Nyheder i uge 11, 2011

Læs uge 10.......Læs uge 9.......Læs uge 8


Til_37/09





Initiativtager til vinklubben CBS Wine, Peter Buch Hansen.

Danmarks potentielt største vinklub
Peter Buch Hansen er studerende på Copenhagen Business School (CBS) – og meget vininteresseret. Han går ofte til vinsmagninger, dog uden at møde særligt mange jævnaldrende. Og det har givet ham en god idé: En vinklub, hvor de studerende på CBS har mulighed for at smage ordentlig vin til gode og SU-venlige priser.
Sammen med en medstuderende, Søren Riber, har han nu lanceret klubben CBS Wine, der henvender sig til de i alt 16.000 studerende på skolen – og dermed kan ende med at blive Danmarks største vinklub.
– Drømmen er en gang om måneden at samle mere end 200 medlemmer af CBS Wine i et auditorium på skolen til en god smagning, og ad den vej trække stadig flere studerende til, fortæller Peter Hansen.
De to studerende har henvendt sig til CBS’ ledelse, der synes godt om ideen og har givet en økonomisk håndsrækning – hvilket Peter Hansen er meget taknemmelig for.

Vinimportørerne leverer vinene
Vinene til klubbens arrangementer skal komme fra nogle af de store danske vinimportører.
– Vi har holdt møder med flere af de importører, vi gerne vil samarbejde med. Det er mit indtryk, at de godt kan se, hvilke store muligheder, der ligger i denne klub, såfremt det gøres ordentligt, siger Peter Hansen.
De danske vinimportører får med så stor en vinklub mulighed for at skabe et unikt forhold til rigtig mange unge studerende og dermed få et helt nyt kundegrundlag, som ikke tidligere har været så nemt tilgængeligt for importørerne.
CBS Wine lægger ud med en champagne-event i skolens torsdagsbar Nexus den 17. marts. Dernæst afholdes den første regulære smagning den 24. marts, hvor den står på vine af høj kvalitet fra vinimportøren Østjysk Vinforsyning / Vinoble Skt. Petri.
Man kan læse mere på vinklubbens hjemmeside.


Berlingeren gør det modsatte
Forlaget Smag's hjemmeside skriver Henrik Oldenburg om Berlingskes salg af vin fra et hollandsk firma, og han slår fast, at der ikke er noget nyt i, at aviser sælger ting og sager til deres læsere.
Da bladhusene for 25-30 år siden begyndte at rumstere med læserklubber og læserarrangementer, var det ikke så meget for at skaffe penge i kassen som for at holde på læserne. Også dengang tilbød klubberne varer, men det var varer, de fik fra en dansk agent eller importør, hvad enten det var bøger, rejser eller vin.
Moralen var, at en avis ikke skulle konkurrere med sine annoncører, men støtte dem. Det er præcis det modsatte, Berlingske gør … og det ser ud til, at hvad avisen måtte tjene på salget, mister den på annoncer fra den med rette fornærmede danske vinbranche.

Uhæderlig konkurrence
Branchen bebrejder Berlingske, at avisen lokker ved hjælp af egenannoncer, der ville koste gigantiske summer, hvis andre skulle købe samme spalteplads – og at flere af vinene har tvivlsomme før- og nu-priser, der medfører uhæderlig konkurrence.
Henrik Oldenburg mener dog, at det berlingske dilemma først bliver rigtig betændt den dag, hvor avisens egne vinskribenter begynder at skamrose de vine, Berlingske selv importerer og sælger til sine læsere. Så er Cæsars hustru ikke alene under mistanke; så er hun afsløret.









– Hvis Barolo er kongen, så er Barbaresco dronningen, sagde Pio Boffa under smagningen.
........
Ingen enkeltmarker – og dog …
– Jeg går ikke ind for enkeltmarks-vine, sagde Pio Boffa fra Piemonte-vinhuset Pio Cesare, da han i torsdags var gæst ved en smagning hos sin danske importør, Laudrup Vin.
– En Barolo skal ikke afspejle jordbund og mikroklima på en enkelt mark, sagde han. – Den skal give et billede af hele Barolo-distriktet med alle de bidrag i form af mineraler og aromaer, som de enkelte marker kan levere.
Pio Boffa er dog ikke mere fundamentalist, end at han også præsenterer tre enkeltmarks-vine blandt de femten flasker, der blev skænket i glassene til det meget store fremmøde i torsdags. Ingen regel uden undtagelse.
 
