
Oil'ive Green i færd med at tilplante et stykke jord med oliventræer.
Oliventræer erstatter vinstokke
Flere vinproducenter og drueavlere i Bordeaux har indsendt ansøgninger for at få lov til at nedlægge en del eller samtlige af deres vinstokke mod at få kompensation. Det er nødvendigt at reducere distriktets vinmarksareal, da der fremstilles mere Bordeaux-vin, end der kan sælges. Krisedestillering er en udmærket måde til at få bugt med en vinsø på her og nu, mens nedlæggelse af vinmarker er et mere langsigtet redskab.
De berømte vinslotte har ingen problemer med at afsætte deres vine, men det har de mange producenter i den store brede appellation Bordeaux et Bordeaux Supérieur. Også andre franske distrikter lider under alt for megen vin.
Men hvad skal de producenter og drueavlere, der nedlægger deres vinmarker, så leve af? Svaret er olivenolie – hvis det står til den tidligere vinproducent Yannick Masmondet.
Intet problem med afsætning
Yannic Masmondet er for nylig vendt tilbage til Aude i Sydfrankrig efter et tre år langt ophold i Marokko. Her har han lært alt om dyrkning af oliventræer og fremstilling af olivenolie. Og efter hjemkomsten har han grundlagt firmaet Oil’ive Green, der har til formål at hjælpe tidligere vinproducenter og drueavlere i gang med at plante oliventræer.
Masmondet samarbejder med en lang række franske fødevarefirmaer, der med glæde vil aftage olivenolien. Frankrig fremstiller nemlig kun 5000 af de i alt 130.000 tons olivenolie, franskmændene forbruger hver eneste år.
Garanterer en god indtægt
Den tidligere vinproducent garanterer de producenter og avlere, der planter oliventræer nu, en fremtidig netto indtægt på omkring 8000 euro (cirka 60.000 kr.) pr. hektar om nogle år.
Målet for Oil’ive Green er at få plantet 10.000 hektar oliventræer fra Bordeaux til grænsen til Italien med det formål at fremstille fødevaregodkendt olivenolie.
Man kan læse mere (på fransk) på firmaets
hjemmeside.

Hvidvinsdruen Solaris er næsten lige så gulgrøn som vinstokkenes efterårsløv. Druen er nu den mest udbredte på dansk jord. Foto: Vrangbækgaard.
Stadig mere dansk hvidvin 
I år 2000 fik Danmark EU’s officielle stempel som vinland, og der er ifølge Torben Bo Toldam-Andersen sket rigtig meget på vin- og druefronten i de sidste 23 år. Han er lektor i frugtavl med særligt fokus på vindyrkning og vinfremstilling ved Københavns Universitet. Derudover ejer han sammen med sine to brødre
Vrangbækgaard på Fyn, hvor der fremstilles vin på kommercielt plan.
I starten var det ifølge Toldam-Andersen de blå druer som fx Rondo, Leon Millot og Regent, der dominerede vindyrkningen herhjemme, Og rødvinene på druerne var ikke specielt gode.
I dag er 50% af al den vin, der fremstilles til kommercielt brug i Danmark, hvidvin, mens mousserende vin udgør 21% af den årlige produktion. Fremstillingen af rødvin er faldet til cirka 12% af kagen, mens rosévin udgør 10%. 4,5% af produktionen er hedvin og 2% orange vin.
I dag breder de grønne druer sig på hele 62% af vinmarksarealet, mens arealet af blå druer tegner sig for de sidste 38%.
Solaris er størst i Danmark
Den grønne drue Solaris udgør 40,5% af alle de druer, der er plantet i den danske muld. Den er derfor nu uden sammenligning hoveddruen i dansk vindyrkning.
Rondo er stadig den næst mest dyrkede drue, men den udgør kun knap 10% af alle de plantede druer. Og når det gælder de helt unge vinstokke, der endnu ikke bærer druer, fortsætter nedprioriteringen af Rondo hos de danske producenter. Her udgør den blå drue kun 8% af arealet, mens Solaris breder sig over 42,5%.
