris ved 12 flasker: 109,95 kr., Vinmonopolet
En venlig og saftig rødvin, lidt smal, men udmærket til lettere kødretter.


Classique, Luc Pirlet, Cabernet Sauvignon, Pays d'Oc IGP, Frankrig, 2012, lav alkohol (13%)
69,95 kr., pris på tilbud indtil 31. oktober, Erik Sørensen Vin
En lidt enkel rødvin med noter af røg og eukalyptus. Helt billig er den ikke. Flasken har skruelåg.


Barone Montalto, Nero d'Avola, Terre Siciliane IGT, Italien, 2012, høj alkohol (14,5%)
75 kr., ViniPortugal
En rødvin med blød frugt, markant sødme og næsten ingen syre. Mange, der ikke er vant til at drikke vin, vil elske den. Køl den godt ned. Flasken har skruelåg.


Tenuta Albrizzi, Cantine due Palme, Salento IGP, Italien, 2010, middel alkohol (13,5%)
89,95 kr., pris ved 6 flasker, Wine Group
Der sker ikke så meget i denne rødvin. Den er sød, uden ret meget syre. En vin for begyndere.


Maison de la Cabotte, Pinot Noir, Bourgogne, Frankrig, 2009, lav alkohol (13%)
159 kr., pris ved 12 flasker: 99 kr., Kassen med vin
Denne rødvin skuffede nogle af os i smagepanlet. Andre fandt den okay. Den er tre år gammel, men er den ikke ved at blive lidt træt? Slutter den lidt tørt og kedeligt? Jamen, den kan da drikkes. Jamen, prisen er da alt for ...

Sød vin


Andresen, Ruby Portvin, Portugal, høj alkohol (20%)
145 kr., Herning Vin Center
Af en ruby at være er dette en rigtig god portvin. Den har en herlig fed, cremet frugtsmag, der afbalancerer alkoholen. I smagen er der karamel og masser af syltede figner.





...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.