Oldefar på hobbyplan
Vinhuset Pio Cesare blev grundlagt i 1881 af Pio Boffas oldefar, og efter vore navneregler skulle det egentlig hedde Cesare Pio (Cæsar From), men i Italien er det ikke ualmindeligt, at man sætter efternavnet først (ligesom i Japan).
Oldefar begyndte at lave vin på rent hobbyplan – familie og venner skulle have noget at drikke. Men det udviklede sig, ikke mindst fordi familien gjorde – og gør – en stor indsats for at skabe topvine på druer fra distrikterne Barolo og Barbaresco samt vine på druen Barbera.
 
Gammel tradition i Piemonte
VinAvisen besøgte Pio Boffa i Alba i 1987, hvor han førte os igennem de gamle kældre, hvis vægge går tilbage til romertiden, 50 år f.Kr.
– Her laver vi stadig vore vine, bekræftede han. – Om end der er sket store tekniske fremskridt. Vi har blandt andet indrettet en helt ny fadkælder 12 m under de romerske mure
 – Men vi i køber stadig en hel del af vore druer hos omegnens vinbønder. Det er gammel tradition her i Piemonte. Nogle af familierne har vi handlet med i 130 år.
– I alt får vi druer fra 40-45 hektar vinmarker, hvoraf vi selv ejer de 7 ha, og hvert år fremstiller vi cirka 450.000 flasker. 60% af dem eksporteres. Vi er et mellemstort vinhus.
Nedenfor i ugens smageliste er der masser af stjerner til de vine, vi smagte under mødet med Pio Boffa. Det er kostbare vine – vine, som der er rift om – og naturligvis også prægtige vine. Holdbare vine.






Svenskerne drikker mest vin
Med jævne mellemrum udfører Centrum för Socialvetenskaplig Alkohol- och Drogforskning (Sorad) på Stockholms Universitet en opgørelse over alkoholforbruget i Sverige.
Nu er den nyeste opgørelse over tallene fra 2010 på gaden, og forbruget har stort set ikke ændret sig i forhold til 2009. Sidste år drak svenskerne 9,2 liter alkohol pr. indbygger over femten år – året før lød tallet på 9,3 liter.
Vin udgjorde i 2010 hele 42% af det totale forbrug, mens øl lå på 34% og spiritus på 21%.

Meget lille online-handel
Forbruget af alkohol købt online – hvilket svenskerne nu har lov til – lå sidste år på sølle 0,3%.
Når det gælder markedsandelen af den illegale alkohol – den, der smugles ind over den svenske grænse – er det ifølge Alkohol Update ikke helt så lige til. Sorad mener, at den illegale handel er faldet, mens Sprit- och Vinleverantörsföreningen (SVL) og Sveriges Bryggerier mener, markedsandelen er steget – hvilket bakkes op ad det svenske toldvæsen.



Det smarte anti-svindel segl Prooftag løber fra kapslen og ned over glasset.

Château Margaux vil svindelen til livs
Hos Château Margaux er man godt træt af den megen svindel med fornemme Bordeaux-vine, som finder sted i blandt andet Kina. Og man har derfor forsøgt at sikre sig på forskellig vis – blandt andet ved at skrive på etiketterne med noget særligt blæk, som ikke er så let at efterligne.
Nu har vinslottet valgt at skærpe sikkerheden ved fra og med denne uge at anvende Prooftag – et segl, der løber fra kapslen og ned over glasset på flasken, og som har et nummer og et unikt mønster.

Aflæses via en app
Seglet vil blive anvendt på såvel Château Margauxs førstevin som på andenvinene Pavillon Rouge og Pavillon Blanc – og på samtlige flasker af årgang 2009 samt fremtidige årgange.
Også ældre årgange, som sælge direkte fra vinslottet, vil blive forsynet med den lille segl-strimmel.
Via en app til iPhone vil såvel distributører som forbrugere, der står med vinen i hånden, kunne aflæse seglet og sikre sig, at der er tale om den ægte vare.
Når flasken åbnes, og seglet brydes, ødelægges kapslen, som dermed ikke kan genbruges.




.



Markus Bachmann lytter til et gæringsfad, hvori der spilles musik. Fra en film på YouTube.

Gæren får musik til arbejdet
Man har hørt om vinproducenter, der lader klassisk musik bølge ind over vinmarkerne eller spiller stille gregoriansk kirkesang i fadkælderen – alt samme ud fra den tro, at vinene bliver bedre.
Nu har den østrigske opfinder Markus Bachmann opfundet en særlig højtaler, som kan sænkes ned i den gærende vinmost, så også gærcellerne kan få musik til arbejdet.
Bachmann er ifølge The Examiner ret hemmelighedsfuld omkring sin højtaler, som han ikke vil lade fotografere eller filme. Dog har han røbet over for den nysgerrige internationale vinpresse, at der er tale om en 1,4 kg tung ufo-formet lyseblå genstand. Min "svømmende ufo", kalder han højtaleren.