Unge nyplantede vinstokke tegner sig i øvrigt for hele 30% af det danske vinmarksareal, hvilket vidner om en stor plante-glæde og en fremtidig markant ekspansion inden for dansk vinindustri.

Vægmaleriet, som blev fundet i ruinerne af et hus i Pompeji. Til højre ses vinkoppen og til venstre "pizzaen". Foto: Pompeii Archaeological Park.
Pizza og rødvin i Pompeji
Gennem mere end 200 år har arkæologer været i gang med at udgrave den romerske oldtidsby Pompeji, der blev begravet under lava i år 79 e.Kr.
Og de finder hele tiden nye vidnesbyrd om, hvordan indbyggerne levede og klædte sig, og hvad de spiste og drak.
For nylig fandt man et relativt velbevaret vægmaleri i et fornemt hjem i Pompeji, der viser et opbud af den mad, romerne spiste dengang. Til venstre i maleriet ses dadler og granatæbler samt en fin vinkop fyldt med noget, der kunne minde om rødvin.
Til højre ses noget, der fik arkæologerne til at spærre øjnene op: En pizza! Så altså pizza med rødvin til var allerede dengang sagen hos romerne!
Dog, for at være helt korrekt, så er der nok snarere tale om forløberen for pizzaen, da to vigtige ingredienser, tomater og mozzarella, ikke var til at få fat i dengang.
Den pizza, vi kender i dag, udviklede sig fra sådanne forløbere engang i 1700-tallets Napoli.
Man kan læse mere om fundet af vægmaleriet ved at
klikke her.
Alvorlige oversvømmelser i Chile 
I februar i år blev Chile ramt af udbredte naturbrande, der forvandlede 300 hektar vinmarker til aske. Nu er det oversøiske land blevet hærget af oversvømmelser, der har kostet to mennesker livet, mens seks fortsat er savnede.
Hele syv vinregioner har fået oversvømmelserne at mærke, men værst er det gået ud over Maule og Bíobío i det centrale Chile. I Maule er der i løbet af kun seks dage faldet 157 mm regn - det svarer til 21% af regionens årlige nedbørsmængde på 735 mm. Floderne er gået over deres bredder, og huse, veje og vinmarker er forsvundet i vandmasserne. Og i Alto Bíobío er 750 mennesker blevet afskåret fra omverdenen.
Også regionerne Valparaíso, Santiago, O’Higgins, Nuble og Araucanía er blevet ramt af oversvømmelser.

En vinmark i Crouch Valley tilhørende vinhuset Clayhill Vineyard. Foto: Visit Essex.
Jackson Family Wines køber jord i England 
Det store amerikanske vinhus Jackson Family Wines har kastet sin kærlighed på England og engelsk vin. Og det i en sådan grad, at familien Jackson nu er i gang med at opkøbe jord og plante vinstokke med Chardonnay og Pinot Noir-druer i Crouch Valley i Essex. Vinhuset, der har sin base i Californien, er dermed den første amerikanske virksomhed, der investerer i den britiske vinindustri.
Målet for familien Jackson er at fremstille især mousserende vin men også stillevine. Og til at stå for produktionen og den daglige ledelse har Jackson Family Wines headhuntet den britiske vinmager Charlie Holland, der har været chefvinmager hos Gusbourne Winery siden 2013.
Det er det amerikanske vinhus’ ejer, Barbara Banke, der har ønsket, at familien skulle søsætte et vineventyr på engelsk jord. Hun har efter eget udsagn gennem årene været imponeret over udviklingen inden for engelsk mousserende vin.
Englands "Côte d'Or"
Når nu det især er bobler, Jackson Family Wines ønsker at fremstille i England, kan man undre sig over, at familien ikke har valgt at købe jord i fx Sussex, Hampshire eller Dorset i det aller sydligste England. Her er jorden kalkrig ligesom i Champagne, og det er her, de fleste derfor satser på fremstilling af ædle engelske bobler.
Men selv om Essex, der ligger i den sydøstlige del af landet, har en jord rig på ler, har området – og ikke mindst Crouch Valley – andre kvaliteter.
