Inddeling i vinafdelingerne
I sidste uge nævnte vi, at den britiske supermarkedskæde Co-op har indført et nyt koncept i sine vinafdelinger.
Det er sket efter en forbrugerundersøgelse, der viste, at hovedparten af de adspurgte briter ytrede, at de følte det ”overvældende og uoverskueligt” at skulle vælge en flaske vin. Og at de manglede mod til at prøve nye vine og derfor holdt sig til de samme.
Ifølge det nye koncept er vinene blevet inddelt efter vinstile eller druer for enkeltdrue-vinenes vedkommende. Fx bliver vine på Malbec uanset oprindelseslandet placeret sammen, og det samme gælder for ekstra tørre hvidvine, frugtrige hvidvin, søde vine osv.
Vi spurgte VinAvisens læsere, hvad de mente om vinvalget i supermarkederne, og vi har fået en hel del input. Tak for dem alle! Nedenfor bringer nogle af dem.
Mad-match er vigtigt!
Torben Christensen mener, at Co-op er på rette vej, når de ommøblerer vinafdelingerne – men dog kun er kommet halvvejs, når det gælder god kundeservice:
- Efter min mening kan initiativet fuldendes ved at gruppere efter anvendelse, som I gør det lidt i
VinAvisen ved at beskrive, hvad en vin vil gå godt sammen med, når det gælder mad.
- Det, der er uoverskueligt i vinafdelingen, er, når jeg som forbruger uden stor vinkundskab lige skal vælge en vin i en fart til et måltid. Her ville det være overskueligt og let at vælge en anden vin, end dem jeg plejer at drikke, hvis jeg bare kunne gå til hylden med anbefaling til fx lammekød og så vælge en vin til en pris, der passer mig.
- Det vil jo stadig være muligt at vise oprindelseslandene på hyldekanterne, hvis man har en præference for det.
Kan det overføres til danske butikker?
Aage Nielsen er helt med på britiske Co-ops nye inddeling: - Smart! Det vil gøre valget af vin meget nemmere. Det vil også gøre det nemmere at prøve andre vine af samme type.
Også Bent Bonne, der er vinkonsulent, mener, at det britiske Co-op har fat i noget af det rigtige:
- Om det kan overføres til danske butikker vides ikke, for vi har tendens til at gruppere vinene efter land, dog opdeling af rød, hvid og rosé (orange sammen med hvid).
- En faguddannet vinkonsulent ville kunne være en fordel, men ikke alle butikker har plads til en sådan, så den optimale løsning er jo en specialbutik.
- I nogle butikker har man infoskilte ved vinen, hvor der også angives en skala fra tør til sød, hvilke druer, der er i flasken, oprindelse osv., De virker fint nok, og hvis vinene er opsat i landeorden, er man trods alt et stykke af vejen.
- Men de britiske kunder har ret i, at det kan virke uoverskueligt at vælge mellem de mange hundrede flasker, der er i nogle supermarkeder.