Vine med mere frugt
Ifølge Bachmann stimulerer musikken gærcellerne, får dem til at bevæge sig rundt og spise mere af sukkeret, end de ellers ville have gjort. Resultatet bliver vine, der modner hurtigere på fadene, smager bedre og indeholder langt mere frugt og mindre sukker.
Selvfølgelig spilles der forskellig musik alt efter, hvilken druemost, der er i gæringstankene. Det er jo ikke alle druer, der er til Beethoven – nogle foretrækker Beatles …
Bachmann har i første omgang slået sig sammen med seks østrigske vinproducenter, der alle har fået installeret højtaleren i nogle af deres gæringstankene og -fade. I alt vil der blive fremstillet 31.000 liter vin, som vil komme i handelen i Østrig. Det drejer sig blandt andet om en vin på druen Zweigelt, som har lyttet til udvalgte arier, og en Pinot Blanc, som under gæringen har nydt godt af Mozarts 41. symfoni.

En film om projektet
På en lille film på YouTube kan man følge Bachmann og hans vinøse projekt – som nogle forskere mener er helt hen i vejret, mens andre er mindre skeptiske.
Til sidst i filmen lader man en sommelier smage på en rødvin, som har været udsat for musik under gæringen, samt et glas af den samme vin, der har gæret i stilhed. Og sommelieren er ikke i tvivl om, at der er mere frugt i den musikalske vin.
Det bør her tilføjes, at det er Bachmanns eget opfinderfirma, Sonor Wines, der har produceret filmen.



En uge i Rieslingvinens tegn
Fra den 28. marts til 3. april afholder Tysk Vinkontor Riesling-uge i København. Her vil man i en række af byens førende restauranter kunne smage sig gennem en verden af tørre, søde, unge og ældre tyske Rieslingvine ledsaget af mesterkokkenes lækkerier. Også vinbarerne fejrer Riesling-druen med masser af smagsprøver.
Man kan læse mere om arrangementet, priser og hvilke etablissementer, der deltager, på Tysk Vinkontors hjemmeside.

.............,,,,

34/09




25 postkort fra Galicien
VinAvisens Mariette har besøgt den dejlige spanske region Galicien. Det er der kommet i alt 25 postkort ud af, hvoraf vi har bragt de første 22 i henholdsvis uge 6, 7, 8, 9 og 10. Her kommer de sidste tre.



.......
Den fine gamle statue hos bodegas Fillaboa forestiller apostlen Jakob. Hans logo, en ibskal, er placeret på hans hat.

Postkort nr. 23 fra Galicien:
Spaniens egen skytshelgen
Hos Bodegas Fillaboa var der en fin gammel rytterstatue, hvor rytteren forestiller apostlen Jakob, der led martyrdøden i år 44.
Han var bror til apostlen Johannes, og det fortælles, at Jesus kaldte de to brødre for tordensønnerne, sandsynligvis på grund af deres opfarende temperament.
Jakob er Spaniens skytshelgen, og han har ikke mindst stor betydning i Galicien. Hvert år valfarter tusinder af pilgrimme til regionens hovedby Santiago de Compostela for at besøge Jakobs grav i byens katedral.
Apostlen kan altid kendes på sit symbol, en "ibskal", som stammer fra en særlig kammusling, der er almindelig langs kysten i Nordspanien.



.......
Disse likørflasker med ibskaller fandt vi på det store marked i Santiago de Compostela. I byens mange souvenirbutikker ser man også skallen på alt fra nøgleringe til vækkeure.

Postkort nr. 24 fra Galicien:
Likører på markedet i Santiago
Sidste stop i Galicien var Santiago de Compostela, som bestemt er et besøg værd. Afsæt et par dage til at gå rundt i de gamle krogede gader, besøge katedralen og nyd et stykke af den forrygende mandelkage, tarta de Santiago.
Overalt vil man se pilgrimme med vandrestokke og rygsække med påsatte ibskaller. Pilgrimmene befolker også byens store madmarked, Mercado de Abastos, hvor boderne bugner af oste, fisk, skaldyr, pølser og grøntsager. Man kan også få den berømte ibericoskinke eller nyde en skål med friskdampede muslinger.
På markedet var der også en likørhandler med et hav af hjemmelavede likører på alle mulige krydderurter. Og flaskerne havde selvfølgelig en kammuslingeskal om halsen.







.......
Fra trappen af den store katedral i Santiago de Compostela kan man se over på byens parador, Hostal Dos Reis Catolicos.