Crouch Valley kaldes ofte for Englands "Côte d’Or”, og ligheden med den berømte appellation i Bourgogne skyldes områdets skrånende vinmarker samt et noget mere tørt og solrigt klima end i mange andre dele af England. I ellers kølige år har druerne her langt lettere ved at modne.
Og når det gælder Essex som helhed, har forskere ved University of East Anglia ifølge The Drinks Business udråbt området til det med det bedste terroir i landet til vindyrkning.
Endnu tegner Essex sig kun for 8% af Englands samlede vinmarksareal, men det kan der jo blive lavet om på i årene, der kommer…

Sådan kommer logoet til at se ud - dog vil det blive forsynet med ordene "Volcanic Origin".
Certificering af vulkanske vine
Vulkanske vine – eller rettere vine, hvis druer er dyrket i vulkansk jord – er trendy. Der er skrevet bøger om disse vine, og i Frankrig har de ligeledes deres egen forening,
Vinora, som i 2020 afholdt verdens første vinbranchemesse for vulkanske vine.
Foreningen gør en indsats for at markedsføre vinene, og nu har den også en certificering og et logo i støbeskeen. Navnet på certificeringen, som forventes godkendt af de franske myndigheder i slutningen af 2023, er ”Volcanic Origin”. Og at ordene er på engelsk skyldes, at Vinora ønsker, at producenter af vulkanske vine over alt i verden kan anvende logoet. Dog skal de selvfølgelig opfylde en række kriterier udstukket af foreningen. Hvilke kriterier – udover at druerne skal dyrkes i vulkansk jord – er endnu ikke offentliggjort. Hvis alt går vel, vil certificeringen og det nye logo kunne sættes på vinflaskernes etiketter fra og med 2024.
Giver det mening?
Ifølge Vitisphere bliver det højst sandsynligt vinproducenterne i det lille franske distrikt Côte d’Auvergne, der bliver de første, som kan anvende det nye logo. Distriktet har ikke mindre end 450 udslukte vulkaner.
Som det svenske vinmedie BKWine skriver, så giver en sådan certificering måske ikke rigtig mening, da hele 80% af jordens overflade er af vulkansk oprindelse… Det vil sige, at langt flere vine end dem, der allerede markedsføres som vulkan-vine, i realiteten er lavet på druer fra vulkansk jord.
Det bliver derfor interessant at se, hvilke kriterier Vinora forlanger, at vinproducenterne opfylder for at kunne blive certificerede og anvende logoet.

Jean-Michel Cazes.
Jean-Michel Cazes er død
En af sværvægterne i den franske vinindustri, Jean-Michel Cazes, er død efter længere tids sygdom i en alder af 88 år. Han var født ind i en vinfamilie i Bordeaux, og overtog familiens to slotte, Château Lynch-Bages og Château Les Ormes de Pez. Ud over at restaurere slottene, forbedre produktionsfaciliteterne og ikke mindst vinenes kvalitet opkøbte han også flere andre Bordeaux-slotte og vinhuse i resten af Frankrig samt i Portugal og Australien.
Han har dog ikke kun gjort en indsats inden for egne fire vægge men var i høj grad også med til at promovere Bordeaux-vin som helhed på verdensplan.
Siden 2006 har Jean-Michel Cazes’ søn, Jean-Charles, drevet familievirksomheden. Ud over ham efterlader Jean-Michel Cazes sin hustru, Thereza, og sine øvrige børn, Catherine, Kinou og Marina, hvoraf de to sidste også er involveret i virksomheden.
I VinAvisens
Hall of Fame kan man læse mere om Jean-Michel Cazes.

Graferne viser salget af rødvin (dybrød), hvidvin (rosa) og rosé (blå) på det franske hjemmemarked mellem 1990 og 2020. Illustration: Quartz/AAWE.
Ned og op for rødvin og rosé 
Vi har tidligere nævnt, at salget af rødvin på det franske hjemmemarked er dalet drastisk. Ifølge nyhedsmediet
Quartz er det faktisk halveret sammenlignet med for 30 år siden – dengang lå det på 1 milliard flasker, i dag er det reduceret til 500 mio. flasker.