Postkort nr. 25 fra Galicien:
Overnatning i historiske rammer
Den kolossale plads foran katedralen er knudepunktet i Santiago de Compostela. Det er en smuk plads, og man kan bo med udsigt over den døgnet rundt, hvis man indlogerer sig i byens parador, Hostal Dos Reis Catolicos. Bygningen blev opført i 1499 som et hospital for pilgrimmene.
Paradoren i Santiago er kun en af mange paradorer rundt om i Galicien og i resten af Spanien. På vores tur overnattede vi i flere af dem, og det kan bestemt anbefales.
Disse hoteller er typisk indrettet i slotte, paladser, borge og klostre.
Det er den spanske stat, der ejer dem, og de er indrettet med den største respekt for de gamle bygninger. I betragtning af de ofte luksuriøse omgivelser er priserne for en overnatning som regel meget rimelige.
Paradorernes restauranter er også glimrende. Her kan man spise alt godt fra havet ledsaget af de gode galiciske hvidvine.
Man kan læse mere om paradorerne ved at klikke her.
****
Hvis du er interesseret i at se en række af de mange andre billeder, Mariette tog på turen, så skal du klikke her. Billederne ligger i et Picasa-show, og når de små billeder kommer op på skærmen, så klik på "Diashow" og derefter på F11.
Hvis du klikker på knappen forneden med de to lodrette streger, kan du styre slagets gang med piletasterne. God fornøjelse.


Film om kineserne og Bordeaux
Vi hører og læser om kineserens nærmest eksplosive interesse for Bordeauxvin. Nu bliver der ifølge Decanter også lavet en dokumentarfilm om det vinøse forhold mellem Kina og det førende franske vindistrikt. Den skal blandt andet stille skarpt på, hvorfor kinesiske forretningsfolk vil betale flere hundrede tusinde dollars for en enkelt flaske vin.
"The Fine Wine Game", hedder filmen, og det er den australske vinproducent og filmmand, Warwick Ross, og auktionsleder Andrew Caillard fra auktionshuset Langton’s, der står bag.

Château Lafite i Kina
Optagelserne til filmen begynder i næste måned i Bordeaux under den kommende primeur-smagning af den nye årgang. Dernæst vil filmholdet følge vinproduktionen et helt år i distriktet – fra bladknopperne folder sig ud på vinstokkene til høsten og fadmodningen.
I Kina vil filmholdet blandt andet koncentrere sig om Shandong-provinsen, hvor hovedparten af de kinesiske vinhuse befinder sig. Også vinproducenter fra Bordeaux har slået sig ned i Shandong. Det gælder blandt andet Château Lafite, som ejer 25 hektar ud af de i alt 10.000 hektar vinmarker i provinsen. Filmen vil få international premiere i 2012.


33/09





Den gamle flaske, som Vin & Sprithistoriska Musset har fundet i sit magasin.

Den legendariske Constantia-vin
En af verdens mest berømte søde hvidvine er Vin de Constance, der stammer fra Sydafrikas ældste vingård Groot Constantia.
Vinen nåede berømmelsens tinder i 1700- og 1800-tallene, hvor den var mange europæiske monarkers favoritvin. Det gjaldt blandt andet Napoléon, der fik leveret 30 flasker om måneden – en til hver dag – og tog flere kasser af vinen med til sit eksil på St. Helena.
For nylig, da man hos Vin & Sprithistoriska Museet i Sverige gennemgik magasinerne, gjorde man et opsigtsvækkende fund: En flaske fra 1700-tallets slutning, der engang har indeholdt den legendariske søde vin.

Genfundet i museets magasin
Flasken, der desværre er tom, blev ifølge www.wownews.se fundet ved et tilfælde i 1940’erne af en dykker i vandet ud for den svenske ø Ljusterö. Først i 2004 skænkede finderen den til museet. Dernæst gik dens eksistens i glemmebogen lige indtil nu, hvor en vaks museumsansat genopdagede den og – på grund af dens særlige facon og et præget "Constantia Wyn" – blev ledt på sporet af dens oprindelse.
Flasken er sandsynligvis kommet til Sverige dengang, hvor handelen mellem Skandinavien og Det Fjerne Østen var på sit højeste. Et af de store svenske sejlskibe, der kom fra Kina, har sikkert fået vinen med om bord, da det gjorde holdt i Sydafrika for at proviantere.
Museet har nu kontaktet Groot Constantia, hvor man er begejstret for fundet. Vingården har aldrig hørt om eksistensen af en flaske Vin de Constance med så høj en alder og i så pæn stand.
Efter lanceringen af flaske-fundet er Vin & Sprithistoriska Museet blevet kontaktet af en mand, som har fundet lignende – endnu ikke åbnede – flasker i et skibsvrag ud for den svenske kyst. Nu venter man spændt på at se disse fulde flasker.


>43






En god pibe vin
Designeren Sebastian Bergne, der er bosat i London, har skabt et glas, hvor man godt kan glemme alt om at slynge vinen rundt. Det har nemlig form som en pibe – hvilket også gør, at man må lugte til vinen i den ene ende af glasset og drikke af den anden. Lidt besværligt.
Men opfindsomt er "Pipe Glass", som glasset hedder, i hvert fald. Ud over vin og andre kølige drikke kan det også bruges til varme drikke – og så kommer der jo ligefrem røg ud af piben …
Så vidt vi ved, kan glasset ikke fås herhjemme. Man kan læse mere om det på designerens hjemmeside.


Riedel's fulde vinglas-serie. Foto: Riedel.
Riedel ekspanderer i Kina
Med det eksplosive salg af fransk vin på kinesisk jord har det familieejede østrigske glasfirma Riedel fået blod på tanden. God vin bør jo drikkes af et lige så godt vinglas. Og man ser et stort potentiale i kineserne, som forventes at øge deres vinforbrug med omkring 20% inden for de næste tre år.
Riedel, som ledes af 10. generation, Georg Riedel, har allerede otte forretninger i Kina, men vil i løbet af 2011 fordoble antallet. Dernæst vil firmaet åbne tredive forretninger årligt, så i alt 120 Riedel-forretninger vil sælge vinglas til kineserne i 2015.

Kineserne skal bruge vinglas
Riedel er i øjeblikket mere eller mindre eneherskende inden for vinglas-handelen på det kinesiske marked. Men man er ikke i tvivl om, at konkurrerende glasfirmaer også snart vil have en bid af den kinesiske kage, så det gælder om at ekspandere med en vis fart.
Som det er nu, går to tredjedele af de vinglas, Ridel sælger i Kina, til restaurant- og hotelsektoren. Blandt de almindelige kinesiske forbrugere er salget endnu ikke så stort.
Derfor vil Riedel – sideløbende med åbningen af de mange nye forretninger – afholde kurser og smagninger, hvor kineserne kan opleve, hvordan aromaen udvikler sig i rigtige vinglas. De kinesiske forbrugere skal ligeledes oplyses om, at et vinglas ikke bare er et vinglas, men at hver vin har sit eget specielt designede glas. Salget af Riedel's vinglas i Kina består i dag stort set kun af rødvinsglas.





..................................




Smag 800 whiskyer
Hvis man holder af et godt glas whisky, bør man lægge vejen forbi Bramdrupdam Hallerne i Kolding den 2. april. Her afholder Whiskymessen sit 14. arrangement og samtidig sit 10 års jubilæum. Og med deltagelse af i alt 800 forskellige whiskyer bliver der nok af smagsprøver – hvoraf mange er gratis.
Der er selvfølgelig flest skotske whiskyer, men også Japan, USA og endog Danmark er repræsenteret på messen. Sidstnævnte blandt andet i form af den gode whisky fra destilleriet Braunstein i Køge.
Når man har smagt på sagerne, kan man fortsætte med et foredrag eller en mesterklasse om whiskyens verden.
Selv om de mange whiskyer er hovedattraktionen, vil der også være smagsprøver på rom samt på halvtreds forskellige slags øl fra ind- og udland.
Billetter til Whiskymessen, der arrangeres af NBO-Gruppen, koster 295 kr. og kan købes via messens hjemmeside.






    --,,,,,,,,,,,--,
    Den danske vinbranche
    * KKWine har optaget importen af vinene fra Williams Selyem i Russian River Valley.

.. ....


    Vil du have vores løbeseddel?
    Vær sikker på at følge med i, hvad der sker i
    vinens verden. Bestil vores løbeseddel gratis tilsendt
    pr, e-mail hver uge. Klik her!
    Blot for en ordens skyld: Vi sælger naturligvis ikke
    vore adresser, så du risikerer ikke at få en masse spam.

.
Vinbranchens Blå Bog
Hver uge bringer VinAvisen et portræt af en person, der har gjort sig særligt bemærket i den danske vinbranche, og uge efter uge samler vi portrætterne på en særlig side. Nedenfor kommer denne uges portræt.


.
.