En af årsagerne er ændrede forbrugervaner. Franskmændene – og især den yngre del af befolkningen – vil have vine med mindre alkohol, og hvor rødvin i gennemsnit har 13,5% alkohol, er der kun 12% i rosé og 10% i hvidvin.
Netop rosévin er i samme periode, hvor salget af rødvin er faldet, blevet stadig mere populær. Det er steget med gigantiske 93% fra omkring 200 mio. flasker til 400 mio.
Glæden for rosé gælder ikke kun franskmændene – globalt blev der i 2019 ifølge en rapport fra Observatoire Mondial du Rosé drukket det, der svarer til cirka 3 milliarder flasker rosévin. Det er en stigning på 23% siden 2002.
På verdensplan tegner Frankrig sig for 29% af det årlige forbrug af rosévin efterfulgt af USA med 14%.
Til venstre bringer vi en illustration, der viser salget af hvidvin, rosé og rødvin på det franske marked. Illustrationen er udført af Quartz på basis af data fra American Association of Wine Economists (AAWE).

Det er det britiske firma Frugalpac, der har kreeret de sprælske vinflasker, som består af 94% genbrugspapir. Foto: Frugalpac.
40% af CO2-udslippet skyldes glasflasker
Når det gælder vinproduktion, skyldes omkring 40% af CO2-udslippet glasflaskerne – såvel fremstillingen af dem som transporten. Og alene i EU-landene tappes 90% af al den vin og spiritus, der fremstilles, stadig på glasflasker – flasker, der udgør hele 43% af den totale glasproduktion hos medlemslandene.
Vejen frem er naturligvis at producere bæredygtige alternativer til de tunge flasker, og der er allerede kommet flere af slagsen på markedet. Der er sikkert nogle af VinAvisens læsere, der har set – og måske købt – vin i PET-flasker eller papirflasker i supermarkedet. Og så er der jo den gode gamle bag-in-box.
Men selv om de alternative emballager skærer ned på CO2-udslippet, er det meget forskelligt, hvor positivt vinens verden stiller sig over for vin i den slags emballager.
Arrangøren af verdens største vinmesse, Prowein, har undersøgt sagen i rapporten Prowein Business Report 2022.
Skandinavien i front
I rapporten har man spurgt 2500 vinhandlere og importører i 16 forskellige lande om deres holdning til alternativ vinemballage. Mere end 70% af de adspurgte ytrede, at de ønskede en reduktion af CO2-aftrykket fra vin. Men når det kom til at anvende og introducere den bæredygtige emballage, var det en anden sag.
Alt efter svarene har man inddelt landene i tre grupper: Fornyerne, midtergruppen og så dem, der er sene til at komme ud af starthullerne.
Til den første gruppe hører de skandinaviske lande og dermed Danmark samt Storbritannien og Canada. Her var næsten alle vinhandlere og importører villige til at tilbyde deres kunder alternativer til glasflasken – og mange gjorde det allerede.
Nej tak til alternativer
Den positive holdning i Skandinavien skyldes ikke mindst, at forbrugerne er yderst fokuserede på bæredygtighed og derfor åbne over for de alternative emballager. Desuden har det svenske Systembolaget og de øvrige fire skandinaviske alkoholmonopoler allerede for nogle år siden sluttet sig sammen om en fælles strategi, der skal reducere CO2-udslippet med 50% inden slutningen af 2023. Strategien omfatter blandt andet, at monopolerne skal forlange alternativer til glasflaskerne fra leverandørerne – hvilket vil sige vinproducenterne.
Midtergruppen (de lande, der ifølge undersøgelsen ikke er helt så villige til at introducere alternative emballager) tæller Frankrig, Spanien, USA, Belgien og Portugal. Og til de mindst positive lande – den ”sene” gruppe – hører Tyskland, Østrig, Schweiz, Holland og Italien. Især i de tysktalende lande ytrede hovedparten af vinhandlerne, at de fortsat kun ville sælge vin i glasflasker.