    Kenneth Korsbæk Olsen (f. 1968) blev som 20-årig færdigudlært som bager. Et liv med kringler og kryddere blev det dog ikke til – allerede under læretiden var han blevet godt træt af al det natteroderi, som bagerjobbet indebærer. I stedet satsede han på en karriere i militæret, og her forblev han lige indtil 2007.
    Året inden, Kenneth Korsbæk Olsen lagde militæruniformen på hylden, havde han realiseret en drøm om at give sin store fritidsinteresse, vin, lidt mere solide ben at gå på. Han havde åbnet sin egen vinforretning, KKWine, med speciale i amerikanske vine – hans hjertebarn, når det gælder vinens verden.
    Han lagde ud med vinene fra tre californiske vinhuse, men forretningen fik hurtigt vokseværk, og i dag importerer KKWine kvalitetsvine fra alle væsentlige vinområder i USA.
    I sortimentet finder man også kultvine, der er så sjældne, at man skal lede længe for at finde dem på det amerikanske marked.
    Kundekredsen er fortrinsvis restauranter rundt om i Danmark, men også private kan handle i forretningens webshop.
    Kenneth Korsbæk Olsen har ikke kun travlt med at sælge vin, men også med at fortælle om den som foredragsholder. Derudover passer han sit faste job i shippingbranchen, og så skal der også være tid til familien, der omfatter hustruen Victoria og tre døtre.
    Adresse: KKWine, Fredensvej 37E, 2920 Charlottenlund, tlf.: 35 10 20 17, e-mail: mail@kkwine.dk, www.kkwine.dk.





    .....................
    Ugens gode spørgsmål
    Hver uge besvarer vi et spørgsmål fra en af VinAvisens læsere. Vi kan dog ikke overkomme at sende svar direkte til den enkelte – det har vi simpelt hen ikke tid og kræfter til. Vi må nøjes med at udvælge de mest interessante spørgsmål og besvare dem, så alle får glæde af svarene. Nedenfor kommer ugens gode spørgsmål – og svaret på det.

    Hvad er animalske toner?
    Rasmus W. Hjorth har i en vinanmeldelse set udtrykket "animalske toner".
    – Hvad i alverden menes der med det? spørger han. – Lugter vinen af våd hund eller hvad?
    Vi mener ikke, at vi nogensinde har brugt udtrykket "animalske toner" her i VinAvisen, men det er ellers ret udbredt. En googling på nettet giver 2400 svar på dansk og 1.170.000 på engelsk.
    Mange af disse svar drejer sig om duftterapi og fremstillingen af parfume, og ingen af dem, vi har klikket på, ulejliger sig med præcis at forklare, hvad der egentlig menes.
    Meningen synes at være noget med, at vinen lugter af kostald, måske af læder eller af diverse dyriske uddunstninger. Der kan måske også være tale om duften af ost eller stegt kød.
    Enkelte taler om moskus og desmerkat, og i USA taler man om den "foxy" aroma – lugten af ræv – som man kan finde i vine fremstillet på den amerikanske drue-familie Vitis labrusca.
    Når man her i Danmark taler om "animalske toner", mener man formodentlig næppe, at det er noget negativt. Altså i hvert fald ikke våd hund.

     


>33/09



...Ugens STORE billede
Her er det næste store billede i vores løbende serie. Vore læsere er meget velkomne til at sende os vinøse billeder – gerne billeder med lidt action, så det ikke kun bliver smukke vinmarker og landskaber, vi viser.
Send venligst billeder i tværformat og i en god opløsning på mindst 1000 x 700 pixels, gerne større, til anker@vinavisen.dk.
Efterhånden samler vi disse billeder på særlige sider, 26 billeder ad gangen:

Billede 1-26... .Billede 27-52.. ..Billede 53-76 ...Billede 77-104. ..Billede 105-130

.. e vinstokke - og bræn . .. . ....... . ..... . ..... re vinstokke - og brænde de afskårne grene (foto Solveig Tange). ..... . ..... . .....
...............................
    .....................
    111 Solutré-klippen hæver sig over vinmarkerne med Chardonnay i Pouilly-Fuissé i det sydlige Bourgogne, i området Mâconnais.
    ...............
    ...............

.. . .. . ..... . .....






Klik på stjerne-oblaten, og få den i stor størrelse.

    VinAvisen finder de gode vine!
    I den forløbne uge har vores smagepanel smagt i alt 40 vine. Af disse vine var der 29, som fik mere end to stjerner, og hele 22, som fik fem stjerner.
    I alt blev det til 136 stjerner og i gennemsnit 3,4 stjerner til alle de smagte vine, inkl. dem, der kun fik én eller to stjerner og derfor ikke er beskrevet her. En forklaring på, hvad stjernerne står for, fås ved at klikke her.
    Du kan søge mellem vine, som vi har smagt siden november 2009 ved at klikke her. Men du kan også søge dem på din mobiltelefon på adressen m.vinavisen.dk.
    Søger du en tidligere anmeldelse, vil du kunne finde den ved hjælp af Google. Skriv blot i søgefeltet: site:vinavisen.dk samt vinens navn – og bemærk, at der ikke skal være noget ophold mellem site: og vinavisen.dk.