Man kan læse rapporten i sin helhed ved at
klikke her.

Den almindelige flaske med 75 cl mousserende vin virker meget lille i forhold til Belaire Zeus-flasken.
Verdens største flaske bobler
Vi har ofte nævnt de store flaskestørrelser, som har navne efter bibelske fyrster. De to største er Melchior, der kan indeholde 18 liter vin, og Caspar til 27 liter svarende til 36 normale flasker. Sidstnævnte er dog meget sjælden.
Nu har en flaske, der er så stor, at den kan rumme 45 liter vin eller 60 normale flasker, set dagens lys.
Det er vinfirmaet Sovereign Brands, der ejer flere vin- og spiritusmærker, som har skabt flasken, der indeholder mousserende vin af Bourgogne-mærket Belaire. Og det er indtil videre verdens største flaske bobler.
Firmaet har givet flasken, der ikke er af glas men af stål, navnet Zeus efter den græske gud.
Flasken er 107 cm høj og vejer i fyldt tilstand 73 kg – og der skal tre mand til at bære den og skænke i glassene. Man skal godt nok holde et meget stort sommerparty for at åbne en sådan flaske...
3 mio. bobler
Der er kun lavet to af disse kæmpeflasker – den ene med Belaire Rosé og den anden med Luc Belaire Luxe. Ifølge vinens egen
hjemmeside indeholder hver flaske cirka 3 millioner bobler!
Det har taget syv år at udvikle og fremstille flasken – og har krævet ekspertise fra rumfartsingeniører.
Flaskerne skal nu udstilles rundt omkring i verden, før de bliver sat til salg i slutningen af 2023. Hvad en flaske Belaire Zeus skal koste, må guderne vide! Prisen er endnu ikke offentliggjort.
Ved at
klikke her kan man se en lille film om flasken.

Glasset fyldes langsomt på aftenhimlen. Fra YouTube-filmen.
Et fantastisk drone-show
Bordeaux by har netop lukket og slukket for årets udgave af Bordeaux Fête le Vin. I de fire dage, festivalen varede, fik den besøg af mere end 37.000 vinglade verdensborgere, der nød vin hos de omkring 1000 udstillende vinproducenter og négocianter. Og der blev i de mange pavilloner skænket i alt 245.000 glas vin.
Ligesom de 13 forrige år, hvor festivalen er blevet afholdt, var det udelukkende vine fra Bordeaux og resten af regionen Aquitaine, der blev skænket i gæsternes glas.
Det, der nok vakte mest opsigt i år, var et fantastisk drone-show på aftenhimlen, hvor man blandt andet ser vin fra en Bordeaux-flaske blive skænket i et glas. Prøv selv at se på denne lille
YouTube-film, som er lagt op af USA Today.
Gallo på indkøb
USA’s største vinproducent, E&J Gallo, er nu blevet endnu større. Producenten har nemlig købt en god bid af et af Californiens store og anerkendte vinhuse, Hahn Family Wines. Købet omfatter dog udelukkende vinmærkerne og ikke de i alt 445 hektar vinmarker - dem beholder familien Hahn foreløbig selv.
Det, som nyerhvervelsen giver Gallo, er muligheden for at tilbyde forbrugerne et bredere udbud af vine, når det gælder vine i mellemprislejet - samt flere gode Pinot Noir vine.
Hahn Family Wines blev grundlagt i 1979, da den schweiziske immigrant Nicky Hahn og han hustru Gaby købte to ranches i Californiens Salina Valley og begyndte at plante vinstokke på deres jorde. I første omgang Cabernet Sauvignon og Merlot - der dog senere blev revet op ved rode og erstattet af Pinot Noir og Chardonnay, som familien fandt mere velegnede til terroirerne.
Nogle af Hahn Family Wines’ vinmærker har haft en nærmest eksplosiv vækst. Det gælder fx mærket Rex Goliath, der i løbet af kun tre år ekspanderede fra 840.000 flasker vin årligt til hele 6 millioner flasker.
Købssummen er ikke oplyst.