    ,,,,,,,,,,
    Ring til importøren - klik på det understregede navn - og spørg, hvor du kan købe vinen.
    ,,,,,

Hvidvin


Secret, Viu Manent, Sauvignon Blanc, Casablanca, Chile, 2010
49,95 kr., pris ved 12 flasker, Philipson Wine
Det gode chilenske vinhus har lavet en frisk og læskende hvidvin, der fremhæver Sauvignon-druens karakter og særlige duft og smag. Et godt glas til en fornuftig pris. Flasken har skruelåg.


Santa Ema, Chardonnay, Casablanca Valley, Chile, 2010
59,95 kr., pris ved 12 flasker, Wine Group
Rigtig god hvidvin med en fint krydret smag og noter af ananas. Flasken har skruelåg.


Dafni, Michalakis Estate, Heraklion, Grækenland, 2010
99 kr., Propperiet
Frisk og velsmagende hvidvin fra den græske ø Kreta. Vinen har en dejlig frugtsmag, en lille fedme og en lang eftersmag. Et godt glas.


Koonunga Hill, Penfolds, Riesling, South Australia, Australien, 2008
99,95 kr., H.J.Hansen Vin
Let og meget lækker hvidvin med et klart billede af Riesling-druen. En vin med ren frugt, mineralitet og blød syre. Flasken har skruelåg.


Piodilet, Pio Cesare, Chardonnay, Langhe, Italien, 2008
255 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
Meget flot hvidvin med en kraftig duft og en lækker smag med god frugt og markante, men bløde, afrundede fadtoner. En vin, der vil kunne udvikles igennem endnu nogle år.


Aresti, Estate Selection, Chardonnay, Central Valley, Chile, 2009
59 kr., X Wine
Pæn og kraftig hvidvin med markant krydderi og en vis fedme. Flasken har skruelåg.


L'Altro, Pio Cesare, Chardonnay, Piemonte IGT, Italien, 2009
142 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
En let og elegant hvidvin, frisk og med diskrete fadtoner. Den meget høje pris for den ellers gode vin kostede desværre en stjerne. Man kan få mange andre lige så gode Chardonnay'er til lige under 100 kr.


Montalto, Sicilien IGT, Italien, 2009
44,95 kr., ViniPortugal
En lidt robust hvidvin med en parfumeret duft. En vin i en kvalitet i overensstemmelse med den lave pris.

Rosévin


Tarapaca Rosé, Maipo Valley, Chile, 2009
59,75 kr., på tilbud til 50 kr. ved 3 flasker, Skjold Burne
En partyvin - ud på terrassen med den. Den har en god duft og en dejlig frugtig smag med fin sødme. Mange vil kunne lide den. Flasken har skruelåg, og den femte stjerne får vinen for tilbudsprisen.

Rødvin


Ladero, Reserva, Bodegas Centro Españolas, Tempranillo, La Mancha, Spanien, 2005
50 kr., Franske Vinhus
Fem år gammel rødvin, meget vellavet og lækker, harmonisk og med god frugt. På toppen - skal drikkes nu. Utrolig lav pris - smagepanelet gættede på en langt højere pris.


Oliveros, Contado de Huelva, Spanien, 2008
55,75 kr., pris ved 12 flasker, SpanskeVine
Meget blød og lækker, fadlagret rødvin med mange facetter. En vin, man drikker med største fornøjelse - og betaler med lige så stor fornøjelse.


Vista, Reserva, Touriga Nacional, Vinho Regional Beiras, Portugal, 2007
59,50 kr., Irma
Flot næse med røg og peber og en smag med dybe rødder i den portugisiske jord. Dertil stor frugtfylde. Sådan er denne rødvin.


Scala, Verona IGT, Italien, 2009
69,95 kr., på tilbud i denne uge (uge 11): 33,33 kr. ved 3 flasker., SuperBest
Til tilbudsprisen en glimrende rødvin. Faktisk en hamrende god vin til lettere retter. Saftig, fint krydret.


Casa Safra, Gran Reserva, Monastrell, Alicante, Spanien, 2002
79 kr., pris ved 6 flasker: 30 kr., Holte Vinlager
Blød og lækker, moden og afrundet - ni år gammel og stadig vital. Skænk den til lettere retter, fx kalv og fjerkræ ... Prisen ved 6 flasker er et kup.


Caparzo, Toscana IGT, Italien, 2009
114 kr., på tilbud indtil 19. marts: 57 kr., Vinoble
Saftig og blød rødvin. De fem stjerner gælder tilbudsprisen, som nok må siges at være den rigtige. Flasken har skruelåg.


Porpora, Il Pollenza, Marche, Italien, 2007
119 kr., på tilbud indtil 19. marts: 89 kr., Vinoble
Pragtfuld rødvin, blød, moden, harmonisk og kompleks og med krydrede toner. Lang eftersmag.