Årgangs-portvinen fra Taylor's og dens fine "stjerne-gaveæske".
Første portvin på rumrejse 
Der er blevet sendt både vin, øl, spiritus og cocktails ud i rummet. Nogle gange har det haft et videnskabeligt formål – man har fx villet se, om indholdet i flaskerne og beholderne ændrede karakter under opholdet i vægtløs tilstand. Andre gange har det haft et rent markedsføringsmæssigt formål.
Det gælder fx den beholder med 50 cl portvin, som for nogen tid siden tog turen 107 kilometer op over havets overflade. Vinen, der var en Taylor’s årgang 2003, var dermed den første portvin, der nogensinde er brudt gennem jordens atmosfære og har opholdt sig i rummet.
Under turen havde portvinen selskab af den portugisiske forretningsmand Mário Ferreira – som ligeledes blev den første portugisiske mand i rummet.
Portvinen blev ikke undersøgt, da den kom tilbage til jorden – Ferreira drak den med det samme for at fejre sin nye titel.
Et "historisk øjeblik"
Men Taylor’s bruger selvfølgelig rumrejsen i deres markedsføring – fx har portvinshuset netop fået kreeret en gaveæske med årgang 2003 med stjerner på og et par ord om rumrejsen. Den er endnu ikke kommet på markedet.
Det er vel egentlig lidt pjattet, når nu vinen i gaveæsken slet ikke har været ude i rummet… Men gaveæsken skal ses som ”et minde om et historisk øjeblik for portvin”.
2003 er udråbt til at være en af Taylor’s bedste årgangsportvine, og den opnåede de nærmest umulige 100 point hos Robert Parker. Så den er værd at investere i uanset, om den er krydret med rumtur eller ej. Herhjemme er den set hos blandt andet
VildMedVin, hvor den her og nu er på tilbud til 599 kr.
OBS! Ny dato for tilbuds-vin
I sidste uge bragte vi en anmeldelse af rødvinen Vivunt Superiore 2019, som forhandles af Skjold Burne. Vi oplyste, at vinen var på tilbud d. 28. juni – hvilket var en fejl. Flere læsere meldte da også tilbage, at de ikke kunne finde vinen til tilbudsprisen, hvilket vi beklager. Datoen for tilbuddet på vinen, som vi gav 5 stjerner, er i stedet for d. 19. juli, og vi ”genudsender” derfor anmeldelsen i uge 29.
De bedst sælgende cognacmærker
Cognac havde ifølge Fédération des Exportateurs de Vins & Spiritueux de France (FEVS) et svært 2022 med et fald i eksporten på 3,7%. Og det var ikke mindst de to store markeder, USA og Kina, der importerede færre flasker cognac.
Men selv om salget i mængde faldt, så steg det i værdi med hele 9,3% - hvilket viser, at forbrugerne rundt om i verden går efter de dyrere cognacmærker.
Hvert år udgiver The Spirits Business en rapport, The Brand Champions, over de bedst sælgende mærker inden for forskellige slags spiritus. Og af den netop udkomne rapport fremgår det, at det suverænt bedst sælgende cognacmærke er Hennessy. I 2022 blev der solgt 7,9 millioner flasker af mærket – hvilket dog var hele 8,1% mindre end året før.
Førerpositionen er dog på ingen måde truet – der er et godt stykke ned til det næst bedst sælgende cognacmærke, Martell, med 2,3 mio. flasker. På tredjepladsen finder man Courvoisier med 1,2 mio. flasker.
Man kan se rapporten i sin helhed ved at
klikke her.
Vil du have vores løbeseddel? 
Vær sikker på at kunne følge med i, hvad der sker i
vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
pr. e-mail hver uge. Klik her!
Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
vores adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.
Nyheder fra den danske vinbranche
* Der er ingen nyheder fra vinbranchen i denne uge.

Carlo Ferrini.
Vinens Hall of Fame
Hver uge bringer vi enten "Vinbranchens Blå Bog", et portræt af en dansk vinprofessionel, eller en "Vinens Hall of Fame" – en "blå bog" om vinverdens store vinpersonligheder: Mondavi, Hugh Johnson, Catena, Robert Parker, og hvad de nu alle hedder, nulevende såvel som afdøde. I denne uge er turen kommet til Hugh Johnson, der er manden bag verdens bedst sælgende vinbøger. På
en særlig side har vi samlet de personligheder, vi indtil nu har omtalt.
Carlo Ferrini (f. 1954) er en af Italiens mest berømte vinmagere og vinkonsulenter. Han voksede op i Firenze, hvor han i 1978 tog sin afgangseksamen som ønolog ved Facoltà di Scienze Agrarie dell’Università.
Snart efter fik han job hos vinrådet i Chianti Classico, og i 1986 blev han udnævnt til vinrådets tekniske direktør. En af hans mærkesager på denne post var at øge kvaliteten af Sangiovese-druen, Toscanas berømte rødvinsdrue. Og det gjorde han blandt andet via et særligt projekt, hvor det gjaldt om at udvælge de bedste kloner til brug i vinmarkerne.
I 1992 forlod Carlo Ferrini sit job til fordel for en karriere som vinkonsulent. Første kunde var Castello del Terriccio, og siden da er porteføljen udvidet til at omfatte mere end tyve vingårde i Toscana - samt et par i Piemonte og på Sicilien. Det er vingårde, der i dag - takket være hans ekspertise - fremstiller nogle af Italiens mest berømte vine. Porteføljen tæller blandt andet Polizziano, Barone Ricasoli og Casanova di Neri.
Carlo Ferrini har ikke sin egen genkendelige vinstil - ligesom fx hans berømte franske kollega, Michel Rolland. Hans mål er at skabe terroir-baserede vine, hvor de enkelte vingårdes vine får deres helt eget udtryk.
I den anerkendte italienske vinguide Gambero Rosso er Carlo Ferrini i dag den italienske vinkonsulent, der tegner sig for flest vine med de optimale ”tre røde glas”. Selv samme guide udnævnte ham til ”årets vinmager” i år 2000, og det samme gjorde det amerikanske vinmagasin Wine Enthusiast i 2008.
Ud over at være konsulent fremstiller Carlo Ferrini også sin egen vin under navnet Giodo.
Hvordan skal champagne opbevares?
Mike Madsen vil gerne vide, om champagneflasker bør opbevares vandret eller lodret. Han har hørt og læst begge dele og vil nu høre, hvad VinAvisen mener.
Det har længe været hævdet, at vin skal opbevares liggende for at undgå, at korkproppen tørrer ud. Men det er faktisk ikke nødvendigt. Flere undersøgelser har vist, at der er rigeligt med fugtighed i det lille luftrum mellem vinen og korkproppen i en oprejst vinflaske til, at proppen ikke tørrer ud. Og det gælder for såvel hvid- og rødvin som for mousserende vine - og dermed for champagne.
Ugens vinøse billede
De fine små blomsterknopper på billedet er garanteret blevet til lige så fine små Pinot Noir-druer. Vinstokken tilhører de biodynamiske vinhus Ampelos Vineyard and Cellars i Californien, og fotografen er ejeren, danske Peter Work. Han tog billedet d. 27. maj, hvilket er en sen dato for knopskydningen. Men sådan var det i år efter et usædvanligt køligt forår.
Send endelig billeder til os!
Hvis I tager nogle smukke, sjove eller interessante vinøse billeder, så send dem endelig - og gerne i en nogenlunde god opløsning - til
mariette@tiedemann.dk.
Ugens store billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vores læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til mariette@tiedemann.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:
744
Simonsberg rejser sig bag vinmarkerne i det sydafrikanske Stellenbosch (foto © Thelema Mountain Vineyards).
Ugens smagte vine
Nedenfor ses ugens anmeldelser af i alt 13 vine. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at
klikke her.
.
Søg på vinene!
Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at
klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk. Det er ikke muligt at søge på vine via
VinAvisens almindelige søgefunktion, da vinanmeldelserne ligger i en særskilt database.
Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af
Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.
Søg i 500 tidligere udgaver af VinAvisen