Pio Cesare, Barbera d'Alba, Italien, 2008
138,75 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
Syv marker med hver sit terroir mødes i denne dejlige rødvin. Vinen har en fyldig smag med mørke bær og flere facetter, bl.a. tobak. Den er udpræget en vin til mad.


Tyrrell's Wines, Shiraz, Heathcote, Australien
149,95 kr., Erik Sørensen Vin
Utrolig flot rødvin med en spændende smag med noter af blommer og kirsebær - og sødme. En rigtig australier. Flasken har skruelåg.


Pio Cesare, Nebbiolo, Langhe, Italien, 2007
210 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
Glimrende rødvin med saft og kraft. En vin i fornem balance, med fint krydderi og diskrete fadtoner.


Fides, Pio Cesare, Barbera d'Alba, Italien, 2008
270 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
Superlækker rødvin, hvoraf der kun fremstilles 7000 flasker om året. En hyldest til Barbera-druen. Vinen er blød, fyldig og meget kompleks. Vi smagte også denne vin i den udsolgte årgang 2004, og den demonstrerede, hvilket gemmepotentiale vinen rummer. Den kan mageligt blive seks-syv år gammel.


Poggiarellino, Brunello di Montalcino, Italien, 2005
298 kr., Wine.dk
Meget dejlig rødvin, harmonisk, med mange facetter og lækker frugt. Fem år gammel; kan nydes nu, men må også gerne ligge endnu et par år.


Pio Cesare, Barolo, Italien, 2006
420 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
Pio Cesares Barolo 2006 er flot og kraftig, men stadig meget ung. Det er en vin, som vil kunne udvikle sig igennem mange år. Herom vidnede den udsolgte årgang 2001, som vi også smagte. Den var blevet, blød, afrundet og superlækker - utrolig kompleks og stadig helt vital.


Pio Cesare, Barbaresco, Italien, 2006
450 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
I prisen på 450 kr. er der naturligvis et velvoksent tillæg for berømmelse og sjældenhed - og gemmeværdi. Men det er en fornem rødvin, flot, saftig, afrundet og kompleks. Vi smagte også vinen i den udsolgte årgang 2001, der vidnede om, at den har stort potentiale for udvikling. Den ti år gamle vin var blevet meget kompleks og havde en charmerende sødme.


Il Bricco, Pio Cesare, Barbaresco, Italien, 2005
555 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
Superlækker og meget kompleks rødvin med fyldig frugt og tanniner, der ubetinget skal afrundes igennem endnu nogle år. Der laves kun 5000 flasker af denne vin om året, og de bliver revet væk. Det afspejler sig i prisen. Vi smagte også den udsolgte 2001-årgang, der er helt utrolig lækker med bløde tanniner og indtagende frugt.


Ornato, Pio Cesare, Barolo, Italien, 2006
555 kr., pris ved 12 flasker, Laudrup Vin
Denne enkeltmarks-rødvin er en stor vin, der skal have tid til at udvikle sig. Den har koncentreret krop, mange facetter og stadig mange tanniner, der skal afrundes og mildnes. Gem den gerne endnu en fem-ti år. Vi smagte også vinen i den udsolgte 2001-årgang, og den var fantastisk. En stor og lækker vin, stadig med friskhed og lang i munden.


Altadonna, Sangiovese, Toscana IGT, Italien, 2008
47,50 kr., pris ved 2 flasker, Bilka
Ret let, saftig og blød rødvin - oplagt til det italienske køkken: Pasta, kalv, fugl ... En pæn hverdags-vin.


Domaine Gravegeal, Vin de Pays d'Oc, Frankrig, 2009
59 kr., Pris ved 6 flasker: 55 kr., Jabeco-Wine
Meget kraftig, krydret og saftig rødvin med smag af jordbund. Skænk den gerne til en ret med en lige så kraftig smag.


Arele, Tommasi, Veronese IGT, Italien, 2008
139 kr., Kjær & Sommerfeldt
Let og venlig vin med moden frugt og et smagsbillede, der måske nok er lidt smalt.


Colle al Vento, Moasca, Salice Salentino, Italien, 2007
49 kr., Red & White
Der er noget marmelade i denne rødvin. Sødme. Og pæn, let krydret frugt.





....... ............



...... ..........
Søg i 500 tidligere VinAviser:


...... ............
Eftertryk er tilladt i trykte medier
Vi er kun glade for at se VinAvisens nyheder citeret i trykte medier - ikke i de elektroniske. Men bemærk: Angiv venligst altid kilden med denne ordlyd: www.vinavisen.dk. Vore beskrivelser af smagte vine med tilhørende stjerner kan dog frit citeres i alle medier, blot kilden angives.